Ma már valamennyi politikai párt egyetért abban, hogy szükség van a rádiózásról és a televíziózásról szóló 1996. évi I. törvény módosítására. A Sajtószabadság Központ és a Független Médiaközpont nyilvános beszélgetést rendezett, amelyen a moderátor Bayer Judit médiajogász arról faggatta a meghívott szakembereket, hogy ők hogyan módosítanák a jogszabályt. A 2001. június 28-án rendezett beszélgetésen részt vett Cseh Gabriella médiajogász, a Squire, Sanders & Dempsey munkatársa, Kaposi Ildikó, a Médiakutató szerkesztője, Szente Péter, az Európa Tanács Médiabizottságának volt tagja, a BBC Magyar Osztályának nyugalmazott vezetője és Wisinger István, a MÚOSZ elnöke. A vitához hozzászólt még Bajomi-Lázár Péter, a Kodolányi János Főiskola oktatója, Gellért Kis Gábor médiaszakértő, dr. Sarkady Ildikó médiajogász, dr. Orosz Erzsébet, a MÚOSZ jogtanácsosa és Tímár János, az ORTT SZDSZ által delegált tagja.
Bayer Judit: A mai témánk egyrészről igen aktuális,
mivel általános egyetértés tapasztalható
abban a kérdésben, hogy a médiatörvény reformjára
szükség van. A törvény hibái, hiányosságai
az elmúlt években nyilvánvalóvá váltak,
és több oka is van annak, hogy a médiatörvény
újításra szorul. Másrészt viszont ezt az
aktualitást kérdésessé teszi, hogy a belátható
jövőben van-e valami remény a módosítások,
illetve az új törvény elfogadására. Kissé
pesszimista módon párhuzamot érzek az 1996-os
alkotmánymódosítási
kísérlettel, amikor elkészült egy alkotmánytervezet,
de az alkotmányozás végül kudarcba fúlt, azóta
pedig már el is felejtették. Természetesen nem ezt kell
alapul venni, és nem is túl hízelgő az Alkotmányt
a médiatörvényhez hasonlítani, azonban ezt a lehetőséget
is érdemes szem előtt tartani. Azt remélem, hogy a küszöbön
álló jogalkotás kényszerének hiánya
könnyebbé teszi a dolgunkat, mert így alkalom nyílik
egy kötetlen beszélgetésre, amely során nem muszáj
egyetértésre jutni. Még nincs rajtunk az a teher, hogy
a vélemények ütköztetésének konzekvenciái
lennének. Az a célunk, hogy a szakértők kicserélhessék
véleményeiket, különféle alternatívákat
lehessen felvetni és megtárgyalni.
Felkérem a meghívott vendégeket, hogy tegyék meg
rövid expozéjukat, utána pedig elsősorban a kérdéseké
lesz a főszerep. A beszélgetésről hangfelvétel
készül, és szövege szerkesztett változatban megjelenik
a Médiakutató című folyóiratban. Körülbelül
egy óra múlva szünet lesz tekintettel a komoly fizikai
igénybevételt jelentő hőségre.
Cseh Gabriella: Több szempontból is zavarban vagyok, amikor a médiatörvény módosításáról kell beszélnem. Ennek egyik oka, hogy szakmailag minden lehetséges rossz elhangzott már a médiatörvényről. Kezdettől fogva, amióta hatályba lépett,
1996 februárja óta szinte naponta érték támadások mind a jogalkalmazók, mind az elméleti szakemberek részéről, és maga az újságíró szakma is rendkívül kritikusan viszonyult hozzá. Egyrészt itt a bőség zavara, hogy vajon milyen törvényi előírásokat érdemes kiemelni, amelyeknek mindenképpen meg kell változniuk. Zavarom másik oka pedig az, hogy tulajdonképpen már minden el lett mondva. Ennek ellenére én egy kis rózsaszín papírosra felírtam néhány szempontot, általános szempontokat, amelyeket egy jogalkotónak mindenképpen tekintetbe kell vennie akár a törvény módosításakor, akár új törvény alkotásakor. Mert ez is egy alapkérdés, hogy úgynevezett novelláris módosítás legyen-e, vagy pedig mondjuk azt, hogy például a 147. szakasz helyébe ez és ez lép; azaz hogy egy teljesen egységes, új törvényterv szükséges-e hogy áttérjek a jogi mandarinnyelvről a rendes, hétköznapi nyelvre , vagy pedig a különböző törvénycikkelyek helyébe írjunk más törvénycikkelyeket, de egyébként tartsunk meg néhányat.Szente Péter: Lehet, hogy már minden elhangzott, de talán
ezt még csak én mondom és nem túl széles
körben ma Magyarországon nemcsak a médiajog működéséhez
hiányoznak a feltételek, hanem a médiatörvény-alkotáshoz
is. Mit értek ezen? Röviden elmesélem, hogyan módosítanak
vagy alkotnak médiatörvényt Nagy-Britanniában. Egy
többéves folyamatról van szó, amikor tipikus módon
a kormány fölállít egy royal comissiont, egy magas
szintű bizottságot, amelynek a tagjai nem médiaszakemberek
és nem is politikusok, hanem nagyvállalatok vezetői,
közgazdászok,
jogászok stb. Miután ezek az emberek megbeszélik, hogy
tulajdonképpen milyen kérdésekre kellene választ
kapniuk, megbíznak független médiajogászokat, független
médiakutatókat és -intézeteket, hogy igen széles
körű vizsgálatokat végezzenek, amilyeneket Magyarországon
azt hiszem utoljára a hetvenes, nyolcvanas években csináltak.
Például szabadidő-vizsgálatot, információigény-vizsgálatot,
a médiát illető technológiai fejlődés
várható irányainak vizsgálatát, a gazdasági
tendenciákat, a szervezési lehetőségek újabb
formáit stb. Ezek a kutatások 18 hónaptól több
évig tartanak. Mivel a BBC-t egy ilyen vizsgálat mindig érinti,
időközben létrehozza a saját hasonló bizottságát
belső emberekből, akik ugyancsak megbíznak kutatókat,
intézeteket, hogy párhuzamos tanulmányokat végezzenek.
