Közösségi rádiózás Debrecenben
Az írás a debreceni Szóla Rádióról készült esettanulmány segítségével vizsgálja a magyarországi közösségi rádiózást. A Szóla Rádióról szakirodalomként használható anyag nem volt, ezért a kutatás megfigyelésen és interjúkon alapul. A szerző két hetet töltött Debrecenben, eközben megfigyelte a rádió működését, interjúkat készített az ott dolgozókkal.1 Az alábbi tanulmány az ő nézeteikből és a szerző saját tapasztalataiból állt össze.
A debreceni Szóla Rádió
A Szóla Rádió a legmarkánsabban közösségi
jellegű2
vidéki rádió Magyarországon.
Már több mint öt éve hallgathatják azok, akik
a kereskedelmi logikától élesen elváló műsorokra
vágynak. Működése nem jár olyan sajtóvisszhanggal,
mint a budapesti civil rádióké (Tilos Rádió,
Civil Rádió, Fiksz Rádió), de aktívan részt
vesz a magyar közösségi rádiók közötti
kommunikációban, és tagja a Szabad Rádiók
Magyarországi Szervezetének (SZARÁMASZER). A vidéki
közösségi rádiók közül a Szóla
Rádió hasonlít talán a legjobban a budapesti adókhoz
hatásában, szemléletében, mégis sikeresen
őrzi markáns helyi jellegét.
A debreceni Szóla Rádió 1996 júniusa óta
ad folyamatosan, ezzel az egyik legrégebbi vidéki közösségi
rádió Magyarországon. Megalakulása Debrecenben a
civil szervezetek számának hirtelen növekedésével
függ össze. Szükségessé vált, hogy a szervezetek
tudjanak egymásról, képesek legyenek kommunikálni
egymással. A rádiót a mai napig üzemeltető
Szóla Rádió Alapítvány 1993-ban jött
létre. Az alapítványt helyi civilszervezetek, a SZÉP
Kulturális Egyesület, a MÁS-MOZAIK Kulturális Egyesület
és a PÓDIUM Műhely Egyesület hozták létre.3
Az alapítvány céljai között a helyi közösségi
kommunikáció támogatása, a helyi társadalom
ügyeiben való minél hatékonyabb és sokszínűbb
részvétel lehetőségének megteremtése
szerepelt. Nem véletlen, hogy a helyi kommunikáció céljára
a rádiózást tartották a legpraktikusabbnak, hiszen
ez a forma viszonylag olcsó: az egy ember elérésére
számított költségek alacsonyabbak, mint például
egy újság esetében.
Az Alapítvány 1994-ben kapott engedélyt stúdió
alapítására. Ekkor, a tervezgetések után
kezdődött el a konkrét munka. A civilek ekkortól beszéltek
a létrejövő rádióról, tanulmányutakon
vettek részt, mások tapasztalatait is igyekeztek hasznosítani.
Magyarországon nem volt minta a közösségi rádiózásra,
csak külföldi segítséggel gyűjthettek tapasztalatokat.
E rádiózásról a civilek egybehangzó emlékei
szerint a nyolcvanas évek közepén hallottak először.
A konkrét rádióindításokhoz személyes
segítséget is kaptak, például a holland Henri Braakenburgtól,
aki szociológusként, közösségfejlesztőként
utazott Magyarországra, hogy segíthesse a frissen megalakult
médiumokat.
Azonban az első adásig még majdnem két évnek
kellett eltelnie. Az első frekvenciák meghirdetésekor még
nem is pályáztak nyugati frekvenciára, mivel attól
tartottak, hogy nem tudnák a 24 órás műsoridőt
kitölteni, és úgy gondolták, hogy a keleti frekvencia
elnyerésére nagyobb esélyük van, hiszen erre kevesebben
jelentkeztek. Nem nyertek. Fellebbeztek, végül a Hajdúsági
Rádióval megosztva kapták meg az FM 72,41 MHz-et.4
1996 júniusában kezdték el az azóta folyamatos adást
ugyanezen a frekvencián. Engedélyük azóta is napi
hat óra adásra szól reggel 6 és déli 12 óra
között. Az engedély birtokában először a
kora reggeli adáskezdéstől ijedtek meg. Az hitték,
hogy nem lesz mindig olyan önkéntes, aki elkezdje az adást.
Hamar kiderült, hogy ez egyáltalán nem probléma. A
reggeli adást követően a frekvencia ma a nap többi részében
üres.
A frekvencia elnyerése előtt is építették már a stúdiót, elkezdték beszerezni a szükséges technikai felszereléseket, és toborozták az önkénteseket. Közösen tanulgatták, mi az, hogy rádiózás. A próbálkozások kapcsán is szorosabbá váltak kapcsolataik más vidéki szervezetekkel.
