Médiakutató

Lábjegyzetek

Szigeti Péter: Benne lettek a tévében

1 Lásd http://www.origo.hu/szorakozas/teve/20050224michelle.html (utolsó letöltés: 2005. V. 22.).
2 Ehelyütt mind a kérdéskör alaposabb tárgyalásától, mind kiterjedt irodalmának ismertetésétől eltekintenék. Aki mindazonáltal gyors áttekintésre vágyik a pornográfiát övező értelmezésbeli, esztétikai, jogi és morális vitákról, azoknak ajánlom Christopher D. Hunter The Dangers of Pornography? A Review of the Effects Literature című áttekintő tanulmányát (http://www.asc.upenn.edu/usr/chunter/porn_effects.html, utolsó letöltés: 2005. V. 21.), illetve Angus McLaren Szexualitás a 20. században (2002) című munkáját.
3 Aki ráadásul – s ez tulajdonképpen a sorozat készítőinek a posztmodern dramaturgiára való nyitottságát jelzi – olyan figurát formált meg, akinek takargatnivalója van a múltjában. Vad Katalin, túl azon, hogy a sorozat szintjén hitelesen adta a kórházi szakápolót, természetesen mindig is Michelle Wild maradt a képernyőn, és ezt mindenki pontosan tudja: ő maga, a producerek és a nézők is. Ennek a játéknak pont ez a lényege.
4 Navarro: Egy kézben a magyar online pornóipar (http://index.hu/tech/net/porno2003/, utolsó letöltés: 2005. V. 21.).
5 Illényi Zsófia: Évi egymillió gyerek a szexipar igénye (http://www.hetek.hu/index.php?cikk=46073, utolsó letöltés: 2005. V. 21.).
6 Természetesen van a sztároknak egy másik típusa is: nekik éppen az a lényegük, hogy nem cserélhetők le, azaz teljes mértékben önmagukat jelentik. Ahogy Árpa Attila, az RTL Klub egykori kreatív igazgatója és botrányhőse, a csatorna számos műsorának beindítója fogalmazott egy helyütt a hazai helyzetről: „A valódi sztárokat onnét lehet felismerni, hogy ha a nevük mögé tesszük a művész úr/hölgy megszólítást, nem hangzik idétlenül” (in Román, 2004).
7 A Ciccolina-történet Zalatnaynál nem volt előzmény nélküli. Az énekesnő 1986-ban jelentette meg Nem vagyok én apáca című, nagy sikert aratott és óriási példányszámban eladott önéletrajzi kötetét, amelyben nyíltan beszélt saját szerelmi életéről. Ezt követte 1988-ban a Staller Ilona életét bemutató Ciccolina, a Szexciklon, majd a szexről való mesélés folytatódott az Ezt sem a zárdában írtam című kötettel, illetve a férfiak szexuális élményeit feldolgozó Ők sem szerzetesek című könyvvel. Ezeknek a dokumentumregényeknek hatalmas sikerük és piacuk volt a rendszerváltáskori Magyarországon. Tucatjával jelentek meg a műfajba tartozó, korábban nálunk ismeretlen műfajú írások, gondoljunk csak Végh Antal vagy az első hangos sikereit pont itt arató Friderikusz Sándor munkáira. Amennyire tudom, a ponyva- vagy bulvárirodalomnak ez, az előképei alapján a 18–19. századi vásári ponyvával és a modern angolszász tényfeltáró non-fiction irodalommal egyaránt rokon, roppant színes korszaka tudományosan még jobbára feldolgozatlan. Egy alapos elemzés pedig igen sokat tehetne hozzá a közelmúlt társadalomtörténetének pontosabb megértéséhez.
8 Amely persze néha „hivatalosan” is fel-felengedett, lásd például a szilveszteri Szuperbolákat.
9 Erről maga Veres Pál számolt be nemrégiben egy, az RTL Klub XXI. század című műsorának adott interjúban.
10 Lásd Cramer, Florian & Home, Stewart: Pornographic Coding (http://cramer.netzliteratur.net/writings/pornography/london-2005/pornographic-coding.html, utolsó letöltés: 2005. V. 22.).
