A médiatörvény életre hívta a Panaszbizottságot, amelynél az állampolgárok panasszal élhetnek az elektronikus média szabálysértései miatt. Milyen jogi lehetőségek között végezheti a Panaszbizottság ezt a munkát? Milyen vitás ügyekben kellett döntést hoznia? Az alábbi írás ezekre a kérdésekre keres választ az 1997 óta eltelt évek során felgyülemlett ügyek elemzésével.
A törvény és a bizottság
A rádiózásról és televíziózásról szóló 1996. évi I. törvény a szólásszabadság előmozdítása, a műsorszolgáltatók piacra lépésének elősegítése és függetlenségének védelme érdekében létrehozta az Országos Rádió és Televízió Testületet (ORTT), hogy őrködjön a médiumok törvényessége felett. E feladat részbeni ellátása céljából hozta létre a Panaszbizottságot (pb) a médiatörvényben foglaltak szerint (4751. §§). Az ORTT-hez képest, amely a médiatörvény bármely sérelmével hivatalból foglalkozhat, a Panaszbizottság különös szerv, amely csak egyedi eseteket jogosult kivizsgálni, lakossági panaszok alapján.
A Panaszbizottság 1997 ősze óta működik. Az azóta eltelt évek munkájának áttekintése lehetőséget teremt a Panaszbizottság feladatának és munkájának elemzésére. Ez idő alatt a pb már túljutott a kezdeti nehézségeken, és világossá vált, hogy melyek azok a problémák, amelyeket a törvény keretein belül nem képes megoldani. A törvény meglehetősen szűkszavú szabályozása részben tág lehetőséget ad az ORTT-nek, hogy a pb ügyrendjében állapítsa meg a részletszabályokat, hátránya viszont, hogy a jogszabály esetenként nem értelmezhető minden kétséget kizáróan. Különösen nehézzé teszi az értelmezést, hogy a jogalkotó akarata nem minden esetben egyértelmű, mert a miniszteri indokolás és a törvényszöveg alapján levonható következtetések nem fedik egymást. (Lehet, hogy ennek oka a törvényhozás folyamata során beiktatott módosítások sora.)
E dolgozat célja, hogy feltárja és megkísérelje értelmezni a törvény által megszabott lehetőségeket, valamint hogy ennek fényében elemezze a Panaszbizottság gyakorlatát. A következtetések fő forrásai a panaszbizottsági határozatok és a kapcsolódó joganyag. Ezek értelmezéséhez és a gyakorlati nehézségek feltárásához segítségemre voltak a Panaszbizottság tagjai, valamint az ORTT munkatársai, akiknek a segítségét ezúton köszönöm. A pb munkáját emellett több elemző is áttekintette és értelmezte (Bedő 1998; Horányi 1997; Obsina 1999; Szekfű 1997; Szilády 1997).
A pb jogi háttere
A pb tagjait az ORTT tagjai választják öt évre. A törvény deklarálja, hogy a pb tagjai függetlenek, csak a törvénynek vannak alárendelve, és tevékenységük ellátása során nem utasíthatóak. A megbízatás részletes szabályait az ORTT maga szabja meg ügyrendjében. A pb hivatali szervezete az ORTT-hez tartozik, az ORTT határozza meg a pb ügyrendjét, valamint félévente megvitatja és értékeli a pb által hozott állásfoglalásokat.1 Az ORTT nem követte rendszeresen a féléves ülésezésekre vonatkozó szabályt. A pb háromtagú tanácsokban ülésezik, amelyeket alkalmanként sorsolással állítanak össze. A tanács egyik tagja jogi végzettségű. A sorsolással kialakított rend célja, hogy a tanácsok plurálisabbak legyenek, és ne érvényesülhessen valamely szempont a tanácsok kiválasztásánál. A pb tagjai nem folytatnak kommunikációt az ügyekről, és nem alakítanak ki közös álláspontot.2 Ennek eredménye esetenként egymásnak ellentmondó vélemények születése. Például míg egy ügyben azért marasztaltak el egy riportert, mert túl kritikus volt, vádaskodott, alanyának nem a véleményére volt kíváncsi, hanem vitatkozott vele, egy másikban azért, mert engedte, hogy a riportalany egyoldalúan válaszoljon a kérdésekre, nem ütköztetett más véleményeket az interjúalanyéval, ezáltal nem tette lehetővé a kiegyensúlyozott tájékoztatást.3 Az utóbbi évben azonban a pb határozatai nagyobb következetességet mutatnak, mint korábban, és tudatos elvek alkalmazása tükröződik a határozatok többségén példa erre a szerkesztői szabadság elvére való hivatkozás. (Ez alól is vannak azonban meglepő kivételek, amelyekre a későbbiekben részletesebben is kitérek.)
