Médiaszabályozás az Egyesült Államokban
Bevezetés
A média szabályozása központi kérdés minden demokráciában.
Különösen érdekes
probléma ez az Egyesült Államokban, ahol a teljes
szólásszabadság 1791. óta
minden amerikai állampolgár alkotmányos joga. Mégis létezik egy
állami szerv,
amelynek az a feladata, hogy az alkotmány által biztosított
szólásszabadságot
szabályozza.
Az, hogy a Szövetségi Kommunikációs Bizottság (FCC)
beavatkozik a szabad amerikai
médiába, megosztja a közvéleményt. Számos olyan beadvány kerül
az alkotmányossági
kérdésekben eljáró Legfelsőbb Bíróság elé, amely
megkérdőjelezi az FCC létjogosultságát.
Mások szerint azonban a média szabályozására szükség van, mert
állami szabályozás
híján az nem közvetítené a társadalomban található
vélemények sokszínűségét.
A médiaszabályozás nagy kérdése tehát az, hogy milyen módon
lehet összehangolni
az állami beavatkozást és a média törvényekbe foglalt
szabadságát. Az alábbi
írás az erre a kérdésre adott válaszokat elemzi.
Állami szabályozás vs. sajtószabadság?
A médiába való állami beavatkozás mértéke és a
szólásszabadság kérdése nemcsak
Magyarországon vitatott, de a hosszabb hagyományokkal rendelkező
demokráciákban
is.
Különösen érdekes kérdés ez az Egyesült Államokban, ahol a
szólásszabadság 1791.
óta minden állampolgár deklarált joga. Az Alkotmány első
bővítménye kimondja,
hogy a „Kongresszus nem hozhat olyan törvényt, (...) amely
csorbítaná a szólás
és a sajtó szabadságát”. Az Alkotmány tehát védi a
szólás és a sajtó szabadságát.
Mégis létezik egy olyan állami szervezet az Egyesült Államokban,
amelynek fő
célja az elméletileg szabad média szabályozása.
A Szövetségi Kommunikációs Bizottság (Federal Communications
Commission, röviden
FCC) feladata az, hogy irányítsa és felügyelje az elektronikus
média működését.
Alkotmánysértő-e az FCC beavatkozása a szabad amerikai médiába?
– merül fel
a kérdés, amely ma is megosztja a közvéleményt1.
Számos olyan beadvány kerül az alkotmányossági kérdésekben
eljáró Legfelsőbb
Bíróság elé, amely megkérdőjelezi az FCC létjogosultságát.
Minek szabályozni
azt, amit az amerikai Alkotmány teljesen szabadnak nyilvánít?
– kérdezik egyesek.
Mások szerint a média szabályozására azért van szükség, mert
állami szabályozás
híján nem közvetítené a vélemények sokszínűségét. A
médiaszabályozás nagy kérdése
tehát az, hogy milyen módon lehet összehangolni az állami
beavatkozást és a
média törvényekbe foglalt szabadságát.
Piac vagy állam?
Milyen lenne az állami szabályozástól független média? Ha nem az
állam, akkor
annak hiányában a piac látná el a szabályozó szerepét. Azonban
a piac, amely
– úgy tűnik – sikeresen irányítja a gazdasági
életet, nem feltétlenül biztosítana
mindenkinek szabad hozzáférést a médiához.
A televízió- és rádióműsorok elkészítése és sugárzása
drága, így csak kevesek
véleménye juthat el a hallgatókhoz, nézőkhöz.
A piac ugyanis nem mindenható. A szabályozatlan piac okozta
például a nagy gazdasági
világválságot az 1930-as években, szükségessé téve az állami
beavatkozást. A
piac jó – mondják ma azok az amerikaiak, akik tanultak a piac
összeomlásából
–, de állami felügyeletre van szükség ahhoz, hogy senki se
éljen vissza a piac
kínálta lehetőségekkel. A szabad piac a médiában a vélemények
sokszínűsége helyett
az erősek és gazdagok érdekeit tükrözi2. A médiának
azonban nemcsak a gazdasági racionalitást kell tükröznie.
Politikai, társadalmi
és kulturális elvárásoknak is engedelmeskednie kell, hiszen
„színtere”, az éter
közkincs.
