Rozgonyi Krisztina: A digitális átállás folyamata és helyzete Magyarországon – régiós kitekintésben
1 | Smith, P. (2011), 'The politics of television policy: The case of digital switchover in the United Kingdom', International Journal of Digital Television 2: 1, pp. 31–47, doi: 10.1386/jdtv.2.1.31_1. |
2 | Strukov,V. (2011), 'Digital switchover, or digital grip: Transition to digital television in the Russian Federation', International Journal of Digital Television 2:1, pp. 67–85, doi: 10.1386/jdtv.2.1.67_1. |
3 | Papathanassopoulos, S. (2011), 'The road to digital television in Greece: One step forward, two steps backward?, International Journal of Digital Television 2:2, pp. 201–213, doi: 10.1386/jdtv.2.2.201_1. |
4 | Denicoli, S. and Sousa, H. (2012), 'The implementation of DTT in Portugal: A case of public-private interplay', International Journal of Digital Television 3:1, pp. 39–52, doi: 10.1386/jdtv.3.1.39_1. |
5 | Lásd http://www.agbnielsen.net/ whereweare/dynPage.asp? lang=local&id=107&country=Hungary (utolsó letöltés: 2012. október 7.). |
6 | Lásd például http://www.infrapont.hu/ dokumentumok/Multiplay_ Infrapont_final.pdf (utolsó letöltés: 2012. október 7.). |
7 | Mindenekelőtt a DIGI Tv 2005-ben történt piacralépésével és az akkor elérhető kábeles előfizetői árakhoz képest nagyságrendekkel olcsóbb ajánlataival. |
8 | GVH Média Ágazati Vizsgálat, 2009., 140. pot., http://www.gvh.hu/ domain2/files/ modules/module25/ 8861812657FCEDC8.pdf (utolsó letöltés: 2012. október 7.). |
9 | Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság (NMHH) monitoring 2012. tavasz http://nmhh.hu/ dokumentum/151795/ dig_atallas_2012_tavasz_webre_vegleges.pdf (utolsó letöltés: 2012. október 7.). |
10 | Elsődleges érintetteknek azon háztartásokat tekintjük, amelyek az országos földfelszíni műsorokat csak analóg földfelszíni vétellel érik el, lásd NMHH monitoring 2012. tavasz. |
11 | Communication of the European Commission on accelerating the transition from analogue to digital broadcasting – May 24, 2005 COM (2005) 204, illetve Communication of the European Commission on transforming the digital dividend into social benefits and economic growth – October 28, 2009 COM (2009) 586. |
12 | Final Acts of RRC-06 contain the Regional Agreement GE06, adopted by RRC-06, which governs the use of frequencies by the broadcasting service and other primary terrestrial services in the frequency bands 174–230 MHz and 470–862 MHz. |
13 | Lásd http://mindigtv.hu/lefedettseg (utolsó letöltés: 2012. október 7.). |
14 | 2007. évi LXXIV. törvény a műsorterjesztés és a digitális átállás szabályairól (a továbbiakban: Dtv.) 38. § (1) bekezdés. |
15 | A földfelszíni digitális televízió-műsorszórásra való átállás elsődleges kormányzati feladatairól szóló 1021/2005. (III. 10.) kormányhatározat. |
16 | 2008. szeptember 5-én írta alá a Nemzeti Hírközlési Hatóság és az Antenna Hungária Zrt. a vonatkozó hatósági szerződést, amelynek értelmében 2008 végére már elérte a 60 százalékos lakossági lefedettséget a digitális földfelszíni műsorszórás, lásd http://nmhh.hu/ cikk/108409/ A_Nemzeti_Hirkozlesi_ Hatosag_es_az_Antenna_ Hungaria_alairta_ a_digitalis_foldfelszini_ televizio_es_ radiomusorszoro_halozatok_ uzemeltetesi_jogosultsagara_ vonatkozo_szerzodeseket (utolsó letöltés: 2012. október 8.). |
