Dr. Herman József – Mester Mónika:
A Médiakutató célja az elméleti és elemző tanulmányok mellett olyan írások közlése is, amelyek a leendő újságírók képzésében is felhasználhatóak. Előző számunkban a tényfeltáró újságírással foglalkoztunk; mostani írásunk a rádiós hírszerkesztés gyakorlati kérdéseire igyekszik választ adni.
A hír
A hír a világ legegyszerűbb, egyben egyik legbonyolultabb
találmánya. Létezik, amióta az ember,
napjainkra pedig iparággá vált. Meghatározására
változatos, nem egyszer egymásnak ellentmondó definíciókat
fogalmaztak meg. A hírírás szabályai meglehetősen
szigorúak, mégis van, hogy a legjobb hír a szabályok
felrúgásával születik.
Az alábbiakban a hír fogalmát a legszűkebb
értelemben használjuk: csak azt értjük rajta, amit
egy rádióban a bemondó felolvas. A hallgatók számára
természetesen hír a tudósítás is, a rádiós
újságírók pedig sokszor annak tekintik az MTI
nem rádiós szempontok szerint szerkesztett anyagait is,
melyek a rádiós hírszerkesztőnek minden szempontból
csak nyersanyagok, terjedelmi, nyelvi és más tartalmi okok miatt
egyaránt.
Hogyan definiálja a hírt a szakirodalom? Íme néhány
a számtalan meghatározás közül: A hír
a történelem első, vázlatszerű piszkozata,
A hír az, amit elhallgatnak, Ha egy kutya megharap
egy embert, az nem hír. Ha egy ember harap meg egy kutyát, az
hír, A hír az, ami érint, ami fontos, aminek
hatása van életünkre.
Mindegyik meghatározás igaz, de önmagában egyik sem
teljes. A kérdésre, hogy mi a hír?, a fentiek
mellett vagy talán előtt leginkább kérdéssel
kell válaszolni: kinek, mikor mi a hír?
A nyaralónak elsősorban az időjárás, a víz hőmérsékletének változása, a vihar közeledte vagy elvonulása, a vonatok, repülők késése, az autópálya bedugulása a hír nyáron. Télen viszont a hóakadályok, a lavinaveszély vagy éppen a hóhiány. Egy soproninak hír, ha csőtörés miatt le kellett zárni a belvárost, ám ez kevéssé érdekli a szegedi polgárt, akit ugyanabban az időben a Tisza vízszintjének emelkedése izgathat jobban. A természetbarátnak hír, ha a Hortobágyi Nemzeti Parkban költ egy ritka vándormadár, a klasszikus zene szerelmeseinek viszont az, ha mondjuk Magyarországon lép fel a három tenor.
A fenti példák mindegyike megfelel annak a kritériumnak,
hogy az említett esemény (vagy annak hiánya) többeket
érint, érdekel, befolyással van emberek életére,
mégsem mindegyikből lesz hír mindenütt, minden rádióban.
A hírérték meghatározásakor tehát
a hírszerkesztőnek mindig tisztában kell lennie azzal,
hogy kinek ír, ki a célközönsége. Ez alapvetően
meghatározza, hogy miből lesz és miből nem készül
hír, és a híradáson belül egy-egy hír
milyen helyet foglal el.
Ugyanakkor létezik egy másik, ritkán említett szempont
is: az, hogy a hírszerkesztő kinek a hangjára
írja a hírt. Ugyanis a legjobb fogalmazást is tönkreteheti
a rossz előadásmód. A legegyszerűbb a kereskedelmi
rádiókra jellemző helyzet, ha a hírszerkesztő
maga olvassa a híreit. Ő idővel kitapasztalja, mi az, ami
jól hangzik a saját szájából, milyen fordulatot,
nyelvi játékot, milyen ritmusú mondatszerkesztést
engedhet meg magának. Más a helyzet, ha bemondónak ír,
mint a közrádióban. Ez sokkal kevesebb egyéni megoldásra
ad lehetőséget, mert az igen eltérő egyéniségű
bemondók nem mindegyikének áll jól egy-egy
megfogalmazás.
A rádiós hír és a rádiós műfaj sajátosságai
A mindenkori cél a tekintélyt érdemlő, kiegyensúlyozott és megbízható hírszerkesztés, amely a tágabb értelemben vett újságírás igen szűk, ám annál hatásosabb és szigorúbb műfaja. A hírszerkesztő dolga, hogy a történéseket lényegükre egyszerűsítve, a fontosság sorrendjében, minél gyorsabban és pontosabban a hallgatók tudomására hozza.
A rádió fő előnye, hogy mindig a személyhez
szól, vagyis közvetlen. Haladék nélkül képes
továbbítani az információkat (nem lassítja
a nyomda, a film vagy fotó előhívása stb.). Ez az
előny a képi technika fejlődésével némileg
csökkent a tévével szemben: egyre gyakoribb az úgynevezett
breaking news híradás, vagyis rendkívüli események
idején az adás megszakítása az élő,
helyi tudósításért.
A képi információ előnye a vizuális gazdagság.
Hátránya azonban, hogy több figyelmet von el: le kell ülni
a képernyő elé, de még a kocsiban vagy a
közeljövőben már a mobiltelefonon működő
mini-képernyő is nagyobb koncentrációt igényel,
mint a hang. A rádió hátránya a vizuális
információ hiánya. Nincs kép, amely sokszor magáért
beszél, és kevés szöveget igényel.