A modern piacgazdaságban fontos szerep jut az államnak.
Először is megteremti
a piaci fair play szabályait, majd pedig futballbíróhoz hasonlóan
felügyeli
a játék tisztaságát és a szabályok betartását.
Szólásszabadság Amerikában
A demokratikus és szabad médiának két fontos vetülete van:
egyrészt a média
képviselői szabadon kutathatnak és publikálhatnak a közösséget
érintő minden
témában, másrészt pedig az állampolgárok szabadon
hozzáférhetnek a különböző
orgánumokhoz, hogy ott kifejthessék véleményüket, és ezzel
hozzájáruljanak a
társadalmi vitákhoz. Mindkettőnek alapfeltétele a
szólásszabadság. A szólásszabadság
eszméjének alapja az, hogy – mint Kis János írja –
„a nyilvános kommunikáció
kitüntetett érték, s ezért különleges védelem illeti meg”
(1997:381).
Az egyén formális jogai rendkívül fontos szerepet játszanak
az amerikai demokráciában.
Ezt azonban félrevezető lenne úgy elképzelni – mutat rá
Ronald Dworkin –, hogy
a törvények teljes mértékben védik az egyén jogait (1977:185).
Az egyéni jogok
alkotmányos tisztelete és azok állami szabályozása egyszerre
figyelhető meg.
Teljes szólásszabadság nincs és soha nem is volt az Egyesült
Államokban. Bizonyos
véleményeket és állításokat nem véd az Alkotmány. Nem lehet
például katonai
titkokat, becsületsértő megjegyzéseket, vagy tudatosan
pánikkeltő állításokat
megjelentetni vagy közönség előtt kimondani.
Az Amerikai Legfelsőbb Bíróság először 1919-ben foglalkozott
a szólásszabadság,
illetve annak korlátozásának kérdésével. Ekkor Charles T.
Schenck azért állt
a bíróság elé, mert barátaival a világháborút ellenző
kiadványokat terjesztett,
és ezzel megsértette az 1917-es Kémkedési Törvényt. Válaszul
Schenck beperelte
az államot, mondván, hogy a szóban forgó törvény korlátozza az
állampolgárok
szólásszabadságát. Ezzel a bírósági döntéssel kapcsolatban
fogalmazódott meg
először a híres „világos és jelenvaló veszély”
(clear and present danger) kritériuma.
Ez alapján dönthető el, hogy az adott kijelentést védi-e az
Alkotmány vagy sem:
azokat a kijelentéseket nem védi, amelyek közvetlen társadalmi
veszélyt idézhetnek
elő.
A Legfelsőbb Bíróság egy másik esetben megfogalmazott
véleménye szerint a szólásszabadságot
csak a legritkább és legindokoltabb esetekben szabad megkurtítani.
1925-ben
új gyakorlat kezdődött, amikor a szövetségi kormány
kijelentette, hogy biztosítja
a szólásszabadság jogát az egyes államok szintjén is. Ekkor
ítélte el New York
állam Benjamin Gitlow-t, mint veszélyes szocialista és anarchista
ideológia-terjesztőt
erősen baloldali nézetei és a közrend megzavarására törekvő
tervei miatt. A
Legfelsőbb Bíróság – habár nem fogadta el Gitlow
kérvényét, amely a szólásszabadság
jogára hivatkozott – bevezette azt a szokást, hogy az
alapjogok kapcsán a sértettek
szövetségi jogorvoslatért folyamodhatnak.
Azt, hogy melyek a szólás azon kategóriái, amelyeket nem véd
az amerikai Alkotmány,
a legtisztábban Frank Murphy bíró fogalmazta meg 1942-ben a
Chaplinsky v. New
Hampshire eset kapcsán. Eszerint néhány világosan
körülhatárolható és definiálható
esetben a szólásszabadság joga nem védi teljes mértékben az
egyént. Nem vonatkozik
az erkölcstelen, obszcén, közönséges, becsületsértő vagy
inzultáló szavakra,
mert ezek egyrészt nem gondolatokat és véleményeket fejeznek ki,
másrészt pedig
nincs társadalmi értékük.
