
 115

XVI. évf. 1. szám

András Hanga

„A liberális sajtótörténet  
mint politikai mitológia”

James Curran és Jean Seaton  
Hatalom felelõsség nélkül. A sajtó, a mûsorszolgáltatás  

és az internet Nagy-Britanniában címû könyvérõl

„Liberális”. Napjainkra a fogalom sokak számára szinte szitok szóvá vált. A szerzők a fordítás alapjául szolgáló műben nem 
is ezt a szót, hanem a Whiget használják, így, nagybetűvel kezdve. A szóhasználattal kapcsolatos kérdést feltehetjük 
úgy, hogy a kétpólusú brit politikai rendszer egyik egykori pólusát megtestesítő liberális párt világnézete vajon 
jelentésbelileg azonos-e azzal, amit magyarul, köznyelven liberálisnak nevezünk. A hazai kiadás szerkesztője a figyelmes 
olvasóra bízza a felismerést, hogy bizony nem ugyanazokról a fogalmakról van szó. Curran és Seaton sem a liberális 
(Whig) sajtótörténet-írással számol le, csupán arra hívja fel a figyelmet, hogy a sajtó „liberális társadalomtörténetét” 
fejlődésként értékelni annyit tesz, hogy a múltra visszatekintve azt sikertörténetként tudjuk elmondani. A liberális 
sajtótörténet-írás hagyományait ezért új szempontok beemelésével finomítja.

A könyv 1981 óta kisebb-nagyobb változtatásokkal jelenik meg, erre a szerzők hívják fel az olvasó figyelmét. Külö-
nösen fontos szempont ez a hazai olvasó számára, hiszen magyarul először adják ki, így a korábbi kiadások tartalmáról 
és annak megváltozásáról, pontosításáról csak a szerzők által korlátok közé szorított lábjegyzetek segítségével 
értesülhetünk. A változatok/változások megismerhetősége pedig fontos szempont egy ilyen, a témát sokoldalúan 
tárgyaló, több kiadást megélt átfogó műnél, mert az adatok pontosításán túl – idézve az utószó szerzőjét, Klein 
Tamást – az „alkalmazott optika” is változik, ahogy a jog értelmezése és a társadalmi folyamatok értékelése is változik. 
Mindezt a szövegben a szerzők a sajtótörténet hagyományos liberális értelmezésével kapcsolatban meg is jegyzik. 
Tehát a könyv nem pusztán a nagy-britanniai sajtó és média történeti leírása, hanem annak változó, pontosodó 
értel mezési kerete is.

Az első fejezet, „A liberális sajtótörténet mint politikai mitológia” mutatja meg a szerzőpáros szokásos „állam 
versus társadalom” elemzési perspektívát meghaladó optikáját. A jogi szabályozásért folytatott küzdelem mellett 
hangsúlyos szempontként emeli be a piaci szemléletet, összekapcsolva a tulajdonosi érdekeket a közvetett politikai 
befolyásolással. Hosszú távú folyamatok válnak így felismerhetővé, rámutatva a korábbi sajtó- és médiatörténeti 
művek hiányosságaira. A mitológia szó használata erős kritika a sajtótörténet liberális felfogásból való megközelítésére. 
Amennyiben mitológiaként – (eredet)mítoszok összességeként – definiálunk valamit, akkor nem a tényszerűségre és 
így nem is a valóságra utalunk, hanem arra a hitre, felfogásra, amely a világ egy lehetségesnek tűnő magyarázatára 
szolgál. A szerzőpáros a könyv lapjain hatásosan érvel amellett, hogy a nagy-britanniai sajtó társadalomtörténetében 
a korai 19. századi megszorító, hatalmi szempontokat előtérbe helyező kormányzati sajtópolitika a munkástömegek 
aktivitásának köszönhetően látványos kudarcot vallott. A radikális (munkáspárti) sajtó számottevő erővé vált, 
és a libertárius elvrendszer már csak ezután érvényesült, azért, hogy a radikális lapokat a szabad lappiac által 
visszaszorítsa. Megállapítják, hogy a sajtó (és szabályozásának) története a politikából kizárt munkástömegek politikai 
szocializációjának története is. A paternalista felfogás azonban – ahogy a harmadik fejezetből kiderül – mind a 
konzervatívokra, mind a politikai ellenfeleikre jellemző volt, és csak az 1850-es évek szabályozási küzdelmeiben 
vált kitapinthatóvá az a reformfelfogás, amely a lapkiadásban is a liberális piacszabályozási elvek felé fordult. Itt 
vélik megtalálni a liberális sajtó(történet) eredetmítoszát: az (adó)terhektől megszabadult lappiacon megjelenő, a 
középosztály számára írt újságok kiszorították a radikális sajtót, és az állami szabályozás helyébe a szabadkereskedelmi 
és erkölcsi normakontroll lépett. Az olcsó sajtótermékeken keresztül sikerült az alacsonyabb társadalmi rangú 