A cél általában az volt, hogy olyan dolgokról beszélhessenek a rádióban, amelyek máshol nem kapnak teret. Volt, aki a régi klubéletet akarta feleleveníteni, volt, aki gondolatait akarta megosztani másokkal. A folyamatos adással együtt fokozatosan letisztult a koncepció. Rájöttek, hogy a közösségi rádiózás közös munkát, nem pedig anarchiát jelent. Kialakult, hogy ki alkalmas a technika kezelésére, a szerkesztésre, illetve mi az egyes munkatársak rádióbeli feladata. Kiderült, hogy a műsorkészítésre nem alkalmas akárki. Átalakult a civil szervezetekkel való kapcsolat is, miután tisztázódott: a lényeg nem az, hogy a műsorvezető valamely civil szervezethez tartozzon, hanem az, hogy kineveljenek olyan műsorvezetőket, akik képben vannak a civil élet dolgairól. Emellett a műsorvezetők legalább 60 százaléka mindig tagja valamely debreceni civil szervezetnek is.Az állandó adásoknál derült ki, hogy különálló szervezetekre nem lehet rábízni a rádió vezetését. Elég hamar tisztázódott, hogy nem jó, ha mindenki egyszerre akar műsort csinálni, ha mindenki maga kezeli a technikát. Bár fő profiljuk a civil élet eseményeinek bemutatása maradt, mégis módosult az eredeti célkitűzés. Valóban a helyi történésekkel foglalkoznak, ám nem ragaszkodnak már mereven a nonprofit szektor saját műsorkészítéséhez. Tudják, hogy több szervezet szívesen szólal meg náluk, hallgatja őket, de nem csinálnak saját műsort. Ugyanakkor nem változott, hogy igyekeznek a saját értékrendjüknek, világképüknek megfelelő műsorokat készíteni, olyan témákról beszélnek és a szöveges részekhez olyan zenéket válogatnak, amelyek alternatívát képviselnek a fogyasztói társadalom értékeihez, mintáihoz képest. A rádió helyi jellege abban nyilvánul meg, hogy olyan témákkal foglalkozik, amelyek túlságosan helyiek ahhoz, hogy az országos közszolgálati adók tárgyalják őket, és kevesebb embert érintenek, semhogy a kereskedelmi adóknak megérné szólni róluk.
A rádió életében hullámhegyek és
hullámvölgyek váltogatják egymást. Maga az
adás is, a rádiósok viszonya a Szóla Rádióhoz
is változott az idők során. A naiv próbálgatás
korszaka után, egyfajta letisztulási folyamat végén
kiegyensúlyozott, működő rádió jött
létre. Ez a korszak, az eddigi talán legjobb, 1998 végétől
2000 elejéig tartott. Ezután azonban mélypont következett:
a 2000 tavaszi-nyári korszakra rányomta bélyegét
a pénztelenség, elfogyott a műsorkészítők
lelkesedése is. 2000 szeptemberétől sok új emberrel
megint egy kiegyensúlyozott időszakát éli a Szóla,
bár van olyan műsorkészítő, aki szerint ma
tartaléklángon kotyog a rádió. Ez azt
jelenti, hogy a mai csapatnak sokszor nincs energiája apró, színes
dolgokra bár a rádió üzemeltetése folyamatos.
Kik hallgatják a rádiót? A hallgatók számáról
pontos adatot senki nem tud mondani, mert a Szóla Rádiónak
nincs pénze hallgatottsági mérésekre. A 200 ezres
vételkörzethez képest a hallgatók számát
34000 körülire becsülik, de maguk is mondják, hogy
az aktuális rádióhallgatók száma esetleges.
Mi nyújthat kapaszkodót a hallgatottság megbecsülésénél?
Az egyetlen hivatalos adat egy, a város lakosainak
rádiófogyasztási
szokásait vizsgáló kérdőíves felmérés
eredménye, de a kérdőíves felmérések
hibaszázaléka a szokásosnál nagyobb. Ezzel együtt
a felmérésben megjelent hallgatottsági adatok a statisztikai
hibahatár alatt vannak, vagyis biztos, hogy a Szóla Rádiót
rendkívül kevesen hallgatják.
A kedvezőtlen adatokat részben az a tény is magyarázhatja, hogy a technikai adottságoknak5 köszönhetően szinte nulla az esélye annak, hogy valaki véletlenül találjon rá a Szóla Rádióra. A hallgatóknak tudniuk kell magáról a rádióról ahhoz, hogy megkeressék, különösen azért, mert a Szóla Rádió kevéssé reklámozza magát (erről bővebben lásd a rádió pénzügyeiről szóló fejezetet). Így nem meglepő, hogy a rádióhallgatók köre nagyrészt megegyezik a rádiósok baráti társaságával, ismerőseivel, illetve a civil szervezetek tagjaival.6
A rádió működtetői
A Szóla Rádióban dolgozók, a rádióval
kapcsolatban lévő emberek nagy része önkéntes.
Mindössze öten kapnak valamiféle juttatást munkájukért
mint közcélú munkások, polgári szolgálatos
katonák. Éppen az önkéntesség miatt a közösségi
rádiókban, így a Szólában is, többen
dolgoznak, mint a kereskedelmi adóknál. Eddig körülbelül
200 ember fordult meg náluk. Ezek között volt, aki csak a rádiók
működéséről akart minél többet megtudni,
volt, akit elcsábítottak más médiumhoz, és
volt, aki elköltözött, ezért már nem tudott részt
venni a munkában. Akik máig ott vannak, javarészt a kezdetektől
vannak jelen. Mindenkinek megvan a maga feladata, amit erejéhez,
idejéhez
mérten végez.
Az eredetileg tervezett szerkezeti felépítés a működés
során átalakult. A Parola című szaklapban közölt
modell még a kezdeti elképzeléseket mutatja. Nem jött
azonban létre a Tanácsadó Testület, és nem
lett annyira szoros kapcsolat az egyes civil szervezetek és a rádió
között. Bár a pártoló szervezetek száma
az évek során nőtt,7
többen közülük
nem vesznek részt az érdemi munkában, csak a vendégként
való megszólalás lehetőségével élnek.
A műsorok többségét ma már nem az egyes szervezetek
emberei, hanem a műsorkészítéshez értők
csinálják. Az évek során az irányító
kuratórium tagjai is változtak, haláleset, összeférhetetlenség
vagy időhiány miatt, illetve egy esetben azért, mert az
egyik alapító által delegált személlyel a
rádió nem tudott együttműködni. A kuratórium
tagjai gyakran önálló műsorokat is készítenek.
Ezen kívül az ő feladatuk a pénzszerzés, az
összes papírmunka, illetve a rádió műsorainak
figyelése, hogy azok ne térjenek el a közösségi
rádiózás szabályaitól.