Az amerikai Alkotmány azonban sokszor még a hazugság
megjelentetéséhez való
jogot is védi. A New York Times v. Sullivan eset kapcsán
fogalmazódott meg,
hogy bármilyen állítás megjelenhet az amerikai médiában, ha nem
előre megfontolt,
rosszindulatú szándékkal született. Az Alkotmány ennél kevesebb
védelemben részesíti
az üzleti célú kommunikációt. Reklámok és információs adások
nem lehetnek félrevezetők
vagy kétértelműek.
A szólásszabadság állami szabályozása a
médiában
A szólás szabadságát tehát Amerikában is korlátozzák. A
kérdés csak az, hogy
ki és milyen alapon felügyeli a szólásszabadság helyzetét.
Írásomban a szólásszabadság
szabályozásának egy speciális esetével, az elektronikus média
állami szabályozásával
foglalkozom. Az elektronikus média a szólásszabadság legfontosabb
színterévé
vált, mert a legtöbb állampolgár ezen a fórumon szerzi be
információit.
Az elektronikus média szabályozásával a már említett
Szövetségi Kommunikációs
Bizottság foglalkozik. Az FCC létrejöttét az amerikai politikai
hangulat megváltozása
tette lehetővé. A piac működésébe aktívan beleszóló és azt
szabályozó állam
ideája viszonylag új keletű Amerikában. Cass R. Sunstein szerint
elkerülhetetlen,
hogy a modern állam ne szabályozza az élet szinte minden
területét. Bár az állami
szabályozás sokszor megsérti az állampolgárok egyéni jogait,
mégis szükség van
rá, mert a szabályozásból fakadó társadalmi előnyök
fontosabbak, mint a hátrányok.
A környezetvédelem, a közbiztonság, a vallási és faji
megkülönböztetés leküzdése
csak néhány azon területek közül, amelyeken a szigorú állami
szabályozás komoly
pozitív eredményeket produkált (1990:74).
Az aktívan szabályozó állam ideája három történelmi
periódusban volt különösen
domináns: az 1900-as évek legelején induló progresszív korszak, a
nagy gazdasági
világválság leküzdését megcélzó New Deal ideje, valamint a
hatvanas és a hetvenes
években3. Az ok a „vadkapitalizmusban”
való fokozatos
csalódás volt. A nagy gazdasági világválság bebizonyította,
hogy a szabadpiac
eszménye nem más, mint romantikus álom, amely állami beavatkozás
nélkül katasztrófához
vezet. Az állam felelős az igazságos társadalom
megteremtéséért. A piaci mechanizmusok
nem működnek tökéletesen.
Összefoglalva a fentieket, három fő érvet hozhatunk fel
amellett, hogy az egyébként
Alkotmány által biztosított szólásszabadságot az állam
felügyelje:
1. A piac önmagában nem biztosít mindenki számára hozzáférést
a médiához. A
szabad piaci versenyben semlegesség helyett néhány ember kezében
összpontosulna
a média irányítása, akik esetleg saját érdekeik
előmozdítására használnák azt,
és nem a köz érdekében.
2. Sokak szerint a szólásszabadság nem terjedhet ki mindenre.
Például a faji
gyűlöletet keltő műsorok nem érdemlik meg ugyanazt az
Alkotmányos védelmet,
mint más programok. Bár a szólásszabadság valódi ereje abban
nyilvánul meg,
hogy mennyire védi a népszerűtlen véleményeket, többféle
társadalmilag elfogadott
érv szól a gyűlöletkeltő beszéd vagy pornográfia szabadsága
ellen.
3. A közösség biztonsága érdekében szükség van arra, hogy a
média bizonyos közfeladatokat
lásson el. Ez sokszor olyan műsorok sugárzását jelenti, amelyek
nem hoznak profitot:
közérdekű bejelentések, mindenkit érintő információk, gyermek-
és oktatóműsorok,
színvonalas kulturális programok stb. Ahhoz, hogy a média ellássa
ezeket a közszolgálati
feladatokat, elengedhetetlen az állami felügyelet (Sunstein
1990:74).
