
 49
XXIII. évf. 3-4. szám

Bátorfy Attila

Egy autoriter médiarendszer felé 
tartó ország: Magyarország

A magyar sajtószabadság eróziója folyamatosan és jól dokumentált, a külföldi érdeklődők számára is hozzáférhető 
tény. A politikatudománynak vannak egymással vitatkozó elméletei a magyar politikai berendezkedés rend-
szerszintű értelmezéséről, viszont a magyar médiaszíntér tulajdonságainak elméleti szintű megközelítései 
szórványosak és hiányosak. Ebben a tanulmányban a 2010 óta hatalmon lévő Orbán-kormányok által önkényesen 

– adminisztratív-szabályozási, állami finanszírozási és kommunikációs eszközökkel – átalakított magyar média-
rendszer tulajdonságainak leírása alapján arra teszek kísérletet, hogy elhelyezzem azt a klasszikus és újabb 
médiarendszer-elméletek között, és ezzel kiegészítsem az eddigi megfigyeléseket néhány újabbal. Rámutatok 
arra, hogy Orbán Viktor médiával kapcsolatos tekintélyelvű elképzelései már legalább az első kormányzása óta 
világosak voltak, és amellett fogok érvelni, hogy noha a magyar médiarendszer a kevert jellegzetességei ellenére 
nem passzol egyetlen médiarendszer-elméletbe sem, ez csakis annak köszönhető, hogy ezek az elméletek utólag 
rajzolnak kontúrokat a dinamikusan változó médiatereknek. Ennek belátása véleményem szerint abban segíthet 
ben  nünket, hogy a hatalom és a média viszonyának vizsgálatakor azonosíthassuk a médiarendszerek archetípusait. 
Ezt a média autoriter átalakításhoz használt eszközök és hatásaik bemutatásán keresztül teszem meg, és amellett 
fogok érvelni, hogy a magyar médiarendszer a Siebert, Peterson és Schramm (1956/1984) által felállított kategóriák 
közül dinamikájában az autoriter és ezen belül is a szovjet-kommunista típusú médiarendszerhez hasonlít.1

Kulcsszavak: médiarendszerek, médiaszabadság, politika és média, politikai befolyás, sajtószabadság

Hungary: A Country on the Path 
Toward an Authoritarian Media System
The erosion of the freedom of press in Hungary is a constantly and well-documented fact, accessible to foreign 
visitors. Political science has competing theories for a systemic understanding of the Hungarian political 
establishment, but theoretical approaches to the characteristics of the Hungarian media landscape are sporadic 
and incomplete. In this paper, based on a description of the properties of the Hungarian media system, which 
has been arbitrarily transformed by the Orbán governments in power since 2010 through administrative-regulatory, 
state funding and communication tools, I attempt to situate it between classical and recent media system theories 
and thus complement the observations made so far with some new ones. I will point out that Orbán’s authoritarian 
ideas about the media have been clear at least since his first government and argue that although the Hungarian 
media system, despite its mixed features, does not fit into any media system theory, this is only because these 
theories draw the contours of the dynamically changing media spaces after the fact. Recognising this, I believe, 
can help us to identify archetypes of media systems when examining the relationship between power and media. 
I will do this through an illustration of the tools and their effects used for authoritarian media transformation 
and will argue that the Hungarian media system, among the categories established by Siebert, Peterson and 
Schramm, is similar in its dynamics to the authoritarian and the Soviet-communist media systems.

Key words: freedom of press, media and politics, media freedom, media system theories

1  A 2018-ban írt tanulmány eredetileg „Hungary: A Country on the Path Toward an Authoritarian Media System” címmel 
jelent meg 2019-ben az akkor ismert adatok és folyamatok alapján itt: Angelos Giannakopoulos (ed.): Media, Freedom of Speech 
and Democracy in the EU and Beyond, pp. 31–47. Tel-Aviv: Tel-Aviv University. S. Daniel Abraham Center for International 
and Regional Studies. A szerző nézetei azóta néhány dologban módosultak és finomodtak, jelenlegi nézeteit lásd Bátorfy (2022). 



50 Bátorfy Attila

1. Bevezetés

2018. november 28-án az addig a kormánypárthoz kötődő médiavállalkozók közösen összesen 476 televíziót, 
rádiót, nyomtatott lapot, hírportált és plakátcéget adtak át ingyenesen az alig néhány hete létező Közép-Európai 
Sajtó- és Média Alapítványnak (KESMA). Ezeket a médiumokat a médiakutatók addig is egységes, többnyire 
központilag irányított kormánypropaganda-konglomerátumként kezelték, ám a külföld felé addig nehéz volt 
adatalapon amellett érvelni, hogy ezek a médiavállalkozások csak papíron függetlenek, hiába van tizennégy 
tulajdonosuk, valójában egyetlen nagy halmaz elemei. A magyar médiakutatók számára ez a fejlemény annyiban 
hozott új helyzetet, hogy ez a cégszerűen is megmutatkozó koncentráció jelentős mértékben megkönnyíti a 
további, egyébként sokszor kifejezetten fárasztó érvelést. Ekkora, egy kézben koncentrálódó médiabirodalom 
a szocialista pártállami sajtó 1989-es megszűnése óta nem volt Magyarországon. A kormánypárti cégek ösz-
szesített árbevétele 2017-ben összesen 35,6 millió euró volt, ami a teljes magyar médiapiac összesített árbevé-
telének 43 százaléka (Whitereport-CEU CMDS 2019). Az alapítványi formában felálló médiamonstrumot a 
miniszterelnök rendeletével „nemzetstratégiai jelentőségű” és „közérdekű” címkével látták el, hogy a Gazdasági 
Versenyhivatal ne folytathassa le a versenyfelügyeleti eljárást, csak jóváhagyja az egyesülést. A kormánypárti 
delegáltakból álló Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) pedig hivatalból eljárást indíthatott volna 
a médiakoncentráció megállapítására és az összefonódás megtiltására, de ezt ebben az esetben nem tette meg. 
A magyar média helyzetére korábban érzékenyen reagáló Európai Unió szervei erre a felállásra már nem rea-
gáltak, az ellenzéki szocialisták és a Magyar Újságírók Országos Szövetsége az Alkotmánybírósághoz fordultak, 
a Szabad Pécs nevű vidéki hírportál és a Társaság a Szabadságjogokért nevű civil szervezet pedig 2019. január 
közepén a Fővárosi Törvényszéken támadta meg a fúziót, mert álláspontjuk szerint az eljárás több szempontból 
törvény- és alkotmányellenes volt, tovább torzítja a piaci viszonyokat, és súlyosan sérti a nyilvánosság sokszínű 
tájékozódáshoz való jogát. A perek jelenleg folyamatban vannak.

