
 19
XXI. évf. 4. szám

Tamás Ágnes

„…a sajtó anyagi segélyezésének  
barátja nem vagyok”

A pozitív sajtóirányítás eszközei 1867–1875

Tanulmányunk célja a lapfinanszírozási módszerek feltárása az osztrák–magyar kiegyezést követő években. 
Azt vizsgáljuk, hogy alkalmaztak-e új eszközöket, támogattak-e új lapokat (a korábbiakhoz képest új 
szerkesztőket), és hogy inkább a kontinuitás vagy a diszkontinuitás jellemzi-e a korszak sajtópolitikáját. 
A laptámogatás különféle módjait mutatjuk be, amelyeket eltérő gyakorisággal alkalmaztak: lapelőfizetéseket, 
ingyenpéldányok előfizetését és terjesztését, hírlapbélyeghitelt és/vagy a postai szállítás díjának elengedését, 
kaució átvállalását és szubvencionálást. Összegzésként megállapíthatjuk, hogy a kiegyezés előtti évek 
lapfinanszírozási rendszerét megörökölte, de módosította is az Andrássy-kormány: a vidéki magyar és 
a nemzetiségi nyelvű sajtótermékeket aktívabban szubvencionálta, ám annyibban hű maradt elődei politikájához, 
hogy a Budapesten megjelenő félhivatalos lapok közül néhányat kiemelkedően nagy összeggel dotált.

Kulcsszavak: félhivatalos lapok, osztrák–magyar kiegyezés, összehasonlító elemzés, sajtóirányítás, sajtó- 
támogatás, szubvencionálás

1. Bevezetés

A címben idézett véleményt 1875-ben a miniszterelnökség sajtóosztályának akkori vezetője, Berczik Árpád jegyez-
te le, akinek ekkorra már több éves tapasztalat állt rendelkezésére először a sajtóosztály munkatársaként, majd 
irányítójaként. Ha e részleg vezetője nem lelkesedett a sajtó többféle módon történő anyagi támogatásáért, és való-
színűleg túl hatékonynak sem tartotta azt, akkor felmerülhet az utókor kutatójában, mégis miért, hogyan, milyen 
eszközökkel finanszírozták az osztrák–magyar kiegyezést követő első kabinetek a kormánypárti sajtótermékeket.

A kiegyezés megkötése, Andrássy Gyula gróf és kabinetjének kinevezése politikatörténeti szempontból 
értékelhető rendszerváltásként, ezzel szemben sajtótörténeti szempontból kevésbé, ha a kormányzati sajtó-
politikát vesszük górcső alá – bár természetesen a cenzúra eltörlése, a sajtószabadság és a sajtóesküdtszékek 
visszaállítása rendszerváltó jelentőségűnek tekinthető. A sajtópolitika egyik fő kérdése az, hogy a kormányzat 
mely orgánumokat támogatja és melyeket bünteti (például sajtóperrel). A laptámogatások rendszerét, annak 
különböző típusait, sőt akár magukat a szubvencionált lapokat is megörökölte a hivatalba lépő Andrássy-kor-
mányzat elődeitől, s bár a folyósított szubvenció hatékonyságában többen kételkedtek, az állami büdzsének 
komoly terheket jelentő sajtótámogatást folytatták.

Tanulmányunk célja a lapfinanszírozási módszerek feltárása – felhasználva a sajtótörténeti szakirodalom ku-
tatási eredményeit –, illetve annak vizsgálata, mennyiben alkalmaztak új eszközöket, mennyiben támogattak új 
lapokat (a korábbiakhoz képest új szerkesztőket). Összehasonlító elemzésünk bepillantást nyújt a sajtóirányítás 
gyakorlati kivitelezésébe, és választ keres a kontinuitás‒diszkontinuitás kérdésére. Sajtóirányításon a sajtó-
befolyásolás különféle eszközeit értjük. Az elemzett korszak viszonyait a pozitív (azaz nem korlátozó jellegű) 
sajtóbefolyásolás jellemzi; különféle lapokat különféle módszerekkel támogattak, amelyeket az alábbiakban 
számba veszünk. A kiegyezés előtti sajtóvezénylet rendszerét számos kritika érte, így nem meglepő, hogy át-
alakítására történt (elméleti) kísérlet.



20 Tamás Ágnes

2. Elképzelések a lapfinanszírozás korszerűsítésére

Az ellenzék soraiból heves bírálatok érték a provizórium idejéből átvett hivatalos, félhivatalos lapokat érintő 
struktúrát és támogatási rendszert, így a minisztertanácsok napirendjén is feltűnt a sajtófinanszírozás kérdése.1 
Ezek jegyzőkönyveihez képest részletesnek tekinthetjük a hivatalos lap, a Budapesti Közlöny szerkesztőjének, 
Salamon Ferencnek a tervezetét a sajtóügy rendezéséről 1867-ben, aki két lehetséges irányt is felvázolt.2 Be-
vezetőjében bírálta a jobboldali sajtót: „lanyha”, dezorganizált, és egyre csökken a befolyása.3 Megállapította, 
hogy a jobboldal három fő sajtótermékkel rendelkezik: a Pesti Naplóval, az Esti Lappal és a Magyarországgal. 
Az Esti Lapot tartotta a legharcosabbnak, míg a Pesti Naplót kritikával illette inaktivitása miatt. Az Esti Lap 
és a Magyarország azonban egyrészt kevés előfizetővel számolhatott, mert mindkettő szubvencionált lap, már-
pedig „nálunk gyanus szemmel nézik a félhivatalos, a sugalmazott irodalmat”;4 másrészt a Pesti Napló olyan 
vetélytársuk, amellyel nem tudnak szembeszállni. Leszögezi továbbá, hogy pártlapból elegendő egy is, mert 
az olvasók – anyagi helyzetüknél fogva – úgysem fizetnek elő többre. Szakítást javasolt a megelőző időszak 
szubvenciókat alkalmazó sajtóirányításával: „nálunk fölösleges és sikertelen félhivatalos lapokat tartani.”5

Első megoldási javaslata az volt, hogy a jobboldal mint párt – a brit mintának megfelelően – alapítson párt-
lapot, azaz ne a kormányzat finanszírozza a sajtóorgánumot.6 Ezt részvénytársaságként képzelte el, mondván, 
nem akarná a „kiadó speculánsok kezébe adni”. „Szellemileg is független” lapot tervezett, mert a személyes 
kapcsolatok negatív irányban befolyásolják a sajtót. Ez a forma biztosítaná a szókimondó újságot, mivel annak 
köszönhetően évekig is bírhat deficittel, nem kell az előfizetők kegyeiért versengenie.7 Az alapításhoz szükséges 
pénzt a Deák-kör tagjaitól várta, legalább 100 000, de inkább 150 000 forintot.

Bírálta, hogy a hazai lapok keveset áldoznak a „szellemi kiállítás”-ra, amin változtatni kívánt, hogy vonzóbbá 
tegye az új újságot a jó írók számára. Az újságírók fizetése igen alacsony – vélte –, egyikük sem tekintheti fő 
állásának az írást, s így nem tudnak minőségi munkát végezni, Salamon tehát a szakma professzionalizációját 
sürgette. A kormánytámogatást minimálisra szorítani javasolta: részvényeket jegyezhetnek a kormánytagok 
is, a politikai lapok alapításához szükséges kauciót elengedhetné a kabinet, illetve a hivatalos lap nyereségéből 
pótolhatná, ha részvénybefizetési hiány keletkezik.8

Másik, megítélése szerint jobb lehetőségként azt vázolta fel – mivel az új lap alapítása sem szüntetné meg 
a versenykényszert a Pesti Naplóval –, hogy a szubvencionált félhivatalos lapokat szüntessék meg, és minden 
erőforrást csoportosítsanak át a Pesti Naplóhoz. Ezt azonban Salamon nehezebben kivitelezhetőnek tartotta, 
mint egy új lapalapítást. Az első felmerülő probléma az volt, hogy a Pesti Napló jól jövedelmező magánvállal-
kozás, Emich Gusztáv nemcsak nyomtatja az újságot, hanem tulajdonosa is 50 százalékban. Emichnél javasolta 
meghagyni a nyomdai munkákat és azok hasznát. A nehezebb feladatnak a másik tulajdonossal, Kemény Zsig-
mond báróval való alkudozást tekintette, akitől a tulajdonosi jogot vásárolná meg a párt (de főszerkesztőként 
meghagyná a lap élén). A lap megvásárlása mellett szól, hogy már van előfizetői tábora, renoméja, s Salamon 

1  A sajtóosztály felállításának elengedhetetlenségéről határoznak: 1867. július 24. Sajtószabályzat elkészítésének szükséges-
ségéről született döntés: 1867. november 12. Sajtóosztály működése reformjának időszerűségéről döntenek, 1868. október 13. 
A sajtóosztály működésének szabályozásáról a javaslatot elfogadják: 1869. június 9. Magyar Nemzeti Levéltár Országos Levéltár 
(a továbbiakban: MNL OL) K27 Miniszterelnökségi levéltár, miniszertanácsi jegyzőkönyvek.
2  Az aktára utólag vezették rá, hogy a dátum nélküli szöveg az 1870-es évek elején keletkezhetett, így Lónyay Menyhért iratai 
közé került. A tervezet azonban 1867. szeptember 6-a előtt született, mivel Salamon Csengery Antalnak ekkor írt levelében 
hivatkozik e tervezetére. Salamon Ferenc Csengery Antalnak, 1867. szeptember 6., Országos Széchényi Könyvtár, Kézirattár 
(a továbbiakban: OSZK Kt.) Levelestár. Alátámasztja az 1867. évi keletkezést az is, hogy Salamon olyan lapokat említ mint 
jobboldali újságokat, amelyek megszűntek: az Esti Lap 1870-ben, a Magyarország pedig 1867 decemberében. A datálást tovább 
pontosítja, hogy az Esti Lap 1867. július 1-jével indult.
3  MNL OL K467 A miniszterelnök félhivatalos levelezése, 2. cs. Lónyay Menyhért, 1. akta, 3. f.
4  MNL OL K467 2. cs. Lónyay, 1. akta, 4. f.
5  MNL OL K467 2. cs. Lónyay, 1. akta, 5. f.
6  MNL OL K467 2. cs. Lónyay, 1. akta, 5. f.
7  MNL OL K467 2. cs. Lónyay, 1. akta, 6. f.
8  MNL OL K467 2. cs. Lónyay, 1. akta, 7–8. ff.



