
Murai András – Tóth Eszter Zsófia: Magánörömök, közállapotok
| 96 | Az első, a témáról készült kitűnő, átfogó esszében Szilágyi Ákos 1985-ben „kis szexuális forradalomnak” nevezi a hazai játékfilmben bekövetkező változást (Szilágyi, 1985). | 
| 97 | 1978–1979-ben két tendencia jelenik meg: az „új akadémizmus” (többek között Szabó István filmjei) és az „új narrativitás” (például Jeles András rendezése, A kis Valentino). A korszak tagolásáról részletesebben lásd Kovács (2002). | 
| 98 | Az ötvenes éveket feldolgozó filmekről részletesebben lásd Murai (2008). | 
| 99 | A kiábrándultság, a tagadás, a csalódás állapotát természetesen más művészeti ágak is megfogalmazták, és a szubkultúrák világában is megjelent, gondoljunk a Kopaszkutya (Hobo Blues Band, 1981, a lemezt betiltották, csak két évvel később adták ki), a Szerelem, szerelem (A. E. Bizottság, 1983) vagy a Nem kell (Beatrice, 1980) című számokra. | 
| 100 | Részben kapcsolódik e filmekhez az Őszi almanach (1984). Tarr Béla rendezése egyetlen lakásban játszódó történet, amelyben öt ember összezárva egymás lelki és testi tönkretételével van elfoglalva. A filmben az emberi kegyetlenség, a kiszolgáltatottság részeként jelenik meg a szexualitás. Ugyanakkor – és ebben lényegesen eltér a kortárs, s általunk most vizsgált filmektől – nem fontos Tarrnál a társadalomrajz, elemel a szociális helyzettől, és egy mesterséges, zárt világot hoz létre. A filmről bővebben lásd Kovács (2002). | 
| 101 | Hegyi Gyula: Ajándék ez a nap. Filmlevél. Magyar Hírlap, 1979. december 6. | 
| 102 | A hatvanas évek lakáshelyzetéről lásd Horváth Sándor: Urbanizáció és társadalmi integráció a 60-as években. http://www.rev.hu/portal/page/portal/rev/kiadvanyok/evkonyv02/horvath. | 
| 103 | A lakásfoglalásról lásd Tóth (2007). | 
| 104 | A tartási szerződés mint jogintézmény célja az 1959. évi IV. tv., a Polgári törvénykönyv szerint az volt, hogy az eltartó az eltartottat saját háztartásában „megfelelően eltartsa”, gyógyíttassa, ápolja, eltemettesse. E szolgáltatások fejében az eltartott ingatlanát halála után az eltartó örökölte meg. | 
| 105 | Egy ilyen tematikájú újságcikk: Boór András: Válás formálisan. Családi Lap, 1980. június 30. A látszatválások oka egyrészt az volt, hogy minden állampolgárnak egy ingatlan, egy üdülőtelek, egy autó lehetett a tulajdonában. Másrészt például egy házaspár, aki egy gyerekkel a nagyszülőknél lakott, kis eséllyel indult a tanácsi lakáskiutalási rendszerben. Ha elváltak, az egyedülálló anyának számító nő nagyobb eséllyel kapott lakást. | 
| 106 | 35/ 1956 (X. 30.) M. T. sz. rendelet a lakásbérletről, végrehajtására: 17/1957 (III. 7.) Korm. sz. rendelet. | 
| 107 | A szocialista időszakban népszerű szociográfia volt Miskolczi Miklós Színlelni boldog szeretőt című kötete, majd folytatása, a Hazudni boldog hitvest. Azt a problematikát boncolgatták, mi tartja össze a házasságokat annak ellenére, hogy sokan szeretőt tartanak, félrelépnek. Miskolczi (1981, 1985). | 
| 108 | Kossuth Rádió, Láttuk, hallottuk. 1979. december 7. | 
| 109 | Koltai Tamás: Habitare necesse est. Filmkultúra, 1979/6. 21. o. | 
| 110 | Kossuth Rádió, Láttuk, hallottuk. 1979. december 7. | 
| 111 | Hegyi Gyula: Ajándék ez a nap. Magyar Hírlap, 1979. december 6. | 
| 112 | Hegyi Gyula: Ajándék ez a nap. Magyar Hírlap, 1979. december 6. | 
| 113 | Sümegi Anikó: A selejt felmagasztalása. Hajdú-Bihari Napló, 1984. június 3. | 
| 114 | Sas György: Ajándék ez a nap. Szabadföld, 1980. január 20. | 
| 115 | Veress József, Kossuth Rádió, 168 óra, 1979. december 8. | 
| 116 | Tükör, 1983. október. | 
| 117 | Kisalföld, 1983. november 19. | 
| 118 | Pest-megyei Hírlap, 1983. október 2. | 
| 119 | Pest-megyei Hírlap, 1983. október 2. | 
| 120 | Fekete Ibolya–Grunwalsky Ferenc–Szomjas György: Falfúró. Filmnovella. Filmvilág, 1985. 06. | 
| 121 | Uo. | 
| 122 | A falfúró. Napló, 1986. április 23. | 
| 123 | Koltai Ágnes: Színes magyar film: Falfúró. Új Tükör, 1986. április 13. | 
| 124 | Marinov Iván: Árulták-e testüket a gyeses anyukák a presszóban? http://www.urbanlegends.hu/2010/11/falfuro-gyeses-anyukak-presszo/ | 