A kormány fenti lépése véleményem szerint nagyon jól megvilágítja, hogy a médiáról alkotott elképzelései 
érdekében milyen eszközökhöz hajlandó nyúlni. Egy ilyen mértékű centralizáció és koncentráció nem csupán 
az európai irányelvekkel ellentétes (CoE 2007 vö. Gálik 2010), hanem megsérti a hatályos magyar médiatör-
vény jelentős befolyásolási erőre (JBE), valamint a horizontális és vertikális koncentrációra vonatkozó korlá-
tozásait is (Médiatörvény 2010: A67–70). Ahhoz, hogy az illetékes hatóságok ne tudják érdemben vizsgálni a 
koncentrációt, a magyar miniszterelnök – jelezvén, hogy ez számára különösen fontos ügy – egy saját maga 
által jegyzett rendelettel2 a közérdekre és a nemzetstratégiai jelentőségre hivatkozva egy 2013 októberében 
elfogadott másik jogszabály (Act LVII 2013: A24, A96–97) alá rendelte a médiamonstrum működését, amely 
jogszabály lehetőséget ad a kormánynak arra, hogy a neki tetsző monopóliumokat és oligopóliumokat kivonja 
a versenytörvény azon rendelkezései alól, amelyek megakadályozhatnák a tisztességtelen piaci magatartást,  
az erőfölénnyel való visszaélést és a túlzott piaci koncentrációt. A médiahatóságnak még ugyan lett volna 
lehetősége saját hatáskörben vizsgálatot indítani, ám a száz százalékban kormánypárti delegáltakból álló hatóság 
ebben az esetben nem indított eljárást.

Van még egy fontos mozzanat az esetben: a nemzetre és a közérdekre való hivatkozás. Az Alapítvány által 
ki adott közleményben megjelölt célok között a következők szerepelnek: a nemzeti öntudat erősödését szolgáló 
tevékenység segítése, a helyi sajtó támogatása, a magyar írott sajtó megőrzése, a hagyományos nyomtatott 
magyar sajtókultúra megőrzése, a nemzeti értékeken alapuló magyar közbeszéd formálása és a nemzeti érté-
keket valló nemzedék felnevelése. Az alapítvány élére kinevezett egykori fideszes képviselő, az azóta lemondott 
Varga István pedig egy vele készült interjúban amellett érvelt, hogy az alapítvány létrehozásának oka a nemzeti, 
keresztény, konzervatív alapokon nyugvó, kiegyensúlyozott, hiteles tájékoztatás megteremtése volt a baloldali-
liberális médiatúlsúllyal szemben.

2  A Kormány 229/2018. (XII. 5.) Korm. rendelete a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány által az ECHO HUNGÁRIA TV 
Televíziózási, Kommunikációs és Szolgáltató zártkörű Részvénytársaság, a Magyar Idők Kiadó Korlátolt Felelősségű Társaság,  
a New Wave Media Group Kommunikációs és Szolgáltató Korlátolt Felelősségű Társaság, valamint az OPUS PRESS Zártkörűen 
Működő Részvénytársaság megszerzésének nemzetstratégiai jelentőségűvé minősítéséről, Magyar Közlöny, 2018. XII. 5. 229. o.



Egy autoriter médiarendszer felé tartó ország: Magyarország 51

2. Elméleti háttér

A médiarendszer-elméletek szükségszerűen mindig torzítanak valamelyest, hiszen az egyes országok, régiók 
közös tulajdonságaira koncentrálnak, és azok alapján próbálnak kategóriákat létrehozni, míg a nyilvánvaló 
különbségeiket elkenik. Szintén közös ezekben az elméletekben, hogy alapvetően a nyugati világ liberális demok-
ráciáinak szabad és plurális médiarendszereit tekintik zsinórmértéknek. Ez a normativitás a kritikák ellenére 
nem önkényes, mivel a demokráciák fejlettségi szintje és a sajtószabadság szintje összefügg: diktatúrákban a 
hatalmat ellenőrző, az állampolgárok tájékozottságához és átgondolt döntéseihez elengedhetetlen független, 
kritikus média nem létezik, csak propaganda.

Minden rendszerelmélet saját korának szülötte, csak a már megtörtént eseményekből, megfigyelt és doku-
mentált információkból tud dolgozni, a jövőt nem látja, nem láthatja előre. Ebből adódóan számos elmélet 
tűnhet idejétmúltnak vagy részlegesnek. Problematikus, hogy a rendszerelméletek ritkán képesek megragadni 
a változások dinamikáját, ezért tűnhetnek egyes kategóriák rugalmatlannak. A rendszerelméletek sajátja 
továbbá, hogy tipizálnak, sűrítenek, így csak korlátozottan, megkötésekkel érvényesek. Mindez elvezethetne 
bennünket Colin Sparks (2017) azon kérdéséhez, hogy amennyiben a médiarendszerek ennyire különbözőek, 
a kategóriákkal pedig ennyi baj van, úgy összehasonlíthatók-e egyáltalán a médiarendszerek. Úgy gondolom, 
hogy noha a fentebbi kérdéseket figyelembe véve kell értékelni a médiarendszer-elméleteket, mégis az egyes 
médiarendszereknek vannak olyan leírható tulajdonságaik, amelyek alapján külön típusokként azonosíthatók.

A médiarendszer-elméletek első, a további elméletek kiindulópontját jelentő klasszikusa Fred Siebert, Wilbur 
Schramm és Theodore Peterson 1956-ban megjelent, azóta több kiadást is megélt Four Theories of Press című 
könyve. Történeti vizsgálódásaik során az azonosított jellemzők alapján négy ideológiavezérelt sajtórendszert 
különböztettek meg:3 a tekintélyelvűt, a libertáriust, a társadalmilag elkötelezettet és a szovjet típusút. Ezeket 
a típusokat én archetípusoknak tekintem, mivel úgy vélem, hogy a típusok mögött meghúzódó ideológiák 

– ha különböző mértékben is – a mai napig velünk élnek.4 Természetesen ritka, hogy ezek az archetípusok 
egy országon belül sokáig érvényben legyenek, vegytiszta formájában csak a szovjet-típusú médiarendszer 
élt a kommunista Szovjetunióban és csatlósállamaiban, illetve a szélsőségesen autoriter médiarendszer a 
náci Németországban, a fasiszta Olaszországban és más autoriter rezsimekben. Ugyanakkor a tekintélyelvű, 
a libertárius és a társadalmilag felelősségvállaló archetípusok plurális médiapiacokon egyszerre is tudnak ér-
vényesülni, de – mint látni fogjuk – még a szovjet típusú médiarendszer tulajdonságai is virulensek lehetnek 
egy kevert, plurális médiarendszeren belül.

