A közszolgálati média jövője
A magyarországi közszolgálati televíziók alacsony nézettsége és finanszírozási nezhézségei felvetik a kérdést, hogyan kellene ezeket az intézményeket megreformálni. A Sajtószabadság Központ és a Független Médiaközpont nyilvános beszélgetést rendezett, amelyen a vitavezető Bajomi-Lázár Péter arról faggatatta a meghívott szakembereket, ők hogyan alakítanák át a közmédiát. A 2001. október 30-án tartott beszélgetésen részt vett Győrffy Miklós, a Kodolányi János Főiskola Kommunikáció Tanszékének vezetője, Pekár István, a Duna Televízió elnöke és Tímár János, az Országos Rádió és Televízió testület SZDSZ által jelölt tagja. A vitához hozzászólt Zöldi László sajtókutató, Soós Tibor médiajogász, Szente Péter, a BBC nyugalmazott munkatársa, Bayer Judit médiajogász, Marsovszky Magdaléna kultúrakutató és Kováts Ildikó médiakutató.
Bajomi-Lázár Péter: Köszöntöm vendégeinket.
Mai beszélgetésünknek azért adtuk a BBC vagy
RAI? A közszolgálati média jövője címet,
mert úgy láttuk, Nyugat-Európában a közszolgálati
média hétköznapi gyakorlatának két alternatívája
látszik kikristályosodni: az egyik a politikai kérdésekben
pártatlan és kereskedelmi hirdetéseket nem sugárzó
angol BBC-é, a másik a politikai erők között
felosztott és kommersz műsorokat sugárzó olasz RAI-é.
Nem kérdés, hogy melyik modell áll közelebb a közszolgálatiság
ideáljához, és az sem, hogy a magyar köztévé
melyik modell felé halad.
A köztévé válságáról Nyugat-Európában
azóta beszélnek, amióta megjelentek a kereskedelmi televíziók,
és elcsábították a köztévék nézőit,
megingatták az előfizetési díj legitimitását.
E válsággal foglalkozó kutatók a közmédia
jövőjének három elméleti forgatókönyvét
szokták felvázolni. Az egyik szerint a kereskedelmi tévék
közönségsikere azt jelzi, hogy közszolgálati médiára
nincs szükség, ezért ezeket az intézményeket
be kell zárni. Egy másik álláspont hívei
úgy érvelnek, hogy éppen a kereskedelmi médiumok
sikere miatt kell még nagyobb támogatást nyújtani
a hagyományokat ápoló és alternatív értékeket
felmutató közmédiának. A harmadik felfogás
szerint közszolgálati médiára nincs szükség,
de közszolgálati műsorokra szükség van. Ezek gyártását
valamilyen műsorszolgáltatási alap finanszírozná,
ugyanakkor meg lehetne takarítani az infrastruktúrájukra
fordított kiadásokat. Szóval: mi a teendő a közszolgálati
médiával?
Győrffy Miklós: Péter három lehetséges forgatókönyvet
vázolt föl. Én egy negyediket szeretnék hozzátenni.
Sem arra nem látok esélyt, hogy megszűnjön a közszolgálati
televízió, sem arra, hogy valamelyik kereskedelmi televízió
vegye át a közszolgálati műsorokat. És arra
sem látok lehetőséget, hogy a köztelevíziózás
BBC-szerű útja valósuljon meg Magyarországon. Ezért
mondtam a negyediket: elképzelhetőnek tartom, hogy egy magán
közszolgálati televízió jöjjön létre.
Ma a köztévé az adófizetők pénzéből
működik, de van egy közbenső, újraosztó
szervezet, az állam. Akárhogy is nézzük, az elmúlt
tizenegy évben ez a mindenkori magyar kormány volt. Nagyjából
egyformán működött ez az Antall-kormány, a Boros-kormány,
a Horn-kormány és az Orbán-kormány idején.
Hangsúlyozom: nagyjából, mert az egyik elegánsabban,
finomabban, kevésbé arcátlanul, de tulajdonképpen
ugyanolyan intenzitással és vehemenciával próbálta
a befolyást megszerezni, mint a másik. Ki kell venni az állam
kezéből, ki kell venni a mindenkori kormány kezéből
a köztévét, és semmiképpen nem szabad a kereskedők
kezébe adni. A megoldás talán az volna ez a negyedik
forgatókönyv , ha volnának olyan pénzes csoportok
Magyarországon, amelyek részvénytársaságot
hoznának létre, és a banki kamatokból működtetnének
egy ilyen televíziót.
Tímár János: Én a saját véleményemet
fogom most elmondani, az alapján, amit az elmúlt tíz évben
és ezen belül az ORTT-s tevékenységem során
tapasztaltam. Nekem nincs e pillanatban forgatókönyvem arról,
hogy mi történjen. Az 1996-ban elfogadott médiatörvény
az adott pillanatban a társadalom, a politika reakciója volt a
kialakult helyzetre, arra, hogyan lehet egy monolit média helyén
egy olyan médiapiacot fölépíteni, ahol több kereskedelmi
és közszolgálati szereplő működik. Körülbelül
most van az, amikor először érdemes feldolgozni a médiatörvény
eddigi tapasztalatait. És meg kell vizsgálni azt, hogy mi az,
ami ebből működőképes, és mi az, ami
nem.