A kuratórium rendszeresen egyeztet a fizetett alkalmazottakkal,
akik
közül az egyik egyfajta mediátor-szerepet tölt be. Nevezhetjük
őt akár a rádió felelős szerkesztőjének
is. Ő az, aki szinte minden nap bent van a stúdióban, foglalkozik
az új önkéntesekkel, elkészíti a heti beosztásokat,
és foglalkozik a kapcsolódó rendezvényekkel. Rá
hárul az egyik leghálátlanabb feladat: az alkalmatlan
önkéntesekkel
neki kell megértetnie, hogy nem folytathatják munkájukat.
Ugyanakkor szükség lenne egy olyan emberre, akár fizetett
alkalmazottra is, aki megteremtené az állandó kapcsolatot
a rádió munkatársai között. De nem csak a kapcsolatteremtés
lenne a feladata, hanem foglalkozna a rádió menedzselésével,
reklámozásával is, hiszen az önkénteseknek
erre a műsoraik elkészítése után már
nem marad idejük. Továbbá a rádiónak régóta
szüksége lenne titkárnőre vagy titkárra, aki
rendszerezi a működéssel kapcsolatos iratokat, levelezést,
esetleg archiválja a rádióról a sajtóban
megjelent írásokat.8
Sok és sokféle ember (7080 önkéntes) dolgozik
a Szólánál, az eltérések életkorban
és az érdeklődési területet nézve is
nagyok. Talán egyetlen közös pontjuk a megnyilvánulási
vágyon kívül a zene szeretete. Majdnem minden rádiós
zenél valamilyen zenekarban, esetleg énekel, és aki ebben
nem tehetséges, az is aktívan részt vesz a város
zenei rendezvényein. Elkötelezett hívei a kereskedelmi rádiók
kínálatától eltérő zenének,
és különösen kíváncsian hallgatnak meg,
illetve játszanak le mindent, ami debreceni.9 A
rádiósok
15 és 60 éves kor között vannak, ami generációs
problémákat is okozhatna. Azonban a rádió közösségi
jellegénél fogva az emberek itt a szokásosnál nyitottabbak
a másságra, megtanulják elfogadni, értékelni
egymást. Az általam készített interjúk egyértelműen
arról tanúskodtak, hogy a közös cél, a közös
eszköz szinte baráttá kovácsolta a munkatársakat
az évek során.
A leggyakoribb történet szerint vagy egy ismerős mesélt
a rádióról és vitte be az érdeklődőt
a stúdióba, vagy egy műsor vendégéből
vált valaki műsorkészítővé, és
csak ezután keresett olyan rádiókészüléket,
amellyel fogható a Szóla adása.
A 2000. év válságkorszakot hozott a rádió életébe. Tavaly ősszel teljes műsorkészítő csapatok cserélődtek ki. Az újak általában fiatalabbak és kimondottan lelkesek. Ezek a fiatalok 2001 elejére kezdtek beérni. Már nincs mikrofonlázuk, hazajárnak a Simonyi utcai épületbe. Már természetessé, mindennapivá vált számukra a műsorkészítés. Ők azok, akik újult erővel viszik tovább az adást.
A műsorok
A Szóla Rádióban több beszédet hallhatunk, mint zenét. Ez a szöveg-zene-arány jellemző a közösségi rádiókra. Az egyes témákra fordított idő is hosszabb. A műsorszerkesztés hagy időt arra, hogy kibeszéljék az aktuális eseményeket, problémákat.
A rádió egyik jellegzetessége, hogy sokat foglalkozik a civil szféra kérdéseivel. Bemutatja a civil szervezeteket, műsorvezetői nonprofit szféra problémáiról, kérdéseiről beszélgetnek a stúdióban, gyakorlati tanácsokkal látják el a civil szervezeteket, amikor a pályázati lehetőségekről, a pályázás módjáról nyújtanak áttekintést az érdeklődőknek. A civilek ugyanakkor nemcsak témaként, hanem műsorkészítőként is teret kapnak a Szólában, ahol éppúgy van műsora van a Debreceni Keresztény Ifjúsági Kommunikációs Egyesület tagjainak, mint a Cigány Vezetők Szövetségének (az általuk készített Roma Egyórával képviseltette magát a Szóla az AMARC által szervezett Rádió határok nélkül napon, 2001 márciusában).
A helyi jelleg hangsúlyossága tükröződik abban, hogy külön műsort szentelnek Debrecen közéletének, és figyelemmel követik a város művészeti-kulturális életét is. A Párizsi Kocka vagy a Kuckó Művésztanya című műsorok irodalmi, zenei összeállításában például csak magyar, ezen belül is ha mód van rá csak debreceni irodalmi alkotásokkal, népzenével találkozhatnak a hallgatók, míg a Propeller című programajánló mindig az elkövetkező hét kevésbé beharangozott helyi kulturális eseményeit népszerűsíti.
A rádió profiljába jól illeszkednek a tudományos ismeretterjesztő műsorok is. A vasárnaponként sugárzott, az ORTT által is támogatott Tudásszomj című műsorban közérthetően beszélgetnek professzorokkal és akadémikusokkal a csillagászatról, fizikáról, matematikáról. Nagyjából ehhez a területhez sorolható még a MA-TI-né, az egyetemista közönség számára készülő műsor, amely a felsőoktatáshoz kapcsolódó témákkal foglalkozik. A Szóla ugyanakkor a 18 év alatti korosztályt is igyekszik bevonni a közösségi rádióba: a hétvégi Reggeli Magazinnál a középiskolás korosztályé a terep az adás megvalósításában.
