Kulcsszavak

0-9

19. század, 1968, 1980-as évek

a

A vámpír árnyéka, AI Act, AVMS-irányelv, Ady-kultusz, Amerikai Egyesült Államok, Areopagitica, Arányi Mária, Asszonyok tanácsadója, Az Est, a Másik megkonstruálása, a kognitív erőforrások korlátozottsága, a médiaszöveg fogalma, a narratíva másodrendűsége, a perceptuális-motoros irányítás elsőbbsége, a politikai beállítódás neurális alapjai, a reprezentáció politikája, a tekintélyelvű vezető és hívei, adatbázis, adatvizualizáció, adatvédelem, adatújságírás, advokációs újságírás, agrárius konzervatív, agymosás, algoritmikus hírszűrés, algoritmus, alkotóművészet, alt-right, alternatív média, alternatív nyilvánosság, ambivalencia, amerikai elnökválasztások, amerikai kivételesség, amerikai konzervativizmus, amerikai média, amerikai pártrendszer, angol nyelvű sajtó, antiszemitizmus, anyagiság, anyanyelv, apai bevonódás, archív felvételek, atomenergia, atomkatasztrófa, attitűd, attitűdellentétes tartalmak, attitűdkonzisztens tartalmak, audiovizuális médiaszolgáltatás, autentikusság, auto-etnográfia, autokrata politikusok, autokratikus átmenet, automatikus elosztás, automatizált szövegelemzés

b

Balaton, Balaton-Füredi Napló, Balaton-imázs, Balatonfüred, Barry Goldwater, Bentham, Boldogság iskolája, Bram Stoker, Brit Birodalom, baleset, belgrádi konferencia, belső Másság, bevándorlás, bevándorló, body positive, botrány, bulvársajtó, bántalmazás, békés retorika, büntető populizmus, bűnözéstörténet, bűnözésérzékelés

c

COVID19, Cholnoky László, Covid19, Csernobil, celebek, celebkultúra, celebtársadalom, cenzúra, covering climate now, cselekvőhálózat, csempészet, csoporthoz tartozás, csoportkohézió, cyberbullying, Őcsény

d

DIY, DSA, Dewey, Donald Trump, Drakula, deepfake, demokrácia, dezinformáció, diagram, dialektológia, digital literacy, digitális biztonság, digitális eszközök, digitális identitás, digitális kommunikáció, digitális kultúra, digitális kép, digitális lábnyom, digitális média, digitális oktatás, digitális szolgáltatások, digitális szülőség, digitális technológiák, digitális vallás, digitális és médiakompetencia, dinamikus topikmodell, diskurzus, diskurzusalapú metaforaazonosítás, diskurzuselemzés, diszkurzív szankcionálás, divat, divatújságíró, déli stratégia

e

EKB, EMFA, EMFA 17. cikk, EMFA 6. cikk, EU jog, Egyesült Államok, Európai Unió, e-könyv, e-sport, egy perc híradó, egyesületi munka, egyetemisták, egyházak az interneten, egyperces híradó, egyéni felelősség, egyéni és csoportidentitás, együttműködés, ellenkultúra, ellenzék, első világháború, elsőrendű hatások, előhangolás, emberi jogok, emlékezet, emlékezetpolitika, emlékmű, eredményesség, ergodikus szövegek, erőszak, etikai kihívások, eurózóna, evolúciós pszichológia, explicit populizmus

f

FIFA labdarúgó-világbajnokság, Facebook, Fidesz, Franciaország, Frank Merriam, fake news, farmer, farmermozgalom, felelősségtulajdonítás, felhasználóiélmény-kutatás, feltételes társadalmi kizárás, fenyegetés és fenyegetettségérzés, fiatal nők, figyelemalapú politika, figyelemépítés, figyelmi eltolódás, filmriport, fitspiration, fogalmi integráció, fogalmi metafora, forgalmazás, formális mechanizmusok, forrás, félelem politikája, félelempolitika, félhivatalos lapok, fókuszcsoport, fúzió, független médiafelügyelet, függetlenség, függőség, fürdő, fürdői társadalom, fősodrú média

g

George Floyd, Gutenberg, Gutenberg-galaxis, gazdasági cenzúra, gazdasági válság, gender, geopolitika, globalizáció, gyerekek, gép metafora, ügynök