116 András Hanga

rétegeket befolyás alá vonni, és ezzel megkezdődött a „sajtó alárendelése a társadalmi rendszernek” (35. o.). A piaci 
és a tulajdonosi érdekeket is figyelembe vevő perspektíva lehetőséget nyújt arra is, hogy az olvasó megismerje a 
politikát is befolyásoló sajtómágnásoknak a tisztességre gyakran fittyet hányó tevékenységét és ennek a társadalmi 
rendre gyakorolt kíméletlen hatását.

Magyar szempontból érdekes részleteket tudhatunk meg a Daily Mail, a Daily Mirror és az Observer tulajdonosáról, 
Lord Rothermerről, aki a szigetországban a trianoni béke revíziója, majd később a „feketeinges fasizmus” mellett 
állt ki a hiszterizált „vörös veszedelem” ellenében. Értékes a szerzők nyíltsága és kiegyensúlyozottsága, ahogy a 
legkülönbözőbb politikai erők és tulajdonosi körök összefonódásait, illetve törésvonalait tárják fel. Kiemelik, hogy a 
Churchill vezette második világháborús sajtógépezet ugyan egységesnek mutatta Nagy-Britanniát, ám a valóságban 
a törésvonalak közel ugyanott voltak, ahol száz évvel korábban is mutatkoztak: a háború hatására ismét megjelentek 
a radikális lapok, és a kormányzat ismét hatalmi eszközökkel próbálta visszaszorítani azokat. A háború befejezése 
és az azt követő, széles politikai konszenzuson alapuló kormányzás azonban felszabadítólag hatott a lappiacra, ahol 
egyre inkább előtérbe került az olvasónak való tartalmi megfelelés üzleti szempontrendszere. 

Curran és Seaton helyesen állapítja meg, hogy a „politikus” laptulajdonos helyébe az „üzletember” laptulajdonos 
lépett, aki közvetlenül a közönségétől várta a hasznot a hirdetések által. Ezzel egy időben a közönség átveszi a lap 

„ellenőrzését” és a piac szabályozását az államtól és részben a tulajdonostól. A szerzőpáros kritikus megállapításokat 
tesz, és helyreigazítja a brit sajtótörténet szakértőjét, Stephen Kosst, akivel szemben tárgyi és adatbeli pontatlanságokat 
tárnak fel a lapok politika preferenciái és a lapok választások alkalmával tanúsított támogató magatartása kapcsán. 
A helyreigazítást tekinthetnénk egyszerű pontosításnak is, ha nem az 1945-től az 1974-ig tartó, „konszenzuson és 
állandóságon” alapuló sajtómagatartásról lenne szó: Koss korábbi, elnagyolt leírásával szemben 1974-ig minden 
országos napilap megtartotta a háború utáni politikai támogatói preferenciáját. Ez a sajtóhagyomány tette lehetővé 
a jóléti állam kialakulását, a sajtópiac közönség általi ellenőrizhetőségét. Ezt az új sajtócézárok a régi mágnásokat 
idéző tulajdonosi szemlélete rúgta fel – állítják a szerzők, és mindezt Murdoch, Maxwell és Black lapszerkesztési 
gyakorlatával igazolják. A radikális szerkesztési stílusok és elvek újjáéledése egybeesett a radikális-konzervatív politika 
előretörésével, amikor az országos sajtó kvázi koalícióra lépett a Thatcher vezette kormánnyal – mutatják ki a szerzők.