„…a sajtó anyagi segélyezésének barátja nem vagyok” 21

kalkulációja szerint 40 000 forintért (kaucióval együtt: 50 000 forintért) felkínálható lenne az adásvétel.9 
Salamon javaslata még a sajtóosztály felállításának, működésének kezdeti időszakában született, amikor még 
könnyebb lett volna eltérni a provizóriumbeli sajtóirányítás eszközeitől.10 A pozitív sajtóvezénylet módszereiről 
azonban nem mondott le az Andrássy-kormány még akkor sem, ha azok hatásfoka már a korábbi években is 
megkérdőjelezhető volt (Deák 2018: 179).

3. Sajtótámogatások a kiegyezést követő években

A kiegyezést követő első években – a hiányosan rendelkezésünkre álló adatok szerint – költötték a legtöbbet 
sajtótámogatásra, majd az 1870-es évektől csökkentették e kiadásokat. Néhány lap szubvencionálása mellett 
azonban az elemzett időszakban végig kitartott a kormányzat. Az 1869. évi választások – annak ellenére, hogy 
eredményüket a kabinet nem értékelte győzelemnek – vízválasztót jelentenek (Cieger 2009: 61–63): a kormány 
egyre inkább megfontolta, hogy támogat-e egy bizonyos sajtóterméket, amelyet ajánlottak, vagy amelynek 
szerkesztője-tulajdonosa segélyt kért. A szubvenciók összegét csupán néhány esetben voltak hajlandók emelni, 
sőt inkább megszüntették az olyan lapok finanszírozását, amelyekkel elégedetlenek voltak.

Cieger András (2018) a sajtótámogatások kapcsán azt gyanítja, hogy a kormányzat ismeretségektől, ajánlá-
soktól befolyásolva, sokszor ad hoc módon, körültekintő tervezés nélkül támogatott különféle sajtótermékeket 
a kiegyezést követő években. Mint látni fogjuk, az ajánlásoknak, személyes kapcsolatoknak és a szerkesztő 
személyének (akinek megbízhatóságáról mindig meg kívánt győződni a miniszterelnökség, majd a belügymi-
nisztérium) valóban fontos szerepük volt. Azt azonban nem állíthatjuk, hogy egyáltalán semmiféle koncepció 
sem húzódott volna meg a laptámogatások mögött, bár tervszerű működésről valóban nem beszélhetünk. 
A kormányzat érvei között, ha nem kívánt támogatni egy-egy lapot, szerepelt az az argumentum, hogy már 
létezik abban a régióban, például székely területen szubvencionált lap. Az is érv lehetett a támogatás mellett, 
hogy megszűnt egy nem magyar nyelvű nemzetiségi lap (például: a szlovák nyelvű Krajan című újság), s szük-
ségesnek látták a hiányt pótolni. Törekedtek tehát arra, hogy mindegyik régióban és nyelven, ahol feltételeztek 
megfelelő számú olvasóközönséget, rendelkezésre álljon megbízható kormánypárti lap. Ennek szükségességét 
Gelich Richárd osztálytanácsos az 1848-as hagyományokkal magyarázta 1867 őszén: „…a kormány szüksé-
gesnek tartotta nép- és politikai lapokat minden országos nyelven segélyezni. A siker igazolta ebeli nézetét.”11

Bár nem rögtön hivatalba lépése után, de a kormányzat tett erőfeszítéseket arra, hogy felkutasson segélyezésre 
méltó lapokat. Azonban a kiszemelt – nagyrészt magyar nyelvű – vidéki újságokról, amelyeket Deák-pártinak és 

„életre való vállalat”-nak tartott Kandó Kálmán miniszteri tanácsos (Eger, Grossbetschkereker Wochenblatt, Győri 
Közlöny, Oedenburger Localblatt, Pécsi Lapok, Somogy, Szatmári Közlöny, Szegedi Hirlap,12 Szegedi Néplap, Székely 
Közlöny, Vasmegyei Lapok, Zala-Somogyi Közlöny), a főispánok válaszaiból nem egyformán pozitív kép rajzolódott ki.

A miniszterelnökség kilátásba helyezte a szubvencionálást és a biztosíték átvállalását is, amennyiben a szerkesztők 
a helyi újságokat politikai lappá alakítják. A belügyminiszternek kellett e levél nyomán a főispánoktól információkat 
gyűjtenie a lapok olvasottságáról, a szerkesztők megbízhatóságáról. Sajnos nem mindegyik sajtótermékről ismer-
jük a főispáni választ, de azt tudjuk, hogy több olyan vidéki újság címe szerepelt a listán (Győri Közlöny, Somogy, 

9  MNL OL K467 2. cs. Lónyay, 1. akta, 11–13. ff.
10  Az 1867. október 18-án tartott minisztertanács ülésen elhatározták, hogy szükséges, hogy a Deák-párnak legyen egy szín-
vonalas napilapja. Erre a legmegfelelőbbnek – magas prenumeránsszáma miatt – a Pesti Naplót találták, s megbízták Eötvös 
Józsefet, Gorove Istvánt és Horvát Boldizsárt, hogy Csengeryvel és Horváth Lajossal egyeztetve tárgyaljanak mind Keménnyel, 
mind pedig Emichhel tulajdonjoguk részvénytársaságra való átruházásának feltételeiről. (A tárgyalások eredményeiről nem 
értesülünk.) A kabinet eszerint foglalkozott Salamon tervezetével. MNL OL K27 Miniszterelnökségi levéltár, miniszertanácsi 
jegyzőkönyvek. 
11  Gelich Richárd Andrássy Gyulának, Buda, 1867. szeptember 6., MNL OL, Miniszterelnökség, Központilag iktatott és irat-
tározott iratok (K26 ME) 1867:1609.
12  Valószínűleg a Szegedi Hiradóra utaltak, mivel Szegedi Hirlap című újságot a korszakból nem találtunk a sajtótörténeti 
szakirodalomban.



22 Tamás Ágnes

Szegedi Hiradó), amely később valóban segélyben részesült, de a kiegyezés előtti években nem, azaz vélhetően az 
illetékes főispánok támogatólag nyilatkoztak ezekről. Elképzelhető, hogy azokkal a lapokkal kapcsolatban, amelyek 
nem kaptak szubvenciót, nem érkezett válasz a főispánoktól, vagy érkezett, de nem pártfogó hangvételű.

Olyan esetet is ismerünk azonban – a nagykanizsai Somogy című hetilapét –, amelyről azt nyilatkozta 
Jankovich László főispán, nem látja reálisnak, hogy nőjön az előfizetők száma (ekkor 500), a politikai lappá 
való átalakítás pedig anyagilag megterhelő lenne a szerkesztőnek, és az előfizetések árát is növelné. Eközben 
egy másik figyelemre méltó aspektust is kiemelt értékelésében:

…vidékünk olvasó közönségének a politikai dolgokkal érdekelt része a fővárosi s legin-
kább napi lapokban keresi s találja fel a politikai olvasmányokat és ujdonságokat, midőn 
tudja és tapasztalja, hogy a heti, különösen a vidéki lapok a fővárosi napi lapokból veszik 
át és böngészik a nevezetesebb eseményeket s azokból folyó elmélkedéseket, a helybeli 
lapokban pedig megszokta csupán saját vidékét érdeklő tárgyakat találni.

Ennek fényében nem javasolta, hogy a Somogy politikai közlönnyé alakuljon, s azt tanácsolta, a lap inkább 
a meglévő keretek között szolgálja a Deák-párt érdekeit évenkénti 500 forint segély mellett. Jankovich egyébként 
a szerkesztőt, Roboz Istvánt teljesen megbízható egyénként jellemezte.13

A lap sorsa végül nem a főispán javaslata szerint alakult: 1869-ben átvállalta a kormányzat a kaucióját, azaz 
a választások időszakában mégis politikai lappá alakították, és Cieger kutatásai szerint 1872-ben a Jankovich 
által javasoltnál magasabb összegű segélyben (1000 forintban) részesült (Cieger 2018: 585).14

Választ még két lapról biztosan kézbe vehettek a belügyminisztériumban: az Eger és az Oedenburger Lokal-
blatt kapcsán az az információ érkezett, hogy nem sok előfizetővel rendelkeznek, csekély a hatásuk, nem érde-
mes támogatni azokat.15 A javaslatokat minden bizonnyal megfogadta a sajtóosztály, mert a későbbiekben sem 
bukkantunk e lapokra a sajtótámogatásokról szóló aktákban.

4. Érvek és ellenérvek a sajtótámogatás mellett és ellen

A sajtótámogatásokról a döntések, illetve a pénzbeli segélyek kifizetése is a miniszterelnökségen belül felállított 
sajtóosztály keretei között születtek. A sajtóosztály szervezése elhúzódott, Gelich Richárd ideiglenes vezetőt 
követően Ludasi Mór volt az első, aki irányíthatta ezt a részleget. A laptámogatások mikéntjéről, illetve arról, 
hogy ezt igyekeztek – nem sok sikerrel – titokban intézni, Ludasi levele tanúskodik a Krajan és a Concordia 
szubvencionálásának kapcsán: „1) Irásbeli szerződésnek nincs itt helye. 2) A kormány semmi határozott időre 
nem kötelezi magát. 3) Havonként és utólagosan fizeti a kormány az illetéket.” Azt is leszögezi, hogy ha nem 
megfelelő a lap iránya, bármikor megszüntethető a segélyezés. A támogatás feltétele az, hogy a Concordia és 
a Krajan nyomdásza havonta benyújtsa a számlát a lap teljes nyomdai költségekről, s ha ezt a szerkesztő elis-
meri, akkor ki kell fizetni.16 A későbbiekben általában egy évre kötelezte el magát a kormányzat, a szubvenciót 
az adott naptári évre igényelték a szerkesztők nevében a megyei vezetők, s a legtöbb esetben negyedévente 
utalványozták azt nekik. Annak nem találtuk nyomát a későbbiekben, hogy számlák bemutatásához kötötték 
volna a segély kifizetését. A kiegyezést megelőző évek sajtótámogatási gyakorlatához képest azonban új elem, 
hogy a megyei főispánokat bevonták a rendszerbe: a korábbi években a centralizáció jellemezte a sajtóügyek 
intézését, a helytartótanács vezetése nem épített be közvetítőket (Deák 2018: 64–68).