A kifejezetten szórakoztató műfajok sem hiányoznak a kínálatból, de a munkatársak itt is igyekeznek hűek maradni az alapelvekhez. Így nem meglepő, hogy a rádió egyik legnagyobb publicitást kapott műsora az Amo család lett, egy negyedórás, folytatásos sorozat, amelynek műfaját a készítők kelet-magyarországi regionális nonprofit antiszappanoperaként határozzák meg. Az antiszappanopera sikerén felbuzdulva egyébként egész estés játékfilmet akarnak forgatni az Amo család kalandjairól. A másfél órásra tervezett film egy része a Szóla Rádió stúdiójában játszódna, és a rádió munkatársai is segítik majd a forgatást.
Noha a beszélgetős műsorok a kereskedelmi rádiókhoz képest fölényben vannak, a zene is fontos részét képezi a rádió profiljának. A zenék kiválogatása újabb lehetőséget kínál arra, hogy megjelenítse az általa fontosnak gondolt értékeket. Ennek megfelelően a zenei összeállításokban is meghatározó a helyi, illetve az alternatív jelleg; olyan előadókat játszanak, akik különböző okokból kiszorulnak a kereskedelmi vagy az országos közszolgálati rádiók kínálatából. A közönség számára is egyértelmű a rádió elkötelezettsége: az egyetlen naponta jelentkező, állandó reggeli műsorról szólva egy hallgató például azt írta az Egyetemi Élet című diáklapban, hogy a műsor nagyban eltér a szokásos reggeli kereskedelmi rádiós ébresztéstől. A cikk a zenei kínálat alapján érzékelteti a különbséget, amikor azt taglalja, hogy a Szólát hallgatók nem ijednek meg attól, ha kora reggel az LGT-s Szól a rádió után például egy heavy metal szám következik.10
A zene mindig az adott műsorban közreműködő technikus és műsorvezető ízlését tükrözi. Általánosan megfigyelhető azonban, hogy a kínálatban főszerep jut a ritkán játszott magyar zenéknek, illetve a helyi, debreceni zenekaroknak (ez utóbbiakat gyakran demóról játsszák). A máshol viszonylag keveset játszott rockzene, a blues és a jazz is önálló műsorokat tölt meg. Az ORTT például támogatja a jazzműsort, amelyben nemcsak zenét hallgathatunk, hanem a jazz-élettel kapcsolatos ismeretterjesztő szövegek is elhangoznak.
Szintén kap ORTT-támogatást a rádió vasárnapi, a leghosszabb ideje folyamatosan sugárzott műsora, a Gramofónia. Ez a Szóla egyetlen kétórás blokkja, amelyben részben gyűjtőknek szánt oldies zenék hangzanak el. A Gramofónia túl van a 260. adáson, és egyedülálló abban is, hogy még soha nem maradt el. Valószínűleg ez is az oka annak, hogy erre a műsorra érkezik a legtöbb visszajelzés. A hallgatók szinte vagy valóban baráti viszonyba kerültek a műsorvezetővel, akit a névnapján egy üveg itallal vártak az adás végén a stúdióban.
A zenei műsorok sorából kissé kilóg a Billboard kitekintővel egybekötött kívánságműsor, amely módot ad a populáris zene megjelenésére a Szólában. A népszerű zenék miatt a műsor a rádió műsorfolyamának vitatott pontjává vált, mert egyesek szerint ez a fajta zene máshol is annyit hallható, hogy felesleges egy más értékszemléletet tükröző rádióban is bemutatni.
összességében tehát a műsorok alapján elmondható, hogy a Szóla dacol a kialakult háttérrádiózási szokásokkal, amikor főként nagyobb odafigyelést igénylő műsorokat sugároz, amelyekben a beszéd dominál a zenével szemben. A műsorkészítők ezért azt feltételezik bár feltevéseiket mérésekkel nem tudják alátámasztani , hogy az egyes műsoroknak kialakult hallgatótáboruk van. A rádióhoz beérkező telefonokból és baráti beszélgetésekből mindenesetre az derül ki, hogy vannak olyan hallgatók, akik kifejezetten egy-egy műsor kedvéért kapcsolnak az FM 72,41 MHz-re.
A Szóla Rádióhoz kapcsolódó események, kiadványok
Az egyes műsorokhoz, műsorvezetőkhöz, a rádióhoz kapcsolódnak kiadványok, események is. Ezek néha csak egy-egy vonásukban kötődnek magához a Szólához, mégis hozzátartoznak ahhoz, amit a rádió képvisel.
A Debreceni Skizo (korábban: Gondolatültető) című műsor általános jellemzője a maró öngúny, a kreativitás, a meghökkentés. A műsor szellemében olyan ötletek fogannak, amelyek megvalósulásuktól függetlenül híven tükrözik a rádiósok elképzeléseit városuk életéről. Az első akció során a műsorvezetők elhatározták, hogy megtisztítanak Debrecen központjában öt villanyoszlopot a plakátoktól, a rájuk ragadt kosztól hivatalos úton, engedély birtokában. Az engedély kérvényezése komoly próba elé állította a Polgármesteri Hivatalt. A kérvény több hétig keringett a bürokrácia útvesztőjében, ám végül mégsem sikerült megtalálni az illetékes osztályt.
Következő lépésként a műsorvezetők megnézték a város térképét, és rájöttek, hogy Debrecennek, a földrajzilag egyhangú városnak hegyre van szüksége. Épüljön egy hegyünk, hogy javuljanak a kilátásaink hangzott a szlogen. Az ötlet egy rádióműsorban merült fel és egyből égni kezdtek a telefonvonalak. Ki-ki azt ajánlotta fel a hegyért, amije volt: földet, két keze munkáját, esetleg cége egy-két napi munkáját, vagy pogácsát a munkásoknak. Az engedélyeztetés azonban itt is nehézkesnek bizonyult. A hegy gondolata ugyan nagy port vert fel, de nem valósult meg.
