A jogellenes és ártalmas tartalmak visszaszorításának eszközei az Európai Unióban
Az Internet lehetőségeinek és veszélyeinek felismerésével Magyarországon is éles vita bontakozott ki a hálózat szabályozásával kapcsolatos kérdésekről. Szükség van-e egyáltalán szabályozásra? Megoldhatóak-e a felmerülő problémák a hatályos jogszabályok keretei között, vagy új szabályokat kell alkotni? A szabályokat az állam vagy a hálózati közösség alkossa meg és érvényesítse? Az információs társadalom megvalósítását célul kitűző Európai Unió már néhány évvel korábban szembesült e kérdésekkel, és talált néhány új és rugalmas megoldást. Az alábbi írás ezeket a megoldásokat tekinti át.
Technológiai fejlődés és jogalkalmazás
Az internet a hagyományos tömegkommunikációtól alapvetően eltérő sajátosságokkal rendelkezik, amelyek a szabályozás lehetőségeinek és eszközeinek új meghatározását is szükségessé teszik. Az állami döntéshozatal nem tarthat lépést a technológia fejlődésének ütemével, a megváltozott környezet pedig kizárja a korábbi tömegkommunikációs és távközlési eszközökre alkalmazott megoldások analóg alkalmazását. Az új szolgáltatások azonban az új veszélyek mellett a védekezés új lehetőségeit is megteremtik. A hálózat szükségessé teszi az állam és a jog szerepének újraértelmezését, a beavatkozás új eszközeinek felkutatását. Amennyiben az állam szembefordul a hálózati közösség törekvéseivel, és nem vesz tudomást saját lehetőségeinek korlátairól egy globális és gyorsan fejlődő közegben, akkor elveszítheti az általa képviselt érdekek érvényesítésének képességét. A hálózati viszonyok rendezésében jelentős mértékben támaszkodnia kell az érintettek önszabályozó kezdeményezéseire, és támogatnia kell azokat a technikai fejlesztéseket, amelyek a védekezés lehetőségét a felhasználók kezébe adják. A bizalom légkörének, a biztonságos internetnek a megteremtésében az Európai Unió is egyre inkább ezt az utat követi. Írásomban a szabályozás lehetséges módszereit és perspektíváit tekintem át.
Jogellenes és ártalmas hálózati tartalmak
A véleménynyilvánítás szabadsága a hálózati kommunikációban is csak a vele szemben álló értékek mint az állam, a társadalom és az egyes társadalmi csoportok érdekei, illetve a magánszféra1 tiszteletben tartásával gyakorolható. A közlés útján elkövethető bármely jogellenes magatartás az interneten legalább akkora sérelmet okoz, mint más nyilvános közegben. Az illegális hálózati tartalmak visszaszorítása a biztonságos internet megteremtésének kulcskérdése, az igénybe vett eszközök célja pedig a lehető legkisebb beavatkozással a lehető legtöbb felhasználó bizalmának megnyerése.
Az Európai Unió több dokumentuma próbálta rendszerbe foglalni a szabályozást igénylő problémákat. A Bizottság állásfoglalása az interneten elérhető jogellenes és káros tartalmakról2 a hálózati kommunikáció által veszélyeztetett értékként jelölte meg a nemzetbiztonságot (bombák, kábítószerek illegális előállításához nyújtott segítség, terrorista tevékenység), a fiatalkorúak védelmét (erőszak, pornográfia, a marketing visszaélésszerű formái), az emberi méltóság védelmét (fajgyűlölet, faji megkülönböztetés), a magánszféra védelmét (személyes adatok jogosulatlan továbbadása, elektronikus zaklatás), a jóhírnév védelmét (rágalmazás, becsületsértés, jogellenes összehasonlító reklám), a gazdasági biztonságot (hamisítás, iránymutatás a hitelkártyák hamisításához), a szellemi tulajdont (oltalomban részesülő szellemi alkotások jogosulatlan továbbadása), valamint az információ biztonságát (hacking).