h

Helsinki Záróokmány, Horthy-kor, Horthy-korszak, Hétköznapi vámpírok, halfie antropológia, hangrögzítés, harmadik kosár, használat–igénykielégítés-elmélet, határ, hatósági függetlenség, hegemón kultúra, hibrid celebritások, hibrid kép, hibrid média, hibrid médium, hibridizáció, hidegháború, hidegtűrés, hitelesség, hollywoodi képlet, hozzáértő és barátságos vezető, humanista megközelítés, hype, háború, háború Ukrajnában, háborús retorika, hálózati hírmédia, hálózati újságíró, hálózatosság, hétköznapi hírességek, hír, hírbuborék, hírbőség, hírelemzés, hírfogyasztás, hírfogyasztói attitűdök, hírforrások, hírhasználat, hírmenedzsment, hírmédia, hírműsorok, hírportál, hírérték

i

IPI jelentés, Index, Index Expurgatorius, Index Librorum Prohibitorium, Instagram, identitás, ideológia, ifjúsági irodalom, implicit populizmus, index, influencerek, infografika, információhoz hozzáférés, információs buborék, információs kérdések, információs és kommunikációs technológiai szektor, információszabadság, információábrázolás, informális ajtózáró mechanizmusok, informális mechanizmusok, inkluzív szereplőválogatás, innováció, instabil szöveg, integráló kommunikáció, interakció, interaktív könyv, interaktív média, interjú, internet, internet studies, internetes mém, internetgalaxis, internethasználat, irodalmi szamizdat, irodalom, irodalomkritika, irodalomtörténet-írás, irányítási váltás, iszlamista, iszlám állam

j

jel–zaj-arány, jobboldali radikalizmus, jogállamiság, jogérvényesítés, járványkommunikáció, jóság, Új Nemzedék, Új Szó, új cenzúraelmélet, új gazdasági mechanizmus, új hullám, új média, újmédia, újságírás, újságírás-etika, újságírás-oktatás, újságíró-képzés, újságírói praxis, újságírók, újságírók vs. szakértők

k

Kiss László botrány, Krúbi, Kádár-kor, Kádár-korszak, Kávésok Lapja, Köztelek, kampány, kapiatlocén klímacsúcs, kapitalizmus, karaktergyilkosság, karikatúra, kategorizációs elméletek, kazetta, kedveltség, keretelemzés, keretezés, kiegyenlítő hipotézis, kis pártok, kisajátítás vizuális kultúra, kisebbségi média, kiterjesztett valóság, kiválasztás, kivándorlás, kiállítási kommunikáció, kiégés, klientizmus, klímaváltozás, koalíciós időszak, kockázat, kockázati társadalom, kollaboratív újságírás, kollektív emlékezet, kommentelemzés, kommercializálódás, kommunikáció- és médiakutatások története, kontroll, konvergens kultúra, konzervativizmus, konzervatív fordulat, konzervatív mozgalom, koordináció, koronavírus, koronavírus-járvány, korrupció, kortárs vámpírfilm, krimi, kritikai készségek, kritikai technológiakutatás, kultivációs elmélet, kulturális csere, kulturális ellenállás, kulturális emlékezet, kulturális élet, kultúra, kultúripar, kultúrpolitika, kurázsi, kvalitatív tartalomelemzés, kép, kép-szó viszonyok, képfilozófia, képi fordulat, képnyelv, képregény, képregénykiadás, képrombolás, kínai média, kísérleti film, költészet, könyvpiac, közpénzek felhasználása, közszolgálati média, közszolgálati televízió, közvélemény, közvélemény-kutatás, közéleti retorika, közösségi hálózatok, közösségi média, közösségi nyelvhasználat, közösségi oldalak, közösségimédia-figyelés, külső sokk

l

Lambeth Walk, Leopold Gyula, Linux, Lippmann, lekérhető médiaszolgáltatás, liberalizmus, libertarianizmus, lopakodó média, álhír, álhírek, állambiztonság, állami hirdetés, állami hirdetések, állami reklám, állami támogatás, államszocializmus, áltudomány, élclapok, öltözködés