A médiarendszer-elméletek másik nagy hatású, alighanem legtöbbet idézett, éltetett és kritizált műve Daniel C. 
Hallin és Paolo Mancini 2004-ben megjelent Comparing Media Systems című hatalmas tanulmánya, amelyben 
azt vizsgálták, hogy a politikai berendezkedés korrelál-e a médiatér leírható tulajdonságaival, és ha igen, akkor 
milyen mértékű ez a politikai párhuzamosság. Megfigyeléseik és adataik alapján ők három médiarendszert 
különböztettek meg (Hallin & Mancini 2004/2008: 107–274): a mediterrán vagy polarizált-sokszínű modellt, 
az észak-közép-európai vagy demokratikus-korporatív modellt, illetve az észak-atlanti vagy liberális modellt. 
Ennek a tanulmánynak nem témája Hallin és Mancini módszertana, kategóriái és elmélete nyomán szétburján-
zó kritikai szövegkorpusz bemutatása,5 de Magyarország szempontjából döntő, hogy Közép- és Kelet-Európa 
posztszocialista országaival akkor nem foglalkoztak, csak később, a kritikák hatására kísérelték meg az elméletet 
kiterjeszteni más régiókra, kontinensekre is (Hallin & Mancini 2012).

Részben ennek a hiányosságnak is köszönhető, hogy a Comparing Media Systems összehasonlító módszer-
tanából kiindulva, azt továbbgondolva a régió médiakutatói igyekeztek a posztszocialista országokat is fel-
tenni a térképre, és több hasonlóságot állapítottak meg Hallinék mediterrán-polarizált sokszínű modelljével.  

3  A szerzők a korszak adottságai miatt szinte kizárólag a nyomtatott sajtóval és az újságírással foglalkoztak, ezért könyvükben sajtó-
rendszerekről beszélnek. Értelemszerűen ma már médiarendszert használunk, én is médiarendszerekként használom a kategóriáikat.
4  A négy alapkategóriát többen igyekeztek kiegészíteni, jelentős hozzájárulás az elmélethez Robert Picard (1985) demokratikus- 
szocialista kategóriája. 
5  A kritikákat összefoglalja és azokat további szempontokkal bővíti legújabban Sparks (2017: 36–64).



52 Bátorfy Attila

Nem előzmények nélkül. Számos kutató (Splichal 1994, Wyka 2007, Jakubowicz & Sükösd 2008, Sipos 2010, 
Bajomi-Lázár 2017a) a régió médiapiacainak átalakulásában párhuzamot és analógiákat látott a Berlusconi-féle 
olasz médiamodellel, így a posztszocialista közép- és kelet-európai médiaátalakulásokat, köztük a magyart is 
nevezték olaszosodásnak, mediterranizációnak, illetve berlusconizációnak is.

Ugyanakkor az új, kiegészítő elméletekben azonban mindenképpen közös, hogy a posztszocialista országok 
médiarendszereiben egyfajta kevert, nyugat, kelet és dél határain ingadozó, átmeneti, harmadikutas fejlődést 
azonosítottak, de az országok között számos, nem pusztán árnyalatnyi különbözőségre is rámutattak (Jakubowicz 
& Sükösd 2008, Dobek-Ostrowska et al. 2010, Mihelj & Downey 2012, Dobek-Ostrowska & Głowacki 2015, 
Bajomi-Lázár 2017a).

3. A magyar médiarendszerről szóló elméletek

Az elméletbe Magyarországot is beillesztő, illetve kizárólag Magyarországra vonatkozó szakirodalmi források 
száma első ránézésre soknak tűnik. Egy részük más posztszocialista országok médiarendszerével együttesen 
tárgyalja Magyarország helyzetét, több azonban nem a médiaelmélet fogalmi keretét, hanem a politikatudo-
mányból kölcsönzött fogalmakat használja.

Mindezek közül álláspontom szerint a Magyarországra jellemző legjobb leírást Dobek-Ostrowska és Głowacki 
adja (2015). Kategorizálásuk szerint Magyarország az átpolitizált médiarendszerű posztszocialista országok közé 
tartozik, ahogy Horvátország, Románia, Szerbia és Bulgária. Ennek a csoportnak a közös jellemzője szerintük a 
gyenge és labilis demokrácia, a folyamatosan romló teljesítmény a sajtószabadság-rangsorokban, a kereskedelmi 
szektor vegyes külföldi és hazai tulajdona, a pártos közéleti sajtó és hírmédia pártpolitikai beágyazódottsága, 
a tulajdonosok kötődése és kitettsége a politikai pártoknak, valamint a külföldi tulajdonosok távolságtartása a 
közéleti és a politikai tartalmaktól. Úgy gondolom azonban, hogy a magyar média részben már akkor számos 
közös jellemzőt mutatott a szerzők által a tekintélyelvű csoportba sorolt Oroszországgal és Fehéroroszországgal 
is. Ilyen jellemző például a centralizált politikai hatalom, a verseny látszólagossága, a viszonylag még független 
online média egyre szűkülő tere, valamint az újságírók de facto politikai aktorként való átértelmezése. Ezek a 
jellemzők pedig 2015 óta csak erősödtek Magyarországon.

A részben a politikatudomány fogalmaival és nyelvi játékaival is operáló, főként magyar szerzők által előállított 
szakirodalom nyilvánvalóan az erős politikai befolyás, az egypártrendszer összeomlása után politikai szimpátia 
szerint széttöredezett pártos sajtó és a politikai párhuzamosság miatt kölcsönöz onnan. Így a magyarországi 
média esetében korábban találkozhattunk a pártgyarmatosítás fogalmával (Bajomi-Lázár 2013a, 2013b), a kor-
mányzati hatalom terjeszkedésével szűkülő és korrumpálódó plurális médiapiac modelljének leírásakor pedig 
a foglyul ejtett (Urbán et al. 2017, Bátorfy 2017), a haveri (Martin 2017), valamint a kormánypárt működését 
szervezett bűnözői csoportként leíró elméletet a médiára is kiterjesztő maffiaszerű kategóriákkal (Magyar 2016). 
Újabban Bajomi-Lázár Péter (2019) a rendszer leírásakor a putyinista-modellre hasonlító patrónusi-kliensi média- 
rendszert használja.