A törvény olyan rendszert próbált felépíteni,
amelyben a közmédia egyben piaci szereplő, a kereskedelmi
média pedig közszolgálati szereplő is. Teljesen egyértelműen
fogalmazott a törvény, amikor azt mondta, hogy aki a kereskedelmi
szférában részt vesz, az reklámozhat, ilyen módon
a reklámpiaci verseny részesévé válik. Ugyanakkor
a pályázó országos kereskedelmi televízióknak
is közszolgálati műsorokat kellett vállalniuk. Az első
kérdés az, hogy ez ma mennyire, hogyan működik. Valóban
szereplő-e a kereskedelmi piacon a közszolgálati televízió?
Most már tudjuk, hogy lényegében nem az: hihetetlenül
lecsökkentek a Magyar Televízió reklámbevételei
a korábbi időszakhoz képest. Nagyon fontos lenne azt megnézni,
hogy mi az, amiért a Magyar Televízió nem tud a reklámpiaci
verseny részesévé válni. Túlságosan
könnyen mondják azt, hogy ez egyszerű kérdés:
a közmédia ne reklámozzon. Persze lehet ezt mondani, de akkor
gondoskodnunk kell a megfelelő ellensúlyokról is.
A másik, ugyanehhez kapcsolódó kérdés: sokszor
elhangzik az az észrevétel, hogy nagyon pontatlan megfogalmazások
vannak a törvényben arról, mi a közszolgálat.
Hogy milyen egyszerű lenne, ha ezt megfogalmazná a törvény,
és akkor mindenki tudná, hogy mihez igazítsa a saját
imidzsét. Ez az, amin nem kellene változtatni a médiatörvényben,
ezt nem kell pontosabban definiálni. Azzal viszont szembe kell
nézni,
hogy a kereskedelmi televíziók megjelenésével alapvetően
változott meg a közszolgálatról alkotott elképzelésünk.
Miklós azt mondta, jó lenne kivenni a mindenkori kormány
kezéből a köztévét. Kétséges,
hogy a kormány valaha is megtenné-e ezt. 1992-ben Szilágyi
Sándor írt a Magyar Narancsban egy cikket a közszolgálati
médiáról. Azt írta le, hogy a közszolgálati
médiát azért szeretik a politikusok, mert ingyen lehet
benne szerepelni. Ez az elem ebben a rendszerben sem szűnt meg.
Ezért
kevésbé érzem reálisnak, hogy a politika kivonuljon.
A kérdés inkább az, hogy melyek azok a mechanizmusok, amelyek
mentén ezt a helyzetet kezelni lehet.
És egy zárógondolat, visszakapcsolódva a kialakult
rendszer kérdéséhez. Tartható-e az a rendszer, hogy
egy profitorientált kereskedelmi televíziónak, amely egy
ekkora piacon akar megélni, 40 százalékban közszolgálati
műsort kelljen sugároznia? Az egyik könyvben az a definíció
áll, hogy közszolgálati tévé az, amelyiknek
nincs nézettsége. Ezeket a kérdéseket kellene előbb
átgondolni, és ezután lehet megfogalmazni a lehetséges
forgatókönyveket.
Pekár István: Ha a közszolgálati médiumok
kerülnek szóba, akkor általában elhangzik, hogy válságtünetek
mutatkoznak a környezetükben, és ezek részben a médiatörvényre
vezethetők vissza. A rendszerváltozás után minden
területen elkezdték összeollózni Európa különböző
államainak törvénykönyveiből azokat a részeket,
amelyet a legjobbaknak tartottak. Így volt ez a médiatörvénnyel
is. A médiatörvényt nagyon sokan teljes egészében
rossznak tartják. Én úgy gondolom, nem teljes egészében
rossz, de valóban nagyon sok rossz eleme van. Ezek közé tartozik
például az, hogy a közszolgálati televíziókat
fél-piaci környezetbe helyezte. Reklámozási lehetőségük
van, ugyanakkor korlátozza is ezt a reklámozási lehetőséget.
Például a filmeket nem szakíthatják meg reklámmal.
Amikor a kereskedelmi televíziók megalakultak, a Magyar Televízió
hatalmas, 35 milliárdos költségvetéssel rendelkezett,
roppant, megrendíthetetlen birodalommal bírt. És úgy
gondolta, hogy a kereskedelmi televíziózás eszközeivel
veszi fel a versenyt a kereskedelmi televíziókkal. Néhány
hónapig, talán még évekig úgy látszott,
hogy ez a rendszer működik. Aztán egyszer csak megjelentek
a reklámkorlátozásból fakadó problémák,
a Magyar Televízió pedig képtelen volt a költekezését
visszafogni. És eljött az a pillanat, amikor nem tudott önállóan
megélni. Bizonyos ingatlanjait eladta, hogy azokból fedezze a
köztartozásait. Ez a spirál mindjobban bepörgött,
és az MTV egyre kiszolgáltatottabbá vált. A Duna
Televíziót ez hála Istennek elkerülte,
és részben ez is a médiatörvénynek köszönhető.
Nekünk az a gondunk, hogy jelentősen kevesebb pénzből
próbálunk fenntartani egy olyan csatornát, amelyik naponta
1820 órányi műsort sugároz ugyanannyit,
mint a kereskedelmi csatornák vagy a Magyar Televízió első
csatornája. Hétmilliárdos költségvetésünk
van, ebben benne vannak természetesen a sugárzási díjak
is. A kereskedelmi televíziók 1618 milliárd forintból
gazdálkodnak, a Magyar Televízió pedig 22 milliárdból.