1998. május 3-án művirágkarnevált szerveztek
a nonprofit szervezeteknek. E késői majális alapötletét
az adta, hogy az augusztusi Virágkarneválon a civilek nem tudták
képviseltetni magukat, mert az ő szervezeteiknek aligha lett volna
pénzük egy-egy élő virágokkal feldíszített
kocsira. Ezzel a felvonulással, a szegény emberek
karneváljával
igyekeztek a város máshol alulreprezentált szervezeteit
bemutatni.
A következő ötletet a képviselőválasztás
adta. Vállalták Nyíri László Ernő
munkanélküli rádióhallgató sorsának
jobbra fordítását. A 19 éves fiatalembert elindították
a debreceni helyhatósági választásokon, miközben
a jelölt nyíltan vállalta, hogy kizárólag a
pénz motiválja.
Az ötletek sora ezzel még nem ért véget: át akarták festeni a Nagytemplomot, nyálszobrot akartak állítani, hogy mindenki levezethesse egy köpéssel a benne felgyülemlett feszültséget, szurkológépet készítettek a visszahúzódó emberek megsegítésére, és a Kölcsey Ferenc Művelődési Központ előtti térre, a Lenin szobor helyére Zámbó Jimmy szobrát akarták felállítani, hiszen mégis ő volt a Király. A tiszai árvíz idején egy rendezvényen homokot gyűjtöttek egy gigantikus homokzsákba.
A Debreceni Skizo kezdeményezései nem arattak
osztatlan
sikert. Egyfelől a város vezetése nehezen akarta megérteni,
hogy a civilek mögött nem áll semmilyen politikai erő.
Másfelől az ötletek szokatlansága, merészsége
egyesekből mély ellenérzést váltott ki, olyannyira,
hogy akadt, aki fenyegető üzeneteket hagyott a műsor
üzenetrögzítőjén.11
Valószínűleg részben a fenyegetések miatt
szűnt meg a Debreceni Skizo című műsor.
A rádió működéséhez kapcsolódnak
kiadványok is. A legősibb a debreceni és hajdú-bihar-megyei
nonprofit szervezeteket egybegyűjtő Cím- és Adattár.
Ez harmadszor jelenik meg, ugyanúgy, mint az immár harmadik
kötetben
összegyűjtött beszélgetések a Paraván
című műsorból. Debreceni rockzenekarokat mutat be
a Debreceni Rock Lexikon két kötete. Az első az 1964 és
1990 között működő együttesekről nyújt
ismereteket az érdeklődőknek, a második kötet
1990-től 2000-ig gyűjti össze a tudnivalókat.
A kiadványokhoz logikusan kötődő események szervezésében is aktívan részt vesznek a rádió érintett munkatársai. Az események igen változatosak: a helyi rockfesztiváltól a fotókiállításon át a környék kis falvaiban turnézó színielőadásokig vagy a civil díj alapításáig sok minden belefér a közösségi rádió munkatársai által kezdeményezett vagy segített programokba.
Jelenleg két rendezvény is kapcsolódik a Szóla
életéhez. Egy helyi civil ifjúsági irodával
közösen meghirdették a Cívis Ceruza Karikatúra
pályázatot a város közéletéről,
míg egy szórakozóhely támogatásával
tehetségkutató versenyt rendeznek eddig még névtelen
zenekaroknak. Mindkét rendezvény lehetőséget ad
a rádió ismertségének mérésére
is. A tehetségkutatóra a határidőig 69 zenekar jelentkezett,
ezek közül 24-en kapnak bemutatkozási lehetőséget
négy rendezvényen.
A közösség-építő lendület ugyanúgy
kiterjed magára a rádióra is, mint a városra. A
rádiósok évente kétszer találkoznak: szilveszterkor
és a szokásos június elsejei szabadtéri rendezvényen.
Ez utóbbi hagyomány már öt éve él, a
találkozón szabadtűzi főzés és beszélgetés
a program, a stúdiótól viszonylag messze, egy közösségi
házban. A résztvevők azért is büszkék
erre a hagyományra, mert az összejöveteleken mindig kiderül,
hogy a Szóla Rádiót valóban egy közösség
működteti.
A Szóla Rádió pénzügyei
A rádiót közhasznú alapítvány üzemelteti.
A médiatörvénynek megfelelően a közösségi
rádió vállalja, hogy a műsorszolgáltatásból
adódó bevételeit a műsorszolgáltatás
folytatására, fejlesztésére fordítja, így
nem kell frekvenciahasználati díjat fizetnie az ORTT-nek.
Ha az egyes műszaki felszerelések beszerzésétől
eltekintünk, a rádió évi 1,31,4 millió
forintból már működőképes. A megélhetési
költségeket pályázatok útján teremti
elő, ami bizonytalan finanszírozási forma, így előfordul,
hogy az aktuális fizetési kötelezettségeknek nem tud
eleget tenni.
Bár egyes szakemberek elgondolása szerint a közösségi
rádióknál fontos a közönség jelen
esetben a hallgatók anyagi támogatása, ez a forma
nem jellemző sem a Szóla Rádióra, sem a magyarországi
nonprofit szervezetekre, bár például a Tilos Rádió
élt ezzel a lehetőséggel. Az egyetlen esélyt a közvetlen
hallgatói támogatásra a személyi jövedelemadók
egy százalékának felajánlása jelentené,
ám ehhez annyira nehézkes és lassú hozzájutni,
hogy bár lettek volna felajánlók a rádió
lemondott erről a forrásról.
A stúdió különböző pályázati
pénzekből vagy dologi támogatásokból épült
fel. 1994 körül már biztosan látszott, hogy lesz
frekvenciapályázat,
ezért elkezdtek a technikára pályázni, stábot
gyűjteni. Az első nagyobb pályázati nyeremény
maga az adó és az antenna volt, melyet a SZARÁMASZER-től
kapott a Szóla Rádió. Eleintegondolkodtak az Antenna Hungárián
keresztüli műsorszóráson, ám ez hosszabb távon
rendkívül költséges lett volna.