A média állami szabályozásának gondolata tehát egy komplex
politikai, társadalmi
és ideológiai változás eredményeképpen vált elfogadottá az
Egyesült Államokban.
Az igazi kérdés azonban a dolog praktikus oldala volt: ki legyen
felelős? És
mekkora hatalommal rendelkezzen az a kormányzati szerv, amely
szabályozza az
elektronikus médiát?
A kongresszus egy szövetségi – vagyis központi –
bizottság megteremtése mellett
döntött. Az FCC független, szabályozó közigazgatási szerv,
amely szokatlan módon
nem a közigazgatás fejének, az Egyesült Államok Elnökének,
hanem a Kongresszusnak
tartozik felelősséggel. Az 1934-es Kommunikációs Rendelet hozta
létre a bizottságot,
amely ma szabályozza a rádiós és televíziós, kábeles és
műhold által történő,
államok közötti és nemzetközi kommunikációt4.
Az FCC három nagy területen fejt ki szabályozó
tevékenységet:
1. Technikai kérdések. Abból a tényből kiindulva, hogy a
rendelkezésre álló
hullámhosszok száma korlátozott és azok a köz tulajdonát
képezik, az FCC visszautasíthat
frekvencia-igényeket5. Az FCC egyik alapfunkciója megakadályozni
azt, hogy egy frekvencián több adó is működjön. A hatóság
technikai szabályozó
funkciója a legkevésbé ellentmondásos, hiszen kevés politikai
vagy alkotmányos
kérdést vet fel. Az FCC előírja például azt, hogy milyen
magasnak, illetve milyen
erősségűnek kell lennie egy sugárzótoronynak.
2. A médiapiac strukturális irányítása. Az elektronikus
média szervezeti kérdéseinek,
felépítésének és tulajdonviszonyainak szabályozása is az FCC
jogkörébe tartozik.
Az irányítás alapját a monopóliumellenes törvény szolgáltatja,
amely megtiltja,
hogy túl sok hatalom koncentrálódjon néhány iparvállalat
kezében. Ennek szellemében
kötelezte az FCC a National Broadcasting Company-t egyik
leányvállalata eladására
1934-ben. Ez a strukturális szabályozói hatalom nem kirívó
Amerikában: a trösztellenes
törvények a gazdaság más területein is elterjedtek6.
Az FCC elősegíti a vélemények sokszínűséget a médiában azzal,
hogy korlátozza
az egy társaság tulajdonában lévő állomások maximális
számát. Szintén a társadalomban
megjelenő sokféle gondolat reprezentációját hivatott segíteni az
államilag megszabott
ráta, amely előírja, hogy mennyi kisebbségi, illetve női
munkaerőt kell az állomásoknak
foglalkoztatniuk.
3. Tartalmi szabályozás. Az FCC nem állami cenzor, senki sem
köteles sugárzás
előtt bemutatni műsorait a hatóságnak. A sugárzási engedélyek
elbírálásakor
azonban a testület figyelembe veszi az elhangzó műsorok tartalmát
is. Jogában
áll a műsorszolgáltatót figyelmeztetni (raised eyebrow),
pénzbírságot kiszabni,
leghatékonyabb eszköze pedig a sugárzási engedélyek
meghosszabbítása vagy elutasítása.
Az utóbbi jogkör sokat vitatott hatalmat ad az FCC-nek,
különösen, hogy a sugárzási
engedélyek elbírálása nehezen szabályozható és leginkább
egyéni elbírálás alapján
történik (Wilson 1989:339). A testület ugyanis megtagadhatja a
sugárzási engedélyt,
ha az adott rádió vagy televízióadó műsoraiban tartalmi
kifogásokat talál. Az
FCC jogkörébe tartozik annak megszabása is, hogy milyen típusú
műsort milyen
rendszerességgel kell kötelezően sugározni7. Az országos
hálózatok által sugárzott programoknak helyi híreket és
információkat is kell
tartalmazniuk.
A média tartalmi szabályozása az FCC legellentmondásosabb
tevékenysége. Itt
sokszor két, látszólag egymást kizáró szabályt kell betartania.