Tehát mondhatni, hogy közel harmadannyi pénzből kell
fenntartanunk ezt a csatornát, miközben európai színvonalú
műsort csinálunk. Gondot jelent nekünk az is, hogy amikor
minket a Magyarok Világszövetsége ajánlásával
1992-ben létrehoztak, akkor az alapító okiratainkban úgy
fogalmazták meg a mi feladatkörünket, hogy a Duna Televízió
műsorát elsősorban a határon túl élő
magyarok számára készíti. Ez magában rejti
azokat a pluszköltségeket, amiket egy Magyarországon sugárzó
televíziónak nem kell felvállalnia. A határon túli
forgatás többe kerül, mint az itthoni. A hírműsorainkhoz
is sokkal alaposabb háttérműsor-rendszert kell létrehozni,
hiszen egy Norvégiában vagy akár csak Erdélyben
élő ember nem érti azokat a társadalmi, gazdasági,
politikai folyamatokat, amelyek Magyarországon vannak, miközben
a híradók csak negyven-ötven másodpercben foglalkoznak
egy-egy témával. Ehhez nekünk különböző
heti és havi magazinműsorok kellenek, amelyek megvilágítják
a hátteret is. Ráadásul a hétmilliárd forintos
költségvetés 1996 óta alig változott. Ennek
az összegnek az alapját ugyanis a médiatörvény
úgy határozta meg, hogy a Duna Televízió a készülék
üzemben tartási díjak 24 százalékából
gazdálkodik, ehhez jön a készülékhasználati
díjat nem fizető nyugdíjasok után járó
állami támogatás, valamint a költségvetés
kifizeti az Antenna Hungáriának járó sugárzási
díjat.
Győrffy Miklós: Mennyi jut nektek évente ebből a készülékhasználati díjból?
Pekár István: 3,5 milliárd. De körülbelül 68 százalékosra becsülik azoknak az arányát, akik befizetik a díjat. Abban az esetben, ha 95 százalékban szednék be a díjat, akkor a Duna Televízió 1,8 milliárd forinttal kapna többet. Nagyon fontosnak tartom,
hogy inkább műsorokat szüntessünk meg, mintsem hogy az eladósodási spirálba kerüljünk, és elveszítsük a függetlenségünket. Egyébként mindig felhozzák velünk szemben, hogy a Duna a magyarországi lakosságnak mindössze 15 százalékához szól, azokhoz, akik a kulturális csatornákat nézik. Az emberek 85 százaléka az akció-krimiket és az álvetélkedőket kedveli, marad nekünk tehát ez a 15 százalék, a színházba, koncertre járók, kulturális eseményeket látogatók, a könyvolvasók köre. Amikor tehát azt mondják, hogy a Dunának körülbelül kettőöt százalékos a közönségrészesedése, akkor ez a 15 százalékhoz viszonyítva is tisztességes arány. Természetesen nem elégedhetünk meg ezzel, de azért úgy gondolom nem kell állandóan erről beszélni, amikor a Dunáról van szó. A határon túli nézők között most készíttettünk egy felmérést. Megállapították, hogy az erdélyi magyarság körében még ma is a Duna a legnézettebb televízió, beleértve a többi magyar nyelvű csatornát, illetve a román csatornákat is. Az is kiderült, hogy például a hírműsoraink nézettsége 70 százalékos a román statisztikai adatok szerint 1,6 milliós magyarság körében. Jártam a közelmúltban Izraelben, ahol hasonló szeretettel fogadtak, mint ahogy Erdélyben. A körülbelül negyedmilliós izraeli magyar nyelvű zsidóság körében bizonyosan van 70-80 ezer ember, aki napi rendszerességgel nézi a Dunát, főként az idősebb korosztály. Nyugat-Európában is valószínűleg kétszázezer főre tehető azoknak a magyaroknak a száma, akik több-kevesebb rendszerességgel nézik a Dunát.Bajomi-Lázár Péter: Abban tehát valamennyien egyetértetek, hogy szükség van önálló közszolgálati csatornákra. Kérdés azonban, hogy hány közszolgálati csatornára van szükség Magyarországon. Most három csatorna van, és mindhárom anyagi nehézségekkel küzd. Nyilvánvaló, hogy a magyar reklámpiac csak korlátozott számban tud televíziócsatornákat eltartani. A kérdésfelvetést az is indokolja, hogy valamennyien egybekötöttétek a politikai függetlenség és a finanszírozás kérdését, mondván, hogy elég pénz nélkül a tévék rászorulnak a kormány támogatására. Tehát: hány közszolgálati csatornára van szükség Magyarországon?
Győrffy Miklós: A köztelevízióknak valóban
részt kell veniük a reklámokért folyó versenyben.
De ebből a kalapból vegyük ki a Duna Televíziót,
mert a határon túl élő magyaroknak szükségük
van egy csatornára. Bizonyos értékek megőrzésében
abszolút a Duna Televízió az első, ez rendben van.
Mégha néha kicsit unalmas is... De ez a kisebbik probléma.
Ott van a Magyar Televízió, amiről semmi jót nem
lehet elmondani. A kérdésedre, hogy hány kell: egy, plusz
a Duna. Ha valaki azt mondja, hogy csináljunk a háromból
egyet, és azt lőjük föl műholdra, hogy Norvégiától
Erdélyig mindenhol nyugodtan lehessen nézni, akkor én azt
mondom, hogy ennek a valószínűsége vagyis
hogy itthon is sokan, és ott is legalább ennyien nézzék
a nullához közelít. Itt is, ott is kevesebben néznék.