A Nemzeti Gyermek- és Ifjúsági Alap eleinte kedvezményes
helyiségbérlettel és az alapvető stúdiófelszerelésekkel
támogatta őket. 1996 márciusában már a Nemzeti
Gyermek- és Ifjúsági Közalapítvány adott
nekik 500 000 forintos támogatást. Ebből öt diktafont,
két CD-lejátszót és egy-egy kazettás magnót,
DAT-magnót, Mini-Disc-et, videokészüléket vásároltak.
A Civil Ifjúság Alapítvány két számítógépet
adott, ezek képezik a mai napig a rádió gépparkját.
Internetes hozzáférésük (és így honlapjuk)
nincs. Mégis megtalálhatjuk őket a világhálón
a Hullámvadász és a Kapcsolat oldalain. Az internetes
hozzáférés jelenleg még drágának tűnik
vezetékes telefonszolgáltatón keresztül, de a jövőben
újabb lehetőséget jelenthet a kábelen keresztül
való szolgáltatás.
A rádió az évek során kapott támogatást a Soros Alapítványtól is. Az első nagyobb összeget Phare támogatás formájában kapta. Ez az egymillió forint igen jelentős összeg volt, főleg ha figyelembe vesszük, hogy egyéb forrásokból mennyi folyt be. A helyi önkormányzat rendszeresen, de bizonytalanul támogatja civil, kulturális, ifjúsági pályázatain a rádiót. Az összeg a város lakosságához képest elenyésző, évi pár tízezer forintot jelent mindössze. Az eddigi legnagyobb anyagi juttatást az ORTT Műsorszolgáltatási Alapja adta 2000-ben: közel 4,3 millió forintot ítélt meg a Szóla Rádió pályázataira. Üzemeltetésre 1,1 millió forintot adtak, a fennmaradó összeggel pedig az egyes műsorokat támogatták. Ez a viszonylag magas összegű támogatás a legjobbkor érkezett, hiszen 2000 elejére a források elapadása és egyéb váratlan események miatt kérdésessé vált a rádió működtetése.
Ugyanakkor az önkéntesek munkájának nincs pénzben
meghatározott értéke. Ők ingyen készítik
műsoraikat, gyakran otthonról hozott anyagból, zenékből.
Előfordulhat alkalmi együttműködési szerződés
például lemezboltok és műsorvezetők között,
ám ez mindig csak az egyének megegyezésén múlik.
A rádió nem sugároz reklámot. Pedig a médiatörvény
értelmében akár tehetné is, óránként
három percben. A reklámokat azonban a műsorkészítők
nem szeretik, ráadásul adottságaik mellett (keleti URH
frekvencián sugároznak) nem lenne könnyű hirdetőt
találniuk. Ha egy cég egyes műsorokat mégis támogat
valamivel, akkor természetesen elhangzik a neve. Külön
rendezvényeket,
bevételt, támogatást hozó akciókat a Szóla
Rádió nem szervez, bár a fentebb leírt módokon
részt vesz a város közéletében, kulturális
életében. Ugyanakkor jelen van a város életének
fontos fórumán, a megyei napilapban. A kezdetektől él
egy megállapodás a Szóla Rádió és
a Napló Lapkiadó Kft között, melynek értelmében
a rádió a Reggeli Magazinban lapszemléjét
a Hajdú-Bihari Napló alapján készíti, ennek
fejében az újság naponta közli a Szóla Rádió
műsorrendjét.
A magyar nonprofit rádiózás jövője
A Szóla Rádió kapcsán felmerülhet a kérdés,
hogy milyen lehet a magyarországi közösségi vagy
hivatalos néven nem nyereségérdekelt rádiók
jövője. E kérdésről számos egymástól
különböző, de egymást mégis kiegészítő
ötletet, elképzelést hallottam interjúim során.
Az biztos, hogy közösségi rádiózás akkor
alakul ki, ha van olyan közösség, amelyik fontosnak tartja,
hogy hallható legyen. Akkor, ha lesz olyan téma, amit akár
lelkesedésből egy csoport felkarol, és ha lesz hozzá
kitartás, illetve ha teljesülnek bizonyos feltételek.
Interjúalanyaim
szerint az ORTT nem tisztázta a nem nyereségérdekelt szervezetekhez
való viszonyát, ezért igyekszik távol tartani magától
ezt a kérdéskört, és csak különleges esetekben
hoz döntéseket. A közösségi rádiók
kilógnak a sorból: nem céljuk, nem mércéjük,
hogy hallgatottak legyenek, mert egy kis közösséghez szólnak.
Problémát jelent az is, hogy a nonprofit rádiózás
nem illeszkedik a fogyasztói társadalomba, helyzete nem írható
le pontosan a jog szókészletével. A közösségi
rádiózás jövője sokban függ a civil erőtől,
a civil menedzseléstől. Jelenleg azonban ezt a fajta
jelenlétet sok tényező gátolja, elsősorban
az, hogy a Hírközlési Főfelügyelet (HIF) szerint
nagyon kevés felhasználható frekvencia maradt Magyarországon.
A második gátló tényező az, hogy az ORTT az utóbbi időben egyértelműen a 24 órás műsorsugárzást pártolja, amit nem minden közösségi rádió (így a Szóla sem) képes biztosítani. Az induló rádiókat jelentősen visszafogja ez, hiszen könnyebb nem élesben tanulni a rádiózást. Ráadásul miközben többen állítják, hogy egy-egy lakóközösségnek igénye lehet egy helyi rádióra, szinte biztosra vehető, hogy a falvak esetében például megoldhatatlan a 24 óra kitöltése helyi hírekkel és a helyieket érdeklő témákkal.