A pb akkor jogosult állásfoglalást hozni, ha a
műsorszolgáltató
egyoldalúan tájékoztat olyan kérdésben, amely
a vételkörzet lakosságát foglalkoztatja, különösen,
ha egy vitás kérdésben csak az egyik oldal számára
ad megjelenési lehetőséget, vagy egyéb módon
sérti meg a kiegyensúlyozott tájékoztatás
követelményét.4 A törvény nem ugyanebben
a szakaszban, hanem még előzőleg, a kivételt említve,
tehát közvetve utal arra, hogy e feladatkört a 4. § által
felsorolt elvek védelmének tekinti.5 (Dolgozatomban a kiegyensúlyozott
tájékoztatás sérelme miatti, tehát rendes
panaszokra a 4. § alá tartozó panaszokként
utalok.)
A pb tizenöt napos határidőn belül megvizsgálja
a panaszt, meghallgathatja a panaszosokat, és állást foglal.
Amennyiben állásfoglalása szerint sérült a
tájékoztatás kiegyensúlyozottsága, a műsorszolgáltató
köteles a pb állásfoglalását közölni,
vagy a pb döntésétől függően
a panaszos álláspontját megjeleníteni. Ismételt
vagy súlyosabb sérelem esetén a pb bírság
kiszabását kezdeményezheti az ORTT-nél. Az elmarasztaló
határozat rendelkező részét a pb közzéteszi
a Művelődési Közlönyben. Negyvennyolc órán
belül jogorvoslattal lehet élni az ORTT-nél, amelynek határozatát
bíróságnál lehet megtámadni.
A törvény megemlíti, hogy a pb elbírálhat más,
nem a 4. § alá tartozó ügyeket is, ezek elintézésének
rendjét az ügyrendre bízza. Határozathozatalról
nem rendelkezik, bár ugyanúgy állásfoglalásnak
nevezi a pb által kialakított véleményt, mint a
rendes panaszok esetében. (Az ilyen ügyekben a
pb a panaszt megvizsgálja, és állásfoglalásáról
tájékoztatja a panaszost, az érintett műsorszolgáltatót,
továbbá ha szükségesnek tartja, a közvéleményt.6
)
Hatásköri kérdések
A törvény Alapelvek címe alatt három
szakasz található. A 3. § a műsorszolgáltatás
szabadságát, az alkotmányos rend és az emberi jogok,
valamint a kisebbségek tiszteletben tartását írja
elő.7 A 4. § (1) bekezdése szól a
kiegyensúlyozott
tájékoztatás követelményéről,
a (2) bekezdés a pluralizmusról, a (3) és a (4) bekezdés
pedig a kommentár hírektől való elkülönítéséről.8
Az 5. § az erőszakos műsorokat szabályozza, és
a kiskorúak védelméről szól.9
Nem teljesen érthető, hogy az alapelvek közül miért
emelte ki a törvényalkotó a középsőt,
és tette csupán azt a pb hatáskörévé.
Ez teszi ugyanis a Panaszbizottsági ügyeket politikai
színezetűvé,
hiszen a kiegyensúlyozott tájékoztatás csak hírműsor
esetén várható el, és a panaszok zömében
politikai kiegyensúlyozatlanságot kifogásolnak.
Az egyéb panasz
A törvény tehát rendkívül szűkre szabta a pb által tárgyalható ügyek körét. Viszont számos olyan panasz érkezik, amely kívül esik a kiegyensúlyozott tájékoztatás követelménye, azaz a 4. § hatáskörén. Ezért a pb élve a törvény adta lehetőséggel ügyrendjében szabályozta a 4. § alá nem tartozó panaszok elintézésének rendjét is. A törvény által megszabott eljárási szabályok ezekre az ügyekre tehát nem vonatkoznak, azonban a pb nem is hozhat kötelező határozatot. Ezért az ilyen ügyben hozott állásfoglalást Nyilatkozatnak nevezik.10 A Nyilatkozat ellen nincs helye fellebbezésnek, hiszen nem minősül határozatnak. Azonban ha igaz is, hogy a műsorszolgáltatóra nézve nem tartalmaz kötelező erejű rendelkezést, a panaszt anélkül vezeti e területre, hogy a panaszos ez ellen kifogást emelhetne. Ezáltal a Nyilatkozat burkolt elutasítása a panasznak, hiszen lehetséges, hogy a panaszos szerint ügye a negyedik szakasz körébe tartozott, de ezt immár nem áll módjában fenntartani. Például a Ferencvárosi önkormányzat alpolgármestere panaszt tett egy riport ellen, amely előítéletesen tudósított egy az önkormányzat és lakók között kirobbant konfliktusról. A panasz szerint aránytalanság volt tapasztalható a megszólaltatott felek között, több, a valóságnak nem megfelelő kijelentés hangzott el, és szomszédként tüntettek fel olyan személyeket, akik más házban laknak. A pb megállapította, hogy a műsorszolgáltató megsértette a kiegyensúlyozott tájékoztatás, tehát a 4. § elvét. A panaszos érintett volt, a panasz a pb hatáskörébe tartozott, amely mégsem állásfoglalás keretében adott helyt a panasznak, amelynek révén a műsorszolgáltatót helyreigazításra is kötelezhette volna. Ehelyett az ügyrend 13. szakasza alapján tárgyalta az ügyet, és Nyilatkozatot bocsátott ki, s hogy miért, ennek oka nem derül ki a határozatból.11