13  Miniszterelnökség Wenckheim Bélának, Buda, 1868. február 12., Jankovich László Wenckheimnak, Szölös-Györök, 1868. 
március 25., MNL OL K148 IV. B. 1868:397. 
14  Dux Lajos Lónyaynak, Buda, 1869. március 1., MNL OL K26 ME 1869:284.
15  Szapáry Gyula Wenckheimnak, Bécs, 1868. március 3., Széchenyi Gyula Wenckheimnak, Bécs, 1868. február 29., MNL OL 
K148 IV. B. 1868: 397.
16  Ludasi Mór Kandó Kálmánnak, Bécs, 1868. március 17., OSZK Kt., Levelestár.



„…a sajtó anyagi segélyezésének barátja nem vagyok” 23

A szerkesztők-laptulajdonosok, illetve az általuk megnyert vezetők különböző indokokkal kértek segélyt vagy 
igényelték a szubvenció felemelését: elsődleges helyet foglalt el a szerkesztő-tulajdonos rossz anyagi helyzetének 
említése, a lap segély nélküli fenntarthatatlansága mellett az, hogy a sajtótermék kormánypárti nézeteket propagál, 
amire nagy szükség van az adott régióban vagy az adott nemzetiségi nyelven. A Székely Közlöny szubvenciójának 
indoklásául lejegyezték például, hogy e kormánypárti lapot székely területen adják ki, s a székelyek csak helyi saj-
tóterméket olvasnak.17 A támogatás azonban nem bizonyult elég hatásosnak, mert a lap Mikó Mihály marosszéki 
főkirálybíró értesülése szerint 1868-ban megszűnt, de a belügyminiszter fontosnak tartotta a későbbiekben is egy 
székely újság „pénzzeli gyámolitás”-át,18 így 1869-től finanszíroztak egy másik székely sajtóorgánumot. A Székely 
Hirlap segélyének indoklásaként hasonló szólamokat olvashatunk: a székelyek csak ezt olvassák, ráadásul jó irá-
nyú, erélyes kormánylap, fenntartása elengedhetetlen.19 Másik pártfogó is érvelt azzal, hogy az adott régióban, 
a Bánátban létfontosságú egy kormánypárti lap (Banater Post),20 mint ahogy a sajtótermékek kormánypárti irány-
vonalát is rendre bizonygatták. Wenckheim Béla belügyminiszter az Ung támogatásának fontosságát ecsetelve 
azzal érvelt Andrássynak, hogy a kormányellenes agitációt a kárpátaljai megyékben ellensúlyozni kell.21 Trencsén 
megye főispánja és Thull Lipót lapszerkesztő egy szlovák nyelvű lap, a Krajan kapcsán hasonló argumentációt 
vonultatott fel, kiegészítve azzal, hogy az újság a kormányzat segítségével jött létre, kapott segélyt a kiegyezés 
előtti években is, ráadásul akkor a kauciót sem kellett letennie.22 A lap hazafias, „jó szellemü” és „magyar érzü-
letű”,23 a kormány irányvonalának megfelelő.24 A Krajan célja a „monarchikus és hazafias érzületnek … ápolása” 
és a „nemzetiségi izgatások terjeszkedésének a lehetőségig meggátlása”.25

A Concordia című román nyelvű lap tulajdonos-szerkesztője, Pap Zsigmond, amikor újságját felajánlotta 
a kormánynak, azzal indokolta a segélykérést – persze amellett, hogy ő már saját vagyonából rengeteget áldozott 
a lapra –, hogy fontos egy román nyelvű sajtótermék, amelyből az erdélyi románok saját nyelvükön értesülhet-
nek a rendeletekről, törvényekről, hirdetményekről, emellett propagandacélt is megfogalmazott: a románokkal 
meg kell értetni a magyar kormány politikáját, feltétlenül népszerűsíteni kell azt. Hasonló elemek tűnnek fel 
Jeszenszky László, a Priateľ Ľudu szerkesztőjének levelében is: lapjának célja a magyar kormány politikáját 

„felfoghatóvá tenni, … a tót nép alsóbb rétegeinek a szivét és lelkét megnyerni”.26

1875-ben a Karpat’ című újság kapcsán Berczik Árpád, a miniszterelnökség sajtóosztályának vezetője – saját 
szubvencionálással kapcsolatos nézetének felvillantása mellett – rámutatott a nemzetiségi nyelvű sajtótermé-
kekkel kapcsolatos problémákra:

…bár a sajtó anyagi segélyezésének barátja nem vagyok, mindamellett tudván azt, mily 
csekély a nemzetiségi lapok olvasóközönsége és mily kevéssé állhatnak fenn azok vala-
mely oldalról jövő támogatás nélkül – nem idegenkedném egy oly vállalatnak segélye-
zésétöl, mely czélúl tűzné ki a ruthen ajku nemzetiség köreiben a magyar államiság 
érdekeit védeni, eszméjét terjeszteni, netáni izgatásokat ellensúlyozni és visszautasítani 
[kiemelés tőlem: T. Á.].27

17  Péchy Manó Wenckheimnak, Kolozsvár, 1868. október 1., MNL OL K26 ME 1868:1205.
18  Mikó Mihály Péchynek, Marosvásárhely, 1868. augusztus 14., MNL OL K26 ME 1868:1205; Wenckheim kifejezetten sürgeti Andrássyt, 
hogy a sajtóosztály mihamarabb tárgyaljon a kérdésről. Wenckheim Andrássynak, Buda, 1868. október 11., MNL OL K26 ME 1868: 1205.
19  Péchy Rajner Pálnak, Kolozsvár, 1869. december 11., MNL OL K26 ME 1869:69; Péchy Andrássynak, Kolozsvár, 1870. március 
28., MNL OL K26 ME 1870: 159; Mikó Péchynek, Marosvásárhely, 1870. december 4., MNL OL K26 ME 1870: 159.
20  Scudier Antal báró temesvári hadparancsnok Szlávy Józsefnek, Temesvár, 1873. március 2., MNL OL ME K26 1873:559. 
Scudier a szerkesztő kérésére kereste meg a miniszterelnököt, azaz az egyetlen katona, aki belefolyt a sajtótámogatási ügyekbe.
21  Wenckheim Andrássynak, 1867. szeptember 22., MNL OL K26 ME 1867:1721.
22  Thull Lipót Andrássynak Pest, 1867. április 21., MNL OL K26 ME 1867:1686.
23  Trencsén megye főispánja Wenckheimnak, Trencsén, 1867. augusztus 8., MNL OL K26 ME 1867:1686.
24  Mérey fogalmazványa Lónyaynak, 1868. január 27., MNL OL K26 ME 1868:130.
25  Thull Andrássynak Pest, 1867. április 21., MNL OL K26 ME 1867:1686.
26  Jeszenszky László Wenckheimnak, 1867. május. 12., MNL OL K26 ME 1867:1609.
27  Berczik Árpád Török Napóleonnak, 1875. április 3., MNL OL K26 ME 1875:604.



24 Tamás Ágnes

Az Ung megyei főispán, Török Napóleon a szerkesztőt, Homicskó Miklóst megbízhatónak minősítette, a ruszin 
nyelvű lap fenntartását pedig kívánatosnak, így a segélyezés sem maradt el.28 Más alkalommal Berczik a vidéki 
újságok nehézségeire világított rá: „Vidéken napi lap nem képes már a szükséges hírlapi anyag hiánya miatt … 
tisztességesen megélni”, így nem rendszeres, hanem egyszeri 1400 forintos segélyezést javasolt a Nemere című 
lap esetében.29

Wenckheim egy levelében új aspektus bukkant fel: a választások alatt meggyőződhettek arról, hogy szükséges 
egy szlovák nyelvű Deák-párti lap, ezért érdemes támogatásra a Koruna.30 1869-ben és 1871–1872-ben jelentek 
meg hangsúlyosan a választási szempontok. Ekkor különösképpen fontosnak tartották a szubvencióért jelent-
kezők, hogy Deák-párti lapjukkal tompítsák a szélbal vagy „pánszláv” agitációt.

Török Napóleon az Ung kapcsán taglalta 1868-ban, hogy a közelgő választások miatt különösen fontos a lap, 
már tekintélyre tett szert, így indokolt a szubvencionálása 1869-ben is.31 A következő követválasztás évében, 
1872-ben Török egyenesen a szubvenció összegének felemelését kéri. Kifejti, hogy a lap a választások alkalmával 
nagy szolgálatot tett, nőtt az előfizetők száma, mert kedvezményt kaptak a néptanítók, de emelkedett a papír 
és a munkaerő ára is, így a kiállítás költsége körülbelül dupla annyi, mint a lap indulásakor.32

1869-ben a Somogy kapcsán Dux Lajos, a sajtóosztály munkatársa érvelt azzal, hogy a szélbal izgatások miatt 
e vidéken fontos a kormánypárti lap,33 míg a Siebenbürger Blätter esetében Wenckheim hangsúlyozta, hogy 
a követválasztások időszakában a szászok kormányzattal szembeni ellenséges magatartását ellensúlyozhatja 
ez az újság.34 1871-ben azzal az indokkal nyomatékosítja a segélykérést Mikó Mihály Csík megyei főispán, hogy 
1872 a követválasztások éve, amikor még inkább elengedhetetlen a Székely Hirlap léte.35

A választásokon kívül természetesen egyéb agitációk is szerepelhettek érvként. Ormós Zsigmond Temes vár-
megye főispánja szerint a Temesi Lapok támogatása azért szükséges 1874-ben, mert a régióban a megyerendezés 
elleni izgatást csillapíthatja,36 a Nemere pedig a brassói szászok – valószínűleg hasonló irányú – támadásait 
verheti vissza.37 Figyelemre érdemes, hogy ugyanakkor a szélbal és balközép bázisának tartott magyarorszá-
gi területeken alig segélyeztek negyedéves rendszerességgel helyi érdekeltségű lapokat – talán elégségesnek 
gondolták a magyar lakosság körében a fővárosi Esti Lap és a Hirmondó által kifejtett propagandát –, néhány 
támogatott lap esetében azonban a biztosítékot letették a szerkesztő-tulajdonosok helyett.38

5. A laptámogatás különféle módjai és mértéke

A segélyezés eszközei sem voltak ismeretlenek, a kiegyezés előtti években is hasonló módokon támogatták 
a lapokat: a pénzsegély (egyszeri rendkívüli vagy rendszeres) mellett a lapbiztosíték letétele is nagy könnyebb-
séget jelentett a sajtótermékek tulajdonosainak, mint ahogy a hírlapbélyeghitel, a postai szállításban adott 
kedvezmény vagy a hirdetések biztosítása, az ingyenpéldányok felvásárlása és terjesztése is. Kiadást ugyan  