| 125 | Ez utóbbi arról szól, hogy a Gerbeaud-ban öreg hölgyeknek, ha fiatal fiúkat akarnak felcsípni pénzért, bizonyos fajta süteményt kellett rendelniük vagy az evőeszközöket kellett meghatározott módon elrendezniük az asztalon. | 
| 126 | Bigmek hozzászólása, 2010. november 29. | 
| 127 | Kisvárosi hozzászólása. 2010. november 29. | 
| 128 | Luputya hozzászólása. http://www.urbanlegends.hu/2010/11/falfuro-gyeses-anyukak-presszo/ | 
| 129 | Tanulmányunkban a filmet elemezzük, nem vetjük össze a regénnyel (Galgóczi Erzsébet: Törvényen belül), amely alapján készült. | 
| 130 | Tarján Tamás: Az igazság megszállottja. Pesti Műsor, 1982. november 3. | 
| 131 | Kossuth Rádió, Esti Magazin, 1982. október 6. | 
| 132 | Bernáth László: Egymásra nézve. Esti Hírlap, 1982. október 6. | 
| 133 | Judy Stone: Nagyerejű út Magyarországról. San Francisco Chronicle, 1983. november 8. | 
| 134 | Geszti Pál: Egymásra nézve. Magyar Hírlap, 1982. október 7. | 
| 135 | Spiró György: Kikacsintva. Filmvilág, 1982/10. | 
| 136 | Geszti Pál: Egymásra nézve. Magyar Hírlap, 1982. október 7. | 
| 137 | Bernáth László: Egymásra nézve. Esti Hírlap, 1982. október 6. | 
| 138 | Uo. | 
| 139 | Uo. | 
| 140 | Uo. | 
| 141 | B. Sajti Emese: Egymásra nézve. Békés Megyei Népújság, 1982. 10. 23. | 
| 142 | Gyertyán Ervin: Egymásra nézve. Népszabadság, 1982. október 13. | 
| 143 | Kossuth Rádió, Esti Magazin. 1982. október 6. | 
| 144 | Petőfi Rádió, Láttuk, hallottuk. 1982. október 28. 10.45 Leirata a Magyar Filmintézet Könyvtárában. | 
| 145 | Uo. | 
| 146 | Spiró György: Kikacsintva. Filmvilág, 1982/10. | 
| 147 | Uo. | 
| 148 | Báron György: Nehéz szerelem. Filmvilág, 1982/10. | 
| 149 | Uo. | 
| 150 | Vértessy Péter: Egymásra nézve. Magyar Nemzet, 1982. október 7. | 
| 151 | Geszti Pál: Egymásra nézve. Magyar Hírlap, 1982. október 7. | 
| 152 | Gantner Ilona: Egymásra nézve. Népszava, 1982. október 7. | 
| 153 | Idézi Oravecz Imre: Erósz eltévelyedett gyermekei. In: Élet és Irodalom, 1982. október 8. Dr. Jellinek Harry: Egészségügyi abc. Medicina Könyvkiadó, Budapest, 1978. | 
| 154 | Gyertyán Ervin: Egymásra nézve. Népszabadság. 1982. október 13. | 
| 155 | A filmet szoft horrornak nevezi Kovács András Bálint (1989). | 
| 156 | A pontos idézet: „Mielőtt befejezi vaksi röptét /a denevér, mielőtt álmosan elzümmögi Hecate szaruszárnyú bogara / az éj dalát: Iszonyú tett történik.” idézi: Fiala János: A denevér röpte. Beszélgetés Tímár Péterrel. Filmvilág, 1988/12. | 
| 157 | Fiala János: A denevér röpte. Beszélgetés Tímár Péterrel. Filmvilág, 1988/12. Ugyanez a történet: Mire befejezi röptét a denevér. Film Színház Muzsika, 1988. április 21. | 
| 158 | Fiala János: A denevér röpte. Beszélgetés Tímár Péterrel. Filmvilág, 1988/12. | 
| 159 | Reményi József Tamás: A szánalom horrorja. Filmvilág, 1989/5. | 
| 160 | Kovács Éva: Filmismertető. Tarjáni Acél, 1989. június 23. | 
| 161 | Sinkovics Eta: Mielőtt befejezi röptét a denevér. Zalai Hírlap, 1989. június 11. | 
| 162 | Bodó L.: Horror. Dunántúli Napló, 1989. április 22. | 
| 163 | Bársony Éva: Mielőtt befejezi röptét a denevér. Esti Hírlap, 1989. április 19. | 
| 164 | Uo. | 
| 165 | A hetvenes évek értelmiségi közbeszédében például Becskeházi Attila a következő típusokat különíti el: szaloncsevegés, katedra-előadás, pódiumjáték, presszóbeszélgetés, alku, ima. Lásd Becskeházi (1992). | 
| 166 | A számos könyv közül most csak néhány példa: A szexuális élet szociológiája (Kemény, 1972), A szexualitás modern elmélete (Buda, 1980), Bevezetés a szexuálpedagógiába (Szilágyi, 1973), Beszélnünk kell róla (Dr. Veres, 1982). A Ludas Matyi pedig, karikatúrái miatt már a hetvenes évektől kvázi szocialista erotikus lapként is funkcionált. | 
| 167 | Bár cenzúrahivatal nem létezett a szocialista időszak Magyarországán, azonban több intézményes szereplőnek is elsőrendű feladatai közé tartozott a sajtó irányítása (Hegedűs, 2001; Takács, 2009). | 
| 168 | A szocialista társadalom nyilvánosságáról lásd többek között Kuczi & Becskeházi (1992), Bajomi-Lázár (2001, 2005), Takács (2009). | 
