Médiakutató

Lábjegyzetek

Kumin Ferenc: Részvételi televíziózás

1 Angol eredetiben: „Action, as distinguished from fabrication, is never possible in isolation; to be isolated is to be deprived of the capacity to act. Action and speech need the surrounding presence of others no less than fabrication needs the surrounding presence of nature for its material, and of a world in which to place the finished product. Fabrication is surrounded by and in constant contact with the world: action and speech are surrounded by and in constant contact with the web of the acts and words of other men”. A szöveget saját fordításomban közlöm – K.F.
2 A globális digitális megosztottság tekintetében is némi optimizmusra adhat okot az a körülmény, hogy még a nagyon rosszul ellátott területeken is sokkal könnyebb, gyorsabb és olcsóbb mobilhálózatokat telepíteni, mint kábelen alapuló hálózatot építeni. Jó példa erre Libanon esete, ahol a háborúban teljesen tönkrement hagyományos telekommunikációs infrastruktúra újjáépítése helyett már kizárólag mobilhálózat kiépítésével pótolták a kiesett vezetékes rendszert.
3 A sikerpéldák között is említett 2002-es American Idol című show (majd ennek kanadai változata, a Canadian Idol) keretében megrendezett sms-szavazás célja még nem az emelt díjakból származó bevétel realizálása volt, hanem az amerikai kontinens fogyasztóinak „beetetése”, amelyet az AT&T Wireless – jól felfogott üzleti érdekeinek megfelelően – támogatott. A „tanulási folyamat” olyannyira sikeres volt, hogy egy évvel később, az All My Children sms-szavazásán már emelt díj mellett is hasonló részvételi eredményeket értek el (www.instantmessagingplanet.com).
4 Az előző fejezetben említett liverpooli és sheffieldi sms-alapú helyi választások során sem önmagában a küldő telefonszáma szolgált a választó beazonosítására, hanem az üzenetben szereplő PIN kód.