m

MTVA, Magyar Rádió, Magyar Televízió, Magyarország, Mario Draghi, Mass Observation-mozgalom, Mill, Milton, Mit üzen a rádió, madridi konferencia, magyar külpolitika, magyar média, magyar államszocialista tájékoztatáspolitika, magyar új hullám, magánszféra, marketing, marketingkommunikáció, mediatizálódás, mediális emlékezet, megerősítési torzítás, megerősítő torzítás, megfigyelés, meggyőzési tudatosság, megosztás, megosztó háborús retorika, megtévesztés, menedékkérő, menedékkérők, menekült, menekültek, mesterségesintelligencia-szabályozás, metanyelvi kompetencia, mezőgazdaság, migráció, migrációs attitűdök, migráns, migránsok, mikrocelebritás, mindennapi élet, mintakisebbség-elmélet, mobilitás, modern apaság, modern nő, modortalanság, morális pánik, motivációk, mozgókép, multimodal approach, multimodális elemzés, márkázott tartalom, másságreprezentáció, média, média-paradoxitás, médiabotrány, médiaerőszak, médiaetika, médiafogyasztás, médiafüggetlenség, médiagazdaság, médiahasználat, médiajog, médiakapcsolatok, médiakitettség, médiakommunikáció, médiakonvergencia, médiakultúra, médialogika, médiaműveltség, médiapluralizmus, médiapolitika, médiarendszer, médiarendszer-teljesítmény, médiarendszerek, médiareprezentáció, médiaszabadság, médiaszabályozás, médiaszolgáltatások, médiatorzítás, médiatudatosság, médium, médiumidegenség, mély felvilágosodás, mém, módszertan, módszertani reflexió, múzeum, múzeumi oktatás, műfaj, műfajtörténet, műsorszám, művelődési házak, művészet, művészeti és társadalmi mozgalmak

n

NLP, Nagy Blanka, National Review, New Deal, Németország, Népszabadság, nadrág, nagytőke, napilapgyártás, napirend, narratív és interaktív médium, narratívák, nativizmus, natív hirdetések, negatív kampány, nemi különbségek, nemzeti identitás, nemzetiségi kérdés, neokonzervativizmus, new wave, normalizáció, nyelvi attitűd, nyelvi tévhitek, nyelvjárás, nyilvános szféra, nyilvánosság, nyomda, nyomtatás, nyomtatáskapitalizmus, nyugati sajtó elérhetősége, nyílt forráskód, némafilm, német sajtó, női magazin, női nadrágviselet, női szerepek, nőkép, nőtörténet, én 2.0, énmárka, öncenzúra, önmagunk kutatása, önreprezentáció

o

Orbán Viktor, Origó, Oroszország, objektivitás, oktatási platformok, oltás, oltásellenesség, olvasásfejlesztés, olvasói kommentek, olvasói kommentár, online bántalmazás, online közösség, online sajtó, online töltött idő, online zaklatás, online óriásplatform, országgyűlési választás, osztrák–magyar határ, osztrák–magyar kiegyezés, over-the-top

p

Pajtás, Pesti Napló, Platón, Populista Párt, Privát történelem, pandémia, papírellátás, papírválság, participáció, patriotizmus, performansz, piac, plebejus nyilvánosság, pluralizmus, plutokrácia, polarizáció, polgári nyilvánosság, polgári radikálisok, polgárosodás, polilógus, politika és média, politikai befolyás, politikai beszéd, politikai cenzúra, politikai deliberáció, politikai diskurzus, politikai gazdaságtan, politikai hirdetések, politikai katolicizmus, politikai kommunikáció, politikai narratívák, politikai polarizálódás, politikai propaganda, politikai rítus, politikai szövetségek, populizmus, populáris kultúra, popzene, posztfotografikus kor, posztkolonializmus, posztmodern, pragmadialektika, privát film, professzionalizáció, profilkép, propaganda, prostitúció, publikus tudományfelfogás, punk, pályakezdés, pályakezdő újságírók, pályaválasztás, pártirányítás, pártállam

r

Republikánus Párt, Richard Nixon, Ronald Reagan, Rupi Kaur, Rádióélet, Rákosi-diktatúra, rajongói aktivizmus, rajongók, rajongókutatás, rap, regionalizmus, reklám, reklámfelismerés, remedializáció, reprezentáció, reziliencia, roosevelti koalíció, rádió, rádiótörténet, részrehajlás, részrehajló történetmesélés, részvételi kultúra, részvételi kutatás, részvételi politika, röpirat, árvíz metafora, érdekképviseleti sajtó, érvelés, érveléstechnika, érzelmek, írásbeliség