Ezért a rádióban tömören, lényegre törően,
élvezhetően, figyelemfelkeltő módon kell fogalmazni,
az élő nyelv követelményeit szem előtt tartva.
A hallgató gyorsan és keményen ítél: ha nem
hallja, nem élvezi, nem érti mindazt, ami elhangzik, akkor ki-
vagy átkapcsol. (Jelenleg a Magyar Rádión belül a
fő közszolgálati csatornának tartott Kossuth Adó
legfőbb technikai hátránya, hogy nem vehető a CCIR
hullámsávon, azaz a nyugati normás URH-n. A
régi, szocialista URH vételére alkalmas készülék
egyre ritkább, a középhullámú adás vételi
minősége pedig elég gyenge. Ezért például
autóban szinte élvezhetetlen.)
A KISS a rádiózásban gyakran emlegetett szabály.
Angolul: Keep it simple, stupid! Körülbelül: légy egyszerű,
te buta! A hallgató csak hangot hall, nehezebb felkelteni és ébren
tartani a figyelmét, mint a képpel, ábrával.
A hír felépítése
A figyelemfelkeltés eszköze a lead: ebből tudja meg a hallgató, hogy miért figyeljen arra, ami következik. A logikus szerkezet pedig abban segít, hogy követhető maradjon a hír hallás után is. A hír felépítése nagyon fontos, de soha nem szabad elfelejteni, hogy a hírszerkesztő minden esetben egy történetet sztorit mond el, mesél.
Ugyanakkor adott a hírek műfaji szerkezete:
1. Címmondat (lead): egy mondatban össze kell foglalni a hír
leglényegesebb elemeit, és mindjárt a hír elején
el kell igazítani a hallgatót, hogy milyen témájú,
milyen jellegű hír következik, és hol történt
az esemény.
2. A tárgyalás, részletek (body) ebben
a részben kell kifejteni a tömör fogalmazású
lead tartalmát, részletekkel eligazítani a hallgatót,
rövid hátteret adni a hírhez, vagy a leadben foglaltaknál
kevésbé jelentős, de a témához kapcsolódó
további információkat elmondani. Fontos, hogy a különböző
tartalmi elemeket a fogalmazásban átkössük, így
ne csak tartalmilag, hanem nyelvileg is kapcsolódjanak a
mondatok.
3. Zárómondat, a befejezés nem minden
hírben különül el, főleg a katasztrófahírek
fontos eleme, hogy visszahozzuk a legfontosabb információt. Így
az is megtudja a lényeget, aki az elejéről lemaradt.
A rádióhírekben legtöbbször a leadben és
a hír elején a legfontosabb, a legújabb fejlemény
áll, és így haladunk a régebbi, a kevésbé
fontos részletek felé. Ha új fejlemények érkeznek
egy hírhez, akkor többnyire azok kerülnek az elejére,
és hátrébb szorítják az eredeti leadben foglaltakat.
Ez sem abszolút érvényű azonban.
A hír mindig adjon választ a következő kérdésekre:
Mi történt?
Hol történt?1
Mikor történt?
Kivel történt?
Miért történt?
Hogyan történt?
És a háttér: mindez mit jelent?
A hír néhány jellemzője
Az alábbiak többsége jellemző a hírre, függetlenül
attól, hogy rádiós közszolgálati, kereskedelmi
vagy a nyomtatott sajtóban megjelenő hírről van
szó.
Közeli és fontos. Ahhoz, hogy egy sztorinak hatása legyen,
fontosnak kell lennie. Az emberek számára fontossá a történés
közelsége de nem mindig csak szűk földrajzi értelemben
vett közelsége , vagyis az érintettség
teszi az eseményt. Ilyen esemény volt az, amikor magyar turisták
kerültek bajba egy kigyulladt szingapúri szállodában.
Az is biztos, hogy a közelükben történő dolgok
sokkal inkább érdeklik az embereket, mint a tőlük
messze, távol történő események. (lásd
buszbaleset az Alföldön, szemben egy távoli kontinensen történt
hasonló esettel stb). Ide kapcsolódik, hogy az utóbbi években
egyre népszerűbbek az önkormányzati lapok, helyi-regionális
rádiók, televíziók.
Friss. A médiában, elsősorban a rádióban a hír az, ami most történik, illetve éppen megtörtént. Ami tegnap volt, az már halott, hacsak nincs új fejlemény az ügyben. A hír csak akkor hír, ha a fontossága mellett újdonság is. A tegnapi hírek általában a mai újságokban vannak, a tévéhíradók is inkább összefoglaló jellegűek (esti, reggeli, esetleg déli, kivéve a hírtelevíziókat, mint a CNN, a BBC World vagy a Euronews).
A közszolgálati Magyar Rádió csatornáin óránként
vannak négyperces híradások a Kossuth Adón és
napközben minden óra 30-kor, félkor a
Calypso fővárosi regionális rádióban, kétóránként
a Bartók és a Petőfi Adón, illetve van az elsősorban
hangos tudósításokra épülő, de híreket
is nagy számban felhasználó Reggeli, Déli, Délutáni,
Esti és a Késő Esti Krónika. 24 órás
hírrádióként jelenleg csak a főváros
körzetében működő Info Rádió dolgozik.
Érdekes. Alapkövetelmény, hogy a hír magára
vonja a figyelmet. Ez elsősorban a headline-on múlik (ami nem
más, mint a hír lényegének tömör, egy-két
mondatos összefoglalása, bizonyos esetekben a hír címe).
