1 |
A cikk alapját képző előadást a szerző a
„Re:activism” konferencián adta elő 2005. október
13-án. A konferenciát a Közép-európai Egyetem, az Annenberg
School for Communication, a Nyílt Társadalom Intézet rendezte. Az
írás eredeti, angol nyelvű változata az Eastbound (eastbound.info)
e-folyóirat első számában jelent meg 2006-ban. |
2 |
A Hollywood és a Goliath szavakból –; a
szerk. |
3 |
Országonként 4500–;10 000 tanuló. |
4 |
A későbbiekben látható, hogy a
„gigantikus kutatás” (mammoth research) kifejezés nem az
én találmányom |
5 |
www.pisa.oecd.org/dataoecd/29/47/33680685.pdf |
6 |
Az további kérdés, hogy mik is pontosan ezek az
otthonról hozott dolgok. Ez a kérdés nem tartozik szorosan jelen
dolgozat témájához, így elegendő csak vázlatszerűen utalni a
tanulmányi eredményt befolyásoló otthonról hozott dolgokra:
kulturális tőke, anyagi helyzet, nyelvhasználat, normák,
attitűdök, problémakezelő készségek, networkingkészségek,
helyzetbekerülési készségek és attitűdök, illetve ezek
kombinációi (amit amúgy röviden csak kultúrának szoktunk
nevezni). |
7 |
http://www.ifo.de/pls/ifo_app/research_output.abstract?p_id=9359&p_base=DLCI |
8 |
Az angol és magyar nyelvű források mellett (az
országdomainek alapján) cseh, olasz, horvát, francia (kanadai is),
spanyol (argentin és chilei is), dán, holland, norvég, német,
litván, izraeli, vietnami, szlovák és kínai nyelven találtam a
Fuchs–;Wößmann-tanulmányt tárgyaló írásokat. |
9 |
http://news.bbc.co.uk/1/hi/education/4032737.stm |
10 |
http://www.jwbserv.com/minerchi42/ |
11 |
http://www.aliceandbill.com/2004/11/computers-make-school-kids-dumber.html#comments |
12 |
„A sokat számítógépező diákok
gyengébben teljesítenek matematikából és
szövegértésből” stb. Később a bejegyzésben az
aliceandbill.com közzétesz egy BBC-bekezdést, mintha az a német
kutatók munkája lenne: „Hadd mondják a tanulmány szerzői:
ťFuchs és Woessmann azt találtákŤ„. Ironikus dolog az
embereket elbutító dolgokról olvasni egy olyan szövegben, amelynek
szerzője nemcsak hogy nem érti pontosan, hogy miről beszél, hanem
ráadásul úgy akarja saját mondanivalóját hitelesíteni, mintha
az eredeti forrásból idézne (miközben ez nem igaz). |
13 |
http://www.ittk.hu/infinit/2004/1125/indexokt2.html |
14 |
http://www.ngo.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=1492 |
15 |
http://www.sulinet.hu/tart/cikk/fk/0/24627/1 |
16 |
http://www.csmonitor.com/2004/1206/p11s01-legn.html |
17 |
Két nappal később az anyagot átvette a USA
Today Online: http://www.usatoday.com/tech/news/2004-12-06-complicating-things_x.htm |
18 |
http://www.media52.net/archives/000197.html |
19 |
http://naturalhealthline.com/newsletter/15dec04/brudnoy.htm |
20 |
Ha a pornó emberi megnyilvánulásokból
önkényesen kiemelt elemek önérdekből történő bemutatása,
akkor felmerülhet, hogy a naturalhealthline.com módszerét miért is
ne nevezhetnénk szerkesztési pornográfiának. |
21 |
http://www.zpok.hu/waldorf/fulltext.shtml?x=19534 |
22 |
http://www.teachers.org.uk/showwirearchive.php?id=7139153 |
23 |
http://www.tg-enterprises.com/bartholomew/2004/11/computers-in-schools-damage-student.html |