A sajtó és a média 1945 utáni „felszabadulása” a haszon felé terelte a laptulajdonosokat, akik már nem kizárólag a 
hirdetésekből húztak hasznot, hanem belefogtak egyéb, a lapkiadástól vagy a médiától távol eső, azoktól független 
tevékenységbe. A „Kompromittáló kötelékek” című alfejezet már arról értekezik, miként használják fel a tulajdonosok a 
koncentrálódott sajtó- és médiatermékeket egyéb, jól jövedelmező üzleti tevékenységeik támogatására. A piactorzító 
lépéseket azonban érthető megjegyzésekkel támasztják alá a lapbirtokosok: a sajtópiac az 1990-es évekre önmagában 
véve veszteséges lett, és a véleményformáló képesség fenntartása érdekében kényszerültek üzleti keretfinanszírozást 
alkalmazni. Ez a sajtóetikailag erősen kifogásolható tevékenység azonban nem bizonyult törvénytelennek, bár az 
eseteket kivizsgáló – a liberális piacgazdaságot képviselő – hatóságok tekintélye bánta. A könyv kiemeli, hogy a 
jobboldali lapok a többiekkel szemben megpróbáltak „etikusak” lenni, ellenálltak a vállalati szócsővé válásnak: 

„...a szabad és kedvező működéshez szükség van a közvélemény jóváhagyására” (100–101. o.).
A BBC új fejezetet nyitott a nagy-britanniai tömegkommunikáció történetében. Egy pillanatra sem lepődhet meg 

az olvasó, hogy Curran és Seaton perspektívája árnyaltan jeleníti meg a történelmi emlékezetet. Abban egyetértenek 
médiatörténész kollégáikkal, hogy a BBC-nek egyedülálló státusa volt és van a brit médiában, egyebek között azért, 
mert működését királyi alapítólevél szabályozza: ez a tény a központosított irányítás igazságosságát testesítette meg a 
piacgazdaság profitorientáltságával szemben. A világháborús BBC szerepe az „otthonosság és hazafiság” támogatása 
volt. A komolynak és távolságtartónak ismert rádió másik arcát is felvillantják, azt, amely az „átlagos emberek mindennapi 
tréfálkozásait megközelíti”, mint az igen népszerű, a „szomszéd lány” figuráját megtestesítő Vera Lynn. A BBC-re a 
legnagyobb veszély azonban a frontvonalon leselkedett, mert a brit katonák más rádiócsatornákat is hallgathattak, 
ahol pergő, szórakoztató műsorszámokat sugároztak: az otthoni közönségnek szánt műsorok már nem állták meg 
a helyüket a fronton. A szerzők kidomborítják, hogy a BBC háború utáni műsorpolitikáját ez mennyire befolyásolta. 
A politikai küzdelmek megjelenítése (vagy kizárása) a hírigazgató szerepét tolta előtérbe: a poszt betöltése minden 
időben küzdelem tárgyát képezte, jelezve a társadalom 1945 utáni gyors változását. A BBC első rádiócsatornáját másik 
kettő követte, hogy a népesség igényeit kielégítsék. A szerzők kiemelik, hogy a társadalom statisztikailag lehatárolható 
réte geinek való műsorpolitikai megfelelés végső soron újratermelte és megmerevítette az osztálykülönbségeket. 