A hírszerkesztő, tudósító feladata, hogy
megtalálja: mi a fontos a hírben, és utána ezt világosan,
tényszerűen és érdekesen megfogalmazza.
Drámai. A bűnügyi történetek lövöldözések, erőszakos bűncselekmények, autós üldözések mindig érdeklik az embereket. A veszély, a kaland, a konfliktus mindig magára vonja a figyelmet. Az ilyen híreknél fokozottan kell ügyelni arra, hogy semmiképpen se sértsük meg az érintett emberek személyiségi jogait, érzékenységét, és óvakodjunk az ízléstelenségtől. Ne tocsogjunk a vérben, ha tragédia történt, kerüljük a részletek naturalista leírását. Ezt szabályozzák a vonatkozó törvények és jogszabályok mellett a különböző újságírói etikai kódexek is.
Jogot és erkölcsöt sért, felelőtlenül fokozza a tragédiát, ha az érintett hozzátartozók éppen a médiából értesülnek arról, hogy az ő rokonuk, barátjuk áldozat vagy az áldozatok között van: ezért a nevekkel rendkívül óvatosan kell bánni, akkor is, ha a szerkesztőség kapott valamilyen információt. Még a kereskedelmi adóknál is csak ritkán, a mindenáron a hallgatottság-nézettség növelésére, olcsó népszerűségre törekvő vezetés alatt fordul elő, hogy minden más értéket elsöpör a vért előre (bleedig is leading) irányelv: vagyis az erőszak, véres, durva jelenetek a legfontosabbak, minden más érték és szakmai szempont háttérbe szorul.
Szórakoztató. A hírek stílusa meglehetősen
szigorú, kötött, kötelezően száraz, emiatt
könnyen válik unalmassá. Ez oldható anélkül,
hogy a tartalom rovására menne: adott esetben elfogadható
a könnyedebb hangvétel például egy könnyűzenei
adónál: a műsor stílusa érintheti a hír
formáját, de tartalmát semmiképpen. Lehet egyidejűleg
tájékoztatni és szórakoztatni, vagyis a hírnek-híradásnak
sem kell szükségszerűem unalmasnak lennie: lehet üdén,
fordulatosan, cselekményszerűen fogalmazni, a lehető legnagyobb
mértékben érdemes kerülni, oldani, vagyis hétköznapi,
élő, beszélt nyelvre fordítani a száraz,
bürokratikus fogalmazásokat.
A fő szempont az, hogy a hallgató egyszerűen, érthetően
és érdekesen kapja vissza a fontos történések
lényegét. Ezt persze az idő szorításában,
sokszor a politika, diplomácia árnyalatnyi finomságai
miatt igen nehéz megvalósítani. A politikus gyakran körülír
dolgokat, eufemisztikusan (alul) fogalmaz, ami a lényegen
amit nekünk kell visszaadnunk mit sem változtat ugyan,
de gyakran ahhoz vezet, hogy a politikus később tiltakozik,
mondván:
ő nem ezt állította.
Egy napon hivatalos telefon-tiltakozás érkezett a szerkesztőségbe:
ne mondják, hogy XY (politikus) nem vesz részt a bizottság
ülésén. Miért, ott lesz? Nem,
de megbízottjával képviselteti magát. Máskor
azt találtuk írni, hogy Z (akkor ugyancsak kormányzati
szereplő) külföldi útját elhalasztották.
Az illető sajtósa kikérte magának, mondván:
az utat nem elhalasztották, csak később kerül
rá sor.
A száraz híradások oldására népszerű és elfogadott megoldás, hogy a komoly hírek végére teszünk egy (magazinműsornál esetleg közben, több) színes hírt. Ezek a közélet, a politika komoly világából kilépő érdekességek (sokszor humoros események, kulturális, tudományos érdekességek, akár egy-egy politikusról szóló, vele történt nem mindennapi, színes esemény). Gyakori felkonferálása, hogy és végül elmondjuk, hogy (angolban az and finally sztori).
A hírek témái
Válsághelyzetek: tűz, áradás, minden tömeges
baleset, nukleáris, vegyi katasztrófa, vízi, barlangi,
hegyi mentés. Minden olyan eset érdeklődést kelt,
amikor emberi élet(ek) kerül(nek) veszélybe. Ugyanakkor számolni
kell azzal, hogy minél nagyobb hallgatóságnak szól
a műsor, annál súlyosabbnak kell lennie a helyzetnek
ahhoz, hogy téma legyen. Természetesen minden egyéni
dráma tragédia a közvetlenül érintetteknek, de
a nagyobb közösséget már nem biztos, hogy érdekli
(sajnos naponta van több tucat halálos baleset; egy Kínában
történt tömegszerencsétlenség nem igazán
érdekli a magyar hallgatókat, de az M0-ás sokadik egyéni
tragédiája igen.)
Helyi önkormányzat és országos kormányzat.
Hír minden olyan helyi vagy országos kormányzati döntés,
amely sok embert érint. A politikusok azonban hajlamosak okkal-ok
nélkül
keresni a szereplés lehetőségét, hogy önmagukat,
pártjukat népszerűsítsék. A szerkesztőnek
kell eldöntenie, hogy az elmondottaknak valóban van-e
hírértékük.
