Médiakutató

Lábjegyzetek

Urbán Csilla: „Történelemgyártás” és virtuális közösség.

1 Massively multiplayer online game (MMOG), illetve massively multiplayer online world (MMOW).
2 A több résztvevős online játékokat az különbözteti meg a virtuális világoktól (például Second Life), hogy a játékok sokkal célvezéreltebbek. Ebben a tekintetben a videojátékokhoz is hasonlítanak, azonban ezektől az különbözteti meg őket, hogy a játékosok interakcióba tudnak lépni egymással, sőt a játék gyakran készteti is arra a játékosokat, hogy beszéljenek egymással, főleg a feladatok végrehajtásakor (Ducheneaut, 2010: 135). Ezzel szemben a világok esetében inkább a játékos világának kiépítése, illetve a játékos közösség kialakítása a lényeg. Az eRepublik a több résztvevős online játék és világ között helyezkedik el, vannak ugyan célok, de a játék nem egyértelműen célvezérelt. A Second Life típusú virtuális játékoktól pedig az különbözteti meg, hogy nincs kifinomult képi grafikája.
3 Az adat 2011. augusztus 29-ei. Forrás: http://www.erepublik.com/en
4 A játékban a való világnak megfelelően vannak minisztériumok, azoknak pedig tisztségviselői. Van oktatásügyi minisztérium, amely az újoncokat látja el tanáccsal, külügyminisztérium diplomatákkal, akik fontos szerepet játszanak az országok közötti kapcsolatok kialakításában. A minisztériumok közül a legfontosabb a hadügyi, amely a Hadügyi Közlöny című újságon keresztül folyamatos tájékoztatást nyújt az aktuális csatákról és a megfelelő stratégiáról.
5 A játékban nagyon fontos az országok gazdasága is, amelyet szintén érdemes lenne vizsgálni, dolgozatom szempontjából ez azonban kevésbé fontos.
6 A játékosoknak vannak napi kötelességeik, amelyek szükségesek az életben maradáshoz, valamint a fejlődéshez. Ilyen a napi munka, valamint a napi edzés. A munkával pénzt lehet gyűjteni, az edzéssel a harci képességeik lesznek egyre jobbak.
7 Ez azt jelenti, hogy kevés a képi elem, ha vannak ilyenek, akkor azok háttérként szolgálnak. A játékot ilyen szempontból nem lehet összehasonlítani azokkal a számítógépes játékokkal, amelyeknek fejlett 3D-s grafikájuk van.
8 A szakirodalomban különbség van a virtual vagy counterfactual, valamint az alternative és az alternate history között. A nem tényszerű (counterfactual) jelzőt elsősorban a történészek használják (Hellekson, 2001: 3) (ők alkalmazzák inkább a virtuális szót is), amelynek segítségével azt vizsgálják, hogy egy-egy, valóban megtörtént eseménynek a történelem menetében milyen jelentősége volt, illetve milyen események okoztak változásokat. Az „alternate history” pedig inkább egy irodalmi műfaj, amely a valóstól egy időbeli ponttól eltérő események kiváltotta helyzetet ír le.
9 Pár esetben a nemzetekkel szembeni attitűd nem úgy jelenik meg, mint a valós életben: a lengyelekkel például sokkal ellenségesebb viszonyban van a közösség, a szlovákokkal azonban jóval barátibb a kapcsolat.
10 http://wiki.erepublik.com/index.php/History (utolsó letöltés: 2011. augusztus 29.).
11 http://wiki.erepublik.com/index.php/History (utolsó letöltés: 2011. augusztus 29.).
12 A Wikipédia-oldalon található egy szócikk is Magyarországról (http://wiki.erepublik.com/index.php/Hungary). A leírás úgy mutatja be az országot, mint egy olyan államot, amely – főleg a baby boom óta – nagy szerepet játszott a játék történetében, az eRepublik egyik legerősebb nemzete. Az oldal táblázatba foglalva felsorolja az ország elnökeit is 2008 februárjától egészen napjainkig, tehát folyamatosan frissül. Az oldalon szintén táblázatos formában megtaláljuk Magyarország háborúit. Ebben a részben tehát már kontextualizálják az eseményeket. Az országok bemutatásánál a felemelkedés narratívája szerepel.
