Az alábbi tanulmányban a mediális kommunikációval foglalkozó tantárgyak történeti gyökereit igyekszünk felkutatni azzal a szándékkal, hogy megértsük a magyar médiaoktatás jelenlegi állapotáig vezető folyamatokat. Noha a kezdetben filmoktatásnak nevezett tantervi blokk szinte egyidős magával a filmmel, a dolgozat kiindulási pontja 1960, amikor az első dokumentumok megjelentek a témáról, majd a filmesztétika a közoktatás részévé vált. Az anyaggyűjtést a 2000-ben megjelent Kerettantervvel zártuk le. A nemzetközi médiaoktatási tendenciák összegzése és a magyar fejlődés leírása mellett a dolgozat fő célja a magyar modell értelmezése.
Bevezetés
A tömegmédia termékeivel nem felnőttként találkozunk
először. Ezért az iskolának mint szocializációs
tényezőnek nagy figyelmet kell fordítania arra, hogy a
tanulókat a média használatára és értésére
nevelje. Ez egyfelől azért tűnik nehéz feladatnak,
mert több területen hiányoznak azok az alapkutatások,
amelyekre az iskolai tananyagokat mint kiérlelt tudáselemeket
építeni lehetne, másfelől ezek a tartalmak alig
iskolásíthatók, mert egyszerűen ellenállnak
a didaktikai szándékú rendszerezésnek. Ráadásul
mintha a mai iskolától idegen készségekről
lenne szó, amelyek hihetetlenül gyorsan változó ismeretanyaghoz
kapcsolódnak. Kell tehát egy új tantárgy, amelynek
a legtágabb elnevezése ez lehetne: elektronikus
környezetismeret.
Ebben a tanulmányban ennek a korszerű és nagyon szükséges
tantárgynak a történeti gyökereit igyekszünk felkutatni
azzal a szándékkal, hogy megértsük azokat a folyamatokat,
amelyek a magyar médiaoktatás jelenlegi állapotáig
elvezettek.
Ha a kezdeteket vizsgáljuk, nem beszélhetünk médiaismeretről,
hiszen könnyen belátható, hogy valódi médiakultúrával
sem rendelkeztünk. Kezdetben volt a filmesztétika a maga elitista
megközelítésével és az irodalomból kölcsönzött
fogalomkészletével. Mégis azt kell mondanunk, hogy ez a
tantárgykezdemény a mai médiaoktatás elődje
az alábbiakban részletesen szó lesz erről.
Noha a filmoktatás szinte egyidős magával a filmmel, a
mi kiindulási pontunk 1960, amikor az első dokumentumok megjelentek
a témáról, majd a filmesztétika a tanterv részévé
vált. Jelen összefoglalás anyaggyűjtését
a 2000-ben megjelent Kerettantervvel zártuk le. Ez utóbbival csak
annyiban foglalkozunk, amennyiben feltehetőleg bizonyos ideig
meghatározza
az oktatást, de az iskolai munkára gyakorolt hatásának
elemzéséhez távlatra és tapasztalatokra van szükség.
Érdeklődésünket ezúttal a közoktatásra
összpontosítjuk, benne egyrészt a rendszerszerű, központi
intézkedésekkel és tantervvel megjelenő programokra,
másrészt a folyamatosan jelenlevő egyedi megoldásokra,
amelyek mindig szoros kapcsolatban álltak az előzőkkel.
A dolgozat egészében a mozgóképoktatás fogalmát
úgy értelmezzük, mint magáról a mozgóképről
való tanítást-tanulást.
Nem foglalkozunk tehát azokkal a pedagógiai elképzelésekkel,
amelyek a mozgóképet szemléltetőeszközként
fogják fel a legkülönbözőbb nevelési célok
elérése érdekében. Dolgozatunkban a mozgókép
az oktatás tartalmaként, nem pedig segédanyagként
szerepel.
