7

XVIII. évf. 1-2. szam
Batorfy Attila

Az 311am foglyul €jtés€t61 a piac fogvatariasaig
ORrBan Viktor €s a Rormany médiamodellje 2014 utan

Ez a tanulmany a 2014 utan, a harmadik Orban-kormany alatt a magyar médiapiacon tortént valtozasokat
mutatja be. A magyar médiarendszer atalakitasa mar 2010-ben elkezd6do6tt, ennek a folyamatnak agyazott
meg a 2009-es gazdasagi valsag, amelynek kovetkeztében az anyagilag jelentés mértékben meggyengiilt
médiapiac fokozatosan elvesztette a kormanyzattal szembeni ellenalloképességét. A legtobb veszteséges
céget a miniszterelnokhoz kotheté lizletemberek és oligarchak vasaroltak fel, tobbnyire allami hitelekbdl,
fenntartasuk pedig joszerivel kizarélag allami forrasokbdl torténik. Ugyanakkor az egyre kisebb szamu
ellenzéki és fliggetlen médiumot a kormany a rendelkezésére all6 adminisztrativ, anyagi és propaganda-
eszkozokkel probalja egyezkedésre kényszeriteni, egyes esetekben elhallgattatni, tigy, hogy a kiilvilag szamara
a magyar médiapiac tovabbra is sokszintinek és fiiggetlennek tiinjon.

1. Bevezetés

Tizenegy médiacég, tizennégy tulajdonos, kdzel szédz cim: 2016 év végén ez volt a kormanykdzeli médiaportfolio.
A kozel szaz cim (nyomtatott lapok, online média, televizid, radid, plakatcégek) kdzott talaljuk a legnagyobb orszagos
hirportalt (Origo), a masodik legnagyobb kereskedelmi televiziot (TV2), az egyetlen orszagos kereskedelmi szindikalt
radidhalézatot (Radidl), tizenkét megyei napilapot (Mediaworks), az egyetlen ingyenes napilapot (Lokal), az egyetlen
gazdasagi napilapot (Vildggazdasag), az egyetlen sportnapilapot (Nemzeti Sport), a teljes magyar k6zmédiat és az
egyetlen hirigyndkséget (MTI). A szaz cimbdl 2015. februar 6-a, vagyis Orban Viktor miniszterelndk és Simicska Lajos
addigi féoligarcha 6sszeveszése el6tt csupan tizennégyet fliztek a kormanyhoz szorosabb szalak (ebben a szamban
a kézmédia is benne van!), huszon6t cim pedig nem is létezett, vagyis az elmult két évben inditottak 6ket. A maradék
hatvan cim pedig més tulajdonban volt, tehat két év alatt ennyi cimet vésaroltak fel a miniszterelnkhoz kdthetd
oligarchdk, Gzletemberek, stromanok. Ek6zben hdrom jelentds, a kormany elszdmoltatdsaban élenjaro szerkesztéség
hullott szét: az Origdé, a Vs.hu-é' és a Népszabadsagé, tovabbiak pedig sulyos anyagi gondokkal kiizdenek, illetve
egyre kevésbé tudnak kitérni a kormanyzati kommunikécios szandékok elél. (A 2016. év végén kormanykozelinek
mondhaté médiaportfolié 6sszes elemét lasd a fliggelékben kozolt 1. tablazatban.)

Ezek a véltozasok a szemiink el6tt torténtek, és még csak azt sem lehet mondani, hogy hirtelen jott eseményeknek
lettlink volna tanui. Mészaros Lérinc neve — mint a Népszabadsagot is kiadé Mediaworks leendd, 4ttételes tulajdonosa -
a tavaly oktoberi felvasarlas el6tt mar 6t hénappal felmeriilt.? A Figyel6t is kiadé Mediacityt felvasarld Schmidt
Méria 2016 elején jelentkezett be a cégért; igaz, az sem lett volna meglepetés, ha végiil az Origét megvevé New
Wave Media lett volna a befuté: ezt a céget is tébb ponton lehet a korményhoz kétni. Ahogy ennek a portfolionak
majdnem minden egyes tulajdonosat Orban Viktor miniszterelnékhoz.

1 Aszerzé kordbban a Vs.hu Ujsagirdja volt. A kéziratot 2016 decemberében zartam le.

2 Azelsé cikk, amely Mészéros Lérincet mint a Mediaworks lehetséges tulajdonosat emlitette, a 168 Ora honlapjan jelent meg,
http://168ora.hu/itthon/speder-zoltan-fhb-mkb-bank-index-mediaworks-opimus-press-zrt-heinrich-pecina-meszaros-lorinc-
lazar-janos-simicska-lajos-orban-viktor-juhasz-attila-varga-mihaly-146439.html (tolsé letdltés: 2017.1. 11., de ma mar elérhetetlen).
Erre a cikkre hivatkozva a Marketing & Média 2016. julius 25-én sajat informatoraival erésitette meg a 168 Ora cikkét, http://www.
mmonline.hu/cikk/vajon_ki_lehet_a_mediaworks_vevoje (utolsé letdltés: 2017. 1. 11.).



8 Batorfy Attila

Az mar a g-nap elétt tobb helyen felmeriilt, hogy a miniszterelnok nem elégedett maradéktalanul egykori baratja
és harcostarsa, Simicska Lajos médidjaval,® amelynek nem mellékesen perdonté szerepe volt a Fidesz 2002-es és
2006-0s vélasztasi vereségei utdni egyben maradasdban, tovdbbd Orban Viktor erejének megndvekedésében, végill
pedig a 2010-es és a 2014-es elsdpré valasztasi gyézelmeiben. Ennek ellenére a miniszterelndk — akkor sokak szerint
Orultséget elkovetve - beledllt abba, hogy a kozmédian és néhdny, kevésbé fontos cimen kivil egy jelentékeny
kormanyparti médiaportfoliot veszitsen, hogy utana nekilasson felépiteni egy sajat, minden korabbi elképzelést
tulszarnyald, Gj, kritikatlanul kormanyh( médiahalézatot.

Azilyen médiabirtoklasi lazak héskorokra és rendszervaltasokra jellemzok, a tulajdonosi és a finanszirozasi modell a
jelenkori Oroszorszagra (Oates 2007, Toepfl 2013, Lehtisaari 2015) és Torokorszagra (Akser & Baybars-Hawks 2012, Yavcan
& Oviing-Ongur 2016), az altaluk kifejtett, kdzpontositott és propagandisztikus kommunikacios stratégia pedig altalaban
az autoriter rezsimekre (Siebert et al. 1956/1963, Gehlbach & Sonin 2008).* Ez Magyarorszagon — és az uniés tagorszagok
kozott is — ,példatlanul egyediilallé kelet-eurépai modell” (Basi¢-Hrvatin & Petkovi¢ 2017: 320), és noha a régiéban
is hasonlo tendencidk indultak el az utébbi években (Bajomi-Lazar 2015), a magyar médiarendszer folyamatai és
atalakitdsa a volt dllamszocialista orszagok kdzott is egyediiléllé egyelére (Bajomi-Lazér 2013a). A 2010 6ta valtozd hazai
média berendezkedését az ezzel foglalkozé magyar kutatdk és értelmiségiek — a magyar dllam modelljének leirdsaval
parhuzamosan — nevezték mar ,irdnyitott-illiberdlis piaci modellnek” (Polydk 2016), ,gyarmatositasnak” (Bajomi-
Lazar 2013b, 2015), ,mafflamodellnek” (Magyar 2013), ,oligarchamodellnek”, ,olaszosodéasnak”, ,putyinizalédasnak”
és ,erdoganizalodasnak” is;® korabban én a ,szinlelt piac” kifejezést hasznéaltam ra. A tovabbiaknak orbdni modellnek
fogom hivni. ¢

Még mielétt ratérnénk a modell jellemzdinek targyalasara, érdemes egy kicsit azon is elgondolkodni, hogy egy
ilyen hordereji korméanyzati atalakitasi folyamat miért problematikus egyaltalan. 2010 el6tt a Fidesz tAmogatoi és
ugy altaldban a jobboldali k6zosség meggydzédése volt, hogy Magyarorszagon baloldali/liberalis médiafélény van.
Ez az allitas igaz volt. Az akkori magyar nyomtatott sajtd és elektronikus média tébbsége - a tulajdonos nézeteitdl
flggetlenul’” - liberdlis/baloldali értékeket vallott (Vasarhelyi 1999, 2008, Sipos & Takacs 2005, Sipos 2010, 2013,
Bajomi-Lazar 2016).28 Néhany szubkulturalis szélséjobboldali lapon kiviil a Fidesz szavazétabora Simicska Lajos
médiaérdekeltségeiben, tovabba a kozmédia egyes mUsoraiban taldlhatta meg a szamara kedves tartalmakat. Ez
a médiafolény azonban minden akkori és késébb még inkabb feler6sodé hiedelem ellenére nem akarta - és ha akarta
volna, akkor sem tudta volna - megakadalyozni a Fidesz 2010-es elsopré kétharmados valasztasi gyézelmét. Ne feledjiik,
hogy a 2002 és 2010 kozotti szocialista—szabad demokrata korméanyok korrupcios ligyeinek legnagyobb részét azok
a baloldali, liberdlis szerkesztéségek tartak fel, amelyek azéta vagy megszlintek, vagy fokozatosan fogy korilottik
a levegd. Hovatovabb a korméany és tamogatdi szeretik a korméannyal kritikus médiat egynemden liberalisnak vagy
baloldalinak lattatni, mikdzben az Origo vagy a HVG sok szempontbdl kifejezetten konzervativ lapnak szamitott az
Indexhez vagy a Népszabadsaghoz képest.

3 Simicska-médianak az egyszer(iség kedvéért hivom azt a médiaportfoliét, amelyben nemcsak Simicska maga, hanem a hozza
kothetd Uzletemberek is tulajdonosok voltak. Igy Fonyo Karoly, Nyerges Zsolt és Liszkay Gabor médiaérdekeltségeit is a Simicska-
médiabirodalomhoz sorolom.

4 Az autoriter rezsimek médiaberendezkedésének éridsi irodalma van, itt csak néhany, a témaba vagoé forrast adtam meg.

5 Lasd példaul a korabbi szabad demokrata politikus, Magyar Bélint a baloldali-liberalis értelmiség tapasztalatait és félelmeit
egybegylijté maffiadllam-fogalmat vagy az Orban illiberalis allamarol szol6 értekezéseket: Magyar (2013), Juhész et al. (2015),
Kordsényi & Patkds (2015).

6 Ezzel kapcsolatban lasd Jakubowicz & Siikdsd (2008), Mihelj & Downey (2012) és Bajomi-Lazar (2016).

7 Megjegyzendd, hogy a magyarorszdgi médiatulajdonosok és dontéshozdk rendre csak akkor hivatkoztak a média liberalis
értékeire, amikor a politika financialisan is bele akart széIni a médiavallalkozdsok muikodésébe. Hogy példaul a német
médiatulajdonosok miként alltak hozza sajat magyarorszagi lapjaik szerkeszt6ségeinek professzionalizalédasi, fliggetlenedési
torekvéseihez, arrdl lesujto képet fest Galambos Marton Médiakutatéban megjelent tanulmanya (Galambos 2008).

8 Mindegyik kutatds, tanulmany és elemzés - igaz, kilonféle mértékben - kitér arra, hogy a magyar Ujsagiré-tarsadalmon
belll a semleges szerep viszonylag ritka volt, politikai oldaltél figgetlenil jellemzé volt rajuk a bujtatott partossag és az
ideolégiavezéreltség. Erdemes lenne elemezni azt a folyamatot, hogy 2010 utéan szamos, korabban baloldali vagy liberalis
szerkesztéségben dolgozd Ujsagird miként taldlta meg a helyét a jobboldali médidban, tovabba hogy egyes szerkesztéségek
jobbratolédasat miként élték meg a benniik dolgozé Ujsagirok.



Az allam foglyul ejtésétél a piac fogvatartasaig 9

Ugyanakkor kérdés, hogy egy ekkora tobbséggel megvalasztott kormanynak van-e felhatalmazasa a médiaviszonyok
atalakitasara, és ha igen, akkor milyen mértékben. Tovabbd, hogy egy ekkora tdmogatottsagu kormany akar
kozpénzforrasokat is felhasznalva elényben részesithet-e olyan médiacégeket, amelyek nyiltan tdmogatjak a politikajat,
illetve artikuldljdk ennek a politikai-ideoldgiai kozosségnek a véleményét, nézeteit. Féleg akkor, ha ez a kormany
és annak bazisa meg van gy6zédve arrél, hogy tdboruk, politikdjuk nem kapott sulydnak és tomegének megfelelé
médiareprezentaciot 2010 el6tt. Es végiil: kdvetkezhet-e ebbél — mint a kormany allitja -, hogy soha nem volt még
ennyire szabad és sokszin( a magyar sajtd, mint 2016-ban,’ ha a médidban a szokasos évértékel6 6sszeallitdsok cimei
olyan jelz6ket hasznalnak, mint ,dramai”, ,s6tét”, ,k6kemény”, ,komoly veszteségek”?"° Vajon nem csupan arrél van-e
sz6, hogy a 2010 elétt prosperaldnak tiiné baloldali, liberalis szerkesztéségek és az azokat tdamogaté értelmiségiek
visszasirjak a ,régi szép idéket”, amelyekrdl el szoktdk felejteni, hogy sulyos és korrupciégyanus politikai hattéralkuk
eredményeként alakultak ki?

