Médiakutató 2000 ősz
Kritika
Szilágyi-Gál Mihály:
Verseny a verseny ellen?
John Keane: Média és demokrácia
John Keane angolul 1991-ben megjelent, magyarul azonban csak
tavaly kiadott
Média és demokrácia című könyvében a demokratikus alapelvek és
a média közötti
viszonyt vizsgálja. Alapállítását leginkább így lehetne
összefoglalni: a piaci
liberalizmuson alapuló média sem a társadalmilag reprezentatív
vélemények terjesztésének
egyenlő esélyét nem tudta megteremteni, sem pedig a médiumok
manipulációs hatalmát
nem tudta kiküszöbölni. Keane könyvében olyan állítások is
megfogalmazódnak, amelyekben
a szerző általában a szabad piac liberális gondolatkörével
kapcsolatban foglal
állást. Fejtegetéseit a továbbiakban ezeknek az állításoknak a
mentén foglalom
össze.
Keane korai republikánus szellemben gondolja végig a
szólásszabadság elvi hátterét.
Az Angliában, majd Amerikában a XVII-XVIII. században
körvonalazódó állam-magántulajdon-közügy
összefüggéseket próbálja felidézni, és korunk – mind
gazdasági, mind politikai
– önkényuralmi tendenciáinak alternatívájaként felmutatni.
A nyugati liberális
hagyományok olyan közügy-kultuszát szeretné viszontlátni, amely
szerinte a sajtószabadság
kiharcolásának hőskorát, a Felvilágosodás korát még
jellemezte. Ez az eszmény
azt fogalmazza meg, hogy az állam hatalmát és a magántulajdonon
alapuló hatalmat
a polgárok tájékozottságának és szabad döntéseinek kell
korlátoznia. Úgy véli,
hogy napjainkban a szabad emberek politikai közösségének ezek az
alapvető javai
veszélyeztetve vannak.
Keane szerint a piac mint a társadalmi kooperáció
játékszabályainak általános
kerete eltorzulhat, ha egy adott társadalomban a piac mint doktrína
is működésbe
lép.
Ebben a kontextusban fontos észrevenni, hogy Keane
médiakritikája se nem klasszikusan
baloldali, se nem klasszikusan konzervatív. Az információ
terjesztésének vezérelveként
ugyanúgy visszautasítja az eladhatóság piaci liberális
kritériumát, mint a tradicionalista
közszolgálat „kiegyensúlyozottság” és
„minőség” szempontjait. Érveivel leginkább
a szólásszabadság fórumain szükséges professzionalizmusnak
kötelezi el magát.
Csak abban az értelemben vannak politikai megfontolásai, amennyiben
úgy véli,
hogy hibás az a politikai berendezkedés, amelyben a hatalom nem
számoltatható
el. A médiaszakértő szempontjából az ilyen hatalom a társadalom
által ellenőrizhetetlen
módon elrejthet vagy kultiválhat információkat és véleményeket.
Keane érvelése
szerint az ilyen hatalom nem lehet politikailag jó, mert csak
önmagát mint hatalmat
képviseli. Az ilyen hatalom önkényuralom. Lényegében mindegy,
hogy a hatalom
milyen elvek vagy ideológiák alapján gyakorol önkényuralmat.
Ezért minősíti
Keane ugyanúgy tarthatatlannak a valamilyen elképzelt közerkölcs
nevében működő
közszolgálatiságot, mint azokat a piacon alapuló médiaelveket,
amelyek a vélemények
létjogosultságát a gazdasági életképességre
egyszerűsítik.
Fontos politikaelméleti tanulság szűrhető le Keane –
lényegében apolitikus –
álláspontjából: az önkényuralom tulajdonképpen ideológiától
független magatartásformája
a hatalomnak, ugyanis akármilyen politikai ideológia nevében
gyakorolja egy
kormány a hatalmát, ez a hatalom bármikor az önkényuralom
formáját öltheti.
Ilyesmit is lát Keane a feltétel nélküli piaci liberalizmus mind
politikai,
mind pedig gazdasági vetületeiben. A szólásszabadságot tehát
mindenféle hatalomtól
védeni kell. Keane szerint még a piac hatalmától is. A piac
hatalmát kétféleképpen
is lehet úgy értelmezni, hogy a szólásszabadság – Keane
szerint – legvalódibb
liberális elve ellen hasson: mint az eladhatóság puszta
kritériumrendszerét,
és mint a feltétel nélküli versenyszellem doktrínáját.
