
 41

XX. évf. 1. szám

Bajomi-Lázár Péter

A patrónusi-kliensi médiarendszer és  
az újságírói szükségletek Maslow-piramisa

A szakirodalomban sokáig tartotta magát az a nézet, hogy az 1989–1991-es rendszerváltások után Magyarország 
és más közép/kelet-európai országok médiája „olaszosodni” vagy „berlusconizálódni” kezdett. Médiarendszer-
elméleti szempontból azonban ma már problémát jelent, hogy – a régióban a legmarkánsabban először 
Magyarországon – az elmúlt néhány évben olyan lényeges változások mentek végbe, amelyek után a dél-
európai párhuzam már nem állja meg a helyét, mert többé nem beszélhetünk magas szintű politikai 
párhuzamosságról. Dominánsan egypólusú nyilvánosság jött létre, amelyben a kormányzó pártszövetségnek 
van médiája, de a többi pártról ez egyre kevésbé vagy egyáltalán nem mondható el. Úgy érvelek, hogy ezért 
az „olaszosodásnál” és a „berlusconizálódásnál” a 2010-es évek médiájának helyzetét pontosabban írja le az 

„oroszosodás” és a „putyinizálódás” fogalma. Ebben az évtizedben Magyarországon egy olyan patrónusi-
kliensi médiarendszer jött létre, amelyet az informális kapcsolatok dominanciája és a látszatpluralizmus 
jellemez. Dolgozatomban arra a kérdésre keresek választ, hogy e médiarendszer miként befolyásolta az 
újságírói kultúrát – vagyis a médiarendszer egésze és a médiarendszer egyik része közötti kapcsolat feltárására 
törekszem. A patrónusi-kliensi médiarendszerben kialakult függések és kiváltságok médiakultúrája bünteti 
a nagyközönséget szolgáló (és ebben az értelemben etikus) újságírást, és jutalmazza a kormányzattal 
kollaboráns (és ebben az értelemben etikátlan) újságírást, így az etikátlan újságírás sikeres adaptációs 
stratégiává, sőt profitábilis üzleti modellé vált. Más szavakkal: az újságírói szükségletek Maslow-piramisában 
az állásbiztonság, a kompetitív médiapiac és a sajtószabadság megelőzi az újságírói önmegvalósítást, vagyis 
az etikus viselkedést. Elemzésemben Magyarországra fókuszálok, de megemlítek néhány olyan vonást is, 
amely a magyar esetet a régió néhány más országával rokonítja.1

Kulcsszavak: klientizmus, médiaetika, médiapolitika, médiarendszer, újságírás

Magyarország putyinizálódása

A szakirodalomban sokáig tartotta magát az a nézet, hogy az 1989–1991-es rendszerváltások után Magyarország 

és más közép/kelet-európai országok médiája „olaszosodni” (Splichal 1994) vagy „berlusconizálódni” (Wyka 2007) 

kez dett. Karol Jakubowicz (2008: 118) például így fogalmazott: „Úgy tűnik, szemben azzal, amit egy értelmező szótár 

állí tana, a posztkommunista országok a Földközi-tenger partján fekszenek, legalábbis átvitt értelemben.”

E kutatók arra utaltak, hogy a rendszerváltást követő első két évtizedben a közép/kelet-európai fiatal demokráciák 

sok tekintetben a dél-európai fiatal demokráciákhoz hasonló utat jártak be. A két régió között olyan közös vonások 

mutatkoztak, mint a késői demokratizálódás, a késői modernizáció, a gyenge középosztály, a markáns társadalmi és 

gazdasági egyenlőtlenség, az erős katolicizmus, a klientizmus, a politikai pártok gyenge társadalmi beágyazottsága, 

illetve az állam és a média ebből fakadó megszállása (erről lásd még Bajomi-Lázár 2015), a jog gyenge uralma, valamint 

a közszolgálati médiumok pártpolitikai ellenőrzése és ennek okán elfogult hírszolgáltatása. Daniel C. Hallin és Paolo 

1  Írásom egy részlete „Az újságírás Maslow-piramisa” címmel jelent meg az Élet és Irodalom 2018. május 25-ei számában. További rész-
letei a Javnost/The Public című folyóirat 2017. tavaszi számában („Particularistic and Universalistic Media Policies: Inequalities in the Media 
in Hungary”) és a Digital Media Inequalities Policies Against Divides, Distrust and Discrimination című kötetben („Inequality int he media 
and the »Maslow pyramid« of journalism in Central and Eastern Europe”, Göteborg: Nordicom, 2019 ed. Josef Trappel) jelentek meg.

Megrendelhető:
Email: harmattan@harmattan.hu

Web: webshop.harmattan.hu



42 Bajomi-Lázár Péter

Mancini (2004/2008) médiarendszer-ismérvei alapján a két régió közös vonása volt a sajtópiac alacsony fej lettsége és 

az állami beavatkozás magas mértéke, valamint a politikai párhuzamosság magas és az újságírói professzionalizáció 

alacsony szintje is (MDCEE 2010–2012). José Santana Pereira (2015) a két régió közti párhuzamok közt említi még, 

hogy a gyenge sajtópiacok miatt mindkettőben fontos szerepet játszott a televízió, a televíziós piacon belül pedig 

a „közszolgálati” csatornák nézettsége eltörpült a kereskedelmieké mellett. A párhuzamok indokolják azt is, hogy 

Samuel P. Huntington (1991) mindkét régiót a demokráciák „harmadik hullámába” sorolta. Nem elhanyagolható 

különbség ugyanakkor, hogy a dél-európai országokban a média nagy része a jellemzően az 1970-es évek közepén 

kezdődött demokratizálódás előtt is magántulajdonban állt, míg az egykori államszocialista országokban állami 

tulajdonban volt.

Figyelemre méltó azonban, hogy az újságírói gyakorlat már ekkor, az 1990 körül kezdődött és nagyjából 2010-ig tartó 

két évtizedben is elmaradt a normatív elvárásoktól. Magyarországon és általában a régióban a rendszerváltás utáni 

években még a média angolszász – „szabadelvű” vagy „társadalomnak felelős” (vö. Siebert et al. 1956/1963) – modellje 

volt a minta. E minta követését illusztrálták a BBC-féle közszolgálati média, valamint az angol-amerikai újságírási 

normák meghonosítására tett kísérletek. Az angolszász szakmai normákat jelölte meg célként a MÚOSZ etikai kódexe 

(2011) is, amikor így fogalmazott: „Őrizni kell a sajtó szabadságát, az újságíró függetlenségét és a pártatlanságot. […] 

Az újságíró hivatása – joga és kötelezettsége – a tisztességes, objektív, alapos tájékoztatás.”

Lázár Guy (1992) azonban már a rendszerváltás után két évvel, az első „médiaháború” közepén csalódottan álla pította 

meg: „A rendszerváltással a pártállami sajtómodell nem tűnt el teljesen, hanem sok szempontból olyan többpárti sajtó-

modellé alakult át, amely még elég távol áll a pártsemleges sajtómodelltől.” Vajda Éva és Kaposi Ildikó (2001: 37) néhány 

évvel később ugyancsak azt rögzíti, hogy: „Bár a magyarországi média többségében magán tulajdonosok kezében van, 

és a tulajdonosok között nagy a külföldi, nyugati befektetők aránya, a nyugati újságírás normái, szabályai vagy szakmai 

fogásai nem érvényesülnek a szerkesztőségekben.” Újabb néhány évvel később Sipos Balázs (2010: 30) még mindig 

kénytelen volt így fogalmazni: „A politikai média intézményeinek többsége nem különül el a politikai rendszertől 

abban az értelemben, hogy nem önálló, mert nem a saját médialogikája alapján működik.” Hasonlóak voltak a régió 

más országainak tapasztalatai is. Csehországban és Szlovákiában az újságírókat „a pártatlanság hiánya” jellemezte 

(Školkay 2001: 116). Lengyelországban „az újságírók többsége távol állt és ma is távol áll az objektivitástól, pártpolitikai 

nézeteket jelenít meg” (Dobek-Ostrowska 2012: 43). Moldovában és Romániában az újságírók ugyancsak igyekeztek 

az „objektív és elkötelezetlen” angol-amerikai modellt meghonosítani, azonban „mindennapi gya korlatuk során nem 

követik ezeket az értékeket és normákat” (Milewski et al. 2014: 108, 112). A három balti országban „a médiarendszer még 

nem vált le teljesen a mai politikai rendszerről” (Balčytienė 2012: 62). Más szavakkal: az újságírói professzionalizáció 

alacsony és a politikai párhuzamosság magas szintje jellemezte ezeket az országokat. A hírmédiában elmosódott 

a tények és a vélemények közti különbség, az újságírók kettős mércét alkalmaztak, fekete-fehér képet festettek a 

valóságról, s a saját pártjukról jellemzően csak jót, a rivális pártokról jellemzően csak rosszat írtak.

Mindez persze nem jelenti azt, hogy a rendszerváltás alatt és után ne mentek volna lényeges változások végbe. 

Meg szűntek a pártállamok médiafelügyeleti szervei (így Magyarországon az Agitációs és Propagandaosztály és a 

Tájékoztatási Hivatal) és véget ért az állampárt információs monopóliuma. Megtörtént (például Magyarországon 

és Lengyelországban igen ellentmondásosan) a sajtóprivatizáció, s új lapcímek ezrei jelentek meg. Megszülettek a 

rádiózást és a televíziózás szabályozó törvények, és megjelentek a magántulajdonban álló kereskedelmi rádiók és 

tévék. Gyors fejlődésnek indult a médiatechnológia, különösen a kábeles és a műholdas televíziós műsorterjesztés, és 

használatba vették az FM-frekvenciasávot, továbbá kiépült az internethálózat és a mobiltelefónia. A Freedom House 

történeti adatsora szerint a sajtószabadság helyzete Magyarországon és a legtöbb közép/kelet-európai országban 

egészen az európai uniós csatlakozásig, azaz 2004-ig, illetve 2007-ig folyamatosan javult. Ezután általában lassan 

romlani kezdett, de többnyire továbbra is a „szabad” kategóriában maradt (Freedom House 2018).

Médiarendszer-elméleti szempontból azonban ma már problémát jelent, hogy – a régióban a legmarkánsabban 

először Magyarországon – 2010 után lényeges változások mentek végbe, mégpedig olyan változások, amelyek után 

a dél-európai párhuzam már nem állja meg a helyét. A 2010-es választást nagy többséggel megnyerő Fidesz–KDNP-

pártszövetség megszállta a nyilvánosság fizikai és szimbolikus tereinek java részét. A budapesti Köztársaság teret 

például II. János-Pál pápa névre keresztelte, Károlyi Mihály, az első köztársasági elnök (1918–1919) Kossuth téri szobrát 

pedig máshová helyezte. A színházak élére politikai lojalitás alapján szelektált új igazgatókat, az egyetemi rektorok 



A patrónusi-kliensi médiarendszer és az újságírói szükségletek Maslow-piramisa 43

mellé a miniszterelnök által megbízott kancellárokat nevezett ki, az iskolákat az egyházaknak adta át vagy központi 

felügyelet alá vonta. Az új parlamenti többség első intézkedéseinek egyikeként új médiatörvényeket hozott, amelyekkel 

új médiahatóságot állított fel, újradefiniálta a közszolgálati média struktúráját, a döntéshozó pozíciókba pedig saját 

híveit ültette. Új nómenklatúrarendszert épített ki, s így a médiaforrások elosztását az ellenőrzése alá vonta. A köz 

tulajdonában álló média-erőforrásokat – az információkat, a rádiófrekvenciákat, a „közszolgálati” média költségvetését 

és a hirdetési alapokat – a továbbiakban következetesen saját klienseinek („médiaoligarcháinak”) juttatta.

Így 2010 után egy olyan új struktúra jött létre, amelyet a legpontosabban talán patrónusi-kliensi médiarendszerként 

jellemezhetünk, és amelynek az egyik fontos sajátossága az, hogy a kormányon lévő pártszövetség szinte a teljes 

nyilvánosságot a felügyelete alá vonta, miközben a rivális pártok szinte teljesen kiszorultak belőle. Fontos ugyanakkor 

megjegyezni, hogy a magyar média történetében ekkor már hosszú hagyománya volt a klientizmusnak, amely 

legalább az első demokratikusan választott kormányig (1990–1994) nyúlt vissza, és amely egyaránt jellemezte a 

jobboldali-konzervatív és a baloldali-liberális kormányok médiapolitikáját (részletesen lásd Sipos 2010: 136–140). 

Lényeges különbség azonban a 2010 előtti és a 2010 utáni korszak között, hogy az előbbit többpárti, míg az utóbbit 

egypárti (pontosabban a közös parlamenti listán induló Fidesz–KDNP-pártszövetséghez kötődő) klientizmus jellemezte. 

Ez a rendszer már nem írható le az „olaszosodás” vagy a „berlusconizálódás” fogalmával, mert nem beszélhetünk 

ma gas szintű politikai párhuzamosságról: dominánsan egypólusú nyilvánosság jött létre, amelyben a kormányzó 

pártszövetségnek van médiája, de a többi pártról ez kevésbé vagy egyáltalán nem mondható el.2

A Magyarországon kialakult médiarendszerre már valószínűleg jobban illik az „oroszosodás” vagy a „putyinizálódás” 

fogalma. Erről először valószínűleg a Washington Post írt, amikor 2010 decemberében „Magyarország putyinizálódása” 

címmel közölt szerkesztőségi cikket. A lap újságírói szerint az országgyűlési választásokon kétharmados többségre 

szert tett Fidesz–KDNP-pártszövetség parlamenti szupertöbbségét felhasználva „két olyan médiatörvényt fogadott 

el, amely a sajtószabadság terén Magyarországot Oroszországgal és Fehéroroszországgal hozza egy ligába”. Most, 

néhány évvel később már Magyarországgal egy napon említhetjük Lengyelországot is, ahol 2015-ös országgyűlési 

és elnökválasztási győzelme után Jarosław Kaczyński kormánya hasonló, egypólusú médiarendszer kiépítésébe 

fogott. A médiatörvény módosításával átvette a közszolgálati média feletti irányítást, az állami hivatalok lemondták 

a kormányzattal szemben kritikus sajtótermékek előfizetését, és a kormány a hozzá lojális lapokhoz irányította át az 

állami hirdetéseket (lásd Freedom House 2017).