Az évek során fontos tényalapú szövegfolyammá állt össze a firenzei European University Institute Center 
for Media Pluralism and Freedom által irányított összeurópai Media Pluralism Monitor nevű összehasonlító 
kutatása. Bár maga a központ nem rangsorol, és óvakodik a rendszerszintű kategóriák felállításától, a magyar 
média helyzetével foglalkozó kemény adatokra és ellenőrizhető információkra épülő narratív jelentések a poli-
tikai befolyásolás és a piaci sokszínűség dimenzióját egyre nagyobb kockázatúnak ítélték meg (Brouilette et al. 
2017, Bognár et al. 2018). 

Érdemes még kitérni a konvencionális sajtószabadság-rangsorok kategóriáira is. A Freedom House Freedom 
of the Press globális osztályozása szerint Magyarország a legfrissebb értékelés szerint 44 ponttal a részben 
szabad kategóriába került (Freedom House 2018), míg a Reporters Sans Frontières (2018) újságírószervezet 
szerint Magyarország „problematikus” ország, globálisan a 73. helyen állt 2018-ban, és az Európai Unió országai 
közül csak Görögország és Bulgária végzett rosszabb helyen. Ezek a rangsorok minden módszertani kritikájuk 
ellenére azért jók, mert láthatóvá teszik a trendeket.



Egy autoriter médiarendszer felé tartó ország: Magyarország 53

4. Az Orbán-kormányok médiapolitikája

Orbán Viktor miniszterelnök és a kormányzó Fidesz nagyon hosszú politikai utat tett meg a „liberális kedvenc” 
szereptől a „jobboldali-populista” szerepig, ezzel párhuzamosan pedig a médiáról és annak feladatáról vallott nézetei 
is radikálisan megváltoztak. A rendszerváltáskor Orbán az akkori hazai és nemzetközi baloldali és liberális sajtó 
ünnepelt sztárja volt, ám ugyanez a sajtó kezdett el foglalkozni a rendszerváltás utáni korrupció gyanús privatizációk 
Fideszt érintő ügyeivel is, ami miatt Orbán viszonylag hamar ellenségként kezdte el kezelni a tőle független médiát.

Orbán és a Fidesz „konzervatív-keresztény fordulata” 1993-tól bontakozott ki. A médiával kapcsolatos né-
zetei pedig már az első, 1998-as választási győzelmét megelőzően nagyban merítettek a kilencvenes évek eleji 
szélsőjobboldali, radikális és antiszemita szubkultúrák azon narratívájából, miszerint a magyar médiát az 
összeomló pártállam egyfelől kiárusította a „nemzetietlen” multinacionális tőkének, másfelől a privatizáció 
során átmentette tájékoztatási monopóliumát a posztkommunista üzleti és értelmiségi elitnek. Az első Orbán-
kormány álláspontja szerint a rendszerváltás utáni médiaviszonyok nem tisztességes versenyben alakultak ki, 
a magyar médiapiacon pedig nem artikulálódnak súlyuknak megfelelő mértékben a keresztény, polgári, nemzeti 
gondolatok. Ez az igazságokat, de megannyi tévedést (Juhász 2004: 69–71) is felmutató erkölcsi és gazdasági 
narratíva lett az első Orbán-kormány médiapolitikájának alapja (vö. Monori 2005: 278–284, Paál 2013: 124–125), 
az átalakítás fő eszköze pedig az állam erőforrásainak diszkriminatív felhasználása volt.

Az első Orbán-kormány médiapolitikájának átalakításra bevetett eszközei semmiben nem különböztek a 2010 
óta folyamatosan regnáló Orbán-kormányok eszközeitől, csupán intenzitásukban voltak gyengébbek. Közpénzből 
megerősítették a konzervatív Magyar Nemzet napilapot, szintén közpénzből elindították a Heti Válasz hetilapot, 
a közmédiát pedig erőszakos személyi cserékkel állították át a saját oldalukra. Már akkor igyekeztek domesz-
tikálni a szélsőjobboldali véleményeket a konzervatív-polgári nyilvánosságban (a radikális-jobboldali, sokszor 
antiszemita Új Magyarországot beolvasztották a Magyar Nemzetbe), az állami hirdetéseket, főként a legnagyobb 
állami tulajdonú vállalat, a Szerencsejáték Zrt. hirdetéseit (Bajomi-Lázár 2005: 44–45, Paál 2013: 285) pedig 
átirányították a saját lapjaikba. Ebből a Fidesz és Orbán Viktor azt a következtetést vonta le, hogy ezen a téren 
nem voltak elég radikálisak, a választási vereséget pedig a továbbra is jelentős részben „balliberális médiatúlsúly” 
kormányellenes tudósításainak tudták be. Mindezt annak ellenére, hogy jól dokumentált a közmédia fideszes 
megszállása, az akkor még hatalmas nézettséget produkáló két nagy kereskedelmi csatorna, a TV2 (Pro7Sat1) 
és az RTL Klub (Bertelsmann) szinte teljes politikasemlegessége (Bajomi-Lázár 2005: 41), valamint a német 
kiadók (Axel Springer, Bertelsmann, Gruner + Jahr, Ringier, Westdeutsche Zeitung) politikasemlegessége és a 
közéleti tartalmaktól való tartózkodása (Galambos 2008).

A 2002 és 2010 között ellenzékben lévő Fidesz lassú médiaépítkezésbe kezdett. Elindítottak egy hírcsatornát 
(Hír TV), két rádiót (Lánchíd Rádió, Class FM), felvásároltak néhány plakátcéget, továbbá néhány Orbánnal 
szimpatizáló üzletember a Fidesz szolgálatába állította saját médiumait (Magyar Hírlap, Echo TV, Helyi Téma). 
Ehhez érdemes hozzátenni, hogy a Fidesz ellenzékben is élvezte a közmédia számos fontos hír- és közéleti 
műsorának feltétlen támogatását és elfogultságát (vö. Monori 2005: 285–287), ahogy azt is, hogy a 2006-os 
önkormányzati választások után a túlnyomó többségben fideszes vezetésű települések a helyi sajtót szimpla 
pártszócsővé alakították át (Kitta 2013: 250).

A 2010-es választások óta tartó Orbán-korszakot médiaszempontból két időszakra lehet osztani, ezt a két 
időszakot pedig a 2014-es választási győzelem utáni éles cezúra választja el. 2010 és 2014 között a kormánypárti 
média Orbán gyerekkori barátja, Simicska Lajos személye körül koncentrálódott. Ezt az időszakot az állam 
személyi és anyagi erőforrásainak magánérdekből történő korrupt kiaknázása jellemezte, ezt tükrözi az erről 
az időszakról szóló tudományos munkák értelmezése is, amelyek egyfelől a state capture (Bátorfy 2015, 2017, 
Urbán et al. 2017), másfelől a haveri kapitalizmus (Tóth & Fazekas 2015, Szeidl & Szűcs 2017, Martin 2017), 
illetve a maffiaállam (Magyar 2016) elméleti kereteibe illeszkednek.