13 2010 augusztusában a magyar és a szerb elnökök profilját feltörték, aktivizálták a csak az elnökök által indítható csatákat, majd visszavonultak az érintett területről, amit a románok elfoglalhattak, eltörölve a térképről Magyarországot.
14 Az utalás a következő cikkben található: New Hope: Miért nyertes nép a Magyar? Mert még mindig élünk és élni is fogunk!, http://www.erepublik.com/en/article/mi-rt-ny ertes-n-p-a-magyar-mert-m-g-mindig- l-nk-s-lni-is-fogunk--1481545/1/20 (utolsó letöltés: 2011. augusztus 29.).
15 A dolgozatban következő cikkeket vizsgáltam: Bifidus Essensis: E-Magyarország : Az aranykor, http://www.erepublik.com/en/art icle/e-magyarorsz-g-az-aranykor-1475974/1/20; Csanád vidéke: eSzeged történelme I. rész, avagy ilyen volt az eRepublik két évvel ezelőtt,Csanád vidéke: eSzeged történelme I. rész, avagy ilyen volt az eRepublik két évvel ezelőtt, http://www.erepublik.com/en/article/eszeged-t-ouml-rt- eacute-nelme-i-r-eacute-sz-avagy-ilyen-volt -az-erepublik-k-eacute-t-eacute-vvel-ezel-tt -1482661/1/20 (utolsó letöltés: 2011. augusztus 29.).?mileszebből: Értsük meg a románokat???,mileszebből: Értsük meg a románokat???, http://www.erepublik.com/en/article/-ics-a-rom-aacute-n-magyar-h-aacute-bor-uacute-quot-r-ouml-vid-quot-t-ouml-rt-eacute-nete-1663026/1/20 (utolsó letöltés: 2011. augusztus 29.).?Csodaszarvas: Hogyan foglaltuk el Erdélyt III,Csodaszarvas: Hogyan foglaltuk el Erdélyt III, http://www.erepublik.com/en/article/hogyan-foglaltuk-el-erd-eacute-lyt-iii-a-kocka-el-van-vetve-1687487/1/20 (utolsó letöltés: 2011. augusztus 29.).
16 Részlet egy a katonai lépéseket leíró tipikus cikkből: „December elején, a románok megunván az ücsörgést, neki estek Bulgáriának, azzal a feltett szándékkal, hogy Törökországon keresztül áttörnek Iránig és ismét elérik az ázsiai térség szívét. Az akciójuk általános meglepetést keltett és nem csak a Főnikszben, hanem az EDEN-en belül is. A haditerv nem volt egyeztetve a szövetségesekkel, amit például a Görögök meglehetősen zokon vettek, ugyanis a hadi műveletek eredményeként MPP-ken keresztül hadba kerültek Szerbiával. A görögök ezt az állapotot szerették volna elkerülni, egyrészt a hagyományosan jó görög–szerb viszony, másrészt a central greec-i akkor még High Iron régió biztonsága miatt.” Csodaszarvas: Hogyan foglaltuk el Erdélyt III, http://www.erepublik.com/en/article/hog yan-foglaltuk-el-erd-eacute-lyt-iii -a-kocka-el-van-vetve-1687487/1/20 (utolsó letöltés: 2011. augusztus 29.).
17 A vizsgálat során a következő cikkeket elemeztem: Impossible is nothing: Magyarország mint nagyhatalom (eTörténelmi krónika), http://www.erepubli k.com/en/article/magy arorsz-g-mint-nagyhatalom-et- rt-nelmi-kr-nika--1320906/1/20 (utolsó letöltés: 2011. augusztus 29.).?Impossible is nothing: A 3. világháború, avagy In memoriam Heilongjiang (eTörténelmi krónika),Impossible is nothing: A 3. világháború, avagy In memoriam Heilongjiang (eTörténelmi krónika), http://www.erepublik.com/en/article/a-3-vil-g h-bor-avagy-in-memoriam-heilongjiang-et -rt-nelmi-kr-nika--1332862/1/20 (utolsó letöltés: 2011. augusztus 29.). Impossible is nothing: A román hódoltság ideje (eTörténelmi krónika),Impossible is nothing: A román hódoltság ideje (eTörténelmi krónika), http://www.erepublik.com/en /article/a-rom-n-h-dolts-g-ideje -et-rt-nelmi-kr-nika--1318804/1 /20 (utolsó letöltés: 2011. augusztus 29.). V2 Rising Közlöny: A III. világháború története,V2 Rising Közlöny: A III. világháború története, http://www.erepublik.com/en/article/a- iii-vil-gh-bor-t-rt-nete-1210362/1/20 (utolsó letöltés: 2011. augusztus 29.).
18 A sémákat Zerubavel könyve alapján határoztam meg (Zerubavel, 2003). A szerző hét sémát különböztet meg, ezek közül csak azokat említem, amelyek megtalálhatóak a játékban.
19 A pártokra vonatkozó adatok a 2011. augusztus 29-ei állapotot mutatják.