A rendszerváltás alatt és után célként megfogalmazott „anglicizálódás” vagy „amerikanizálódás” helyett tehát a 

következő két évtized „olaszosodást” vagy „berlusconizálódást” hozott magával, ezt a korszakot pedig – legalábbis 

Magyarországon 2010 után és Lengyelországban 2015 után – az „oroszosodás” vagy a „putyinizálódás” időszaka követte. 

Ennek az új időszaknak a 2008-as pénzügyi válság jelenti a közvetlen előzményét: a nyugat-európai multinacionális 

médiabefektetők ezután vonták ki tőkéjüket a régióból, és adták át helyüket a hazai – a belföldi politikai erőkhöz 

sok szállal kötődő – oligarcháknak (lásd Polyák & Urbán 2016, Urbán et al. 2017). A 2010-ben kezdődött korszakot a 

sajtószabadság részleges összeomlása jellemezte. A különböző országokat a „szabad” (0–30 pont), a „részben szabad” 

(31–60 pont) vagy a „nem szabad” (61–100 pont) kategóriákba soroló Freedom House (2018) Magyarországnak a 

2009-es évre még 23 pontot, a 2010-es évre azonban már 30 pontot, 2017-re pedig 44 pontot adott. E mérések 1993 

óta készülnek, ám azóta az ország még sosem szerepelt ilyen rosszul.3 Hasonlóan alakult Lengyelország értékelése is: 

ez 2015-ben még 26, 2016-ban 28, 2017-ben viszont már 34 pontot kapott, így ebben az évben Magyarországhoz 

hasonlóan átkerült a „szabadból” a „részben szabad” kategóriába. 2017-ben egyébként a régióban a legszabadabb 

2  A politikai párhuzamosság fogalmát Colin Seymour-Ure (1974) vezette be, és az egyes sajtótermékek és az egyes pártok, illetve 
a sajtótermékek összessége és a pártok összessége közötti megfeleléseket értette rajta. Úgy érvelt, hogy a társadalmat megosztó 
törésvonalak egyformán tükröződnek a sajtó- és a pártrendszerben, mert mindkettőnek hasonló funkciója van: a választó és az 
állam között közvetít. Hallin és Mancini (2004/2008) a politikai párhuzamosság fogalmát már szélesebb értelemben használta, 
mert úgy látta, a társadalmat megosztó törésvonalak nemcsak a sajtó- és a pártrendszerben, hanem például a civil társadalomban 
és a szakszervezetekben is tükröződnek.

3  A kormány szerint ugyanakkor a magyar sajtó szabad volt, s a Freedom House módszertana, jelentése politikailag motivált 
(HVG 2018c). A kormány álláspontja szembement a szakirodalom vonatkozó megállapításával. Ez ugyanis azt mutatja, hogy 
a különböző sajtószabadságmérő-szervezetek – köztük a Freedom House, a Reporters Without Borders és az International 
Research and Exchanges Board – különböző mérési módszerekkel hasonló eredményeket érnek el, ami a mérési eredmények 
megbízhatóságára utal (Behmer 2009).



44 Bajomi-Lázár Péter

sajtóval rendelkező országok közül Csehország 21, Észtország 16, Szlovákia 26, Szlovénia pedig 24 pontot kapott. 

Ugyanebben az évben a szervezet Bulgáriát Magyarországhoz hasonlóan 42, Romániát 38, Szerbiát 49, Albániát pedig 

51 pontosra értékelte. Magyarország – bár földrajzilag Közép/Kelet-Európában helyezkedik el – a sajtószabadság 

terén ma a Nyugat-Balkán országaival rokon.4

Fontos jelezni ugyanakkor, hogy Oroszországban és Fehéroroszországban a magyarnál és a lengyelnél sokkal 

rosszabb a sajtószabadság helyzete: a Freedom House (2018) szerint mindkét ország a „nem szabad” kategóriába 

tartozik. 2017-ben Oroszország és Fehéroroszország egyaránt 83 pontot kapott. A kettő közül az orosz médiarendszer 

a jobban dokumentált; ezt egyebek mellett a nagyfokú tulajdonkoncentráció, valamint az állam és a médiaoligarchák 

együttműködése jellemzi, s így az „etatista-kereskedelmi” (statist commercial) szófordulat írja le (Vartanova 2012). 

A Freedom House az orosz média jellemző vonásai között említi az európai befektetők piacról való kivonulását, a 

szólásszabadságot korlátozó jogszabályi környezetet, a „szélsőséges” honlapok blokkolását, a kormánnyal szemben 

– főként a krími konfliktus kapcsán – kritikus tartalmakat megosztó bloggerek bebörtönzését, a független újságírók 

fizikai fenyegetésekkel való megfélemlítését, az ellenzéki média háttérbe szorulását, az állami médiában folyó 

propagandakampányokat, a média általános nacionalista hangnemét és a kormánybarát médiának a szavazók 

mozgósításában játszott szerepét. A média kormányzati megszállásának mértékét jelzi, hogy – mint a szervezet 

jelentése fogalmaz – az orosz állam „közvetve vagy képviselői útján ellenőrzése alatt tartja mind az öt országos 

televíziócsatornát, az országos rádióhálózatokat, a nagy országos lapokat és a nemzeti hírügynökségeket”, miközben 

„a kormányzati hirdetések elosztása a tartalom befolyásolásának fontos eszköze, és a legtöbb médiavállalat az állami 

szubvencióktól […] függ”. Ugyanakkor „a vállalkozók sem hajlandóak hirdetéseiket olyan médiumokban közzétenni, 

amelyek kedvezőtlen színben tüntetik fel a kormányt” (Freedom House 2016). Az „oroszosodás” vagy „putyinizálódás” 

fogalma tehát nem stabil helyzetet, hanem határozott irányba tartó folyamatot jelöl.

Az e dolgozatban a patrónusi-kliensi médiarendszer korszakaként leírt időszakot – mint látni fogjuk – az informális 

kapcsolatok dominanciája és a látszatpluralizmus jellemezte. Ez a korszak Magyarországon 2018. november 28-án 

hirtelen a végéhez ért: e napon a magyar médiaoligarchák „önként” és ellentételezés nélkül a Közép-Európai Sajtó 

és Média Alapítványnak adományozták médiumaikat, összesen 476 címet (444 2018a). Más szavakkal: az egypárti 

sajtómodell széthullása után a pártsemleges sajtó eszménye fogalmazódott meg, ám e helyett előbb többpárti 

sajtó alakult ki, majd ismét visszatértünk a dominánsan egypárti sajtómodellhez – noha vannak még olyan szabad 

médiumok (például az RTL Klub, a Klubrádió, az Index, a 444, az Élet és Irodalom, a Magyar Narancs stb.), amelyek 

fontos kivételt jelentenek. A pártrendszerben végbement változások tükröződtek a médiarendszerben.

Dolgozatomban a 2010-es évek magyarországi médiapolitikáját igyekszem leírni. Arra a kérdésre keresek választ, 

hogy milyen médiarendszer alakult ki az évtized második felére Magyarországon, s e médiarendszer miként 

befolyásolta az újságírói kultúrát – vagyis a médiarendszer egésze és a médiarendszer egyik része közötti kapcsolat 

feltárására törekszem. Úgy érvelek, hogy a kormányzat a szelektív forráselosztás révén a függőségek és a kiváltságok 

médiakultúráját teremtette meg. Ez a médiarendszer bünteti a nagyközönséget szolgáló (és ebben az értelemben 

etikus) újságírást, és jutalmazza a kormányzattal kollaboráns (és ebben az értelemben etikátlan) újságírást. Más 

szavakkal: az újságírói szükségletek Maslow-piramisában az állásbiztonság, a kompetitív médiapiac és a sajtószabadság 

megelőzi az újságírói önmegvalósítást, vagyis az etikus viselkedést. Bár a fenti folyamatot a Washington Post nyomán 

putyinizálódásnak nevezem, fontos különbségnek gondolom, hogy Orbán Viktor nem rendelkezik mindazokkal 

a gazdasági, természeti és katonai erőforrásokkal, amelyeket Vlagyimir Vlagyimirovics Putyin az ellenőrzése alatt 

tart, ezért a magyar kormányfő politikai és médiarendszerének stabilitása is bizonytalanabb, mint orosz kollégájáé. 

Elemzésemben Magyarországra fókuszálok, de kiemelek néhány olyan párhuzamot is, amely a magyar esetet a régió 

néhány más országával rokonítja.

4  Figyelemre méltó, hogy – Manuel Puppis és munkatársai hamarosan megjelenő tanulmánykötete (2019) szerint – Albániában, 
Bosznia-Hercegovinában, Horvátországban, Koszovóban, Macedóniában, Montenegróban és Szerbiában is pártdelegáltak ülnek 
a „közszolgálati” média kuratóriumaiban, az állami hirdetéseket pedig politikai kritériumok alapján osztják el.



A patrónusi-kliensi médiarendszer és az újságírói szükségletek Maslow-piramisa 45

Szívességek rendszere

2016 októberében Vajna Tímea fánkboltot nyitott Budapest belvárosában. A TV2 kétszer tudósított az ünnepélyes 

megnyitóról, a Rádió1 pedig élő adásban jelentkezett a helyszínről. Mindkét médium az azóta elhunyt Andrew G. 

Vajna – Vajna Tímea férje – tulajdonában volt. Az egykori hollywoodi producer ekkor már a magyar kormány filmügyi 

biztosaként dolgozott. Hazai médiabirodalmát az állam – pontosabban a kormányzat – támogatásával építette ki: 

a TV2-t az állami Eximbank által finanszírozott kölcsönből vásárolta meg, a médiahatóság pedig 2016-ig nyolc helyi 

frekvenciát juttatott a Rádió1-nek (a részleteket lásd később).

A látszólag ártatlan fánkügy azért érdekes, mert példája azt illusztrálja, miként vált a magyar média a közérdek 

helyett partikuláris érdekek kiszolgálójává, s miként használta az állam a közforrásokat magáncélokra. Bepillantást 

nyújt azoknak a kölcsönös szívességeknek a hálózatába, amelyek a magyar médiarendszer működését ebben a kor-

szakban jellemezték.

Előzménye – mint arra már utaltam – az volt, hogy a nyugat-európai multinacionális médiabefektetők távozása után 

a magyarországi média nagy részét olyan hazai médiaoligarchák vásárolták fel, akik szoros kapcsolatokat ápoltak a 

2010-es, a 2014-és a 2018-as országgyűlési választáson többséget szerzett Fidesz–KDNP-pártszövetséggel és annak 

vezetőivel, és akik a médiát már elsősorban nem gazdasági, hanem politikai befektetésnek – a politikai eliteket 

gazdasági természetű szívességekért cserébe kiszolgáló eszköznek – tekintették. E befektetők és a kormányzat közötti 

informális kapcsolatokat jelzi, hogy Vajna – mint azt ugyancsak említettem – a kormány filmügyi biztosaként, míg a 

bulvármédia-tulajdonos Habony Árpád Orbán nem hivatalos kommunikációs tanácsadójaként dolgozott, a megyei 

napilapokat felvásárló Mészáros Lőrinc pedig a kormányfő gyermekkori barátja volt (az általuk birtokolt címek rész-

letes listáért lásd Bátorfy 2017a).

A kormányzati támogatás árát a kormányzatról kedvező s a kormányzat bírálóiról kedvezőtlen hangnemben szóló 

médiatudósítások jelentették. Ezt szemlélteti két rövid példa is, amely ugyanakkor a személyi összefonódásokat és 

az összeférhetetlenségi normák áthágását is illusztrálja. 2016 elején derült ki, hogy az Agrárminisztérium „Földrablás” 

címmel cikksorozatot rendelt a Pesti Srácok című hírportáltól, amelynek szövegét az újságírók rendszeresen egyeztették 

a megrendelővel. A cikkek következetesen rossz színben tüntették fel a kormányzó pártok riválisait, de dicsérték a 

kormányzat agrárpolitikáját (Erdélyi 2016). 2018 októberében az Emberi Erőforrások Minisztériumáról írta meg a 

sajtó, hogy minisztere az Origó szerkesztőjét és más újságírókat foglalkoztat beszédíróként (HVG 2018a). Az Origón 

a 2018-as választási kampány előtti hetekben naponta átlagosan 12,7 olyan cikk jelent meg, amely – a kormányzati 

retorikával összhangban – a „migránskérdést” tartotta napirenden (Varga 2018).

Míg a két előző példa azt mutatta, miként bátorította a kormányzat a kollaboráns újságírást, a következő két példa 

arról szól, miként büntette a kritikát. A Világgazdaság című napilap, amely Mészáros Opimus Press nevű társaságának 

tulajdonába került, 2016 novemberében elbocsátotta Csabai Károlyt. Az újságíró arról közölt tényfeltáró riportokat, 

hogy a Nemzeti Bank miként juttatott közforrásokat magánalapítványok tulajdonába (Rényi 2016). Tarjányi Péter, 

a Fidesz és az MSZP több prominens tagjával is jó viszonyt ápoló biztonságpolitikai szakértő 2017-ben alapított 

– utóbb rövid életűnek bizonyult – online híroldalt Zoom címen. A tulajdonos letiltott egy közlésre szánt cikket, amely 

– az akkoriban már kormánykritikus Magyar Nemzetet szemlézte, és amely az Orbán-család gazdagodását tárgyalta, 

majd még ugyanaznap kirúgta Zappe Gábor főszerkesztőt. A lap ezután Botka László MSZP-s szegedi polgármesterről 

és a Jobbikról közölt kompromittáló írásokat, és visszatartotta a Habony Árpád és Mészáros Lőrincz üzleti ügyeit feltáró 

írásokat. A szerkesztőség személyi összetétele – az elbocsátásoknak és az új újságírók felvételének köszönhetően – 

folyamatosan változott (Rényi 2019).