Amikor mind a két részről befejeződtek ezek a tudományos
kutatások, akkor a BBC megjelenteti a saját javaslatait, a kormány
által kinevezett bizottság megjelenteti a saját jelentését,
amelyből aztán a kormány kiad egy úgynevezett zöld
könyvet. Ekkor elkezdődik egy országos vita, amelynek a
résztvevői
a különböző pártok médiapolitikusai, a médiapiac
egyéb résztvevői, a nézői-hallgatói
szervezetek és a szakújságírók. A vita eredményeképpen
a kormányálláspont mindig módosul valamennyit, megjelenik
egy fehér könyv, ezt követi egy újabb vita, és
ennek alapján a kormány beadja végül a saját
törvényjavaslatát.
Most kérem szépen, tessék megmondani, hogy Magyarországon
hol vannak ehhez a feltételek? Elképzelhető-e a jelenlegi
kormányról, hogy kinevez egy olyan emberekből álló
royal commissiont, akiknek a függetlensége mindenki
számára nyilvánvaló, megkérdőjelezhetetlen
tény? Például Angliában a falklandi háború
után, amelyben a BBC ugyanolyan hangsúlyt adott a háború
ellenzőinek, mint a háború támogatóinak,
Thatcher kinevezett egy royal commissiont, a Peacock Commissiont,
kimondottan
arra a célra, hogy vizsgálják felül a BBC finanszírozását,
abban a nem is titkolt reményben, hogy a BBC privatizálását,
vagy legalábbis a hirdetési bevételre való áttérést
fogják javasolni. A Peacock Commission tehát vizsgálta
a BBC működését, de végül nem javasolta
a privatizálást, sem a finanszírozás megváltoztatását,
ennélfogva a kormány kénytelen volt belenyugodni, hogy
a BBC változatlanul működjön tovább. Hol lehet
egy ilyen bizottságot Magyarországon fölállítani?
Ez a dolog egyik oldala. Hogyan lehetne a műsorszóróktól,
a Magyar Televíziótól és a Magyar Rádiótól
elvárni, hogy olyan jelentést készítsenek arról,
hogy hogyan kellene a saját jövőjüket
Wisinger István: Nagy tisztelője vagyok a BBC történelmi
hagyományainak, de az az érzésem, hogy a magyar médiahelyzet
megoldását keresők egyik nagy zsákutcája,
hogy még mindig a BBC ethoszát tekintik valamilyenfajta kályhának,
ahonnan el kellene indulni. A közszolgálatiság világszerte
válságban szenved, ezért nem lenne szabad a témát
úgy kezelni, mintha csak Magyarország problémája
lenne. Az, hogy a közszolgálatiságnak van-e jövője,
hogy milyen jövője van, és hogy mitől kellene megszabadítani
ahhoz, hogy az lehessen, aminek lennie kell, világszerte
foglalkoztatja
az újságírókat, és azokat a szervezeteket,
amelyeknek hátteret kellene adniuk a probléma a megoldásához.
Ezért is hoztak létre egy munkacsoportot a hazai
újságíró-szervezetek
(Magyar Újságírók Közössége, Magyar
Katolikus Újságírók Szövetsége, Sajtószakszervezet,
Magyar Újságírók Országos Szövetsége)
az MTA Szociológiai Intézetének támogatásával,
hogy a nyár folyamán elkészítsük a szakma leglényegesebb
javaslatait a médiatörvény újrafogalmazásához.
Itt a teremben a MÚOSZ hirtelen nagy fölénybe került,
mert a tárgyaló delegációnk két jogász
tagja, dr. Orosz Erzsébet és dr. Sarkady Ildikó is jelen
van. A Nemzetközi Újságíró Szövetség
februári jelentése nyomán az MTA Szociológiai Intézete
kezdeményezésére négy magyar újságíró-szervezet
rendezett már egy Kiút-1 konferenciát, amelyen
közületek sokan ott voltak. Az a szándékunk, hogy politikus
résztvevőktől mentesen próbáljunk megfogalmazni
egy olyan szakanyagot, amely a későbbi törvénynek
magja lehet. Politikusoktól, és nem politikától
mentesen, hiszen a törvényhozás a politika dolga, ezt a szerepet
nem vállalhatjuk fel. Legfeljebb az ellenőrző funkcióban
játszunk valamifajta szerepet. Tehát miközben én voltam
az élharcosa annak az üzenetnek, hogy a politikusok távozzanak
a médiumokból, most azt kell mondanom, hogy bár fönntartom
ezt mint jelszót, de abban, hogy ez a gyakorlatban keresztülvihető
lenne, magam sem nagyon hiszek.
Amikor azt mondjuk, hogy új médiatörvény, illetve
bármilyen szabályrendszer kell, akkor lényegében
három feladatot kellene megoldani. Az egyik a hatalomgyakorlás
problémája, amelyet szeretnék külön is hangsúlyozni.
Általában szívesen hangoztatják ebben a témában,
hogy a demokrácia önszabályozást jelent, és
majd ha törvényeket hozunk, amelyeket betartunk, akkor rend lesz.
Tessék szíves lenni megnézni, hogy még a parkolás
ügyében sem tudunk olyan törvényeket hozni, amelyeket
az emberek komolyan vennének. Tehát valljuk be, hogy
hatalomgyakorlásról
van szó, arról, hogy kié a közszolgálati rádió,
kié a közszolgálati televízió, ki az, aki megmondja,
hogy hány tagú legyen az MTI-kuratórium. Ha ezzel szembenézünk,
és végiggondoljuk mint központi problémát,
esetleg rájövünk, hogy ez az a pont, amihez nekünk semmi
közünk nincs.