28  Török Bercziknek, Ungvár, 1875. április 18., MNL OL K26 ME 1875:604. 
29  Berczik fogalmazványa, Bp., 1874. szeptember 25. MNL OL K26 ME 1874:2017. 
30  Wenckheim Andrássynak, Buda, 1869. május 15., MNL OL K26 ME 1869:687.
31  Török Andrássynak, Ungvár, 1868. december 25., MNL OL K26 ME 1868:393.
32  Török Szlávynak, Ungvár, 1872. december 28., MNL OL K26 ME 1872:674.
33  Dux Lónyaynak, Buda, 1869. március 1., MNL OL K26 ME 1869:284.
34  Wenckheim Andrássynak, Buda, 1869. február 9., MNL OL K26 ME 1869:99.
35  Mikó Péchynek, 1871. november 14., MNL OL K26 ME 1871:1697.
36  Ormós Zsigmond Szlávynak, Temesvár, 1874. január 6., MNL OL K26 ME 1874:120.
37  Vecsey Róbert Szapárynak, 1874. d. és h. nélkül, MNL OL K26 ME 1874:2017.
38  Cieger (2018: 585) kutatásai szerint azok a lapok, amelyek kaucióját letették a megelőző években, s 1872-ben segélyt is kaptak: 
Somogy (1000 forint), Győri Közlöny (1450 forint), Szegedi Hiradó (1500 forint). Ezek alapján feltételezhetjük, hogy e három 
újság szubvencionálása folyamatos volt. Azt is megfigyelhetjük, hogy nem részesültek magasabb összegű támogatásban, mint 
az erdélyi, a felvidéki területeken kiadott magyar vagy nem magyar nyelvű lapok.



„…a sajtó anyagi segélyezésének barátja nem vagyok” 25

nem jelentett a kormányzatnak, de segítséget remélhettek egyes szerkesztők a főispánoktól is, akik ajánlhatták 
újságjukat (például: a községeknek, hogy fizessenek azokra elő).39 Ez utóbbi támogatási módszernek azonban 
kevés nyomát találtuk az iratokban.

5.1. Lapelőfizetések

Az 1867. év második felében feltűnnek a sajtókiadásokról szóló számadásban olyan tételek, amelyek azt mu-
tatják, hogy előfizetésekkel segélyeztek lapokat. A kiegyezés előtti kormányzat Vas Gereben Népbarát című 
lapját támogatta ilyen formában (1866. január 1. és szeptember 30. között összesen 3900 forinttal), amit csekély 
összeggel (150 forint) rövid ideig az Andrássy-kormány is folytatott, a lap azonban megszűnt.40

A Pester Correspondenz című kőnyomatos támogatásakor is előfizetésekre utalhatnak a „Praenumerativus-
betrag” megjelöléssel. E lapot már bőkezűbben szubvencionálták, 1867. második felében és 1868 januárjára 
havonta háromszáz forint illette meg.41 Az összeg megegyezik azzal, amennyit 1866-ban kapott (Deák 2018: 
283). A későbbiekben nem bukkan fel a vizsgált iratokban Lichtenstein Ferenc Lajos lapja, azonban Cieger 
kutatásai jelzik, hogy segélyezését folytatta a kabinet.42

5.2. Ingyenpéldányok előfizetése és terjesztése

Ingyenpéldányok terjesztéséről sincs ismeretünk sok sajtóorgánumra vonatkozóan. Valószínűleg nem ez volt 
a legelterjedtebb támogatási mód. E téma az aktákban 1868-ban olyan kontextusban bukkant fel, hogy az in-
gyenpéldányok költségeit nem tudták fedezni a sajtóalapból, s erről értesítette a sajtóosztály a belügyminisztert. 
A kiküldött ingyenpéldányokat összegzik, értéküket is megjelölve: a Hirmondóból 2173 darabot (6519 forint), 
a Concordiából 347-et (2889 forint 28 krajcár) és a Krajanból 514-et (2627 forint) terjesztettek díjmentesen, 
ami összesen 12 035 forint 28 krajcár költséget jelentett.43 Később már csupán a Hirmondó tűnik fel, amikor 
1873-ban az első negyedévre 2365 példány ingyenes szétküldéséről számolt be Egervári Frigyes, a számvevőség 
számtanácsosa (és 1452 előfizetőről),44 majd 1874-ben ugyanennyi ingyenpéldányt rendelt a kormányzat (emellett 
már csak 1100 prenumeránssal számoltak).45 1875-ben a lapból negyedévente 2200 ingyenes példány szétküldését 
tervezték (és 950 előfizetői példánnyal kalkuláltak), de júliustól már csak hetente 1100 példányt nyomtattak 
belőle, ami nagyarányú példányszámcsökkenést mutat.46

Figyelemre méltó, hogy a kiegyezést követő időszakban a kormányzat igyekezett felmérni az ingyenpéldányok 
hatásfokát: a belügyminiszter felkérésére a főispánoknak jelentést kellett küldeniük a három lap hatásáról.47 Saj-
nos a jelentések közül – Wenckheim levele szerint ezek eleve hiányosan érkeztek be – alig maradt fenn néhány. 
A válaszok alapján rögzíthető, hogy a főispánok szerint a Concordia kisebb hatást gyakorolt, mint a Hirmondó 
és a Krajan. Ennek okaként azt jelölték meg, hogy a románok műveletlenebbek, a Krajan és a Hirmondó gya-
korlatias ismereteket is közvetít, így nagyobb érdeklődésre tarthat számot az olvasók körében.48 Részleteket az 

39  Például Szapáry kérte a főispánokat, hogy pártolják a Svornost’ című lapot. Válaszukból kiderül, hogy szétküldték az előfizetési íveket. 
Szapáry a főispánoknak, 1873. március 25., MNL OL K 148 1873. XIV. B. Belügyminisztérium, elnöki iratok, sajtórendészeti ügyek, 988.
40  Számadás a sajtóügyi kiadásokról, Huszár Adolf, 1867. december 31., MNL OL K26 ME 1867:2274.
41  Számadás a sajtóügyi kiadásokról, Huszár, 1867. december 31., MNL OL K26 ME 1867:2274.
42  1872-ben a rendelkezési alapból 3600 forint került a szerkesztőhöz, azaz havonta 300 forint (Cieger 2018: 590).
43  Andrássy Wenckheimnak, Buda, 1868. május. 5., MNL OL K148 IV. B. 1868:1094.
44  Egervári Frigyes összesítése, 1873. június 17., MNL OL K26 1873:1564.
45  Egervári összesítése d. n., MNL OL K26 1874:118.
46  Havas Sándor államtitkár Bittó Istvánnak Bp., 1875. február 20., MNL OL K26 ME 1875:362.
47  A belügyminisztérium leirata a főispánoknak, MNL OL K148 XIV. B. 1868:1281.
48  A belügyminisztérium átirata a miniszterelnöknek, MNL OL K148 XIV. B. 1868:1471.



26 Tamás Ágnes

ingyenpéldányokról csak Zemplén megye kapcsán tudunk, mivel Zemplén főispánja kifejtette, hogy nem tudja, 
hová járnak az inygenpéldányok, így nem is tud a hatásukról információkat gyűjteni.49 Segítségül összegyűjtötték, 
hogy hová küldenek a Hirmondóból ingyenpéldányokat:

Szerencsre Tóth Dániel, Szűk Lajos jegyző, Csuka István, Vitányi Jósef ügyvéd, és a vá-
rosi Elöljárok czime alatt, Szerencs Ondra N. Toth János, Szerencs Zomborra Bukoviczky 
János biró, és Kéla Antal Gör. Kath. plébános, Szerencs Bekecsre Csordás Mihály, Módra 
Koroknai Mihály pénztárnok és Őhlschleger András czimek alatt.50

A főispán válaszát sajnos nem ismerjük, mint ahogy olyan későbbi törekvést sem, amikor az ingyenpéldányok hatását 
ilyen széleskörűen fel kívánta volna mérni a sajtóosztály. A zempléni adatok mutatják, hogy számonként néhány 
városi elöljárónak küldték ki a néplapból az ingyenpéldányokat, s vélhetően a többi megyében is hasonlóan jártak el.

A névsor teljesen esetlegesnek tűnik, a kiküldés módszere pedig eltér a kiegyezés előtti gyakorlattól, amikor 
a megyei és a városi közigazgatási vezetőkhöz juttatták el az ingyenpéldányokat, vagy a helytartótanács küldte 
szét azokat. Ráadásul a kiegyezés előtti években inkább a röpiratokat támogatták ingyenes terjesztéssel, Deák 
Ágnes a folyóiratok közül csak a Kerti Gazdaság címűt említi, amelyet díjmentesen továbbított a helytartótanács 
(Deák 2018: 79, 185–187).

5.3. Hírlapbélyeghitel és/vagy a postai szállítás díjának elengedése

A hírlapbélyeghitelt51 és/vagy a postai szállítás díjának elengedését mint támogatási formát már több lap is 
élvezhette, mint az ingyenpéldányok terjesztését a kiegyezést követő években.

Az Esti Lap és a Népbarát esetében elengedték e díjakat, a Magyar Gazda (Vas Gereben néplapja) esetében 
azonban csak a szándékot ismerjük, hogy kapjon a lap bélyeg- és postadíjmentességet.52 Jeszenszky László, 
a Priateľ Ľudu szerkesztője is kérte ezeket az engedményeket, de az iratok nem tájékoztatnak a miniszterelnökség 
pozitív vagy negatív döntéséről,53 a Pester Journalról azonban biztosan tudjuk, hogy bélyegmentességhez jutott.54 
A Krajan szintén rendelkezett bélyeghitellel és postai szállítási kedvezménnyel, mivel a lap megszűnése után 
arról értesülünk, hogy a Slovenské Noviny című szlovák nyelvű lapra ruházzák át Thull újságja kedvezményeit 
(és a hivatalos hirdetmények is megjelenhetnek benne szlovákul).55

A Szabad Egyház című lap bélyeghitelét ugyancsak engedélyezte Andrássy 1869-re, s automatikusan megkapta 
azt a lap 1870–1871-re is.56

További adatokat ismerünk az 1868–1869. év bélyeghitel-összegeiről, mivel Szlávy József 1873-ban – miután 
átvette Lónyay Menyhérttől a miniszterelnöki pozíciót – kimutatást kért ezekről. E szerint 1868–1869-ben az 
Esti Lap (1170 forint), a Hirmondó és a Borsszem Jankó című élclap (együtt: 1550 forint), a Napredák (400 forint), 
a Krajan (240 forint) és a Concordia (190 forint) élvezhette a bélyeghitel előnyeit.57 Az 1868–1869-ben készült 
kimutatások hasonló, de nem teljesen azonos adatokkal szolgálnak az 1868. év utolsó negyedéről és az 1869. év 

49  Zemplén megye főispánja Wenckheimnak, 1868. augusztus 7. MNL OL K26 ME 1868:664.
50  Schifter Ferenc Wenckheimnak, Buda, 1868. szeptember 21. MNL OL K26 ME 1868:664.
51  A hírlapbélyeg (állami illeték) hitelre történő elengedését jelenti.
52  Berczik fogalmazványa, 1867. augusztus 26., MNL OL K26 ME 1867:1654, 1867. október 7-ei minisztertanács jegyzőköny-
vének kivonata MNL OL K26 ME 1867:1809.
53  Jeszenszky Andrássynak, 1867. szeptember 29., MNL OL K26 ME 1867:1609.
54  Tettau Lázár Andrássynak, Pest, 1867. október 17. MNL OL K26 ME 1867:1701, jóváhagyta: Pest, 1867. november 12., MNL 
OL K26 ME 1867:2002.
55  Dux fogalmazványa Lónyaynak és Gorove Istvánnak, 1868. december 28., MNL OL K26 ME 1868:1524.
56  Gorove helyett osztálytanácsosa Kandó Kálmánnak, Pest, 1872. május 3., MNL OL K26 ME 1873:84.
57  Kimutatás a hírlapok számára 1868–1869-ben engedélyezett bélyeghitelről, Pest, 1872. augusztus 16., MNL OL K26 ME 1873:709.