Talán nem túlzás tehát azt állítani, hogy a kormány médiapolitikáját a „korbács és kalács” párhuzamos alkalmazása 

jellemezte. A patrónusi-kliensi médiarendszerben egyszerre sérül a sajtó belső szabadsága (vagyis az újságíróknak a 

tulajdonosokkal szemben élvezett autonómiája) és a sajtó külső szabadsága (azaz az egyes médiumoknak az állammal 

szemben élvezett autonómiája).

Mint látni fogjuk, a 2010 után kialakult patrónusi-kliensi médiarendszer fontos sajátossága a konszolidálatlanság: a 

gyakori tulajdonosváltások miatt az egyes médiumok politikai profilja viszonylag gyakran és gyorsan változott; újságírók 

veszítették el az állásukat, és újak kerültek a helyükre; új médiumok jöttek létre és régiek zártak be. E változásokat 

többnyire nem a piaci folyamatok, hanem a politikai erőviszonyok változásai generálták, igazolva az összehasonlító 



46 Bajomi-Lázár Péter

médiarendszer-kutatás alapfeltevését, amely szerint elsősorban a politikai rendszerek formálják a médiarendszereket, 

és csak másodsorban (vagyis kisebb mértékben) gyakorolnak a médiarendszerek hatást a politikai rendszerekre.5

Az új magyar médiarendszer több, időben egymást átfedő szakaszban épült ki. E folyamat során a kormány egyetlen 

ízben sem alkalmazott nyers erőszakot; legfőbb eszköze a közforrások partikuláris célokat szolgáló újraelosztása volt, 

ami hosszabb távon a kompetitív médiapiac megszűnéséhez vezetett. A piac szabályozó szerepe a háttérbe szorult, 

az államé aránytalan és indokolatlan mértékben nőt meg. A magyar állam (pontosabban a kormány) médiapiaci 

szerepvállalásának a következő formáit különböztethetjük meg:

1. A Fidesz–KDNP-pártszövetség által megszállt állam először is közvetlen szerepet játszott a magyar médiapiacon. 

Jókora „közszolgálati” médiakonglomerátumot hozott létre, amelybe hét rádióállomás és hét televíziócsatorna 

mellett beletartozott a nemzeti hírügynökség is. 2015-ben például a központi költségvetés 80,5 milliárd forinttal 

támogatta a szervezetet, amelynek előfizetési díját egyébként még a szocialista-liberális Medgyessy-kormány törölte 

el 2002-ben (Papp 2014). Ez a pénz kevésnek bizonyult, s 2015 szeptemberében az állam további 47,2 milliárdot utalt 

át a közmédiának, hogy az kifizethesse adósságait (Botos 2015). Az intézmény költségvetésének jó részét több mint 

2000 alkalmazottjának bérére fordította; vezetői egyebek mellett prémiumautókat és mobiltelefonokat kaptak 

(Botos 2016). Az összehasonlítás kedvéért érdemes megemlíteni, hogy a magyar rádiós és televíziós hirdetési piac 

teljes költése ugyanebben az évben becsült adatok szerint 31 milliárd forint volt (Magyar Reklámszövetség 2016). 

A közmédiának 2015-ben juttatott teljes állami támogatás 127,7 milliárd forintos összege majdnem ugyanannyi, mint 

amennyiben ebben az évben az összes felsőoktatási intézmény részesült; ezek együtt 143 milliárd forintot kaptak (MTI 

2014). A közmédia állami támogatásának összege a következő években sem változott érdemben: 2019-ben például 

92,7 milliárd forintból gazdálkodhat (HVG 2018b).

Gyakori tapasztalat, hogy az állam alulfinanszírozással gyakorol nyomást a közszolgálati médiumokra. Magyarország 

esete azonban azt bizonyítja, hogy a túlfinanszírozás is problémát jelenthet. A magyar „közszolgálati” média csupán 

névlegesen szolgálta a közérdeket: bár a médiatörvény szerint sokszínűen kellett volna tájékoztatnia, ténylegesen a 

kormányzati propaganda – vagyis egy partikuláris eszmerendszer – eszközévé vált (Bajomi-Lázár & Tóth 2013, Mérték 

Médiaelemző Műhely 2016–2018), vagyis egyre jobban eltávolodott a közszolgálatiság eszményétől (vö. Csepeli et 

al. 2007). A hírműsorok tartalma azután változott meg, hogy a közmédia 570 embert bocsátott el, s a helyükre lojális 

szerkesztőket nevezett ki (Stollz 2011).

2. A magyar állam a közmédia mellett olyan magánmédiumokat is finanszírozott, amelyeket a kormányzó párt szö-

vetséghez vagy a kormányhoz többnyire informálisan, ritkábban formálisan kötődő magánvállalkozók tulajdonol tak. 

Mint utaltam rá, az állami Eximbank 2015-ben 6,72 milliárd forintot kölcsönzött Andrew G. Vajna vállalkozásának, hogy 

az felvásárolhassa a kereskedelmi TV2-t, és további csatornákat indíthasson (Bódis 2015). Liszkay Gábor, a kormányt 

támogató egykori Magyar Nemzet egykori főszerkesztője ugyanebben az évben Karc FM néven rádióállomást, Magyar 

Idők néven napilapot alapított. Habony Árpád, a miniszterelnök nem hivatalos kommunikációs tanácsadója Modern 

Media Group nevű cégén keresztül új híroldalakat hozott létre, köztük a 888.hu-t, a lokal.hu-t és a riposzt.hu-t (Bátorfy 

2015). E médiumok kulcsszerepet játszottak abban a bevándorlóellenes kampányban, amelyre az állam ugyanebben 

az évben 8,6 milliárd forintot költött; voltaképpen a kampányon keresztül finanszírozta a hozzá lojális médiumokat 

(Dull 2016).

3. A magyar állam a rádiófrekvenciák elosztásával is aktív szerepet játszott a magyar médiapiacon. 2010-ben és 

2011-ben például hét FM-frekvenciát juttatott a Mária Rádiónak, kettőt a Katolikus Rádiónak, hármat a protestáns 

felekezetekkel szoros kapcsolatban álló Európa Rádiónak, ötöt pedig az akkoriban a kormányzatot támogató Lánchíd 

Rádiónak. Ugyanakkor a kormánnyal szemben kritikus Klubrádió számos vidéki frekvenciáját veszítette el (Mérték 

Media Monitor 2013). A Rádió1 Budapest mellett további kilenc városban kapott műsorsugárzási engedélyt, míg a rivális 

5  Fred S. Siebert és munkatársai (1956/1963: 1) szerint: „A sajtó mindig felveszi annak a társadalmi és politikai rendszernek a 
formáját és színezetét, amelyben működik. Különösen azt társadalmi ellenőrzési rendszert tükrözi, amely az egyének és az in-
tézmények közötti kapcsolatokat szabályozza.” Colin Seymour-Ure (1974: 157) szerint „nyilvánvaló összefüggések mutatkoznak a 
sajtó és a pártrendszer között”. Daniel C. Hallin és Paolo Mancini (2004/2008: 23) pedig így érvel: „Sok esetben […] talán valóban 
érdemes feltenni, hogy a média alapvetően »tükrözi« a társadalmi szerkezet egyéb aspektusait, például a pártrendszert. Azon-
ban számos bizonyíték szól amellett [is], hogy a média intézményeinek megvan a maguk saját hatása a társadalmi szerkezetre.”



A patrónusi-kliensi médiarendszer és az újságírói szükségletek Maslow-piramisa 47

Class FM jogosultságát a médiahatóság nem újította meg (Szabó 2016). 2018-ban a Rádió1-hálózat már országszerte 

36 városban sugárzott műsort (Rádió1 2018).

4. Az állam a hirdetési piac kulcsszereplőjévé vált. A Mérték Médiaelemző Műhely, a World Association of Newspapers 

and News Publishers és a Center for International Media Assistance iparági szereplőkkel készített interjúk alapján 

készített tanulmánya a következő megállapításra jutott:

„Az állami hirdetési alapok legfőbb haszonélvezői a kormányzathoz közel álló, magánérdeke-

ket képviselő csoportok és vállalkozások. Az állami hirdetések súlya és részaránya 2010 óta 

jelentős mértékben megnőtt. […] Az egyik médiaház képviselője az állam teljes reklámpiaci 

részesedését 10 és 15 százalék közé tette. […] A piaci verseny így különösen két szempont-

ból torzul. Egyfelől azzal, hogy az állam a kormányhoz közel álló hirdetési ügynökségeket 

része síti előnyben. Másfelől azzal, hogy ezek a hirdetési ügynökségek a jobboldali, illetve 

a kor mányhoz közel álló üzletemberek közvetlen vagy közvetett tulajdonában álló médiu-

mokban hirdetnek” (Mérték Média Monitor 2013).

Példa erre a két országos kereskedelmi televízió hirdetési bevételeinek megoszlása. Urbán Ágnes (2016) szerint a 

kormánypárti TV2 szerényebb közönségrészesedése ellenére sokkal több állami hirdetést kapott, mint riválisa, a 

kormánnyal szemben kritikus RTL Klub (lásd az 1. ábrát):

1. ábra

Állami hirdetések az RTL Klubon és a TV2-n 2014-ben és 2015-ben

Forrás: Urbán (2016)

Az állami hirdetések aránya 2017-ben még a kormánnyal szemben kritikus Népszavában is 56 százalékot tett ki 

(Dercsényi 2017). Az összegek is sokatmondóak: a formálisan szintén kormánykritikus ATV-n 2010 és 2016 között 

a kormány 1,6 milliárd forintért reklámozta az Erzsébet-utalványt (Erdélyi 2018). A Kantar Media gyűjtése szerint a 

kormány 2010 májusa és 2018 szeptembere között listaáron számolva összesen 69,3 milliárd forintot költött olyan 

„tájékoztató kampányokra”, amelyek saját eredményeit hirdették vagy a rivális politikai pártok, Soros György és a 

migránsok ellen mozgósították közönségüket (Bátorfy 2019).



48 Bajomi-Lázár Péter

2017-ben az összes médium 59 százaléka volt kormánypárti, 20 százaléka semleges, 21 százaléka pedig ellenzéki. 

Az egyes szektorokban ezek az arányok eltértek. A hetilapok 90,5 százaléka és a megyei napilapok 100 százaléka volt 

kormánypárti, míg az online híroldalak és az esti tévéhíradók piacán a kritikus médiumok 50, illetve 45 százalékos 

arányt értek el (Bátorfy 2017b). Ezek az arányok tovább romlottak a Fidesz–KDNP sorban harmadik, 2018-as választási 

győzelme után, amelyet néhány napon belül a Magyar Nemzet, a Lánchíd Rádió és a Budapest Beacon online hírportál 

megszűnése, néhány hónapon belül pedig a Heti Válasz bezárása és a HírTV felvásárlása követett. A Magyar Nemzet 

volt munkatársai Magyar Hang címmel alapítottak új lapot, ám ennek nyomtatására már nem találtak magyarországi 

nyomdát, s Szlovákiában kellett kinyomtatniuk (Druckerman 2018).

A médiaforrások feletti ellenőrzés átvételével a kormány tehát informálisan ellenőrzése alá vonta a magyar média 

nagy részét, miközben – ekkor még – fenntartotta annak formális függetlenségét. Egy összehasonlító vizsgálat már 

2016-ban arra figyelmeztetett, hogy a média sokszínűsége veszélybe került Magyarországon (Bárd & Bayer 2016). 

A megyei napilapok régóta de facto monopolhelyzetben voltak a maguk piacán. A vidéki közönség zöme csak állami 

rádióállomásokat, illetve egy katolikus vagy protestáns állomást, valamint egy kereskedelmi csatornát hallgathatott 

– ez utóbbi jellemzően az állami hírügynökség kormánybarát rövidhíreit sugározta. A pluralizmus csökkenésének lát-

ványos jele volt a Népszabadság – a legnagyobb példányszámú kormánykritikus minőségi napilap – váratlan bezárása 

2016 októberében. Új tulajdonosa, a Mediaworks – amely ekkor még az osztrák üzletember, Heinrich Pecina tulajdo ná  - 

ban állt, ám néhány héttel később a már említett Mészáros kezébe került – azután döntött a lap bezárás mellett, hogy  

az két, kormányzati tisztviselőket érintő botrányt hozott nyilvánosságra (BBC 2016). A cég ugyanebben az időben 

vásárolta fel a Pannon Lapok Társaságát, amely Nyugat-Magyarország több megyéjében adott ki napilapot (Juhász 2016).

A tulajdonosi koncentrációnak és a vele járó tartalomkoncentrációnak messzemenő társadalmi következményei 

voltak. A 2015-ös menekülthullám alatti és utáni menekültellenes kampány nyomán az idegenellenesség mértéke 

sokat nőtt, különösen a vidéken élők, az iskolázatlanabbak és az idősebbek körében (Kolozsi 2016), vagyis azok 

között, akik olyan területen éltek, ahol a kormányzati média monopol- vagy hegemón helyzetben volt, és akik nem 

vagy ritkán használták az internetet (Mérték 2016). Ez arra utal, hogy a propaganda ott hat, ahol nincsenek alternatív 

információforrások. A tájékozatlanság magabiztossá tesz – mondhatjuk tehát, amennyiben a fenti eredmény azt jelzi, 

hogy a kevés forrásból tájékozódó választó hajlamosabb a fekete-fehér, előítéletekből táplálkozó gondolkodásra, míg 

a több forrásból tájékozódó jellemzően árnyaltabb képet alkot.