17 | Digitag http://www.digitag.org/ (utolsó letöltés: 2012. október 7.). |
18 | Ofcom Communications Market Report 2012, 120. o., http://stakeholders.ofcom.org.uk/ binaries/research/ cmr/cmr12/CMR_UK_2012.pdf (utolsó letöltés: 2012. október 7.). |
19 | Ehhez alapul az Európai Unió támogatásával megvalósuló, South-East European Digital Television (a továbbiakban: SEE Digi.TV) projekt szolgál, lásd http://www.see-digi.tv/eng/ (utolsó letöltés: 2012. október 7.). |
20 | E stratégiai megfontolások fontosságát emelte ki az Európai Unió máig kulcsfontosságú dokumentuma: Communication of the European Commission on the transition from analogue to digital broadcasting (from digital ‘switchover' to analogue ‘switch-off') – September 17, 2003 COM (2003) 54. |
21 | 1014/2007. (III. 13) számú kormányhatározat a digitális átállás stratégiájáról. |
22 | 2007. évi LXXIV. törvény a műsorterjesztés és a digitális átállás szabályairól. |
23 | Hatósági Szerződés Öt Digitális Televízió Műsorszóró Hálózat Üzemeltetési Jogosultságának Gyakorlására, 2008. szeptember 5., http://nmhh.hu/dokumentum/1953/ 5_televizio_szerzodes_antenna_hungaria.pdf (utolsó letöltés: 2012. szeptember 13.). |
24 | Lásd ehhez: Urbán Ágnes: Kit érdekel másfél millió ember?, http://mertek.hvg.hu/2012/01/16/ kit-erdekel-masfel-millio-ember/ (utolsó letöltés: 2012. szeptember 13.). |
25 | DÁS 4. fejezet, Célállapot. |
26 | Dtv. 53. § |
27 | DÁS 4.2.5. |
28 | Dtv. III. fejezet. |
29 | Elsősorban az NHH tekintetében, lásd különösen Dtv. Harmadik Rész, pályáztatással kapcsolatos rendelkezések. |
30 | Dtv. 45. § |
31 | DÁS 8. fejezet, Pénzügyi tervezés. |
32 | Dtv. 45. §. |
33 | Az “ANALYSIS OF NATIONAL A/D SWITCHOVER STRATEGIES, Project: South-East European Digital Television” alapján, http://www.see-digi.tv/shared_files/ wp5/analysis_of_national_ad_ switchover_strategies_ -_digi_tv_a1.0.pdf (utolsó letöltés: 2012. szeptember 17.). |
34 | Az MPEG-2 és MPEG-4 az MPEG adattömörítési algoritmuscsalád tagja. Az 1998-ban bemutatott szabvány egyaránt alkalmas hang- és képjelek (audió és videó) kódolására és tömörítésére, elsődlegesen az alacsony sávszélesség-igényű, 4800 bit/s-tól kb. 4 Mbit/s-ig terjedő digitális tartalmak esetében (forrás: Wikipédia). Az MPEG-4 AVC (H.264) tömörítési eljárás kódolás esetén nyolcszor, dekódolásnál háromszor nagyobb adatátviteli sebességet kíván meg. |
35 | Mindehhez még azt is hozzátehetjük, hogy a fejlettebb szabvány alkalmazásának hatékonyságát jelentősen elősegítheti az úgynevezett statisztikus multiplexálás használata, azaz a műsorjelek közötti időréseknek a jobb sávszélesség végett való dinamikus hozzárendelése. |
36 | Példaként említhetjük az MPEG2 és az MPEG4 vevőkészülékek árait, amelyek között kettő-négyszeres eltérés is mutatkozhat. |
37 | A SEE STRATEGIC ROADMAP TO DIGITALIZATION alapulvételével, http://www.see-digi.tv/shared_files/ wp4/strategic_roadmap_to_digitalization_r1_1.pdf, 34-43. o. (utolsó letöltés: 2012. szeptember 25.). |