A Fidesz hatalomra jutasanak kulcsmomentuma a kialkudott jatékszabaly felrigasa volt. A miniszterelnok maga is
valodi rendszervaltasként, forradalomként irja le a 2010-es kormanyvaltast. Akkor sok, késébb mélységesen csalodo
tdmogato kifejezetten orult annak, hogy az Uj kormanynak ekkora felhatalmazasa van arra, hogy feltarja a korabbi
kormanyok korrupcios eseteit, és korrigalja a magyar médiatér aranytalansagait, tulajdonosi szerkezetének anomaliait,
javitsa a szabalyozdsaban meglévé hibakat. A kormany azonban ezt a felhatalmazast nem a korrekciéra, hanem a
totélis atalakitasra haszndlta fel. 2016-ban pedig sokak szdmara ugy tlinhet, mintha a 2010 és 2015 kozott tarto, az
allam foglyul ejtése miatt modellértékd, korrupt Simicska-korszak (Batorfy 2015) a magyar médiaban egyfajta kegyelmi
és egyensulyozo idészak lett volna.

A magyar média atalakitasa 2010-ben kezdédott, de 2016-ban sem ért véget." Az aldbbiakban azt a folyamatot
rekonstrudlom, ahogyan a kormany el6bb Simicska Lajos érdekeltségeit kiszolgélva megteremtett egy kormany-
tamogato, az oligarcha és a part anyagi érdekeit szem el6tt tartd, az ellenzékieket viszont tobbé-kevésbé békén
hagy6é médiamodellt. Tovabba megmutatom, hogy a tobb évtizedes baratsag felbomldsa utan - részben éppen
a Simicska-modell mar bejaratott elemeit felhasznalva és tokéletesitve — miként épitett Uj médiabirodalmat és tett
hlbéressé vagy kényszeritett fligg6éségi viszonyba olyan tulajdonosokat is, akiknek médiacégei alapvetéen ellenzéki
hangnemet képviselnek napjainkban is.

2. A 2009-es pénziigyi valsag hatasa a médiapiacra

Vonzé magyardazat, hogy a kormany csak kihasznalta a 2008-2009-ben kirobbané globalis gazdasagi valsag
magyarorszagi hatdsait a magyar média elfoglaldséara. Ez a vélemény azon alapul, hogy egy financidlisan erés
médiapiacot sokkal nehezebb lett volna térdre kényszeriteni, mint az arbevétel-problémakkal és veszteségekkel
kiizdé médiat. A szdmok alatdmasztjak ezt a vélekedést. A valsdg hatdsa a magyar média- és rekldampiacra 2009-
ben tort be; egy év alatt a piac elveszitette arbevételének 6tdodét, 60 millidrd forintot. Hogy érzékeltessiik a zuhanas
mértékét: ez egyenértéki volt azzal, mintha az akkori harom legnagyobb médiacég, az RTL Csoport, a TV2 Csoport
és az Axel Springer egyszerre vonult volna ki a magyar médiapiacrdl. Ugyanakkor a gazdasagi valsag hatadsa nemcsak
Magyarorszagon volt ennyire sulyos, hanem a régié tobbi médiapiacat is ugyanennyire érintette, mégsem tortént az
adott médiapiacokon ilyen mértékd atalakitasi kisérlet (v6. Bajomi-Lazar 2013a, 2015). Mi volt ennek az oka?

9 A Fidesz sajtékozleménye a Népszabadsag bezarasa utan.

10 Kandé Eszter: Komoly veszteségeket szenvedett a kdzéleti sajtd, Kreativ.hu, 2016. december 23., http://www.kreativ.hu/cikk/
komoly_vesztesegeket_szenvedett_iden_a_kozeleti_sajto (utolso letdltés: 2017.1. 11.); Varga Attila: K6kemény éve volt a magyar

médidnak 2016-ban, Index.hu, 2016. december 30., http:/index.hu/kultur/media/2016/12/30/kokemeny_eve_volt_a_magyar_
medianak_2016-ban/ (utolsé letoltés: 2017. 1. 11.); Szalay Daniel: Dramai éve volt a magyar médiaiparnak, 24.hu, 2016. december

28., http://24.hu/media/2016/12/28/dramai-eve-volt-a-magyar-mediaiparnak/ (utolsé letdltés: 2017.1. 11.); Rényi Pal Daniel: Soha

ilyen sotét éve nem volt a szabad sajtdnak Magyarorszagon, 444.hu, 2016. december 29., http://444.hu/2016/12/29/soha-ilyen-
sotet-eve-nem-volt-a-szabad-sajtonak-magyarorszagon (utolso let6ltés: 2017. 1. 11.).

11 A 2010 és 2015 kodzotti id6szakrol 1asd a Mérték Médiaelemzé Miihely éves 6sszefoglaléit: Polyak (2016), Mong (2015), Lansner
(2013), tovabba Batorfy (2015).



10 Batorfy Attila

Egyfeldl a régié mas orszagaiban a gazdasagi vilagvalsag kellés kozepén nem volt hasonlé kormanyvalsag, mint
a Gyurcsany-Bajnai-kormanyok idején, igy az akkori kormanyokkal szemben nem nétt fel egy hatalmas diihtabor,
tovabba az ellenzékek meg tudtdk 6rizni az erejiiket. Masfeldl viszont kiilonds moédon ezekben az orszagokban
a médiapiac szerepl6i masképpen reagaltak a valsag hatasaira, mint Magyarorszagon. A régié médiapiacai a valsag
utan lassan helyrealltak, a tulajdonosok a korabbi nyereségeket részben visszaforgattdk a médiacégeikbe, fejlesztettek,
illetve a hirdeték egy ésszer, rovid megtorpanas utan ugyanugy folytattak a hirdetési gyakorlatukat, mint a valsag
el6tt. Magyarorszagon masként tortént.

1.dbra
A magyar médiapiac drbevételének és reklambevételének alakuldsa

)
g

g

Arbevétel / Reklambevétel (milliard forint)
8 g

2008 2009 2010 201 2012 2013 2014 2015

B Arbevétel B Reklambevétel
Forras: OpteniMagyar Reklameztvetség
Megjegyzés: Az arbevételre vonatkozé adatok @ hetven |sgnagyobb drbavételd cég adatait LA 2 Mag i i tabbazar
médasitott a ezaket fig visszalelé. A ‘adatok caak a taleviziok, az online médiumok, a nyomtatott sjtépiac, 3 radick és &
clatait mutatiak,  drme, 8z ambi amozis nam,

Forrds: Opten/Magyar Rekldmszdvetség

A hazai hirdet6k a mai napig nagyjabdél ugyanannyit kdltenek, mint 2009-ben, vagyis hat év alatt sem pétoltdk az
akkor kies6é 60 milliard forintot (lasd az 1. 4brat). Rdadasul a kereskedelmi hirdeték egyre kevesebbet forditanak
médiavasarlasra, a szinten maradast kizérélag az allami hirdetések ndvekedése tudja garantalni. A tulajdonosok is
masként reagdéltak, mint régidbeli tarsaik, és cselekvésiiket nem befolydsolta, hogy magyar vagy multinacionalis
tulajdonosrol volt-e sz6. A kordbban kivett, mai szemmel nézve hatalmasnak tliné nyereségekbdl nem forgattak vissza
semmit a bajba keriilt médiapiacba, tovabbd az eredménytartalékaikat is kivontak, igy a kormanyvaltas utani elsé
évet a magyarorszagi médiacégek majdnem teljesen Ures kasszaval kezdték. Az Uj kormannyal szembeni varakoz6
allaspont persze teljesen ésszeri volt a médiacégek részérél; ugyanez az dvatossag volt jellemzé szinte az 6sszes
iparagi érdekvédelmi szervezetre a kormany elsé, a médiapiac regulédciojat célul kitliz6 intézkedéseikor is. Akkor még
azipardg bizott a lobbierejében, hitt abban, hogy az alkufolyamatok, az egyezkedések ugyanugy sikeresek lehetnek,
mint 2010 el6tt. Az ilyen elbizakodottsag veszélyeire viszont mar akkor tébben figyelmeztettek, hiszen a kormany
Otletteszteld stratégiaja addigra mar kdrvonalazédott. A vészjelzések a kormannyal szemben kritikus médiumok
cégvezetését és tulajdonosait is megosztottak; néhanyuk farkaskialtassal vadolta az ellenzéki versenytarsakat, és attol
félt, hogy a kormany média- és reklampolitikdjat kritizal6 cikkek csak felhergelik a Fideszt. Minél kritikusabba valtak
a sajat munkajukat és jovojiket félt6 szerkesztéségek, annal egyezkeddbbek és batortalanabbak lettek a dontéshozoik
és a tulajdonosaik, s6t a médiamenedzserek 2010 utan évenként egyre jobbnak itélték meg a sajtészabadsdg
helyzetét, mint az Ujsagirdk (Navratil 2014). Jellemzd, hogy a cégvezetések a szerkesztéségekre irdnyulé politikai
nyomasgyakorlasra egyetlen esetben sem reagéltak, csupdan akkor hallattak a hangjukat, amikor a kormany a financialis



Az allam foglyul ejtésétél a piac fogvatartasaig 11

hatteriiket prébalta meg tovabb nyirni: a reklamaddé 2013-ban még elhalt 6tletekor,” illetve annak bevezetésekor.
A végll tobb mdédositason dtment térvény megszavazasakor tobb, mint hatvan médium feliletei sotétiltek el.”®

A rekldmado otletekor a médiacégek tiltakozasa kdzepette a kormany azzal érvelt, hogy a médiapiac pénziigyi telje-
sitménye elbirja a Nemzetgazdasagi Minisztérium altal évi 8-10 millidrd forintosra becstilt adéterhet.* A kormany egy olyan
médiapiacon akarta ezt bevasalni, amely 2009-t6| kezdve minddssze egyetlen évben, 2014-ben tudott ennél nagyobb
Osszprofitot termelni (lasd a 2. abrat). A rekldmadé rdadasul nem az adézott eredménytél fliggé add, hanem a reklam-
bevételtdl, amelyrdl lattuk, hogy kereskedelmi részrdl szintén csokken, csak az allami rekldmtevékenység tudja szinten tartani.

2.dbra
A magyar médiaipar adézott eredményének alakuldsa

16,9
13,5

9

7.5 7.6
45 -
27
- -
e

———
. .
-4,5

-47

Adobzott eredmény (milliard forint)

-9

2009 2010 201 2012 2013 2014 2015

Fruwde: Opten
Megjegyzés: Az adézolt eredményre vonatkoza adatok a hetven legnagyobb drbevétell cég adatail tartalmazzak

Forrds: Opten

A piac altal megtermelt nyereségek strukturdja szintén messze volt mér akkor is az idedlistél. 2010 és 2015 kdzott
a médiapiac nyereségeinek nagyjabdl 90 szdzalékat minddssze hat médiacég hozta 6ssze: az RTL Csoport, a Ringier
Axel Springer (RAS - kordbban csak Axel Springer), az HBO, valamint a Simicska-tulajdon Publimont, a Magyar Nemzet
és a Class FM. Az RTL Csoport 2014-es egyszeri, 6 millidrdos nyeresége annak volt kdszonhetd, hogy kébelcsatornait
eladta sajat tulajdonosénak, a Bertelsmann-nak. Az HBO - bar egyre tobbet koltott sajat tartalomkészitésre itthon
is — a kabelszolgaltatok prémiumcsomagjaiban val6 szereplése miatt volt képes jelentés nyereségre szert tenni.
A RAS-ndl a Blikk hozta a nagy profitot. Simicska Lajos harom cége kozil a Publimont az allami hirdetéseknek
kdszonhette egészen brutélis, 2014-ben és 2015-ben 40 szézalékos arbevétel-ardnyos eredményét, bar mivel a piac
Iényegében kétszereplds, ezért dllami bevételek nélkiil is nyereséges tudott volna lenni. A Magyar Nemzet szintén
az allami rekldambevételek miatt tudott tetemes profitot termelni egy olyan kdzéleti napilappiacon, amelyen a néla
még mindig nagyobb Népszabadsdag csak veszteséget hozott. A Class FM pedig 2011-ben a Neo FM megsz(inése utan
monopolhelyzetbe keriilt az orszagos kereskedelmi radids szegmensben, igy ha nem lettek volna allami hirdetései,
a kereskedelmi reklambevételekbdl is tudott volna keresni.

12 Kreativ.hu: Félreértések az id6jarasado koril, Kreativ.hu, 2013.mércius 6., http://www.kreativ.hu/cegek_es_piacok/cikk/
felreertesek_az_idojarasado_korul (utolsé letoltés: 2017. 1. 11.).

13 Kreativ.hu: Holnap elsotétiil a média, Keativ.hu, 2014. junius 4., http://www.kreativ.hu/cikk/holnap_elsotetul _a_media (utolsé
letoltés: 2017.1. 11.).

14 Atlatszé.hu: Itt a kormany hattértanulmanya a reklamadé bevezetéséhez, Atldtsz6.hu, 2014. augusztus 25., https:/blog.atlatszo.
hu/2014/08/megkaptuk-hattertanulmany/ (utolsé letoltés: 2017. 1. 11.).