A másik a finanszírozás problémája, a harmadik
pedig a szakmai és társadalmi képviseleté. Hiszen
ezeknek az intézményeknek mégiscsak az a dolguk, hogy bizonyos
értékeket képviseljenek, bizonyos tartalmak hordozói
legyenek, bizonyos képviseleti formát jelenítsenek meg,
amelyben a politikus is, a néző is, az újságíró
is azt érzi, hogy ez az az agóra, ahol a közügyeket
el lehet intézni. Tehát annak a tárgyaló testületnek,
amely a MÚOSZ-ból, a MÚK-ból, a MAKÚSZ-ból,
a Sajtószakszervezetből és a Tudományos Akadémiából
áll az én megítélésem szerint
ebben a három kérdésben kell megfogalmaznia azokat a legfontosabb
részkérdéseket, amelyeknek be kell épülniük
a törvénybe. Ha valóban lesz egy következő törvényalkotási
folyamat és nem csak hatalomfitogtatás zajlik, amelyhez az összes
médiarabszolgát előállítják, és
kiszorítják azokat, akik nem hajlandók ezt az elvárást
teljesíteni, akkor úgy gondolom ezt kell valamilyen
formában képviselni. Ha nem ebbe az irányba megy a dolog,
akkor itt a televíziózásban minden megtörténhet.
A BBC egész történetében két olyan epizód
van, amely nekem rettenetesen tetszett. Az egyik, hogy az első
vezérigazgatóját,
John Reith-et újsághirdetéssel keresték. Ez egy
szellemiséget tükröz. Lehet föladni egy hirdetést,
nevezzük pályázatnak, amelyet nem egy kuratóriumnak
csúfolt politikai szerveződésű csoport bírál
el, és aki alkalmas, az legyen a BBC elnöke, nem pedig az, aki
tartja
a mikrofont a miniszterelnöknek. A másik epizód pedig, hogy
a királynő chartájában benne van, hogy ha a BBC
nem látja el a feladatát, akkor föloszlatható. És
lehet egy másik BBC-t szervezni! Én harminchét évet
töltöttem a Magyar Televízió falai között.
Volt egy híres úgynevezett Sík Igor-törvény.
Sík Igor azt mondta, hogy nem akar se főrendező lenni,
se elnök, hanem 24 órára szeretne portás lenni és
megmondani, hogy te bejöhetsz, te nem jöhetsz be. A
Magyar
Televíziónál is ez a probléma, hogy mindenki pontosan
tudja, hogy ebből már nem lesz énekes halott, de odahordjuk
a Szabadság térre azokat a rekvizitumokat, amiktől úgy
néz ki, mintha ebből televíziót lehetne csinálni.
Én azt szeretném majd mondani azoknak, akik lehet, hogy
az unokáink lesznek végül meghozzák a következő
médiatörvényt, hogy ne csak a szólás- és
információ-szabadságot vegyék bele, hanem azt is,
hogy ha egy intézmény nem működik, akkor haza lehet
zavarni mindenkit, és teremteni lehet egy újabb intézményt.
Végül hadd említsek meg egy számomra érdekes
és új vonást. Eddig az újságírás
története mindig az újságíró mobilitásának
a története volt. Adva volt egy lap, annak volt egy munkatársa,
és ahhoz, hogy ennek a lapnak tartalma legyen, ennek a munkatársnak
valahova el kellett mennie. Elment a Parlamentbe, a kínai nagyfalhoz
stb., beszerezte az információt, megformálta, és
az újságolvasó kezébe nyomta. Ezzel szemben ma az
információ mobilitását éljük, tehát
bárki bárhol van, utoléri az információ.
Magyarán mondva, nincs a világnak egyetlen pontja sem, ahol a
teljes információtö
Kaposi Ildikó: Két kérdést szerettem volna eredetileg
megfogalmazni. Az egyik kérdés kapcsolódik ahhoz, amiről
Szente Péter és Wisinger István is beszélt, de ezt
hagynám későbbre. A másik jóval általánosabb
kérdés, és érdekelne, hogy a gyakorló jogászok
mit gondolnak erről. Kérdés, hogy hogyan lehet egyáltalán
médiatörvényt fogalmazni egy olyan környezetben, amelyben
a média szerkezete és működési feltételei
radikálisan megváltoztak azokhoz az időkhöz képest,
amikor először e törvények születtek. Eredetileg
nem csupán közszolgálatiság volt, hanem (Európában)
a média állami monopólium volt. Akkor a frekvencia-szűkösségre
hivatkozva nem tűnt túlpolitizált gondolatnak, hogy
mivel csak egy vagy két frekvenciája van egy országnak
lehetőleg arra kell törekedni, hogy minden jelentősebb
társadalmi érdek vagy csoport megjelenhessen ezeken a
frekvenciákon.
De már létrejöttek a duális médiarendszerek,
a kereskedelmi és a közszolgálati televíziózás,
illetve rádiózás békés egymás mellett
élése, és egy ilyen környezetben az államnak
előtérbe kerülhet egy olyan szerepe, hogy próbálja
védeni az állampolgárokat a médiapiac
gazdasági szereplőinek esetleges visszaéléseitől.
Vannak hatalmas médiabirodalmak, személyek, mint Berlusconi, vagy
cégek, mint a Bertelsmann, akiknek az ereje felülmúlhatja
az államét, különösen egy kisebb nemzetállamét,
mint például Magyarország. Azt hiszem, hogy ennek a piaci
és ipari struktúrának a szabályozásáról
is szól a versenyszabályozás és a tartalmi szabályozások,
mint az erőszak, a pornográfia szabályozása, a közszolgálati
funkciókat, a hírműsorok kiegyensúlyozottságát
ösztönző passzusok. Tehát ezek, valamint a reklámszabályok
és a fogyasztóvédelem mind felfoghatók úgy,
hogy az állam, amely tulajdonosa marad, de nem használója
ezeknek a földi frekvenciáknak, védelemben részesíti
a polgárait. Remek kérdés, hogy mit tehet egy globális
világrendben, az információ végtelen mobilitása
közepette a nemzetállam, ha a territoriális alapon szerveződő
politikai közösségek jelentősége és szerepe
egyre kisebb. Mi az, amit megtehet az állam? Részben technikai
szempontból, hiszen például az internet szabályozására
még senkinek nem sikerült tökéletes megoldást
találnia, másrészt viszont kérdés, hogy mi
legitimálja még mindig azt, hogy ami az államhatalom fennhatósága
alá tartozik, avagy az állam területén található,
azt szabályozni lehet? Lehet-e ez a szabályozás egyáltalán
hatékony, hiszen a földi sugárzású csatornákkal
ellentétben ma már teljesen nemzetek feletti a műsorsugárzás.