Építkezés, tervezés: az országos és
nagyobb helyi építési tervek, minden olyan beruházás,
amely sokak életét változtatja meg, átrajzolja
a térképet, hatással van egy térségre, érdekli
az embereket. Természetesen az is, hogy milyen pénzből,
pályázattal vagy megbízással történik
a beruházás, vagy ha éppen elmarad, illetve késik
az előre beharangozott tervhez képest. Az ilyesmi sok új
lehetőségeket teremt, de károkat is okozhat (például
új munkahelyek, telekspekuláció). Napjainkban külön
szempont, hangsúlyosan nemcsak a zöld műsorokban:
az eddig okozott károk miatt nagyon fontossá vált a környezet
fokozott védelme.
Konfliktus és ellentmondás: tág értelemben lehet
szó utcai összecsapásokról vagy éppen ellentétes
gondolatok ütközéséről. Minden közügynek
vannak pártolói és ellenzői. A szerkesztő
különösen a hírszerkesztő dolga,
hogy egymás mellé tegye az ellentétes szempontokat, érveket:
így a hallgató alkothat önálló véleményt
a fontos kérdésekről.
Ipar, gazdaság. A legtöbb ember életében alapvető, hogy van-e munkája, állása, ezért az iparban, mezőgazdaságban történő változások sokak számára hírértékűek, akkor is, ha nem közvetlenül őket érintik. Ilyen volt a közelmúltban a Danone-konfliktus Győrben, amely szakszervezeti, városi önkormányzati ügyként indult, majd országos, kormányzati kérdéssé is vált. A szabad, piaci gazdálkodás új igényeket is teremtett: ilyen például a rendszeres tájékoztatás a tőzsdéről, pénzügyi helyzetről (BUX-hírek, KSH közlemények, konjunktúra-jelentések). Ezeket megfelelő idősávban például a Kossuth Rádióban reggel fél hét körül vagy délután igénylik a menedzserek, de őket általában szűk szakmai szempontok vezérlik, és részletesebb információkra van szükségük. A köztájékoztatás erre nem alkalmas, mivel az emberek többségét közvetlenül nem érintik a tőzsdei ármozgások, nem érdeklik a bonyolult, száraz közgazdasági összefüggések ezért elegendő a legfontosabb alapinformációk rövid közlése.
Egészségügy: létünkbe vág, alapvetően fontos mindenkinek, tehát érthető, hogy szinte minden esetben hírt kell adni róla. Hírértékű a járvány, vagy akár csak a járvány veszélye, a vérhiány, új perspektívát nyitó orvosi felfedezések, új gyógyszer például itthon még el nem ismert rákellenes készítmény megjelenése, bármilyen gond az egészségügyi ellátással.2
Emberi történetek. Mindig érdekes, amikor valami rendkívüli
történik hétköznapi, átlagemberekkel.
Ilyen lehet egy lottó telitalálat, valamilyen rendkívüli
siker (nemzetközi díj, szakmai elismerés), vagy éppen
a fordítottja: egy-egy megrázó emberi tragédia.
Ilyen az is, amikor egy gyakori közszereplővel történik
valami érdekes, ami éppen nem a hivatásához tartozó,
hétköznapi, emberi oldalát mutatja meg például
egy politikusnak, élsportolónak vagy művésznek.
Személyiségek. Egy-egy filmcsillag vagy más híresség
látogatása mindig érdekli az embereket. Itt sem azonos
mércét alkalmaznak a kereskedelmi adók és a közszolgálati
média: az utóbbiban általában az esemény
csak egy hír a sok közül, esetleg hátrébb
sorolódik, a színes hírek közé. A kereskedelmi
adóknál viszont könnyen felboríthatja a megszokott
tartalmi sorrendet: akár induló anyaggá is válhat
egy híradóban.
Sport. Az eredmények, győzelmek, főleg a csúcsok mindig érdeklik az embereket. Erre a témakörre a médiában mindenütt külön szakmai csapat van, így általában nem a hírszerkesztő dolga az események követése. Kivétel az olyan idősáv, amelyben nincs sportműsor vagy ügyeletes sportszerkesztő, de mégis mindenkit érdeklő dolog történik. A közszolgálati rádiónál a sok élő közvetítés, rendkívüli sportműsor ellenére volt egy idősáv, amelyben szervezési okok miatt a politikai híradások szerkesztőjétől várták el a hazai olimpiai érmek bejelentését.
Évszakhoz kötődő hírek. Minden nagy esemény, mint például a karácsony, húsvét, anyák napja, gyereknap stb. vonzza a híreket. Ami az adott eseménnyel, évfordulóval kapcsolatos, szinte minden embert, minden családot érint (ajándék-láz, nyitvatartás, virágárak), ezért hírt kell adni róla. Ebbe a műfajba tartozik az idegenforgalmi szezon és vonzatai, vagy éppen a rendkívüli téli időjárás.
Időjárás és közlekedés. Nincs ember,
akit ne érintene. A médiumok rendkívüli adásnapot
tartottak például 1987. január 12-én, mert hóhelyzet
volt: négy napig egyfolytában esett, a közlekedés
megbénult. A média próbált közvetíteni.
Egészen más természetű rendkívüli adásnapok
voltak például a romániai forradalom idején,
1989 karácsonyán: akkor olyan polgárháborús
helyzet, politikai válság volt, amely halottakat és sebesülteket
követelt, közvetlen szomszédunkban, ahol mintegy kétmillió
magyar is él.