12 Batorfy Attila

Ha még mélyebbre dsunk, és az egyes médiatipusokat nézziik, akkor azt latjuk, hogy a nyomtatott sajtopiacon kizérélag
a bulvarlapok termeltek nyereséget, illetve néhany divatmagazin, a megyeilapok és a Simicska-kor lapjai. A plakatpiacon
Simicska plakatcégei voltak mindvégig nyereségesek. A tévés piacon csak az RTL és az HBO tudott szamottevé profitot
felmutatni. Az online médiaban a CEMP-csoporttél némileg fliggetleniil miikodé Portfolio.hu gazdaséagi hirportal volt
nagyjabdl mindvégig igencsak nyereséges, de ez a cég pénziigyi tandcsadassal is foglalkozik. Végl a radids piacon a
Class FM, a Lanchid Radio6 és a Music FM termelt szép nyereségeket; mindharom a Simicska-kor érdekeltsége. Ez alapjan
pedig le lehet vonni néhany tanulsagot. Csak olyan médiacégek tudtak nyereséget termelni, amelyek:
- tartalom-el@allitasi és bérkdltségei alacsonyak voltak (megyei napilapok, bulvarlapok, plakatcégek),
« egyéb tevékenységbdl, vagyis nem tartalom-eldallitasbdl és reklambevételekbdl, hanem példaul
kabeldijakbol, tandcsadasbol vagy e-kereskedelembdl tudtak nyereséget termelni (lizleti lapok,
kabeltévék),
«+ id6kozben egyes portfolidelemeiket eladtdk, és ez nyereségként jelent meg a pénziigyi beszamoloikban
(RTL),
« piacukon monopolhelyzetbe kertltek (Class FM, Metropol),
+ vagy allami hirdetések segitettek nekik (a Simicska-kér médiacégei).

Lathaté tehdt, hogy jelentés koltségraforditassal komoly kdzéleti, politikai vagy szérakoztaté tartalmakat készité
médiacégek nem voltak kozottik. Vagyis tobbségilikben éppen azok a médiacégek és médiumok nem, amelyek
a demokratikus nyilvadnossag és a tdjékoztatas szempontjabol elengedhetetlenil fontosak lennének vagy lettek volna.

3. Az 4j kormanyhii média kiépiilése

Nehéz eldonteni, hogy az orbani médiapolitika mar a kezdetekkor tudatosan épitett-e a médiapiac rosszabb anyagi
helyzetébdl adodo kiszolgaltatottsagra, vagy id6kozben épllt be a pénziigyi zsarolas a kormany fegyvertaraba.
Mindenesetre az Orban-kozeli médiaportfolié részévé tébbnyire olyan egykori multicégek valtak a késébbiekben,
amelyek mar 2010 el6tt is anyagi gondokkal kiizdottek. A TV2, az Origo és a Figyel6t kiadé Mediacity elhibazott
menedzsmentdontések miatt régdta, mar a valsag elbtt is veszteségeket termelt. Az el6z6 kettérdl pedig azt is tudni
lehetett, hogy kiilfoldi tulajdonosaik szivesen megvélnanak télik. Az egyelére koronaékkének szamitdé Mediaworks
és Pannon Lapok Tarsasaganak (PTL) esete mas, hiszen a Népszabadsag nélkiil a sokaig a svajci Ringier kiadokonszern,
késébb az osztrak Vienna Capital Partners befektetécég tulajdonaban l1évé Mediaworks portfolidja nyereséges volt,
a PLT szintén. A Mediaworks esetében sokkal inkdbb lehetett sz6 arrél, hogy az Axel Springer és a Ringier nemzetkozi
egyeslilését — az eurépai gyakorlattal szemben — a magyar kormany csak ugy engedélyezte a magyar piacon, ha a
két cég megvalik a Népszabadsagtdl, a Vildiggazdasagtol, a megyei napilapoktdl™ és a Nemzeti Sporttdl. Azt nem
lehet elddnteni, hogy a beszallé osztrék lizletember, Heinrich Pecina, akit szoros Uzleti szalak fliztek az akkor még
a kormanyhoz kozel all6, am késébb kegyvesztetté valt Spéder Zoltdanhoz, az Index tulajdonosdhoz, mar akkor
a kormany megbizasabdl jart-e el, vagy csak késébb meriilt fel, hogy a kiadé kormanykdzelbe kerdljon.

2010 6ta nyolc kilfoldi tulajdonos vonult ki Magyarorszagrél, igy hozzavetdlegesen 6sszesen 75 milliard forintnyi
arbevételt termelé médiacégek kertiltek 4t magyar tulajdonba - ez nagyjabdl a piac harmada. Ezzel a mozgassal - bar
pontos szamot nem tudunk mondani egyel6re, azt egy kiillon tanulmanyban kellene 6sszegezni - teljestilt a miniszterelnok
azon vagya, hogy a magyar médiapiacon tébbségbe keriiljon a magyar tulajdon.’® Ez 6nmagaban se nem jo, se nem
rossz, alapvetéen a nyilvanossagra nincs kiilondsebb hatassal a tulajdonos anyaorszaga, adézasi szempontbdl azonban
lehet j6 hozadéka. De ebbdl a nyolc kiilféldi tulajdonbdl hat kerilt kormanykozeli tizletemberek, oligarchak kezébe:
2011-ben az azéta megsziint Metropol, majd a TV2, az Origo, a Pannon Lapok Tarsasaga, a Mediaworks és az ESMA.

15 Kreativ.hu: Mit dldozhat be az Axel Springer és a Ringier? Kreativ.hu, 2013. mdjus 21., http://www.kreativ.hu/nyomtatott_sajto/
cikk/mit_aldozhat_be_az_axel_springer_es_a_ringier (utolsé letdltés: 2017.1. 11.).

16 Stubnya Bence: Mér rég teljesiilt Orban alma, Index.hu, 2016. oktéber 10., http://index.hu/gazdasag/2016/10/10/orban_multi_
hazai_ceg_bankszektor_kiskereskedelem_energia_media/ (utolsé letdltés: 2017.1. 11.).



Az allam foglyul ejtésétél a piac fogvatartasaig 13

Azis nyilvanvald, hogy a Mediaworks, a Pannon Lapok Tarsasaga, az Origo és a TV2 eladasi folyamata hasonlé mintazatot
irt le. Mind a négy esetben ugy tlint, mintha a kilféldi tulajdonos és a kormany kozott megallapodas szliletett volna arrd,
hogy nem egy lépcsében keriilnek kormanykozeli lizletemberek kezébe a médiavillalkozésok, vagyis mintha odahaza
szégyellték volna azt kommunikalni, hogy az Eurépai Unién beliil kétes reputacioju magyar kormannyal Gizletelnek. Hogy
az egyezkedésekre vonatkozé iparagi informaciokbdl mi igaz, az alighanem soha nem fog kiderdilni.

Ha Osszevetjlik Simicska médiabirodalmat és Orban médiajat, azt latjuk, hogy az Uj médiaportfolié pontosan
azokkal a médiatipusokkal béviilt, amelyek korabban nem szerepeltek a jobboldalon. Simicskanak nem volt
orszagos kereskedelmi tévéje, kdbelhaldzata, sem nagy latogatottsagu, altaldnos hirportalja, blogszolgéltatasa, nem
voltak megyei napilapjai, valamint bulvarlap és gazdasagi napilap sem tartozott hozza. Simicska médiaportfolidja
kétségteleniil régimddinak és kisszerlinek hat ma mar az orbani médidval 0sszevetve, még akkor is, ha Simicskaban
megvolt a szandék, hogy tovabb boévitse a médiaportfolidjat a TV2-vel, és — ha igazak a 2016-o0s nyari hirek — az
Indexszel. Emellett érdemes arra is figyelni, hogy Simicska épp azokat a médiacégeit veszitette el az elmult két évben,
amelyekkel monopolhelyzetben volt. Az egyetlen orszdgosan terjesztett ingyenes napilapot, a Metropolt, tovabba
azegyetlen orszagos kereskedelmi radiét, a Class FM-et be kellett zarnia, mert a kormany adminisztrativ eszkdzokkel
megszlintette a piacukat, hogy egy masik adminisztrativ |épéssel és egy trilkkel mar sajat oligarchainak ossza 6ket
Ujra. Ugyanigy prébdaltak az dnkormdanyzatok az oszlophirdetési piacon monopolhelyzetben |évé Mahir Citypostert
is térdre kényszeriteni, de az a folyamatban 1évé perek miatt egyel6re tartja magat. Egyetlen olyan médiatipus van
ma mar csak, amelybdl hidnyt szenved a kormanykozeli média, ezt a plakatcégek jelentik. Bar harom kozterileti
plakdtcégben is érdekeltté valt a Fidesz a szocialista-kozeli tulajdonbdl Garancsi Istvan kezébe keriilé ESMA-n keresztdil,
orszagos lefedettségui, nagy kapacitdsu plakdtcége még nincsen. Ezen a piacon még Simicska Publimontja, illetve
a francia tulajdonu JCDecaux a két nagy megkertlhetetlen szereplé.

Orban médidjanak sulyéat egyel6re nehéz megbecsiilni. A 2016-0s pénziigyi eredményeket még nem tudjuk, viszont
ha a jelenleg az Orban-portfoliéba tartozé6 médiacégek 2015-0s pénziigyi eredményeit nézziik, akkor nagyjabol
55 millidrd forint arbevétell csomag jelenti ma a kormanyhd médiat, a kdzmédia 80 millidrdos koltségvetését nem
szamolva. Ez a piac egynegyede. Ez a portfolié azonban 2015-ben majdnem 6 millidrd forint veszteséget termelt.
Simicska legjobb, 2014-es évében médiacégeivel 6sszesen 25 millidrdos arbevétel mellett 5,5 millidrd forint profitot
realizalt (Iasd a 3. dbrat). Vagyis hiaba tobb, mint kétszer akkora ma a kormanykozeli média, mint 2015-ben volt,
méretgazdasagossag szempontjabol egyel6re nem vonzé pakett.

3.dbra
Teljes piac vs. a kormdnykdzeli média drbevétele

250

Arbevétel {milliard forint)

25

W Teljes piac 2015 M Orban-kézeli média 2015 Simesika legjobb éve 2014

Forrds: Opten



14 Batorfy Attila

Nem tudjuk, hogy az Orbanhoz két6d6 emberek minek fejében vallaltak a tulajdonosi szerepet ezekben a média-
cégekben. Az egyetlen olyan ember, aki nem vasarlas utjan lett médiagazda, a Modern Média Groupon keresztil
aLokalt és a 888.hu-t kiadd Habony Arpad, a miniszterelnék kommunikacios és stratégiai tanacsaddja, aki informalis és
formalis médon éridsi hatalmat gyakorol a Rogan Antal vezette Miniszterelnoki Kabinetirodan keresztiil a kormanyzati
kommunikéciora, igy a kormanyh( média altal kommunikalt Gzenetekre is. Az 6 médiacége 2015-ben alig fél év
alatt 800 millios arbevétel mellett 200 millié forintos nyereséget tudott kivenni. Ugyanakkor a legtébb, Orbanhoz
kot6d6 oligarcha és Gzletember (Mészaros Lérinc, Garancsi Istvan, Schmidt Maria, Andy Vajna) mas vallalkozéasain
keresztiil béséges profitot tud termelni, igy elképzelhetd egy olyan modell is, amelyben a médiacégek nyereségessé
tétele nem, csak a minél nagyobb médiabirtoklason keresztuli nyilvanossaguralds a cél. Egyes médiaszegmensek
strukturaja eleve olyan kérnyezetet teremt, amely csak monopolhelyzetben Iév6 cégeket tehet nyereségessé. igy a TV2
utjdban az RTL Klub all, az Origo eleve csak veszteségeket termeld piacdn még legaldbb harom masik naggyal kell
versenyezzen (Index, 24.hu, hvg.hu). Nyilvén Iétezhet annyi dllami hirdetés is, amelybdl akér nyereségessé is lehetne
tenni ezeket a cégeket, am ha belegondolunk, hogy a kormanyzati tdmadasok mely tulajdonosokat érintik, akkor
nem merészség feltételezni, hogy a még allo, egyébként nem tul erds konkurencia tovébbi kiszoritasa is cél lehet.

4. A befolyasolas eszkozei

Minden médiatipusban jelentds pozicidkat szerzett a Fidesz. Szamos esetben monopolhelyzetbe is keriilt részben
a kisebb alpiacok méretgazdasagossagabdl és a médiaszabalyozas versenyellenességébdl addddan. Tehat elvben
kialakult vagy alakuléfélben lenne az ahitott jobb-baloldali médiaegyensuly; ezen tul pedig az évi kozel 80 milliard
forintbdl fenntartott kozmédia minden csavarja és eresztéke szintén a kormany propagandacéljait szolgélja. Csakhogy
azelmult hat év torténései és a kormany aktualis kommunikacidja egyelére nem engednek meg semmiféle optimizmust.
Ennek részben a kormany toretlentl expanziv politikaja az oka. Nem pusztan arrél van szé tehat, hogy a miniszter-
elnok a Simicskaval val6 szakitasa utan rohamtempodban, a legkisebb ellenallas nélkiil képes volt felépittetni egy
komplett Uj médiabirodalmat, hanem arrdl is, hogy a vele, illetve kormanyaval szemben kritikus média ellen - de
pusztan abbdl az okbdl is, hogy a piacon valamely médiacég utban van — kész bevetni a teljes allami adminisztraciot,
a szabalyozast, a piaci felligyeletet, az addhatosagot, a kormanyzati ellendrzési szerveket és az ligyészséget, tovabba
a kiapadhatatlannak t(iné allami kozpénzforrasokat is, a permanens kommunikaciés hadviselés mellett.
A korméany médiapolitikdjahoz és piacatalakitdsahoz alapvetéen hat eszkdzt hasznalt eddig, ezek a kdvetkezék:

+ torvényalkotas,

+ szabdlyozas,

+ kormanyzati kommunikacio,

+ kormanyzati intézkedések,

. allami hirdetések,

- allami banki ,kolcsonok”.
Ezeket az eszkdzoket a kormany sokszor keverte, egymassal parhuzamosan hasznalta 6ket, akar a teljes médiapiacrol,
akar csupan egy-egy kiszemelt szereplérél volt sz6. Rdadasul a kormany tanulékony volt, képes volt korrigalni az
elvétett Utéstdvolsagokat, és 2016-ra [ényegében egy tokéletesen miikddoé arzendlla fejlesztette az eszkozeit.