„a liberális sajtótörténet mint politikai mitológia” 117

Betekintést kapunk az angliai kereskedelmi műsorszolgáltatás létrehozása körüli küzdelmekbe is, amelyekben az 
„öntelt BBC-bürokraták” és az „energikus »showbiz« látnokok” csapnak össze az amúgy természetes állapotnak tartott 
versenyhelyzet médiára való kiterjesztéséért. Az ITV megindulása után kialakult viszonyokat elemezve a szerzők 
megállapítják, hogy a baloldali szavazók hatalmas tempóban hagyták ott a BBC-t és pártoltak át az ITV-hez – ez a tény jól 
mutatja e nézőknek a paternalista, konzervatív ízléshez való viszonyát. A kötetben kevés szó esik a sajtó- és médiaműfajok 
átalakulásáról vagy újak (például a feature vagy az infotainment) megjelenéséről; többnyire a műsorszerkezet változásának 
leírásán keresztül láttatja fejlődésüket. Az ITV és a BBC híradója közötti különbséget bemutatva elképzelhetjük azt a ma 
már csigalassúnak számító tempót, amely a BBC műsorfolyamát is jellemezte. A hírek és a hírolvasók megszemélyesítését, 
képernyőre kerülését korabeli idézetekkel illusztrálják a szerzők; a forrásokra való sűrű hivatkozás és azok pontos 
idézése – gyakran forráskritikai elemzése – az egyik fő erőssége a kötetnek. Az olvasó számára újdonságot jelenthet az az 
információ, amellyel a szerzők leszámolnak az ITV kereskedelmi műsorszolgáltatási függetlenségével, hiszen a kormányzat 
számára továbbra is a BBC a mérce: a kereskedelmi tévézés aranykora majd a thatcheri időkben jön el, amikor eltörlik 
a külföldről vásárolható műsorok kvótáját. A kereskedelmi televíziózás kibontakozása együtt járt a közönségkutatás 
módszereinek fejlődésével és a fogyasztói társadalom megismerésének folyamatával is. Ezzel kapcsolatban olvashatjuk 
a brit műsorszolgáltatók meglepő, szemérmes és képmutató kijelentését, hogy a műsorszolgáltatás a cél, nem a profit. 
Furcsa hozzáállás ez azok részéről, akik a közönség rétegeinek megismerésén dolgoznak, de jellemző az 1970-es évek 
túlszabályozott, a közszolgálat etalonjához igazodó médiájára. A Channel 4 vet véget e képmutatásnak, amikor a speciális 
és változatos érdeklődésű rétegeknek – a fogyasztók koncentrált csoportjainak – kezd műsorokat gyártatni és sugározni 
a hirdetők megelégedésére: polgár jogot nyert az „igény” is a „szükséges” mellett.

1989-re, Thatcher távozásakor már jelen vannak az új médiumok a nagy-britanniai piacon. Az olvasó számára meg lepő 
lehet, hogy a szerzőpáros közéjük sorolja a kábeltévét és műholdas televíziózást, de megjelenésük egy-két éven belül 
magával hozta – konvergens médiaként magában foglalta – a digitális médiumok elterjedését is. A BBC előfizetéses 
rendszere éles ellentétbe került a digitális interaktív médiumokat használók elképzeléseivel, különösen az internet 
hálózatán megjelenő world wide web esetében: a hálózat használatáért fizetni kell, de a tartalom szabadon terjeszthető 
és fogyasztható. Tárgyilagosan jelzi a könyv, hogy a „korai internet legfontosabb jellemzője a központi ellenőrzés 
hiánya”, és ezt az üzleti szolgáltatók hamar kihasználják a fogyasztói viselkedés kiismerésére (324–325. o.). A szerzői 
jogok tulajdonosai pedig nyomást gyakoroltak a kormányra, hogy vonja ellenőrzése alá az internetet. Ezt támogatta 
az 1998-as Digital Millenium elnevezésű törvény is azzal, hogy kiszélesítette a jogi fellépés lehetőségeit – „túlvédték 
a szellemi tulajdonjogokat” (325. o.).

Nem okozhatnak meglepetést azok a bekezdések, amelyek az internet (biztonsági) hiányosságait tárgyalják. A szabad 
internethasználatért, a cégóriásoktól független operációs rendszerekért küzdő „szakállas, romantikus figuráknak”, 
a cyber-lázadóknak egy egész alfejezetet szentel Curran és Seaton, és egy sommás megállapítással az ellentmondások 
krónikájának nevezi az internet történetét. Mindezt a korai internet történeti kronológiájára alapozzák: a tudományos, 
illetve a katonai felhasználású hálózat leválasztása után létrejövő world wide web a „mindenki számára nyitott tér, a 
világháló” (330. o.). A Youtube-nak, a Wikipedianak, a Facebooknak és a Web 2.0-nak két oldal jut a fordítás alapjául 
szolgáló 2010-es kiadásban. És szokatlan szarvashibára bukkanhat az olvasó a 332. oldalon, miszerint Murdoch 
2006-ban felvásárolta volna a Facebook közösségi oldalt. A tévedés nyilvánvaló: a médiamágnás 2005-ben a MySpace 
tulajdonosa lett, amely a Facebook ellenében hamarosan tönkrement.