Állatok. Az állatvilágról az ember közvetlen
barátairól, kedvenceiről, például a lovakról,
kutyákról szóló hírek többnyire
ideális színesek. Fogalmazásuk lehet könnyedebb,
oldottabb, barátibb az átlagos híreknél, de soha
ne legyen gyerekes, gügyögő.
Lényeges apróságok
Számok. Mivel első hallásra nehezen érthetőek,
nem szabad túl sok számot, adatot tennünk a hírekbe.
Számmal lehetőleg ne kezdjük a hírt. Használjunk
kerekített számokat. Ha lehet, helyezzük összefüggésbe
a számokat (mihez képest mennyi a növekedés/csökkenés,
vagy megfelelő forrásra hivatkozva minősíthetjük
a számokat: például mekkora adósság milyen
minősítést jelent a pénzintézetek szemében).
Nevek. Általában mondjuk el a neveket, ha ismert személyekről
van szó. Ne mondjunk neveket, ha a külföldi név nehezen
mondható ki, nehezen érthető, megakasztja a bemondót
és a hallgatót. Ha új nevek bukkannak föl, egy ideig
megtehetjük, hogy állandó jelzőkkel emlegetjük
őket, legalábbis amíg a hallgatók megszokják,
hogy kiről van szó (Bush új amerikai elnök
mondtuk egy ideig megválasztása után). Magyar neveknél
mindig a teljes nevet (tehát ne csak a vezetéknevet) mondjuk.
A hírek szövegében sose tegyük hozzá a névhez,
hogy úr, mert ez csak megszólításba
való. A doktori és egyéb címeket hírekben
csak akkor használjuk, ha az adott összefüggésben fontosak.
Idézetek. Lehetőleg ne kezdjünk hírt idézettel.
Ha idézünk valakit, akkor a hír elején hangozzon el,
hogy ki beszél, és csak utána függő
beszédben az, hogy mit mondott: A magyar miniszterelnök
közölte, hogy..... A bevezetés nélküli idézet
különösen, ha érzékeny politikai témáról
van szó azt az érzést keltheti a hallgatóban,
hogy a mi véleményünket hallja, nem pedig azét a politikusét,
aki ténylegesen nyilatkozott.
Szokatlan megnyilatkozások esetén idézzünk szó
szerint, és erre hívjuk is föl a hallgató figyelmét:
XY úgy fogalmazott, hogy idézzük :
.
Ez egyfajta önvédelem is, mert a politikusok hajlamosak
átmagyarázni
korábbi nyilatkozataikat.
Szóhasználat. Használjunk inkább egyszerű szavakat a bonyolultabbak vagy a ritkábban használatosak helyett. Kerüljük a nehezen kimondható szavakat. Idegen szavak helyett, ha csak lehet, használjunk magyar szavakat. Kerüljük az olyan szavakat, amelyek értékítéletet sugallnak. Lehetőleg kevés jelzőt és sok tényt tegyünk a hírekbe. Hagyjuk ki azokat a jelzőket, amelyek nem tartalmaznak külön információt (például a rendőrökről ne mondjuk külön, hogy kivezényelt, vagy ha a tűzoltók a hírben oltanak, akkor ne mondjuk külön, hogy a riasztott tűzoltók). Hagyjuk el az olyan fölösleges jelzőket, mint például tragikus szerencsétlenség (van-e szerencsés szerencsétlenség?)
Valamely párt vagy csoport megjelölésére csak olyan jelzőt használjunk, amelyet az illetők saját maguk elfogadnak. Ha ilyen nincs, akkor a hallgató eligazítására válasszunk olyan, tárgyszerű jelzőket, mint például: kormánypárti, ellenzéki, legnagyobb, a legutóbbi választásokon győztes, az ellenzék vezető erejének számító.
Kifejezetten rádiós sajátosság, hogy bizonyos szóösszetételeket nem használunk, mert a szóvégi-szóeleji összecsengés félreértésekre adhat okot. Ilyenek például a kórházba szállíttották (helyette inkább vitték), tegnapi napon (egyszerűen csak tegnap). Hasonlóan, ha két testület összeül és együtt tanácskoznak, akkor az együttes ülés, és nem közös.
Az ilyen hibákat, a fogalmazási aknákat és a túl bonyolult mondatokat egyaránt segít elkerülni, ha a hírt hangosan felolvassuk magunknak kiderülhet, hogy mit nem lehet kimondani, és az is, hogy mi az, amit jobb, ha úgy nem mondunk ki.
A hírforrások
Riporterek (jó esetben szakriporterek). Közvetlen munkatársak, elsődleges információjuk megbízhatónak tekintendő, ők azok, akik a csapatból a helyszínen, a tűz közelében vannak. Természetesen vissza kell kérdeznünk, ha más forrásból (hírtelevíziók, MTI) eltérő tájékoztatást kapunk, de számunkra ők a primér forrás. Helyzetükből fakadóan állandó kapcsolatban kell lenniük azokkal, akik a híreket csinálják vagy érintettek (politikusok, szóvivők, érdekvédelmi csoportok vezetői, rendőrség stb.). A riporterek feladata, hogy hozzák a sztorit, keressék az érdekes eseményeket. Minden szerkesztőségben kell lennie egy házi, a konkurencia miatt csak belső használatra szánt telefonkönyvnek, amely a fontos emberek elérhetőségét tartalmazza.