24 |
http://www.downes.ca/cgi-bin/website/view.cgi?dbs=Article&key=1101829692 |
25 |
A BBC-cikk érdekes továbbgyűrűzése, hogy
miután beszámolt róla egy kanadai szakmai folyóirat (az Education
Week), a cikk kapcsán gazdag vita indult a folyóirat netes
vitafórumán a számítógépekrűl és az oktatásról. http://www.edweek.org/tb/2005/10/25/274.html |
26 |
http://www.heartland.org/Article.cfm?artId=16283,
a School Reform Newstól |
27 |
http://portal.telegraph.co.uk/news/main.jhtml?xml=/news/2005/03/21/nteach21.xml |
28 |
http://www.ittk.hu/infinit/2005/0324/okt1.html |
29 |
http://www.szochalo.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=4359 |
30 |
http://hvg.hu/Tudomany.it/20050329sulicomp.aspx |
31 |
http://education.guardian.co.uk/elearning/story/0,10577,1442532,00.html |
32 |
Összeállította az Ifo sajtóirodája: http://www.cesifo-group.de/portal/page?_pageid=36,1665602&_dad=portal&_schema=PORTAL. |
33 |
http://www.findarticles.com/p/articles/mi_qn4153/is_20050321/ai_n13455803 |
34 |
http://laptopnews.tripod.com/id13.html |
35 |
http://www.theage.com.au/news/Education-News/Flick-that-switch/2005/03/24/1111525284168.html?oneclick=true |
36 |
http://www.singlefathersonline.com/index.php?name=News&catid=1 |
37 |
http://lists.elistx.com/archives/interesting-people/200503/msg00211.html |
38 |
http://www.intodimensions.com/index.php?cat=14 |
39 |
http://blog.reading.org/archives/cat_research.html |
40 |
http://www.cre.org.uk/newsletter1-05.html |
41 |
http://olkgal.blogspot.com/2005_03_01_olkgal_archive.html |
42 |
http://www.ltscotland.org.uk/ictineducation/connected/connected13/news/homepcs.asp |
43 |
http://www.literacytrust.org.uk/Database/ICTpress.html |
44 |
http://scout.wisc.edu/Reports/NSDL/MET/2005/met-050506-education.php |
45 |
http://vtc.ngfl.gov.uk/docserver.php?docid=11354 |
46 |
http://buyer.pcpro.co.uk/buyer/buyer/news/71771 |
47 |
http://www.atacc.ab.ca/newsletter/05-04.html |
48 |
http://www.nea.org/neatoday/0503/upfront.html |
49 |
Például „david” a www.opencontent.org
„bunk” fórumán: http://opencontent.org/blog/archives/150
vagy Seb Schmoller bejegyzése: http://www.schmoller.net/mailings/20050328.shtml |
50 |
http://education.guardian.co.uk/elearning/comment/0,10577,1442648,00.html |
51 |
http://business.guardian.co.uk/story/0,3604,1442144,00.html |
52 |
http://www.channelregister.co.uk/2005/03/21/computers_bad_for_schools/ |
53 |
http://www.theregister.com/2005/03/21/how_dumb_kids/ |
54 |
http://www.illinoisloop.org/computers.html |
55 |
http://www.tte.hu/?page=hirek&id=1478&archiv=&ev= |
56 |
http://www.gondola.hu/cikk.php?szal=41264&part=4 |
57 |
http://www.due.hu/index.php?page=article&article=00000603 |
58 |
http://www.oriononline.org/pages/om/05-5om/Monke_FT.html |
59 |
http://metazin.hu/node/300 |
60 |
http://www.tanulasmodszertan.hu/tanulmanyok/DepressziosGyerekek.htm |
61 |
http://www.macleans.ca/topstories/education/article.jsp?content=20050606_106930_106930 |
62 |
http://www.nottingham.ac.uk/economics/res/media/fuchs-woessmann.pdf |
63 |
http://www.nottingham.ac.uk/economics/res/callforpapers.html |