Tanulmányunk a kultúra egy sajátos szeletének az
iskolában való megjelenésével foglalkozik. Arra
keressük a választ, hogy a fentiekben megjelölt időszakban
miként változott a tantárgy jellege és anyaga, a
téma hogyan illeszkedett be az oktatás egészébe.
A filmesztétikától a médiaismeretig végigkövethető,
különféle elnevezésekkel és tartalmakkal megjelenő
tantervi blokkot a dolgozatban a mozgóképoktatás névvel
jelöljük ezt az összefoglalónak szánt elnevezést
használjuk a dolog számos változatára. Az elnevezés
megmutatja azt, ami valamennyi kezdeményezésben közös:
a filmmel, az audiovizuális eszközöket igénybe vevő
közlési eszközökkel, valamint a legtágabb értelemben
vett kommunikációval foglalkozó tárgy(ak) sorsát
követjük végig.
A címben foglalt médiaoktatás tehát egyszerre jelöl szűkebb és tágabb területet annál, amit a tanulmányban ténylegesen vizsgálunk. Ez vonatkozik a nemzetközi és a magyar helyzetre is: egyfelől többször említjük majd, hogy a hasonló pedagógiai programok bizonyos időszakokban kizárólag a filmet tárgyalták, továbbá számos program nem érinti a média világának több lényeges vonatkozását. Másfelől vannak olyan programok is, amelyek általános kommunikációelméleti alapozásúak, és a tömegmédiumokat csupán a közlés egyik eszközének tekintik.
Reményeink szerint azonban nem csupán a mozgóképoktatás pályája rajzolódik ki a szövegünkben, hiszen a pedagógiai innovációk sorsának, az oktatás tartalmi fejlesztésének, végső soron a társadalmi modernizáció folyamatának a kérdéseire kell majd kitérnünk. Éppen ez tűnik a téma legizgalmasabb vetületének. Hogyan alakulhat át a társadalom egyik részrendszerének, az oktatásnak a képe más, az iskolán kívüli folyamatok hatására? Honnan indulnak el a modernizációs törekvések? Melyek azok a politikai akaratok, amelyek ezeket a folyamatokat serkentik, és melyek azok, amelyek fékezik? Mi a szerepe mindebben az oktatásirányításnak, a helyi hatalom szerveinek és magának az iskolának mint intézménynek? Ezek a legfontosabb kérdések, amelyeket fel kell tennünk. Megpróbáljuk továbbá leírni az oktatás legfontosabb szereplőinek a pedagógusoknak és a tanulóknak a megújulási folyamatokban elfoglalt helyét.
Az alábbiakban sajátos tantárgytörténet rajzolódik ki, annak törekvéseink szerint számos előfeltevésével és következtetésével. Az időrendet mint szemléleti módot és mint az anyag elrendezésének elvét a dolgozatban kétszer is érvényesítjük: a hazai és a nemzetközi folyamatok megrajzolásakor. Az elemzés fő célja a magyar modell értelmezése. A történeti metszetekben végzett kutatásokat a jelen megértésének szándékával használjuk, tehát szövegünknek van egy szinkron vonulata is.
A mozgóképoktatás a világban: nemzetközi kitekintés
Az összehasonlító szemléletű kutatásoknak azzal a problémával kell szembenézniük, hogy az adott jelenség különböző összefüggésekben és értelmezésben jelenik meg a világ különböző országaiban. Jelen fejezetünkben egyensúlyba kell hoznunk a mozgóképoktatás nemzetközi és magyar felfogását, ha ugyanis az első kerül előtérbe, akkor elveszíthetjük a hazai helyzet értelmezéséhez szükséges látószöget, az utóbbi dominanciája pedig azzal fenyeget, hogy csupán a magyar megítélésből fontos hozadékokat vizsgáljuk.