4.1. Torvényalkotas

A torvényalkotasban a kormany a piacszabdlyozast egy id6re kiszervezte Simicska Lajosnak, igy a médiaszabalyozasi
keretrendszeren kivil a piactorzitd aktusok megalkotdsat teljesen alarendelte az oligarcha érdekeinek, bar ezek
az érdekek sokdig egybeestek a kormany érdekeivel is. A 2010-es médiatérvény aggalyos passzusainak sulyos
europai visszhangja véleményem szerint arnyékboksz volt, mivel kevesebb figyelem irdnyult az elvitathatatlan
érdemeire, tovabba a kormany a kritikus pontokban végul engedett. Teljesen visszhangtalanok maradtak azonban
azok a megszélalasok, amelyek arra hivtak fel a figyelmet, hogy az Unid szervezetei tul sok energiat pazarolnak



Az allam foglyul ejtésétél a piac fogvatartasaig 15

a magyar médiaszabalyozas kritikdjara, mikézben az allami forrdsok fokozatos novekedésével és a tulajdonosi
szerkezet egyébként teljesen transzparens atalakulasaval sokkal nagyobb problémdk elé nézhet majd nemcsak
a magyar, hanem a posztszocialista blokk demokratikus nyilvanossaga is.

Jellemz6 mdédon a dedikalt unids szerveknek semmilyen mondanivaldjuk nem volt és a mai napig nincsen a state
capture klasszikus eseteirdl, a 2010-es Lex Mahirrdl és az annak rendelkezéseit visszavond 2015-6s Lex Garancsirol.
Elvi és gyakorlati értelemben véve is mindkett6 torvényesitett korrupcid volt, egyszer azért, hogy Simicska egy
versenytarsat eltakaritsak vele az Utb6l,” masrészt azért, hogy a Simicska altal tonkretett céget felvasarld Garancsi jé
helyzetbe keriljon.”* Mikozben a 2010-es kdzlekedési torvény médositdsaban legaldbb — barmennyire is nevetséges -
érvként szerepelt a kdzlekedésbiztonsdgi szempont a ldmpaoszlop-hirdetések betiltasa mellett, 2015-ben a kormany
mar arra sem vette a faradsagot, hogy megindokolja a visszavonast. Az ezzel kapcsolatos Ujsagiréi kérdéseket az
unids szervek elébb azzal verték vissza, hogy ez Magyarorszag belligye, majd a spanyol-magyar ESMA altal inditott
pert addig huztak az eurépai forumokon,'”® ameddig a szocialistakhoz hizé tulajdonos, Bleuer Istvan végul el nem
adta a céget Garancsinak.

Az Eurépai Unié a médiatorvényen kivill egyetlen esetben emelte fel a szavat: a példatlanul kemény rekldmadérol
sz6l6 torvénnyel kapcsolatban. Az Unid elsésorban azért Iépett, mert az RTL Csoportra szabott pénziigyi sarc — az
NGM hattértanulmaénya szerint a reklamadé 65 szazalékat fizette volna az RTL* - az akkor még erejiik teljében 1évé
német kilpolitikai érdekeket is sértette, f6ként ugy, hogy az éppen magyar tulajdonba keriilé TV2-nek mint az RTL
legnagyobb versenytarsanak a torvénytervezet kibuvét adott volna az addfizetés egy része alol.?' A Bertelsmann
mint Eurépa egyik legnagyobb médiavallalata végil a német diplomaciat is bevetve elérte a magyar kormanynal,
hogy enyhitsék a tévétarsasdg diszkriminativ terheit.?? Arra, hogy végil a reklamadé varhato bevételeit a kisebb
médiacégeken huztak be,® még nehezebbé téve a pénziigyi helyzetiiket, az Unionak mar nem volt egy szava sem.

4.2. Szabalyozas

A torvénykezésen kivil kiilondsen fajo, hogy a szabdlyozas anomalidi sem keltették fel az unids szervek figyelmét.
Szabalyozason azt értem, hogy a térvények betartdsaért felel6s szervek miként értelmezik a torvények bettit és
mennyire szavatoljak az egyenlé banasmaodot és esélyegyenldséget. Marpedig a Nemzeti Média- és Hirkozlési Hatdsag
(NMHH) és a Gazdasagi Versenyhivatal (GVH) piacszabalyozasi gyakorlata a lebegé faktoroknak kdszonhetéen szamos
esetben volt kovetkezetlen, 4tldthatatlan és 6nkényes az elmult hat évben.

A médiatorvény szerintem egyik legjogosabban kritizalt pontja az volt, hogy az NMHH és a Médiatandacs tagjainak
megvalasztési folyamatat teljesen a kormanyakarattél teszi fligg6vé, ezaltal a kilenc évre megvalasztott testilet teljes
mértékben a kormany kontrollja ala keril, igy déntései a jovében nem lesznek fiiggetlenek a kormanyzati akarattdl. igy is lett.

17 Batorfy Attila: Mit hoz a Fidesz a kozterileti médidnak? Kreativ.hu, 2011. december 21., http://www.kreativ.hu/kreativ_magazin/
cikk/milliardos_kiesest_hoz_a_fidesz_a_kozteruleti_reklampiacnak (utolso letoltés: 2017. 1. 11.).

18 Kreativ.hu: Fidesz-kozeli lett az ESMA, r6gton nem veszélyesek a [ampaoszloprekldmok, Kreativ.hu, 2015. junius 4., http://
www.kreativ.hu/outofhome/cikk/fidesz_kozeli_lett_az_esma__rogton_nem_veszelyesek_a_lampaoszlopreklamok (utolsé
letoltés: 2017.1. 11.).

19 Kreativ.hu: Kozel 4000 plakétot tavolitottak el eddig, Kreativ.hu, 2013. aprilis 3., http://www.kreativ.hu/outofhome/cikk/
kozel_4000_plakatot_tavolitottak_el_eddig (utolso letoltés: 2017. 1. 11.).

20 Kreativ.hu: Nyilvanos a rekldamadé hattértanulmanya, Kreativ.hu, 2014. augusztus 25., http://www.kreativ.hu/cikk/nyilvanos_a_
reklamado_hattertanulmanya (utolsé letéltés: 2017.1. 11.).

21 Index.hu: Lex TV2: megusszak a reklamadé egy részét, Index.hu, 2014. junius. 10., http://index.hu/gazdasag/2014/06/10/
reklamado/ (utolsé letdltés: 2017. 1. 11.).

22 Népszava: Szerdan megkottetett a paktum az RTL-lel, Népszava.hu, 2015. janudr 28., http://nepszava.hu/cikk/1046743 (utolsé
letoltés: 2017.1. 11.).

23 Kreativ.hu: Megolheti a kisebb médiacégeket a reklamadd, Kreativ.hu, 2015. februar 10., http://www.kreativ.hu/cikk/megolheti_a_
kisebb_mediacegeket_a_reklamado (utolsé letdltés: 2017.1. 11.).



16 Batorfy Attila

Aradios frekvencidk kiosztésaért és kezeléséért felel6s NMHH és a Médiatanacs a rendelkezésére allé adminisztrativ
eszkozokkel elérte, hogy megsziinjon Simicska Class FM-jének egyetlen versenytdrsa, a Neo FM.?* A k6z6sségi radios
frekvencidk palyaztatasanal elkdvetett hatosagi szabdlysértések és kovetkezetlenségek sordn nétt nagyra Simicska
masik radidja, a Lanchid Radié, mikdzben a kormanyt is megelégedéssel tolthette el, hogy a Maria Radié is egyre tobb
helyen lett foghatd (Nagy 2013). Ezzel pdrhuzamosan a Klubradié még 2009-ben elnyert févarosi frekvenciahasznalatat
az ujonnan felall6 NMHH mégsem engedélyezte, aminek hosszu pereskedés (Polyak 2012) és a médiahatdsag részérdl
kartérités lett a vége. Ahogy megfordult a széljaras, ugy lett a Neo FM utan a Class FM a ,rossz fiu” a radids piacon,
a Médiatanacs pedig olyan tigyekben kezdte el birsagolni a radiot,® amelyekért korabban eljarast sem inditott.

Mar emlitettik a Ringier és az Axel Springer fuzidjat, amelyet négy éven keresztiil nem engedélyezett a Médiatanacs
és a GVH. Alapesetben arrél van szé, hogy a hatésagok tették a dolgukat, nekilattak a piacelemzésnek, 15 oldalas
szakhatosagi tanulmanyban foglaltak 6ssze az engedélyezési folyamat tanulsagait (GVH 2014). Mivel végil sem az
Axel Springer, sem a Ringier nem hullajtott kdnnyet azért, hogy a Népszabadsagot, a megyei napilapokat, a Vilag-
gazdasagot és a Nemzeti Sportot el kellett adnia egy addig ismeretlen cégnek, a Vienna Capital Partners altal [étrehozott
Mediaworksnek, az igy nem is lenne annyira jelentds, ha a Mediaworks a mai napig abban a formaban létezne, ahogyan
2016. szeptember végéig. Akkor ugyanis a Mediaworks bejelentette, hogy megvasérolja az 6t megyei napilap kiadasaért
felel6s, évi kilencmillidrdos arbevételt realizal6 Pannon Lapok Tarsasagat a német Funke Csoporttdl. Ez 6nmagéban is
jelentds piaci mozgas, hiszen a felvasarlassal egylitt mar 6sszesen 12 megyei napilap keriilt egy tulajdonoshoz, vagyis
a megyei napilapok piacédnak kozel kétharmada. A felvasarlast végil egy hénap alatt és egy A4-es papirlappal intézte
el a Médiatanacs és a GVH, mondvan, hogy nem all fenn sem vertikalis, sem horizontalis piaci koncentracio.” A GVH
a megyei napilapok piacat kiilon nem vizsgélta. A szeptember 30-ai bejelentést kvetéen a Mészaros Lérinchez kothetd
Opimus Press kozleményben adta hirll, hogy megvdésérolta az igy létrejott hatalmas médiacéget.

4.3. Kormanyzati kommunikacié

A kormany gyakran fogalmazott meg a médiardl mint intézményrél és az Ujsagirdkrol mint terroristakrdl nagyon lesujto
véleményt, ahogyan egyes piaci szereplékrél és azok vezet6 tisztségviseldirdlis. 2015 eldtthoz képest azonban annyi
akulonbség, hogy Simicska médidja az ellenzéki vagy fliggetlen médiaval folytatott haboruba csak sz6rmentén szélt
bele. Ez 2016-ra teljesen megvaltozott. Orban médidja mar nem csupan szécséként miikodik, hanem az ellenzéki
média elleni hadjaratban a kormany egyik legerésebb szbvetségese is.

2015 el6tt a kormény egyetlen médids vezetének ment neki, a Sanoma vezérigazgatoéjanak, Szabé Gyorgynek, aki
egy, a Magyar Nemzetben megjelent cikk szerint egy 0sszejovetelen arra szélitotta fel a kormannyal szemben kritikus
médiacégeket és reklamiigynokségeket, hogy Simicska médidjaval szakitsanak meg minden kapcsolatot.?” A Sanoma
egyébként akkor mar régdta eladdsorban volt. Természetesen Simicska Lajos neve is felmerdlt a lehetséges vevék
kozott. Végul meglepé mdédon egy, a médiapiacon addig ismeretlen izletember, Varga Zoltén lett a befuté. Varga
nem valtotta be sem a kormany, sem a személyében stromant laték reményeit, akik azt vartédk, hogy a befektetési
szakember el6bb szanalja a kiad6t, majd részenként tuladjon a teljes portfolién. Ebben az olvasatban Varga lett volna
a kdzbiilsé lépés, az ember, aki a Sanomanak nem kellemetlen, a kormanynak pedig megbizhaté jészaggazda. Erdekes,
hogy Varga lett az elsd, akit a korméanykozeli média egy kompromatcikkel betdmadt 2015 utan,?® nem sokkal azel6tt,
hogy az Index-tulajdonos Spéder Zoltan ellen elindult a teljes kormanyzati lejaratégépezet.

24 A folyamatrdl lasd: Csuday Gabor: Csédeljarasban nyirjak ki a Neo FM-et, Kreativ.hu, 2012. november 6., http://www.kreativ.
hu/media/cikk/a_csodeljarasban_nyirjak_ki_a_neot (utolsé letoltés: 2017.1. 11.).

25 HVG.hu: A médiahatésag nekimegy Simicska radidjanak, HVG.hu, 2016. februar 18., http://hvg.hu/itthon/20160218_A _
mediahatosag_nekimegy_a_Class_FMnek (utolsd letoltés: 2017. 1. 11.).

26 GVH: A GVH engedélyezte a Pannon Lapok megvételét, GVH, 2016. augusztus 3. http://www.gvh.hu/data/cms1034669/
sk_58_2016_fuzio_mediaworks_plt.pdf (utolsé letoltés: 2017. 1. 11.).

27 Kreativ.hu: A Fidesz nekimegy a Sanomanak, Kreativ.hu, 2013. augusztus 5., http://www.kreativ.hu/media/cikk/a_fidesz_
nekimegy_a_sanomanak (utolsé letoltés: 2017. 1. 11.).

