Médiakutató

Lábjegyzetek

Hammer Ferenc: A veszély archeológiája

1 A cikk alapját képző előadást a szerző a „Re:activism” konferencián adta elő 2005. október 13-án. A konferenciát a Közép-európai Egyetem, az Annenberg School for Communication, a Nyílt Társadalom Intézet rendezte. Az írás eredeti, angol nyelvű változata az Eastbound (eastbound.info) e-folyóirat első számában jelent meg 2006-ban.
2 A Hollywood és a Goliath szavakból –; a szerk.
3 Országonként 4500–;10 000 tanuló.
4 A későbbiekben látható, hogy a „gigantikus kutatás” (mammoth research) kifejezés nem az én találmányom
5 www.pisa.oecd.org/dataoecd/29/47/33680685.pdf
6 Az további kérdés, hogy mik is pontosan ezek az otthonról hozott dolgok. Ez a kérdés nem tartozik szorosan jelen dolgozat témájához, így elegendő csak vázlatszerűen utalni a tanulmányi eredményt befolyásoló otthonról hozott dolgokra: kulturális tőke, anyagi helyzet, nyelvhasználat, normák, attitűdök, problémakezelő készségek, networkingkészségek, helyzetbekerülési készségek és attitűdök, illetve ezek kombinációi (amit amúgy röviden csak kultúrának szoktunk nevezni).
7 http://www.ifo.de/pls/ifo_app/research_output.abstract?p_id=9359&p_base=DLCI
8 Az angol és magyar nyelvű források mellett (az országdomainek alapján) cseh, olasz, horvát, francia (kanadai is), spanyol (argentin és chilei is), dán, holland, norvég, német, litván, izraeli, vietnami, szlovák és kínai nyelven találtam a Fuchs–;Wößmann-tanulmányt tárgyaló írásokat.
9 http://news.bbc.co.uk/1/hi/education/4032737.stm
10 http://www.jwbserv.com/minerchi42/
11 http://www.aliceandbill.com/2004/11/computers-make-school-kids-dumber.html#comments
12 „A sokat számítógépező diákok gyengébben teljesítenek matematikából és szövegértésből” stb. Később a bejegyzésben az aliceandbill.com közzétesz egy BBC-bekezdést, mintha az a német kutatók munkája lenne: „Hadd mondják a tanulmány szerzői: ťFuchs és Woessmann azt találtákŤ„. Ironikus dolog az embereket elbutító dolgokról olvasni egy olyan szövegben, amelynek szerzője nemcsak hogy nem érti pontosan, hogy miről beszél, hanem ráadásul úgy akarja saját mondanivalóját hitelesíteni, mintha az eredeti forrásból idézne (miközben ez nem igaz).
13 http://www.ittk.hu/infinit/2004/1125/indexokt2.html
14 http://www.ngo.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=1492
15 http://www.sulinet.hu/tart/cikk/fk/0/24627/1
16 http://www.csmonitor.com/2004/1206/p11s01-legn.html
17 Két nappal később az anyagot átvette a USA Today Online: http://www.usatoday.com/tech/news/2004-12-06-complicating-things_x.htm
18 http://www.media52.net/archives/000197.html
19 http://naturalhealthline.com/newsletter/15dec04/brudnoy.htm
20 Ha a pornó emberi megnyilvánulásokból önkényesen kiemelt elemek önérdekből történő bemutatása, akkor felmerülhet, hogy a naturalhealthline.com módszerét miért is ne nevezhetnénk szerkesztési pornográfiának.
21 http://www.zpok.hu/waldorf/fulltext.shtml?x=19534
22 http://www.teachers.org.uk/showwirearchive.php?id=7139153
23 http://www.tg-enterprises.com/bartholomew/2004/11/computers-in-schools-damage-student.html
24 http://www.downes.ca/cgi-bin/website/view.cgi?dbs=Article&key=1101829692
25 A BBC-cikk érdekes továbbgyűrűzése, hogy miután beszámolt róla egy kanadai szakmai folyóirat (az Education Week), a cikk kapcsán gazdag vita indult a folyóirat netes vitafórumán a számítógépekrűl és az oktatásról. http://www.edweek.org/tb/2005/10/25/274.html
26 http://www.heartland.org/Article.cfm?artId=16283, a School Reform Newstól
27 http://portal.telegraph.co.uk/news/main.jhtml?xml=/news/2005/03/21/nteach21.xml
28 http://www.ittk.hu/infinit/2005/0324/okt1.html
29 http://www.szochalo.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=4359
30 http://hvg.hu/Tudomany.it/20050329sulicomp.aspx
31 http://education.guardian.co.uk/elearning/story/0,10577,1442532,00.html
32 Összeállította az Ifo sajtóirodája: http://www.cesifo-group.de/portal/page?_pageid=36,1665602&_dad=portal&_schema=PORTAL.
33 http://www.findarticles.com/p/articles/mi_qn4153/is_20050321/ai_n13455803
34 http://laptopnews.tripod.com/id13.html
35 http://www.theage.com.au/news/Education-News/Flick-that-switch/2005/03/24/1111525284168.html?oneclick=true
36 http://www.singlefathersonline.com/index.php?name=News&catid=1
37 http://lists.elistx.com/archives/interesting-people/200503/msg00211.html
38 http://www.intodimensions.com/index.php?cat=14
39 http://blog.reading.org/archives/cat_research.html
40 http://www.cre.org.uk/newsletter1-05.html
41 http://olkgal.blogspot.com/2005_03_01_olkgal_archive.html
42 http://www.ltscotland.org.uk/ictineducation/connected/connected13/news/homepcs.asp
43 http://www.literacytrust.org.uk/Database/ICTpress.html
44 http://scout.wisc.edu/Reports/NSDL/MET/2005/met-050506-education.php
45 http://vtc.ngfl.gov.uk/docserver.php?docid=11354
46 http://buyer.pcpro.co.uk/buyer/buyer/news/71771
47 http://www.atacc.ab.ca/newsletter/05-04.html
48 http://www.nea.org/neatoday/0503/upfront.html
49 Például „david” a www.opencontent.org „bunk” fórumán: http://opencontent.org/blog/archives/150 vagy Seb Schmoller bejegyzése: http://www.schmoller.net/mailings/20050328.shtml
50 http://education.guardian.co.uk/elearning/comment/0,10577,1442648,00.html
51 http://business.guardian.co.uk/story/0,3604,1442144,00.html
52 http://www.channelregister.co.uk/2005/03/21/computers_bad_for_schools/
53 http://www.theregister.com/2005/03/21/how_dumb_kids/
54 http://www.illinoisloop.org/computers.html
55 http://www.tte.hu/?page=hirek&id=1478&archiv=&ev=
56 http://www.gondola.hu/cikk.php?szal=41264&part=4
57 http://www.due.hu/index.php?page=article&article=00000603
58 http://www.oriononline.org/pages/om/05-5om/Monke_FT.html
59 http://metazin.hu/node/300
60 http://www.tanulasmodszertan.hu/tanulmanyok/DepressziosGyerekek.htm
61 http://www.macleans.ca/topstories/education/article.jsp?content=20050606_106930_106930
62 http://www.nottingham.ac.uk/economics/res/media/fuchs-woessmann.pdf
63 http://www.nottingham.ac.uk/economics/res/callforpapers.html