Ugyanaz a tartalom, ami egy hazai földi csatornán tiltva van, más
úton akadály nélkül eljuthat hozzánk.
Ezenkívül a médiának tulajdonítanak egy olyan
szerepet is, hogy a nemzeti összetartozást erősíti,
segédkezik a nemzeti identitás kialakításában.
Ez kivételesen nem angolszász hagyomány, hanem az izraeli
köztévé egyik régi elnökének az ötlete
volt, hogy a nagy médiaesemények nemzeti összetartozás-érzést
képesek kelteni. Klasszikusan ilyen volt például Diana
hercegnő temetése, összehozta egy jó sírásra
az angol nemzetet. De ilyen kísérlet volt Magyarországon
a napfogyatkozás egyenesben történő közvetítése
is. Vagy például Nagy Imre temetése, ami azt az érzést
keltette, hogy a miénk, rólunk szól. Azonban a globalizáció
ezt a szerepet is anakronisztikussá teheti, és kérdés,
hogy a médiatörvényben szabályozott hagyományos
médiumok képesek-e ezt a funkciójukat betölteni, amikor
számtalan más információ és egyéb
forrás is az emberek rendelkezésére áll. Ennek önmagában
is lehet egy közösség-fragmentáló hatása.
A második kérdésemre pedig Szente Péter tulajdonképpen
válaszolt. Mennyiben függ a helyzet csak a médiatörvénytől?
A magyar újságírás nem jó újságírás,
sem az elektronikus, sem a nyomtatott. Hiányzik a szakmaiság
feltétlen
tisztelete, sőt, a konszenzus arról, hogy mi az, hogy szakmaiság,
és hiányzik az ethosz. Kérdés, hogy ha egy jól
működő törvényünk lenne, mire tudnánk
használni.
Wisinger István: Ez hivatalból is megütötte a fülemet, hogyha van jó törvény, akkor mit csinálunk a jó újságírók nélkül. Tessék szíves nekem megmondani, hogy mi nem jó a magyar újságírásban?
Kaposi Ildikó: A magyar újságírás nem felel meg a tájékoztatás funkciójának.
Wisinger István: A tájékoztatás nem az újságírók feladata, hanem azoké, akik az információt kibocsátják. A törvényhozók, a törvényalkalmazók, a hatalom képviselőinek. Az információ megfogalmazása és eljuttatása a tömegekhez, ez az újságíró feladata.
Kaposi Ildikó: Nem a primer információkról történő tudósításra gondolok, hanem arra, hogy amikor valaki kinyit egy újságot és elolvas egy cikket, értse, hogy mi történik, és miért fontos ez neki vagy miért nem.
Wisinger István: A világon mindenütt az újságírást
a hetilapok mentették meg. Tessék szíves lenni tudomásul
venni, hogy szerintem például nincs önálló
internetes újságírás. Az internetre rávisznek
mindenféle tartalmat, amelyet gyorsan el lehet juttatni különböző
emberekhez. Az újságírás megmaradt azokon a területeken,
ahol valóban az újságírást művelik.
Tehát ahol kukoricát termelnek, ott termelik a kukoricát,
és ahol pótkukoricát termelnek, ott konzervet termelnek.
Úgy gondolom, hogy nem kellene összekeverni az elvárásokat.
Tehát létezik az újságírás, a 2000
csatornából én föl tudom sorolni azt a nyolcat, amelyre
ha a nap 24 órájában bármikor odakapcsolok, mindig
méltó nézni való van. Népszerű változata
ezeknek a National Geographic, Animal Planet vagy a CNN és a Sky
News.
Szokták mondani, hogy minden társadalomnak olyan politikusai vannak,
amilyeneket megérdemel. E társadalomnak olyan újságírói
vannak, amilyeneket megérdemel.
Másik észrevételem, hogy szerintem becsapás az együttes
média-élmény, tehát hogy a nemzeti érzést
össze lehetne fogni a televízión keresztül. Diana temetéséhez
a többségnek az égvilágon semmi köze nem volt.
Egy cirkuszt akartak végignézni, és ezt a cirkuszt a televízió
szolgáltatta. Egy labdarúgó világbajnokság
abban a pillanatban, ha a magyar csapat nem indul, a magyaroknak nem
érdekes.
A legutolsó olimpián az Egyesült Államok összes
televíziója egyetlenegy másodperc élő adást
sem közvetített, mert náluk minden esemény késő
éjszakára esett, azt pedig senki nem támogatta reklámokkal
élőben. El tudtuk volna ezt valaha is képzelni? Nem. Itt
éppen hogy arról van szó, hogy most ki fogom mondani
az eretnek dolgot Wisinger szerint pusztán csak szakmailag
szabályozott
médiatörvény kell. Foglalkozzon mindenki a maga szakmájával,
és ne hagyjuk, hogy a politikusok rajtunk keresztül gyakorolják
a hatalmat!
Bayer Judit: Kizárja-e egymást az identitásteremtő élmény és a cirkusz?