28 888.hu:Bemutatjuk az offshore-botrany legujabb magyar érintettjét, a milliardos pletykagyarost, 888.hu, 2016. majus 17., http://888.
hu/article-bemutatjuk-az-offshore-botrany-legujabb-magyar-erintettjet-a-milliardos-pletykagyarost (utolsé letoltés: 2017. 1. 11.).



Az allam foglyul ejtésétél a piac fogvatartasaig 17

Ennek lépései alighanem bekeriilnek majd a rendszervaltas utani médiatorténet legaljasabb monemtumai kozé.
Az Index tulajdonosa elleni médiakampény nem csupan az 6tvenes éveket idézd, szovjet tipusu kompromatcikkek
miatt mérfoldkd, hanem azért is, mert elészor mutatkozott be az orbani médiahaldzat teljes erejében. A kampanyban
részt vett a TV2, az Origo, a 888.hu, a Ripost (Habony Arpad 6sszekdtbszerepe kimutathaté ezeknél a médiumoknal)
és a Magyar Televizid, és részben beszallt a Pesti Srdcok és a Magyar Id6k is.? Ekkora médiaeléréssel tizletemberre
még nem adtak ki kilovési engedélyt Magyarorszagon, Spéder pedig az Indexen kivul végiil az dsszes vallalkozasat
feladta, amivel a médiaérdekeltségének sulyat tarthatta volna. Szintén jelzésérték(, hogy a hazugsagokra, sejtetésre,
félinformaciokra éplil6*° anyagokat sem a kiegyensulyozott tajékoztatas felett 6rkodé NMHH, sem pedig a Magyar
Ujsagirék Orszagos Szovetségének etikai bizottsaga nem marasztalta el. Sovany vigasz, hogy a TV2 elleni pert végiil
Spéder megnyerte.*’ Ugyanezt a lejdratdstratégiat alkalmazta a kormanykézeli média a HVG ujsagirdja, Gergely
Zsoéfia ellen,® aki megirta, hogy a Fidesz korabbi partigazgatoja, a 2010 utan szamos allami megrendelést kapo
Varhegyi Attila szivinfarktust kapott. Ugyanilyen kampanyt folytatott a kormanyzati média a Jobbik elndke, Vona
Gabor,*® valamint az Egytt elndke, Juhéasz Péter ellen is.3* Ezeknek a lejaratdkampanyoknak az a kézos jellemzéjiik,
hogy a megtamadott alanyokrdl olyan allitdsokat tesznek vagy sugalmaznak anonim forrasokra hivatkozva, amelyek
a magyar tarsadalom tdbbsége szemében erkdlcstelenek. igy Spéderrél és Vargardl az lizleti etikat nem ismers,
gatlastalanul tortetd, pénzhajhasz, masokat atveré és egyébként otthon csalddi problémakkal kiizdé milliardos
Uzletember portréjat festették meg, Juhdsz Péterrél az addssagokban elmeriil6, hdzassadgszédelgd kabitoszeres
liberalis képe koszont rdnk vissza, a széls6jobbrol kozépre tartd Vonarol azt allitottak, hogy homoszexudlis, mig a HVG
Ujsagiroja a médiaetikat nem ismerd, dllandéan hazudozé médiamunkas lett. A kdzpontilag irdnyitott, médszeres
és rendszeres lejaratokampanyok nem el6zmény nélkiliek a rendszervéltas utani magyar médiatérténetben (lasd
példaul a Horn Gyula ellen 1994 tavaszan folytatott lejaratdbkampdnyt), am szamszertiségiikben és intenzitasukban
szintlépés tortént.

A kommunikacié masik, szintén jellemzg, Vladimir Putyin orosz elnoktdl kdlcsonvett példaja a Soros Gyorgy
amerikai millidrdos altal tamogatott médiumok elleni kirohanas. A ,sorosozas” nem uUjkeletl a kormany részérél,
idérél-idére el6kerll, de modszeressé és rendszeressé szintén csak 2016-ban valt. Részben a Soros Gydrgyhoz
kéthetd Open Society Foundation (OSF) pélyazati pénzeibél is gazdalkodik az Atlatszé.hu és a Direkt36 nonprofit
oknyomozé portdl, valamint a 444.hu és a Magyar Narancs is egy olyan amerikai alapitvanytdél kapott kdlcsén
mikod6tokét, amelynek egyik alapitéja az OSF. Ezek egyébként kideriilnek az Atlatszé és a Direkt36 éves kotelezd
és nyilvanos jelentéseibdl, tovabbd a szintén nyilvdnos cégadatbazisbdl az is kikereshetd, hogy a Narancs és a 444.hu
a kolcson erejéig tulajdonrészt ruhdzott at az amerikai alapitvényra. Ezzel szemben a kormanykozeli média rendre
ugy szamol be ezekrél a forrasokroél, mintha barki is titkolni akarna éket, és azt sugallja, hogy az amerikai tizletember
(@ kormanymédia széhasznalatdban ,spekulans”) rejtett csatorndkon ad pénzt a kritikus sajtéonak a kormany
megbuktatasara torekedve.

29 HVG.hu: Megtudtuk, ki készitette a karaktergyilkos Spéder-riportot, HVG.hu, 2016. junius 9., http://hvg.hu/itthon/20160609_
tv2_tenyek_speder_zoltan_lejarato_riport (utolso letdltés: 2017. 1. 11.).

30 HVG.hu:igy gyartott Spéderrél smarolés alriportot a TV2, HVG.hu, 2016. julius 4., http://hvg.hu/itthon/20160704_lgy_gyartott_
Spederrol_smarolos_alriportot_Andy_Vajna_teveje (utolso letoltés: 2017. 1. 11.).

31 HVG.hu: Revansot vet Spéder: millids sérelemdijat fizethet a TV2, HVG.hu, 2016. november 4., http://hvg.hu/itthon/20161104 _
revans_speder_zoltan_millios_serelemdijat_fizethet_a_tv2 (utolsd letoltés: 2017.1. 11.).

32 HVG.hu: Egy karaktergyilkossag krénikdja — igy ment neki a TV2 a HVG.hu Ujsagiréjanak, HVG.hu, 2016. november 14., http://
hvg.hu/itthon/20161114_Egy_karaktergyilkossag_kronikaja__igy_ment_neki_a_TV2_a_hvghu_ujsagirojanak (utolsé letdltés:
2017.1.11.).

33 24.hu: Megint melegezi Vonat a Riposzt és az Origo, pedig egy kattintassal kiderdl, hogy hol késziilt a ,furcsa fotd”, 24.hu, 2016.

november 14., http://24.hu/poszt-itt/2016/11/14/megint-melegezi-vonat-a-riposzt-es-az-origo-pedig-egy-kattintassal-kiderul-
hol-keszult-a-furcsa-foto/ (utolsé letoltés: 2017. 1. 11.).

34 Comment:com: A Tények most Juhasz Pétert akarta lejaratni, de nem jott 6ssze nekik, Comment:com, 2016. marcius 18., http://
comment.blog.hu/2016/03/18/a_tenyek_most_juhasz_petert_akarta_lejaratni_de_nem_jott_ossze_nekik (utolsé letdltés: 2017.1. 11.).



18 Batorfy Attila

4.4, Kormanyzati intézkedések

A lejaratokampanyokrdl feltehetd, hogy nem a szerkeszték fejébdl pattantak ki kilon-kiilon, hanem a Rogén Antal
vezette Miniszterelnki Kabinetiroda, népszer(ibb nevén a propagandaminisztérium kezdeményezésére. Tobb
alkalommal el6fordult, hogy a kormdany konkrét utasitasokat adott hatdsagi szerveknek egyes civil szervezetek,
organumok, médiacégek és Ujsagirdk elleni eljarasra. Ezek koziil a Norvég Alap és az éltala is finanszirozott civil
szervezetek elleni nyomozas a legismertebb, amelyben érintett volt az Atlatszé.hu oknyomozé portal is, szamos
NGO mellett. A Kormanyzati Ellenérzési Hivatal vizsgalata azonban végiil semmilyen szabalytalansagot nem tart fel,
késébb pedig kiderilt, hogy a vizsgalatot maga a miniszterelnok rendelte el.*®

A korményzati intézkedések kdzé sorolhatéd néhany Ujsagird ellen inditott eljaras is. Szamos esetben indult per
Ujsagirok ellen forrasaik felfedésére, amire a hatalyos jogszabalyok — szigoru keretek kozott — lehetéséget adnak. llyen
volt Bodoky Tamas és Ujabban a Figyel6 Ujsagirdja, Briickner Gergely esete. A pert végul mindketten megnyerték.
A Blikk ujsagirojat, Csikos Klaudiat azonban egyik forrdsa utédn kutakodva a rendérség lehallgatta. A legsulyosabb eset
2015-ben tértént, dm csak 2016 nyaran irta meg a 444.hu. Az egyik nagy hirportél Ujsagiréjat egy oknyomozé sorozata
utdn megkeresték az Alkotmanyvédelmi Hivatal munkatarsai, és a magénéletérdl tartak elé olyan dokumentumokat,
amelyeket csak titkos informacidszerzéssel lehetett begydjteni. Emellett arra kérték az Gjsagiroét, hogy irjon ald egy
egylttm(kodési nyilatkozatot, az Gjsdgird azonban ezt nem tette meg.* llyenrél kordbban csak Oroszorszagbdl és
Azerbajdzsanbdl jottek hirek.

A kormanyzati hivatali intézkedések kozé tartoznak a g-nap utan Simicska Lajos médiacégei ellen indult médiahatdsagi
és adodhatosagi eljarasok is. Azt mar emlitettiik, hogy a Class FM musorait olyan vétségekért kezdte biintetni a
Médiatanacs, amelyekért kordbban nem inditott eljarast. Emellett a Simicska emberének tartott Vida Ildiké NAV-
elndk tavozésa utan az addhatdsag vizsgalatot tartott az oligarcha Pro A nevi vagyonkezel6 holdingjanal, amely
attételesen az oligarcha tébb médiacégének is tulajdonosa.””

Véqgll pedig a kormanyzati politikdval szemben kényes kérdéseket feltevd ujsagirok kitiltasa a parlamentbdl,®
tovabba a parlamenti sajtdszabdlyok szigoritdsa®® is az ilyen intézkedések kozé tartozik.

4.5. Allami hirdetések

Az allami hirdetések elosztasa a politikai favoritizmus egyik klasszikus példaja. Ugyanakkor a kormany és hivei
elképzeléseivel szemben a szocialista—szabad demokrata kormanyok alatt a baloldali lapok nem kaptak a sulyuknal
joval tobb allami hirdetést (Batorfy 2015). Ez 2010-ben megvaltozott. Simicska Lajos kdzpénzcsatornazasi modellje
azonban kifejezetten szofisztikaltnak tlnik a g-nap utén kialakult helyzethez képest (Iasd a 4. dbrat). Olyan rendszert
épitett fel, amelyben nagyon sok szereplé vett részt annak érdekében, hogy az allami hirdetések az allami szektor
kdzbeszerzései utan a kivalasztott igynokségeken keresztiil végul Simicska médiaérdekeltségeinél kdssenek ki.

35 Tarsasag a Szabadsagjogokért: Kideritettiik, hogy Orban Viktor személyesen rendelte el a civilek vegzalasat, Tdrsasdg a
Szabadsdgjogokért, 2016. oktdber 06., http://tasz.hu/informacioszabadsag/kideritettuk-hogy-orban-viktor-szemelyesen-rendelte-
el-civilek-vegzalasat (utolsé letoltés: 2017. 1. 11.).

36 Planko Gergd: El6vették a maganélete részleteit, aztan ,titkos egyuttmikodésre” akartdk rdvenni. Nem a rendszervaltas
el6tt, hanem most, 444.hu, 2016. szeptember 7., http://444.hu/2016/09/07/elovettek-a-maganelete-reszleteit-aztan-titkos-
egyuttmukodesre-akartak-ravenni-nem-a-rendszervaltas-elott-hanem-most (utolsé letoltés: 2017. 1. 11.).

37 Nol.hu: Végrehajtas egy Simicska-cégnél, Nol.hu, 2016. februar 9., http://nol.hu/gazdasag/vegrehajtas-egy-simicska-
cegnel-1600553 (utolsd letoltés: 2017. 1. 11.).

38 Nol.hu: Biréséagra viszik Kovér kitiltasat az Ujsagirdk, Nol.hu, 2016. aprilis 28., http://nol.hu/belfold/birosagra-viszik-kover-
kitiltasat-az-ujsagirok-1613309 (utolso letoltés: 2017. 1. 11.).

39 Planké Gergd: Pontosan ennyi lehet8ség van politikusokat kérdezni anélkiil, hogy Kévér Laszl6 kitiltana, 444.hu, 2016. aprilis
26., http://444.hu/2016/04/26/pontosan-ennyi-lehetoseg-van-politikusokat-kerdezni-hogy-kover-laszlo-ne-tiltson-ki (utolsé
letoltés: 2017.1. 11.).



Az allam foglyul ejtésétél a piac fogvatartasaig 19

4. dbra
Kereskedelmi vs. dllami reklamkéltés szazalékban

75 -

%
3

25 -

Forrds: Kantar Media - 2016-ra az adatok becstiltek!