Ezek közös jellemzője, hogy a magyar médiarendszert a 2010 és 2015 közötti időszakban minden korábbinál 
erőteljesebben átszőtték a személyes lekötelezettségen alapuló, informális, közpénzből finanszírozott korrupciós 
aktusok, és ezeken keresztül elvárt feltétlen lojalitás a miniszerelnök, a kormány és a párt felé. Ennek szakító-
próbája volt Orbán és addigi barátja, Simicska 2015 tavaszi elhíresült összeveszése, amely után az orbánisták 



54 Bátorfy Attila

kivonultak a Simicska tulajdonában lévő médiumokból, amelyek ezután elvesztették állami hirdetéseiket, és vé-
gül az oligarcha Orbán 2018-as harmadik kétharmados győzelme után eladta – a kormánypárti nyilvánosság 
értelmezésében „visszaadta” – jelentős veszteségeket termelő médiacégeit a pártnak.

2015 és 2018 között azonban a Simicska tulajdonában maradó médiumok pótlását meg kellett oldani. Ezt 
egyrészt új médiumok indításával oldották meg (Magyar Idők, Lokál, Ripost, 888.hu, Karc FM), másrészt multi-
nacionális cégek állami kölcsönből történő kivásárlásával (Origo, TV2, vidéki napilapok), harmadrészt pedig 
magyarországi vállalkozások felvásárlásával (Mandiner, Figyelő, Rádió1). A külföldi cégek kivonulása különösen 
szembetűnő: ebben a három évben a Pro7Sat1, a Deutsche Telekom, a WAZ-Funke csoport és a Lapcom mögött 
álló amerikai befektetőcég is kormányközeli oligarcháknak adta el médiabefektetéseit (Bátorfy 2017). Ebbe a 
portfolióba szálltak vissza Simicska, illetve a Fidesz klasszikus médiumai 2018-ban, és ennek a portfoliónak a 
tulajdonosai ajánlották fel 2018 november végén ingyenesen médiacégeiket az újonnan létrehozott, non-profit-
ként bejegyzett alapítványnak.

5. Eszközök

Tapasztalatom szerint a médiakutatók többsége saját országának médiarendszerét egyedinek tartja. Nem párat-
lannak, de számos olyan tulajdonságát tudja felsorolni, amely szerinte más országokra nem jellemző. A magyar 
médiarendszer tulajdonságainak egyik eleme sem egyedi, nem is újdonság, ahogy a kormányzat módszereiben 
sincsen semmi újszerű. A magyar kormány 2010 óta semmilyen csak rá jellemző új eszközt nem talált ki a média 
függőségi viszonyba hozására, ezek az eszközök adottak voltak, csak használni kellett őket. A kormány alap-
vetően az alábbi három eszközt használta: szabályozás-adminisztráció, állami finanszírozás és kommunikáció.

5.1. Szabályozás-adminisztráció

A magyar médiapolitika és médiaszabályozás nem univerzalisztikus, hanem – ahogy Bajomi-Lázár rámuta-
tott – partikularisztikus (Bajomi-Lázár 2017), vagyis az állami adminisztráció különféle szintjeit a kormányzat 
bizonyos szereplők és ideológia helyzetbe hozására, mások ellehetetlenítésére használja. Ennek látványos meg-
nyilvánulása a lebegő szabályozás (floating regulation) alkalmazása, amely során az NMHH vagy a Gazdasági 
Versenyhivatal akár az alkotmányt, akár a hatályos médiatörvényt önkényesen, egyes szereplőket jutalmazva, 
másokat büntetve értelmezheti. Ennek az önkényes szabályozásnak köszönhető a teljes rádiós piac átalakítása 
(Nagy 2016a, 2016b), a teljes plakátpiac átalakítása (Bátorfy 2015), a nem kormánypárti médiacégek fúziós ké-
relmének elutasítása, a kormánypártiak engedélyezése. Ide sorolom továbbá az eredetileg az ország legnagyobb 
kereskedelmi televíziójára, az RTL Klubra szabott reklámadót is, amelyet végül az Európai Unió eljárására a 
kormány szétterített a teljes médiapiacon.

5.2. Állami finanszírozás

Az állami források elosztása szintén partikularisztikus, jutalmazó-büntető természetű. Az állami hirdetések aránya 
a médiapiac teljes reklámbevételén belül 2018-ban már 30 százalékos volt, ami elképesztően magas szám. Az állam 
hirdetésre fordított forrásainak átlagosan háromnegyedét kapták 2018-ban a kormánypárti médiacégek, egyes szeg-
mensekben a részesedésük 90 százalék fölötti volt. A kormánypárti média állami reklámbevétele a Kantar Media 
kutatócég listaáras hirdetési adatai alapján 234 millió euró volt 2018-ban. Számos kormánypárti médium teljes 
bevételének 75–80 százalékát kapja az államtól. Az állami hirdetések azonban nem csupán a kormánypárti média 
jutalmazására, hanem a kiszolgáltatott kritikus média elcsendesítésére is alkalmasak. Az utóbbi időben számos 
állami hirdetés jelent meg ismét anyagi gondokkal küszködő baloldali-liberális médiumokban, viszont a szándék 
nem az állami források igazságosabb elosztása, hanem a függőségi viszony kiterjesztése volt (Bátorfy & Urbán 2019).



Egy autoriter médiarendszer felé tartó ország: Magyarország 55

A kormánypárti médiabirodalom kialakulásában jelentős szerepet kaptak az állami kölcsönök is. Az állam 
által folyósított kölcsönből vásárolták meg a német Pro7Sat1-tól a TV2-t, a német Deutsche Telekomtól az 
Origo.hu hírportált és a Mediaworks kiadót (Bátorfy 2017: 20–21).

Az állam ilyen mértékű súlya a médiapiacon az egyértelmű piactorzító szándékok nélkül is problematikus 
lenne. Így azonban a kormánypárti médiumoknak nem kell a piacon a hirdetési bevételekért versenyezniük, mivel 
az állam közpénzből akár még a veszteségeiket is finanszírozza.