A 2010-es években kialakult magyar médiarendszert a legpontosabban tehát olyan patrónusi-kliensi médiarendszer-

ként írhatjuk le, amelyet látszatpluralizmus mellett egyetlen politikai csoportosulás ideológiai hegemóniája jellemez.6 

A kormányzati nézetek privilegizált helyzete normatív szempontból nézve azt jelenti, hogy csökkent a médiához való 

hoz zá férés egyenlősége: a különböző nézetek nem egyforma eséllyel jutottak el a választókhoz, akik így nem hozhattak 

tájékozott politikai dönté seket. A szabad szólás és a szabad tájékozódás korlátozásának egyenes következménye a 

szabad gondolkodás korlátozása.

Újságírói etika: Hogyan különböztessük meg a jó és a rossz újságírást?

Természetesen kérdés, hogy milyen normatív keretben ítélhetjük meg az újságírás gyakorlatát. Mit tekinthetünk etikus 

újságírásnak? Mi alapján különböztethetjük meg a „jó” és a „rossz” újságírást? Egyáltalán van-e egyetemes újságírói 

etika – olyan etika, amely független a kérdéses ország politikai kultúrájától, médiapiacától, közönségének elvárásaitól?

Ezekre a kérdésre az az egyik lehetséges válasz – és dolgozatom további részében ebből indulok ki –, hogy 

egyetemes újságírói etika valószínűleg nincs, s nem is lehet, ám az újságírás egyes etikai alapelvei lehetnek egyetemes 

érvényűek. A közönség például kisebb vagy nagyobb mértékben várhatja el az újságíróktól a semleges – tárgyilagos, 

elfogulatlan, pártatlan, távolságtartó, „objektív” – hangnemű tudósítást (máshol már írtam arról, hogy az átmeneti 

társadalmakban valószínűleg fontosabb szerepet játszik az újságírás megerősítő, mint tájékoztató funkciója, lásd 

Bajomi-Lázár 2016), ezért a pártatlanság elvét nem tekinthetjük egyetemes érvényűnek. Ugyanakkor érvelhetünk úgy, 

6  A kormányzati álláspont ezzel szemben – mint Orbán Viktor kormányfő fogalmazott – az, hogy „Magyarországon ma baloldali, 
liberális és kormányellenes médiatöbbség van” (444 2019).



A patrónusi-kliensi médiarendszer és az újságírói szükségletek Maslow-piramisa 49

hogy akkor járunk el helyesen, ha más etikai elveket egyetemes érvényűnek tekintünk, mert nincs rá okunk, hogy ne 

így tegyünk. Így egyetemes érvényű norma lehet az igazmondás, az emberi jogok védelme, az elesettek képviselete, 

a politikai és az üzleti hatalom gyakorlóinak ellenőrzése, a médiához mint a szabad szólás és a szabad tájékozódás 

fórumához való hozzáférés egyenlősége, a méltányosság, a magánélet és a személyes adatok tiszteletben tartása, 

az információforrások védelme és az összeférhetetlenségi szabályok tiszteletben tartása. Ezek az elvek ugyanis 

szoros rokonságban állnak az egyetemes emberi jogokkal, amelyek egyetemességét az „áldozatteszt” támasztja alá.7 

Ugyanakkor túlmutatnak a közönség különböző csoportjainak eltérő értékpreferenciáin, s valamiféle közjó irányába 

mutatnak. A közjó fogalma persze definíciós kérdéseket vet fel – vajon mi felel meg inkább a közjónak, a többség 

akarata, a többség és a kisebbség konszenzusos megállapodása, vagy éppen az ésszerű, de a társadalom tagjainak 

körében mégis népszerűtlen politika? Míg a közjó tartalma mindig vitás, az már kevésbé vitatható, hogy mi nem része 

a közjónak: a partikuláris politikai vagy üzleti érdek. Az etikus újságírás tehát elsősorban a közönséget – a társadalom 

egészét – szolgálja, s nem a kormányt, a politikai pártokat vagy az üzleti érdekcsoportokat (a „társadalomnak felelős” 

sajtóelméletről lásd Siebert et al. 1956/1963).

Az újságírói etika és önszabályozás egyik alapja emellett az a felismerés, hogy a hivatásos újságíróknak (illetve a 

kiadóvállalatok tulajdonosainak és a politikusoknak) kommunikációs hatalmuk van: rendelkeznek a médiához való 

hozzáférés eszközeivel és az ehhez szükséges szaktudással, így könnyen hallathatják hangjukat – ám ugyanez már 

nem áll közönségük számos tagjára. Egyfajta strukturális egyenlőtlenség van tehát egyfelől az újságírók (illetve a 

tulajdonosok és a politikusok), másfelől a közönség között. Az önszabályozás különböző eszközei – a szakmaetikai 

kódexek, az etikai bizottságok, a sajtóombudsmanok, az újságíróképzések és a magas színvonalú újságírást honoráló 

szakmai díjak – világszerte azon alapulnak, hogy az újságírók elismerik e strukturális egyenlőtlenséget és a sajtó 

belőle fakadó társadalmi felelősségét. A sajtó etikai alapú kötelezettségeit William Ernest Hocking (in Siebert et al. 

1956/1963: 98), az amerikai Hutchins-bizottság (1947) tagja így vezeti le:

„Ha valaki jogot formál a szabad kifejezés jogára, akkor nemcsak saját magának, hanem 

másoknak is követeli azt, és másoknak is biztosítania kell a megszólalás lehetőségét – mert 

ha engedne saját követeléséből, azzal mások követelését is gyengítené.”

A médiához való egyenlő hozzáférés nélkül nem beszélhetünk szólásszabadságról, hiszen a kommunikációs jogok az 

állam valamennyi polgárát megilletik, függetlenül attól, hogy rendelkezik-e a médiához való hozzáféréshez szükséges 

eszközökkel és tudással. A médiaegyenlőség és a szólásszabadság tehát rokon koncepció. Rokon koncepció a szólás 

és a tájékozódás szabadsága is: ahhoz, hogy valaki hangot adjon véleményének, előbb tájékozódnia kell (McQuail 

2019). Az egyenlőség tehát az újságírói etika olyan kulcseleme, amely szorosan kapcsolódik ahhoz a demokratikus 

alapelvhez, hogy csak a tájékozott választópolgár hozhat kiérlelt politikai döntéseket.

Az etikus újságírás kívánalma először az angolszász országokban merült fel. Az első szakmaetikai kódex, a Philadelphia 

Public Ledger 24 szabálya az Egyesült Államokban jelent meg az 1860-as években, s 1899-ben itt adták ki az első etikai 

szakkönyvet, W. S. Lilly The Ethics of Journalism című munkáját. 1909-ben itt állt fel az első szakmai szervezet, a Society 

of Professional Journalists, és 1912-ben itt indult először egyetemi szintű újságíróképzés a Columbia Egyetemen 

(Christians 1997, Keeler et al. 2002). Az Egyesült Királyságban a társadalmi felelősség elvének legjellemzőbb képviselője 

az önszabályozásban gyakran mintának tekintett BBC. Ennek társadalmi küldetését így írja le a szervezet egyik volt 

újságírója, Robert McLeish (1988: 8):

„[A közszolgálati műsorsugárzás] mindenkinek elérhető, nemcsak a gazdagoknak és a hatal-

masaknak. Voltaképpen minden embernek, így a hátrányos helyzetűeknek is szól. A legkü-

lönfélébb rétegeket szólítja meg, miközben szakszerű és megbízható. Egyetlen urat szolgál: 

a közönséget.”

7  Cees J. Hamelink szerint: „Ha bárkinek kétségei lennének afelől, hogy az alapvető emberi jogok univerzálisak-e, kérdezze meg 
az emberi jogi sérelmek áldozatait” (Hamelinket [1997: 100] idézi Kunczik 2001: 7).



50 Bajomi-Lázár Péter

Az angolszász országokban elfogadott újságírói erények széles körű társadalmi konszenzusban gyökereznek, s egyben 

meg is erősítik azt (Frost 2000, Kunczik 2001, Schulz 2002). Emellett a politikai nyomástól is védik az újságírókat– 

például abban az esetben, ha a hatalom bírált képviselői információforrásaik kiadására igyekeznek rávenni őket, arra 

hivatkozhatnak, hogy társadalmi felhatalmazásuknak megfelelően jártak el.

Az angolszász gyökerű sajtóetika tehát a médiatulajdonosok és az újságírók szemszögéből elsősorban önkéntes 

önkorlátozást jelent. Ugyanakkor a nyers üzleti érdek is ezt diktálja: kompetitív piacon a szakma átláthatóságát és 

legitimitását növelő önszabályozás presztízsnyereséggel jár, így elősegítheti az etikus médiumok gazdasági sikerét.8 

Az önszabályozás javítja a szakma szabályainak átláthatóságát, ezért növelheti a médiumok hitelességét, különösen 

akkor, ha azt korábban szélsőséges bulvárosodás vagy politikai részrehajlás ásta alá. Az újságíró piaci tőkéje ebben 

az értelemben nem más, mint a közönség bizalma (Frost 2000).

Az önszabályozás persze nem csodafegyver: önmagában nem képes biztosítani a média közjónak megfelelő 

működését. Csak a megfelelő szabályozási és gazdasági környezettel együtt lehet képes arra, hogy javítson az újságírás 

minőségén. A sajtószabadság és az újságírói autonómia ugyancsak előfeltétele annak, hogy az önszabályozás hatékony 

legyen: csak azok az újságírók követhetik a saját szabályaikat, akik a maguk urai (Frost 2000).

Újságírás Magyarországon

Az államszocializmus évtizedeiben a sajtó Magyarországon és Közép/Kelet-Európa többi országában az állampárt 

befolyása alatt állt, ezért az önszabályozás kérdése fel sem merült: autonómia nélkül nincs önszabályozás. A rend-

szerváltás alatt és után azonban a régi politikai elitek már, az újak még nem voltak elég erősek ahhoz, hogy nyomást 

gyakoroljanak az újságírókra, az újságíró-szervezetek és a szerkesztőségek pedig számos kísérletet tettek az 

önszabályozás különféle módszereinek meghonosítására, mégpedig elsősorban azzal, hogy szakmaetikai kódexeket 

fogadtak el és etikai bizottságokat állítottak fel.

A szakmai normák és a szakmai gyakorlat között azonban különbség mutatkozott. Ellen Hume (2011) összefoglaló 

tanulmányában arról számol be, hogy az etikai normák áthágásának gyakori formáját jelentette a zsarolásra használt 

hamis fénykép (Csehország), a nemzeti és etnikai alapú diszkrimináció (Lettország), a mértéktelen bulvárosodás 

(Románia), a túlpolitizáltság (Lengyelország, Románia), a hirdetőügynökségek megzsarolása (Románia), valamint a 

kizá rólag másodlagos forrásokra támaszkodó „íróasztal-újságírás” (Románia). Henrik Örnebring (2012) pedig arról ír, 

hogy általános gyakorlattá vált az advertorial és a kompromat, vagyis a hírnek álcázott hízelgő vagy becsületsértő 

tartalom. A sajtó és a média jó része partikuláris érdekeket szolgált, nem a közérdeket. Efféle határátlépések persze 

a „nyugati” országokban is előfordulnak (vö. McNair 1998, Schudson 2003). Fontos különbség azonban, hogy míg 

„Nyugaton” a feltárt normasértéseket rendszerint a hiba beismerése és arányos szankció követi (vö. Frost 2000) – példa 

erre az Egyesült Királyságban a telefonlehallgatási botrány nyomán indult eljárás (lásd Leveson Inquiry 2012) –, addig 

Közép/Kelet-Európában a hibákat ritkán ismerik be, és jellemzően következményeket sem vonnak maguk után.

A továbbiakban Magyarország példáján keresztül elemzem, hogy az újságíró-etika egyetemes érvényű normáinak 

szempontjából milyen defektusokat mutatott a rendszerváltás utáni sajtó, és e defektusok megjelenését miként 

magyarázhatja a patrónusi-kliensi médiarendszer kialakulása.

A legnagyobb szakmai szervezet, a Magyar Újságírók Országos Szövetsége etikai kódexe a „tisztességes”, „független”, 

„megbízható” és „érzékeny” (vagyis méltányos) újságírás etikai elveit hirdette, és tiltotta az emberi jogok megsértését, 

a gyűlöletkeltést, a rágalmazást, az ellenőrizetlen információk közlését, a magánszférába tartozó, ám a közügyek 

szempontjából irreleváns információk nyilvánosságra hozatalát. Terestyéni Tamás (1999, 2001) azonban már a 

rendszerváltás utáni első évtizedben a közéleti kommunikáció olyan defektusait dokumentálta, mint a hamis információk 

közlése, az információk torzítása és az önkorrekció elmaradása, az elhallgatás, a feltárt problémák elkendőzése, 

8  E megfontolás jegyében a 19. század második felében az Egyesült Államokban a minőségi sajtótermékek azzal igyekeztek 
elhatárolódni a szenzációkat kedvelő „sárga sajtótól”, hogy szakmai normáikat átláthatóbbá tették; a New York Times például 
ekkor írta ki címlapjára híres szlogenjét: „Mindazokat a híreket közöljük, amelyek tűrik a nyomdafestéket” („All the news that’s fit 
to print”, lásd még Iggers 1998).