A mozgóképoktatás nemzetközi trendjei az UNESCO kutatásai és ajánlásai alapján alakultak ki.1 Ez utóbbiakat Sirkka Mikkinen finn szerző foglalta a tanterv műfajának megfelelő rendszerbe (Mikkinen 1978). Mikkinen általános curriculuma négy területet különít el:
(a) a kommunikáció története,
(b) a tömegkommunikáció szövegeinek előállítása,
(c) a tömegkommunikációs üzenetek tartalma,
(d) a tömegkommunikáció hatásai.
Látni fogjuk, hogy ez a curriculum szűkebb merítési bázist képvisel a mindenkori magyar mozgóképoktatásnál, hiszen nálunk folyamatosan jelen van a tömegtájékoztatás tartalmai mellett az oktatásnak egy másik vonulata is, ez pedig a film. Nemzetközi körképünket ezért a fenti alapvetésnél szélesebb alapról végezzük abból a meggondolásból, hogy a magyar modell leírásakor figyelembe vehessük a magyarral rokonságot mutató gyakorlatokat. Megközelítésünkkel reményeink szerint egyszerre szemléltethetjük a nemzetközi folyamatok és a magyar fejlődés sajátosságait.
Az elsődleges forrásokat a megfelelő nyelven, a másodlagosakat magyarul adjuk meg. A fejezet anyagául a személyes tapasztalatokon kívül több, kéziratban levő feldolgozás, valamint országjelentés szolgált, ez utóbbiak egy része elektronikus forrásból származik. Hasonlóképpen nyertünk információkat a megfelelő országok oktatási minisztériumainak honlapjairól. A fejezetben nem mindenütt jelezzük a felhasznált forrást, mert ez több esetben rendkívül megterhelné a szöveget. Ahol nem utalunk az adott irodalomra, ott ezek azonosítása a hivatkozások jegyzékéből a tárgyalt országok alapján elvégezhető.
Valamennyi országgal kapcsolatban igyekszünk azokat a vonásokat
kiemelni, amelyek tanulmányozásának lehetnek hozadékai
a magyar oktatás fejlesztésében, hiszen mozgóképoktatásunkban
máris tapasztalhatók a továbblépésnek azok
az elemei, amelyeket éppen a megismert külföldi példák
serkentettek.
A világban megjelenő mozgóképoktatási gyakorlatot
három szempont alapján értékeljük. (1.) A mozgóképoktatás
elméleti alapjai. (2.) Mi az adott program célrendszerének
jellegadó eleme, azaz milyen nevelési célokra
használják
a mozgóképet? (3.) A mozgóképoktatás milyen
módon és milyen mértékben integrálódott
az adott ország közoktatásába?
Valamennyi ország mozgóképoktatása ennek a három elemnek az együttesével írható le, hiszen látni fogjuk, hogy azonos elméleti bázisról induló formák más és más pedagógiai célrendszer szolgálatába állítják a mozgóképet, különböző feltételek között és logikával ágyazódtak be a közoktatás egészébe. Nagy eltérések mutatkoznak az egyes szövetségi államok, régiók, területek, iskolatípusok és iskolák között az országokon belül, ezért minden ország esetében tendenciákról beszélhetünk csupán.
A mozgóképoktatások elméleti háttere
Ami a mozgóképoktatások elméleti hátterét
illeti, alapvetően két modellt különíthetünk
el: a társadalomtudományi-szociológiai és a
jelelméleti-esztétikai
megközelítést.
A társadalomtudományi-szociológiai vonulat a mozgóképet
mint szocializációs ágenst vizsgálja. Az ilyen alapokra
épített programokban fontos a televízió és
a film mintaadó szerepe, erőteljes vonulatot képez a
médiareprezentáció
kérdése, a multikulturalitás mint jelenség. A mediális
kommunikáció társadalmi meghatározottságának
előtérbe helyezése azzal jár, hogy a programok a
szövegeket elsősorban nem nyelvi, hanem szociológiai szempontból
vizsgálják. Ezzel függ össze a tömegkultúra
nagyobbsúlya az elitkultúrával szemben. Ezt a modellt követi
elsősorban az angol, illetve a walesi és az északír
iskola, ahol a film mint művészet például ma már
nem található meg a nemzeti alaptantantervben.