A médiatörvény egyik hiányossága, hogy egy szervezet ideiglenes sugárzási engedélyért csak évente egyszer, legfeljebb egy hónapos időtartamra pályázhat. Ez gyakran a kipróbáláshoz sem elég, és a közösség esetleg nem tud megismerni egy rádiót ennyi idő alatt. Megoldást jelenthetne, ha városonként egy-egy (a fővárosban két) frekvenciát üresen tartanának az ideiglenes engedélyért folyamodók számára. Így beindulhatnának a rendezvényekhez kapcsolódó adások Magyarországon is12, és az egyes nem nyereségérdekelt rádiók is élesben próbálhatnák ki magukat, osztozva egy frekvencián (ahogy a Civil, a Fiksz és a Tilos Rádió esetében történt).
A frekvenciaszűkösség problémájának leküzdésére is vannak ötletek, javaslatok. Az egyre terjedő digitális sugárzás érdekes lehetőséghez juttathatja a közösségi rádiózást. Elképzelhető, hogy a kereskedelmi rádiók az adás minőségének javítása érdekében átállnának a digitális sugárzásra, ami a jelenleg foglalt frekvenciák felszabadulását eredményezné, és új teret nyújtana a közösségi rádiók kibontakozásához. Az egyik magyar közösségi rádió vezetője szerint azonban hiába tűnik ez követhető útnak, a jelek szerint a digitális sugárzás nyugaton ugyan terjed, de Magyarországon egyelőre nem hódít. Ugyanakkor a műszaki újítások minden területen gyorsan terjednek, ami biztató lehet a nem is annyira távoli jövőre nézve.
Egy másik javaslat szerint kisteljesítményű adók felállításával lehetne segíteni a helyi rádiókat. Ezek ugyanis egy kisebb területen kiválóan foghatók, és nem zavarnak más adókat. Így például kisebb települések viszonylag könnyen csinálhatnának saját rádióadást. A HIF már dolgozik egy kisteljesítményű hálózat kiépítésének gondolatán, keresi a megvalósítás lehetőségét.
Szintén a földi sugárzást teheti elérhetővé, ha a meglévő kereskedelmi rádiók némelyike tönkremegy. Ma a médiatörvényben foglaltak szerint kereskedelmi rádiók legfeljebb hét évre kapják sugárzási engedélyüket, és általában külföldi befektető a többségi tulajdonosuk. A tapasztalatok azt mutatják, hogy egy rádió az első öt évben csak veszteséget termel, majd két-három évig nullszaldós, és csak ezután juthat a tulajdonos nyereséghez. Elképzelhető azonban, hogy egyes vételkörzetek, települések és műsorok esetében egy rádió az évek során végig csak veszteséget termel. Ha viszont a külföldi tulajdonosok nem hajlandók kivárni, amíg állomásuk nyereségessé válik, akkor a csődbe ment kereskedelmi rádió frekvenciája felszabadul, és az ORTT valószínűleg nem tudja még egyszer kereskedelmi frekvenciaként értékesíteni. Ezt a forgatókönyvet mindenesetre alátámasztani látszik az a tény, hogy a magyarországi rádiók csak a reklámbevételek 56 százalékán osztoznak, ami arra enged következtetni, hogy jelenleg több kereskedelmi rádió van, mint amennyit a magyar piac hosszú távon el tud tartani. Ilyen körülmények között pedig az ORTT akár nonprofit szervezeteknek is adhatja a majdan megüresedő frekvenciákat.
A következő megoldási módok ma még drágának, nehezen kivitelezhetőnek tűnhetnek, ám ezeknél nem kell az adás lehetőségére pályázni, a médiumnak csak be kell jelentenie működését az ORTT-nek. Lehet és ma már szokásos adni kábelen. De egyre inkább használják az internetet is műsorok közvetítésére. Jelenleg még az adás és a vétel is viszonylag költséges, ám a költségek folyamatos csökkenésével remélhetőleg javul az ilyen adások hozzáférhetősége. A digitális frekvenciákhoz való hozzáférés is csak pénzkérdés. A nagyon távoli jövőben ez az út is járhatónak látszik, miként az is, hogy valaki majd kifizeti egy közösség helyett a hozzáférési díjat. Ez a fajta sugárzás már megkérdőjelezi a földfelszíni frekvenciák osztásának létjogosultságát, az ORTT szerepét, beavatkozási lehetőségét is. Hiszen a digitális frekvenciák nem pályázhatók, nem ellenőrizhetők, gátat a rajtuk keresztül elhangzóknak csak az egészséges önkontroll és az önszabályozás szabhat.
Az, hogy a fentebb vázolt lehetőségek közül melyik, mikor és milyen mértékben valósul meg, ma még a jövő kérdése. Remélhetőleg majdan közösségi rádiót bármely olyan közösség csinálhat, amelynek igénye van erre.
Felhasznált irodalom
Bakó Csaba & Szabó Kriszta & Váradi Ferenc (szerk.,
2000): Debreceni rock lexikon 1990-2000. Debrecen
(balázs): Ha újra szól(na) a rádió. Hajdú-Bihari
Nap, 1995. december. 8.
(P. Cs.): Szóla Rádió. Hajdú-Bihari Napló,
1993. április 15.
(don): A macska odavan Petőfiért. Party, 1999. szeptember 22.
(hamvas): Megdöglesz Skizo. Mai Nap, 1999. április 8.
A debreceni hegy. Debrecen, 2000. április 12.
A műanyag kora. Hajdú-Bihari Napló, 1999. május 4.