A káros médiatartalmakkal (közöttük az online-tartalmakkal) kapcsolatban A fiatalok és az emberi méltóság védelme az audiovizuális- és információs szolgáltatásokban című Zöld Könyv a magatartás súlya és az alkalmazható eszközök szerint különbséget tesz a jogellenes és az ártalmas tartalmak között. A jogellenes tartalmakhoz való hozzáférés az egész társadalom számára tilos, a lehetséges címzetti körtől és a terjesztés módjától függetlenül.3 E tartalmak mind az egyén, mind a közösség számára elfogadhatatlanok, a társadalom alapvető elveit sértik. A nemzeti jogrendszerek általában e kategóriába sorolják az emberi méltóságot sértő tartalmakat, a súlyosan obszcén, erkölcstelen és megbotránkoztató, valamint a rasszizmusra vagy a diszkrimináció más formájára, gyűlöletre és erőszakos cselekményre uszító tartalmakat.4 Ártalmasnak minősíti a Zöld Könyv azokat a tartalmakat, amelyek nem jogellenesek ugyan, de károsan befolyásolhatják a kiskorúak fizikai vagy szellemi fejlődését. Ezek elérhetővé tétele csak a felnőttek részére engedhető meg; az arányosság biztosítása végett minden esetben olyan megoldásra van szükség, amely a kiskorúakat elzárja e tartalmaktól, de a felnőttek számára azokat továbbra is elérhetővé teszi.5
A hálózati kommunikáció globalitása olyan univerzális értékek megfogalmazását tenné szükségessé, amelyek széleskörű nemzetközi védelmet élveznek. Mivel azonban a kulturálisan leginkább kötött értékekről van szó, az egységes jogi szabályozás megvalósíthatatlannak tűnik; a hálózat alapelemét jelentő kulturális sokszínűség az értékek és a védelmi igények különbözősége miatt a fejlődés korlátjává is válhat. Ha a véleményszabadsággal szemben álló értékekkel kapcsolatban létrejöhet is nemzetközi konszenzus, az nem mehet tovább bizonyos minimális védelmi színvonal megállapításánál. Ez viszont továbbra sem jelentené a probléma megoldását.
önszabályozás az Európai Unióban
A nemzeti határokat nem ismerő internet megkérdőjelezi a földrajzilag kötött államok beavatkozási jogát és képességét. A hálózati kommunikáció szélesedésével felmerült a kérdés, hogy az internet szabályozást igénylő problémáit az állami (jogi) szabályozás vagy az önszabályozás keretében kell-e rendezni. Ma már egyértelmű, hogy erre nem adható kizárólag az egyik vagy másik megoldást elfogadó válasz; csak az állami szervek és a hálózati közösség együttműködése vezethet eredményre. Ehhez az érintetteknek azt is tisztázniuk kell, hogy mit jelent az önszabályozás: nem egyszerűen a szolgáltatók által meghatározott magatartási szabályokról, hanem a szabályok kialakításának és kikényszerítésének összetett rendszeréről van szó. A hálózati közösséget be kell vonni a hálózati viszonyokat rendező döntések előkészítésébe és meghozatalába, azok érvényesítése pedig a közreműködésük nélkül elképzelhetetlen. Az állam, az internet-szolgáltatók és a felhasználók részvételével a technikai lehetőségeket hatékonyan hasznosító, rugalmas szabályozási rendszer épülhet ki.