Akkor jön a következő lépés, hogy legyen kettő:
maradjon meg a Duna és legyen egy közcsatorna. De hessegessék
el a politikai pártokat a környékéről. A politikusok
azt tanulták, hogy a közszolgálati televízió
az a hely, ahol ingyen lehet beszélni. Az a hely, ahol azt mondanak,
amit akarnak, és még csak össze sem kell szedniük magukat.
Attól sem kell tartaniuk, hogy kellemetlen alakok mindenféle
kérdéseket
tesznek fel. Azt kellene megérteniük, hogy ennek nincs semmi
hozadéka.
Az emberek nem nézik meg, és ha mégis, akkor meglesz a
véleményük róluk.
Tímár János: Ugyanazt mondom, mint az előbb, hogy végig kell gondolni. A Duna Televízió 3,5 milliárdot kap. Ugye a függetlenség alapelve mindenhol az, hogy nem költségvetésből, hanem máshonnan finanszírozzák. A Magyar Televízió esetében 3,5 milliárd az égvilágon semmit nem segítene, semmit nem oldana meg. Kérdés, hogy mennyi pénzre van szükség. A magyar előfizetőktől képtelenség mondjuk 2530 milliárd forintot beszedni. Azt sem lehet komolyan gondolni, hogy a költségvetés adjon pénzt, de a politikusok menjenek innen a fenébe. Az, hogy a költségvetés egyszer csak ki fogja mondani: minden pénzem a tiétek, engem abszolút nem érdekel, hogyan fogjátok fölhasználni, ez a mai politikai rendszerben nem reális.
Bajomi-Lázár Péter: Nem lehetne az előfizetési díjat progresszívvé tenni? Fizessenek többet a gazdagok.
Tímár János: Logikus lenne, ha azt mondaná a politika, a törvény, hogy akkor ez legyen rendes adó. De nem vállalja föl, hogy azért, hogy te szép televízió műsort nézhessél, adót vet ki rád. A politika most nem meri az előfizetést adóként kezelni.
Győrffy Miklós: Érdekli az a köztelevíziót, hogy honnan van az a pénz? Mit számít az, hogy a Magyar Televízió megkapja a beszedett pénzek 40 százalékát? Javított a függetlenségén akár egy százalékot is?
Tímár János: Ha így teszed fel a kérdést, akkor az én válaszom az, hogy nem javított rajta. De ebből nem következik az, hogy nem is érdekes, honnan vannak forrásai a köztelevíziónak.
Pekár István: Véleményem szerint két televízió
kellene Magyarországon, a hozzánk hasonló európai
országokat figyelembe véve. Sok honfitársunk él
a határon túl, őket is megilleti egy televíziós
csatorna. És nem lehet feltenni az országos közszolgálati
csatornát műholdra. A külföldön élő
magyaroknak szükségük van háttérműsorokra,
viszont a hazai politikai csetepaték nem érdeklik őket,
azt sem tudják, hogy kikről van szó.
Azt mondtátok, hogy a médiatörvény rossz. Én
is azt mondom, hogy nagyon is az, de ha nem lenne, akkor még rosszabb
lenne a helyzet. És úgy gondolom, a kuratóriumokra is szükség
van, az ORTT-re is szükség van. A Dunának 31 tagú
a kuratóriuma, a mi esetünkben nyolc határon túli
kurátor is van. A mandátumuk egy évre szól. Általában
tavasszal történik a váltás, még a régi
kuratórium megszavazza a következő év üzleti
tervét, majd az új kuratórium megszavazza az előző
évről szóló beszámolót. A gond tehát
az, hogy egy évig vannak a társadalmi kurátorok, úgy,
hogy nem is ismerik meg az intézményt.
Zöldi László: Péter a bevezetőben úgy fogalmazott, hogy ő három forgatókönyvet ismer. A harmadik az volt, hogy közszolgálati adókra nincs szükség, szükség van viszont közszolgálati műsorokra. Magam sem tudom, hogy ezen az állásponton vagyok-e, de valahányszor meghívnak az ilyen összejövetelekre, és elkezdenek arról
beszélgetni, hogy hány közszolgálati rádióra, televízióra volna szükség, akkor én fölteszem a kezem és megkérdezem: Miért is van szükség közszolgálati rádióra és televízióra? Ez csak egy ijesztgető kérdés, de érdekes következménye szokott lenni a szünetben. Azok a barátaim és kollégáim, akik a közszolgálati rádióban és televízióban dolgoznak, odajönnek hozzám, és megkérdezik tőlem, hogy miért akarom az egzisztenciájukat tönkretenni. Magyarországon van most néhány ezer szakember, akinek az érdekét az szolgálja, hogy legyen közszolgálati rádió és legyen közszolgálati televízió. Én ezt emberileg megértem, és nagyon szomorú volnék, ha akaratlanul is hozzájárulnék ahhoz, hogy tönkremenjen az egzisztenciájuk.Soós Tibor: Ezt a gondolatmenetet folytatva reagálnék
a médiumok közötti átjárhatóság
kérdésére. A sajtószabadság szempontjából
egyáltalán nem tartom szerencsésnek azt a helyzetet, hogy
Magyarországon az elektronikus médiát a jogilag lényegében
kontrollálhatatlan Panaszbizottságnál is be lehet panaszolni,
a nyomtatott sajtónak pedig megmaradtak az 1986-os sajtótörvényben
szabályozott különböző bírósági
eljárások, amelyek ugyanakkor megvannak az elektronikus médiánál
is. Az elektronikus újságírásban dolgozó
tehát kétszeres figyelem nyugodtan mondhatni: ellenőrzés
alatt áll.
