Médiakutató

Lábjegyzetek

Fehér Katalin: Reklámhatás, problémamegoldás, intencionalitás

1 A bőséges elméleti és gyakorlati szakirodalom miatt a teljesség igénye nélkül, az említett szempontokra fókuszálva.
2 Márkaszlogen: L’Oréal.
3 Például a különböző nevű és csomagolású rágógumik többsége egy gyártótól származik ma Magyarországon, és ez látszatdöntést eredményez.
4 Márkaszlogen: Akusztika.
5 Lásd beszédaktus-elmélet (többek között Pléh et al., 1997).
6 A reklámhatás-téma önmagában is széles körű, így esetünkben nem lesz szó olyan szempontokról és vizsgálódásokról, melyek az intencionalitás filozófiai, pszichológiai, kognitív tudománybeli kérdéseit tárgyalják.
7 Márkaszlogen: Always Ultra.
8 A később említendő online Dove-kampánnyal rokonítható, bár annál konvencionálisabb megoldás.
9 Márkaszlogen: Chemotox.
10 Az AIDA volt e modellek előfutára, amely betűszó elemei: attention (figyelemfelkeltés), interest (érdeklődés), desire (vágy), action (cselekvés).
11 A több száz vagy ezer reklámüzenetből naponta mennyire figyel oda a fogyasztó, és ezt mi határozza meg. A figyelemfelkeltés vizsgálatai.
12 Mely információk kapcsolódnak a fogyasztóhoz a fiziológia szükségletektől az önmegvalósításig.
13 Racionális motivációktól a hedonista motivációig, avagy a szuggesztív reklám vizsgálati dimenziója.
14 Csoportok és normák, konform és nonkonform reklámok, presztízstermékek vizsgálata.
15 A fogyasztó személyisége, a kockázat és az érdekeltség mérlegelése, attitűdök.
16 Az integratív és interaktív modellek arra koncentrálnak, hogy a fogyasztó több csoporthoz is tartozhat, több társadalmi szerepet is betölthet, illetve ehhez több kommunikációs csatornát is használhat.
17 Márkaszlogen: DM.
18 Például hosszabb és rövidebb spot, nyomtatott reklám tervezése újsághirdetési és óriásplakát felületre stb.
19 Ahol az expozíció találkozást, észlelést jelent, illetve a hatókör azok számára utal, akik legalább egyszer találkoztak a reklámhordozóval, s ahol a gyakoriság az átlagos befogadó és az üzenet találkozási alkalmainak számát adja.
20 Például korábbi élménycsomagokról szóló információk, amelyeket nem oszt meg a vizsgálat alanya a kutatóval, adott esetben személyes okokból.
21 Márkaszlogen: Hankook.
22 Lásd például Reklámok és NEMek projekt
23 http://www.webershandwick.com/Default.aspx/Insights/Advocacy
24 Márkaszlogen: Durex.
25 Az etikai előírásokkal szinkronizáló, részletes jogszabályokra itt nem tér ki a gondolatmenet.
26 Például: kérjük, a gyerek hagyja el a szobát, mert reklám következik (Svédország).
27 www.nrc.hu
28 Erről később az antireklám témában lesz szó.
29 http://www.youtube.com/watch?v=iVsQ5jIV5xg
30 Márkaszlogen: Gesztenye Marci.
31 A szoftverplatformok áttervezése pár éven belül újabb megoldásokat hozhat (vö. a mobilinternet lehetőségeinek bővülése, az iPhone [Apple] és az Android [Google] telefonjainak új megoldásai stb.).
32 2008-ban a három mobilszolgáltató közül egyelőre csak a Vodafone kezdte meg az első széles körű mobilmarketing-programot Magyarországon (holott nemzetközi példák mutatják az iparág dinamikus felfutását).
33 Például a nagy márkák általános oldalainak országonként léteznek mutációi, illetve a témával kapcsolatos megosztó szájtjai, hivatalos rajongói oldalai – és így tovább.
34 Százmilliós iparág az Egyesült Államokban és a nagyobb penetrációjú országokban.
35 http://www.youtube.com/watch?v=ZM_HTdpgcRE
36 http://www.youtube.com/watch?v=EwTZ2xpQwpA
37 http://www.youtube.com/watch?v=2x2W12A8Qow
38 http://www.indavideo.hu/video/Vilagito_Mountain_Dew
39 Márkareklám: Media Markt.
40 Nyolcezer autóvásárló számára nem valósult meg a törlesztő részlet csökkenthetőségének ígérete.
41 Például: http://www.youtube.com/watch?v=sd1b8vLz9LA. Mutációk és paródiák formájában is terjed az elkötelezett Apple-felhasználóknak is köszönhetően.
42 http://www.youtube.com/watch?v=iYhCn0jf46U
43 Márkaszlogen: Memolife.
44 http://www.youtube.com/watch?v=GYaFEpanXM4