Ezzel összhangban az Európai Unió valamennyi kapcsolódó dokumentuma az önszabályozást támogató megközelítést tükröz. Az internet szabályozásával foglalkozik az Európai Unió Bizottságának A fiatalok és az emberi méltóság védelme az audiovizuális- és információs szolgáltatásokban című korábban hivatkozott Zöld Könyve és a Tanács 98/560/EG számú ajánlása az európai audiovizuális- és információszolgáltatási ágazat versenyképességének fokozásáról a fiatalok és az emberi méltóság hasonló színvonalú megvalósítását szolgáló nemzeti keretfeltételek támogatásán keresztül (Ajánlás). Az elképzelések gyakorlati megvalósulásának pénzügyiszervezeti hátterét a Közösség többéves akcióterve6 (Akcióterv) biztosítja, amelynek célja az internet biztonságos használatának támogatása a globális hálózatokon megjelenő jogellenes és ártalmas tartalmak elleni harc segítségével. A megvalósítás normatív a tagállamokra jogilag kötelező kereteit az információs társadalom meghatározott jogi kérdéseiről, különösen az egységes belső piacon folyó elektronikus kereskedelemről szóló 2000/31/EG számú irányelv (Irányelv) teremtette meg.7
Az Akcióterv konkrét lépéseket ír elő
az internet biztonságos használatának támogatása
és európai szinten az internet üzleti lehetőségeinek
kihasználásához szükséges környezet kialakítása
végett; ennek megvalósítására az Európai
Unió 1999. január 1-től 2002. december 31-éig 25
millió Eurót fordít.8 A program kiterjed az ágazati
önszabályozás és a tartalom felügyeletét
biztosító intézkedések támogatására,
a szűrő- és értékelő-rendszerek széles
körű bevezetésének ösztönzésére,
a felhasználók érzékenységének növelésére,
a nemzetközi együttműködést elősegítő
tevékenységekre, olyan kiegészítő intézkedésekre,
mint a jogi hatások vizsgálata, valamint minden olyan
intézkedésre,
amely hozzájárul a kitűzött cél eléréséhez.9
A végrehajtásért az Európai Unió Bizottsága
felelős, amelyet a tagállamok képviselőiből
álló tanácsadó testület támogat.10
Az Akcióterv keretében 1999-ben és 2000-ben finanszírozott
programokat a táblázat tartalmazza (lásd később).
Az önszabályozási rendszer összhangban van a vállalkozások
gazdasági érdekeivel, mivel a kezükbe adja a folyamatos technikai
fejlődéshez és a piacok globalizálódásához
való alkalmazkodás eszközeit. Elsődleges feladata
azonban a hálózat biztonságos használatához
szükséges magas védelmi színvonal garantálása,
elsősorban a fiatalok és az emberi méltóság
védelmének területén.11 Ennek eszközei
a magatartási kódexek, a bejelentőhelyek, az értékelő-
és szűrőrendszerek, valamint a felhasználók
felvilágosítása. Ezeken túl az Unió mind
az állami szerveket, mind a szolgáltatókat arra ösztönzi,
hogy fejlesszék és vizsgálják a védelem új
eszközeit és intézményeit, a felhasználók
felvilágosításának új módjait.12
A következőkben az önszabályozás eszközrendszerét
tekintem át.
önszabályozó szervezetek
Az információs társadalomban a döntések meghozatala
és érvényesítése a hatalom új megosztását
teszi szükségessé az állam és a hálózati
közösség között. Az Unió az önkontroll-rendszerekkel
szemben megköveteli, hogy azok kidolgozásában, végrehajtásában
és értékelésében az ágazattal közvetve
vagy közvetlenül kapcsolatban álló minden érintett
korlátozás nélkül részt vehessen.13
Az állam feladata e rendszer kereteinek megteremtése és
kényszerítő eszközök alkalmazása a szabályok
legsúlyosabb megsértésével szemben. A hálózati
magatartási szabályokhoz kapcsolódó sajátos
szankciókat mint a tartalom (például honlap, hozzászólás
egy hírcsoportban) törlése vagy zárolása, az
adott szolgáltatáshoz való hozzáférés
megszüntetése (például letiltás a levelezőlistáról)
a szerverek fölött technikailag és jogilag rendelkező
szolgáltatók érvényesíthetik. Az önszabályozó-rendszerben
meg kell jeleníteni a felhasználók érdekeit is,
mert csak így biztosítható a szabályok széleskörű
elfogadottsága; az állammal és a szolgáltatókkal
szembeni érdekérvényesítés eszközei
a globálisan szerveződő civil szervezetek lehetnek.