38 | Lásd PÁLYÁZAT ÖT DIGITÁLIS TELEVÍZIÓ MŰSORSZÓRÓ HÁLÓZAT ÜZEMELTETÉSI JOGOSULTSÁGÁNAK MEGSZERZÉSÉRE http://nmhh.hu/dokumentum/ 1957/1_tv_palyazat.pdf, 78. o., „Értékelési szempontok”, illetve id. 19. lábjegyzet, 28. oldal (utolsó letöltés: 2012. szeptember 25.). |
39 | Lásd például „Digitális átállás egy felhasználó szemével”, http://www.sat.hu/read.php?id=1534 (utolsó letöltés: 2012. szeptember 26.). |
40 | ANALYSIS OF EXISTING LEGAL FRAMEWORK FOR THE DIGITAL SWITCHOVER, Project: South-East European Digital Television, http://www.see-digi.tv/ shared_files/wp3/wp3a1.pdf, 79–87. o. (utolsó letöltés: 2012. október 7.). |
41 | Szlovénia, Montenegro és Magyarország szolgálhat példaként. |
42 | Különösen abban az esetben, ha sikerült a magasabb jogalkotási szinten csak azokat a kérdéseket rögzíteni – például must-carry csatornák, közszolgálat stb. –, amelyek szabályozása nem technológiafüggő, azaz a jog nem lett akadálya a fejlődésnek. |
43 | Így például a multiplex-szolgáltatóval szemben követelményként mindenképpen megfogalmazható a hálózatok kiépítésének ütemezése és a minimális lakossági lefedettség biztosítása, ugyanakkor az ezek teljesítéséhez választott műszaki megoldásokban kívánatos a lehető legnagyobb mozgástér biztosítása. |
44 | Természetesen itt is találunk kivételt, így például Szerbia esetében a 100 százalékos állami tulajdonú ETV-t említhetjük. |
45 | Gyenge mux-modell: vagy a vonatkozó törvény, vagy a nemzeti médiahatóság határozza meg a DTT platformon elérhető tartalmakat/szolgáltatókat, így a multiplex-operátor gyakorlatilag csak egyszerű hírközlési szolgáltatóként működik. Erős mux-modell: a hálózat-üzemeltető a jogszabály és/vagy a médiahatósági döntés alapján kijelült minimális must-carry csatornák kötelező hozzáférhetővé tételén túlmenően szabadon alakítja ki a csatorna-kínálatot. |
46 | Ezt a modellt a vizsgált régióban Ausztria, Magyarország és Olaszország esetében vezették be. |
47 | Ennek módja lehet akár az önálló mux-üzemeltetési jogosultságnak a közszolgálati műsorszolgáltatók kezébe adása (mint például Szlovéniában), akár a hálózat-üzemeltető kötelezése a közszolgálati másorokhoz való hozzáférés elsődleges és kedvezményes biztosítására (mint például Magyarország esetében). |
48 | Lásd például az Antenna Hungária és a kereskedelmi televíziók közötti elhúzódó tárgyalásokat a kereskedelmi feltételek kialakításáról 2008-ban. |
49 | Mindemellett nem elhanyagolható az új antennák esetleges beszerzésének, illetve azok beszerelésének költsége sem. |
50 | Lásd Magyarország estében „DIGITÁLIS
ÁTÁLLÁS MONITORING, 2012. TAVASZ KUTATÁSI EREDMÉNYEK, LAKOSSÁGI TELEVÍZIÓS PLATFORMOK, DIGITÁLIS ÁTÁLLÁS ÉRINTETTSÉGI ÉS INFORMÁLTSÁGI ADATOK”, http://nmhh.hu/dokumentum/151795/dig_atallas_2012_tavasz_webre_vegleges.pdf, 24., 31., 32. o. (utolsó letöltés: 2012. szeptember 26.). |
51 | GUIDELINES FOR THE FUNDING FRAMEWORK FOR THE DIGITAL SWITCHOVER, http://www.see-digi.tv/ shared_files/wp3/wp3a5.pdf, 5–10. o. (utolsó letöltés: 2012. szeptember 30.). |
52 | AZ EURÓPAI UNIÓ MŰKÖDÉSÉRŐL SZÓLÓ SZERZŐDÉS 107. cikk (az EKSz. korábbi 87. cikke) (1) Ha a Szerződések másként nem rendelkeznek, a belső piaccal összeegyeztethetetlen a tagállamok által vagy állami forrásból bármilyen formában nyújtott olyan támogatás, amely bizonyos vállalkozásoknak vagy bizonyos áruk termelésének előnyben részesítése által. |