5.3. Kommunikáció

A kormánnyal szemben kritikus újságírók és lapok elleni retorikai agresszió, online zaklatás, fenyegetés min-
dennaposnak mondható (Tófalvy 2017).* Kommunikációs szinten ez központosított rágalomhadjáratokat, 
stigmatizációt, szovjet típusú kompromatkampányokat jelent, egyes esetekben a rendvédelmi szervek és a 
titkosszolgálatok bevonásával (Mills & Sarikakis 2016). A kritikus médiát „Soros-média”, „fake news gyár” cím-
kékkel látják el, újságíróikat listázzák, idegen érdekeket képviselő hazaárulókként, politikai aktorként bélyegzik 
meg, számos esetben törvényszegéssel, erkölcstelenséggel vádolják meg. A kommunikáció körébe tartozik a 
kormánypárti sajtó kiterjedt, orosz mintájú álhír- és dezinformáció-terjesztése is (CRCB 2018).

Ennek a kommunikációnak jelentős részét kormánypárti újságírók végzik. Tudományos szintű kutatásuk és 
leírásuk még nem történt meg, időnkénti öndefinícióik alapján azonban fel lehet rajzolni számos tulajdonságukat. 
Ezeknek az újságíróknak többsége közpénzből finanszírozott médiumoknál dolgozik. Az újságírói tevékenységet 
egyben politikai tevékenységként értelmezik, ebből adódóan számukra nem létezik politikai, ideológiai vagy anyagi 
érdekektől mentes újságírás, csak érdekvezérelt. Ezeket az érdekeket minden áron érvényesíteni akaró politikai 
szereplők, akik nem válogathatnak az eszközökben. Írásaikra jellemző a cinikus és háborús retorika, a rasszista, 
etnocentrista, nemzeti-soviniszta ideológia, az antiliberalizmus és antikommunizmus, a férfiasság és az akarat 
dicsőítése, a feminizmus és a kompromisszum keresésének és a hibák elismerésének elvetése, amely utóbbit 
a gyengeség jelének tartanak. Világértelmezésük tudományellenes, gyakran alkalmazzák a konzervativizmus 
és a kereszténység önkényes definícióit, továbbá bizonyos tudományos kérdésekben saját szakértőket állítanak 
a „baloldali-liberális” szakértőkkel szemben. Az ezekkel való szembesítést általában hevesen tagadják.

6. Következtetések

Úgy gondolom, hogy Orbán Viktor médiaideológiájára és a magyar médiarendszerre Siebert, Peterson és 
Schramm már 1956-ban adekvát kategóriákat adott meg, csak az akkori történelmi helyzetben ezek a kategóriák 
nem egymás mellett voltak kénytelenek élni, hanem minden vizsgált országban volt egy uralkodó ideológia, 
amely jellemzőbb volt, mint a többi. A magyar kormány hatalmi logikája szerint a magyar médiarendszer akkor 
működne helyesen, ha autoriter/kommunista típusú központi irányítású médiarendszer lenne, és az Orbán-
kormányok fentebb ismertetett médiapolitikája és alkalmazott eszközei ezt támasztják alá.

A magyar média kormánypárti része, továbbá a független-kritikus média egy része kizárólag a miniszterelnök 
és a kormány kegyéből létezhet, jóváhagyással. Az autoriter rendszerekre jellemző módon a magyar médiacégek 
vegyesen köz- és magántulajdonban vannak, csökkenő külföldi részesedéssel, ám kérdés, hogy a kormánypárti 
sajtó mennyiben tekinthető magántulajdonnak, ha fenntartásukat az állam közpénzből finanszírozza, külön-
ben tönkremennének. A kormány a sajtó elsődleges feladatának vegyesen a kormányzati politika ismertetését, 
hatékonyságának növelését tartja, ám emellett számos esetben a hatalom ökleként, a büntetés szállítóiként 
használja saját médiáját. A kommunista-típusú médiarendszerből a miniszterelnök és a kormány bárminemű 
kritikájának tilalmát, a botrányok elhallgatását és tagadását, továbbá a kritikusok megfigyelésre, besúgásra, 

* Magyarul lásd Tófalvy Tamás „Újságírók online zaklatása” című írását e lapszámunkban – A szerk.



56 Bátorfy Attila

rágalmakra és kompromatkampányokra építő ellehetetlenítését, adminisztrációs részről pedig gazdasági fenye-
getésüket örökítette tovább.  Ez nem azt jelenti, hogy a magyar médiában ne lennének jelen a libertárius vagy 
társadalmilag érzékeny rendszerre jellemző médiumok, újságírók, eszmények a kormánnyal kritikus oldalon. 
Terük szűkítésére, cenzúrázásukra és megszüntetésükre azonban Orbán nem nyílt és totális eszközöket használ, 
hanem gazdasági, adminisztratív és hatósági eszközöket, továbbá lejáratókampányokat.

Orbán és a kormánypárti média gyakran hivatkozik a nemzet érdekére, amikor ezekkel az eszközökkel él, így 
nemzeti érdek volt a multinacionális cégek kiszorítása, a kormánypárti média állami forrásokból való felépítése 
és életben tartása, újságíróik állami díjakkal való kitüntetése, és ugyanúgy nemzeti érdek a kritikus média elleni 
folyamatos harc is. A politikatudomány gyakran használ Orbán Viktor hatalomgyakorlására focis hasonlatot, 
vagyis hogy Orbán önkényesen megváltoztatta a játékszabályokat, és földmunkával úgy alakította át a focipályát, 
hogy az ellenzék felé lejtsen. A nem nyíltan diktatórikus eszközökkel operáló orbánizmusra Fareed Zakaria 
(1997) nyomán az illiberális állam, Steven Levitsky és Lukan A. Way (2010) után a hibrid/kompetitív-autoriter 
rezsim fogalmat használja a politikatudomány abból kiindulva, hogy a demokratikus intézményrendszer, ha a 
kormánytól nem is független, de még mindig létezik, és a kormány választások útján leváltható még akkor is, 
ha a szabályok egyértelműen úgy vannak átalakítva, hogy megnehezítse a leváltását.

Ebben a versenyhelyzetben csak az ellenzék kreativitásán, találékonyságán múlik, hogy az autoriter vezetőt 
és kormányát le lehessen váltani, de – érvelnek a politológusok – számos példa van rá, hogy ez nem lehetetlen. 
Ebben az értelemben a magyar médiarendszer kevert, hibrid. Mivel ahogy a médiakutatók, úgy ők sem látnak 
a jövőbe, ennek tudományos esélye ötven százalék. Ha a tendenciákat nézzük, és kizárólag a magyar média 
helyzetét, akkor azt látjuk, hogy 2010 óta a magyar médiarendszer különösebb ellenállás nélkül elindult az 
autoriter/kommunista típusú médiarendszer irányába, és egyelőre nem látni, hogy mi lenne az akadálya annak, 
hogy akár az Európai Unión belül kiteljesedjen.