Wisinger István: Mérei Ferencék például alaposan vizsgálták annak idején, hogy az együttes élmény mit jelent. Én nem hiszem, hogy az elektronikus médiumok elterjedése, a globalizáció megváltoztatta a közösségi élményt, mert azért az emberek mégis csak összejönnek dumálni, és a Heti hetes is akkor érdekes, ha rögtön reagálni tudnak rá. Tehát azt hiszem, hogy a tartalom, a személyiség és a közösség össze van keverve. Diana halálában az lehetett érdekes, hogy a két kis herceg hogyan viseli el, nekem az volt az érdekes, hogy hány tévéállomás közvetíti. De ezek a világesemények egyéb
ként azok számára fontosak, akiknek a sorsa ott eldől. Én azt hiszem, hogy fölcseréltük a dolgokat, és már a Diana temetése az érdekes, nem pedig egy valóban fontos nemzetközi esemény. Nem fontos, de fontossá lehetett tenni, mert a BBC úgy döntött, hogy az egész világnak közvetíteni fogják. Ha a BBC úgy döntött volna, hogy nem közvetítik, akkor ez egy háromperces hivatalos hír lett volna. Ha akarom, bekapcsolom a monitort, és az interneten azt olvasom el, hogy éppen mi történik Szöulban vagy Washingtonban, tehát én összeállítom a magam híreit. Nem hagyom, hogy a központi hatalom meghatározza. Hát akkor mi a csudának hagyjuk, hogy ők csináljanak nekünk törvényt?Kaposi Ildikó: A Diana-temetés lehet, hogy nem volt szerencsés példa, mert nehezen tudjuk megítélni, hogy ez a brit nemzeti identitás szempontjából mennyire volt fontos. A miniszterelnök határozottan azt kommunikálta, hogy fontos.
Wisinger István: Nekem szent meggyőződésem, hogy ezt nem lehet szabályozni, és hogy már nem érdemes ilyen típusú ókonzervatív szabályozó rendszerrel bajlódni, hanem vannak bizonyos problémák és feladatok, amelyeket menet közben a rohanó vonaton meg kell oldani. Ezek pedig a valóságban nem politikai, hanem szakmai kérdések.
Cseh Gabriella: Annak idején már lehetett látni, hogy
ez már a vég. Hála istennek, ez még a médiatörvény
előtt volt, úgyhogy akkor még működött
a televízió. Ma azt mondom, hogy lehetséges, hogy nincsenek
meg a médiatörvény újragondolásának
és újraszerkesztésének a politikai feltételei,
de azért szükség van a médiatörvényre.
Amit Wisinger úr mond, az nagyon fontos, és a szabályozást
ilyen szempontból is át kell gondolnunk. Mindenki belátja,
hogy jó lenne egy közösségi cél érdekében
dolgozni, és jogászként sem mondhatom azt, hogy ezt teljeséggel
az önszabályozásra lehetne bízni. Tehát kérdés,
hogy mit vállaljon föl ez az új médiatörvény?
Én szeretek tiszta vizet önteni a pohárba, és természetesen
nagyon jó lenne, ha a politika ebben partner lenne. Tehát szerintem
a feladat egy új törvény alkotása, ami egy olyan rugalmas,
keret jellegű szabály lenne, amely a gyors technikai változásokhoz
rugalmasan tud igazodni. Kérdés például az is, hogy
fel kell-e vállalnia ennek a médiatörvénynek a törvényalkotás
óta eltelt időszakban keletkezett technikai változásokat,
és képes-e azokat egy médiatörvény keretei
között szabályozni. Gondoljunk bele, hogy az 1996-os törvény
egy alapvetően fontos része a frekvenciák elosztásáról
és annak feltételeiről rendelkezik. Kell-e olyan szabályozás,
ami a hatalmi viszonyokat rendezi, amilyenről Wisinger István
beszélt, vagy pedig elég egy olyan keretszabályozás,
amely csak utal például a versenyszabályokra. Kérdés
továbbá, hogy szükséges-e, hogy az újságírók
helyzete egy olyan törvényben nyerjen szabályozást,
amelynek közvetett köze van a médiumok működéséhez.
Így, szerintem helyesen, a jelenlegi médiatörvény
sem szabályozza az újságírók helyzetét,
jogait, kötelezettségeit. Tudjuk, hogy az 1986. évi II. törvény
szót ejt az újságírók státusáról,
továbbá jogairól és kötelezettségeiről.
És azt is tudjuk, hogy a gyakorlatban sok újságíró
nem aszerint végzi a dolgát. Hiszen a rádió- és
tévészabályozás miatt különböző
bt-k, kft-k és egyebek keretében kénytelenek újságot
írni.
Tehát szerintem szükség van médiatörvényre,
de egy markáns, mégis keretjellegű szabályozásra
van szükség, amely hosszabb távon meghatározó
lehet.
A Kaposi Ildikó által felvetett nemzeti identitás kérdésére
szerintem a közszolgálatiság ad választ, és
véleményem szerint a mai napig szükség van
közszolgálatiságra.
Sarkady Ildikó: A technológiai robbanás eredményeképpen a földi frekvenciás rádiózás, televíziózás zárójelbe fog kerülni, és ehhez képest kell átgondolni a törvényalkotónak az állam szerepét. Ennek kapcsán sok, talán radikálisnak tűnő gondolat fogalmazható meg. Például, hogyha a piaci, illetve a technológiai logikából indulunk ki, akkor el kell azon gondolkodni, hogy a médiatörvény egyáltalán törődjön-e a kereskedelmi médiumokkal. Hiszen a közszolgálati média lehet, hogy a közt szolgálja, meghatározott pénzügyi konstrukciók által kap állami támogatást, a készülék-üzembentartási díját mi fizetjük, tehát közünk van hozzá. Ehhez képest pedig ott vannak a kereskedelmi médiumok, amelyek gyakorlatilag a piacnak vannak kitéve, állami támogatást nem kapnak. Szükség van-e arra, hogy megállapítsunk bárminemű szabályokat, amelyek a kereskedelmi médiumokra is vonatkoznak. Hiszen ha az adott rádió vagy tévé nem tájékoztat objektíven, akkor egyszerűen átkapcsolok. És onnantól kezdve hosszú-, középtávon nem élnek meg a piacon. Hogyha teszem azt valamilyen jogszabályt sért, akkor arra az adott jogszabályok vonatkoznak, versenyjog, büntetőjog, polgári jog. Tehát alaposan végig kell gondolni, hogy mi legyen a szabályozás tárgya az állami szerepvállalás szempontjából és médiapiaci szempontból.
Gellért Kis Gábor: Itt a teremben hárman ülünk
azok közül, akik 199192-től, a hajdan volt médiaháború
kezdetétől hivatalból foglalkoztunk különböző
pozíciókban médiaügyekkel, mert 1992-ben dolgozta
ki az akkori kormány az első médiatörvény-tervezetet.