Az internet és a hálózati szolgáltatások
határokat átlépő jellegének az önellenőrzés
rendszerének kialakításában is tükröződnie
kell. Az egyes állami szintű intézkedéseket és
a végrehajtásukkal megbízott szervezetek tevékenységét
össze kell hangolni, illetve ki kell dolgozni az együttműködési
formákat, valamint a tapasztalatok és a bevált eljárások
kicserélésének módját.14 A tagállami
szervezetek összekapcsolódásával közösségi
szintű rendszerek jönnek létre, és meg kell teremteni
az Európai Unión kívüli államokkal való
együttműködés kereteit is. Az európai szolgáltatók
1997-ben alapították az EuroISPA15 nevű szervezetet,
amely jelenleg az Európai Unió tíz tagállamának
szolgáltatóiból áll. A szervezet célja az
Internet fejlődésének, valamint a szabad és nyitott
telekommunikációs piac működésének támogatása,
ágazati szabványok kidolgozása, továbbá az
önszabályozó rendszerek kialakításában
való közreműködés és a szolgáltatók
képviselete a jogalkotásban. Az ilyen közösségi
szintű rendszerek biztosíthatják a nemzetközi fórumokon
az egységes európai álláspont megjelenítését.16
Magatartási kódexek
Az önszabályozási rendszerek az érdekeltek által
megfogalmazott és magukra nézve kötelezőnek elismert
magatartási kódexek köré szerveződnek, amelyek
a nem kívánatos magatartások katalógusa mellett
tartalmazzák a szabálysértések sajátos szankcionálásának
és a viták rendezésének módját. Egy-egy
önszabályozási szervezet lényegében az adott
kódex hatálya alá tartozó személyekből
és szervezetekből áll.
Az Unió dokumentumai elsősorban a fiatalok és az emberi
méltóság védelmére koncentrálva határozzák
meg a kódexek lehetséges tartalmát, amely kiterjed a felhasználók
informálásának, az értékelő- és
szűrőrendszerek működtetésének és
a hálózati tartalmakkal kapcsolatos panaszok feldolgozásának
részletes szabályozására.17 A szabályok
kialakításánál figyelembe kell venni a szolgáltatók
különböző típusainak eltérő funkcióit
és a szolgáltatások eltérő működési
feltételeit; a bennük megfogalmazott követelményeket
az elérendő célokkal arányosan kell felállítani,
tiszteletben tartva a véleménynyilvánítás
szabadságának, a magánszféra sérthetetlenségének
és a szolgáltatások szabadságának alapelvét.18
Ezzel összhangban az Irányelv úgy rendelkezik, hogy a tagállamok és a Tanács mozdítsák elő a szolgáltatók szövetségei és a felhasználók szervezetei által kialakított közösségi szintű magatartási kódexek bevezetését; ezek elsődleges rendeltetése, hogy hozzájáruljanak az Irányelv célszerű alkalmazásához.19 A kódexek különös figyelmet fordítanak a fiatalok és az emberi méltóság védelmére. A közösségi joggal való összhang biztosítása végett az elkészült tervezeteket a Bizottság megvizsgálja; az alkalmazás eredményeit és a gyakorlatra kifejtett hatásokat az érintettek folyamatosan értékelik, majd erről tájékoztatják a tagállamokat és a Bizottságot. A kódexeket elektronikus formában elérhetővé kell tenni a Közösség nyelvein.
A szabályok önmagukban nem biztosítják az érintettek
megfelelő magatartását; ehhez szükség van a
felhasználók tájékoztatására, valamint
megfelelő szankciók és eljárások kidolgozására.
Ennek során nemcsak a felhasználók, hanem a szolgáltatók
szabályszegéseire is figyelemmel kell lenni. A felhasználónak
tisztában kell lennie azzal, hogy a szolgáltató melyik
kódex hatálya alá tartozik a követendő
szabályok megismerése mellett ezzel információhoz
jut az adott szolgáltatás megbízhatóságáról
is. Az Akcióterv ezért írja elő az egyes kódexek
hatálya alatt álló szolgáltatók felismerését
segítő, a honlapokon elhelyezett minőségjelzők
bevezetését.20
A kódexben foglaltakkal kapcsolatos viták rendezésének
kereteit az Irányelv határozza meg.21 A tagállamoknak
gondoskodniuk kell arról, hogy az érintettek vita esetén
annak bíróságon kívüli megoldását
szolgáló eljárást vehessenek igénybe, elektronikus
úton is. Az Irányelv megköveteli az eljárási
garanciák mint a függetlenség, nyilvánosság,
kontradiktórius jelleg, jogszerű döntés, cselekvési
szabadság és képviseleti lehetőség
maradéktalan érvényesülését, valamint
a döntések és tapasztalatok közösségi kontrollját.22
Ugyanakkor a tagállamoknak a szolgáltatásokkal összefüggő
cselekmények miatt hatékony bírósági jogérvényesítést
is biztosítaniuk kell, amelynek keretében a lehető legrövidebb
idő alatt intézkedés tehető az ideiglenes jogvédelem
érdekében.23 Széles körben elfogadott, a
szolgáltatásokhoz
igazodó szankciókat tartalmazó és megfelelő
tekintéllyel rendelkező fórum előtt érvényesíthető
magatartási kódexekkel a vitás hálózati viszonyok
jelentős része rendezhető.