Hírügynökségek, tévé- és rádióadók. A hazai és külföldi hírügynökségekre elő kell fizetni, de például a CNN hírtelevízió is pénzt kér azért, ha képes riportjait felhasználják. Sokszor azonban az is elég, ha az elkészített anyagban a hírben, tudósításban hivatkozunk a hírforrásra. Nemzetközileg elfogadottak a nagy hírügynökségek, miután nagyon szigorú a saját információik belső ellenőrzése is: ezek a teljesség igénye nélkül a Reuters, a DPA, az AFP, az AP. Ugyanakkor a hírügynökségek sem egyformán megbízhatók: itthon a nemzeti hírszolgálati iroda, az MTI rendelkezik a legkiterjedtebb hazai és külföldi tudósítói hálózattal, illetve a fordítással járó késedelemmel és hibaszázalékkal együtt a legtöbb külföldről átvett anyaggal. A tapasztalatok szerint a közelmúltban alapított kisebb magán-hírügynökségek anyagai többnyire használhatók, de szakmailag kevésbé megbízhatók, kevésbé ellenőrzöttek.
Tükör. Az előre tudható, bejelentett, tervezett várható eseményeket tartalmazza (napi előzetes, heti tükör stb.).
Szakszolgálatok. Kritikus eseteknél érdemes felhívni a rendőrséget, a mentőket, a tűzoltókat (vagy éppen a hegyimentőket, parti őrséget, ahol van ilyen). Megszokott, hogy az ottani ügyeletes nem örül a hívásunknak: olyan eseményről akarunk még többet, pontosabban megtudni, amiről jó eséllyel még ő sem tud eleget nekünk viszont a lehető leggyorsabban tájékoztatnunk kell. Sokszor gát a felelősség felmerülése is: akit felhívtunk, egyeztetni akar a főnökével, ami két-három órás késést is jelenthet közben a közszolgálati rádiónál négy adón félóránként hangoznak el híradások. Ennek a jelentőségét a médiatörvény érvénybe lépése óta egyre inkább felismerik az érintett hatóságok is: a rendőrségnél például elterjedt és működik a sajtóügyeletesek rendszere, már a megyéknél és a nagyobb városi kapitányságoknál is. Ne feledjük: itt is előnyt jelent a jó személyes kapcsolat.)
Sajtóközlemények, sajtótájékoztatóra
szóló meghívók. Ezeket óvatosan kell kezelni.
Az esetek többségében csak a propaganda, az önreklám
eszközéül szolgálnak azoknak, akik küldik: ritkán
van bennük valódi hírérték. Ha mégis
hír készül belőlük, ügyelni kell arra, hogy
ne a reklám, hanem a közérdek kapjon hangot. Gyakoriak az
olyan meghívók, amelyek a hírszerkesztőhöz
futnak be, valójában azonban a (szak)riporterekre tartoznak
ezeket értelemszerűen nekik kell továbbítani. Vannak
olyanok is, amelyek megérnek valamilyen háttérelemzést,
aktuális riportot ezekből hír nem készül,
de szintén tovább szoktuk adni.
Internet. Új forrás-lehetőséget teremtett az új
technika, az internet. Felhasználásának tapasztalatai kettősek.
Pozitív, hogy rendkívüli mértékben kiszélesedtek
az információhoz jutás lehetőségei. Negatív,
hogy a technikai gyorsulás mellett szabályozatlanok, egyúttal
csökkentek is a szakmai követelmények. Tehát: az internet
bizonyos esetekben jó, vagy akár nélkülözhetetlen
hírforrás, de megfelelő szakmai kontroll híján
válhat álhírek terjesztésének forrásává
is. A döntés a szerkesztő felelőssége.
Pozitív hatása vitathatatlan volt, amikor Jugoszláviában, a Milosevics-rendszer utolsóéveiben többször is előfordult, hogy betiltották a B92 független belgrádi rádióadót: adásait, információit továbbra is el lehetett érni az interneten.
A legtipikusabb álhír is az internetről került nyilvánosságra. 2001 áprilisában az ITAR-TASZSZ hírügynökség közölte, hogy meghalt a szaudi uralkodó. A jelentés kuvait-városi (!) diplomáciai forrásokra hivatkozva adta le, hogy a halálhírt néhány órán belül hivatalosan is be fogják jelenteni Szaud-Arábiában. A hírt a Magyar Rádió nem közölte: a bizonytalan forrás, hivatalos bejelentés hiánya mellett erősítette a kételyt az is, hogy a mértékadó nemzetközi hírforrások (BBC, CNN) sem adták le. A 14.17-kor kiadott gyorshírt nyilván a megfelelő ellenőrzés után 17.27-kor cáfolták (MTI 2001.április 9.). Mint kiderült, a téves információ egy honlapról terjedt el.
Legfontosabb értékek és célok
Ezek az alapelvek magától érthetődőnek tűnnek,
mégis érdemes felidézni őket. A hírek szerkesztésének
alapelvei:
Pontosság. Közzététel, vagyis adás előtt
meg kell győződni arról, hogy igaz-e az információ.
Általános szabály, hogy minden hírt a rendkívüli
eseményeket mindenképpen legalább két, egymástól
független forrásnak meg kell erősítenie.
Ilyen volt például, amikor rálőttek Orbán
Viktor feleségének az autójára: a rendkívüli
esemény úgy derült ki, hogy a hidakon, a fővárosból
kivezető utakon rendőri ellenőrző posztokat állíttok
föl. Erről fülest, értesülést
kaptunk valamelyik kollégától: az információt
a Miniszterelnöki Hivatal, a rendőrség és a kormányőrség
erősítette meg, illetve pontosította, mielőtt az
MTI kiadta volna. Kiderült, hogy valójában elrabolták
a terepjárót, nem volt benne a miniszterelnök felesége,
és a kormányőr lőtt rá a rablóra.