Az ORTT új tervei között szerepel, hogy a panaszos fellebbezhessen az egyéb panaszkénti tárgyalás ellen. Eredetileg a törvény koncepciója csak a műsorszolgáltató számára biztosította a fellebbezési jogot, amint az a törvény indokolásából kiderül. A Panaszbizottság határozata ellen a műsorszolgáltató jogorvoslatért a Testülethez, ezt követően a bírósághoz fordulhat. Az egyoldalú jogorvoslati lehetőséget az indokolja, hogy a megszólalási jogot önmagában nem lehet alanyi jogként értelmezni, jogi következményekkel pedig csak a műsorszolgáltató sújtható. Ugyanakkor az állampolgárok számára továbbra is a Panaszbizottsághoz beadott kérelemtől függetlenül nyitva állnak a hagyományos eljárási lehetőségek (sajtó-helyreigazítás, személyiségi jogi per, becsületsértés és rágalmazás miatti büntető eljárás). Lehetséges, hogy ez az aszimmetrikus megoldás vezetett ahhoz, hogy Nyilatkozat esetében nincs a panaszosnak fellebbezési lehetősége. A gyakorlatban nem tisztázott, hogy a médiatörvény sérelme miatt emelhet-e panaszt az állampolgár bíróság vagy akár az ORTT előtt. Amennyiben pedig az Indokolás által említett egyéb okok miatt perelhetne, azok egyébként sem tartoztak volna a Panaszbizottságra, amint ezt alább részletesebben is tárgyalni fogom.
A törvény fogalmazása, amely a 4. § körébe nem tartozó panaszügyeket említ, nem határolja körül, hogy meddig terjed ez a gyengébb hatáskör. A pb értelmezésében ez bármifajta más panasz elintézésére lehetőséget ad. Ebben nem értenek egyet az ORTT-vel, amely szerint a Panaszbizottságnak csak az alapelvek körébe tartozó panaszt volna szabad tárgyalnia, mert különben az ORTT hatáskörét vonja el. A törvény szerint az ORTT a médiatörvény bármely rendelkezésének sérelme esetén eljárhat. Ez alól az alapelvek sem kivételek, ezért pusztán logikailag nem lehet az ügyeket ezen az alapon kettéválasztani. Természetesen az intézményi hatáskörmegosztás szempontjából indokolt lehet ez a fajta szétosztás, és erre az ORTT-nek van is lehetősége, hiszen ez állapítja meg a pb ügyrendjét, márpedig a 4. § körébe nem tartozó panaszügyek elintézésének rendjét az ügyrend tartalmazza.
Véleményem szerint az ORTT álláspontját
is figyelembe véve négy csoportra oszthatjuk a 4. § alá
nem tartozó, tehát egyéb ügyeket.
1. Az elsőbe tartoznak az alapelvek, tehát a 3. § és
az 5. §. Ilyen természetű panaszt emeltek a Vasárnapi
Újság című rádióműsor ellen
a kisebbségek védelmét megfogalmazó szakasz sérelme
miatt. A pb megállapította, hogy sérült a törvény
3. paragrafusa.12 Ugyancsak ebbe a csoportba tartozik az a
panasz, amely
kifogásolta, hogy 18 óra 50 perckor szexualitással és
pornográfiával kapcsolatos képsorok láthatóak
és szövegek hallhatóak a televízióban.13
2. A másodikba a médiatörvény hatálya alá,
de az alapelvek körén kívül eső egyéb
ügyek tartoznak. Tehát olyan ügyek, amelyekben a médiatörvény
szabályai vélhetően sérelmet szenvedtek. Például
a reklámozás szabályainak vélt sérelme miatti
panaszok, mint amilyen a Kortyintó című műsort
burkolt reklámmal vádoló panasz. (A kérdéses
ital még nem került kereskedelmi forgalomba, ezért bemutatása
nem tekinthető reklámnak.)14 Egy másik panasz szerint
a műsorszolgáltató az esti film közben túllépte
az engedélyezett reklámidőt a mérések
szerint nem történt jogsértés.15
3. A harmadikba tartoznak a más jogszabályok által szabályozott
területek. Ilyen terület például a fogyasztóvédelem,
a reklámszabályozás, a jó hírnév megsértése
(polgári jog), vagy a becsületsértés (büntetőjog).16
Például egy frakcióvezető amiatt tett panaszt, hogy
egy hírműsor sértette az ő és családja
jó hírnevét.17 A Hősök terén
tartott gördeszkás találkozó kapcsán kegyeletsértés
miatt emeltek panaszt a műsorszolgáltató ellen.18
Egy régebbi esetben személyiségi jog megsértéséért
emeltek panaszt egy rádióműsorban elhangzott megjegyzés
miatt: J. V. értett a sztárcsinálás művészetéhez.
