Fehér Katalin: A virtuális valóság metaforái
1 | Az itt olvasható munka a Valósággyárak. A nyelvi képek pragmatikája és a virtuális valóság című, 2005 őszén megvédett doktori értekezésem empirikus kutatást összefoglaló fejezetének kivonata. |
2 | A nyelvi kommunikáció praktikusan összefoglaló elnevezésként elkezdte alkalmazni Lanier (1999) metaforáját, a virtuális valóságot, s ezen metafora mögé felsorakoztak azok az elképzelések, várakozások és problémák, melyek emberi mivoltunkat és világképünket filozófiai mélységekig kezdték áthatni. |
3 | Például ideák, velünk született eszmék, képzetek fogalmai. |
4 | Például droghasználat. |
5 | Pénzhasználat, természettudományos modellek, könyvek, tömegmédiumok, internet stb. |
6 | Digitalizált formában tárolt kép, hang, szöveg, mozgókép egységes tartalomként egységes kezelői felületen történő megjelenése interaktív és nonlineáris lehetőségekkel. |
7 | Csak később terjedt el a cyber space, azaz a kibertér elnevezés William Gibson sci-fi író Neuromanc című regénye (1972) nyomán. A kifejezés az egyszerre filozófiai és technikai értelemben vett virtuális valóságot írja le: olyan alternatív számítógépes valóságokat feltételez, amelyek a hálózati összekapcsoltságban külön létmódot, egzisztálást, s akár egyfajta halhatatlanságot is biztosítanak a felhasználó számára. |
8 | Lásd Fehér (1999. 49–63., 2002. 77–83., 2001. 137–159., 99–109.). |
9 | Nem pontos időponthoz kötöttem az első adatot, hiszen 1987-ben még egy kiugró eset volt egy speciális orgánumban (Tillmann J. A.: Bevezetés az eltűnés természetrajzába – Virilio és az eltűnés esztétikája Filozófiai Figyelő, 1987. 3.). Jellemző előfordulás és a tömegközönség számára is hozzáférhető adatok a kilencvenes évek elején több helyen is jelentkeztek, nagyjából egy időben. |
10 | A tartalmak mennyiségére és hozzáférhetőségére tekintettel választottam ezt a szűkítést. |
11 | Abszolút kutatói paradoxon áll fenn, hiszen a korpusz tartalmazza a szerző publikált szövegeit is. |
12 | Például virtuális vita kifejezés használata egy cikkben egy politikai szócsata kapcsán már nem része a korpusznak. |
13 | A címke fogalmát Goodmantől (1968) kölcsönöztem. A címkék a világ jelenségeit osztályozzák, ezt az osztályozást egyben rögzítik is, s a régi címkék új kombinációival alkalmasak arra, hogy újszerű felismeréseket mutassanak fel. Nem azonosak a metaforával, hiszen jelentést tulajdonítanak, s nem jelentéseket hoznak egymással kapcsolatba. |
14 | A részben zárt kérdések az „egyéb” kategóriát vagy a példa beírásának helyét tartalmazzák. |
15 | Néhány ellenőrző metafora meg is hozta az eredményt: a méhkaptár és a rágógumi az általam áttekintett korpuszban nem szerepelt, az adatközlők egy része mégis ismerősnek vélte. |
16 | Mivel a személyes tapasztalatok az említett okok miatt nem mérvadók. |
17 | A minta nem reprezentatív, de elegendő számú adatközlőt jelent komolyabb következtetések levonására. |
18 | A kérdés a következő volt: Hol találkozott, illetve hol találkozik elsősorban a virtuális valóság kifejezéssel? Csak a három legjellemzőbbet jelölje! Válaszlehetőségek voltak: televízióban, rádióban, újságban, filmekben, regényekben, oktatásban, interneten, zenében, (szak)könyvben, művészetben, egyéb helyen. |
19 | A szakok szerint másként preferált metaforákra és jelzőkre, illetve címkékre vonatkozó hipotézis ennek megfelelően sem nyert igazolást. |
20 | Az eredmények nyomán a későbbiekben a virtuális valóság témáját oktató tanárok kommunikációját is szeretném majd vizsgálni. |
21 | A többi válasz nagy szórást mutat. |
22 | Nem sorrendben, hiszen különböző szempontok szerint kellett megjelölni a válaszokat. |
23 | Két képkérdés is szerepelt a kérdőívben: az
egyik arra kérdezett rá, hogy az adatközlő melyik képet rendelné
a virtuális valósághoz, tehát a címkék vonatkozásában jelent
meg (itt elsősorban a fejre szerelhető virtuális sisak képe volt a
válasz), a másik a legjellemzőbb asszociációt firtatta a metaforák kapcsán (itt pedig a lebegő-alvó figurát jelölték a legtöbben). |
24 | A kibergömb-alkalmazásról még asszociálhattak
volna, ám az alkalmazásfelismerésnél csak 3,8% jelezte az
azonosítást a VR-alkalmazással. |
25 | Akik tudtak ilyet, s példát is írtak, az Élet és Tudományt, a Modem Időket, valamint a Mátrix és a 13. emelet című filmeket emelték ki. |