Ilyen előzmények után kerül sor az internet szociológiájának tárgyalására, amely inkább az angol nyelvű szak-
irodalomból való szemezgetés a ma már közhelynek számító dolgok mentén (például helytől való függetlenség, 
társadalmi emancipáció, e-kormányzás stb.). Kitapintható, hogy az új média világa nem otthonos a szerzők számára, 
talán túl „közel” is van ahhoz, hogy a kulturális emlékezet részévé válhatott volna, mint a történelmi beágyazottságot 
mutató brit sajtó és média világa – hiszen számukra ez utóbbiak elemzése és értékelése a történelem folytatása.

A „Médiaelméletek” című negyedik fejezet a „britség” újrakonstruálásának elméletével nyit. A nacionalizmus 
fogal mát inkább kényelmetlen jelzőként használja, kikerüli, és helyette sok apró – jobbára definiálatlan – fogalmat 
használ: társadalmi és politikai tájkép, „brit táj”, „brit üzleti minta”, nemzeti örökség stb. Valójában végigmegy a 
klasszikus szerzők (Anderson, Hobsbawm, Ranger, Giddens, Pevsner, Popper) által leírt elméleteken, és megpróbálja 
azokat a „britség” BBC általi kreálásának folyamatára értelmezni, több-kevesebb sikerrel. Végső soron a szerzők arra a 
következtetésre jutnak, hogy a BBC maga a „britség”, annak kulturális és szociális reprezentánsa, őrzője, az „Intézmény”.



118 András Hanga

A könyv magyar fordításban közel 500 oldal, öt hangsúlyos részből áll; ezek összefüggő voltát a folyamatos 
fejezetszámozás szimbolizálja. Az első három rész – „A sajtó története”, „A műsorszolgáltatás története” és „Az új 
médiumok megjelenése” – a szorosan vett sajtó- és médiatörténet, amely rengeteg adattal, idézettel, hivatkozással 
és lábjegyzettel ellátott, igen alapos munka. Sokoldalú megközelítés, sajátos optika jellemzi a kötetet, amely gyakran 
szembemegy az évszázados („Whig”) történelmi kánonnal, hogy feltárja a sajtó kialakulásának és felemelkedésnek 
valódi társadalmi hátterét és a következményeket. Ha valaki szakértője szeretne lenni a nagy-britanniai sajtótörténetnek, 
a legjobb helyen jár. Sajnos a szerzők az internet világára is úgy tekintenek, mint a lineáris médiumok tagolt világára: 
az új médiumokat taglaló harmadik rész aránytalanul rövid – és nem azért az, mert történelmi léptékkel mindössze 
rövid múltra tekint vissza. Vitathatatlan ugyanakkor az az alaposság, ahogyan beágyazzák a lineáris médiumokat a 
társadalmi folyamatokba, és mindössze a kötet tankönyvjellegének tudhatjuk be, hogy helyenként csak a klasszikus 
alapszerzőket és azok műveit veszik vonatkoztatási alapnak.

Mivel tankönyvnek is és kutatási alapnak is jól használható műről van szó, szükség lett volna a részeket és a fejezeteket 
követő irodalom- és hivatkozásjegyzékre, bibliográfiára, névmagyarázatra, kronológiára, tárgy- és névmutatóra, hogy 
az olvasó, aki feltételezhetően elsősorban főiskolai vagy egyetemi hallgató, megfelelően eligazodjon. Különösen 
úgy, hogy ezt a szerzők a könyv első lábjegyzetében, a 11. oldalon megígérik. (Budapest, Complex & Wolters Kluwer, 
2015, 492 oldal, 4305 forint.)

andrás Hanga (1989) 2013-ban végzett a Pécsi Tudományegyetem kommunikáció- és médiatudományi szakán, 
jelenleg a Budapesti Corvinus Egyetem Társadalmi Kommunikáció Doktori Iskola hallgatója. Érdeklődési területe az 
erdélyi magyar kisebbségi (székely) nemzeti identitás kutatása. A Doktoranduszok Országos Szövetsége Kommunikáció- 
és Médiatudományi Osztályának elnöke. E-mail: andras.hanga@gmail.com