Ezt a modellt a g-nap utan feldll6 Nemzeti Kommunikacios Hivatal (NKH) rendkiviili médon leegyszerUsitette, mivel
a kdzbeszerzéseket utana mar csak évente egyszer kellett kiirni, és a késébbiekben a harom kivalasztott ligynokség
a keretdsszeg erejéig egymassal versenyzett. Az igynokségek koétddnek a korménypartokhoz, az évente kezelt 6sszeg
pedig 2016-ban mar 25 millidrd forint volt. (Az NKH &ltal kezelt 25 millidrdba az dllami cégek, allami intézmények,
onkormanyzatok hirdetései tartoznak bele, de a kormany kampanyai nem, azokra kiilén kbzbeszerzést irnak ki, és az
MNB, valamint az olimpiai projektcég sem tartozik ala. Ezek mind a 25 millidrdon feliil vannak.) 2017-re a kozbeszerzést
az NKH mar keretdsszeg nélkiil irta ki, igy valéjaban nem lehet tudni, hogy az dllam mennyit kolt majd rekldmra.

Egyel6re nincsenek pontos szamok arrél, hogy az dllam mennyit kdltétt 2016-ban hirdetésre. Becslésiink szerint
ateljes rekldamkoltés 20 szazalékat adhatta tavaly az dllami szektor. Ez az arany alighanem kiugréan magas az Eurépai
Unio tagorszagaiban. A Mérték elemzése (Batorfy & Urban 2017) azt mutatja, hogy a kegyvesztett Simicska cégei,
amelyek kordbban az egyes médiaszektorokban a hirdetések 60-80 szézalékat is megkaptak, jéval kevesebb allami
reklambevételbdl részesiiltek a 2015-6s évben, helyiikre pedig benyomultak az 0j kormanymédia cégei. gy a 2015-
ben elindult Magyar Idék, a Lokal és a 888.hu, amelyek semmilyen elszamoltathaté vagy hivatalos olvasottsagi és
ldtogatottsagi adattal nem rendelkeztek,* valamint az Andy Vajna tulajdondba keriilé TV2 (lasd az 5. brat). Tavaly
pedig az is bebizonyosodott, hogy — amint azt sejteni lehetett- Simicska médiacégei az allami hirdetések nélkiil
financialisan életképtelenek.

40 Batorfy Attila: Néhany adat arrél, hogy a kormanykoézeli médiat hogyan tartja el a ,piac”, Atldtszé.hu, 2016. oktéber 11., https://
adatujsagiras.atlatszo.hu/2016/10/11/nehany-adat-arrol-hogy-a-kormanykozeli-mediat-hogyan-tartja-el-a-piac/ (utolsé letoltés:
2017.1.11.).



20 Batorfy Attila

5. dbra
Az dllami hirdetések eloszldsa az egyes érdekeltségek kézétt 2006-2016

Multinacionalis

G-nap

Simicska-kor
Koézmeédia

MSZP-kdzeli

Forrds: Kantar Media

Az dllami hirdetések azonban nem csupan a kormanyh( média finanszirozasara alkalmasak, hanem bunkdsbotként
lehet 6ket haszndlni az anyagi nehézségekkel kiizd6 fliggetlen média puhitasara is. 2016-ban az is vildgossa valt, hogy
legalabb egy ellenzéki médiumot, az ATV-t lehetett befolyasolni a menekiiltellenes kormanyzati kampany hirdetéseivel.

Erdemes kicsit itt is feszegetni az Eurépai Uni6 szerepét, ugyanis — bar szétszalazni borzaszté nehéz - a szétosztott
25 millidrd forint jelent6s része unids forrasbol szarmazik. A médiacégek allami hirdetéssel vald kitomése bujtatott
allami tdmogatasnak mindsil, elméletben unids jogot sért. Ennek ellenére az unids szervek egyetlen esetben sem
inditottak vizsgélatot. Kilonosen figyelemreméltd az Eurdpai Unid impotencidja ebben a kérdésben, mivel az allami
forrdsok elosztasa mint a médiapiac befolydsoldsanak és a szovetséges média megerdsitésének eszkodze az egyik
legforrobb médiakutatasi téma jelenleg.

4.6. Allami banki kélcsonok

A médiacégek allami forrdsbdl vald felvasérlasa szintén uj, 2015 uténi eszkdznek szamit a magyar médiapiacon. Nem
meglepd mddon kizérélag olyan tizletemberek kaptak médiavasarlasra dllami banki kolcsdnt, akik szorosan kotédnek
Orbén Viktorhoz. Igy a TV2 felvasarlasahoz az Eximbank 6,75 milliard forinttal jarult hozza,* az Origo megvételéhez
a jegybank szandldsa alatt allé6 MKB 4,2 milliard forint kdlcsont adott,*> a Mediaworksot felvasarlé Opimus Press
anyacége, az Opimus Group pedig tavaly tavasszal 6,2 millidrdos kétvénykibocsajtast hajtott végre, amelynek nagy
részét dllami bankok finansziroztak.

Emellett a TV2 az Eximbanktol tovabbi 1,2 milliard forintos kdlcsont kapott 2016-0s miikodésére,** az MKB 500 milliés
kolcsont adott a Vs.hu mikodésére, illetve — mint kiderilt — a most mar az Origo portfolidjaba tartozé Vs.hu egész

41 HetiValasz: Nincs tobb titok: Andy Vajna 6,72 milliardot kap az dllamtél a TV2-re, Heti Vdlasz, 2015. december 15., http://valasz.
hu/itthon/nincs-tobb-titok-andy-vajna-672-milliardot-kap-az-allamtol-a-tv2-re-116573 (utolsé letoltés: 2017. 1. 11.).

42 444.hu: Az allami felligyelet alatt all6 MKB adott pénzt az Origo megvasarlasara, 444.hu, 2016. februar 18., http://444.
hu/2016/02/18/az-allami-felugyelet-alatt-allo-mkb-adott-penzt-az-origo-megvasarlasara (utolsé letdltés: 2017.1. 11.).

43 Nol.hu: Vajna a 6,7 millidard mellé djabb 1,2 millidrdos hitelt kapott egy allami banktél, Nol.hu, 2016. majus 29., http://nol.hu/
belfold/vajna-67-milliard-melle-ujabb-12-milliardos-hitelt-kapott-egy-allami-banktol-1614851 (let&ltés: 2017.1. 11.).



Az allam foglyul ejtésétél a piac fogvatartasaig 21

2015-6s évét a Magyar Nemzeti Bank alapitvanyain keresztil finanszirozta a tulajdonos, ami 665 millié forintjukba
keriilt az adofizetéknek,* mikdzben a cég értékesitésbél szarmazo arbevétele nem érte el a 200 millié forintot.

Az allami forrasbol valo finanszirozas masik aspektusa, hogy — szemben Simicska cégeivel, amelyek az oligarcha
maganvagyondanak befektetései voltak, tovabba jelentés kereskedelmi reklambevétellel is rendelkeztek — az 4j
médiahalézat legtobb tagja semmilyen anyagi kockazatot nem vallal. ATV2 és az Origo veszteségei mellett az allami
kolcsonok visszafizetése csak akkor lenne lehetséges, ha versenytarsaik megsziinnének a piacon, és jelentés mértékben
megemelnék a hirdetési tarifadraikat. Az olyan Uj médiumokat, mint a Lokal, a Ripost vagy a 888.hu, illetve a Magyar
Id6k azonban majdnem kizarolag allami hirdetésekbél tartjak fenn, vagyis mikézben nincs rajuk szamottevd piaci
igény, az adofizeték nemcsak a miikodésiiket alljak, hanem a jelentds profitot is.

5. Az orbani médiapiac modellje

Ez a 2016-0s allapot. Azt lattuk, hogy ebben az évben a kormany Uj szinekkel gazdagitotta a médiabefolyasra
hadra foghaté eszkoztarat, olyan Uj fegyvernemeket is bevetve, amelyek a korabbi korrupt gyakorlaton tulmenve
mell6znek mindenféle erkdlcsi megfontoldst. A kormany a neki nem tetsz6k maganéletét is célba vette, tovabba
a zsakmanyszerzés soran az is kideriilt, hogy a kormanynak semmilyen pénz nem sok. Az Origét a New Wave Media
a hirek szerint kétmilliard forinttal tobbért vette meg a Magyar Telekomtél annél, amennyit a masodik legnagyobb
ajanlatot tevé adott volna érte. ATV2 felvasarldsa mogott vélhetéen nem volt magénzsebbdl finanszirozott tranzakcid,
ahogy a Mediaworks felvasarldsa mogott sem.

Mindez egyittesen felveti azt a kérdést, hogy lehet-e még egyaltalan piacrdl vagy legaldbbis annak szabadsagarol
beszéIni a médiaipar miikodése kapcsan? Ha szabad piacon azt értjik, hogy a piac szerepléi minden politikai
befolydstdl mentesen, racionalis dontéseket hozva lizletelnek egymassal, és az aruk tobbé-kevésbé redlis aron, realis
ar-érték fliggvényében cserélnek gazdat, a szerepl6k célja pedig a gazdasagos és profitabilis mikodés, ugy legkésébb
2016-ban a magyar médiapiac elvesztette piacjellegét. Bar meg kell jegyezni, hogy a 2010 el6tti magyar médialatkép
sem volt idedlis. A kormany és az allam olyan mértékben avatkozik bele a gazdacserébe, esetenként olyan mértékben
finanszirozza is a cégfelvasarlasokat, hogy a sztenderd piaci mérészamok, amelyekre a tranzakciok hagyomanyosan
épllnek (az olvasottsag, a latogatottsag, a hallgatottsag, a nézettséq, a return on investment, a célcsoport) értékiiket
vesztik, és ez a médiadkoszisztéma fenntartasaban kulcsfontossagu kereskedelmi hirdetéket is arra kényszeriti,
hogy szdmukra elénytelen helyeken hirdessenek. A kormanyh( orgdnumok koziil a Magyar Hirlap, a Demokrata,
a Magyar Id6k, a Lokal, a Pesti Sracok és a 888.hu nem rendelkezik semmilyen, a piac altal hivatalosan elfogadott,
flggetlen cég altal megallapitott mérészammal, ennek ellenére egyre tébb kereskedelmi hirdetés is befolyik ezekhez
amédiumokhoz. Ez szintén aggaszté jel lehet, hiszen éppen azoktdl a fliggetlen, ellenzéki médiumoktél vandorol at
a pénz a kormanyh( médidba, amelyek majdnem kizéroélag csak a kereskedelmi hirdetékbdl élnek.

Mindez még mindig kevesebb aggodalomra adna okot, ha a még megmaradt ellenzéki és fliggetlen médiumok
tulajdonosai erések lennének. De ha végignéziink a még megmaradt ellenzéki, kritikus és fliggetlen tartalmat kinalé
médian, azt latjuk, hogy legtobbijiik veszélyeztetett helyzetben van.

Aleger6sebb médiacégeknek jelenleg a Ringier Axel Springer, a Lapcom és az RTL tlinnek, mindharmuknak kiilfoldi,
tékeerds tulajdonosa van. Feltling, hogy a kormdny talan egyedil a Blikket kiadé RAS-sal nem véllalt nyilvdnos
konfliktust eddig, noha a Blikk gyakran k6zol cikkeket a kormany botranyairdl - bar azis igaz, hogy a kormény politikusai
a maganéletiiket szivesen osztjak meg a bulvarlappal. A Lapcomot, amely a masodik legnagyobb bulvarlap, a Bors,
valamint a megmaradt hét megyei napilap kiaddja, egyes piaci informéciok szerint kordbban megkdrnyékezték

44 Kasnyik Marton: Hat bizonyiték, ami Matolcsy unokatestvérét szorosan a Vs és az Origo tulajdonosahoz kéti, 444.hu, 2016.
aprilis 28., http://444.hu/2016/04/28/6-bizonyitek-ami-matolcsy-unokatestveret-szorosan-a-vs-es-az-origo-tulajdonosahoz-koti
(utolso letoltés: 2017.1. 11.).



22 Batorfy Attila

kormanykozeli emberek,* de egyel6re tartja magat. Az RTL és a kormany kilonhaborujarol mar széltunk, egyelére
Ok is kemény falatnak bizonyultak.

Nehezebb helyzetben van az Index és a Central Média. Ahogy kordbban szintén irtuk, mindkett6 tulajdonosat célba
vette a kormanymédia. Spéder Zoltannak végil minden egyéb érdekeltségérdl le kellett mondania. Varga Zoltan pedig
egyéb befektetésein és lizleti kapcsolatain keresztil kozel allt vagy kozel all a kormanyhoz kothet6 tizleti korokhoz.
Vagyis adott esetben mas befektetésein keresztiil akar zsarolhaté is lenne.

A hagyomanyos baloldali médiumoknak tartott 168 Oraban és Klubradidban a kormannyal szimpatizalé Egységes
Magyar lIzraelita Hitkdzséghez kothet6 briisszeli Brit Média a résztulajdonos, amely a legutébb kiszivargott hirek
szerint fizetési nehézségekkel kiizd.*® A szintén ide sorolhatd Népszavanak és kiadojanak (Geomédia) tulajdonosvaltasa
kordli bizonytalansag, a svajci Marquard tulajdonszerzése, majd azonnali visszakozasa, a kormanyhoz kdthetd Tombor
Andras megjelenése, véglil a szocialistak ,Simicskaja”, Puch Laszl6 altali felvasarlasa a komikus fordulatokon kiviil
ijesztd jovot is jelenthet az egyetlen megmaradt baloldali napilap szamdara. Az ATV a Hit Gylilekezete tulajdonaban
van, a kormany menekdltellenes kampanyanak hirdetéseit megjelentette, a televizié hirtartalmaban pedig gyakran
jelentek meg menekdltellenes anyagok. A Hit Gyllekezete tulajdonosat, Németh Sandor lelkészt legutébb Habony
Arpad és Andy Vajna tarsasagaban fotoztak le egy belvarosi étteremben.*” A Szauer Péter és a szerkesztéség kézds
tulajdondban 1évé, kormanykritikus HVG-bdl az utébbi évben teljesen eltlintek az oknyomozé cikkek.