Az angol, valamint a walesi és az északír közoktatásban érvényes nemzeti tantervi alap 1989 óta tartalmazza a mozgóképet. A mozgóképoktatás körül tevékenykedő, nyomásgyakorló csoportok tagjai arra az álláspontra helyezkedtek, hogy a tárgyat a közoktatásba a legkönnyebben úgy tudják bevinni, hogy egy meglévő tantárgyra telepítik rá. Erre a legalkalmasabbnak az anyanyelv mutatkozott, tehát a mozgóképet az angol alaptanterv English curriculumában találjuk. Ezt a formát jelöli az angol szóhasználat a media education kifejezéssel.
A tanterv értelmében a diákoknak tisztában kell lenniük a nyomtatott és az elektronikus média megjelenési formáival. Minden tanulónak fejlesztenie kell a médiaszövegekkel és médiaintézményekkel kapcsolatos kritikai szemléletét, vagyis képesnek kell lennie az elemzésre és az értékelésre (Primary Media Education 1989: 5). A 78. évfolyamban már lehetőség van arra, hogy valaki válassza a tárgyat, ez körülbelül heti két órát jelent. A tárgy rendszerszerűen csak a középfokú oktatásba integrálódott, ott azonban több életkorban és formában is megjelenik. A tanulók a tárgyat már a mi fogalmaink szerinti 910. évfolyamon felvehetik, és tizenhat éves korukig ebből több modult kötelezően el kell végezniük. A média a 16. életévükig kötelező anyanyelvi GCSE vizsga része. Vannak a GCSE vizsgának szabadon választható tantárgyai is, ezek egyike lehet a média. Ennek a magasabb szintű, specializált, választható formának az elnevezése media studies. A tárgy vizsgája egy hat elemből álló portfolió, amely esszéket, story boardokat, marketingfeladatokat, saját befogadásvizsgálatok eredményeit, valamint önállóan előállított mozgóképes anyagokat tartalmaz. A vizsgának hasonló változatát találjuk a magyar anyagokban, a bevezetésre kerülő úgynevezett projektvizsga rendszerében (Részletes vizsgakövetelmények 2000).
A diákok mintegy harmada továbblép az úgynevezett 16+ oktatásba, amely A level fokozatú vizsgával zárul. Az A level vizsga követelményeit kétévenként sillabuszokkal határozzák meg a területi elven működő vizsgabizottságok. A sillabuszok tartalmazzák a vizsga lehetséges témáit, a feladatok típusait és ezek megoldásának formáit.
Andrew Hart, az angol mozgóképoktatás egyik legjelentősebb személyisége a következő kérdésekkel foglalja össze az oktatás lényegét: A médiaoktatás hogyan illeszkedik a létező tantervbe? Milyen tantervi kérdéseket vet fel a médiaoktatás? Mi a szerepük a sajátos elveknek és nyelvhasználatnak? Mi a helye a gyakorlati munkának és ennek milyen a viszonya az elmélethez? Hogyan teremthetők meg az értékelés megfelelő formái? (Hart 1991: 11).
Az angol közoktatás egyébként gyakorta vitatott
kimenet-szabályozásával
összefüggésben nem használnak tankönyvet, hanem
a vizsgaközpontok sillabuszai jelentik a legfontosabb
tájékozódási
forrást a tanár és a diák számára.