„…a sajtó anyagi segélyezésének barátja nem vagyok” 27

első három negyedévéről. Ezek szerint bélyeghitelt kapott a Concordia, a Borsszem Jankó, a Hirmondó, az Esti 
Lap, a Slovenské Noviny (1868-ban még a Krajan).58

Az 1872. évi bélyeghitelekről részleges kimutatást ismerünk. E szerint ekkor csupán három lap jutott ilyen 
kedvezményhez: a Szabad Egyház (1594 forint az év első felében), a Hirmondó (1200 forint az utolsó negyedév-
re) és az Illustrierte Ungarische Volkszeitung (600 forint az utolsó negyedévre).59 Még az 1873. évi első három 
negyedévéről rendelkezünk hasonló adatokkal: az első évnegyedben a Hirmondó (1200 forint) és az Illustrierte 
Ungarische Volkszeitung (600 forint) is hozzájutott a hitelhez azonos mértékben, mint a korábbi évben, majd 
később csak a Hirmondó (bélyeghitele csökkent, mivel példányszáma is visszaesett: 1873. harmadik negyedévére 
1200 forintot irányoztak elő, de csak 150 forintot használtak fel).60

Az 1874. és 1875. évekből is csupán a Hirmondóval kapcsolatban ismerjük az összeget: 1874-ben havi 150 forintos 
bélyeghitelről olvashatunk.61 1875-ben havonta 140 forint bélyeghitelt engedélyeztek, azonban az év végén azt 
kellett konstatálniuk, hogy a lap példányszáma jelentősen csökkent, bélyeghitele nagyságrendileg negyedévente 
tett ki akkora összeget (143 forint), mint az év elején havonta.62

5.4. Kaució átvállalása

Komoly segítséget és versenyelőnyt jelentett, ha a kormány letette a nagy összegű biztosítékot, ami a politikai 
tartalmú újságok megjelenésének előfeltétele volt. A biztosítékot államkötvényként jegyezték,63 a kamatok – bár 
a szerkesztők vagy mások nevén volt a nemzeti kölcsön kötvény vagy földtehermentesítési kötvény – nem a szer-
kesztőket illették meg, hanem az államkincstárt, így azt be kellett fizetniük.

A kauciót a vizsgált években ily módon tették le annak ellenére, hogy aggályok merültek fel, hogy ha nem megbíz-
ható egyénhez kerülnek a kötvények, ő átruházhatja azokat – például egyéb tartozások kiegyenlítésére – másokra, 
illetve bíróság is foglalt már le ilyen kötvényt magánadósság törlesztésére.64 Aggodalmuk nem volt alaptalan. Tettau 
Lázár, a Pester Journal szerkesztője például hitelezőjére, Wagner (máskor: Vagner) Lajosra (máskor: József) jogtalanul 
átruházta a „16 000 ft értékü nemzeti államkötvény”-t, amelyet vissza kívánt szerezni a miniszterelnökség. Az ügy 
lezárásának módjáról már nem tájékoztatnak az iratok. Annyi bizonyos, hogy a miniszterelnökség felvette a kap-
csolatot Wagnerrel, s próbált alkudozni az államkötvények visszaszerzéséről. Wagner feltételei a következők voltak:

…a központi m. gyógyszerészeti és müvegyészeti részvénytársulatnak a m. k. pénzügy-
ministeriumhoz benyujtott folyamodványa kedvezőleg intéztetik el, továbbá ha a kincs-
tári jogügyek igazgatósága a Pester Journal devinculálását65 eszközölni fogja, végre ha 
a kincstárból 5000 ftt kap; vagy pedig ha – ezen feltételek nem teljesithetése esetében – 
az illető kötvények börzei értéke neki megtérittetni fog.66

58  Az adóhivatal kimutatásai, MNL OL K26 ME 1868:131 és MNL OL K26 ME 1869:145.
59  Zichy József Szlávynak, Pest, 1873. január 9., MNL OL K26 ME 1873:84.
60  Zichy Szlávynak, Pest, 1873. április 21., MNL OL K26 ME 1873:1016; Zichy Szlávynak, Bp., 1873. július 9., MNL OL K26 ME 
1873:1792; Zichy Szlávynak, Bp., 1873. október 8., MNL OL K26 ME 1873:2488.
61  Egervári Bartal Györgynek, Bp., 1874. június 27., MNL OL K26 ME 1874:118.
62  Havas Bittónak, Bp., 1875. február 20., MNL OL K26 ME 1875:362, negyedévente csak 143 forint bélyeghitelt engedélyez: 
Egervári a kereskedelemügyi miniszternek, Bp., 1875. július 26., MNL OL K26 1875:1215.
63  Az 1848. évi 18. tc. 30. paragrafusa szerint a lapbiztosítékot készpénzben vagy „fekvő birtokra kettős biztositékkal betáblázott 
kötelezvényben” lehetett letenni, az 1914. évi 14. tc. 18. §-a szerint azonban már készpénzben vagy értékpapírban. A törvényal-
kotás – minden bizonnyal – a gyakorlatban már alkalmazott értékpapírban való letételt foglalta jogszabályba utólag.
64  MNL OL K27 Miniszterelnökségi levéltár, miniszertanácsi jegyzőkönyvek, 1869. július 15. 5.; Lónyay Andrássynak, d. n., 
MNL OL K26 ME 1869:757.
65  Devinkuláció: „forgalomból visszavont bemutatóra szóló értékpapírt ismét forgalomba helyeznek” (Pallas 1897: 879).
66  Fogalmazvány a miniszterelnökség munkatársától, 1870. január 26., MNL OL K26 ME 1870:1624. Legközelebb egy 1871-es 
gyűjtőaktában 1871-es és 1873-as keltezésű iratokban találkozunk az üggyel, amelyekből az derül ki, hogy a behajtásra tett minden 
törekvés eredmény nélkül maradt. A pénzügyminisztérium meghagyásából, Buda, 1873. február 18. MNL OL K26 ME 1871:1249.



28 Tamás Ágnes

Szlávy József, a belügyminisztérium államtitkára Andrássynak írt 1867. nyári levelében másik szempontra is 
ráirányította a miniszterelnök figyelmét: a biztosíték letétele esetében inkább haladék engedélyezését javasolta 
átvállalás helyett, mert

…egy lapnak ily kedvezményben részesitése a mostani körülmények közt, más oldalról 
is hasonló igényekre, sőtt[!] némely lapnak a kormány eljárásának gyanusitására is szol-
gáltathatna alkalmat.67

Az államtitkár minden bizonnyal jogosan tartott az ellenzéki újságírók, laptulajdonosok (és a közvélemény) ha-
ragjától, illetve attól is, hogy más szerkesztők is igényelni fogják ezt az engedményt. A kételyek ellenére Jeszenszky 
László kérelmét követően átvállalták a Priateľ Ľudu kaucióját (1867), mint ahogy a Krajanét és a Hirmondóét 
is (1868).68 Reviczky Sándor (a minisztertanács helyettes jegyzője) azt szorgalmazta ekkor fogalmazványában, 
amelyet Andrássynak és Lónyaynak küldött, hogy a kauciót valamelyik „pénzalap államkötvénykészletéből” 
biztosítsák.69 A Pester Journal kauciójának letételekor (1867) óvatosságra intett Gelich, s azt javasolta, félévente 
vizsgálják felül a kaució elengedését.70 Arról azonban később nem értesülünk, hogy erre sor került volna – egészen 
az államkötvények átruházása miatt kipattant konfliktusig. 1868-ban a megszűnt Priateľ Ľudu helyett a Szegedi 
Hiradó biztosítékát tették le,71 egy évvel később, 1869-ben pedig a Somogy részesült e kedvezményben. A kaució 
letétele nem ment gyorsan, ráadásul úgy tűnik, egyszerre két hírlap biztosítékát is azzal az indokkal fedezték, 
hogy megszűnt a Priateľ Ľudu, így felszabadultak anyagi források e célra.72 1869-ben még két szlovák nyelvű 
lap, a Vlastenec és a Pravdorečnik biztosítékét fedezte az állam, mivel a belügyminiszter felelősséget vállalt 
azokért.73 1871-ben további két újság kiadóját mentesítették e teher alól: a Neues Pester Journalét és az Arader 
Tageblattét.74 1872-ben a csak igen rövid ideig működő Patria című román nyelvű lap biztosítékát vállalták át, 
ahogy az Illustrierte Ungarische Volkszeitungét is.75 Ugyanekkor, a választások előtt letették a Jászkun-Figyelő 
című pártlap biztosítékát is.76 Az újságot Turcsányi Gyula szerkesztette, célja a Deák-párti választási propaganda 
hirdetése (így érthető módon a lap 1873-ban megszűnt) (Cseh 2015: 108). Egy évvel később a Népfelség (Szini 
Károly lapja) kaucióját vállalták át.77 Ekkor olyan is előfordult, hogy az egymást követő kormányfők nem értettek 
egyet egy-egy lap támogatásában. Lónyay Menyhért pénzügyminiszter utasítására például kötvényben tették 
le a Die Tagespresse és a Der Floh című élclap óvadékát (mindkét lap Bécsben jelent meg 1869-től Ludasi Mór 
irányításával), Szlávy József azonban másként rendelkezett: Ludasinak vissza kellett fizetnie a kauciót, és más 
formában letenni három hónapon belül.78