Az obszcén szövegek
esetében például egyszerre kell tiszteletben tartania az 1934-es
Kommunikációs
Törvény 326. szakaszát, amely megtiltja a cenzúrát, valamint az
„obszcén, erkölcstelen,
vagy közönséges nyelvű” programok sugárzását tiltó 18.
U.S.C.A. törvényi rendelet
1464. paragrafusát.
Az ellenmondást a Legfelsőbb Bíróság 1978-ban úgy vélte
feloldani a FCC v. Pacifica
Foundation eset kapcsán, hogy kimondta: a cenzúra tilalma nem
vonatkozik az
„obszcén, erkölcstelen, vagy közönséges nyelvű”
programok sugárzásának tiltására.
A nem obszcén, ám szexuálisan kihívó tartalmú programokat az FCC
nem tilthatja
be, ám megkövetelheti, hogy azokat olyan időpontban sugározzák,
amikor gyermekek
már valószínűleg nem követik figyelemmel a műsort. Itt tehát az
FCC egyszerre
tilt és szabályozza a programok tartalmát, azon az elven, hogy a
közvetített
programok akarva-akaratlanul behatolnak a családi otthonba, ahol
bárki akaratán
kívül hallhatja, láthatja azokat.
Az igazán komoly kihívás az FCC számára az, hogy eldöntse:
mi tartozik a tiltandó
(obszcén) és mi a csak szabályozandó (közönséges, kihívó)
kategóriába. A testület
ez esetben sem egyedül dönt, hanem igyekszik figyelembe venni a
Legfelsőbb Bíróság
döntésén alapuló úgynevezett Miller-tesztet, és integrálni azt
saját döntéshozatali
mechanizmusába. A Miller-teszt szerint az alábbi esetekben nem védi
a közvetített
tartalmakat a szólásszabadság joga:
1. Ha az átlagember a helyi szokásokat figyelembe véve az adott
anyagot összességében
túlzottan szexuálisnak minősítené.
2. Ha az adott anyag egyértelműen és nyilvánvalóan sértő módon
ábrázolja a szexualitást.
3. Ha az adott anyag nem rendelkezik semmilyen komoly irodalmi,
művészi, politikai
vagy tudományos értékkel8.
Ki felügyeli a felügyelőket?
Az Elnök szerepe
Azt már láttuk, hogy az FCC az elektronikus média szabályozásában széles jogkörrel rendelkezik. De vajon ki ellenőrzi magát a testületet? Az FCC független hatóság, ám a függetlenség nem jelent teljhatalmat. Az esetleges túlkapások ellen az amerikai „fékek és egyensúlyok” (checks and balances) rendszere védi az állampolgárokat.
Az FCC-t a Legfelsőbb Bíróság, a Kongresszus és az Elnök együttese felügyeli. Bár a médiatestület szervezetileg független az Egyesült Államok elnökétől, az ő jogkörébe tartozik öt tagjának kinevezése9. Ez nemcsak formalitás, hanem komoly hatalom. Ronald Reagan elnöksége alatt az FCC vált a politikailag lojális tisztségviselők központjává. Richard A. Harris és Sidney M. Milkis szerint a politikai kinevezések olyan hatalommal bírtak, hogy minden egyéb befolyásolási lehetőség hiányában is az FCC végső soron az elnöki platform szószólójává és végrehajtójává vált (1989:113). Történt mindez annak ellenére, hogy az ötből legfeljebb három testületi tag lehet ugyanazon párt tagja.
A bírósági rendszer szerepe
Nem az esetek számát, hanem súlyát tekintve az amerikai bíróságok játsszák a legfontosabb ellenőrző szerepet az FCC fölött. Erwin G. Krasnow és Lawrence D. Longley szerint az FCC döntéseinek bírósági felülvizsgálata minden egyes esetben fenyeget. Ezzel a bizottság tagjai is tisztában vannak, és igyekeznek az alkotmányosság kritériumait szem előtt tartani döntéseikben (1978:52).