Az oktatási segédanyagok kibocsátásának súlypontja
kívül van az oktatás állami rendszerén, amennyiben
ebben a munkában tudományos intézetek és közalapítványok
vállalnak szerepet. Közülük a legfontosabb a Brit Filmintézet
Oktatási Csoportja, a Film Education című kiadványsorozatot
is megjelentető, társadalmi alapon létrejött szervezet,
valamint az English & Media Centre. Külön figyelmet igényel
az a filmajánló lista, amelynek szerkesztési szempontjai
nagymértékben eltérnek a hazánkban készült
hasonló listákétól. A filmek felsorolásából
hiányzik számos, nálunk megkerülhetetlennek ítélt
film, szerepel azonban a multikulturalitás, a különféle
társadalmi csoportok médiaképviselete jegyében például
Spike Lee, Ken Loach vagy Abbas Kiarostami. A Magyarországon
forgalomban
levő hasonló lista a filmtörténeti korszakok, nemzeti
filmgyártások, filmkészítői attitűdök
és műfajok kiegyensúlyozott megjelenítésére
törekszik számos más, a magyar mozgóképoktatásban
meggyökeresedett szempont figyelembevételével (Hartai 1998:
129134). Az angol rendszer fényében a magyar
mozgóképoktatásról
azt is elmondhatjuk, hogy nálunk erőteljesebb a törekvés
a tananyag koherenciájának megteremtésére, bizonyos
teljesség kialakítására. Ez bizonyára nem
független a magyar iskola sajátos expanzív jellegétől,
az iskolának attól a továbbra is élő szándékától,
hogy a tanulókat és a társadalmat minél inkább
a hatása alá vonja. Angliában a tananyag összeállítása
során nem szempont, hogy az adott tantárgy teljes és konzekvens
képet nyújtson a látómezejébe került
jelenségekről.
Az angol mozgóképoktatás rendszere nagy hatással
volt a világ több országának oktatására,
ez leginkább a programok tartalmában, illetve a
társadalomismerettel
való erős kapcsolatában jelentkezik. Az angol fejlesztésű
anyagok nemzeti változatait megtaláljuk a skandináv országokban,
Svájcban, Ausztriában, Szlovéniában, Spanyolországban,
Bulgáriában, továbbá Indiában és a
dél-amerikai országokban, különösen Argentínában.
Finnországban 1994-től az Oktatás Nemzeti Alapja című
dokumentum Kommunikáció fejezetében találjuk
a mozgóképoktatást. Az angol rendszerhez hasonlóan
itt is az anyanyelvi oktatásban szerepel a téma, amelynek
legfontosabb
tartalma a médiaüzenetek értelmezése.
Norvégiában a Norvég Nemzeti Tanterv 1997-től tartalmazza kereszttantervi elemként a médiát, amit szintén anyanyelvi tanárok tanítanak. Az oktatás tartalmának két sajátos mozzanatát emeljük ki: az egyik a skandináv országok közötti kommunikáció fejlesztésének határozott szándéka, a másik pedig a nyomtatott sajtó mint hangsúlyos téma a mozgóképoktatáson belül.
Svájcban az oktatás federális alapokon szerveződik, mind a 26 kantonnak saját curriculuma van. A mozgókép mindenütt kereszttantervi (tantárgyak feletti) tartalomként jelenik meg, és a hagyományos tantárgyakba (anyanyelv, történelem, művészetek, politikai nevelés) ágyazódik, a befogadó tárgyak óraszámának öttíz százalékában. Az oktatás különböző fokain találjuk meg, így az Ober- és Realschule szintjén, a Sekundarschuleben és a gimnáziumokban. Néhány régióban saját projekteket indítottak: a személyiség és a közösség, az ember és környezete és hasonló címekkel. Ahol azonban van érdeklődő tanár, ott a tanulók önálló tárgyként is választhatják a mozgóképet. A zürichi régió tanterveiben külön beszélnek például vizuális műveltségről és számítógépes műveltségről.
Ausztriában a népiskolák első osztályától
kezdve az érettségiig foglalkoznak mozgóképpel.
A Medienpädagogik, Medienkunde, Medieneinsatz elnevezésű
terület
oktatásának több formája létezik. Ezek közül
a legelterjedtebbet a nemzeti tanterv kereszttantervi tartalmai
szabályozzák.