Ez a törvény túlhordott koraszülött volt, és
ennek nyomait ma is magán viseli. Azért túlhordott, mert
már a születése pillanatában tudható volt,
hogy nélkülözni fogja mindazokat az elemeket, amelyek nélkül
a korszerű információs társadalom követelményeinek
nem tud megfelelni. A jogalkotó akarata sem terjedt erre ki. Ennyiben
túlhordott, és koraszülött azért, mert a viszonyok
alkalmatlanok voltak arra, hogy a törvény betölthesse azt a
funkciót, amelyet szántunk neki. Olyan feltételezésekkel
éltünk, amelyekről a feltételezés pillanatában
tudható volt, hogy alaptalanok, mint például az, hogy ha
a parlamentből, a politikai pártok közvetlen marakodásából
kivesszük a törvényt, és a pártok delegálhatnak
embereket a kuratóriumokba, az ORTT-be stb., akkor ezek az
intézmény
érdekeit tekintve fogják a munkájukat végezni. Nem
így történt. Ezt lehetett volna tudni előre, hogy
azok bizony pártkomisszárok módjára viselkednek
tisztelet a kivételnek. A politika megragadta a lehetőséget
arra, hogy sokszor megtapasztalt álszerénységét
bizonyítsa, ugyanis a nagy nyilvánosság elől eldugva
delegálta a saját konfliktusait az intézményekbe.
A kuratórium erről szólt a születése pillanatában,
és ez máig így van. Az, hogy ez most csonka-kuratórium
formájában manifesztálódik, ebből a szempontból
teljesen másodlagos.
A törvény további gyengesége, hogy bár intézkedik
a monopóliumellenes szabályok révén arról,
hogy ne alakulhassanak ki a véleményszabadságot korlátozó
monopóliumok, intézkedik a kereskedelmi rádiókról,
televíziókról, de mindezt a piac ismerete nélkül
teszi: akkoriban csupán feltételezések voltak. De alapvetően
politikai szempontból született meg ez a törvény. A
mentség, hogy még mindig jobb, hogy megszületett a törvény,
mint ha nem született volna meg. Nekem efelől visszamenőleg
is vannak kétségeim. Ebben az országban született
külön távközlési törvény, külön
egy hírközlésről szóló törvény,
külön sajtótörvény és külön médiatörvény,
miközben ezek a területek számtalan ponton érintkeznek.
Az egyes szakterületek szabályozása azonban köszönő
viszonyban sincs a másikkal. És a politika kísérletet
sem tett arra, hogy ezeket a képtelenségeket valami módon
feloldja. Szeretném figyelmükbe ajánlani, hogy a jog általában
sem mindenható, ezen a területen pedig végképp nem
az. Jelenleg pedig nem a jogharmonizációról szól
a vita, hanem arról, hogy ki lesz a felelős azért, hogy
nem lesz jogharmonizáció.
Hajlok arra, amit Wisinger Pista mond, hogy nem médiatörvényt
kell alkotni, hanem próbáljuk összefüggésében
áttekinteni a sajtó, média, hírközlés,
távközlés egész területét, együtt.
Gellért Kis Gábor: Ez kapitális tévedés. Vannak rossz újságok és az újságokban rossz cikkek. Egy kereszténydemokrata lapot csinálni nem ideológiai kérdés, hanem szakmai. Hogyha kettőnket a Wisingerrel megbíznának egy ilyen feladattal, meg tudnánk csinálni.
Wisinger István: Én nem. (derültség)
Gellért Kis Gábor: Egy valamilyen irányultságú lapot megcsinálni, egy műsort elkészíteni szakmai kérdés. És ebben az országban igenis vannak jó szakemberek. Az egy másik kérdés, hogy a nyilvánosság általánosságban nem tölti be maradéktalanul a társadalmi megbízatását.
Tímár János: Mivel kezdettől fogva részt
vettem és ma is részt veszek a médiatörvény
körüli munkában, természetesen nem tudok teljesen elfogulatlanul
nyilatkozni. Mindazonáltal azt gondolom, hogy akik a médiatörvényt
csinálták, beleértve mind a szakértőket,
mind a politikusokat, nem voltak hülyék. Előre lehetett látni
a médiatörvényt később érő kritikákat,
és véleményem szerint ezek végiggondolásával
döntötték el, hogy mi valósuljon meg. Ezért a
médiatörvényt érdemes abból a szempontból
vizsgálni, hogy mennyire volt képes egy adott helyzetnek megfelelni.
Tudatában voltak annak, hogy nem képesek foglalkozni a technikai
kihívásokkal. Csak azt akarták megoldani, amire a politika
előtte hat évig nem volt képes: a Magyar Televízió
monopolhelyzetét megváltoztatni. A szabályok alapvetően
erre készültek. Egy törvény esetén kulcskérdés,
hogy mire terjed ki az állami irányítás, és
ez benne van a jelenlegi törvényben is. Ahol a technika könnyen
hozzáférhető, ott csupán törvényességi
feltételeket ír elő, semmi mást. És láthatjuk,
hogy milyen felháborodást szül az, ami a kereskedelmi médiában
történik, holott ez azt a gyönyörű elvet realizálja,
mely szerint az állam nem szól bele.
Véleményem szerint szét kellene választani a médiahelyzetről,
a szabályozás általános lehetőségeiről
szóló töprengéseket és a médiatörvény
módosítását. Én úgy képzelem,
hogy a médiatörvény jogtechnikai hibáit kellene kijavítani,
és az EU-harmonizáció érdekében szükséges
változtatásokat kellene végrehajtani. Alapvető kérdésnek
gondolom, hogy a közszolgálati médiának mi a helye,
szerepe ebben a világban. Szerte Európában a közszolgálati
média felértékelődik. Ahol én megfordulok,
ott ez mindenhol központi kérdés, miközben a kereskedelmi
média szabályozása érdektelen.
Szente Péter: Tételezzük föl, igaz, hogy a közszolgálati
média világválságban van: nos, Angliában
nincsen. A BBC rádió- és televízió együttesének
a hallgatottsága-nézettsége több mint 40 százalék,
ami fantasztikusan magas. A digitális szolgáltatásai beindultak,
az interneten a BBC honlapja a leglátogatottabb website egész
Angliában, tehát köszöni szépen, jól van.