Panaszhelyek, forró drótok
Az illegális és ártalmas hálózati tartalmak
elleni küzdelem leggyengébb pontja a felelősök felderítése,
aminek első lépése a sérelmes tartalmak felfedezése.
Az Európai Unió egyértelműen elvetette az internet-szolgáltatók
feltétlen felelősségét a szerverükön tárolt
vagy általuk közvetített idegen jogellenes tartalmakért.
Az elektronikus kereskedelemről szóló Irányelv rögzíti,
hogy a tagállamok nem rónak a szolgáltatókra
általános kötelezettséget az általuk továbbított
vagy tárolt információk felügyeletére vagy
olyan körülmények aktív keresésére vonatkozóan,
amelyek jogellenes tevékenységre utalnak.24 Mivel
a szolgáltatók kötelezése a tartalom átfogó
ellenőrzésére technikailag kivitelezhetetlen, jogilag pedig
erősen vitatható lenne, a káros anyagok felderítésének
más módját kell ösztönözni.
Erre a problémára az egyetlen hatékony megoldás
az, ha minden felhasználó egyszerűen és gyorsan jelezheti
az általa felfedezett illegális tartalmak létezését.
Az önszabályozási rendszer keretei között olyan,
könnyen elérhető panaszhelyeket kell működtetni,
amelyek feldolgozzák a felhasználók bejelentéseit,
szükség esetén együttműködnek egymással
és a nyomozóhatóságokkal. Mivel a panaszok feldolgozásában
jelentős szerep hárul a szolgáltatókra, ösztönözni
kell őket a panaszok felvételét és továbbítását
biztosító eszközök működtetésére,
valamint a szükséges eljárások kidolgozására.25
Az illegális tartalmak felderítésében jelentős szerepet vállaló, a bejelentőhelyeket összekötő hotline-hálózatok, forró drótok az Európai Unió szinte minden tagállamában léteznek, ezeket egyes államokban elsősorban a gyermekpornográfia visszaszorítása végett a rendőrség működteti. Az Akcióterv célkitűzése a közösségi együttműködés legjelentősebb összetevőjeként egy európai hotline-hálózat kiépítése, amely a nemzeti panaszhelyeknek az Európai Uniót földrajzilag és nyelvileg is lefedő hálózata lenne.26 Hat tagállam már jelenleg is együttműködik egy ilyen folyamatosan bővülő európai hotline-hálózat (INHOPE) keretében, amelyhez amerikai és ausztrál szolgáltatók is kapcsolódnak.27 Az Akcióterv hosszabb távú célja a hálózat kiterjesztése az Európai Unió határain túlra, azaz egy hatékony nemzetközi panaszfeldolgozó rendszer kiépítése.28 Megoldhatatlan nehézséget jelent, hogy az egyes magatartások megítélése államonként eltérő lehet a hálózat működtetésében feltétlenül figyelembe kell venni a nemzeti jogrendszerek és kultúrák különbségeit.
Míg a bejelentőhelyek a jogellenes anyagok létezését fedik fel, a felelősök felderítése és megbüntetése továbbra is a nyomozóhatóságok és az igazságügyi szervek feladata. A hatékony fellépéshez garanciális eljárási szabályok rögzítése mellett a szolgáltatók és a hatóságok közötti szoros együttműködésre, az információk és tapasztalatok kicserélésére van szükség. Az Irányelv szerint a tagállamok gondoskodnak arról, hogy az illetékes hatóságok az Irányelv előírásainak érvényesítéséhez szükséges felügyeleti és vizsgálati jogkörrel rendelkezzenek, és hogy a szolgáltatók a szükséges adatokat a hatóságok rendelkezésére bocsássák.29 A tagállamok arra kötelezhetik a szolgáltatókat, hogy az illetékes hatóságot felhasználóik feltehetően jogsértő tevékenységéről haladéktalanul értesítsék, illetve az illetékes hatóságok részére követelésükre olyan információkat továbbítsanak, amelyek alapján az érintett felhasználók felderíthetőek lesznek.30 E felhatalmazás alapján is csak olyan a véleményszabadságot és a magánszférát korlátozó intézkedéseknek van helyük, amelyek arányban állnak az elkövetett jogsértéssel.