Mindkettő valami olyasmi
felé vezet, amit Keane piaci cenzúrának nevez. A piaci cenzúrát a
piac játékszabályainak
feltétlen elfogadása legitimálja. A piac politikumtól való
– egyébként látszólagos
– szabadsága a politikum iránti közönybe, vagy éppenséggel
politikai érdekek
kiszolgálásába fordulhat át. A piac mindezt képes integrálni az
eladhatóság
feltétlen imperatívuszában, mert az eladhatóság semleges
kritériuma valójában
bármire felhasználható, amit éppen valamiért el kell adni.
Mindezt a médiumokat
menedzselő szakértők olyan információ-eladási technikák által
hajtják végre,
hogy a befogadókban folyamatosan a tájékozottság illúzióját
keltsék. Ilyen körülmények
között a közérdekű információ magánúton megszerezhető áru
lett. Keane szerint
ez már nem a befogadó, hanem a befektető szabadsága.
Keane leginkább a liberális oldal dereguláció-párti
megközelítéséhez áll közel,
de kritizálja ezt az irányzatot is, mert az nem veszi tudomásul,
hogy a piaci
kritériumoknak megfelelő véleményteremtés és -elosztás csak
szűk korlátok között
képzelhető el. Keane szerint a verseny ott teszi tönkre a versenyt,
hogy a sikeres
versenyzők megmaradásuk érdekében óhatatlanul piacvezetőkké
válnak, és ezáltal
a többi játékos számára lehetetlenné teszik a további
pályánmaradást. A csupán
gazdasági fennmaradást szem előtt tartó média számára nem a
sokféleség, hanem
a sokaság az elsőszámú kritérium. A közönség méretei és az
eladhatóság érdekében
megcélzott „átlagos” ízlés szükségképpen
csökkentik a változatosságot, mi több,
létrehoznak igényeket. Az igények megteremtése olyan torzulás,
amelyben már
végképp nem a szolgáltatás valamilyen gondolata érvényesül,
hanem a mesterséges
létrehozása annak a keresletnek, amelynek ezáltal már el is kell
adnia valamit.
A folyamat egyik következménye a politikailag elkötelezett lapok
számának és
a fennmaradók politikai karakterének gyengülése, egész
egyszerűen azért, mert
így több befogadó célozható meg. Ennek további következménye,
hogy a különböző
etnikai vagy egyéb alapon szerveződő társadalmi érdekcsoportok
kisebb hangot
kapnak a médiában. Ezt az állapotot Keane úgy jellemzi, hogy már
nem a műsorokat
adják el a nézőknek, hanem a nézőket a hirdetőknek.
A médiumoknak ezt az uniformizáló marketingjét az Egyesült
Államokban egy korporatív
hang jellemzi, amely még a korai individualizmus, az alkotmányos
szólásszabadság
Első Kiegészítés által megerősített – és alapjaiban
félreértett – érzését táplálja.
A félreértés azon alapszik, hogy a szólásszabadság hőskorában
még érthető módon
az Első Kiegészítés csak az államnak tiltotta meg a
szólásszabadság korlátozását.
A szólásszabadság ma ismét aktuálissá váló védelme során azt
is figyelembe kell
venni, hogy a hatalom mint cenzor és mint manipulatív tényező
éppúgy jellemzi
a nagytőkét eddig sosem látott mértékben koncentráló
médiabirodalmakat, mint
az államhatalmat. Fontos megjegyezni, hogy Keane itt nem a nagytőke
ellen érvel,
hanem az ellen, hogy ne lehessen elszámoltatni a hatalmat, akár
politikai, akár
gazdasági természetű legyen az. A könyv természetjogi
gondolatmenete ezen a
vonalon halad.
A nyolcvanas évek deregulációs médiapolitikáját azért
marasztalja el, mert az
figyelmen kívül hagyja a piaci alapú tömegkommunikációs
rendszerek önbénító
tendenciáit. A piaci liberalizmus szerint a médiarendszert
támogatni kell az
áruvá válásban. Ez a megközelítés elutasítja a
közszolgálatiság elavult, közízlés-centrikus
értelmezéseit, és egyben a közszolgálatiságnak mindenféle
megszűnését is hirdeti.