A patrónusi-kliensi médiarendszer és az újságírói szükségletek Maslow-piramisa 51

a konfrontatív kommunikáció, a racionális érvelés és a kritika hiánya, a vádaskodás, a botránykeltés, valamint az ön-

mérséklet hiánya. Kaposi Ildikó és Vajda Éva (2001) olyan további normasértéseket rögzített, mint a hivatalos forrásokra 

való hagyatkozás, a hírek megfelelő kontextusba helyezésének hiánya, az összeférhetetlenségi szabályok kijátszása 

és általában a „mennyiségi újságírás”, vagyis az a gyakorlat, hogy a jobbára szabadúszóként dolgozó újságírókat 

flekkdíjban fizették, ami nem a minőségi újságírásnak kedvezett. A következő, 2000-es évtized vitatható újságírói gya-

korlatai közé tartozott egyebek mellett a spekuláció, az inszinuáció, a rekontextualizálás, a koholmány (vagyis az álhír), 

a légből kapott kritika, a normasértéshez képest aránytalanul nagy mértékű felháborodás és az információk választási 

kampányidőszakra eső időzítése (ezekről bővebben lásd Bajomi-Lázár 2010).

A Fidesz–KDNP-pártszövetség 2010-es választási győzelme az újságírásban is új korszak kezdetét jelentette. Az át-

alakult médiában régebben ritka eljárások váltak gyakorivá, és új, etikailag visszás gyakorlatok jelentek meg. A 2010-es 

évek közönsége egyebek mellett az alábbiakat tapasztalhatta:

1. Széles körű kormányzati „tájékoztatókampányok” indultak a lapokban, a rádiókban és a televíziókban, az online 

szférában, a kültéri posztereken és „nemzeti konzultációk” formájában. E kampányok nemzeti, etnikai és vallási alapú 

diszkriminációra szólítottak fel, különösen a Közel-Keletről és az Észak-Afrikából érkező menekültek ellen mozgósítva 

fogékony célközönségüket (Zalán 2017). Egy másik kampány Soros György magyar származású amerikai milliárdos ellen 

mozgósított, akit a magyar kormány azzal vádolt, hogy a 2015-ben indult migrációs hullámot támogatva a magyar 

és az európai keresztény kultúra elpusztítására tör. Csak 2017-ben a magyar kormány 12 milliárd forintot fordított e 

kampányokra; az összeg nagy részét a hozzá lojális médiumok nyerték el (Átlátszó 2018a).

2. A nyilvános információk köre – és így az állampolgári tájékozódás lehetősége – tovább szűkült. A kormány a ko-

rábbinál is gyakrabban titkosított a közpénzek felhasználásával kapcsolatos adatokat – például az orosz kölcsönből 

épülő újabb paksi atomerőmű pénzügyi konstrukciójának részleteit. A közérdekű információkért az újságíróknak 

fizetniük kellett. A kritikus médiumok munkatársait rendre kitiltották a nyilvánosság legfontosabb tere, a parlament 

épületéből, a nyilvános eseményekre beadott akkreditációs kérvényüket több ízben elutasították. A kormányzat 

politikusai rendszeresen válasz nélkül hagyták a kényelmetlen kérdéseket feszegető újságírókat, dacolva a közérdekű 

információk megismerésének jogával.

3. Egyre több olyan médium akadt, amely szembesítés és kritika nélkül kínált megszólalási lehetőséget a kormányzat 

képviselőinek, azaz elmulasztotta kontextusba helyezni a politikusoktól kapott információkat. A tények és a vélemények 

szelektív közlése különösen a közszolgálati rádiót és tévét, a Magyar Idők című napilapot és a megyei napilapokat 

jellemezte. Itt nem többpárti pártos, hanem kormánypárti újságírásról volt szó, ezért ezt az eljárást kollaboráns 

újságírásnak nevezem – olyan újságírásnak, amelynek célja nem egyszerűen egy párt vagy egy társadalmi csoport 

értékeinek és érdekeinek képviselete vagy a társadalmi változás elősegítése, hanem a status quo megszilárdítása, a 

kormányzat hatalmának bebetonozása.

4. Ugyancsak elterjedt az a gyakorlat, hogy egyes újságírók és médiumok csak azokat az információkat közölték, 

amelyek összhangban voltak saját világnézetükkel és közönségük előítéleteivel. Az efféle szelektivitáson nyugvó 

újságírás elsődleges célját jellemzően nem a tájékoztatás, hanem a célközönség politikai célok érdekében való 

mozgósítása jelentette.

5. Új gyakorlatnak tűnt a hamis hírek – vagyis az elhallgatások, a féligazságok és a teljes hazugságok – ipari 

méretekben való előállítása és terjesztése is (444 2017, International Press Institute 2017, Corruption Research Center 

Budapest 2018, Herczeg 2018). Álhírek, rémhírek, koholmányok, dezinformációk, hírlapi kacsák persze régen is voltak; 

érdemes felidézni, hogy Angliában már 1275-ben megjelent az első olyan törvény, amely az álhírek terjesztését tiltotta 

(Briggs & Burke 2004). Az azonban újdonságot jelentett, hogy ugyanazok a hamis információk egyidejűleg több 

különböző médiumban láttak napvilágot. Valószínűleg újdonságot jelentett az is, hogy egyes újságírók nemcsak a 

híreket, hanem a valóságot is szándékosan hamisították: az Origo munkatársai például Tordai Bence ellenzéki képviselő 

oktatói adatlapját keresték fel a markmyprofessor honlapon, hogy a volt egyetemi oktatóról kedvezőtlen jellemzéseket 

írjanak, majd e jellemzésekről lapjukban beszámoljanak (444 2018b, Kroó 2018). 2017-ben a kormánybarát média 

– az MTVA, a 888, a Lokál, a Magyar Idők, az Origó, a Pesti Srácok, a Ripost és a TV2 – összesen 53 helyreigazítási pert 

vesztett (Átlátszó 2018b).

6. Hasonlóan új gyakorlat volt a kormánnyal szemben kritikusnak vélt közértelmiségiek listázása. 2018. április 12-én 

a Figyelő című hetilap több száz olyan közértelmiségi nevét közölte, akit Soros György „zsoldosaiként” azonosított 



52 Bajomi-Lázár Péter

(Figyelő 2018). 2018. április 26-án a Magyar Idők listázta a „baloldali-liberálisként” számon tartott írókat és más 

művészeket (Szakács 2018). A választópolgárok politikai nézeteik alapján való nyilvántartása, megkülönböztetése és 

megfélemlítése nemcsak etikai, hanem emberi jogi szempontból is aggályos – még abban az esetben is, ha köztük 

akadtak olyanok is, akik maguk döntöttek a közéleti szerepvállalás mellett.

7. Személyre szabott karaktergyilkos kampányok indultak közértelmiségiek és ellenzéki politikusok ellen. E kam-

pányokat többnyire névtelen szerzők jegyezték, mégis állandó vonásuk volt az erősen moralizáló hangvétel. A közéleti 

információkat és a közügyek szempontjából érdektelen magánéleti információkat ötvöző kompromatcikkek többek 

között Parászka Boróka újságírót, Kálmán Olga televíziós szerkesztőt, Nagy Bandó András humoristát és Juhász 

Péter ellenzéki politikust támadták. A közértelmiségiek megfélemlítését szolgálta a 888 hírportál is, amely 2018 

novemberében arra bíztatta az egyetemi hallgatókat, hogy írják meg tapasztalataikat azokról az oktatókról, akik a 

katedráról „balliberális propagandát” folytattak.

Az itt leírt újságírói gyakorlatok szembementek az egyetemes érvényűnek tekinthető szakmaetikai normákkal: 

sértették az igazmondás és a méltányosság elvét, a diszkrimináció tilalmát, az emberi jogokat és a magánélet 

védelmét. Céljuk nem a médiához mint a szabad szólás és a szabad tájékozódás fórumához való egyenlő hozzáférés 

elősegítése, hanem annak ellehetetlenítése volt: a kritikus vélemények és információk marginalizálása, s ezáltal a 

tájékozott választói döntéshozatal megnehezítése.

Természetesen nem arról van szó, hogy valamennyi újságíró és szerkesztőség megszegte volna az egyetemesnek 

te kinthető szakmaetikai alapelveket. Ez azonban abból a szempontból nem is érdekes, hogy a közönség nem 

feltétlenül tesz különbséget az egyes médiumok között, s így a visszás gyakorlatok a médiába vetett általános 

bizalom hanyatlásához vezethetnek. Az oxfordi Reuters Institute 2017-es jelentése szerint 5 kontinens 36 országa kö-

zül Magyarország a médiába vetett bizalom terén a 30. helyen állt: itt csak az emberek 31 százaléka bízott általában 

a médiában (a listát Finnország vezette 61 százalékkal). A média-önszabályozás sajátos paradoxona az, hogy éppen 

azok a médiumok mutatnak a legkevesebb hajlandóságot az etikus újságírásra, amelyek esetében az a legindokoltabb 

volna, miközben a média összteljesítményét a nagyközönség nem a legjobban, hanem a legrosszabbul teljesítő mé-

di umok alapján ítéli meg.

Hogyan bátorítja a patrónusi-kliensi médiarendszer az etikátlan újságírást?

A továbbiakban arra a kérdésre keresek választ, hogy a patrónusi-kliensi médiarendszer kiépítése miként vezetett az 

itt leírt etikátlan újságírói gyakorlatok elterjedéséhez. Úgy vélem, az összefüggés legalább három síkon mutatható ki:

1. A társadalmi felelősség újságírói etikája a közjó konszenzusos felfogásában gyökerezik. Olyan országokban alakult 

ki – elsőként az Egyesült Államokban és az Egyesült Királyságban –, amelyek viszonylag csekély mértékű ideológiai 

polarizációt mutatnak, és amelyekben hagyományosan a centrista (vagyis a balközép és a jobbközép) politikai pártok 

dominálnak (Chalaby 1996, Hallin & Mancini 2004/2008) – igaz, Donald Trump elnök megválasztása és a „brexitről” 

tartott népszavazás azt jelezte, hogy mindkét országban megnőtt a polarizáció mértéke. E társadalmakban a közsze-

replők – köztük az újságírók – jellemzően konszenzusépítésre törekedtek, és kerülték a nyílt konfliktusokat. Közép/

Kelet-Európa társadalmait azonban évszázados ideológiai törésvonalak osztják meg, pártjaik pedig a szélsőbaltól a 

szélsőjobbig fedik le a lehetséges politikai nézeteket és érdekeket (Balčytienė et al. 2014). E társadalmakat történeti 

perspektívában az érdekérvényesítés egyik legradikálisabb formája, a gyakori rendszerváltás jellemzi; Magyarország 

például a 20. század során tíz politikai rezsimet élt meg (Szabó 2000). Nem véletlen, hogy – a European Social Survey 

adatai szerint – ma Magyarországon él Európa egyik legpolarizáltabb tár sadalma (Sarkadi 2016). Az újságírókat a tár-

sadalom egészéhez hasonlóan markáns ideológiai különbségek osztják meg. Inkább egy-egy ügyet, eszmét, pártot 

képviselnek, mintsem általában a társadalmat, s így a közjó fogalmáról alkotott nézeteik is széttartanak. A közérdekről 

alkotott konszenzus – vagyis egyértelmű társadalmi megbízatás – híján a közérdekben gyökerező (és azt megerősítő) 

újságírói gyakorlat sem valósulhat meg. Magyarországon a valóságról elfogultan – erősen kormánykritikusan vagy 

erősen kormánypártian – tudósító média valószínűleg csak tovább polarizálja a nézeteket, s egyre távolabb visz a 

közjó konszenzusos felfogásától. A Reuters Institute már említett jelentése (2017) szerint a vizsgált 36 ország közül 

Magyarországon volt az egyik legnagyobb a médiába vetett általános bizalom (31 %) és a saját hírforrásokba vetett 



A patrónusi-kliensi médiarendszer és az újságírói szükségletek Maslow-piramisa 53

bizalom (54 %) közötti különbség, ami azt jelzi, hogy a magyar média volt az egyik legpolarizáltabb – más szemszög-

ből nézve: az egyik legpártosabb – a vizsgált országok között. A patrónusi-kliensi médiarendszerben nincs helye a 

különböző politikai táborok közötti érdemi párbeszédnek.

2. Az, hogy az újságírói önszabályozás nem volt hatékony Magyarországon és általában Közép/Kelet-Európában, 

magyarázhatta a sajtószabadság viszonylagos hiánya is. Az Egyesült Államokban és az Egyesült Királyságban 

évszázados norma a sajtó szabadsága: az előbbiben 1791, az utóbbiban 1695 óta védi törvény. Közép/Kelet-

Európában azonban csupán az 1989–91-es rendszerváltások szabadították fel a sajtót, és akkor is csak átmenetileg: 

a Freedom House (2018) korábban már idézett történeti adatsorai azt mutatják, hogy a 2004-es és a 2007-es uniós 

csat lakozás óta a volt államszocialista országok túlnyomó többségében ismét romlott a sajtószabadság helyzete. 

A sajtószabadság ha nyatlása a leglátványosabb Magyarországon volt. A Reporters Without Borders (2018) szerint 

a sajtószabadság terén Magyarország 2010-ben még a világrangsor 23. helyén állt, 2017-re azonban a 71. helyre 

csú szott vissza, azaz időközben közel 50 ország előzte meg. A sajtószabadság a hatékony önszabályozás egyik 

előfeltétele. Ha nem szabadok, az újságírók arra kényszerülnek, hogy a gazdáik – patrónusaik – által diktált szabá-

lyokat kövessék.

3. A fentiek mellett a torz médiapiac is felelhetett az önszabályozási kísérletek kudarcáért. A médiaetika gyakor lattá 

formálását a profitszempontok is indokolják: kompetitív, vagyis a közönségkereslet által szabályozott médiapiacon 

a méltányosságra törekvő újságírás nye reséget termelhet. Torz piacon azonban nem a magas színvonalú szakmai 

teljesítmény, hanem a politikai loja li tás fizetődik ki. Mi több, a torz piacon a magas minőségi színvonalat képviselő 

újságírás gyakran szankciót von maga után – például a hirdetések vagy a rádiófrekvenciák megvonását –, miközben az 

etikai szabályokat áthágó új ságírást jutalmazzák. A megfelelő anyagi ösztönzés híján kevés újságíró és szerkesztőség 

érzett késztetést az eti kai szabályok követésére.