Irodalom

Jogszabályok
2010. évi CLXXXV. Törvény a médiaszolgáltatásokról és a tömegkommunikációról, https://net.jogtar.hu/
jogszabaly?docid=a1000185.tv 

2013. évi CXCI. törvény a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996. évi 
LVII. törvény módosításáról, https://mkogy.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1300191.TV 

Szakirodalmi források
Bajomi-Lázár Péter, szerk. (2005): Magyar médiatörténet a késő Kádár-kortól az ezredfordulóig. Budapest: 
Akadémiai Kiadó.
Bajomi-Lázár Péter (2013a): From One-Party to Multi-Party Media Control – and Back. Paradigm Shifts  
in Hungary’s Media Politics. Global Media Journal/Slovak Edition, vol. 1, no. 1, pp. 26–41.
Bajomi-Lázár Péter (2013b): The Party Colonisation of the Media. The Case of Hungary. East European Politics 
& Societies, vol. 27, no. 1, pp. 67–87.
Bajomi-Lázár Péter, szerk. (2017a): Media in Third-Wave Democracies: Southern and Central/Eastern Europe 
in a Comparative Perspective. Budapest: L’Harmattan.
Bajomi-Lázár Péter (2017b): Particularistic and Universalistic Media Policies: Inequalities in the Media in 
Hungary. Javnost/The Public, vol. 20, no. 2, pp. 162–172.
Bajomi-Lázár Péter (2019): A patrónusi-kilensi médiarendszer és az újságírói szükségletek Maslow-piramisa. 
Médiakutató, 20. évf. 1. sz. 41–58. o.
Bátorfy Attila (2015): How did the Orbán-Simicska Media Empire Function? Kreatív, 2015. IV. 15.,  
http://kreativ.hu/cikk/how_did_the_orban_simicska_media_empire_function.

https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1000185.tv
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1000185.tv
https://mkogy.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1300191.TV
http://kreativ.hu/cikk/how_did_the_orban_simicska_media_empire_function


Egy autoriter médiarendszer felé tartó ország: Magyarország 57

Bátorfy Attila (2017): Az állam foglyul ejtésétől a piac fogvatartásáig: Orbán Viktor és a kormány média-
modellje 2014 után. Médiakutató, 18. évf. 1-2. sz. 7–30. o.

Bátorfy Attila (2022): Felvásárolt nyilvánosság. A támogatott beszéd problémája és a magyar kormány  
hirdetési gyakorlata. Médiakutató, 23. évf. 1. sz. 29–43. o.

Bátorfy Attila & Urbán Ágnes (2019): State Advertising as Instrument of Controlling the Media.  
East European Politics, vol. 36, no. 1, pp. 44–65.

Bognár, Éva, Attila Bátorfy & Marius Dragomir (2018): Media Pluralism Monitor: Monitoring Risks for Media 
Pluralism in the EU and Beyond, Hungary Report 2017. Florence: European University Institute CMPF,  
http://cmpf.eui.eu/wp-content/uploads/2018/11/Hungary_MPM2017_country-report.pdf.

Brouilette, Amy, Attila Bátorfy, Éva Bognár, Marius Dragomir, & Holdis Dumitrita (2017): Media Pluralism 
Monitor: Monitoring Risks for Media Pluralism in the EU and Beyond, Hungary Report 2016. Florence:  
European University Institute CMPF, http://cadmus.eui.eu/bitstream/handle/1814/46799/Hungary_EN.pdf? 
sequence=1&isAllowed=y.

Corruption Research Center of Budapest [CRCB] (2018): The Impact of Russia’s State-run Propaganda 
Apparatus on the Hungarian Online Media 2010–2017. Budapest: CRCB.

Council of Europe [CoE] (2007): Recommendation of the Committee of Ministers to Member States on 
Media Pluralism and Diversity of Media Content, https://search.coe.int/cm/Pages/result_details.aspx? 
ObjectID=09000016805d6be3.

Dobek-Ostrowska, Boguslawa & Michal Głowacki, eds. (2015): Democracy and Media in Central and Eastern 
Europe 25 Years On. Bern: Peter Lang.

Dobek-Ostrowska, Boguslawa, Michal Głowacki, Karol Jakubowitz & Miklós Sükösd, eds. (2010): Comparative 
Media Systems. European and Global Perspective. Budapest: CEU Press.

Freedom House (2018): Freedom of the Press Index Historical Dataset, https://freedomhouse.org/report-types/
freedom-press.

Galambos Márton (2008): A német kiadók és a magyarországi újságírás. Médiakutató, 9. évf. 4. sz., 23–37. o.

Gálik, Mihály (2010): Regulating Media Concentration within the Council of Europe and the European  
Union. In: Beata Klimkiewicz (ed.): Media Freedom and Pluralism – Media Policy Challenges within the 
Enlarged Europe, pp. 229–244.  Budapest: Central European University Press.

Hallin, Daniel C. & Paolo Mancini, eds. (2012): Comparing Media Systems Beyond the Western World. Cambridge: 
Cambridge University Press.

Hallin, Daniel C. & Paolo Mancini (2004/2008): Médiarendszerek. A média- és politikai rendszerek három 
modellje. Budapest: Alkalmazott Kommunikációtudományi Intézet & Gondolat Kiadó.

Jakubowicz, Karol & Miklós Sükösd (2008): Twelve Concepts Regarding Media System Evolution and 
Democratization in Post-Communist Countries. In: Karol Jakubowicz & Miklós Sükösd (eds): Finding  
the Right Place on the Map. Central and Eastern European Media in a Global Perspective, pp. 9–40.  
Chicago: University of Chicago Press.

Juhász Gábor (2004): A jobboldali hetilapok piaca. Médiakutató, 5. évf. 1. sz. 61–70. o.

Kitta Gergely (2013): A magyar média történetének fordulatos évei 2002–2010. In: Paál Vince (szerk.):  
A magyarországi médiaháború története: média és politika 1989–2010, 199–291. o. Budapest: Wolters Kluwers.

Levitsky, Steven & Lucan A. Way (2010): Competitive Authoritarianism. Hybrid Regimes after the Cold War. 
Cambridge University Press.

Magyar Bálint (2016): Post-Communist Mafia State: The Case of Hungary. Budapest: CEU Press.