Ez annak tulajdonítható, hogy – a piacképességet tartva szem
előtt – ez a fajta
liberalizmus válogatás nélkül mindent visszautasít, ami nem
piacképes, legyen
az hagyomány vagy politikai meggyőződés. Ilyen körülmények
között a közszolgálati
média legitimációs probléma elé kerül: nem találja szerepét a
civil társadalommal
és az állammal való kapcsolatában.
A probléma megoldásának már nem a tömegkultúra kritikájából
kell kiindulnia.
Keane egy lehetséges új modell körvonalait próbálja megrajzolni,
szerintem vitatható
eredménnyel.
A Keane által javasolt közszolgálati elvek az angol és az
amerikai szabadságharc
hagyományaihoz nyúlnak vissza. A megoldás a nem-állami és a
nem-piaci média
fejlesztése. Egy olyan közszolgálati modell alapvonalait próbálja
bemutatni,
amely tartalmazza mind a közszolgálatiság, mind pedig a piaci
dereguláció egyes
elemeit. Abban különbözik mindkettőtől, hogy elveti a globális
körülmények között
elavult szuverenitás nemzetállami gondolatát és elveti a civil
társadalom piaci
versennyel való azonosítását. Ezek az elvi megfontolások egy köz
által finanszírozott,
önszerveződő média kialakítását követelik. Ebben a
konstrukcióban a befogadók
mennyisége önmagában nem volna műsorpolitikai szempont; a
támogatás megfelelő
mértékben hozzájárulna a gazdaságilag gyenge „egyéni
hangok” terjesztéséhez
is. Mindezt Keane nem a nemzetállam, hanem a globális
információcsere szintjén
képzeli el, olyan nemzetfeletti ellenőrző intézmények
közbeiktatásával, amelyek
mind a nagytőke, mind pedig a szuverén államok
véleményszabályozó tendenciáit
tetten érnék és nyilvánosságra hoznák.
A Keane által vázolt – és részleteiben szerinte is még
kidolgozatlan – modellel
kapcsolatban alapvetően két problémám van.
Az egyik az, hogy ha Keane szerint az állam a véleményformálás
felett gyakorolt
önkényuralmát manapság a globális politika és a globális piaci
verseny önkényuralma
egészíti ki, akkor azokat a globális médiaintézményeket,
amelyeknek a létrehozását
javasolja, miért ne jellemeznék a globalizációnak hasonló
önkényuralmi tulajdonságai?
Ki kit fog ezeknek az intézményeknek az esetében elszámoltatni és
hogyan? Lehetséges,
hogy globális intézmények ellen csak más globális intézmények
révén lehet felvenni
a harcot – de mitől lesznek az utóbbiak „jobb”
intézmények, mint azok, amelyek
ellen harcolnak?
A másik megoldatlan probléma az érvelésben vázolt
finanszírozási elv. Az állami,
piaci és civil társadalmi támogatás össz- és ellenjátéka
régről ismert probléma.
Ki mit, milyen mértékben és milyen elvek alapján támogat, illetve
nem támogat?
És ki dönt minderről? Keane gondolatmenete alapján nem világos,
hogy a finanszírozási,
elvi és politikai önkény hogyan nem fogja magát visszalopni egy
civil társadalom-centrikus
támogatási modellben.
A szerző esszéisztikus nyelvezetét általában választékosan
visszaadó magyar
kiadás jelentőségét növeli az a tény, hogy a jelek szerint a
poszt-kommunista
társadalmaknak sikerült a Keane által leírt – alapvetően
nyugati – problémákat
„importálniuk”, és azokat az államszocialista
szupercentralizáltság bonyolult
lebontásával, valamint az új vagyonok kialakulatlan jogi
ellenőrizhetőségével
kombinálniuk. Így a médiumok magyar befogadói a könyvben leírt
jelenségek mind
regionális, mind hazai, mind pedig globális változatait
tapasztalhatják.
(Magyar Helikon Kiadó, 1999. 141 oldal, 1780 Ft. Fordította Kulcsár
Valéria. A
fordítás alapjául szolgált: John Keane: The Media and Democracy,
Polity Press,
1991.)