A pb meghallgatta a műsort, és megállapította, hogy
mivel a mondat kedvező szövegkörnyezetben hangzott el,
és köztudott, hogy a híressé váláshoz
valóban bizonyos lépcsőfokok vezetnek, ezért nem
kell a sztárcsinálást holmi értéktelen
praktikaként értelmezni, így a megjegyzés
nem volt sértő. Mindhárom esetben a Panaszbizottság
a bíróság hatáskörében döntött.19
Jogi csemege a Szabó család című rádióműsor
elleni 1996-os panasz, amelyben azt kifogásolták, hogy a műsor
megsértette a kiegyensúlyozott tájékoztatás
elvét, amikor Egyházashetye községgel összefüggésben
az alábbi mondat hangzott el: Lehet, hogy a helyi kölykök
a nagy Dániel koponyájával fociznak. A panaszt a
község tette amelynek jogalanyisága vitatható
jó hírnevének megsértése
és kegyeletsértés miatt, valamint a kiegyensúlyozott
(tárgyilagos) tájékoztatás sérelme miatt,
mivel igaz, hogy Berzsenyi Dániel Egyházashetyén született,
de sírja Niklán található. Amellett, hogy a rádiós
szappanopera nem tájékoztató céllal készül,
ezért a kiegyensúlyozott tájékoztatás sérelme
fogalmilag lehetetlen, az eset egyébként sem tartozik a
Panaszbizottság
hatáskörébe.20 Az utóbbi két eset a
Panaszbizottság működésének kezdeti idejéből
származik, és ma már a pb gyakran kimondja helyesen
, hogy az ügy nem tartozik a hatáskörébe.
4. A negyedik kategóriába olyan panaszokat sorolok, amelyek a
jog által nem szabályozott területen emelnek kifogást,
ilyenek például az erkölcsi, ízlésbeli, esztétikai
panaszok. Ezekben az esetekben a pb nem tud jogsértést
megállapítani,
de erkölcsileg elmarasztalja a műsorszolgáltatót. Az
1956-os forradalom évfordulóján vetített, szocialista
szemléletű film miatt tett panasz esetében a pb megállapította,
hogy a történelmi hűség kedvéért nem
kifogásolható a film vetítése, de a szenvedéseket
átélt emberek érzelmeinek tiszteletben tartása miatt
kedvezőbb lett volna a filmet más napon bemutatni. (Annak ellenére,
hogy a műsor előtt a bemondónő felhívta a
figyelmet arra, hogy a következő film klasszikus példája
annak, hogy politikai megrendelésre készített filmekkel
az elmúlt rendszerben hogyan gyalázták meg az 1956-os forradalom
emlékét.)21 Egy másik ügyben Fábry Sándor
humorista műsorában alkalmatlan használati tárgyak
kifigurázása során egy ijesztő zajt adó tárgyat
spontánul Mengele nevével jellemzett. A műsorszolgáltató
védekezése szerint az asszociáció a fogorvosi fúróéra
emlékeztető hang által mindenkiben kiváltott kellemetlen,
kínzás jellegű élményekre utalt, tehát
az említés egyértelműen negatív színezettel
történt. A pb megjegyezte, hogy bár a humornak tágak
a határai, és törvényt nem sértett, csupán
a jó ízlést, azonban az asszociáció mindenütt
jobban megállta volna a helyét, mint egy nevettetésre felesküdött
vidám műsorban.22 Hasonló jellegű panaszt tettek
amiatt, hogy egy a holocaustról szóló beszélgetés
és az ugyanarról szóló játékfilm között
oda nem illő reklámklippet sugároztak: a Táncolj
a tűzzel című CD-kazetta borítójának
illusztrációja megtörte a megemlékezés hangulatát.
Ez az eset példaértékű lehet amiatt, hogy a
műsorigazgató-helyettes
az eljárás keretében beismerte az elkövetett hibát,
elnézést kért a panaszostól, és a továbbiakban
a sorozat előtt mellőzte a reklámok bejátszását.