Értékelő- és szűrőrendszerek
A hálózati kommunikáció egyik legfőbb sajátossága a tudatos médiahasználat: a felhasználó a hálózati tartalmakhoz általában kifejezetten erre irányuló cselekményével (az oldal címének megadása a böngészőben, kattintás a hivatkozásra) fér hozzá. A tudatosság a tartalom szabályozásának olyan eszközeire helyezi a hangsúlyt, amelyek biztosítják a felhasználónak, hogy maga döntse el, mely tartalmakhoz akar hozzáférni és melyeket akarja elkerülni.31 Az Európai Unió ezért támogatja a tartalom azonosítását megkönnyítő értékelő- és szűrőrendszerek fejlesztését és alkalmazását. Ezekre alapozva az interneten olyan zárt területek, speciális portálok (Walled Gardens) hozhatók létre, amelyek kizárólag a szolgáltató által garantált minőségű oldalakhoz engednek hozzáférést.32
Az értékelő- és szűrőrendszerek alapja a PICS-technológia (Platform for Internet Content Selection), amely a honlap tulajdonosa vagy a külső értékelő számára lehetővé teszi az oldalak minősítését (címkézését), a böngészőprogramok és más szoftverek számára pedig a minősítések felismerését és értelmezését.33 A szabvány egységessé teszi a minősítések (címkék) kezelését, de biztosítja az oldalak tetszőleges értékelési szempontok szerinti besorolását. Működésének lényege, hogy a szűrőszoftver csak a felhasználó egyedileg meghatározott szempontjainak megfelelő minősítéssel rendelkező oldalakhoz enged hozzáférést. Az ismert böngészőprogramok és keresőrendszerek ma már együttműködnek valamely PICS alapú minősítő-rendszerrel.
Az oldal minősítését vagy a tartalom készítője, vagy tőle független értékelő szervezet végzi. Független minősítőként évek óta több szervezet működik (Microsystems, Net Nanny, Net Shepherd, PlanetWeb, RSACi, SafeSurf, Solid Oak, SurfWatch).34 Az egyik legnépszerűbb minősítő szervezet, a SafeSurf például életkor, illetlen beszéd, heteroszexuális tartalom, homoszexuális tartalom, meztelenség, erőszak, intolerancia, kábítószer-fogyasztás, szerencsejátékok és felnőtteknek szóló más témák kategóriája szerinti minősítést végez, kategóriánként kilenc besorolási osztállyal.