Az állampolgári jogok felett őrködő amerikai bíróságok folyamatosan felügyelik az elektronikus média szabályozásának folyamatát. Ez figyelemmel kísérhető a Legfelsőbb Bíróság döntéseinek egész sorozatán. Az amerikai politikai rendszer sajátosságai miatt fontosnak tartom néhány bírósági vélemény felvázolását, azok ugyanis rendkívül jelentős szerepet játszanak az elektronikus média szabályozásában:
Red Lion Broadcasting Co. v. FCC (1969): A Legfelsőbb Bíróság elfogadja az úgynevezett „Fairness Doctrine-t”, amely megköveteli a közérdekű vitás ügyek többoldalú bemutatását. Az esélyegyenlőség követelménye az FCC által meghozott rendelkezések egész sorozatát indította el. Vitás ügyekben a médiának minden érintett fél álláspontját be kell mutatnia. A rádióállomás vagy televíziócsatorna tulajdonosának kötelessége megfelelő időt és teret biztosítani a sértett fél számára a politikai vagy személyi támadások megválaszolására. A rádiók és televíziók kötelesek a közhivatalokra pályázók műsorainak hasonló időpontot azonos összegért biztosítani.
A fenti döntés során a Legfelsőbb Bíróság azt is megfogalmazza, hogy az elektronikus média lényegileg különbözik más információs csatornáktól, és ezért önálló szabályozást igényel. A rendelkezésre álló frekvenciák száma erősen korlátozott, szemben az újságok elméletileg korlátlan számával. A rádiófrekvenciák ugyanakkor a köz tulajdonát képezik, tehát a kiosztott csatornáknak a közösség érdekét kell szolgálniuk.
A Kongresszus közbelép
Amikor a Legfelsőbb Bíróság jóváhagyta, hogy a jövőben az FCC ne kérje számon az egyenlő megszólalás esélyét, az amerikai Kongresszus közbelépett, és törvényt hozott az esélyegyenlőség védelmében, arra hivatkozva, hogy a szóban forgó előírást csak a Kongresszusnak van jogában eltörölni. Az új törvény beiktatását Reagan elnök vétója akadályozta meg. Az amerikai média szabályozásának két alappillére, a „frekvenciaszűke” és az erre épülő esélyegyenlőség követelménye a mai napig megosztja az amerikai politikai élet résztvevőit.
1990-ben a Kongresszus törvénybe iktatta a „Gyermekek és a televíziózás” című jogszabályt. Ez azon az elven alapult, hogy a rendelkezésre álló frekvenciák száma korlátozott, és ezért szükséges a kiadott engedélyeket bizonyos közérdekhez fűződő kritériumokhoz kötni. Ilyen kritérium például az adott számú gyermekprogram bemutatása vagy az erőszakot tartalmazó műsorok főműsoridőben való bemutatásának korlátozása. Az 1995-ös, republikánus többségű Kongresszus azonban már erősen szabályozásellenes volt, és megkérdőjelezte magának az FCC-nek a létét is10. A kilencvenes években egy sor deregulációs intézkedés született, jelentős részben a frekvenciaínséget csökkentő műszaki fejlődésnek köszönhetően.
Összefoglalás2024
Április "A történelem olyan, mint egy szappanopera." Mátay Mónikával Jamriskó Tamás beszélget.
Március A videójáték ma már nem egy szubkulturális jelenség – Pintér Róbert médiakutató
2022
A Médiakutató Alapítvány fő tevékenységeként immár 24. éve adja ki a Médiakutató folyóiratot. A lap rendszeresen közöl szaktanulmányokat a médiajog,
a médiapolitika, a médiaszociológia és a médiatörténet területéről, számos tanulmánya tananyaggá vált a felsőfokú kommunikáció- és médiaképzésben.
Minden nyomtatásban megjelent tanulmány elérhető honlapunkon (www.mediakutato.hu) is. A szerkesztőség díjazás nélkül, társadalmi munkában dolgozik.
Amennyiben fontosnak tartod a Médiakutató fennmaradását, kérjük, támogasd munkánkat!
A szerkesztőség
Adószámunk: 18687941-2-43
„Szomszédok közt” pódiumbeszélgetés
Kérdez: Bajomi-Lázár Péter Médiakutató
Válaszol: Kovács M. András és Lányi Balázs forgatókönyvíró
Magyar Kommunikációtudományi Társaság
Sajtószabadság Központ (rendszeres tevékenységét források hiányában megszüntette)