Ülünk itt néhányan a teremben, akik valamikor tanítottuk
és képviseltük azt az ideát, hogy a társadalmi
demokrácia csak a hatalmi ágak egyensúlyára és
a parlament ellenőrző tevékenységére épülhet,
ami azt jelenti, némileg leegyszerűsítve, hogy a parlament
megválasztja a maga kormányát. Ma pontosan tudjuk, hogy
a gyakorlati működés úgy zajlik, hogy a kormányoknak
van parlamentjük. Ez nem magyar sajátosság. A 20. század
második fele óta jól megfigyelhető, hogy a kormány
a maga parlamenti többségével keresztülviszi az akaratát,
és ténylegesen nem a parlament ellenőrzi a kormányt.
Magyarországon jogilag az a helyzet, hogy a médiatörvény
szerint a kormánynak nincs köze a Magyar Televízióhoz,
azt az Országgyűlés ellenőrzi, attól kap mindent.
A gyakorlati helyzet pedig az, hogy ami 1989 óta történik,
az a mindenkori kormány akaratát tükrözi. Emiatt lehet
reális a beszélgetés címe, azaz mindig oda jutunk
vissza, hogy a gazdasági függetlenség alkotói függetlenséget
és szellemi értéket eredményez-e. Az ember erre
a kérdésre azzal tudja elkenni a választ, hogy a televíziózás
komolyabb dolog annál, hogy a televíziósokra lehetne bízni.
Elnézést, a jelenlévők mindig kivételek.
Az a probléma, hogy a közszolgálati televíziós
függetlenség évtizedeken át azt jelentette: a közszolgálati
televíziósokat nem érdeklik a költségek, mert
nem az ő feladatuk, hogy előteremtsék azokat, akik pedig
adják, azok általában politikai ellenszolgáltatást,
befolyást igényelnek cserébe.
Felmerült a médiatörvény megalkotásának
időszakában az gondolat, hogy a kereskedelmi műsorszolgáltatókat
tegyük valahogyan érdekeltté abban, hogy bizonyos közszolgálati
funkciókat ellássanak, és hogy ez nem is áll távol
tőlük. Ezek a vállalások egyelőre nyögvenyelősen
ugyan, de a televíziós műsorszolgáltatók esetében
teljesülnek. A médiumok között legyen átjárhatóság,
az tehát, hogy az a fajta arisztokratikus elkülönültség,
ami most a televíziók és a rádiózás
között van, mindenképpen feloldandó. Hasonlóképpen
higgadtan kellene kezelni azt az ájulásszerű izgalmat és
felfokozott érdeklődést is, ahogyan ma az internet
s az általa biztosítható tartalomszolgáltatás
szerepe egyrészt a sajtószabadság megvalósításában
ad reményeket, másrészt észre kell venni azon hatalmi
reflexek újjászületését is, amelyek a tiltások
és
Szente Péter: Három dolgot szeretnék mondani. A
sajtótermékektől
nem várjuk el, hogy politikailag kiegyensúlyozottak legyenek.
Ha az elektronikus médiában is meg akarjuk valósítani
azt a szisztémát, ami a sajtóban van, akkor egyrészt
el kell fogadnunk azt is, hogy feltehetőleg a legkülönbözőbb
politikai irányzatok sajátítanák ki a lapokat
különben ugyanazt az ORTT Panaszbizottságot és hasonló
mechanizmusokat kellene alkalmaznunk, és akkor már nagyon
eltávolodtunk
a sajtótól. Másrészt föl kell tételeznünk,
hogy kialakul a minőségi újságírásnak
megfelelő elektronikus médium, amiről egyáltalán
nem vagyok meggyőződve. Angliában a minőségi
sajtótermékek, például a Times ára többszöröse
a Mirror árának. Ez akkor az elektronikus médiában
is így lesz? Szerintem a közszolgálatot nem hozhatjuk ebbe
a helyzetbe.
Elhangzott egy másik, nagyon érdekes javaslat is: mi lenne, ha
egy közmédium privát pénzből jönne létre?
Én biztos másik országban élek, mint te, Miklós,
és én el nem tudom képzelni, hogy te nálam sokkal
naivabb lennél. De nekem úgy tűnik, hogy abban a pillanatban,
amikor Magyarországon megjelenik a kereskedelmi pénz, az valamelyik
párthoz kötődve jelenik meg, és nem olyan patrícius-pénz
lesz, ami minden politikától irtózik, és nem kapcsolódik
pártokhoz. Meg tudnád nevezni azokat a kereskedelmi csoportokat,
amelyek ebbe pénzt raknának, és függetlenek az egyik
vagy a másik nagy párttól?