Magyarországon az állam, pontosabban a kormányzat vált a legfontosabb médiapiaci szereplővé. Médiapolitikája 

nem korrigálta, hanem súlyosbította a piac tökéletlenségeit. A kormánnyal együttműködő médiumok jóval nagyobb 

mértékben részesültek az állam által szétosztott médiaforrásokból, mint a kormánnyal szemben kritikus médiumok; 

így alakult ki az a kliensi-patrónusi médiarendszer, amelyben definíciószerűen nem lehet újságírói autonómiáról 

beszélni. Ebben a környezetben nem volt érdemes etikus újságírást gyakorolni, mert ilyen körülmények között az etikus 

újságírás egzisztenciális bizonytalanságot vont maga után – míg az etikátlan újságírás sikeres adaptációs stratégiává, 

mi több, profitábilis üzleti modellé vált.

Összegzés és következtetések

A 2010 utáni magyar kormányzat gyökeresen átalakította az ország médialátképét, s a média tetemes részét for-

mális vagy informális ellenőrzése alá vonta. A politikai ellenőrzés legfontosabb eszközét – szemben a klasszikus 

autokráciákkal – nem az erőszakos módszereket is alkalmazó hagyományos cenzúra, hanem a médiaforrások elosztása 

jelentette. Így nem az egyenlőség, hanem a kiváltságok médiakultúrája jött létre. A kormányzó pártoknak volt médiájuk, 

ám riválisaik mind jobban kiszorultak belőle. Megszűnt a hagyományos politikai párhuzamosság; dominánsan egypárti 

média jött létre. Magyarország ma már nem a dél-európai országokra hasonlít; egyre több közös vonást mutat Putyin 

Oroszországával. A magyar médiarendszerben olyan „egyenlőtlen játéktér” jött létre, amely egyszerre tükrözi és erő-

síti meg a magyar politikai rendszerben kialakult „egyenlőtlen játékteret” (vö. Bozóki 2017).

Magyarország – és általában a közép/kelet-európai országok – sok újságírója ma súlyosabb problémákkal kénytelen 

szembenézni, mint amilyenek az etikus újságírás hétköznapi kérdései. Ha elképzeljük az újságírói szükségletek Maslow-

piramisát, akkor abban az etikus viselkedésre való törekvés jelenti azt a legmagasabb szintet, amelyet Abraham Maslow 

eredeti ábráján az önmegvalósítás testesít meg. Ezt olyan szükségletek előzik meg, mint a sajtószabadság, a kompetitív 

(vagyis állami beavatkozástól mentes) médiapiac, a munkakörülmények elfogadható volta és az állásbiztonság (lásd a 

2. ábrát). Olyan médiakörnyezetben, amelyben pártpolitikai szempontok által motivált állami-kormányzati beavatkozás 

korlátozza ezeknek a szükségleteknek a kielégítését, az etikus újságírás olyan szükségletté válik, amelynek kielégítését 

csak kevesen engedhetik meg maguknak. Más szavakkal: az etikus újságírás csak akkor valósulhatott volna meg, ha 

előtte a többi, azt megelőző feltétel is teljesül – ám ez nem vagy csak részben következett be.



54 Bajomi-Lázár Péter

2. ábra 

Az újságírói szükségletek Maslow-piramisa

Kivételek persze vannak: a patrónusi-kliensi médiarendszer keretei közt is voltak olyan újságírók és szerkesztőségek, 

akik és amelyek – a szűkülő médiapiaccal dacolva – etikus újságírásra törekedtek. Az újságírói szükségletek Maslow-

piramisa nem „vastörvény”, csupán olyan modell, amely a jellemző újságírói viselkedést igyekszik magyarázni.

Az etikus újságírás visszaszorulása problémát jelent, mert csökkenti a tájékozott állampolgári döntéshozatal 

esélyét. A szólás és a tájékozódás szabadsága még a minimalista demokráciafelfogások szerint is a demokrácia egyik 

előfeltételét jelenti (vö. Diamond & Morlino 2015). A tájékozódási források torzulása a politikai pártok szabad versenyét 

lehetetleníti el. Sajtószabadság nélkül tehát nincs demokrácia sem.

Irodalom

444 (2017): Fake news is flooding into Hungary straight from Moscow, https://444.hu/2018/04/04/fake-news-is-
flooding-into-hungary-straight-from-moscow (letöltés: 2018. XI. 1.).

444 (2018a): Példátlan médiabirodalom állt össze Liszkay Gábor vezetésével, https://444.hu/2018/11/28/peldatlan-
mediabirodalom-allt-ossze-liszkay-gabor-vezetesevel (letöltés: 2018. XI. 29.).

444 (2018b): Az államtitkár válaszol: azt írják rólad az interneten, hogy hülye vagy! https://444.hu/2018/10/15/az-
oktatasi-allamtitkar-valaszol-azt-irjak-rolad-az-interneten-hogy-hulye-vagy (letöltés: 2018. XI. 2.).

444 (2019): Orbán: Nincs bennem harag, nem rázom az öklömet, fölkelek, és azt látom, hogy a mai nap is ellenszélben 
fogok dolgozni, https://444.hu/2019/01/10/orban-ellenzeki-mediatulsuly-van-magyarorszagon (letöltés: 2019. I. 10.).

Átlátszó (2018a): Tavaly 12 milliárdot költött sorosozós reklámkampányokra a kormány, https://atlatszo.hu/2018/02/02/
tavaly-12-milliardot-koltott-sorosozos-reklamkampanyokra-a-kormany/ (letöltés: 2018. XI. 1.).

Átlátszó (2018b): 53 helyreigazítási pert vesztett tavaly a kormányközeli média, sokkal többet, mint egy évvel korábban, 
https://atlatszo.hu/2018/03/24/53-helyreigazitasi-pert-vesztett-tavaly-a-kormanykozeli-media-sokkal-tobbet- mint-
egy-evvel-korabban/ (letöltés: 2018. I. 5.).

Bajomi-Lázár Péter & Borbála Tóth (2013): Elhallgatások és csúsztatások. Manipuláció a közmédiában. Élet és Irodalom, 
október 31.

Bajomi-Lázár Péter (2010): Média és társadalom. Budapest: PrintXBudavár Zrt. & Médiakutató Alapítvány.

Bajomi-Lázár Péter (2015): A média gyarmatosítása. Miért tartják egyes közép- és kelet-európai kormányok tiszte-
letben a média szabadságát – és mások miért nem? Politikatudományi Szemle, XXIV. évf., 1. sz., 58–82. o.

Bajomi-Lázár Péter (2016): Semlegesség és elkötelezettség között. Politikai újságírás Magyarországon. Politika-
tudományi Szemle, XXV. évf., 2. sz., 59–83. o.

Balčytienė, Aukse (2012): Culture as a Guide in Theoretical Explorations of Baltic Media. In: Daniel C. Hallin & Paolo 
Mancini (eds.): Comparing Media Systems Beyond the Western World, pp. 51–71. Cambridge University Press.

https://444.hu/2018/04/04/fake-news-is-flooding-into-hungary-straight-from-moscow
https://444.hu/2018/04/04/fake-news-is-flooding-into-hungary-straight-from-moscow
https://444.hu/2018/11/28/peldatlan-mediabirodalom-allt-ossze-liszkay-gabor-vezetesevel
https://444.hu/2018/11/28/peldatlan-mediabirodalom-allt-ossze-liszkay-gabor-vezetesevel
https://444.hu/2018/10/15/az-oktatasi-allamtitkar-valaszol-azt-irjak-rolad-az-interneten-hogy-hulye-vagy
https://444.hu/2018/10/15/az-oktatasi-allamtitkar-valaszol-azt-irjak-rolad-az-interneten-hogy-hulye-vagy
https://444.hu/2019/01/10/orban-ellenzeki-mediatulsuly-van-magyarorszagon
https://atlatszo.hu/2018/02/02/tavaly-12-milliardot-koltott-sorosozos-reklamkampanyokra-a-kormany/
https://atlatszo.hu/2018/02/02/tavaly-12-milliardot-koltott-sorosozos-reklamkampanyokra-a-kormany/
https://atlatszo.hu/2018/03/24/53-helyreigazitasi-pert-vesztett-tavaly-a-kormanykozeli-media-sokkal-tobbet-mint-egy-evvel-korabban/
https://atlatszo.hu/2018/03/24/53-helyreigazitasi-pert-vesztett-tavaly-a-kormanykozeli-media-sokkal-tobbet-mint-egy-evvel-korabban/


A patrónusi-kliensi médiarendszer és az újságírói szükségletek Maslow-piramisa 55

Balčytienė, Aukse, Epp Lauk & Michał Glowacki (2014): Roller Coasters of social change, democracy and journalism in 
Central and Eastern Europe. In: Michał Glowacki, Epp Lauk & Aukse Balcytiene (eds.): Journalism that Matters. Views 
from Central and Eastern Europe, pp. 9–19. Frankfurt am Main, Bern, Bruxelles, New York, Oxford, Warsawa & Wien: 
Peter Lang Publishing.

Bátorfy Attila (2015): Hogyan működött Orbán és Simicska médiabirodalma? http://kreativ.hu/cikk/hogyan_mukodott_
orban_es_simicska_mediabirodalma (letöltés: 2018. X. 29.).

Bátorfy Attila (2017a): Az állam foglyul ejtésétől a piac fogvatartásáig. Orbán Viktor és a kormány médiamodellje 
2014 után. Médiakutató, XVIII. évf. 1–2. sz., 7–30. o.

Bátorfy Attila (2017b): Kilenc grafikon a kormánymédia túlsúlyáról – így érvényesül a sokszínű tájékoztatás elve  
Ma gyarországon, https://atlatszo.hu/2017/11/22/kilenc-grafikon-a-kormanymedia-tulsulyarol-igy-ervenyesul-a-sokszinu- 
tajekoztatas-elve-magyarorszagon/(letöltés: 2018. XI. 1.).

Bátorfy Attila (2019): Nyolc év alatt 70 milliárdot költött a kormány önfényezésre és rettegtetésre – infografikák, https://
atlatszo.hu/2019/01/09/nyolc-ev-alatt-70-milliardot-koltott-a-kormany-onfenyezesre-es-rettegtetesre-infografikak/ 
(letöltés: 2019. I. 13.). 

BBC (2016): Hungary’s largest newspaper Nepszabadsag shuts, alleging pressure, https://www.bbc.com/news/world-
europe-37596805 (letöltés: 2018. X. 31.).

Behmer, Markus (2009): Measuring Media Freedom: Approaches of International Comparison. In: Andrea Czepek, 
Melanie Hellwig & Eva Nowak (eds.): Press Freedom and Pluralism in Europe, pp. 23–44. Bristol, UK & Chicago, US: 
Intellect Books.

Bódis András (2015): Nincs több titok: Andy Vajna 6,72 milliárdot kap az államtól a TV2-re, http://valasz.hu/itthon/
nincs-tobb-titok-andy-vajna-672-milliardot-kap-az-allamtol-a-tv2-re-116573 (letöltés: 2018. X. 29.).

Botos Tamás (2015): Az MTVA 47,2 milliárdos adósságát átvenné a kormány, https://444.hu/2015/09/21/az-mtva-472-
milliardos-adossagat-atvenne-a-kormany4 (letöltés: 2018. X. 28.).

Botos Tamás (2016): Jó dolgozni a közmédiánál: négyszázezer körüli az átlagfizetés, https://444.hu/2016/05/10/jo-
dolgozni-a-kozmedianal-negyszazezer-korul-az-atlagfizetes (letöltés: 2018. X. 28.).

Bozóki, András (2017): Illiberal Democracy Belongs to the Hybrid Regimes. Reflections on Jeffrey C. Isaac’s Illiberal 
Democracy. Public Seminar, 2 August, 2017.

Briggs, Asa & Peter Burke (2004): A média társadalomtörténete. Gutenbergtől az internetig. Budapest: Napvilág Kiadó.

Chalaby, Jean K. (1996): Journalism as an Anglo-American Invention. A Comparison of the development of French 
and Anglo-American Journalism, 1830–1920s. European Journal of Communication, vol. 11, no. 3, pp. 303–326.

Christians, Clifford G. (1997): Chronology. In: Elliot D. Cohen, & Deni  Elliot (eds.): Journalism Ethics. A Reference 
Handbook. Santa Barbara, California: ABC–CLIO, Inc.

Corruption Research Center Budapest (2018): The Impact of Russia’s state-run propaganda apparatus on the Hungarian 
online media 2010–2017, http://www.crcb.eu/wp-content/uploads/2018/04/crcb_2017_mrsrpphnm_English_190319_.
pdf (letöltés: 2018. XI. 1.).

Csepeli György, Dessewffy Tibor, Hammer Ferenc, Kitzinger Dávid, Monory Mész András & Rozgonyi Krisztina (2007): 
Közszolgálat a digitális korban. Médiakutató, VIII. évf. 2. sz., 7–23. o.

Dercsényi Dávid (2017): Sorosozás a Népszavában – a torz médiapiac margójára, http://hvg.hu/itthon/ 20171218_
Sorosoz as _ a _ Nepsz avaban _ _ a _tor z _ mediapiac _ margojara?utm _expid=132430 4 -23. 8USXuGWPR 
hWtdjJmATShwQ.0&utm_referrer=http%3A%2F%2Fhvg.hu%2F (letöltés: 2018. XI. 1.).

Diamond, Larry & Leonardo Morlino (2005): Introduction. In: Larry Diamond & Leonardo Morlino (eds.): Assessing the 
Quality of Democracy, pp. ix–xliii. Baltimore, MD: John Hopkins University Press.