Az Akcióterv a felhasználók részére széles körű választási lehetőséget nyújtó, az európai igényeknek megfelelő és nemzetközileg kompatibilis értékelő-rendszerek fejlesztését támogatja. Ezzel a szülők és a tanárok is olyan rugalmas eszközhöz juthatnak, amely biztosítja, hogy a fiatalok közvetlen felügyelet nélkül biztonságosan használhassák a hálózati szolgáltatásokat.35 Az értékelő-rendszerek lehető legnagyobb változatossága úgy érhető el, ha azok fejlesztésénél figyelembe veszik a sajátos helyzetű felhasználók különleges igényeit.36
A jelenleg rendelkezésre álló számos szűrő- és értékelő-rendszer működése még nem megfelelő színvonalú, a rendszer elfogadottsága a szolgáltatók és felhasználók körében egyaránt csekély. Amíg nincs elég minősített oldal, a felhasználók nem használják a szűrőrendszert, viszont kereslet hiányában az oldalak tulajdonosainak nem érdekük a címkézés. Az Akcióterv intézkedései ezért a fejlesztés mellett arra koncentrálnak, hogy bemutassák a szűrő- és értékelő-rendszerek lehetőségeit és korlátait a mindennapos használat során.37 A rendszerek elterjedését segíti az is, ha a megvalósítás során a felhasználók igényeit figyelembe véve érvényesül a használhatóság és gyakorlatiasság követelménye.38
Az Akcióterv e területen is támogatja az Unió kereteit meghaladó nemzetközi együttműködést, és célul tűzi a szűrő- és értékelő-rendszerek nemzetközi összehangolását és kompatibilitását; a protokollok nemzetközi kidolgozásában az európai álláspontot határozottan meg kell jeleníteni.39 A nemzetközi együttműködés kereteit teremtette meg az 1999 áprilisában megalakult, a legjelentősebb szolgáltatókat (például AOL Europe, T-Online, IBM, Microsoft, British Telecom stb.) összefogó ICRA (Internet Content Rating Association) nevű szervezet, amelynek célja egy világszerte elismert értékelő rendszer kifejlesztése és elterjesztése.40
A rendszer előnyei mellett jogi aggályokat is felvet. A PICS hatékony működéséhez minden hálózati tartalom minősítését el kellene végezni, mert a rendszer a felhasználót elzárja az internet minden olyan információjától, amely nincsen felcímkézve. A PICS-alapú szabályozás ahhoz vezetne, hogy a tartalom szűrését az indokolhatónál jóval szélesebb körben kellene alkalmazni: a PICS általános alkalmazása minden tartalom tulajdonosa számára lényegében minősítési kötelezettségként jelentkezik, amelynek nem teljesítése azzal jár, hogy a tartalom és készítője mások számára elérhetetlenné válik. Mivel a rendszer nemcsak a káros tartalmak elérhetőségét nehezíti meg és nemcsak e tartalmak szolgáltatóira ró többletterheket, a véleménynyilvánítás szabadságának indokolatlan mértékű korlátozását jelentheti.41 A megoldással szemben az is felvethető, hogy a felhasználó beleegyezése és tudta nélkül is használható. Ez magában rejti az állami cenzúra veszélyét, valamint a vélemények áramlásának a szolgáltatók érdekei szerinti korlátozását.
A véleménynyilvánítás szabadságát sokkal kisebb mértékben korlátozza az a megoldás, amely nem a tartalom, hanem a felhasználó meghatározott tulajdonságainak, elsősorban életkorának azonosításán alapul. A felhasználó életkorát hitelesen igazoló, a digitális aláírásokhoz hasonló megoldást alkalmazó digitális igazolványok42 bevezetésével a szolgáltatók elzárhatják a kiskorúakat a rájuk nézve ártalmas anyagoktól. A digitális igazolványokat a magánszemélyek álnéven igényelhetnék, kibocsátásukra pedig több, nem kormányzati szerv lenne jogosult. Az internet biztonságossá tételében az elérni kívánt céllal arányosabb megoldást kínáló eszközöket az Uniónak is vizsgálnia kell.
Tájékoztatás, a felhasználói tudatosság erősítése
Az internettel szembeni bizalmatlanság gyakran a hiányos
ismeretekre
vezethető vissza. A közvélemény megbízható
információk hiányában túl negatívan
ítéli meg az internet-jelenséget. A káros
tartalmaktól való félelem nem veszi figyelembe sem ezek
alacsony arányát az elérhető információk
között, sem a visszaszorításukra tett egyre hatékonyabb
lépéseket. A szolgáltatások versenyképességének
növelése végett feltétlenül szükség
van a kapcsolódó információk elérhetővé
tételére, valamint a felhasználók tudatosságának
növelésére és a felvilágosításra.43
Az Unió felismerte, hogy törekvései is csak akkor lehetnek
sikeresek, ha a felhasználók tisztában vannak az elért
eredményekkel. A tájékoztatást szélesítő
intézkedések elsősorban a gyermekekkel közvetlen kapcsolatban
levő szülőket és az oktatási intézményeket
célozzák.44
A tájékoztatás egyrészt a szolgáltatókat
terhelő kötelezettség: felvilágosítást
kell adniuk az adott szolgáltatásból eredő veszélyekről
és a rendelkezésre álló védelmi lehetőségekről.