A harmadik dolog, amit mondani szeretnék: itt mindenki egyetért
abban, hogy minden lehetséges, csak a BBC-modell nem az, ezért
jobb, ha el is felejtjük a BBC-t. Ezzel nekem egyetlen problémám
van, az, ami a mai találkozónak a fő címe is, hogy
tudniillik BBC vagy RAI? Akkor melyik modell legyen? A RAI-ról
tudjuk,
hogy csupán névleg közszolgálat, ha az ember bekapcsolja,
még a magyar kereskedelmi televíziókkal összehasonlítva
is a bornírtság elképesztő szintjét üti
meg. Lényegében szépségversenyt mutatnak reggeltől
estig. Ezt én nem nevezném közszolgálatnak. Abban
a pillanatban viszont, amikor elsoroljuk, hogy mi mindent értünk
közszolgálaton, akkor pontosan azokat a dolgokat mondjuk, amelyek
a BBC definícióját is alkotják: pártatlan
és objektív politikai tájékoztatás, a művészetek,
a tudományok és a kultúra műsorra tűzése.
Azt mondjátok, ezek nem relevánsak Magyarországon, mert
nem megvalósíthatók. De azért felejtsük el
őket, mert nem tudjuk megcsinálni, vagy azért, mert nincs
rájuk szükség, vagy pedig azért, mert tudunk jobb
megoldást?
Győrffy Miklós: A politikai kiegyensúlyozottság nagyon fontos elv, és hozzátartozik a közszolgálat mítoszához, ez teljesen rendjén van. De próbáljuk meg belátni, hogy ez itt nem megy. Itt ez így is, úgy is el fog sorvadni, teljesen jelentéktelenné válik. Nem tudni, hogy mikor látja be a politikai elit, hogy ez olyan játékszer, ami folyton felsérti a kezét, piszkos lesz tőle, nem sok öröme van benne, és még sok pénzbe is kerül...
Szente Péter: Miklós, ha ez így van, akkor jó, rendben van. De akkor miért nem lehet gondolkodni egyáltalán? Még egy másik variáció van, amelyik azt mondja, hogy nem kell angolokat idehozni, az angol közönséget pláne nem lehet idehozni (mellékesen: a BBC nézettsége és hallgatottsága egyébként 40 százalék fölött van, úgyhogy ott nincs probléma a közönséggel, sőt a Lengyel Televíziónak, a közszolgálati televíziónak is több mint 50 százalékos a nézettsége). De miért nem lehet elképzelni egy olyat legalább annyi politikai realitással, mint a te patrícius, privát ötleted , hogy legyen egy olyan megállapodás, amelyben azt mondjuk: jó, rendben van, nem fogjuk a BBC-modellt száz százalékig megvalósítani, de vannak olyan technikák, amelyeket érdemes komolyan venni, és amelyeket eddig soha senki Magyarországon még nem próbált ki. Hát miért nem állítunk föl egy olyan modellt, amelynek racionális alapja van, és arról szól, hogyan lehetne a közmédiát úgy felügyelni, hogy az ne politikai felügyelet legyen, de mégiscsak valamilyen felügyelet? Szerintem ezek technikai kérdések, amelyek megoldhatóak, ha megvan hozzá a politikai akarat. Ha igazad van, és a játék tényleg nem működik, akkor előbb-utóbb megteremtődhet egy olyan helyzet, amikor a politikusok azt mondják, hogy mégiscsak kellene egy normális köztévé ha másért nem, azért, mert Európában megkövetelik. Az Európai Unióban nem lehet azt mondani, hogy nálunk nincs közszolgálati média. Most ismét bele kell tenni a jelenlegi MTV-be néhány milliárdot. Miért nem kezdjük inkább elölről, és csinálunk egy olyat, amelyik működőképes?
Győrffy Miklós: Nincs közünk ehhez a dologhoz. Tudod jól, egy ember megmondja, hogy nem szavaznak még egyszer a kuratóriumokról, egy olyan ügyben, ami kihúzhatná a méregfogát ennek a dolognak. Csak azt kéne mondania, hogy szavazzunk még egyszer. És nem
Bajomi-Lázár Péter: Azt hiszem, annyit azért tehetünk, hogy igyekszünk különböző fórumokon napirenden tartani a kérdést.
Bayer Judit: Az ORTT egyik tagja úgy fogalmazott, hogy aki megszerzi a médiát, az elveszíti a választásokat. A politikusok mégis újra és újra vehemens kísérleteket tettek arra, hogy megszerezzék és szócsőként használják a médiát. Nálunk a közszolgálati televíziónak nincs olyan szerkesztői önállósága, hogy nemet mondhatna egy felülről jövő parancsnak. Itt tehát főként a politikai akarat hiányzik. Az itt folyó vita is két kérdés körül forog. Arról, hogy mi a közszolgálatiság, tartalmilag mitől közszolgálati egy televízió. És arról, hogy hogyan működtethető a televízió, ki felügyelje és hogyan pénzeljék. Ezt a két kérdést érdemes lenne külön tárgyalni.
Győrffy Miklós: Ahhoz, hogy egy politikus szócsőnek,
ingyenfórumnak tekintse a közmédiát, két fél
szükséges. A másik az, aki ezekben az intézményekben
elvállalja ezt a szerepet. Ilyen mindig akad. És persze kell egy
olyan közvélemény, civil világ, amely ezt zokszó
nélkül, egy hang, pisszenés nélkül eltűri.