11 Azt sem szabad persze elfelejteni, hogy mindeközben az 1990-es évek közepétől egyre gyorsabb ütemben terjednek a kábelhálózatok, és ma már gyakorlatilag a televízióval rendelkező háztartások felében jelen vannak. A kábelcégek többsége kínál olyan csomagot, amelyben hozzáférhető nem prémium pornócsatorna is – olyan program, amelyért csak a csomag havidíját kell befizetni, extra díjat nem. Ez szintén nagyban hozzájárult a pornóval szembeni tolerancia fokozódásához, a közízlés alakulásához.
12 Lásd http://velvet.hu/celeb/paris50525/ (utolsó letöltés: 2005. V. 25.).
13 Az ominózus szpotban Hilton egy alig takaró ruhában hajlongva lemos egy garázsban álló hatalmas Bentley-t, majd vizes testtel, erotikus vonaglással elkúszik egy hamburgerért, amelybe kéjes mozdulatokkal bele is kóstol. A reklám képi világa igen közel áll a Playboy által fémjelzett vizualitáshoz. A klip megtekinthető itt: http://www.mellesleg.hu/cikkek/article.php?id=4063 (utolsó letöltés: 2005. V. 25.).
14 Belverio, 172. o.
15 Lásd http://www.jedroot.com/photogr/cometti/pc-frameset.html (utolsó letöltés: 2005. V. 25.).
16 Vannak azonban olyan vélemények is, hogy a piac nem lesz képes a mainál lényegesen több földfelszíni csatornát eltartani.
17 A cikk írásának pillanatában a rendszeresen internetezö magyarok aránya 25 százalék körülire tehető. A felhasználók közül ma már több a szélessávú hozzáféréssel rendelkező, mint a modemes. A tervek szerint a jövőben a kormányzat stratégiai célként kezeli a szélessávú hozzáférések számának növelését. Lásd Nemzeti Szélessávú Stratégia: http://www.ihm.gov.hu/data/69498/nszs2005_rp5_aktualizalt_strategia_20050320.pdf (utolsó letöltés: 2005. V. 25.).
18 Cramer, Florian & Home, Stewart: Pornographic Coding (http://cramer.netzliteratur.net/writings/pornography/london-2005/pornographic-coding.html, utolsó letöltés: 2005. V. 22.). Akit érdekel ez az avantgarde, sokszor erőszakosan brutális és egyszersmind artisztikus pornó, az válogathat kedvére – legalábbis e tanulmány születésekor, hiszen ez egy folyamatosan alakuló műfaj – például a következő webhelyeken: http://www.suicidegirls.com, http://www.cleansheets.com, http://www.fatalbeauty.com, http://www.indienudes.com.
19 Véleményem szerint ebben nincs teljesen igazuk: a témába vágó nem túl nagyszámú hazai felmérés azt mutatja, hogy a magyarok – a nemzetközi mintáknak amúgy megfelelően – két típusú on-line tartalomért hajlandók sok pénzt fizetni: zenéért és pornóért. A komolyabb mennyiségű tartalommal rendelkező hazai pornóoldalak (maximálisan a teljesség igénye nélkül:www.ashole.hu, www.mellesleg.hu, www.dvdmozi.hu, www.goldengate.hu, www.szexmania.hu, www.neterotika.hu, www.erocenter.hu, www.szexvarazs.hu, www.amnezia.hu) tartalmainak nagy része az elmúlt években fokozatosan fizetőssé vált, csakúgy, mint nemzetközi társaiké. Ezek az oldalak, bár van rajtuk a – jobb híján nevezzük így – közízlés által extrémnek ítélt tartalom is, viszonylag jelentős kereslettel társulva a volument tekintve összességében mégis csak a „hagyományos” pornóra fókuszálnak (http://index.hu/tech/net/porno2003/, utolsó letöltés: 2005. V. 23.). A Jupiter Média kutatócég 2002 második felében végzett európai on-line felmérése viszont Cramerék álláspontját erősíti. A kutatók szerint ugyan a felhasználók leginkább valóban a szexért és a zenéért hajlandóak kinyitni virtuális pénztárcájukat, azonban a netezőknek mindössze 10 százaléka véli úgy, hogy erre a közeljövőben sor is fog kerülni (http://www.hullamvadasz.hu/index.php3?hir=2209, utolsó letöltés: 2005. V. 23.).