Néhány hónappal hivatalba lépése után Szlávy nemcsak takarékoskodásra irányuló intézkedést hozott, hanem 
vélhetően igyekezett áttekinteni a sajtótámogatásra vonatkozó ügyeket, ezért 1873-ban összesítést kért az addig 

67  Szlávy Andrássynak, Buda, 1867. július 18., MNL OL K26 ME 1867:1686 
68  Priateľ Ľudu: Reviczky Sándor összefoglalása, 1867. október 4., MNL OL K26 ME 1867:1609; Hirmondó és Krajan:  
1868. március 23., MNL OL K26 ME 1868:130.
69  Reviczky fogalmazványa, Buda, 1867. október 9., MNL OL K26 ME 1867:1609. 
70  Gelich Andrássynak, Buda, 1867. szeptember 19., MNL OL K26 ME 1867:1701. 
71  Lónyay Andrássynak, 1868. május 10., MNL OL K26 ME 1868:552 (megtörtént államkötvényben: május 22.).
72  Első levél: Dux Lónyaynak, Buda, 1869. március 1., MNL OL K26 ME 1869:284; Berczik sürgeti a pénzügyminisztert: 
Berczik Lónyaynak, 1869. május 9., MNL OL K26 ME 1869:644; letették: 1869. május 18., MNL OL K26 ME 1869:284.
73  Berczik Lónyaynak, 1869. június 18., MNL OL K26 ME 1869:687.
74  MN OL K148 XIV. B. 1871. Az iratokat kiselejtezték, a részletekről sajnos semmit sem tudunk, csak a rövid leírást a két 
kaució letételéről. 
75  Berczik és Huszár fogalmazványa 1873. augusztus 9., 1873. november 5., MNL OL K26 ME 1873:2279, 1873:2690. Patria 
megszűnéséről értesítés: Berczik fogalmazványa Kerkapoly Károlynak, 1873. szeptember 8., MNL OL K26 ME 1873:2279;  
Huszár fogalmazványa az Illustrierte Ungarische Volkszeitung biztosítékának bemutatásáról, Bp., 1873. november 5., MNL OL 
K26 ME 1873:2690. 
76  Huszár feljegyzése, Bp., 1873. november 5., MNL OL K26 ME 1873:2690. 
77  Berczik Kerkapolynak, 1873. január 16., MNL OL K26 ME 1873:259. 
78  A levelezést lásd: 1873. január–február, MNL OL K26 ME 1873:73.



„…a sajtó anyagi segélyezésének barátja nem vagyok” 29

letett biztosítékokról (a már megszűnt lapok is benne foglaltatnak a beszámolóban). A pénzügyminisztérium 
összeállítása szerint a következő sajtótermékek kaucióját tették le 1867 és 1869 között: Esti Lap, Pester Journal, 
Hirmondó, Szegedi Hiradó, Győri Közlöny, Krajan, Vlastenec, Somogy.79 Láthatjuk, a minisztérium listája nem 
teljes, ismereteink szerint több újság szerkesztőjét mentesítették a biztosítékfizetési kötelezettség alól.

5.5. Szubvencionálás

A sajtótámogatás talán legelterjedtebb módja azonban az általában negyedévente történő pénzsegély 
utalványozása volt.

A kiegyezés előtti években és azt követően is jellemző, hogy néhány kormányközeli, magyar nyelvű, fővárosi saj-
tóorgánumot támogatnak rendkívül magas összegekkel, míg a többi lapnak jutó segély elaprózódott – a kiegyezést 
követő években talán még inkább, mint azt megelőzően. Nagy összegű támogatásban részesült az 1860-as évek 
elejétől éveken keresztül a Pesti Hirnök (havonta 500 forint, továbbá személyes juttatás a szerkesztőnek havonta 
166 forint 66 krajcár, ami évente 8000 forintot tett ki). Ennél is bőkezűbben támogatták a Függetlent, amely csak 
1863-ban jelent meg (összesen 19 400 forint) és Ludasi lapját, a Magyar Világot 1866-ban (20 184 forint 7 krajcár) 
(Deák 2018: 160–167, 283–284). Bár adataink szisztematikus összehasonlításra nem adnak lehetőséget, az kiraj-
zolódik, hogy a kiegyezést követő időszakban hasonlóan nagy összeghez jutott Pompéry János Magyarországa 
(1867. év második félév: 9000 forint),80 a Pálffy Albert szerkesztette Esti Lap (1868: 14 572 forint)81 és Komócsy 
József Hirmondója (1868: 6519 forint ingyenpéldányokra; 1872: több mint 14 000 forint segély).82 Ez utóbbit le-
számítva a vállalkozások a kormánytámogatás ellenére sem bizonyultak hosszú életűnek: a Magyarország még 
1867-ben megszűnt, az Esti Lap pedig 1870-ben.83 Ez a jelenség ugyancsak mutat hasonlóságot a kiegyezés előtti 
időszakkal: nagy reményeket fűztek mind a Független, mind pedig a Magyar Világ című laphoz, de a nagyvonalú 
szubvencionálás ellenére azok csupán egy-egy éven keresztül jelentek meg.

Adataink azt mutatják, hogy a nemzetiségi és vidéki lapok közül a Concordia részesült eleinte a legmagasabb 
összegű támogatásban. Az 1867. évről csak töredékes adatokkal rendelkezünk, ekkor nem tűnik kimagaslónak 
a román nyelvű lap segélyezése (egy negyedévre 250 forint, ami azonos összeg a kiegyezés előtt élvezett segéllyel), 
azonban ez 1868-ban megugrott (ingyenpéldányokra: 2889 forint 28 krajcár és segély: 1900 forint). Az együttmű-
ködés mégsem volt hosszú távú, mivel a lap szubvencionálását két év múlva, 1870-ben megszüntették (1869-ből 
nem ismerünk adatokat). Ekkor Pap a segély összegének növelését kérte évi 8000 forintra (nem tudjuk, mekkora 
összegről, de mindenképpen komoly emelésre tartott igényt). Indoklása szerint már nem volt képes fenntartani 
a lapot, az utalványozott segélyek nem elegendők a deficitek fedezésére, ráadásul a lánya megbetegedett, gyó-
gyíttatására is pénzre volt szüksége, ezért nem tudott tovább befektetni a lapba. A válasz azonban meglephette 
a szerkesztőt, kérvényét ugyanis elutasította Andrássy a kormányzat rossz pénzügyi helyzetére hivatkozva, 
s közölte vele, újságját a továbbiakban nem kívánja igénybe venni.84 Nem árulkodnak a levéltári akták arról, mi 
vezetett a viszony megromlásához, miért vonták meg a szubvenciót a laptól, s nem találtuk nyomát annak sem 

– szemben a kiegyezés előtti évekkel –, hogy kifogásolták volna a lap tartalmát (Deák 2018: 285).

79  Szlávy ezen törekvését mutatja, hogy – mint láttuk – a bélyeghitelekről is kért összesítést. Madarassy Szlávynak, 1873. 
április 1., MNL OL K26 ME 1873:259. 
80  Számadás a sajtóügyi kiadásokról, Huszár, 1867. december 31., MNL OL K26 ME 1867:2274.
81  Egervári, 1869. december 13., MNL OL K26 ME 1869:1694. 
82  Cieger 1872-ben még egy hasonlóan nagy összeggel támogatott lapot talált, Kecskeméthy Aurél Magyar Politika című újságját, 
amelyet Lónyay 15 000 forinttal támogatott (Cieger 2018: 587).
83  A levéltári dokumentumok azt mutatják, hogy az Esti Lap előfizetőinek száma és ennek következtében bevételei egyre ala-
csonyabbak lettek. 1869-ben még 13 108 forint 59 krajcár folyt be előfizetői díjakból, 1870-ben már csak 10 956 forint 23 krajcár. 
Az 1867-es indulás óta gyarapodó hiány (1715 forint 81 krajcár) fedezését – a lap 1870. év végével való megszűnése nyomán – 
a miniszterelnökség sajtóosztályáról Halász Imre 1871. február 16-án engedélyezte. MNL OL K26 ME 1871:222.
84  Pap Zsigmond Andrássynak, Pest, 1870. június 20., MNL OL K26 ME 1870:1122, Berczik fogalmazványa Papnak,  
1870. június 30., MNL OL K26 ME 1870:1122.



30 Tamás Ágnes

A Concordia esetétől eltérően a Székely Hirlapról rendelkezésre állnak információk a tekintetben, miért szakadt 
meg a lap segélyezése. Támogatását Péchy Manó gróf erdélyi királyi biztos kezdte évi 1600 forinttal. 1869 januárjá-
ban értesülünk arról, hogy arra az évre ezt a lap rendelkezésére bocsátotta saját keretéből, azonban igényelte, hogy 
az összeget a kormány térítse meg számára.85 A következő években Péchy felterjesztéseit követően automatikusan, 
bármiféle megjegyzés nélkül megítélték az évi 1600 forintos segélyösszeget. 1874 novemberében azonban arról 
értesíti Berczik Mikó Mihály főispánt (az erdélyi királyi biztosi pozíció 1872. szeptember 20-ával megszűnt), hogy 
a szerkesztő már csak az 1875. első negyedéves szubvenciót kapja meg. Levelében már nem, de fogalmazványában 
indoklás is olvasható: az újság hanyagon szerkesztett, nem politikai lap, hanem a marosvásárhelyi jogászegylet 
közlönye, amelyet a kormány nem kíván támogatni, ráadásul minden székely a Nemerét olvassa – két székely 
lapot pedig nem segélyeznek (1874 szeptemberében döntöttek a Nemere szubvencionálásáról).86

A kormány – szemben a Székely Hirlappal – végig kitartott az Ung segélyezése mellett. Török Napóleon főis-
pán rendre megküldte felterjesztéseit a miniszterelnökségre az adott negyedév végén, s igényelte a következő 
évnegyedre a szubvenciót.87 Az Ungot ráadásul hatásos propagandaeszköznek értékelhették (vagy valóban sokat 
drágult a lapkiadás költsége), mivel engedélyezték a segély összegének jelentős mértékű növelését: 1873-tól 
a lap évi 1200 forint helyett 2000 forintban részesült. Az Unghoz hasonlóan sikerült elérni a segély összegé-
nek felemelését második próbálkozásra a Temesi Lapok esetében is. Az első kísérletkor, még 1873 májusában 