Ebben az országban él vagy három és félmillió
olyan választó, akinek fogalma nincs arról, hogy mi volt
az a Tocsik-ügy, hogy ki az a Kaya Ibrahim, hogy mi az a Dunaferr. Ez
itt
a probléma. Aszerint szavaz, hogy milyen nyakkendője van, vagy
megsimogatta-e a kisgyerekeket, és azt mondta-e nekik, hogy helyes
kis
gyerekek vagytok. Más nem érdekli az embereket. Mindenkinek van
távirányítója, addig kapcsolgat, amíg nem
talál olyan műsort, ahol nem kell gondolkodni.
Bajomi-Lázár Péter: Az emberek nemcsak a Tocsik-ügyről nem tudnak, de a csonka kuratóriumokról sem: a Sajtószabadság Központ felmérése szerint közel 80 százalékuk még nem hallott róluk.
Marsovszky Magdaléna: Három dologra szeretnék kitérni. Egyrészt Pekár úr említette a Duna Televízióval kapcsolatban, hogy sok tanakodás folyik arról, ki milyen műsort néz a külföldi magyarok közül. Én most nemcsak a magyarságról beszélek, mert ugye nemcsak a magyarokról van szó, hanem azokról is, akik Magyarország iránt érdeklődnek. Merem állítani, hogy nemcsak arra kíváncsiak, amit a Duna TV nekik összeállít, hanem a véres valóságra is. Véleményem szerint ha készülne felmérés arról, hogy mit szeretnének nézni a külföldiek, abból kiderülne, hogy biztos
nagyon jó a magyar nyelv ápolása, de ugyanolyan érdekesek a parlamenti viták, meg az, hogy ténylegesen mi folyik Magyarországon. Szerintem tehát nem nagyon kell különbséget tenni a Magyarországon élők meg a külföldiek között.Pekár István: Egyetértek, valóban szükség van a véres valóság bemutatására. De ezt ki kell egészíteniük a háttérműsoroknak.
Kováts Ildikó: Nemrégen az ORTT csináltatott egy
felmérést, közvéleménykutatást, amelynek
az egyik kérdése az volt, hogy az emberek mit értenek
közszolgáltatáson.
Bár a kérdéseket nem én fogalmaztam meg, úgy
adódott, hogy én dolgoztam fel őket. Remélem, nem
sértem a megbízó érdekeit, ha néhány
általános eredményt itt elmondok. Az emberek valójában
nem tudják, hogy mi az a közszolgálatiság, túlnyomó
többségük tautologikus válaszokat adott, olyanokat,
hogy hát, amelyik a közt szolgálja, vagy a régi tévé.
Ugyanakkor a releváns választ adók talán 80 százaléka
az informálás feladatát hangsúlyozta, azt, hogy
a média objektívan tájékoztassa az embereket. Alig
néhányan említették a nemzeti kultúrát,
a tradíciók őrzésének feladatát. Ezen
túl pedig néhányan nem tartalmi kritériumot határoztak
meg a közszolgálatiságot illetően: állami televízió,
nem reklámokból él, meg hogy nem kereskedelmi jellegű.
A közszolgálati műsorszórás fogalma tehát
nem a hétköznapi emberek, a köznép kategóriája.
És most áttérnék a közszolgálatiság
egy másik megközelítésére. Az Európai
Unióban is sokat foglalkoznak a kérdéssel. Az egyik probléma
az, hogy a technikai konvergencia miatt egyre nehezebb elválasztani
egymástól
az egyes információs piacokat. Nehéz azt mondani, hogy
ez audivizonális szolgáltatás, az pedig nem az. A különböző
szolgáltatásokra pedig különböző szabályok
vonatkoznak. Az egyik dokumentumban, amelyik megragadta a figyelmemet,
az állt,
hogy a közszolgálat kérdését ketté kellene
választani. A közszolgálatnak van egy terjesztési
aspektusa: a közszolgálat fogalmának része, hogy kiket
kell, hogy elérjen a műsor. Például, hogy egy adott
területen mindenkihez el kell juttatni az információt, műsort.
Vagy hogy speciális csoportokhoz, célközönséghez
kell eljuttatni. Ha a hatékonyságot is figyelembe vesszük,
tudnunk kell, hogy a különböző társadalmi csoportokat
különböző eszközökkel lehet leghatékonyabban
elérni. Nem biztos, hogy ugyanazzal az eszközzel, sőt inkább
az a bizonyos, hogy különbözőekkel. Lesznek olyan csoportok,
amelyeket az interneten keresztül lehet legjobban megközelíteni,
lesznek, akiket a tévén, rádión, vagy éppen
a kisbírón keresztül. Ha az információ tartalmát
ideiglenesen zárójelbe tesszük, vagy adottnak vesszük,
akkor piackonform módon pályázatot írhatunk ki arra,
hogy melyik szolgáltató vagy szolgáltatócsoport
milyen feltételekkel hajlandó a közszolgálati információkat
eljuttatni a célcsoportokhoz. Természetesen azt is meg kell
határozni,
hogy a társadalom mivel hajlandó támogatni a nem nyereséges
terjesztést.
A közszolgálatiság másik aspektusa a nagy- vagy
célközönségekhez
eljuttatni kívánt információ kérdése.