Másrészt meg kell találni azokat a csatornákat (honlapok,
workshopok, hagyományos médiumok, számítástechnikai
eszköz értékesítéséhez kapcsolódó
informálás stb.), amelyeken keresztül növelhető
a veszélyekkel szembeni érzékenység és fokozható
a védekezés tudatossága.
összegzés
A hálózat fejlődésében meghatározó szerepet játszik, hogy a felhasználók biztonságosnak tartják-e a rajta folytatott kommunikációt. Ehhez az internet sajátosságaira épülő, következetesen érvényre juttatott szabályokra, valamint a védelem lehetőségét a felhasználók kezébe adó eszközökre van szükség. Az állam nem követelhet korlátlan hatalmat, a felhasználók pedig érdekeik érvényesítésében nem támaszkodhatnak kizárólag a hatóságok fellépésére. A jog feladata sok esetben egy olyan környezet kialakítása, amelyben hatékonyan alkalmazhatók a nem jogi eszközök.
Ennek megfelelően csak az állami szervek és a hálózati közösség közötti párbeszéd vezethet eredményre. Magyarországon éppen ennek a párbeszédnek a feltételeit veszélyeztették az Országos Rádió és Televízió Testület elnökének az elmúlt év októberében tett jogi beavatkozást sürgető nyilatkozatai. Rossz alapokat teremt az együttműködéshez egy olyan kijelentés, amely szerint az új média szinte egyáltalán nem kínál még valóban újszerű tartalmat és igazán hasznos információkból is keveset szolgáltat, az emberek többsége csupán pornóképek nézegetésére használja.45 A hatóság és a hálózati közösség között kibontakozó vita ugyanakkor felgyorsította az önszerveződési folyamatot: a legnagyobb magyarországi internet-szolgáltatókkal megalakult a Magyar Tartalomszolgáltatók Egyesülete, és az Egyesület elfogadott egy az európai elvárásoknak megfelelő etikai kódexet. A médiahatóság pedig továbbra sem adja fel szabályozási törekvéseit. 2001 júliusában megalakult az internet-szabályozás lehetőségeit vizsgáló bizottság, amelynek munkájában az ORTT eredeti elképzeléseitől eltérően a Tartalomszolgáltatók Egyesülete is részt vesz. Magyarország számára az Európai Unió nemcsak a jogalkotásban, hanem az érintettek hatékony együttműködésében is követendő példát nyújt.
Irodalom
Dyson, Esther (1998): 2.0 verzió Életünk a digitális
korban. Budapest: HVG Kiadói Rt.
Halmai Gábor (1996): A véleményszabadság határai.
Budapest: Atlantisz
Lessig, Lawrence (1999): Hogyan szabályozzuk a szólást
az interneten? Fundamentum, 1. sz.
Verebics János (1998): A tér, a szabadság és a normák.
http://mek.iif.hu/porta/szint/tarsad/jog/verebics/verebics/htm
2024
Április "A történelem olyan, mint egy szappanopera." Mátay Mónikával Jamriskó Tamás beszélget.
Március A videójáték ma már nem egy szubkulturális jelenség – Pintér Róbert médiakutató
2022
A Médiakutató Alapítvány fő tevékenységeként immár 24. éve adja ki a Médiakutató folyóiratot. A lap rendszeresen közöl szaktanulmányokat a médiajog,
a médiapolitika, a médiaszociológia és a médiatörténet területéről, számos tanulmánya tananyaggá vált a felsőfokú kommunikáció- és médiaképzésben.
Minden nyomtatásban megjelent tanulmány elérhető honlapunkon (www.mediakutato.hu) is. A szerkesztőség díjazás nélkül, társadalmi munkában dolgozik.
Amennyiben fontosnak tartod a Médiakutató fennmaradását, kérjük, támogasd munkánkat!
A szerkesztőség
Adószámunk: 18687941-2-43
„Szomszédok közt” pódiumbeszélgetés
Kérdez: Bajomi-Lázár Péter Médiakutató
Válaszol: Kovács M. András és Lányi Balázs forgatókönyvíró
Magyar Kommunikációtudományi Társaság
Sajtószabadság Központ (rendszeres tevékenységét források hiányában megszüntette)