A kétes forrásokat ki kell szűrni. Ugyanakkor egyértelműen
elfogadjuk, és csak rendkívüli (gyanús) esetben ellenőrizzük
külön az MTI anyagait, mert az ellenőrzést a távirati
iroda hivatalból elvégzi. Hasonlóképpen kezeljük
a saját tudósítóink vagy kollégáink
információt.
Minden szokásostól eltérő forrást külön
jelölünk a hírek fejlécében, saját, belső
információként. A hírben magában akkor szoktuk
a hírforrást említeni, ha nem egészen vagyunk biztosak
annak tartalmában, de leadjuk ezzel némileg a felelősséget
is áthárítjuk (például a CNN hírtelevízió
úgy értesült...).
Etikai, szerzői jogi okokból indokolt a forrás megnevezése,
ha exkluzív információról van szó. Ebben
az esetben a forrás közlése nem tekinthető az adott
médium reklámozásának.
Pártatlanság. Fontos elv és követendő gyakorlat, hogy a híradások, hírműsorok tartsanak egyformán távolságot minden parlamenti párttól és kormányzati intézménytől szemben azzal az időnként hangoztatott elvvel, hogy a közszolgálati médiának minden parlamenti párthoz egyformán közel kell állnia. A hírszerkesztőnek nem szabad saját véleményét, állásfoglalását beleszőnie a hírbe, híradásba: vita esetén nem állhat egyik fél mellé sem, vagyis elengedhetetlen a tárgyilagos tájékoztatás. A pártatlanságot a híradások folyamán terjedelemben (műsorpercben) is biztosítani kell, természetesen a hír fontosságának függvényében. Érdektelen, lényegtelen eseményről nem szabad csak azért hírt leadni, hogy arányos legyen a pártok szerepeltetése.
Külön szabályok vonatkoznak a választási kampányra.
Ezeket általában maguk a pártok egyeztetik egymással,
illetve a média vezetőivel. Természetesen sokszor fizikai
képtelenség egy négyperces híradáson belül
az arányosság biztosítása, tehát a lényeg
a hírfolyam (a hírek és híradások egész
napos folyamatának) kiegyensúlyozottsága, pártatlansága.
A hírekben lehetőleg tartózkodni kell a minősítésektől,
kivéve azokat az eseteket, amikor a megértést szolgálják
a jelzők: például szélsőséges vallási
csoport fegyveresei stb.
Kiegyensúlyozottság. Vitában, konfliktushelyzetben mindig meg kell szólaltani a másik (harmadik, negyedik...) felet is. Ez általában csak a hírfolyam egészében biztosítható, de visszautalással érzékeltethetőek az előzmények. A nyilvános vitában minden odatartozó nézetnek helyt kell adnunk, bizonyos időn belül. A hír általában adható akkor is, ha valamelyik felet nem tudjuk elérni. Reagáltatni a következő adásban is lehet.
Korrektség. A nyilatkozót (adott esetben riportalanyt) tilos
félrevezetni. Például ha csak névtelenül hajlandó
nyilatkozni, kötelező a titoktartás, hasonló igény
esetén a hang eltorzítása, az arc kitakarása, illetve
nem szabad titokban felvenni a beszélgetést. Tilos a mondanivalót
úgy szerkeszteni, vágni, hogy az mást sugalljon, mint a
nyilatkozó tényleges álláspontjának a lényegét.
A szerkesztés nem torzíthatja a nézeteket.
Világos fogalmazás. Fontos a pontos fogalmazás, de legalább
ennyire fontos a közérthetőség is. Mindig szem előtt
kell tartani, hogy ugyanazt az adást széles rétegek hallgatják
egyszerre: idősek, fiatalok, képzettek és kevésbé
képzettek. A hírszerkesztő dolga, hogy valamennyiük
számára egyformán érthetően és tartalmasan
megfogalmazza az esemény lényegét.
A hír(adás) tárgyszerű műfaj: kerülendők
a dramatizáló, szenzációhajhász jelzők,
de jó, ha a fogalmazásmód üde, érdekes, változatos,
nem hivataloskodó, közel áll a köznapi beszédhez.
Szakszerűség. Sok esetben magyarázat kell ahhoz, hogy mindenki
megértse, miért fontos és érdekes, ami történt.
A hírben ez ritkán lehet több egy mondatnál. Néha
azonban előfordul, hogy maga a hír egyetlen mondat (vagyis a lead)
a többi háttér, magyarázat. Ebben az esetben
sem szabad azonban elfelejteni, hogy ez sem tükrözheti az
újságíró
magánvéleményét.
A szakszerűség abból a szempontból is fontos, hogy
ha egy hallgató a saját szakterületén tévedésen
vagy pontatlanságon kapja a hírszerkesztőt, akkor a későbbiekben
más témákban is feltételezni fogja, hogy az adott
médium információi nem megbízhatóak. Ennek
elkerülésére a hírekkel komolyan foglalkozó
adók szakriportereket foglalkoztatnak, akik nemcsak jó
újságírók,
de egy-egy szakterületnek (például az egészségügynek,
repülésnek vagy éppen a parlamenti visznyoknak) is avatott
ismerői.