Megfontolandó lehet a műsorszolgáltató és
a panaszos ehhez hasonló békéltetése az ilyen jellegű
ügyekben. Nem esztétikai, de ugyancsak törvényen kívül
eső panasz, amely szerint egy rádiós műsorban megígérték,
hogy a következő műsorblokkban visszatérnek a szót
nem kapott betelefonálókra, ezt azonban nem tették meg.23
Az ilyen panaszokkal szemben a pb végképp tehetetlen, hiszen ez
inkább dőreség, mint etikátlanság a műsorszolgáltató
részéről.
Mind a négy típusú ügyre számos precedens található
a pb gyakorlatában.
Jogi szemszögből a pb a legtágabb értelmezés
szerint is legfeljebb a médiatörvény hatálya alá
tartozó ügyeket lenne jogosult megtárgyalni. Az egyéb
jogszabályok hatálya alá tartozó ügyekben,
mint amilyen a jó hírnév sérelme is, át kellene
irányítania a panaszt a megfelelő hatósághoz,
például a bírósághoz, a fogyasztóvédelmi
felügyelőséghez vagy a versenyhatósághoz.
A negyedik csoportba tartozó, jog által nem szabályozott
területeken semmiféle hatóságnak nincs joga vizsgálódni
és határozatokat hozni. A demokratikus jogállam egyik alapelve,
hogy amit a törvények nem tiltanak, azt szabad, ezért jogi
szempontból közömbös cselekedetei miatt senki nem szenvedhet
intézményesen hátrányt.
Igaz, hogy a pb ezekben az esetekben nem hoz a műsorszolgáltatót
kötelező határozatot. Azonban a pb olyan intézmény,
amelynek egyébként joga van elmarasztaló határozatot
hozni, sőt bírság kiszabását is kezdeményezheti.
Szankcionálási funkciója a látszólag következmény
nélküli dorgálásokat is felruházhatja a hatalmi
helyzetből fakadó kényszerítő színezettel.
A bizottság méltányolható igényt fogalmaz
meg azzal, hogy ne csupán a jog által körülhatárolt,
szűkre szabott témákban foglalhasson állást,
hiszen a média tartalmi problémái az esetek kisebb részében
jogi, és gyakrabban erkölcsi, társadalmi problémák.
Lehet létjogosultsága egy olyan testületnek, amely társadalmi
felhatalmazással rendelkezik arra, hogy a műsorszolgáltatók
tevékenységét erkölcsi, ízlésbeli szempontból
szükség esetén értékelje. A Panaszbizottságnak
a törvény azonban más feladatot szánt. Mivel a fenti
célok jogon kívüli területre irányulnak, törvény
nem hozhat létre olyan testületet, amely az
ízléstelenséget
szankcionálja. Amennyiben erre mégis igény van, akkor azt
a társadalomnak kell létrehoznia, a közönség
kezdeményezésére, vagy a műsorszolgáltatókkal
közösen. Németországban a kereskedelmi tévék
például önként létrehoztak egy testületet
az erőszakos és a jó ízlésbe ütköző
műsorok korlátozására.24 Hasonló problémát
vet fel a műsorszolgáltatók etikai szabályzatára
történő hivatkozás is.25 Az etikai szabályzat
betartását a kuratórium felügyeli, és a fenti
okokból a Panaszbizottságnak erre sincs felhatalmazása.
összefoglalva tehát a pb nem foglalkozhat jogszerűen olyan
ügyekkel, amelyek nem tartoznak a médiatörvény hatálya
alá, még akkor sem, ha azt következmények nélküli
egyéb panaszként tenné. Véleménye ugyanis
ilyenkor is egy hivatalos szerv állásfoglalása, amely közvetve
is befolyást gyakorol. Erre pedig a Panaszbizottságnak nincs
felhatalmazása.
Ki tehet panaszt?
A törvény 49. szakasza, amely a pb hatáskörét
megszabja, közvetve meghatározza a panasztevők körét
is. Közvetve, mert nem derül ki a szövegből, hogy a
törvényalkotó
szándékosan szűkítette-e a kört, vagy pedig
csak a mellékmondat megfogalmazásakor utalt úgy a panasztevőre,
mint a kifejezésre nem juttatott álláspont képviselője,
vagy a sérelmet szenvedett.26
Ezek szerint panaszt az tehet, akinek álláspontját a
műsorszolgáltató
nem jelenítette meg, vagy egyébként sérelmet szenvedett;
személyes érintettségre van tehát szükség.