Ehhez viszont pontosan kell tudni azt, hogy milyen információkat
tartunk közszolgálatinak. Sőt, újabb kérdés
merül fel: kik azok az ágensek, akik tevékenysége
alapvetően közszolgáltatásnak minősül,
és joggal tartanak igényt arra, hogy a velük, tevékenységükkel
kapcsolatos információk mint közszolgálati információk
jelenjenek meg? És ezzel visszajutottunk az eredeti problémához,
hogy meg kell-e pontosabban határozni a közszolgálatiság
tartalmát. Attól tartok, ma már a társadalom pluralizálódása
következtében nem lesz konszenzus abban a kérdésben,
hogy mi minősül közszolgálatnak. Ráadásul
a társadalom, mely megismerte az információk hatalmát,
és sokkal többet tud az információ, a nyilvánosság
és az érdekérvényesítés kapcsolatárol
a public relations-re gondolok itt nem bízza az
újságírókra
a közszolgálatiság meghatározását. A
közszolgálatból a köz az, ami problematikus.
Melyik az a köz, melyek azok a közösségek,
amelyeket prefelálnunk kell? Csak néhány jelentősebb
problémát említenék itt meg:
Régebben a közszolgálatiság szempontjából
nagyjából egyenlőségjelet tettek a nemzet, az országban
élő állampolgárok és a társadalmi
munkamegosztás, vagy a piac szereplői közé. Többé-kevésbé
a nemzetállam tagjaival azonosították őket, azzal
a népességgel, mely az ország határain belül
élt. A globalizációval szétcsúsztak ezek
a kategóriák, és nincs olyan egységes rendező
elv, mely egy hierarchiába állítaná őket.
És talán nincs is rá szükség.
Világossá vált, hogy különbözőképpen
artikulálják a társadalmat, és különbözőképpen
viszonyulnak az országokhoz, melyeken belül például
a közszolgálatiság értelmeződik, illetve megszerveződik.
Kiderült, vagyis inkább tudatosult, hogy az egyes országokon
belül nem egy nemzet van, hanem kisebbségek is vannak, és
a nemzet sem ér véget az ország határainál.
A nemzet, vagy nemzetiség(ek) az egyik nagy köz,
közösségtípus.
Ezek számára a nemzeti vagy kisebbségi kultúra fenntartása
identitásuk szempontjából erősen közérdeknek
minősül. De nemcsak a nemzetiségekről van szó
a civil társadalom szerveződése szintén egyre
erősebben függetlenedik az országhatártól.
És a vallásos közösségekről még
nem is beszéltem.
A korábban alapvetően nemzeti munkamegosztás és
nemzeti piac globalizálódásával a termelő,
de méginkább a fogyasztói csoportoknak szinte semmi közük
nincs az országhatárokhoz, az azokon belül folyó vagy
szerveződő kommunikációhoz. Vannak viszont védendő
érdekeik, a fogyasztóvédelem például igazán
közérdeknek minősíthető. És nem szabad
eltekinteni a nagy piaci szereplőknek azoktól a törekvéseitől,
hogy sajátos közösségekké kívánják
szervezni fogyasztóikat, az azonos cikkek fogyasztásához
kötött ideológiákon keresztül.
A harmadik entitás a politikai állam az állampolgáraival.
A közszolgálat egyik feladata, hogy olyan tájékoztatást
nyújtson, mely a demokrácia fennmaradását biztosítja
ez is közérdek, minden állampolgár érdeke.
Ebből a szempontból fontos, hogy a közszolgálati tájékoztatás
hogyan tükrözi az ország politikai struktúráját,
milyen a választási rendszer, a tájékoztatás
mennyire felel ennek meg, mennyire támogatjuk az állampolgárokat
abban, hogy releváns információk alapján döntsenek,
vagy ellenőrizzék a hatalmat stb. A közszolgálatnak
ez az aspektusa esik egybe az országhatárokkal is, és a
politikai szereplők azok, akik leginkább befolyásolni próbálják
és tudják az országon belül megszervezett kommunikációt.
Ugyanakkor a demokrácia értelmezése sem kötődik
kizárólag csak államokhoz gondoljunk például
az Európai Unióval kapcsolatos problémákra.
A közszolgálati információ tartalmának meghatározásakor
tehát lehet, hogy még egy lépést vissza kell lépni,
és azokat az ágenseket is meg kell határozni, akik tevékenysége,
működése közszolgálatinak minősíthető.
És lehet, hogy ezeknek a nyilvánosságra lépését
kell segíteni. De ez már egy másik logika.
2024
Április "A történelem olyan, mint egy szappanopera." Mátay Mónikával Jamriskó Tamás beszélget.
Március A videójáték ma már nem egy szubkulturális jelenség – Pintér Róbert médiakutató
2022
A Médiakutató Alapítvány fő tevékenységeként immár 24. éve adja ki a Médiakutató folyóiratot. A lap rendszeresen közöl szaktanulmányokat a médiajog,
a médiapolitika, a médiaszociológia és a médiatörténet területéről, számos tanulmánya tananyaggá vált a felsőfokú kommunikáció- és médiaképzésben.
Minden nyomtatásban megjelent tanulmány elérhető honlapunkon (www.mediakutato.hu) is. A szerkesztőség díjazás nélkül, társadalmi munkában dolgozik.
Amennyiben fontosnak tartod a Médiakutató fennmaradását, kérjük, támogasd munkánkat!
A szerkesztőség
Adószámunk: 18687941-2-43
„Szomszédok közt” pódiumbeszélgetés
Kérdez: Bajomi-Lázár Péter Médiakutató
Válaszol: Kovács M. András és Lányi Balázs forgatókönyvíró
Magyar Kommunikációtudományi Társaság
Sajtószabadság Központ (rendszeres tevékenységét források hiányában megszüntette)