AMARC oktatócsomag. www.kkapcsolat.hu/szabadradio/amarckiadvany
Bajomi-Lázár Péter (2000): Közszolgálati rádiózás
Nyugat-Európában. Budapest: Új Mandátum.
Cs.: Művirágillat. Mai Nap, 1999. május 4
Debrecen újabb kilátásai. Kiskegyed, 1998. november 3.
Debreceni művirágkarnevál. Népszabadság, 1999.
május 4.
Építsünk hegyet. Szabad Föld, 1998. július 28.
Esmeraldának gyűjt a Skizo Műhely. Tipp, 1999. február
27.
Halász János: Rádiózásról. Parola,
1993/I.
Hegyet építenek az alföldi síkra. Blikk, 2000. április
11.
Hegyet építenek Debrecenben? Népszabadság, 1998.
április 11.
Holland földet küldtek a hegyhez. Hajdú-Bihari Napló,1998.
szeptember 25.
Karnevál művirággal. Magyar Hírlap, 1999. május
4.
Kedélyeket borzoló a művirágkarnevál ötlete.
Hajdú-Bihari Napló, 1999. április 1.
Keresztény Gabriella: Épül a hegy. Tallózó,
1998. augusztus 6.
Keresztury Tibor: Hogy javuljanak a kilátásaink. Magyar
Narancs, 1998. október 8.
Komiszár János (1998): Szóla Paraván.
Debrecen.
Komiszár János (1999): Újra Szóla Paraván.
Debrecen.
Kosztonyák Katalin: A hely szelleme csodákat nevelhet. Hajdú-Bihari
Napló, 2001. március 7.
Kovács Barbara: A debreceni hegyet sokan támogatják. Hajdú-Bihari
Napló, 1998. április 30.
Márkus Béla: Derűs már a határ? Hajdú-Bihari
Nap, 1996. január 30.
Dr. Molnár Adél: Ezer rádió akció.
Kézirat.
Művirágkarnevál. Napi Magyarország, 1999. május
4.
Művirágkarnevál Debrecenben. Blikk, 1999. április
9.
Művirágkarnevál Debrecenben. Magyar Nemzet, 1999. május
4.
Művirágkarnevál Debrecenben. Mai Nap, 1999. április
17.
Művirágkarnevál Debrecenben. Népszava, 1999. május
4.
Művirágkarnevál és szurkológép. Debrecen,
2000. augusztus 30.
Nagy Tibor: Szóla Rádió – Reggeli Magazin. Egyetemi Élet,
2000. május 18-31.
Nonprofit Szervezetek Debrecenben és Hajdú-Bihar megyében
1994-1995 (1995). Debrecen: Kelet-Magyarországi Közösségszolgálat
Alapítvány és Szóla Rádió Alapítvány.
Nonprofit Szervezetek Debrecenben és Hajdú- Bihar megyében
1997-1998 (1998). Debrecen: Kelet-Magyarországi Közösségszolgálat
Alapítvány és Szóla Rádió Alapítvány.
Nyálszobor a téren. Mai Nap, 1999. március 23.
Ó mesebeli művirág. Kiskegyed, 1999. június 8.
Orosz Csaba: Hegyet az Alföldre! Mai Nap, 1998. március 31.
Orosz Csaba: Szurkolás kazettáról. Mai Nap, 1999. október
7.
Őrületes skizoparty. Blikk, 2000. június 30.
Péterfi Ferenc (szerk., 1992): A közösségi rádiózásról.
Közösségfejlesztők Egyesülete.
Péterfi Ferenc (szerk., 1999): Szabadon. Budapest: Szabad Rádiók
Magyarországi Szervezete.
Politika önérdekből. Mai Nap, 1998. szeptember 27.
Segíteni akart az összes világtalanon. Vasárnap Reggel,
1999. február 28.
Szalai László: Hegymenet. Reform, 1998. augusztus 25.
Szevasz Debrecen. Nők Lapja, 1999/21.
Szóla Rádió Debrecen. Parola, 1994/III.
Váradi Ferenc: önkéntesek szólnak. Hajdú-Bihari
Nap, 1995. szeptember 18.
Váradi Ferenc (szerk., 1991): Debreceni rock lexikon 1964-1990.
Debrecen:
Szép-Klub Kulturális Egyesület.
Virágkarneváli paródia. Hajdú-Bihari Napló,
1998. szeptember 16.W. GY.: Hegyet akarnak a debreceniek. Blikk, 1998.
április
8.
www.extra.hu/muvtany
www.tarr.hu/muvesztanya
A Médiakutató szerkesztősége publikációs pályázatot hirdet a következő témákban:
2024
Április "A történelem olyan, mint egy szappanopera." Mátay Mónikával Jamriskó Tamás beszélget.
Március A videójáték ma már nem egy szubkulturális jelenség – Pintér Róbert médiakutató
2022
A Médiakutató Alapítvány fő tevékenységeként immár 24. éve adja ki a Médiakutató folyóiratot. A lap rendszeresen közöl szaktanulmányokat a médiajog,
a médiapolitika, a médiaszociológia és a médiatörténet területéről, számos tanulmánya tananyaggá vált a felsőfokú kommunikáció- és médiaképzésben.
Minden nyomtatásban megjelent tanulmány elérhető honlapunkon (www.mediakutato.hu) is. A szerkesztőség díjazás nélkül, társadalmi munkában dolgozik.
Amennyiben fontosnak tartod a Médiakutató fennmaradását, kérjük, támogasd munkánkat!
A szerkesztőség
Adószámunk: 18687941-2-43
„Szomszédok közt” pódiumbeszélgetés
Kérdez: Bajomi-Lázár Péter Médiakutató
Válaszol: Kovács M. András és Lányi Balázs forgatókönyvíró
Magyar Kommunikációtudományi Társaság
Sajtószabadság Központ (rendszeres tevékenységét források hiányában megszüntette)