– az alap túlterheltségére utalva – Egervári Frigyes elzárkózott a segély emelésétől, hiába hivatkozott a főispán 
arra, hogy a kiadó a laptól 3217 forint 87 krajcár hátralékot követel, az elmaradt hirdetési és előfizetési díjakból 
1731 forint 38 krajcár kintlévősége halmozódott fel, s ha ezt be tudná hajtani, akkor is tetemes a tartozása.88 Végül 
a lap 1873-ban évi 1200 forint segélyben részesült, majd 1875 áprilisában ezt módosították évi 1700 forintra. 
Ormós Zsigmond főispán azzal indokolta kérését, hogy a lapot indulásának első három évében a tehetős te-
mesi birtokosok is támogatták, s ez a bevételi forrás meg fog szűnni.89 Berczik jóváhagyta a kérést, így három 
évnegyeden keresztül 300 helyett 425 forintot juttatott Ormósnak. A magasabb összeget azonban nem sokáig 
élvezhette a Temesi Lapok, mert az év utolsó napján arról tájékoztatja Huszár Adolf a főispánt, hogy 1876-tól 
ismét csak az alacsonyabb összeget tudja utalványozni.90 A Kelet szerkesztője, Szász Béla – már magasabb in-
duló összegről – szintén a szubvenció felemelését kérte (2000-ről 3000 forintra), azonban nem tudjuk, milyen 
mértékben járt sikerrel. Berczik mindenesetre azt válaszolta, hogy az 1875. év első félévében lehet 1500 forint 
a támogatás, a második félévben azonban csak az 1000 forint biztos, mivel nem tudja, milyen kiadások terhelik 
majd büdzséjét 1875-ben.91 Szerencsésebbnek mondható a Vlastenec szerkesztője: segélyét 1870-ben felemelték 
2000 forintról 3000 forintra (a miniszterelnökség és a belügyminisztérium közösen finanszírozta).92 A ruszin 
nyelvű Karpat’ című lap estében is elérte a főispán Török Napóleon 1875-ben a szubvenció emelését, azonban 
azt nem olyan mértékben növelték, mint a Vlastenecét: negyedévi 300 forintról 350 forintra sikerült feltor-
násznia a támogatás összegét. Török több levélben alkudozott a miniszterelnökség sajtóosztályával: először az 

85  Wenckheim Andrássynak, Buda,1869. január 12., MNL OL K26 ME 1869:69.
86  Berczik fogalmazványa Mikónak, 1874. november 25., MNL OL K26 ME 1874:291; a Nemere segélykérése: Vecsey Szapárynak, 
(1874. d. és h. nélkül) MNL OL K26 ME 1874:2017, Berczik fogalmazványa a támogatásról: 1874. szeptember 25., MNL OL K26 
ME 1874:2017. A Nemere támogatására évi 200 forinttal kevesebbet szántak, mint a Székely Hirlapra. 
87  Wenckheim Andrássynak, 1867. szeptember 22., MNL OL K26 ME 1867:1721; Wenckheim Andrássynak, 1867. szeptember 22., 
1867:2213.
88  Egervári Ormósnak (fogalmazvány), 1873. május. 14., MNL OL K26 ME 1873:331.
89  Az iratokban másik lap esetében nem bukkantunk arra, hogy a szerkesztő-tulajdonos saját forrásain (és az állami támoga-
táson) kívül más szubvencióval is rendelkezett volna. A főispán egyik leveléből tudjuk, hogy a Temesi Lapokat a megyei hatóság 
is szubvencionálta évente 500 forinttal. Ormós Szlávynak, Temesvár, 1874. január 6., MNL OL K26 ME 1874:120.
90  Ormós Wenckheimnak, Temesvár, 1875. április 28., Berczik fogalmazványa Ormósnak, 1875. május 4.; Huszár fogalmaz-
ványa Ormósnak, Bp., 1875. december 31., MNL OL K26 ME 1875:3.
91  Kérvény: Szapáry Bittónak, Bp., 1874. december 4., MNL OL K26 ME 1874:2437, Berczik Szapárynak, Bp., 1874. december 10.,  
MNL OL K26 ME 1874:2437.
92  Kandó Rajnernek, 1870. június 13., MNL OL K148 XIV. B. 1873:1459. Cieger (2018: 589) adatai között csupán 1300 forint 
szerepel erre a lapra, de ez valószínűleg csak a miniszterelnökségre eső hányad. A szubvenció ellenére 1873-ban már megszűnt 
lapként emlegetik az iratok. Kerkapoly megbízásából Szlávynak, Bp., 1873. augusztus 4., MNL OL K26 ME 1873:259.



„…a sajtó anyagi segélyezésének barátja nem vagyok” 31

1200 forint felemelését kérte 2400 forintra a magyar és ruszin nyelvű lap megjelentetéséért, majd 1600 forintot 
egy csak ruszin nyelvű lap esetében (a magyar nyelvűt szükségtelennek nyilvánítják, mivel a régióban magyarul 
megjelenik az Ung), végül Berczik engedett, s 1400 forintra emelte az összeget.93 Így is a kárpátaljai lapokat (az 
Ungot a segély felemelése előtt és a Karpat’-ot) támogatta a miniszterelnökség a legszűkmarkúbban. A felvidéki 
és az erdélyi, valamint a bánsági sajtótermékek némileg magasabb összegben részesültek, amit indokolhatott 
a kisebb potenciális olvasótábor.

Ritkán előfordult olyan eset is, hogy csupán egyszeri, rendkívüli támogatást ítéltek meg egy-egy lapnak, illetve 
már szubvencionált lapnak engedélyezték pótsegély folyósítását. Egyszeri segélyben részesült például 1869-ben 
a Siebenbürger Blätter (2000 forint). A német nyelvű újság támogatása tekintetében nem volt egyetértés Andrássy 
és Wenckheim között: Andrássy forráshiányra hivatkozva egyáltalán nem kívánta dotálni, belügyminisztere 
azonban más véleményen volt – elsősorban a képviselőválasztások és Szászföld közigazgatási átszervezése miatt 
a támogatást „mind politikai, mind államrendőri szempontoknál[!] fogva” óhajtotta. Végül mindketten módosí-
tották eredeti álláspontjukat, és kompromisszumot kötöttek: Andrássy beleegyezett egy egyszeri támogatásba, 
Wenckheim pedig lemondott a folyamatos szubvencionálás igényéről.94

Pótsegélyt a Székely Hirlap kapott 1870-ben (127,39 forint) a szerkesztő adósságainak kifizetésére.95 Más esetben 
azonban a rendkívüli segélyre irányuló kérést pénzhiányra hivatkozva elutasították: 1868-ban például Török 
főispán a választási küzdelmek nyomán megnövekedő költségek következtében (nagyszámú ingyenpéldányt 
küldenek ki) kért 200 vagy 300 forint rendkívüli segélyt az Ung számára, de sikertelenül.96

5.6. Külföldi lapok szubvencionálása

A Magyar Királyság területén megjelenő sajtóorgánumok mellett elszórt adatokkal rendelkezünk arról (1869-ből 
és 1872-ből), hogy a magyar kormányzat finanszírozott nem magyarországi megjelenésű nemzetiségi lapokat 
és bécsi sajtóterméket is.

Az egyik segélyezett sajtótermék az Orient című szerbiai lap, amely – az indoklás szerint – nem ellenséges 
a Monarchiával szemben, segélyezése mindenekelőtt Magyarország érdekeit szolgálja, így a bécsi külügymi-
nisztérium sajtóosztálya szerint nemcsak Bécsnek kellene szubvencionálnia az Orientet, hanem arra ösztönzik 
Andrássyt, hogy osszák meg a terheket (persze hivatkoznak saját sajtóalapjuk túlzott mértékű igénybevételére).97 
A miniszterelnökség válaszában 600 forintot vállalt át a Kállay Béni belgrádi főkonzul által kért 1800 forintból, 
amelyből Bécsben végül összesen 1500 forintot ítéltek meg.98

Egy másik levelében arról érdeklődik a külügyminisztérium egyik hivatalnoka 1869-ben, hogy – a fentiekhez 
hasonló konstrukcióban – Andrássy át tudná-e vállalni két romániai lap (Echo Danubien, Bukarester Fremdblatt) 
éves szubvenciójának a felét (1200 forintot).99 Dux fogalmazványa maradt fenn az akták között, amely szerint 
Andrássy pozitív választ küldött. Egy Ludasi Mórhoz köthető bécsi lap szubvencionálásának megosztása is 
felmerült, s a miniszterelnök ismét jóváhagyta a bécsi kérést. A Die Tagespresse éves segélyéből Magyaror-
szág immár jóval nagyobb összeget, 6000 forintot, míg Ausztria 8000 forintot fedezett.100 Amint láthattuk, 

93  Berczik Töröknek, 1875. október 4., MNL OL K26 ME 1875:604.
94  Péchy évi 3000–4000 forintot kért a lap fenntartására, amire válaszként azt kapta, hogy Andrássy nem rendelkezik a szük-
séges forrásokkal. Péchy Andrássynak, Kolozsvár, 1869. február 24., MNL OL K26 ME 1869:69, Wenckheim Andrássynak, Buda, 
1869. január 17., 1869. március 29. és 1869. április 17., MNL OL K26 ME 1869:99.
95  Mikó Péchynek, Marosvásárhely, 1870. március 25., MNL OL K26 ME 1870:159.
96  Török Andrássynak, Ungvár, 1868. december 25., MNL OL K26 ME 1868:393.
97  Sektions-Chef Andrássynak, Bécs, 1869. szeptember 6., MNL OL K26 ME 1869:1260.
98  Német nyelvű fogalmazvány, Buda, 1869. szeptember 8., MNL OL K26 ME 1869:1260. 
99  Leopold Friedrich von Hofmann Andrássynak, Bécs, 1869. április 6., MNL OL K26 ME 1869:461.
100  Orczy Béla báró a miniszterelnökségnek, Bécs, 1869. november 5., MNL OL K26 ME 1869:1550. Cieger (2018: 588–589) 
kutatásai szerint több külföldi, illetve bécsi lapot is szubvencionálhattak. Megfigyelhetjük, hogy ezek mindegyike nagyobb 
összeget tett ki, mint a magyarországi vidéki lapok átlagos szubvenciója.