Dobek-Ostrowska, Bogusława (2012): Italianization (or Mediterraneanization) of the Polish Media System? Reality 
and Perspective?. In: Daniel C. Hallin & Paolo Mancini (eds.): Comparing Media Systems Beyond the Western World, 
pp. 26–50. Cambridge University Press.

Druckerman, Pamela (2018): The News Is Bad In Hungary. New York Times, November 1, https://www.nytimes.com/ 
2018/11/01/opinion/hungary-viktor-orban-press-freedom.html?smid=fb-nytopinion&smtyp=cur&fbclid=IwAR2M30
DK2guzxBwBPYTOAE0N995s5quq4jfvPRZw_j5YXjfHjfG9vjgoeW0 (letöltés: 2018. XI. 2.).

Dull Szabolcs (2016): Elárulta végül a kormány, mennyibe került a kvótakampány, https://index.hu/belfold/2016/10/04/
elarulta_vegre_a_kormany_mennyibe_kerult_a_kvotakampany/ (letöltés: 2018. X. 29.).

http://kreativ.hu/cikk/hogyan_mukodott_orban_es_simicska_mediabirodalma
http://kreativ.hu/cikk/hogyan_mukodott_orban_es_simicska_mediabirodalma
https://atlatszo.hu/2017/11/22/kilenc-grafikon-a-kormanymedia-tulsulyarol-igy-ervenyesul-a-sokszinu-tajekoztatas-elve-magyarorszagon/
https://atlatszo.hu/2017/11/22/kilenc-grafikon-a-kormanymedia-tulsulyarol-igy-ervenyesul-a-sokszinu-tajekoztatas-elve-magyarorszagon/
https://atlatszo.hu/2019/01/09/nyolc-ev-alatt-70-milliardot-koltott-a-kormany-onfenyezesre-es-rettegtetesre-infografikak/
https://atlatszo.hu/2019/01/09/nyolc-ev-alatt-70-milliardot-koltott-a-kormany-onfenyezesre-es-rettegtetesre-infografikak/
https://www.bbc.com/news/world-europe-37596805
https://www.bbc.com/news/world-europe-37596805
http://valasz.hu/itthon/nincs-tobb-titok-andy-vajna-672-milliardot-kap-az-allamtol-a-tv2-re-116573
http://valasz.hu/itthon/nincs-tobb-titok-andy-vajna-672-milliardot-kap-az-allamtol-a-tv2-re-116573
https://444.hu/2015/09/21/az-mtva-472-milliardos-adossagat-atvenne-a-kormany4
https://444.hu/2015/09/21/az-mtva-472-milliardos-adossagat-atvenne-a-kormany4
https://444.hu/2016/05/10/jo-dolgozni-a-kozmedianal-negyszazezer-korul-az-atlagfizetes
https://444.hu/2016/05/10/jo-dolgozni-a-kozmedianal-negyszazezer-korul-az-atlagfizetes
http://hvg.hu/itthon/20171218_Sorosozas_a_Nepszavaban__a_torz_mediapiac_margojara?utm_expid=1324304-23.8USXuGWPRhWtdjJmATShwQ.0&utm_referrer=http%3A%2F%2Fhvg.hu%2F
http://hvg.hu/itthon/20171218_Sorosozas_a_Nepszavaban__a_torz_mediapiac_margojara?utm_expid=1324304-23.8USXuGWPRhWtdjJmATShwQ.0&utm_referrer=http%3A%2F%2Fhvg.hu%2F
http://hvg.hu/itthon/20171218_Sorosozas_a_Nepszavaban__a_torz_mediapiac_margojara?utm_expid=1324304-23.8USXuGWPRhWtdjJmATShwQ.0&utm_referrer=http%3A%2F%2Fhvg.hu%2F
https://www.nytimes.com/2018/11/01/opinion/hungary-viktor-orban-press-freedom.html?smid=fb-nytopinion&smtyp=cur&fbclid=IwAR2M30DK2guzxBwBPYTOAE0N995s5quq4jfvPRZw_j5YXjfHjfG9vjgoeW0
https://www.nytimes.com/2018/11/01/opinion/hungary-viktor-orban-press-freedom.html?smid=fb-nytopinion&smtyp=cur&fbclid=IwAR2M30DK2guzxBwBPYTOAE0N995s5quq4jfvPRZw_j5YXjfHjfG9vjgoeW0
https://www.nytimes.com/2018/11/01/opinion/hungary-viktor-orban-press-freedom.html?smid=fb-nytopinion&smtyp=cur&fbclid=IwAR2M30DK2guzxBwBPYTOAE0N995s5quq4jfvPRZw_j5YXjfHjfG9vjgoeW0


56 Bajomi-Lázár Péter

Erdélyi Katalin (2016): A szponzorált cikkek tartalmát is egyezteti a PestiSrácok a minisztériummal, Átlátszó, 2016. II. 18., 
https://blog.atlatszo.hu/2016/02/a-szponzoralt-cikkek-tartalmat-is-egyezteti-a-pestisracok-a-miniszteriummal/ 
(letöltés: 2019. I. 2.)

Erdélyi Katalin (2018): 1,7 milliárdért reklámozták az Erzsébet-utalványt az ATV-n 2010 és 2016 között, https://atlatszo.
hu/2018/05/10/17-milliardert-reklamoztak-az-erzsebet-utalvanyt-az-atv-n-2010-es-2016-kozott/ (letöltés: 2018. V. 17.).

Figyelő (2018): A spekuláns emberei. Április 12.

Freedom House (2016): Russia, https://freedomhouse.org/report/freedom-press/2016/russia (letöltés: 2019. I. 2.).

Freedom House (2017): Poland, https://freedomhouse.org/report/freedom-press/2017/poland (letöltés: 2019. I. 3.).

Freedom House (2018): https://freedomhouse.org/report-types/freedom-press (letöltés: 2018. X. 12.).

Frost, Chris (2000): Media Ethics and Self-Regulation. Harlow, England: Longman.

Hallin, Daniel C. & Paolo Mancini (2004/2008): Médiarendszerek. A média- és politikai rendszerek három modellje. 
Budapest: Alkalmazott Kommunikációtudományi Intézet & Gondolat Kiadó.

Herczeg Márk (2018): A fideszes médiabirodalom száz hazugsága, https://444.hu/2018/10/24/a-fideszes-mediabirodalom-
100-hazugsaga?fbclid=IwAR0bimNkbzZCopgB8HhkFLcnmZE0U79LjwxC0JscKxA_6w4X8-wP-GMFRM8 (letöltés: 2018. 
XI. 3.).

Hume, Ellen (2011): Caught in the Middle: Central and Eastern European Journalists at a Crossroads. Washington: Center 
for International Media Assistance.

Huntington, Samuel P. (1991): The Third Wave: Democratization in the Late Twentieth Century. Norman: University of 
Oklahoma Press.

HVG (2018a): Három beszédírót tart Kásler Miklós, de azt nem tudhattuk meg, mennyiért, https://hvg.hu/itthon/20181019_
Beszedirok_kommunikacios_tanacsadok_a_miniszteriumokban (letöltés: 2018. XI. 21.).

HVG (2018b): Megszavazta az Országgyűlés az NMHH és az MTVA költségvetési tervezetét, de a letelepedési költségeket 
még csak napirendre sem vették, https://hvg.hu/itthon/20181009_Minden_eddiginel_tobb_penzbol_gazdalkodhat_
jovore_a_kozmedia#rss (letöltés: 2018: X. 28.).

HVG (2018c): Kovács Zoltán azt mondta, a Freedom House eljárása, módszertana politikailag moitivált, https://hvg.
hu/itthon/20180116_Kovacs_Zoltan_kormanyszovivo_elfogultsag_Freedom_House_Soros (letöltés: 2018. I. 7.).

Iggers, Jeremy (1998): Good News, Bad News. Journalism Ethics and the Public Interest. Boulder, Colorado: Westview 
Press.

International Press Institute (2017): Analysis: Hungarian taxpayers fund unique “fake news” industry, https://ipi.
media/analysis-hungarian-taxpayers-fund-unique-fake-news-industry/ (letöltés: 2018. XI. 2.).

Jakubowicz, Karol (2008): Finding the Right Place on the Map: Prospects for Public Service Broadcasting in Post-
Communist Countries. In: Karol Jakubowicz & Miklós Sükösd (eds.): Finding the Right Place on the Map. Central and 
Eastern European Media Change in a Global Perspective, pp. 101–124. Bristol–Chicago, Intellect Books.

Juhász Gábor (2016): Lapzárták előtt. HVG, október 13.

Kaposi Ilidkó & Vajda Éva (2001): Etikai dilemmák a magyar újságírásban. In: Sükösd Miklós & Csermely Ákos (szerk.): 
A hír értékei, 29–39. o. Budapest: Média Hungária.

Keeler, John D., William Brown & Douglas Tarpley (2002): Ethics. In: David W. Sloan & Lisa Mullikin Parcell (eds.): 
American Journalism. History, Principles, Practices. Jefferson, North Carolina & London: McFarland & Company, Inc.

Kolozsi Ádám (2016): Sosem látott mértékű a magyarországi idegenellenesség, https://index.hu/tudomany/ 2016/ 
11/17/soha_nem_latott_merteku_az_idegenellenesseg_magyarorszagon/ (letöltés: 2018. XI. 1.). 

Kroó Zita (2018): Csúnyán lepontozták diákjai Tordai Bencét, nagyon rossz tanárnak tartották, http://www.origo.hu/
itthon/20180615-tordai-bence-oktatas-ertekeles.html (letöltés: 2018: XI. 2.).

Kunczik, Michael (2001): A demokratikus újságírás. Médiakutató, III. évf. 2. sz., 7–21. o.

Lázár Guy (1992): Sajtó és hatalom. Népszabadság, május 28.

Leveson Inquiry (2012): Report into the culture, practices and ethics of the press, https://www.gov.uk/government/
publications/leveson-inquiry-report-into-the-culture-practices-and-ethics-of-the-press (letöltés: 2019. I. 15.).

Magyar Reklámszövetség (2016): Evolution 2016: növekedett a reklámköltés, élénkül a piac, http://www.digitalhungary.
hu/marketing/Evolution-2016-novekedett-a-reklamkoltes-elenkul-a-piac/2596/ (letöltés: 2018. X. 28.).

https://blog.atlatszo.hu/2016/02/a-szponzoralt-cikkek-tartalmat-is-egyezteti-a-pestisracok-a-miniszteriummal/
https://atlatszo.hu/2018/05/10/17-milliardert-reklamoztak-az-erzsebet-utalvanyt-az-atv-n-2010-es-2016-kozott/
https://atlatszo.hu/2018/05/10/17-milliardert-reklamoztak-az-erzsebet-utalvanyt-az-atv-n-2010-es-2016-kozott/
https://freedomhouse.org/report/freedom-press/2016/russia
https://freedomhouse.org/report/freedom-press/2017/poland
https://freedomhouse.org/report-types/freedom-press
https://444.hu/2018/10/24/a-fideszes-mediabirodalom-100-hazugsaga?fbclid=IwAR0bimNkbzZCopgB8HhkFLcnmZE0U79LjwxC0JscKxA_6w4X8-wP-GMFRM8
https://444.hu/2018/10/24/a-fideszes-mediabirodalom-100-hazugsaga?fbclid=IwAR0bimNkbzZCopgB8HhkFLcnmZE0U79LjwxC0JscKxA_6w4X8-wP-GMFRM8
https://hvg.hu/itthon/20181019_Beszedirok_kommunikacios_tanacsadok_a_miniszteriumokban
https://hvg.hu/itthon/20181019_Beszedirok_kommunikacios_tanacsadok_a_miniszteriumokban
https://hvg.hu/itthon/20181009_Minden_eddiginel_tobb_penzbol_gazdalkodhat_jovore_a_kozmedia#rss
https://hvg.hu/itthon/20181009_Minden_eddiginel_tobb_penzbol_gazdalkodhat_jovore_a_kozmedia#rss
https://hvg.hu/itthon/20180116_Kovacs_Zoltan_kormanyszovivo_elfogultsag_Freedom_House_Soros
https://hvg.hu/itthon/20180116_Kovacs_Zoltan_kormanyszovivo_elfogultsag_Freedom_House_Soros
https://ipi.media/analysis-hungarian-taxpayers-fund-unique-fake-news-industry/
https://ipi.media/analysis-hungarian-taxpayers-fund-unique-fake-news-industry/
https://index.hu/tudomany/2016/11/17/soha_nem_latott_merteku_az_idegenellenesseg_magyarorszagon/
https://index.hu/tudomany/2016/11/17/soha_nem_latott_merteku_az_idegenellenesseg_magyarorszagon/
http://www.origo.hu/itthon/20180615-tordai-bence-oktatas-ertekeles.html
http://www.origo.hu/itthon/20180615-tordai-bence-oktatas-ertekeles.html
https://www.gov.uk/government/publications/leveson-inquiry-report-into-the-culture-practices-and-ethics-of-the-press
https://www.gov.uk/government/publications/leveson-inquiry-report-into-the-culture-practices-and-ethics-of-the-press
http://www.digitalhungary.hu/marketing/Evolution-2016-novekedett-a-reklamkoltes-elenkul-a-piac/2596/
http://www.digitalhungary.hu/marketing/Evolution-2016-novekedett-a-reklamkoltes-elenkul-a-piac/2596/


A patrónusi-kliensi médiarendszer és az újságírói szükségletek Maslow-piramisa 57

McLeish, Robert (1988): Radio Production. London & Boston: Focal Press.

McNair, Brian (1998): The Sociology of Journalism. London, New York, Sidney & Oakland: Arnold.

McQuail, Denis (2019, forthcoming): Equality: An Ambiguous Value. In: Josef Trappel (ed.): Digital Media Inequalities 
Policies Against Divides, Distrust and Discrimination. Göteborg: Nordicom.