Ugyanezen szakasz második bekezdése tartalmazza a panasztevés
módját: a kifogásolt közlés megjelenésétől
számított 48 órán belül írásban
kérnie kell a műsorszolgáltatótól, hogy álláspontját
közzétegye. Ha a műsorszolgáltató ennek nem
tesz eleget, a megjelenítéstől számított
hat napon belül írásban kell panaszt tennie a Panaszbizottságnál.
Akkor is benyújtható a panasz, ha a műsorszolgáltató
elfogadó nyilatkozata ellenére a kért megjelenítést
nem teljesíti. Ebben az esetben a teljesítésre vállalt
határidő utáni 48 órán belül kell panaszt
tenni. Ha a műsorszolgáltató elutasítja a kifogást,
ugyancsak 48 órán belül kell a Panaszbizottsághoz
fordulni.
E szigorú szabályokkal ellentétben a törvény
miniszteri Indokolása a következőket írja: A
Panaszbizottság mindenekelőtt a nagyközönség
fóruma, bárkinek a kezdeményezésére köteles
eljárni, ha az eljárás tárgya szerinti műsorban
(műsorszámban) foglalt tájékoztatás kiegyensúlyozatlanságát
kifogásolják.
A gyakorlatban számos problémát okoz, hogy a panaszos az
eljárási szabályokat nem tartja be, vagy azért,
mert nem fordul előzőleg a műsorszolgáltatóhoz,
vagy azért, mert késve nyújtja be a panaszt. Ezek az eljárási
határidők természetesen csak a rendes, 4. § alá
tartozó ügyek elbírálására vonatkoznak.
Mivel az egyéb panaszok elintézésének módját
az ügyrend határozza meg, abban pedig nem szabtak meg ilyen szigorú
feltételeket, egyéb ügyekben nem követelmény
sem a személyes érintettség valószínűsítése,
sem pedig határidők számítása. Ez vezetett
ahhoz a gyakorlathoz, hogy a pb hajlamos a 4. § alá tartozó,
de elkésett panaszokat az egyéb eljárás
alatt tárgyalni, és úgynevezett Nyilatkozatot kibocsátani.
Holott az eljárási hibás panaszokat egyébként
érdemi tárgyalás nélkül a soros elnöknek
kellene elutasítania, máskülönben elvész a határidők
jelentősége. Azonban mivel az Indokolás is kimondja, hogy
a pb a nagyközönség fóruma, és bárki jogosult
panaszt tenni, méltányolható, hogy a bonyolult határidőrendszer
elmulasztása miatt elbírálhatatlan panaszt tevő
állampolgárok kifogásait is meghallgassa a bizottság.
Méltányolhatósága ellenére azonban egyelőre
nem jogszerű, ezért ebből az okból a kialakult
gyakorlat tanulságainak megfelelően megfontolandó
lehet a törvényi szabályozás módosítása.
A másik problémára az a pb megoldása, hogy gyakorlatilag nem vizsgálja az érintettséget. Nehezen is lenne ez vizsgálható például külpolitikai tudósítást kifogásoló panasz esetén az ilyen panaszok között egyébként az izraeli-palesztin konfliktusról történő tudósítás felülreprezentált.27 Meglehetősen szűk azoknak a köre, akiknek a személyes álláspontja annak ellenére nem jelent meg, hogy valóban közérdeklődésre tartana számot, hiszen, mint az Indokolás is állítja: a megszólalási jogot önmagában nem lehet alanyi jogként értelmezni, és ez ellenkezne a szerkesztői szabadság elvével is. A panaszok zöme a szigorúan értelmezett érintettség kritériumának nem tesz eleget.
összefoglalva: a pb a megkésettség miatti panaszokat vagy elutasítja, vagy egyéb panaszként tárgyalja (rendszeresség nem mutatható ki), az érintettség miatti panaszokat viszont a legritkább esetben utasítja el emiatt.28 Mindkét esetben megesik, hogy az ügyet érdemben tárgyalja, és csak azután utasítja el valamelyik eljárási hiba miatt.29 Vagy éppenséggel érdemben elutasítja, annak ellenére, hogy a panaszos nem volt érintett. Ez történt például abban az ügyben, amelyben a panaszos kifogásolta, hogy egy betelefonálós műsorban a felmentett környezetvédelmi miniszter kapcsán az ő véleménye nem kapott helyet, holott az ellenkezik a betelefonálók általában elmarasztaló véleményével.30
Eljárási szabálysértés ellenére egyéb panaszként tárgyalta a pb azt az egyébként a 4. § alá tartozó panaszt, amely azt kifogásolta, hogy a tájékoztató műsorszámban 103 százalékos hatásfokkal működő kazánokról beszéltek. (A panaszos szerint ennek lehetetlenségét évezredek óta tanítják az iskolákban.) A pb nem kíván energetikai kérdésben állást foglalni, ezért a Nyilatkozat semmilyen véleményt nem tartalmaz. A helyes eljárás azonban a kérelem tárgyalás nélküli elutasítása lett volna, s ebben az esetben az ügy morális fontossága sem indokolhatta, hogy a pb foglalkozzon az üggyel.