Martin József (2017): Continuity or Disruption? Changing Elites and the Emergence of Cronyism After the  
Great Recession – the Case of Hungary. Corvinus School of Sociology and Social Policy, vol. 8, no. 3, pp. 255–281,  
10.14267/issn.2062-087X.

Mills, Anthony & Katharina Sarikakis (2016): Reluctant Activists? The Impact of Legislative and Structural 
Attempts of Surveillance on Investigative Journalism. Big Data and Society, vol. 3, no 2, pp. 1–11,  
10.1177/205395171666938.

http://cmpf.eui.eu/wp-content/uploads/2018/11/Hungary_MPM2017_country-report.pdf
http://cadmus.eui.eu/bitstream/handle/1814/46799/Hungary_EN.pdf?sequence=1&isAllowed=y
http://cadmus.eui.eu/bitstream/handle/1814/46799/Hungary_EN.pdf?sequence=1&isAllowed=y
http://cadmus.eui.eu/bitstream/handle/1814/46799/Hungary_EN.pdf?sequence=1&isAllowed=y
https://search.coe.int/cm/Pages/result_details.aspx?ObjectID=09000016805d6be3
https://search.coe.int/cm/Pages/result_details.aspx?ObjectID=09000016805d6be3
https://freedomhouse.org/report-types/freedom-press
https://freedomhouse.org/report-types/freedom-press


58 Bátorfy Attila

Mihelj, Sabina & John Downey (2012): Introduction: Comparing Media Systems in Central and Eastern  
Europe: Politics, Economy, Culture. In: Sabina Mihelj & John Downey (eds.): Central and Eastern European 
Media in Comparative Perspective: Politics, Economy and Culture, pp. 1–13. London: Ashgate.
Monori Áron (2005): Médiaháborúk. In: Bajomi-Lázár Péter (szerk.): Magyar médiatörténet a késő Kádár-kor-
tól az ezredfordulóig, 259–290. o. Budapest: Akadémiai Kiadó. 
Nagy Krisztina (2016a): Abnehmende Vielfalt auf dem lokalen Radiomarkt [Csökkenő pluralizmus a helyi 
rádiók piacán]. In: Bernd Holznagel & Gábor Polyák (eds.): Medienfreiheit unter Druck: Medienregulierung 
und Medienpolitik in Ungarn [Fenyegetett médiaszabadság: Médiaszabályozás és médiapolitika Magyarországon], 
pp. 108–122. Berlin: B&S Siebenhaar Verlag.
Nagy Krisztina (2016b): Frekvenciaosztogatás. Médiakutató, 16. évf. 3–4. sz., 125–136. o.
Paál Vince (2013): A magyar média a polgári kormány időszakában 1998–2002. In: Paál Vince (szerk.):  
A magyarországi médiaháború története: média és politika 1989–2010. 123–198. o. Budapest: Wolters Kluwer.
Picard, Robert (1985): The Press and the Decline of Democracy: The Democratic Socialist Response in Public 
Policy. Westport: Greenwood Press.
Reporters Without Borders (Reporters Sans Frontieres) (2018): World Press Freedom Index Historical Dataset, 
https://rsf.org/en/ranking_table.
Siebert, Friedrick S., Peterson, Theodore & Wilbur Schramm (1956/1984): Four Theories of the Press:  
The Authoritarian, Libertarian, Social Responsibility, and Soviet Communist Concepts of What the Press Should 
Be and Do. Chicago: University of Illinois Press.
Sipos Balázs (2010): Média és demokrácia Magyarországon. A politikai média jelenkortörténete. Budapest: 
Napvilág Kiadó.
Sparks, Colin (2017): Can We Compare Media Systems? In: Joseph M. Chan & Francis L. F. Lee (eds.): Advancing 
Comparative Media and Communication Research, Chapter 2. New York: Routledge.
Splichal, Slavko (1994): Media Beyond Socialism. Theory and Practice in East-Central-Europe. Boulder,  
Colorado: Westview.
Szeidl Ádám & Szűcs Ferenc (2017): Media Capture Through Favour Exchange. CEPR Discussion Paper,  
vol. 89, no 1, pp. 281–310, 10.3982/ECTA15641.
Tófalvy Tamás (2017): Online Harassment of Journalists in Hungary. Forms, Coping Mechanisms and 
Consequences of Press Freedom. International Press Institute. 
Tóth István János & Fazekas Mihály (2015): Verseny és haveri kapitalizmus a kommunikációs szolgáltatá sok 
piacán. Budapest: Corruption Research Center of Budapest, http://www.crcb.eu/wp-content/uploads/2015/06/
kb_adatok_2015_report10_150613.pdf.
Urbán, Ágnes, Gábor Polyák & Zsófia Szász (2017): Hungary. In: Péter Bajomi-Lázár (ed.): Media in Third-
Wave Democracies: Southern and Central/Eastern Europe in a Comparative Perspective, pp. 139–160.  
Budapest: L’Harmattan.
Urbán, Ágnes, Gábor Polyák, Leonárd Máriás & Krisztina Nagy (2017): Soft Censorship in Hungary 2016: 
When Propaganda Rules Public Discourse. Mérték Booklets 12. Budapest: Mérték Media Monitor.
Whitereport-CEU CMDS (2019): The Ownership Project. Publikálatlan adatbázis a magyar médiapiac  
szereplőinek tulajdonosairól és üzleti eredményeiről.
Wyka, Angelika W. (2007): Berlusconization of the Mass Media in East Central Europe. The New Danger of 
Italianization? Kakanien Revisited no. 1, pp. 1–5.
Zakaria, Fareed (1997): The Rise of Illiberal Democracy. Foreign Affairs, vol. 76, no. 6, pp. 22–43. 

Bátorfy Attila (1984) médiakutató, az ELTE BTK Kommunikáció és Médiatudomány tanszékének mesteroktatója 
és doktori hallgatója. Korábban újságíróként dolgozott a Kreatívnál, a Vs.hu-nál és az Átlátszónál. 2018 januárja óta a 
Médiakutató szerkesztőségi tagja. Médiakutatói érdeklődési területei a média és a politika viszonya, a média gazdasági 
kérdései és a médiarendszer-elméletek. Legutóbbi írása a Médiakutatóban: „Felvásárolt nyilvánosság. A támogatott 
beszéd problémája és a magyar kormány hirdetési gyakorlata” (2022. tavasz). Email: batorfy.attila@btk.elte.hu

https://rsf.org/en/ranking_table
http://www.crcb.eu/wp-content/uploads/2015/06/kb_adatok_2015_report10_150613.pdf
http://www.crcb.eu/wp-content/uploads/2015/06/kb_adatok_2015_report10_150613.pdf

	_gjdgxs

