Dányi Endre: A faliújság visszaszól
1 | Köszönettel tartozom Dessewffy Tibornak, Holczer Gábornak, Sóvári Gizellának és Sükösd Miklósnak. |
2 | Az internet elterjedése sokkal gyorsabb, mint bármelyik korábbi technológiáé. Míg a telefon esetében 75 év kellett ahhoz, hogy világszerte 50 millió embernek legyen készüléke, addig ez a televíziónál 13 évet vett igénybe, az internet esetében azonban csupán négyet (Norris 2001: 5-6). |
3 | Habermas így fogalmazza meg a nyilvánosság refeudalizációját: „A polgári nyilvánosság olyan mértékben, ahogyan a public relations alakító hatása alá kerül, ismét feudális vonásokat ölt: az «ajánlattevők¬ reprezentatív pompába öltöznek a követésre kész vevők előtt. A publicitás a személyes presztízsnek és a természetfeletti tekintélynek azt a csillogását utánozza, melyet egykor a reprezentatív nyilvánosság jelentett” (Habermas 1999: 283). A 20. században a magánszférát egyre jobban eluralták a piaci törvények, ezért a kritikai okoskodás helyét a tömegkulturális javak fogyasztása foglalta el. Így végső soron a politikai participáció, pontosabban a döntéshozatalban való részvétel kihull ott a nyilvánosság kezéből. |
4 | A szövegben szereplő angol nyelvű idézeteket a szerző fordításában közöljük – A szerk. |
5 | A cyber-optimista és cyber-pesszimista kifejezések Pippa Norristól származnak. Természetesen nem arról van szó, hogy az optimisták álláspontja kívánatos, a pesszimistáké pedig elvetendő. A cyber-pesszimistákra talán jobb kifejezés lenne a cyber-realista. Köszönet Kaposi Ildikónak, hogy felhívta erre a figyelmem. |
6 | Ernest J. Wilson III Closing the Digital Divide című írásában (1999) megkülönbözteti a formális és a valódi hozzáférést (formal, illetve effective access). Míg a formális hozzáférés gyakorlatilag az internethez való fizikai hozzáférést jelenti, addig a valódi hozzáférés fogalma tovább árnyalja a képet. Az infrastrukturális (szükséges, de nem elégséges) feltételek mellett a pénzügyi hozzáférés, a kognitív hozzáférés, a tartalmi hozzáférés, valamint a politikai hozzáférés az, ami végső soron meghatározza, hogy az egyén vagy az egyének csoportjai használják-e az internetet vagy sem. |
7 | Open Society Institute, Government/ citizen communication workshop. Budapest, 2002. március 8-9. |
8 | Jesse Venturát, Minnesota kormányzóját tartják az első olyan amerikai politikusnak, aki nagyot nyert az internettel: a „Jesse-Net” elnevezésű belső levelezési rendszernek több mint 3000 tagja segítette kampányát. Lásd Katz (1998). |
9 | A párthonlapok egyik legfontosabb célja a szavazatszerzés. Egy olyan párt, amelynek honlapját naponta többszázezer ember nézi meg, de senki nem szavaz rá a választáson, fölöslegesen költ az internetes megjelenésre. A párthonlapok különleges szerepéről és helyzetéről lásd Dányi & Sükösd (2002). |
10 | Olyan zenei file-cserélő program, amelynek használatakor a felhasználók „bedobták a közösbe” a számítógépükön tárolt zenéket. Így létrejött egy kollektív adatbázis, amelyet mindenki (mintegy 80 millió regisztrált felhasználó) ingyen használhatott. A Napster szerzői jogi problémák miatt 2002. május 14-én végleg megszűnt, korábbi sikerét látva azonban számtalan hasonló elven működő szoftver nőtt ki a semmiből az interneten. Lásd King (2002). |
11 | Agrárszövetség – www.agrarszovetseg.hu; Centrum párt – www.centrumpart.hu; Összefogás a Fennmaradásért Mozgalom – www.fennmaradas.hu; Fidesz-MPP – www.fidesz.hu; Független Kisgazdapárt – www.fkgp.hu; KDNP – www.kdnp.hu; Magyar Kender Párt bigacsiga.goldengate.hu/mkp2.htm; Keresztény Szociális Pártunió – www.kszu.hu; Magyar Vállalkozó Egységpárt – www.mavep.hu; MDF – www.mdf.hu; MIÉP – www.miep.hu; MSZP – www.mszp.hu; Munkáspárt – www.munkaspart.hu; Nemzeti Demokrata Párt – www .datanet.hu/ndp; Ökológiai Demokrácia Pártja – www.extra.hu/odp; Szabad Szabadságért Párt – www.szabadszabadsagert.hu; Történelmi Szociáldemokrata Párt – www.szdp.hu; SZDSZ – www.szdsz.hu; Szociáldemokrata Unió – www.szdu.hu; Új Baloldal – www .ujbaloldal.hu; Magyar Szociális Zöld Párt – www.zoldpart.hu; MDNP – www.mdnp.hu; Zöld Demokraták – www.netacademia.net/zolddemokratak. |
12 | Az elemzésből kimaradt az Összefogás a Fennmaradásért Mozgalom honlapja, mert három szervezet közös oldaláról van szó; a KDNP, az MDNP és a Zöld Demokraták honlapja, mert a Centrum párt honlapját elemzem; a Magyar Kender Párt honlapja, mert nem indultak a választásokon; a Szociáldemokrata Unió és a Keresztény Szociális Pártunió honlapja, mert az Új Baloldal honlapját elemzem. |
13 | A funkcióelemzési index kialakításának alapjául Pippa Norris 2000 novemberi elemzése szolgált, amelyben 339 párthonlapot vizsgált meg. Lásd Norris (2001). |
14 | Az eljárást minden bizonnyal érdemes lehet tovább árnyalni, hiszen előfordulhat, hogy néhány funkció a párthonlapokon „luxus”, míg más alkalmazások megléte evidenciának számít. Például nagyon ritka, hogy egy párt honlapjának van angol nyelvű változata is, míg a párt alapelvei szinte minden esetben elérhetők. |
15 | A párthonlapok elemzésének további szemponljai lehetnek: a design-elemek értékelése, a honlapon található tartalom hatásosságának elemzése, a megjelenő szlogenek, vizuális elemek osztályozása, a honlapon előforduló központi jelentőségű szavak, kifejezések összeszámlálása, és így tovább. Ezek a szempontok azonban nem tartoznak a vizsgálatba, s a kapott eredmények interpretálásakor semmilyen mértékben nem veszem őket figyelembe. |
16 | Az SZDSZ és a Fidesz-MPP honlapja 1996-ban, az MSZP-é 1997-ben, a MIÉP-é és az MDF-é 1998-ban indult. |
17 | Lásd a pártok működéséről és gazdálkodásáról szóló 1989. évi XXXIII. számú törvényt. |
18 | Az e-mailek és SMS-ek kampányban betöltött szerepéről lásd Dányi & Sükösd (2002b). |