s

SentiOne, Siegfried Kracauer, Sollicita ac Provida, Szabad Európa Rádió, Szaúd-Arábia, Szerbia, Szlovákia, Szomaházy István, sajtó, sajtóiránytás, sajtóirányítás, sajtópolitika, sajtószabadság, sajtótámogatás, sajtótörténet, siker, sokszínűség, sorozat, sportmosás, stratégiai manőverezés, szabadkőművesség, szabályozás, szabályozási modell, szakmai normák, szakértők és laikusok, szamizdat, szavazatmaximalizálás, szelektív befogadás, szelektív kitettség, szelektívkitettség-paradigma, személyes adatok védelme, személyes hírválogatás, személyes márka, szenzáció, szerelmes- és szakítólevél módszer, szerkesztői szabadság, szervezeti kommunikáció, szimulációs hermeneutika, szobor, szobordöntés, szociolingvisztika, szolidaritás, szovjet típusú cenzúra, szovjet-kommunista sajtómodell, szovjetkommunista sajtómodell, szponzorált tartalom, sztárkutatás, sztárkutatások, sztárok, szubszidiaritás, szubvencionálás, számi, századforduló, szélsőjobboldali világkép, színes bőrűek, szóbeliség, szólásszabadság, szövegbányászat, szövegelemzés, szövegelosztó-hálózat, szövegügynökség, szülő-tanár szerepváltozás, szűrőbuborék, séma, összeesküvés-elmélet, összehasonlító elemzés, összehasonlító irodalomtudomány

t

TikTok, Tindall, tagállami szuverenitás, tamizdat, tanár-diák kommunikáció, tanárok, tartalomelemzés, tartalomfogyasztás, tartalomszolgáltatás, technológia, technológiatörténet, tekintélyelvű sajtómodell, tekintélyelvű és hatalmaskodó vezető, televízió, tematizációs stratégiák, termelés, terminológia, terrorizmus, tinédzser, transzmedialitás, transznacionális vállalatok, transzparencia, transzparens és kollaboratív hírgyártás, trauma, trágárság, tudatosság, tudománykommunikáció, tudásmegosztás, twitter, tájkozódási csoportok, tájékozottság, tájékoztatás, tájékoztatáspolitika, tájékozódás és szórakozás, támogatott beszéd, társadalmi alku, társadalmi diskurzus, társadalmi imaginárius, társadalmi képzelet, társadalmi nosztalgia, társadalmi reprezentáció, társadalmi élet, társadalomkritika, társadalomtörténet-írás, társasjáték, távoktatás, távíró, témakijelölés, tényellenőrzés, tévésorozat, tömegkultúra, tömegkultúra-kutatás, tüntetés, átláthatóság

u

utánközlés

v

VLOP, Vajdaság, vers, versenyhatóság, versenyjog, videoblog, videojátékok, videojátékozás, videomegosztó-platform, vidéki sajtó, viktimizáció, villámhírek, viralizáció, virtuális valóság, viselet, visszhangkamra, vizualitás, vizuális elemzés, vizuális keretezés, vizuális kommunikáció, vlog, vállalati közösségi média, válogatott folyam, válság, vámpír, védelem, vízminőség, évértékelő

w

Whitaker és Baxter, web 2.0

y

young adult irodalom

z

Z generáció, zaklatás, zsidótörténet, zsánerhibridizáció, zöld kormányozhatóság, zöld média, üzleti modellek

Felhívás

A Médiakutató szerkesztősége publikációs pályázatot hirdet a következő témákban:

Sztárok, a celebek és az influenszerek

Mesterséges intelligencia

Médiakutató podcast
Támogass adód 1%-ával

A Médiakutató Alapítvány fő tevékenységeként immár 24. éve adja ki a Médiakutató folyóiratot. A lap rendszeresen közöl szaktanulmányokat a médiajog, a médiapolitika, a médiaszociológia és a médiatörténet területéről, számos tanulmánya tananyaggá vált a felsőfokú kommunikáció- és médiaképzésben. Minden nyomtatásban megjelent tanulmány elérhető honlapunkon (www.mediakutato.hu) is. A szerkesztőség díjazás nélkül, társadalmi munkában dolgozik. Amennyiben fontosnak tartod a Médiakutató fennmaradását, kérjük, támogasd munkánkat! A szerkesztőség

Adószámunk: 18687941-2-43

Legolvasottabb
Támogass minket
A Médiakutatót önkéntes kutatók és szerkesztők készítik. Ha hasznosnak találod a működésünket, kérlek, támogasd a lap elkészítését!
Pódiumbeszélgetések

„Szomszédok közt” pódiumbeszélgetés

Kérdez: Bajomi-Lázár Péter Médiakutató
Válaszol: Kovács M. András és Lányi Balázs forgatókönyvíró

> korábbi pódiumbeszélgetések

Partnereink
Facebook