Nekem úgy tűnik, hogy itt van egy bizonyos tapasztalat, ami
működtetővé
teszi ezt a szisztémát, és nem tudom, hogy miért
ne lehetne ebből valamit átvenni. De ennyit a BBC-ről,
és többet igyekszem nem megemlíteni.
Tulajdonképpen érthetetlennek tartom, hogy a médiatörvény
módosításáról beszélünk, miközben
ki az ördög tudja megmondani, hogy pár év múlva
televízión fogjuk nézni a filmeket, az interneten, vagy
a mobiltelefon képernyőjén.
Wisinger István: Ki az a dilettáns, aki a Jancsó játékfilmjeit
mobiltelefonon akarja megnézni?
Szente Péter: Ha nem is Jancsó-filmeket, de azt a kínálatot,
amit ma általában néznek, lehetséges, hogy a mobiltelefonnak
egy módosított és technikailag tökéletesebb
formájában fogják nézni. Tehát egyáltalán
nem lehetünk abban biztosak, hogy öt év múlva még
televízióról fogunk beszélni, de abban biztosak
lehetünk, hogy lesznek olyan technikai eszközök, amelyek a
tartalmat
közvetítik. Léteznek tanulmányok arról, hogy
melyik eszköz fogja a domináns szerepet betölteni tíz
év múlva, de választ egyelőre egyik szerző
sem tud adni. Tehát ha a médiatörvény reformjáról
beszélünk, akkor szerintem nem a jelenlegi médiatörvényből
kell kiindulni, mert az szerepét betöltötte, és már
a múlté.
Én is úgy látom, hogy háromféle dologról
érdemes beszélni. Az első az euro-konformitás, de
nem arról az egy bizonyos Határokon Átnyúló
Televíziózás-egyezményről van szó.
Az EU jelenleg öt különféle, médiát érintő
egyezményen dolgozik. Külön kell választani a technikai
és tartalmi szabályozást, mivel a technikai szabályozásnak
rendkívül flexibilisnek kell lennie. A másik dolog a közszolgálat
finanszírozása. Én hiszek a közszolgálat fontosságában,
mert anélkül nem létezik az agóra, nem létezik
az a kulturális input, amire szükség van. De a megoldás
módját komolyan felül kellene vizsgálni, mert nem
vagyok meggyőződve arról, hogy a Magyar Televízióból
lehetne még igazi közszolgálati televíziót
csinálni. Abszurditás elvárni a népességtől,
hogy egy öt-tíz százalékos nézettségű
televízióért előfizetői vagy készülékhasználati
díjat fizessenek.
Sokat beszélünk manapság a kuratórium politikusmentesítéséről.
Ez a konstrukció, ami nem működött és tönkretette
a televíziót, azért volt, mert azt gondolták, hogy
ha hat kéz fogja a gyeplőt, akkor legalább nem tud egy
akarat érvényesülni. Szamárság volt. Csakhogy
a társadalmi szervezetek nem kevésbé átpolitizáltak.
Mindazonáltal szükséges lenne tovább foglalkozni azzal,
hogy a pártatlanságot garantálni lehessen a kuratóriumokban.
Orosz Erzsébet: Nagyon fontosnak tartom, hogy a közszolgálati televízió megfelelő gazdasági formában működjön. Tarthatatlan a jelenlegi egyveleg megoldás, amelyben létezik egy közalapítvány, annak van egy kuratóriuma, ugyanakkor ennek tulajdonában áll egy részvénytársaság, amelynek van elnöke, felügyelő bizottsága és alelnökei, akiknek a hatáskörei nincsenek pontosan meghatározva, sem pedig a felelősségük. Emiatt alakulhatott ki ilyen érdekes helyzet, hogy a televízió elkerülje az adósságokat, és nem érhető tetten, hogy ki a felelős. Ezért az új szabályozásban egy szabályos gazdasági formációban kellene működtetni a köztelevíziót ahhoz, hogy a hasonló anomáliákat el lehessen kerülni. A Televíziónak részvénytársasági formában kellene működnie, amelyre a gazdasági társaságokról szóló törvény szabályai vonatkoznak, és amely gazdaságilag felelős.
Cseh Gabriella: Egyetértek azzal, hogy a médiatörvény
helyenként túlságosan is részletes. Például
a második paragrafus, azaz a fogalom-meghatározások esetében,
ahol negyvennyolc definíció nagyon sok, különösen
a vonatkozó Európai Irányelvhez képest, amelyben
hat ilyen van.
A technikai megoldásoknak, illetve a médiakonvergencia
szabályozásának
szerintem külön törvénybe kellene tartozniuk, mint a
műsortartalom
szabályozásának. A konvergencia miatt, ami azt fogja jelenteni,
hogy egy képernyős készülék előtt ülve
behívhatom arra a tévét, a rádiót, az internetet,
a készülékek és technikai eszközök gyártói
eddig nem ismert hatalomra fognak hamarosan szert tenni. Hiszen
vegyük
például digitális televíziózást: Londonban
lehet 120 csatornám, és így különböző
Bajomi-Lázár Péter: Ha a konvergenciát problémának
tekintjük, ami miatt mindig módosítani kell a törvényeket,
akkor oda lyukadunk ki, hogy a tartalmat kell szabályozni. Akár
úgy, hogy korlátozzuk bizonyos tartalmak hozzáférhetőségét,
akár úgy, hogy kvótákat írunk elő,
amelyek megszabják, hogy az egyes műsorszolgáltatóknak
milyen műsorokat kell sugározniuk. A mostani médiatörvénynek
is ez a szemlélete.