53 | Berlin-Brandenburg-eset, Digitalisierungsfonds-eset, Digital replacement Licences-eset,Teracom-eset és a Contributi ai decoder digitali-eset, lásd “GUIDELINES FOR THE FUNDING FRAMEWORK FOR THE DIGITAL SWITCHOVER”, 30–37. o. |
54 | Lásd „Supporting the most vulnerable consumers through digital switchover: A report by the Ofcom Consumer Panel, November 2004” és „Supporting Vulnerable Consumers with targeted assistance at and after Digital TV Switchover. A paper by the Consumer Expert Group on digital switchover for the Department for Culture, Media and Sport and the BBC, April 2006”. |
55 | Ez alól csak annyi kivételt tettek, hogy a segélyben részesülők mentesültek az egyébként kötelezően megfizetendő 40 font megfizetése alól. |
56 | “GUIDELINES FOR THE FUNDING FRAMEWORK FOR THE DIGITAL SWITCHOVER”, 12–14. o. |
57 | “GUIDELINES FOR THE FUNDING FRAMEWORK FOR THE DIGITAL SWITCHOVER”, 16–18.o. |
58 | A 2004-ben bevezett támogatási rendszert az EB 2007-ben meg nem engedett állami támogatásnak minősítette, lásd „Contributi ai decoder digitali-eset” C52/05. |
59 | Lásd a Hatósági Szerződés Öt Digitális Televízió Műsorszóró Hálózat Üzemeltetési Jogosultságának Gyakorlására, 7.4.5. pontja, illetve az Antenna Hungária által közzétett készülékekről információ: http://mindigtv.hu/vevoeszkozok (utolsó letöltés: 2012. október 2.). |
60 | Ezt a kötelezettséget 2011-ben az NMHH és az AH a hatósági szerződés módosítsakor megszüntette, lásd: http://nmhh.hu/cikk/894/ Kozlemeny_az_NMHH_es_az_AH_altal_alairt_ hatosagiszerzodesmodositasokrol (utolsó letöltés: 2012. október 6.). |
61 | …/2012. (…. . … ) NMHH rendelet a közszolgálati médiaszolgáltatások digitális vételének biztosítása érdekében adható állami támogatás és az azzal összefüggő adatszolgáltatás, adatkezelés rendjéről, http://nmhh.hu/dokumentum/153673/ nmhh_rendelet_tervezet_digitalis_atallas.pdf (utolsó letöltés: 2012. október 2.). |
62 | Közlemény: Digitális Átállás Tesztprogram Sopronban és a barcsi kistérségben, http://nmhh.hu/cikk/151947/ Kozlemeny_Digitalis_ Atallas_Tesztprogram_ Sopronban_es_a_barcsi_kistersegben (utolsó letöltés: 2012. október 2.). |
63 | A digitális átállás forrásainak biztosításául a Dtv. korábban hatályos rendelkezései alapján mindenekelőtt az RTL Klub által az Országos Rádió- és Televízió Testületnek 2007-től, azaz a Dtv. hatályba lépésétől kezdődően, évente befizetett műsorszolgáltatási díjai szolgáltak. Jelenleg ehelyett a bevételi forrás helyett az Alap meghatározott részének kell rendelkezésre állnia. „Dtv. 45. §139 (1) A digitális átállás költségeit az elkülönített források felhasználásával kell fedezni. Ezek a) 140a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap Mttv.