Végil pedig maradtak a Soros Gyorgy elleni kormanyzati hisztériakampéanyban érintett médiumok, a Magyar Narancs,
a 444.hu, az Atlatszo és a Direkt36. Bar egylittes elérésiik sem szamottevé, az Indexen és a botranyos kériilmények
kdzott megsziintetett Népszabadsagon kiviil ezek a médiumok tartak fel a legtébb kormanyzati korrupcios esetet.
A miniszterelnok 2017-et a Soros Gyorgy elleni harcnak szenteli,*® igy el lehet képzelni, milyen kommunikacios és
adminisztrativ eszkdzok bevetésére lehet szamitani, akér egy oroszorszagihoz hasonlé, ,kiilfoldi igyndkokrél” sz616
torvény bevezetésével.”

Orban olyan médiarendszert alakitott ki, amelyben mar nem csupan a médiaszabalyozas, tovabba a hozza és
kormanyahoz lojalis média fligg téle, hanem lényegében a fliggetlen és ellenzéki médiat is hlibéri viszonyban
tarthatja. Mivel a médiaval kapcsolatos torvényalkotas, tovabba a piacszabalyozas a kormanyzati akarattol fligg,
illetve a médiacégek egyre inkabb raszorulnak az allami forrasokra, szamos médiatulajdonos hajlamos engedni
a kormanykritikus hangnembdl a békesség és a pénz érdekében. Azok a tulajdonosok és szerkesztéségek, amelyek
nem hajlandéak a kormany akaratanak engedni, és tovabbra is feltarjdk a kormanyzathoz kotéd6 korrupcids ligyeket,
botranyokat, a média-kdzigazgatas és a kormanypropaganda céltablaiva valnak. Orbannak nem célja a fliggetlen
médiat megsziintetni: egy unids orszag miniszterelnokeként az az érdeke, hogy a magyar médiapiacot pluralisnak
lattassa kifelé, és megmaradjanak a kormanykritikus hangok. Ugyanakkor mindent elkdvet annak érdekében,
hogy egyre kevesebb korrupciés esetet és kormanyzati botranyt tarhassanak fel a médiumok, és hogy ezeknek
a tényfeltardsoknak egyre szlikebb legyen a nyilvdnossaguk. Ezekrdl az tigyekrdl a korményhi média hallgat, az
egyre nagyobba vald, Orbanhoz és oligarchidihoz k6t6dé médiaportfolié pedig csak a kdzpontositott kormanyzati
kommunikacié tGzeneteit kozvetiti.

45 Keller-Alant Akos: Eladtak a Mediworksét, avagy a Népszabadsag bezarasa, Magyarnarancs.hu, 2016. oktéber 26., http:/
magyarnarancs.hu/belpol/eladtak-a-mediaworksot-avagy-a-nepszabadsag-bezarasa-101335 (utolso letoltés: 2017. 1. 11.).

46 Becker Andras: Likviditasi valsag a 168 Oranal - ki 4ll valéjaban a Brit Média mégott?, Atldtszo.hu, 2016. oktober 25., https://
atlatszo.hu/2016/10/25/likviditasi-valsag-a-168-oranal-ki-all-valojaban-a-brit-media-kft-mogott/ (utolsé letdltés: 2017. 1. 11.).

47 Osszejétta szenthdromsag - Habony Arpad, Andy Vajna és Németh Sandor ma a Nobuban talalkozott, 444.hu, 2016. december
22., http://444.hu/2016/12/22/0sszejott-a-szentharomsag-habony-arpad-andy-vajna-es-nemeth-sandor-ma-a-nobuban-talalkozott
(utolsé letoltés: 2017. 1. 11.).

48 Rovo Attila: Orban elkezdte késtolgatni a nagy ellenséget, Index.hu, 2016. oktéber 21., http://index.hu/belfold/2016/10/21/
orban_soros_nemzetbiztonsag/# (utolsé letdltés: 2017.1. 11.).

49 Magyarorszag kormanya: a civil szervezetek nyilvantartasaval 0sszefliggé eljarasok modositasarol és gyorsitasarol, kormany.
hu, 2016. oktéber 14., http://www.kormany.hu/download/e/59/d0000/20161014%20EctvCnytvm%C3%B3d.pdf#!DocumentBrowse
(utolso letoltés: 2017.01. 11.); 444.hu: Németh Szildrd: Minden eszkozzel el kell takaritani a civil szervezeteket, 444.hu, 2017. oktéber
10., http://444.hu/2017/01/10/nemeth-szilard-minden-eszkozzel-el-kell-innen-takaritani-a-civil-szervezeteket (utolso letoltés:
2017.1.11.).



Az allam foglyul ejtésétél a piac fogvatartasaig 23

6. Tanulsagok

Az elmult két év médidban lezajlott valtozasai nem pusztan az atalakitas grandidzussaga és a felhasznalt kozpénzek
mérhetetlensége miatt figyelemreméltéak, hanem azért is, mert a piac, a kdzvélemény és az Eurépai Unio részérdl
pusztan minimalis ellendllast valtottak ki. Az Origo, a Vs.hu és véglil a Népszabadsdag ligye a nemzetkozi sajtéd figyelmét
is felkeltette, sziiletett néhany erétlen, még csak diplomaciai értékkel sem bird allasfoglalas unios politikusok részérdl,
de a hazai kdozvéleménynek csak egy kis részét foglalkoztatta. Mikbzben Lengyelorszag-szerte témeges tiintetés-
sorozat indult a lengyel kozmédia atalakitasa, valamint a lengyel parlament sajtérendjének megvaltoztatasa miatt,
Magyarorszagon a kozmédia kormdanyzati propagandatévévé valé slillyesztése és egyes Ujsagirdk parlamenti kitiltasa
a felhdborodott cikkeken kivil nem valtott ki tiltakozast még az ellenzéki vélasztok korében sem.

Szintén nem mondhatd, hogy a magyar ellenzéki és fliggetlen média megregulazasara erészakot kellett volna
alkalmaznia a kormanynak vagy erészakszerveinek; fizikai bantalmazas vagy azzal val6 fenyegetés, illetve bebortonzés
sem tortént. Noha Orban és kormanya nagyon sokat tanult az orosz és a torok tapasztalatokbol, és semmilyen olyan
eszkdzt nem hasznal az ellenzéki sajté kordaban tartdsara, amelyet maga talalt volna ki, az mindenképpen modellértéku
és tovabbi tanulmdanyozasra szorulna, hogy ezek a sulyos, a szabad sajté mozgasterét rendkivili médon beszukité
folyamatok miként zajlottak ilyen olajozottan és er6szakmentesen. Mintha a teljes magyar téarsadalom, beleértve
annak karvallottjait is, tul kdnnyen belenyugodott volna abba, hogy ezek a valtozasok megallithatatlanok. Mintha
az ellenzék dllandéan abban bizna, hogy a kormany a kdvetkezd Iépést mar ugysem meri megtenni, és ameddig van,
aki beszamoljon a kormany korrupciés botranyairél, ameddig még van honnan tajékozédni és van méd nemcsak
a korméanyh( média kinalatabdl valasztani, addig nem lehet nagy gond. Mintha mindenki elfelejtené, hogy a kormany
minden kordbbi Iépése utan is ugyanez volt a reakcié: a kormany ennél messzebb mar nem mer elmenni. Ennek ellenére
mindig megtette a kdvetkez6 1épést. 2017-ben, a valasztasokra valo rafordulas évében miért tenne masképpen?



24 Batorfy Attila

Irodalom

Akser, Murat & Banu Baybars-Hawks (2012): Media and Democracy in Turkey: Toward a Model of Neoliberal
Media Autocracy. Middle East Journal of Culture and Communication, vol. 5, pp. 302-321, http://uir.ulster.
ac.uk/28143/2/18739865_005_03_S05_text.pdf (utolsé letdltés: 2017.1. 11.).

Bajomi-Lazar Péter (2013a): From One-Party to Multi-Party Media Control — and Back. Paradigm Shifts in Hungary's
Media Politics. Global Media Journal/Slovak Edition, vol. 1, no. 1, pp. 26-41.

Bajomi-Lazar Péter (2013b): The Party Colonisation of the Media. The Case of Hungary. East European Politics &
Societies, vol. 27, no. 1, pp. 67-87.

Bajomi-Lazar Péter (2015): A média gyarmatositdsa. Miért tartjdk egyes kozép- és kelet-eurdpai kormanyok
tiszteletben a sajté szabadsagat — és masok miért nem? Politikatudomdnyi Szemle, 24. évf., 1. sz., 58-82. o.

Bajomi-Lazar Péter (2016): Semlegesség és elkdtelezettség kozott. A politikai Ujsagirds Magyarorszagon. Politika-
tudomdnyi Szemle, 25. évf., 2. sz., 59-83. o.

Basi¢-Hrvatin, Sandra & Brankica Petkovi¢ (2017): Eastern Europe In: Benjamin J. Birkinbine & Rodrigo Gémez & Janet
Wasko (eds.): Global Media Giants, pp. 312-325. New York & London: Routledge.

Batorfy Attila: Hogyan mi{ikédott Orban és Simicska médiabirodalma?, Kreativ.hu, 2015. februar 18., http://www.
kreativ.hu/cikk/hogyan_mukodott_orban_es_simicska_mediabirodalma (utolsé letoltés: 2017. 1. 11.).

Batorfy Attila & Urban Agnes (2017): Allami hirdetések 2006-2016. Atldtszé.hu, megjelenés el6tt.
Galambos Mérton (2008): A német kiaddk és a magyarorszagi Ujsagiras. Médiakutatd, tél, 23-37. o.

GVH (2014): A Gazdasdgi Versenyhivatal Versenytandcsdnak hatdrozata a Ringier és az Axel Springer fuziéjdrdl, http://
www.gvh.hu//data/cms1029094/Vj007_2014_m.pdf (utolsé letoltés: 2017. 1. 11.).

Gehlbach, Scott & Konstantin Sonin (2008): Government Control of the Media. Journal of Public Economics, vol.
118,-pp. 1-30. (January), http://www.wallis.rochester.edu/wallisseminarseries/GehlbachSoninRochester2.pdf (utolsé
letoltés: 2017. 1. 11.).

Jakubowicz, Karol & Miklés Stikosd (2008): Twelve concepts regarding media system evolution and democratization
in post-communist countries. In: Karol Jakubowicz & Miklés Stikdsd (eds.): Finding the Right Place on the Map. Central
and Eastern European Media in a Global Perspective, pp. 9-40. The University of Chicago Press.

Juhasz Attila & LaszIé Robert & Zgut Edit (2015): Consequences of an llliberal Vision up to the Present Day, http://library.
fes.de/pdf-files/bueros/budapest/12522.pdf (utolso letdltés: 2017.1. 11.).

Korosényi Andras & Patkos Veronika (2015): Liberdlis és illiberalis populizmus. Berlusconi és Orban politikai vezetése.
Politikatudomdnyi Szemle, 24. évf., 2. sz., 29-54. o.

Lansner, R. Thomas, szerk. (2013): Szeliden foglyul ejteni. Ldgy cenztra és az dllam szerepe a magyar médidban. Mérték
Médiaelemzd Mihely & WAN-IFRA.

Lehtisaari, Katja (2015): Market and Political Factors and the Russian Media. Reuters Institute for the Study of Journalism,
Oxford University Press, https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/Market%20and%20political%20
factors%20and%20the%20Russian%20media%20-%20Katja%20Lehtisaari.pdf (utolsé letoltés: 2017. 1. 11.).

Magyar Balint (2013): Magyar polip - a posztkommunista maffiadllam. Noran Libro Kiadé.

Mihelj, Sabina & John Downey (2012): Introduction: Comparing Media Systems in Central and Eastern Europe:
Politics, Economy, Culture. In: John Downey & Sabina Mihelj (eds.): Central and Eastern European Media in Comparative
Perspective: Politics, Economy and Culture, pp. 1-13. Farnham: Ashgate.

Mong Attila szerk. (2015): Elfogy a levegé — Soft Cenzorship. Mérték Fuzetek 3.

Nagy Krisztina (2013): Maria orszdga. A Médiatandcs Ujrairja a rddiés piacot. Mérték Médiaelemz6 Muhely, http://
mertek.eu/sites/default/files/reports/frekvencia_jelentes_3_final.pdf (utolsé letoltés: 2017. 1. 11.).

Navratil Szonja (2015): A sajtészabadsdg helyzete 2014. Mérték Fuizetek 4, http://mertek.eu/sites/default/files/reports/
sajtoszabadsag_2014.pdf (utolsé letoltés: 2017. 1. 11.).

Oates, Sarah (2007): The Neo-Soviet Model of the Media. Europe-Asia Studies, vol. 59, no. 8, pp. 1279-1297.

Polyak Gabor (2012): Klubradié kontra Médiatandcs: végtelen torténet, HVG.hu, oktéber 15., http://mertek.hvg.
hu/2012/10/15/klubradio-kontra-mediatanacs-vegtelen-tortenet/ (utolso letoltés: 2017. 1. 11.).

Polydk Gabor szerk. (2016): Bevdlt mddszerek, uj haverok — Idgy cenzura a magyar médidban. Mérték Flizetek 8.



Az allam foglyul ejtésétél a piac fogvatartasaig 25

Rové Attila: Orban elkezdte késtolgatni a nagy ellenséget, Index.hu, 2016. oktober 21., http://index.hu/belfold/
2016/10/21/orban_soros_nemzetbiztonsag/# (utolsé letoltés: 2017. 1. 11.).