MDCEE (2010–2012): Media and Democracy in Central and Eastern Europe country reports, http://mde.politics.ox.ac.
uk/index.php/country-reports (letöltés: 2015. X. 17.).

Mérték Media Monitor (2013): Capturing Them Softly. Soft Censorship and State Capture in Hungarian Media, http://
mertek.eu/sites/default/files/reports/soft_censorship_angol.pdf (letöltés: 2018. X. 31.).

Mérték Médiaelemző Műhely (2016–2018): Szúrópróba, http://mertek.eu/wp-content/uploads/2018/07/Sz%C3%BAr% 
C3%B3pr%C3%B3ba-25.pdf (letöltés: 2018. XI. 4.).

Milewski, Natalia, Paulina Berczyszin & Epp Lauk (2014): Three countries, one profession: the journalism cultures 
in Poland, Romania and Moldova. In: Michał Glowacki, Epp Lauk & Aukse Balcytiene (eds.): Journalism that Matters. 
Views from Central and Eastern Europe, pp. 97–114. Frankfurt am Main & Bern & Bruxelles & New York & Oxford & 
Warsawa & Wien: Peter Lang.

MTI (2014): Ennyi pénz jut az egyetemeknek és a főiskoláknak 2015-ben, http://eduline.hu/felsooktatas/2014/10/30/ 
2015_koltsegvetes_egyetemek_foiskolak_R99MJ3 (letöltés: 2018: X. 28.)

MÚOSZ (2011): Etikai kódex, https://muosz.hu/alapdokumentumok/etikai-kodex/ (letöltés: 2018. XI. 1.).

Örnebring, Henrik (2012): Clientelism, Elites, and the Media in Central and Eastern Europe. The International Journal 
of Press/Politics, vol. 17, no. 4, pp. 497–515.

Papp Zsolt (2014): Még több pénzt kap a közmédia, https://www.napi.hu/magyar_vallalatok/meg_tobb_penzt_kap_a_
kozmedia.588091.html (letöltés: 2018. X. 28.).

Polyák Gábor & Urbán Ágnes (2016): Az elhalkítás eszközei. Politikai beavatkozás a médiapiac és a nyilvánosság 
működésébe. Médiakutató, XVI. évf. 3–4. sz., 109–123. o.

Puppis, Manuel, ed. (2019 forthcoming).

Rádió1 (2018): Frekvenciatérkép, www.radio1.hu (letöltés: 2018: XI. 2.).

Rényi Pál Dániel (2016): Elküldték a Mediaworks-től az MNB-alapítványok botrányait feltáró újságírót, https://444.
hu/2016/11/27/elkuldtek-a-mediaworks-tol-az-mnb-alapitvanyok-botranyait-feltaro-ujsagirot (letöltés: 2018. X. 31.).

Rényi Pál Dániel (2019): Ez történik, amikor politikai kalandor újságot csinál Magyarországon, https://444.hu/2019/01/16/
ez-tortenik-amikor-a-politikai-kalandor-ujsagot-csinal-magyarorszagon (letöltés: 2019. I. 20.) 

Reporters Without Borders (2018): 2017I World Press Freedom index Ranking, https://rsf.org/en/ranking/2017 (letöltés: 
2018. X. 12.).

Reuters Institute (2017): Digital News Report 2017, https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/Digital%20
News%20Report%202017%20web_0.pdf (letöltés: 2018. V. 17.).

Sarkadi Zsolt (2016): Iszonyatosan ramaty állapotban van a magyar társadalom, http://444.hu/2016/11/18/iszonyatosan-
ramaty-allapotban-van-a-magyar-tarsadalom (letöltés: 2016. XI. 20.).

Schudson, Michael (2003): The Sociology of News. New York & London: W. W. Norton & Co.

Schulz, Winfried (2002): Mi kell a minőségi újságíráshoz? Médiakutató, IV. évf. 2. sz., 77–82.

Seymour-Ure, Colin (1974): The Political Impact of Mass Media. Beverly Hills, CA: Sage.

Siebert, Fred S., Theodore Peterson & Wilbur Schramm (1956/1963): Four Theories of the Press. Urbana & Chicago: Chicago 
University Press.

Sipos Balázs (2010): Média és demokrácia Magyarországon. Budapest: Napvilág.

Školkay, Andrej (2001): Journalism in the Czech Republic and Slovakia. In: Péter Bajomi-Lázár & István Hegedűs (eds.): 
Media and Politics, pp. 111–133. Budapest: New Mandate Publishing House.

Splichal, Slavko (1994): Media beyond Socialism: Theory and Practice in East-Central Europe. Boulder, Colorado: Westview.

Stollz, Joëlle (2011): Mass redundancies leave press fearful of Hungary’s Government, https://www.theguardian.com/
world/2011/aug/02/hungary-press-freedom (letöltés: 2018. X. 29.).

Szabó Ildikó (2000): A pártállam gyermekei. Budapest: Új Mandátum Kiadó.

http://mde.politics.ox.ac.uk/index.php/country-reports
http://mde.politics.ox.ac.uk/index.php/country-reports
http://mertek.eu/sites/default/files/reports/soft_censorship_angol.pdf
http://mertek.eu/sites/default/files/reports/soft_censorship_angol.pdf
http://mertek.eu/wp-content/uploads/2018/07/Sz%C3%BAr%C3%B3pr%C3%B3ba-25.pdf
http://mertek.eu/wp-content/uploads/2018/07/Sz%C3%BAr%C3%B3pr%C3%B3ba-25.pdf
http://eduline.hu/felsooktatas/2014/10/30/2015_koltsegvetes_egyetemek_foiskolak_R99MJ3
http://eduline.hu/felsooktatas/2014/10/30/2015_koltsegvetes_egyetemek_foiskolak_R99MJ3
https://muosz.hu/alapdokumentumok/etikai-kodex/
https://www.napi.hu/magyar_vallalatok/meg_tobb_penzt_kap_a_kozmedia.588091.html
https://www.napi.hu/magyar_vallalatok/meg_tobb_penzt_kap_a_kozmedia.588091.html
http://www.radio1.hu
https://444.hu/2016/11/27/elkuldtek-a-mediaworks-tol-az-mnb-alapitvanyok-botranyait-feltaro-ujsagirot
https://444.hu/2016/11/27/elkuldtek-a-mediaworks-tol-az-mnb-alapitvanyok-botranyait-feltaro-ujsagirot
https://444.hu/2019/01/16/ez-tortenik-amikor-a-politikai-kalandor-ujsagot-csinal-magyarorszagon
https://444.hu/2019/01/16/ez-tortenik-amikor-a-politikai-kalandor-ujsagot-csinal-magyarorszagon
https://rsf.org/en/ranking/2017
https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/Digital News Report 2017 web_0.pdf
https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/Digital News Report 2017 web_0.pdf
http://444.hu/2016/11/18/iszonyatosan-ramaty-allapotban-van-a-magyar-tarsadalom
http://444.hu/2016/11/18/iszonyatosan-ramaty-allapotban-van-a-magyar-tarsadalom
https://www.theguardian.com/world/2011/aug/02/hungary-press-freedom
https://www.theguardian.com/world/2011/aug/02/hungary-press-freedom


58 Bajomi-Lázár Péter

Szabó Yvette (2016): Egyszeriben a fél országot megkapta Andy Vajna rádiója, https://hvg.hu/gazdasag/20161026_
Egyszeriben_a_fel_orszagot_megkapta_Andy_Vajna_radioja#rss (letöltés: 2018. X. 31.).

Szakács Árpád (2018): Folytatódik a rettegők cirkusza. Magyar Idők, április 26., https://magyaridok.hu/velemeny/kinek-
a-kulturalis-diktaturaja-iv-resz-3035899/ (letöltés: 2018. május 23.).

Terestyéni Tamás (1999): A nyilvánosság erőtlensége. Adalékok a közéleti kommunikáció zavarainak tanulmányozá-
sához. In: Sárközy Erika (szerk.): Rendszerváltás és kommunikáció, 59–69. o. Budapest: Osiris Kiadó.

Terestyéni Tamás (2001): Együttműködés és konfrontáció a közéleti kommunikációban. In: Buda Béla & Sárközy Erika 
(szerk.): Közéleti kommunikáció, 28–49. o. Budapest: Akadémiai Kiadó.

Urbán Ágnes (2016): Kereskedelmi tévé állami segítséggel, http://mertek.hvg.hu/ 2016/03/11/kereskedelmi-teve-
allami-segitseggel/ (letöltés: 2017. XI. 17.)

Urbán, Ágnes, Gábor Polyák & Zsófia Szász (2017): Hungary: Media Transformation Derailed. In: Péter Bajomi-Lázár 
(ed.): Media in Third-Wave Democracies. Southern and Central/Eastern Europe in a Comparative Perspective, pp. 136–163. 
Budapest & Paris: L’Harmattan.

Varga Attila (2018): Rémálmot csinált a 2018-as évből a lakásmédia, Index, 2018. XII. 30., https://index.hu/kultur/
media/2018/12/30/remalmot_csinalt_a_2018-as_evbol_a_lakajmedia/?fbclid=IwAR0tlbzzXqhtFNaRS3N5rHPuCM
OZCCzG4xl-vOZH_clpQGUYpywsMtf8Hgk (letöltés: 2019. I. 2.).

Vartanova, Elena (2012): The Russian Media Model in the Context of Post-Soviet Dynamics. In: Daniel C. Hallin & Paolo 
Mancini (eds.): Comparing Media Systems Beyond the Western World. Cambridge University Press.

Washington Post (2010): The Putinization of Hungary, http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/ 
2010/12/26/AR2010122601791.html (letöltés: 2018. II. 2.).

Wyka, Angelika W. (2007): Berlusconization of the Mass Media in East Central Europe. The New danger of Italianization?, 
Kakanien Revisited, no. 1, pp. 1–5, http://www.kakanien-revisited.at/beitr/emerg/AWyka1.pdf (letöltés: 2016. III. 9.).

Zalán, Eszter (2017): Hungary’s media deconstructed into Orbán’s echo chamber, https://euobserver.com/beyond-
brussels/138466 (letöltés: 2018. XI. 2.).

Abstract

A clientelistic media system and the Maslow pyramid of journalistic needs
Analysts argue that the media systems of Hungary and other Central/Eastern European countries underwent a process 

of ‘Italianisation’ or ‘Berlusconisation’ after the political transformations of 1989–1991. However, Hungary’s media 

system—and to some extent Poland’s, too—has in recent years undergone another series of changes that question 

the alleged similarities with the Mediterranean countries, as it no longer evinces a high level of political parallelism. 

A one-polar public sphere has emerged in which the governing party alliance controls most news outlets, while the 

opposition parties have limited access to the media. It seems therefore reasonable to suggest that ‘Italianisation’ 

or ‘Berlusconisation’ gave way to ‘Russianisation’ or ‘Putinisation’ in the 2010s. This means the establishment of a 

clientelistic media system based on informal links and Potemkin pluralism. This paper addresses the question of how 

this clientelistic media system has affected journalistic practices, i.e. it looks into causal relations between the whole 

and a part of the Hungarian media system. It suggests that clientelism has created a culture of dependencies and 

privileges, which sanctions ethical journalism but rewards unethical journalistic practices. In consequence, unethical 

journalism has become a successful adaptation strategy and even a viable business model. In other words: in the 

Maslow pyramid of journalistic needs, journalistic self-realisation—i.e., ethical journalism—cannot be realised as long 

as other needs, including job security, a competitive media market, and media freedom, are not met. This analysis 

focuses on Hungary, but also stresses some similarities with other countries in the region, and most importantly Poland.

Bajomi-Lázár Péter médiatörténetet, médiaszociológát és médiarendszereket tanít a Budapesti Gazdasági Egyetemen. 

Lapunk szerkesztője. Legutóbbi könyve: Party Colonisation of the Media in Central and Eastern Europe (2014). Legutóbbi 

szerkesztett kötete: Media in Third-Wave Democracies. Southern and Central/Eastern Europe in a Comparative Perspective 

(2017). Legutóbbi írása a Médiakutatóban: „Migráció és média Közép/Kelet-Európa uniós tagállamaiban” (2018. ősz–tél).

https://hvg.hu/gazdasag/20161026_Egyszeriben_a_fel_orszagot_megkapta_Andy_Vajna_radioja#rss
https://hvg.hu/gazdasag/20161026_Egyszeriben_a_fel_orszagot_megkapta_Andy_Vajna_radioja#rss
https://magyaridok.hu/velemeny/kinek-a-kulturalis-diktaturaja-iv-resz-3035899/
https://magyaridok.hu/velemeny/kinek-a-kulturalis-diktaturaja-iv-resz-3035899/
https://index.hu/kultur/media/2018/12/30/remalmot_csinalt_a_2018-as_evbol_a_lakajmedia/?fbclid=IwAR0tlbzzXqhtFNaRS3N5rHPuCMOZCCzG4xl-vOZH_clpQGUYpywsMtf8Hgk
https://index.hu/kultur/media/2018/12/30/remalmot_csinalt_a_2018-as_evbol_a_lakajmedia/?fbclid=IwAR0tlbzzXqhtFNaRS3N5rHPuCMOZCCzG4xl-vOZH_clpQGUYpywsMtf8Hgk
https://index.hu/kultur/media/2018/12/30/remalmot_csinalt_a_2018-as_evbol_a_lakajmedia/?fbclid=IwAR0tlbzzXqhtFNaRS3N5rHPuCMOZCCzG4xl-vOZH_clpQGUYpywsMtf8Hgk
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2010/12/26/AR2010122601791.html
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2010/12/26/AR2010122601791.html
https://euobserver.com/beyond-brussels/138466
https://euobserver.com/beyond-brussels/138466

	Bajomi-Lázár Péter
	A patrónusi-kliensi médiarendszer és 
az újságírói szükségletek Maslow-piramisa