Az eljárási szabályok szigora a nagyközönség számára igen nehézkessé teszi az alkalomszerű kifogástevést. Ennek következményeképp jellemző, hogy az, aki panaszt tesz, ismétlődően teszi. Például 2000 utolsó negyedévének 53 panaszából 17 a Reális Zöldek Klubjának panasza. 1999-ben 316-ből 44 a Reális Zöldek Klubjának panasza, 26 Kiss-Dobos László panasza.31
Nemcsak a nagyközönségnek nehéz azonban az eljárási
szabályok értelmezése és követése, hanem
úgy tűnik a pb tagjainak is. Ezt demonstrálja,
hogy számos határozat az eljárási szabályok
megsértésével, figyelmen kívül hagyásával
születik. Előfordul például, hogy bár
a panaszt egyéb ügyként tárgyalja a véleményét
ugyanolyan szavakkal és formában fejezi ki, mintha az határozat
lenne. Például így fogalmaz: a pb a panasznak nem
ad helyt miközben ilyen eljárásban a pb
tulajdonképpen
nem dönt. Rendszeresen előfordul, hogy nem derül ki a
határozatból,
hogy azt miért utalták az egyéb eljárásra,
holott a panasz a 4. § alá tartozik.32 Ugyancsak számos
határozat az érdemi tárgyalás, felek meghallgatása
stb. után jelenti ki, hogy eljárási szabálysértés
miatt nem foglakozik az ügyel, holott ezt kézhezvételkor
észlelnie kellene.33
A szabályok nem-ismeretének kiküszöbölésére
az ORTT formanyomtatványt tervez bevezetni, és internetes honlapján
hirdeti az eljárási határidőket.34
A média pluralizmusa
A kiegyensúlyozott tájékoztatást a pb gyakorlatában
összekapcsolja a pluralizmus igényével. Azonban a pluralizmus
mint alapelv nem teljesen egyezik meg a hallgattassék meg a
másik
fél is elvével. A magyar médiatörvény
is deklarálja a pluralizmus elvét a 4. § (2) bekezdésében:
A műsorszolgáltatásban közzétett műsorszámok
összessége, illetőleg ezek bármely tartalom vagy műfaj
szerinti csoportja nem állhat párt vagy politikai mozgalom, illetve
ezek nézeteinek szolgálatában.
A német alkotmánybíróság dolgozta ki úgynevezett
harmadik televízió-ítéletében
(III. Fernsehurteil, 1981) a külső és a belső pluralizmus
fogalmát.35 A belső pluralizmus szerint egy
csatornának
műsorai összességével kell megvalósítania
a kiegyensúlyozott tájékoztatás követelményét,
tehát nem kötelezheti el magát valamely nézet mellett.
A külső pluralizmus szerint pedig az összes belföldi csatornának
együttesen kell kiegyensúlyozottnak tűnnie, tehát így
kell megvalósulnia a sokszínűségnek.
A III. televízió-ítélet csak a külső pluralizmust követeli meg a médiától, az állam általi ellenőrzés csak ennek megvalósítására terjedhet ki.36 A magyar törvény rendelkezésének első része ehhez hasonlóan a külső pluralizmust tűzi ki célul, azonban a következő fordulat: ezek tartalom vagy műfaj szerinti csoportja rugalmassá és bizonytalanná teszi a szakasz értelmezését.
A pluralizmus tehát vagy egy csatorna műsoraira, vagy az ország műsorszórásának egészére vonatkozik, és semmiképpen sem egy műsorszámon belül valósítandó meg. A pb gyakorlata ebben a tekintetben igen kedvezően változott. Míg működése kezdetén olykor a szerkesztői szabadságba is beavatkozva marasztalt el műsorszámokat azért, mert úgymond a pluralizmus nem érvényesült, újabban mind gyakrabban deklarálja, hogy nem lehet és nem is szükséges egy műsorba minden szakértőt (civil szervezetet stb.) megszólaltatni.37 Ehhez hasonlóan megfogalmazta azt is, hogy a meghívott személyek szubjektív véleményéért a műsorszolgáltató nem felelős. A környezetvédelmi bizottság elnökének szakmai álláspontját kifogásolták a veszélyes hulladékok kezelésének kérdésében a pb ebben a véleményben is megfogalmazta, hogy a műsorszolgáltató nem tartozik szakmai felelősséggel egy politikus által megjelenített szakmai véleményért.38 Ezzel ellentétben hat nappal korábban egy másik eljáró tanács úgy döntött, hogy elmarasztaló határozattal közzétételre kötelezi a műsorszolgáltatót, amiért egy politikus által megfogalmazott vádak tekintetében a műsorszolgáltató meg sem kísérelte, hogy meghallgassa az érintett személyeket. Mi több, a pb szerint a műsorszolgáltató ezzel a 4. § (2) bekezdést sértette meg, amely szerint műsorszámok összessége vagy azok [ ] csoportja nem állhat párt vagy politikai mozgalom szolgálatában. Eltekintve attól, hogy e rendelkezés csak a műsorszámok összességére, illetve azok egy csoportjára vonatkozik, nem pedig egyetlen műsorszámra, továbbá attól, hogy a 4. § (2) bekezdése nem tartozik a pb hatáskörébe, a határozat ellentétes az előző eset által képviselt új kedvező tendenciával.