32 Tamás Ágnes

a Tagespresse biztosítékát is letette a magyar kormányzat 1869-ben. Arra azonban nem találtunk adatokat, hogy 
Bécsből magyarországi lapokat támogattak volna a kiegyezést követően. A kooperáció elsősorban a Monarchia 
külpolitikai céljait szolgálhatta.

Olyan esetre is rendelkezünk adattal az 1870-es évekből, hogy ausztriai segélykérési próbálkozást elutasítot-
tak fedezethiányra hivatkozva. 1871-ben – már a kiegyezés előtti években is segélyben részesülő – „Dr. J. von 
Bauszner” tevékenységének támogatását kérte a bécsi sajtóosztály – sikertelenül.101

6. Összegzés

Ha az 1867-től pozícióban lévő magyar kormányok laptámogatási gyakorlatát áttekintjük, megfigyelhetjük, 
hogy az 1860-as évekhez, a kiegyezés előtti időkhöz képest több lapot támogattak, s ennek mértéke is emelke-
dett a vidéki magyar és nem magyar nyelvű lapok esetében (a Temesvarer Zeitung csupán évi 600 forintban 
részesült, a Concordia 1000 forintban). Ez alól kivételt csupán a Krajan 1867 előtti bőkezűbb finanszírozása 
jelentett. A kiegyezés előttihez képest magasabb, évi 1200–3000 forintos juttatásokat magyarázhatják a lap-
szerkesztők növekvő kiadásai, amelyekre az aktákban is találunk utalást (papíráremelkedés, szedők bérének 
növekedése).102 Bár a példányszámokra vonatkozóan kevés adattal rendelkezünk, mind a Krajan, mind pedig 
a Concordia példányszámai csökkentek, így ez nem indokolhatta a magasabb összegeket.

A kiegyezés előtti évek laptámogatási rendszerét megörökölte, de át is alakította az Andrássy-kormány: vidéki 
magyar és nemzetiségi nyelvű sajtótermékeket aktívabban támogattak, annyibban azonban hűek maradtak 
elődeik politikájához, hogy a fővárosban megjelenő félhivatalos lapok közül néhányat kiemelkedően nagy 
összeggel dotáltak. E lapok esetében azonban, mint láthattuk, a siker nem volt tartós – kivéve a Hirmondót, 
amely 1893-ig látott napvilágot. Folytatták tehát a laptámogatás politikáját, amely – Salamon észrevételeinek 
megfelelően – nem bizonyult eredményesnek a kiegyezést követő években: a segélyezett lapok nem tudtak tal-
pon maradni szubvenció nélkül. A rendszert nem alakították át, Salamon Ferenc javaslatai nem valósultak meg.

A kiegyezést követő évek magyar kormányainak sajtótámogatási gyakorlata nem mutat egységes, előre jól 
átgondolt rendszert. Inkább a korábbi években segélyezett lapok támogatását folytatták, illetve a beérkező aján-
lásokra és kérelmekre hagyatkoztak. Nem bukkantunk olyan dokumentumra, amely a szubvencionálás tervezett 
újragondolását, világos célok megfogalmazását tartalmazná; kormányzati indoklások csupán akkor találhatók, ha 
egy-egy sajtóterméket elkezdtek dotálni vagy beszüntették a támogatást. Törekedtek arra, hogy egy-egy régióban, 
egy-egy nemzetiségi nyelven jelenjen meg kormánypárti lap, ennek érdekében a kabinethez forduló sajtótermékek 
szerkesztőit-tulajdonosait támogatták – vagy ha már másik lapot szubvencionáltak, elutasították a kérést. A ma-
gyar nyelvű vidéki lapok dotálása még esetlegesebbnek tűnik, mint a nemzetiségi sajtótermékeké: az orgánumok 
kevésbé fedik le az ország nagyobb területeit, ami többek között a véges pénzeszközökkel magyarázható, illetve 
inkább a fővárosi szubvencionált lapokat igyekeztek vidékre is eljuttatni, így népszerűsítve a kormánypárti nézeteket.

A bécsi és más külföldi újságok támogatása pedig általában külpolitikai célokat szolgált, ellensúlyozni próbálta 
az elsősorban szerb és román sajtótermékekben megjelenő bírálatokat Magyarország vagy a Monarchia kapcsán.

A segélyezés tekintetében az 1869. év volt a legmozgalmasabb: a kiegyezés utáni első, igen kiélezett választá-
sok jó érvnek mutatkoztak a különféle támogatások igénylésekor, s ezt kihasználták a kérelmezők. Mindenféle 
típusú folyamodvány gyakori 1869-ben: igényelnek rendkívüli segélyt, megítélnek (vagy utalványoztak továbbra 
is) rendszeres segélyt, postai szállítási díj és bélyegdíj alól mentesítik a lapokat, illetve leteszik kiadójuk helyett 
a biztosítékot. Később már kevésbé hajlítható a sajtóirányítás, úgy tűnik, általában csak akkor kezdenek el új 
lapot segélyezni, ha megszűnt egy másik támogatott újság. Az akták tanúbizonysága szerint az első években 
Wenckheim belügyminiszter volt agilisabb, ő sürgette, győzködte Andrássyt, ha újabb és újabb sajtótermékek 
támogatásáról kellett dönteni.

101  Hofmann Lónyaynak, Bécs, 1871. december 18., Berczik válaszfogalmazványa, 1872. január 9., MNL OL K26 ME 1872:41.
102  Török Szlávynak, Ungvár, 1872. december 28., MNL OL K26 ME 1872:674.



„…a sajtó anyagi segélyezésének barátja nem vagyok” 33

Révész T. Mihály (1986: 115) konklúziója szerint 1869 után a biztosíték letétele volt szinte a leggyakoribb 
sajtótámogatási mód, azonban ez adataink alapján nem igazolható. 1869-ig valóban több lap biztosítékát tették 
le, de 1869 után nem ez tűnik a leggyakoribb segélyezési eszköznek: a negyedévente rendszeresen küldött szub-
venció gyakoribb 1870-től, mint a biztosíték átvállalása (amiben szerepe lehetett a Pester Journal bemutatott 
botrányának is). Bellér Judit (1981) tanulmánya pedig arra világít rá, hogy a korszak elején átvett, kialakított 
sajtótámogatási gyakorlat a dualizmus korában lényegében nem változott.

Kitekintésként érdemes még arra utalni, hogy a sajtótámogatás hasonlóan működött a Monarchia nyugati 
felében: Ausztria szintén dotált vidéki és fővárosi sajtótermékeket (a bécsi lapokat rendre nagyobb összeggel, mint 
a vidékieket), mint ahogy külföldön megjelenő újságokat is, és Bécs ugyancsak törekedett arra, hogy jelenjenek 
meg kormánylapok a különféle nemzet(iség)i régiókban.103 Abban a tekintetben, hogy az 1860-as évek végén 
már nem a negatív sajtóirányítás eszközei (például a cenzúra) domináltak, hanem a különféle pozitív sajtóirá-
nyítási módszerek (a pénzügyi támogatási formák mellett meg kell említeni például az információk közlését 
és a cikkek írását), Poroszország hasonlóképpen járt el (Fedlman 2016), mint az Osztrák–Magyar Monarchia 
két államegysége, tehát a magyarországi sajtóvezénylet metódusai nem tekinthetők a korszakban egyedinek.

Irodalom

A Pallas nagy lexikona (1897): 16. köt. Budapest: Pallas.
Bellér Judit (1981): A kormánypárti sajtó támogatásának formái a századfordulón. Magyar Könyvszemle, 97. évf. 
4. sz. 276–298. o.
Cieger András (2009): „Királyi demokrácia”. Szabadságjogok a magyar liberálisok reformterveiben 1867 után. 
Aetas, 24. évf. 3. sz. 55–82. o.
Cieger András (2018): A kormányzati politika rejtett működése. A miniszterelnök bizalmas kiadásai 1872-ben. 
Történelmi Szemle, 60. évf. 4. sz. 575–594. o.
Cseh Dániel (2015): A várospolitika szereplői és konfliktusai (1867–1914). In: Pethő László (főszerk.): Jászbe-
rény története a reformkortól a harmincas évekig, 95–177. o. Jászberény: Jászsági Évkönyv Alapítvány.
Deák Ágnes (2018): Suttogások és hallgatások. Sajtó és sajtópolitika Magyarországon, 1861–1867. Budapest: Osiris.
Feldmann, Dominik (2016): Von Journalisten und Diplomaten. Die Entdeckung der Presse für die Außenpolitik 
in Preußen und Österreich, 1849–1879. Berlin: Duncker & Humbolt.
Révész T. Mihály (1986): A sajtószabadság érvényesülése Magyarországon, 1867–1875. Budapest: Akadémiai.

Abstract in English

“I am no friend of financial aids granted to the print press.” Methods of positive press administration, 
1867–1875
This paper offers an analysis of the methods of press funding in the first few years following the Austro-Hungarian 
Compromise. It asks the question of whether the press politics of the era evinced continuity or discontinuity 
if compared to the previous period. It describes the different methods of press funding, including subscrip-
tions, the dissemination of free copies, the newspaper stamp loan, the postal delivery cost exemption, deposit 
takeover, and subsidies. Its findings suggest that the Andrássy administration both inherited and modified the 
former system of press funding: it granted more funding to rural Hungarian and non-Hungarian newspapers, 
yet it followed their predecessors in that it subsidised some semi-official newspapers published in Budapest.

103  Például: a bécsi sajtóalapból fizetett sajtótámogatásokról részletes listát ismerünk az 1870. évre vonatkozóan: Jegyzék az 
1870. január 1-je óta a magas miniszterelnökségi sajtóalapból már kifizetett összegekről, d. n. Staats-Archiv des Innern und der 
Justiz, Ministerrats-Präsidium, Presseleitung, 3. doboz, Prot. No 6/PL 1870. Áttekintés a k. k. miniszterelnökség sajtóvezénylet 
kiadásairól 1870 márciusától az 1870. év végéig. Uo. 26/PL 1871.



34 Tamás Ágnes

Keywords: Austro-Hungarian Compromise, comparative analysis, methods of press funding, press politics, 
semi-official press organs, subvention.

Tamás Ágnes a Szegedi Tudományegyetem Történelemtudományi Doktori Iskolájában szerzett fokozatot 
2012-ben. Az SZTE BTK Modernkori Magyar Történeti Tanszéknek tudományos munkatársa. Fő kutatási 
területe a sajtótörténet, a nemzetiségi sztereotípiák, karikatúrák, élclapok vizsgálata a dualizmus korában és 
a két világháború között.


	_Hlk39476450