Gyorsaság. A gyorsaság, pontosság és a fontosság
szempontjai keresztezik egymást. Általános tapasztalat,
hogy bizonyos hírszolgálatok hajlamosak arra, hogy a gyorsaságot
tekintsék elsődlegesnek. Ennek eredménye lehet, hogy
ellenőrizetlen,
vagy valós, de pontatlan információt közölnek
legfeljebb később helyesbítenek.
Ilyen eset volt, amikor a világrádiók egy része
egy amatőr rádiósra hivatkozva (még a nyolcvanas
években) közölte, hogy a Perzsa-Arab öböl fölött
lelőttek egy nyugati utasszállító gépet.
Mint később kiderült, ez nem volt igaz: a szóban forgó
légitársaság minden járata utasaival együtt
épségben megérkezett.
A BBC nem áldozza fel a pontosságot a verseny kedvéért:
a legfontosabb szempont a hitelesség, inkább valamivel később,
de korrekt információt közöl. Ezt az alapelvet fogadja
el a Magyar Rádió is. Az erősödő hírversenyben
azonban mindig nagy nyomás nehezedik a mindenkori szerkesztőre,
hogy elsőként adjon közre egy információt.
Ugyanakkor látni kell, hogy a munka során nincsenek
fekete-fehér
helyzetek, éppen a felelős szerkesztő feladata az ellentétes
szempontok kezelése.
Jogszerűség. Látszólag nyilvánvaló
követelmény, hogy az újságírónak
saját maga és a cég érdekében is ismernie
kell és tiszteletben kell tartania tartania saját országa
törvényeit, valamint annak az államnak a törvényeit,
ahol éppen dolgozik. Egyetlen hitelesnek tartott, komoly adó sem
tűri el, hogy a munkatársa törvényt sértsen.
Érzékenység. Ez a szempont általában a kisebbségi,
illetve bármilyen mássági ügyek kapcsán
kerül elő. A fő szabály, hogy tiszteletben kell tartani
a kulturális, vallási és egyéb sokféleséget,
amely minden társadalomra jellemző.
Ugyanez igaz az emberek magánéletére is hacsak a
köz ügye másképp nem kívánja. Ennek meghatározása
azonban megint csak rendkívül érzékeny kérdés,
és embere válogatja, hogy kinek mi fér bele a közügy
érdekében kategóriába. Az biztos, hogy a nyugati
sajtó sokkal kevésbé hajlamos tekintettel lenni a közszereplők
ilyen értelemben vett egyéni érzékenységére,
mint a hazai. Fogalmazni mindenképpen úgy kell, hogy szavaink
ne sértsék a kisebbségeket, a hátrányos helyzetű
embereket, csoportokat.
Hatékonyság. A BBC és minden maga iránt
igényes adó állandóan magas színvonalú
munkát vár el munkatársaitól. Ennek alapja a megfelelő
szakmai tapasztalat és rutin ez azonban önmagában
soha nem elegendő. A minőségi szerkesztés rendszeres
és folyamatos felkészülést igényel. Ennek feltételeit
(terhelhetőség, munkaidő, beosztás) a jó
menedzsment beépíti a működési rendszerbe. A
rendszeres adáson kívüli felkészülés
mellett szükséges az alkalmankénti, nagyobb lélegzetű
továbbképzések biztosítása is, annak érdekében,
hogy a hírek, hírműsorok szolgáltatása ne
váljon lélektelen rutinfeladattá.
Mindezek az alapelvek azonban csak akkor követhetők, akkor válnak
hatásos eszközévé az újságírói
munkának, ha a hírszerkesztő egy működő
szerkesztőségi rendszerben dolgozhat, ahol megkapja a szükséges
szakmai és háttér támogatást munkájához.
Ehhez is kell egy csapat, még akkor is, ha maga a szerkesztő
formálisan
egyedül dolgozik. Bizonyos kérdésekben, ügyek kezelési
módjában pedig elkerülhetetlen egy egységes szerkesztőségi
álláspont kialakítása, mert az egész intézmény
megítélését rontja, ha a szerkesztőség
különböző tagjai különböző gyakorlatot
követnek.
A Médiakutató szerkesztősége publikációs pályázatot hirdet a következő témákban:
2024
Április "A történelem olyan, mint egy szappanopera." Mátay Mónikával Jamriskó Tamás beszélget.
Március A videójáték ma már nem egy szubkulturális jelenség – Pintér Róbert médiakutató
2022
A Médiakutató Alapítvány fő tevékenységeként immár 24. éve adja ki a Médiakutató folyóiratot. A lap rendszeresen közöl szaktanulmányokat a médiajog,
a médiapolitika, a médiaszociológia és a médiatörténet területéről, számos tanulmánya tananyaggá vált a felsőfokú kommunikáció- és médiaképzésben.
Minden nyomtatásban megjelent tanulmány elérhető honlapunkon (www.mediakutato.hu) is. A szerkesztőség díjazás nélkül, társadalmi munkában dolgozik.
Amennyiben fontosnak tartod a Médiakutató fennmaradását, kérjük, támogasd munkánkat!
A szerkesztőség
Adószámunk: 18687941-2-43
„Szomszédok közt” pódiumbeszélgetés
Kérdez: Bajomi-Lázár Péter Médiakutató
Válaszol: Kovács M. András és Lányi Balázs forgatókönyvíró
Magyar Kommunikációtudományi Társaság
Sajtószabadság Központ (rendszeres tevékenységét források hiányában megszüntette)