Ugyancsak ezt példázza, hogy a pb egyéb panasz tárgyalása keretében megdorgálta a műsorvezetőt, mondván, hogy nagyobb érzékenységgel kell a témát kezelnie, holott a kifogásolt mondat (az nem baj, ha lappangó antiszemitizmus van) a vendégtől hangzott el.39 A pluralizmus elve félreértelmezésének legjobb példája, hogy mikor karácsony táján a vágott-fenyő árusok nevében a legtöbbet panaszkodó szervezet kifogásolta, hogy a földlabdás-fenyő árusokról készített tudósításban a vágott-fenyő árusokat nem szólaltatták meg a pb helyt adott a panasznak.40 Hasonló esetek régebben gyakran előfordultak, például az alapítványi iskolákról szóló műsort bepanaszolták, mert az egyházi iskoláknak nem adott szót.41 Vajon ha a nyugdíjasokról készül egy műsor, akkor a nyugdíj nélküliek panaszt tehetnének? Egy régi esetben a műsorba betelefonáló hallgatók véleményét a pb szerint ki kellett volna vágni, és elmarasztalták a műsorszolgáltatót, mert nem bizonyult elegendőnek a műsorvezető csitító, ellenvéleményt is kifejező magatartása.42
Irodalom
Bayer Judit (1998): Gondolatok a szólásszabadságról
az ORTT Panaszbizottsága kapcsán. In: ELTE Annales, 1998
december.
Bedő Iván (1998): Arafat Százhalombattán. In: Vásárhelyi
Mária & Halmai Gábor (szerk.): A nyilvánosság
rendszerváltása. Budapest: Új Mandátum.
Horányi özséb (1997): Alkalmazott médiakritika. In:
Terestyéni Tamás (szerk.): Médiakritika. Budapest: Osiris.
Metzger, Herbert (1993): Broadcasting Regulations. The German Example.
Bonn:
Media and Communication Department of Friedrich Ebert-Stiftung.
Obsina Béla (1999): A Panaszbizottság döntései. In:
Cseh Gabriella és mások (szerk.): Médiakönyv. Budapest:
Enamiké.
Szekfű András (1997) A befolyásolás eszközei
a médiatörvény életbelépése után,
avagy a kritika fegyverei és a fegyverek kritikája. In: Terestyéni
Tamás (szerk.): Médiakritika. Budapest: Osiris.
Szilády Szilvia (1997): Közszolgálatiság és
társadalmi ügyelet. Beszélő, augusztus-szeptember.
A Médiakutató szerkesztősége publikációs pályázatot hirdet a következő témákban:
2024
Április "A történelem olyan, mint egy szappanopera." Mátay Mónikával Jamriskó Tamás beszélget.
Március A videójáték ma már nem egy szubkulturális jelenség – Pintér Róbert médiakutató
2022
A Médiakutató Alapítvány fő tevékenységeként immár 24. éve adja ki a Médiakutató folyóiratot. A lap rendszeresen közöl szaktanulmányokat a médiajog,
a médiapolitika, a médiaszociológia és a médiatörténet területéről, számos tanulmánya tananyaggá vált a felsőfokú kommunikáció- és médiaképzésben.
Minden nyomtatásban megjelent tanulmány elérhető honlapunkon (www.mediakutato.hu) is. A szerkesztőség díjazás nélkül, társadalmi munkában dolgozik.
Amennyiben fontosnak tartod a Médiakutató fennmaradását, kérjük, támogasd munkánkat!
A szerkesztőség
Adószámunk: 18687941-2-43
„Szomszédok közt” pódiumbeszélgetés
Kérdez: Bajomi-Lázár Péter Médiakutató
Válaszol: Kovács M. András és Lányi Balázs forgatókönyvíró
Magyar Kommunikációtudományi Társaság
Sajtószabadság Központ (rendszeres tevékenységét források hiányában megszüntette)