A médianevelés a következő kereszttantervi fogalmak
mellett kapott helyet: a férfi-női szerepekre való nevelés,
politikai nevelés, a közúti közlekedésre való
nevelés. A Hauptschule és az úgynevezett általánosan
képző iskolák tanterveiben a gyakorlati médiamunka
és a film választható tantárgyként szerepel.
Gyakoriak a projekt formában megvalósuló tanulói
munkák.
Az új szlovén kilenc évfolyamos iskolában Médianevelés
elnevezésű, választható tantárgyat terveznek
meghonosítani az egész országban. A tantárgy tantervének
szerzői az egy évtizede önállósult ország
tömegtájékoztatásának helyzetéből
indulnak ki, ami azért tanulságos, mert Szlovénia esetében
tapasztaljuk a társadalmi helyzet és a nevelés közötti
kapcsolat megteremtésének legerősebb szándékát.
A tankönyveket és iskolai segédanyagokat is jegyző
Karmen ErjavecZala Volèiè szerzőpáros így
fogalmaz egyik cikkében: Ha a szlovén médiumok nem
töltik be közösségi funkcióikat a társadalomban,
és ha a médiakultúra nem válik alapvető emberi
tudássá, akkor a társadalom életében való
részvételünk az illúziók világába
távolodik (ErjavecVolèiè 1998). A
mozgóképoktatás
tehát a részvételi demokrácia megteremtéséért
folytatott küzdelem egyik színtere Szlovéniában. Kiemelnénk
továbbá azt is, hogy Szlovéniában Ausztriához
hasonlóan sajátosan kapcsolódik össze az iskolaszerkezet
átalakítása és a mozgóképoktatás
bevezetése.
A tömegközlés túlsúlya jellemző az Amerikai
Egyesült Államokban működő programok többségére
is.
A mozgóképoktatás elméleti hátterének
jelelméleti-esztétikai vonulatán alapuló programokban
elsősorban művészileg formált szövegek kerülnek
a tanórákra. Ezeket a mozgóképes nyelv, a tér-
és időszervezés, a vágástechnika, a dramaturgiai
fogások, a színészi játék szempontjából
elemzik. Nagy hangsúlyt kap a műfajok kérdése. Jellemzően
film-túlsúlyos rendszerekről van szó, szemben a
tömegkommunikációval. Az angolnál erősebb ennek
a felfogásnak a jelenléte a skót rendszerben, ahol a mozgókép
a művészeti tárgyak között szerepel. Van hasonló
vonulata az orosz, továbbá a lengyel, a francia és a belgiumi
vallon mozgóképoktatásnak is.
Skóciában az 514 éves korosztály iskoláztatását
szabályozó nemzeti curriculum szinte valamennyi kereszttantervi
szempontja tartalmaz mozgóképpel összefüggő elemeket.
A kereszttantervi területek közül szempontunkból a legfontosabb
a médianevelés, a kezdeményezőképességgel
kapcsolatos készségek (amelyeknek különös szerepük
van a médiaoktatásban), az információs technológiák,
valamint a faji megkülönböztetés elleni fellépés
területe. A műveltségi területek közül az úgynevezett
kifejező művészetek terület tartalmazza a mozgóképet.
A hat alaptémával (a nyelvvel, a narratívával, a
műfajokkal, az intézményekkel, a közönséggel
és a reprezentációval) a tanterv által biztosított
20 százaléknyi szabad órasávban foglalkoznak. Az
oktatásban az elektronikus média és a nyomtatott sajtó,
valamint a tömegfilm kapja a legjelentősebb szerepet.