Siebert, Fred Seaton & Theodore Peterson & Wilbur Schramm (1956/1963): Four Theories of the Press: The Authoritarian,
Libertarian, Social Responsibility, and Soviet Communist Concepts of What the Press Should Be and Do. University of
Illinois Press.

Sipos Balazs & Takacs Rébert (2005): Ujsagiréi normak. In: Bajomi-Lazar Péter (szerk.): Magyar médiatérténet a késé
Kaddr-kortdl az ezredforduldig, 53-88. o. Budapest: Akadémiai Kiado.

Sipos Balazs (2010): Média és demokrdcia Magyarorszdgon — A politikai média jelenkortérténete. Budapest: Napvilag
Kiado.

Sipos Balazs (2013): Bias, partisanship, journalistic norms and ethical problems in the contemporary Hungarian
political media. Central European Journal of Communication, vol. 6, no. 1, pp. 89-104.

Toepfl, Florian (2013): Why do Pluralistic Media Systems Emerge? Comparing Media Change in the Czech Republic
and in Russia after the Collapse of Communism. Global Media and Communication, vol. 9, no. 3, pp. 239-256, http://
eprints.lse.ac.uk/53148/1/Toepfl_Pluralistic_media_systems_2013.pdf (utolsé letdltés: 2017. 1. 11.).

Vésarhelyi Méaria (1999): Ujsagirok, sajtomunkasok, napszamosok. Budapest: Uj Mandatum.

Vésarhelyi Méaria (2008): Foglalkozdsa: tjsdgiré. Budapest: MUOSZ.

Yavcan, Basak & Hakan Ovunc Ongur (2016): Determinants of Media Criticism in a Democracy in Transition: Applying

Field Theory to Turkey. International Journal of Communication, vol. 10, pp. 2422-2441, http://ijoc.org/index.php/ijoc/
article/download/4597/1658 (utolso letoltés: 2017. 1. 11.).



26

Fliggelék

1. tabldzat

A kormdnykézeli médiaportfdlié

Batorfy Attila

Cvikker Média Blogstar online Almasi Annamaria, Fodo Akos blog
Artamondo Kft. Demokrata print Bencsik Andras politikai-kozéleti hetilap
Echo TV Echo TV televizié Mészaros Lérinc hircsatorna
ESMA ESMA outdoor Garancsi Istvan plakat

ESMA Hungaroplakat outdoor Garancsi Istvan plakat

ESMA Peron outdoor Garancsi Istvan plakat
Hang-Adas Kft. Karc FM radioé Kriczki Andrea kozéleti radio
Kézmédia M1 televizié magyar allam hircsatorna
Kézmédia M2 televizié magyar allam szorakoztato
Kézmédia M3 televizié magyar allam szorakoztato
Kézmédia M4 televizié magyar allam sz6rakoztato
Kézmédia M5 televizié magyar allam sport

Kézmédia Duna televizié magyar allam altaldnos
Kézmédia Duna World televizié magyar allam altaldnos
Kézmédia Kossuth radio magyar allam orszagos radio
Kézmédia Petofi radio magyar allam zene

Kézmédia Bartok radio magyar allam zene

Kézmédia Duna World Radié radio magyar allam

Kézmédia Danké radio magyar allam zene

Kézmédia Nemzetiségi radio magyar allam

Kézmédia Parlamenti radio magyar allam

Kézmédia Hirado.hu online magyar allam hirportal
Kézmédia Telesport.hu online magyar allam sport

Kézmédia Petofilife.hu online magyar allam

Magyar Hirlap Magyar Hirlap print Széles Gabor politikai napilap
Magyar Hirlap Magyarhirlap.hu online Széles Gabor hirportal
Magyar Id6k Magyar Id6k print Liszkay Gabor politikai napilap
Magyar Id6k Magyaridok.hu online Liszkay Gabor hirportal
Mediacity Figyel6 print Schmidt Méria hetilap
Mediacity Figyelo.hu online Schmidt Maria online
Mediacity IPM print Schmidt Maria tudomany
Mediacity Chip print Schmidt Méria szamitastechnika
Mediacity Csalddi Lap print Schmidt Méria magazin
Mediacity Motorrevii print Schmidt Maria autos
Mediaworks Népszabadsag print Mészéros Lérinc politikai napilap
Mediaworks Nol.hu online Mészaros L6rinc hirportal
Mediaworks Vildggazdaséag print Mészéros Lérinc gazdasagi napilap
Mediaworks VG.hu online Mészaros Lérinc gazdasagi hirportal
Mediaworks Nemzeti Sport print Mészaros Lorinc sport
Mediaworks NSO online Mészéros Lérinc sport
Mediaworks Képes Sport print Mészéros Lérinc sport
Mediaworks Manager Magazin print Mészaros L6rinc tzlet




Az allam foglyul ejtésétél a piac fogvatartasaig

27

Mediaworks Dunantuli Naplé print Mészaros Lérinc megyei
Mediaworks Heves Megyei Hirlap print Mészaros Lérinc megyei
Mediaworks 24 Ora print Mészaros L6rinc megyei
Mediaworks Somogyi Hirlap print Mészaros Lérinc megyei
Mediaworks Uj Néplap print Mészaros Lérinc megyei
Mediaworks Tolnai Népujsag print Mészaros Lorinc megyei
Mediaworks Békés Megyei Hirlap print Mészaros Lérinc megyei
Mediaworks Pet6fi Népe print Mészaros Lérinc megyei
Mediaworks Vasarnap Reggel print Mészaros Lorinc megyei
Mediaworks BAMA online Mészaros Lérinc megyei online
Mediaworks BAON online Mészaros Lérinc megyeionline
Mediaworks BEOL online Mészaros Lérinc megyeionline
Mediaworks HEOL online Mészaros Lérinc megyei online
Mediaworks KEMMA online Mészaros Lérinc megyeionline
Mediaworks SONLINE online Mészaros Lorinc megyeionline
Mediaworks SZOLJON online Mészaros Lérinc megyei online
Mediaworks TEOL online Mészaros Lérinc megyeionline
Mediaworks Sport and Life print Mészaros L6rinc sport
Mediaworks Auto6 Motor print Mészaros L6rinc sport
Mediaworks Fanny print Mészaros Lérinc néi
Mediaworks Lakaskultura print Mészaros Lorinc néi
Mediaworks HOT print Mészéros Lérinc bulvar
Mediaworks Mindmegette online Mészaros Lérinc gasztro
Mediaworks Bravo print Mészaros Lorinc ifjusagi
Mediaworks Fejér Megyei Hirlap print Mészéros Lérinc megyei napilap
Mediaworks Vas Népe print Mészéros Lérinc megyei napilap
Mediaworks Naplé print Mészaros Lorinc megyei napilap
Mediaworks Zalai Hirlap print Mészéros Lérinc megyei napilap
Mediaworks Dunaujvarosi Hirlap print Mészéros Lérinc megyei napilap
MMG 888.hu online Habony Arpad, Gyéri Tibor hirportal
MMG Lokal print Habony Arpad, Gyéri Tibor napilap
MMG Lokal Extra print Habony Arpad, Gyéri Tibor hetilap
MMG Lokal.hu online Habony Arpad, Gyéri Tibor bulvar
NWM Origo online Szdraz Istvan hirportal
NWM Vs.hu online Széraz Istvan hirportal
NWM Unikornis online Szaraz Istvan hirportal
NWM Life online Szaraz Istvan hirportal
NWM She online Széraz Istvan hirportal
NWM We Love Balaton online Szaraz Istvan hirportal
NWM We Love Budapest online Szaraz Istvan hirportal
Insider Media Pesti Sracok online Szenvedi Zoltan, hirportal

Toth Gabor Szilérd
Radio 1 Radio 1 radio Andy Vajna szindikalt radié
Ripost Media Faktor online Omolnar Miklés Hirportal
Ripost Media Ripost online Omolnar Miklés bulvérportal
TV2 Csoport Tv2 televizié Andy Vajna kereskedelmi tévé
TV2 Csoport SuperTV2 televizié Andy Vajna kabeltévé
TV2 Csoport Fem3 televizié Andy Vajna kabeltévé




28 Batorfy Attila

TV2 Csoport SpilerTV televizié Andy Vajna kabeltévé
TV2 Csoport lzauraTV televizié Andy Vajna kabeltévé
TV2 Csoport Zenebutik televizié Andy Vajna kabeltévé
TV2 Csoport Prime televizié Andy Vajna kabeltévé
TV2 Csoport ChiliTVv televizié Andy Vajna kabeltévé
TV2 Csoport KiwiTV televizié Andy Vajna kabeltévé
TV2 Csoport Humor televizié Andy Vajna kabeltévé
TV2 Csoport Tenyek.hu online Andy Vajna kabeltévé

Kevés piaci szabélyozé

Sok piaci szabélyoz6

Sok piaci szabélyoz6

Minimalis allami befolyas

Jelentds allami befolyds

Totalis allami befolyds

Kevés, tobb iranyu, atlathato allami
hirdetés

Sok, egyiranyu, atlathaté allami hirdetés

Sok, egyiranyu, atladthatatlan allami hirdetés

A médiat meghatarozo allami
kozigazgatas vezetbrétege figgetlen
a korménytol és a médiacégektdl is

A médiat meghatarozo allami
kozigazgatas vezetbérétege részben
fliggetlen a kormanytdl, de fligg Simcska
Lajostol

A médiat meghatarozé allami kozigazgatas
vezetOrétege teljes fliggésben van a kormanytol
és Orban Viktortol

A cégek redlis dron cserélnek gazdat

A cégek redlis dron cserélnek gazdat

A cégek irredlis dron cserélnek gazdat

A hirdeték dontéseit tobbnyire az ar-
érték arany befolyasolja

A hirdeték dontéseit dontéen az ar-érték
befolyasolja

A hirdeték dontéseit politikai megfontoldsok is
befolyasoljak

A piaci szerepl6k békében élnek
egymassal

A kormanytdl fliggetlen piaci szerepléket
békénhagyjak

A kormanytdl fliggetlen piaci szerepléket
folyamatosan tamadjak

Profitorientdlt cégek a kormanyparti és
ellenzéki médidban

Profitorientalt cégek a kormanyparti és
ellenzéki médidban

A kormanyparti média szdmara nem szamit
a nyereségesség

Politikatol és kormanytdl fliggetlen
a tulajdonosok tobbsége

Politikatol és kormanytol részben
flggetlen a tulajdonosok tobbsége

A kormanytdl és az dllamtdl fiigg a tulajdonosok
tobbsége




Az allam foglyul ejtésétél a piac fogvatartasaig

6. dbra
Simicska Lajos dllami hirdetési modelljének sematikus dbrdja

29

SIMICSKALAJOS)

ORBAN VIKTOR

<>

ALLAMI SZEKTOR SZABALYOZAS SIMICSKA
MEDIAJA

13438IN3 YXSOINIS

)
G,

o

%5

UGYNOKSEGEK

7.dbra
Orbdn Viktor dllami hirdetési modelljének sematikus dbrdja

ORBAN VIKTOR

ORBAN EMBEREI
ADMINISZIRACIO

SZABALYOZAS KOZBESZERZES

UGYNOKSEGE

ALLAMI HIRDETES

KORMANYMEDIA

ﬂ OSZTALEK

TULAJDONOSOK




30 Batorfy Attila

Abstract

The article analyzes changes in the Hungarian media landscape after 2014 under the third government of Prime
Minister Viktor Orban. The reshaping of the Hungarian media system started in 2010, and the vulnerability of the media
was deeply rooted in the 2009 recession. The financially weak, mainly multinational, companies could not and did
not want to guard their assets against the government, then they sold their lossmaking companies to businessmen
and oligarchs linked to the prime minister. The transactions were financed mostly from state loans; now, the new
government-allied media’s financial background mainly comes from state advertising. Meanwhile, the governmentand
the prime minister himself have built a completely new loyal media, and put pressure on the critical or independent
media with administrative, financial and propaganda techniques. The instruments of pressure are similar to those
in Putin’s Russia and Erdogan'’s Turkey, but Orban uses them carefully and differently by masking them as so-called
“free market moves” to mislead the EU-institutions.

Batorfy Attila (1984) Ujsagiro, jelenleg az Atldtszé.hu nonprofit oknyomoz6 portal munkatarsa, a Kézép-eurépai
Egyetem kutatdja. Kommunikaciot és mivészettorténetet hallgatott az E6tvos Lordand Tudomanyegyetemen.
2008 szeptemberétdl 2016 februarjiig a Kreativ marketingkommunikécios szaklap Gjsagiroja volt, ahol leginkabb
az allam, a média- és a rekldmpiac kapcsolataval foglalkozott. 2016. aprilis végén a Vs.hu-nél felmondott, azéta
az Atldtszé munkatarsa, illetve szabaduszé. Az ELTE médiaszakén és a Metropolitan Egyetemen tébb, az Gjsagirassal
és a médiapiaccal kapcsolatos kurzust tart. 2016 nyaratél a CEU Center for Media, Data and Society meghivott kutatdja,
2017-t6l a Bécsi Egyetem eurdpai kdzszolgalati médiaval foglalkozé kutatdcsoportjanak tagja. Jelenleg tobb, adatalapu
médias és edukacios projekten dolgozik egyiitt az Atldtszéval, a Transparency Internationellel, a Mérték Médiaelemz6
Mdhellyel, a Magyar Tartalomszolgaltaték Egyesiiletével és a Fliggetlen Médiakdzponttal. Az adatujsagirassal és
adatvizualizacidéval foglalkozé Databdnya blog alapitoja.



