Fehér Katalin: Kép, nyelv, nyelvi kép
1 | Az itt olvasható munka a Valóság-gyárak. A nyelvi képek pragmatikája és a virtuális valóság című, 2005 őszén megvédett doktori értekezésem egyik fejezete. |
2 | Egy Picassóról szóló anekdotára érdemes itt hivatkozni. Egyik képéről megkérdezték, hogy kit ábrázol, s amikor ő válaszolt, csodálkozva néztek rá, hogy nem is hasonlít. Erre ő szerényen csak azt válaszolta: de majd fog. |
3 | Részletesebben lásd Arnheim (1969). |
4 | A lehetséges preszuppozíciókkal és intenciókkal, illetve az ebből fakadó tévedésekkel vagy bizonytalanságokkal együtt. |
5 | A szinesztéziavizsgálatok sorát itt most bemutatni nem áll módomban. Viszont érdemes rá utalni, hogy a szinesztézia az érzet-összekapcsolás egy alternatív formája a metaforához képest. A metaforához hasonlóan kivetített képként jelenik meg, ám a metaforát az „elme szeme” látja, míg a szinesztéziát a megfigyelő magán kívül, „saját szemével”. Sőt a metaforát az intencionalitás mozgatja, és aktív befogadást igényel, míg a szinesztézia nem feltétlenül szándékos, de kiváltható passzív élmény. (A szinesztézia szempontjait lásd részletesebben Juhász & Fehér (2004: 102–119.). |
6 | Egyes gesztusok csak a nyelv kíséreteként, mások akár függetlenül attól, emblematikusan is megjelennek. Vö. Donald (2001). |
7 | Az egyedfejlődés során tehát éppúgy, mint az evolúció során. |
8 | Afáziakutatás: az agysérülések okozta nyelvhasználati károsodásokkal és azok kompenzációs stratégiáival foglalkozó kutatási terület |
9 | LHD = left hemisphere-damaged. |
10 | RHD = right hemisphere-damaged. |
11 | A skizofrén páciensek például félnek, hogy valóban elégnek a szerelem lángjában. |
12 | Például a „Kecske is jóllakik, és a káposzta is megmarad” mondatot vizsgálták, amelyet a páciensek nem tudtak értelmezni. |
13 | Fali-halántéki. |
14 | Itt utalnék vissza a rezonancia szerepére: a zene, a színház, a tánc még a húszas alatti IQ-val rendelkezőknél is mozgásszervezést és rendszerező elvet jelent; vö. Sacks, ugyanitt 255. |
15 | Koherens gondolkodási zavarok például a diskurzus megszervezésének és funkciófelismerésének problémája, a kontextusérzékenység zavara, az emotív tartalmú következtetések nehézségei, a tartalmi elemzés és a tanulságok levonásának hiánya. |
16 | „Amíg a jobb agyfélteke által vezérelt szemiotikai folyamatokat a folytonosság jellemzi, a bal agyfélteke a jelentést az ismertetőjegyek egymástól való elhatárolása során közelíti meg, s a határokat hasonló, hangsúlyozottan diszkrét mechanizmusok segítségével osztályozza” (Lotman, 1994: 48–49.). |
17 | Például Tarnay (1998) és Nyíri (2000). |
18 | A kép címe: Ceci n'est pas une pipe. |
19 | A vászontól a lézerig. |
20 | Egyszerű példái a számítógépes userikonok vagy grafikai metaforák, amelyek lehetővé teszik a navigációt. |
21 | Lásd desktop,azaz a képernyő mint asztal vagy a sajátgépikonja. |
22 | Kiváló példa erre a tömegkultúrában a sci-fi kifejezés jelentésének változása: a fiction-meghatározottság volt a hangsúlyos mindaddig, míg a Mátrix című mozifilm meg nem kérdőjelezte magát a valóságot, amelyhez eddig a műfaj viszonyított. |