-ben meghatározott forrása, b)az analóg földfelszíni műsorterjesztés célját szolgáló frekvenciahasználat díjának külön jogszabályban meghatározott mértéke, c)a szolgáltatók önkéntes befizetései, d)költségvetési előirányzat, és e)egyéb befizetések. (2) A digitális átállás forrásai kizárólag a következő célok érdekében használhatók fel: a)digitális rádió- vagy televízió-műsorszóró hálózat, illetve az ehhez kapcsolódó jogosultságok pályáztatási költségének megelőlegezése; b)a digitális műsorterjesztés vételére alkalmas készülékkel nem rendelkezők rászorultsági alapú, célhoz kötött támogatása a külön jogszabályban meghatározottak szerint; vagy c) 141a digitális átállással kapcsolatos állami kommunikáció pályázat útján, vagy d) 142egyéb, az 1014/2007. (III. 13.) Korm. határozat mellékletében (Digitális Átállás Stratégia) meghatározott célra.” |
64 | A vizsgálatunk tárgyát képező, az átállást már sikeresen befejezett országban igazolható volt ez az állítás. Lásd SEE Public Awareness Framework, http://www.see-digi.tv/documentation/ wp6-public-awareness-framework/ (utolsó letöltés: 2012. október 7.). |
65 | Horvátország és Olaszország kiemelten jó példákat szolgáltatott a civilek és önkéntesek bevonásának hatékonyságára, lásd SEE Public Awareness Framework, 57. o. |
66 | Lásd a Hatósági Szerződés Öt Digitális Televízió Műsorszóró Hálózat Üzemeltetési Jogosultságának Gyakorlására, 7.4.1.–7.4.4. pontjai |
67 | 2007–ben az ITU WRC-07 Rádiótávközlési Világértekezlet döntése alapján a 790–862 MHz sáv elérhetővé válik Európában mobil célú használatra az 5.316A lábjegyzet alapján, úgynevezett co-primary use módon. |
68 | 2012-ben az Európai Parlament és Tanács 243/2012/EU határozatot hozott többéves rádióspektrum-politikai program létrehozásáról, amelyben kimondták: „A tagállamok 2013. január 1-jéig lefolytatják az engedélyezési eljárást annak érdekében, hogy az elektronikus hírközlési szolgáltatások számára lehetővé tegyék a 800 MHz-es frekvenciasáv használatát. Azon tagállamok esetében, ahol rendkívüli nemzeti vagy helyi körülmények vagy határokon átnyúló frekvenciakoordinációs problémák akadályoznák az említett frekvenciasáv elérhetőségét, a Bizottság az érintett tagállam megfelelően megalapozott kérelme alapján 2015. december 31-ig egyedi eltérést biztosít.” |
69 | Az ITU WRC-12 Rádiótávközlési Világértekezletén, napirenden kívül az arab és az afrikai országok javaslatára a 694-790 MHz sáv (DD2) elsődleges jelleggel a műsorszórás mellett a mobil szolgálat részére is felosztásra kerül 2015-től, 2015-ig az ITU elvégzi a szükséges vizsgálatokat. |
70 | SEE STRATEGIC ROADMAP TO DIGITALIZATION, 40. o. |
71 | Példaként említhetjük, hogy 2012. szeptemberében az Arquiva műsorszóró megvásárolta a ConnectTV elnevezésű, OTT szolgáltatót, lásd: http://www.broadbandtvnews.com/ 2012/09/04/arqiva-buys-connect-tv/ (utolsó letöltés: 2012. október 5.). |
72 | „A digitális átállás Magyarországon már rég elkésett ahhoz, hogy a földi tévé műsorszórást megmentse. Ezért ideje lenne inkább a földi tévézés teljes lekapcsolásának határidejét kitűzni, hogy az erre a célra használt spektrum mihamarabb megnyíljon a vezetéknélküli szélessávú adatátvitel számára.” Lásd: Pápai Zoltán: Digitális átállás: utolsó pár előre fuss, http://infrapont.postr.hu/ (utolsó letöltés: 2012. október 5.). |
73 | 1014/2007. (III. 13.) Korm. határozat a televíziózás és a rádiózás digitális átállásának kormányzati feladatairól (DÁS) 9. oldal, http://misc.meh.hu/letoltheto/DAS_.pdf (utolsó letöltés: 2012. október 8. |