Ezt a szemléletet meg kellene változtatni, és a médiatörvénynek
nem a létező technológiákon elérhető
tartalmakat kellene szabályoznia, hanem a választék bőségéről
gondoskodnia. Olyan feltételeket kellene teremtenie, amelyek között
az egyébként kereskedelmileg nem kifizetődő tartalom,
mint a politikai tájékoztatás, egyes kulturális
termékek és gyermekműsorok is hozzáférhetőek
lesznek az emberek számára. Szerencsés fordulat lenne,
ha egy új törvény ezt tűzné ki céljának,
és nem azt, hogy a működő tartalomszolgáltatókat
bármilyen módon a politika ellenőrzése alá
vonja. Ebben az esetben a konvergencia sem jelent valóságos
problémát,
hiszen a hagyományos csatornákon keresztül lehetne ezeket
a tartalmakat biztosítani.
Wisinger István: Lehetséges, hogy ezután a nyugat-európai
folyamatokhoz hasonlóan piacorientálttá alakul majd a magyar
közszolgálati televízió. Én remélem,
hogy az új médiatörvény elsősorban arra fog
koncentrálni, hogy hogyan lehet az új közszolgálati
televíziót kedvező helyzetbe hozni, versenyképessé
tenni, a legjobb újságírókat odacsábítani,
és akkor kiderül, hogy mégiscsak vannak jó újságírók.
Rendelkezésére kell bocsátani mindazokat az attribútumokat,
amitől nézhetővé válik egy műsor. Azt
senki sem mondta, hogy a BBC válságban van, hiszen épp
ez az érdekes, hogy a BBC végigjárta azt az utat, amelyre
senki nem volt hajlandó rátérni, ma már ezért
nem lehet etalon. Megőrizte magát, és neki lett igaza.
Emlékszem arra a levélre, amit John Reith írt Churchillnek.
Mikor Churchill kevesellte, hogy csak a parlamentben beszélhetett,
elhatározta,
hogy vásárol egy kis műsoridőt. John Reith visszaírt
neki, hogy ne haragudjon, de ezekkel az amerikai trükkökkel
Angliában
nem lehet operálni, és nem adott műsoridőt. A magyar
köztelevízió intézményei azonban sajnos nem
ezt a pártatlanságot tükrözik. A probléma az
lesz, hogy a magyar közönség nem fogja elfogadni a
visszaéléseket,
és ahelyett, hogy nézné azt az öt százalékos
csatornát és elkezdődne az öt százalék
fölépítése 15 százalékra, inkább
kikeresi, hogy hol lehet az Animal Planethez hozzájutni, és csak
a zsiráfokról szóló műsort fogja nézni.
Végezetül azt szeretném hangsúlyozni, hogy mindig,
amikor megjelent egy új tartalomhordozó, elkezdtünk aggódni,
hogy mi lesz a régivel. Arthur Millertől Az ügynök
halálát Kern Andrással mindig is csak a színházban
fogom tudni megnézni. A napfogyatkozásról készült
fotó nem maga a napfogyatkozás. Ahhoz meg kell nézni a
napfogyatkozást. A néző nem hagyja magát, hanem
szépen kiválogatja, hogy mi tetszik neki és mi nem.
Gellért Kis Gábor: Az európai film nem tud versenyezni az amerikai szappanoperák olcsó áraival. Állami közreműködés, szubvenció nélkül életképtelen. Ha az államnak van egyáltalán szerepe a médiában, akkor itt van szerepe.
Tímár János: Az elmúlt időszak arról
szólt, hogy az állami beavatkozás helyett a piac irányítsa
a média tartalmát. Ez egy kísérlet volt, és
én sok szempontból másképpen minősítem,
mint egyesek. De most itt az ideje annak, hogy a kísérlet
eredményeit
feldolgozzuk. Fel kell tárni az okokat, és elemezni a
következményeket.
Számomra az egyik tanulság az, hogy az államnak lesz szerepe
benne, és felelősséget kell vállalnia.
A tartalomszabályozás bizonyos elemei az alkotmányos
szabadságjogok
szempontjából igen nehezen kezelhetőek. Másrészt
pedig a szabályozás lehetősége és mikéntje
függ a hordozó eszköztől. Bizonyos eszközök
lehetővé teszik, hogy a tartalomszabályozás alkotmányos
keretek között maradjon, mások viszont nem adnak erre
lehetőséget.
Bajomi-Lázár Péter: Szerintem kevésbé kellene szabályozni a tartalmat, mert a jelenlegi korlátok, például a televízió számára előírt kvóták nem hatékonyak. A kereskedelmi tévék híradója nem valódi híradó. Egyes műsoraik nem valódi közszolgálati műsorok, hiába vannak úgy feltüntetve.
Tímár János: Mégis nagy különbség van például a ViaSat televízió, amelyik egyáltalán nem sugároz hírműsort, és az országos kereskedelmi csatornák között. Vagy vegyük például az Animal Planetet meg a National Geographicot, amit mindenki annyira szeret, mert semmiről nem szól, ami a mindennapokra emlékeztetné a kedves nézőt. Csak szép dolgokról: boldogság gombnyomásra.
A beszélgetést Bankó Ágnes jegyezte le
2024
Április "A történelem olyan, mint egy szappanopera." Mátay Mónikával Jamriskó Tamás beszélget.
Március A videójáték ma már nem egy szubkulturális jelenség – Pintér Róbert médiakutató
2022
A Médiakutató Alapítvány fő tevékenységeként immár 24. éve adja ki a Médiakutató folyóiratot. A lap rendszeresen közöl szaktanulmányokat a médiajog,
a médiapolitika, a médiaszociológia és a médiatörténet területéről, számos tanulmánya tananyaggá vált a felsőfokú kommunikáció- és médiaképzésben.
Minden nyomtatásban megjelent tanulmány elérhető honlapunkon (www.mediakutato.hu) is. A szerkesztőség díjazás nélkül, társadalmi munkában dolgozik.
Amennyiben fontosnak tartod a Médiakutató fennmaradását, kérjük, támogasd munkánkat!
A szerkesztőség
Adószámunk: 18687941-2-43
„Szomszédok közt” pódiumbeszélgetés
Kérdez: Bajomi-Lázár Péter Médiakutató
Válaszol: Kovács M. András és Lányi Balázs forgatókönyvíró
Magyar Kommunikációtudományi Társaság
Sajtószabadság Központ (rendszeres tevékenységét források hiányában megszüntette)