A szláv nyelvterületen az orosz mozgóképoktatás tekinthet vissza a legnagyobb hagyományokra. A húszas évektől kezdve vállal részt a filmoktatásban az ODSZK (Obscsesztvo druzej szovjetszkovo kino A szovjet film barátainak társasága). 2000-ben jött létre az Asszociacija kinoobrazovanyija i megyiapedagogiki (Szövetség a filmoktatásért és a médiapedagógiáért). A szervezetek felsorolása egyrészt jelzi, hogy az orosz mozgóképoktatásban jelentős szerepet vállal a filmes szakma. Másrészt láthatjuk a tárgynak a magyarhoz hasonló alakulását a filmoktatástól a médiapedagógiáig.
Oroszországban a diákok két módon tanulhatják a mozgóképet. Van egyrészt egy elvileg kötelező, kereszttantervi alapozásúnak nevezhető tárgy, másrészt többféle választható stúdium. Az előbbi nem érinti az ország minden tanulóját.
A kinoobrazovanyije (filmoktatás) fogalmát az egyik szerző
a következőképpen határozta meg: A filmoktatás
a személyiség alakításának és fejlesztésének
folyamata a filmművészet eszközeivel és anyagán.
Célja egyrészt a képernyővel való kommunikáció
kultúrája, valamint a kommunikációs képességek,
az elemzés és értelmezés készségei
formálása; másrészt az önkifejezés különböző
eszközeinek elsajátítása a mozitechnika segítségével
(Fjodorov1999: 7). Ennek megfelelően az oktatási programok
tartalmazzák
a filmelmélet alapjait, a mozgóképes műfajokat, a
filmet mint szociokulturális jelenséget. A gyakorlati munka
filmetűdök
készítését jelenti.
Láthatjuk, hogy a tömegtájékoztatás kisebb
súlyt kap az oktatásban ez az orosz szerzők szerint
az ország médiapiacának kialakulatlanságával
függ össze. Amíg tehát az évszázados hagyományokkal
rendelkező polgári társadalmakban a média oktatása
a helyi társadalom erős önérvényesítő
törekvéseire és a kulturális szimbolizáció
tagolt szerkezeteire épülhet, addig a monolit berendezkedést
nemrégiben lebontó társadalmakban az oktatás nem
rendelkezik hasonló kiindulási alappal.
A nevelési célok
A nevelési célok három típusát különíthetjük
el.
(1) Az elsőt a felzárkóztató szándék
jellemzi, amely együtt jár a társadalmi esélyegyenlőség
megteremtésének, a leszakadók segítésének,
a szólásszabadság megteremtésének gondolatával.
Ezt demokratikusszocializáló modellnek nevezhetjük.
A legjobb példa erre Argentína, ahol a társadalom demokratikus
átalakításában szánnak szerepet a médiának,
illetve a mozgóképoktatásnak. Ez a program tehát
a tömegkommunikáció eszközeinek üzeneteit értő
polgárokat kíván nevelni, akik egyéni érdekérvényesítésük
során felhasználják az iskolában elsajátított
kommunikációs készségeket, és ismereteik
birtokában részt vesznek a helyi társadalom tevékenységében.
Végső soron tehát egy társadalmi modernizációs
folyamatról van szó, amelyet segíthet az oktatás
minőségének és hatékonyságának
növelése. Az iskolai nevelés fejlesztésének
és a tanári munka professzionalizálódásának
egyik legfontosabb színtere az argentin források szerint a
mozgóképoktatás.
Ilyesfajta tendenciákat tapasztalunk a skót rendszerben, amely
nagy szerepet szán a médiának és a médiával
való iskolai ismerkedésnek az egyéni vállalkozásokban,
a kezdeményezőkészség kialakításában.
A skót anyagokban felbukkan ezen kívül a hasonló tantárgyak
munkahelyteremtő szerepe is. Az Amerikai Egyesült Államokban
a médiát számos iskolában alkalmazzák terápiás
célokra. Sajátos feladatokat szánnak a mozgóképnek
Olaszországban, amennyiben a tantárgy nevelési céljai
között szerepel az egészségnevelés.
Az argentin médiaoktatás három, egymással összefüggő forrásból táplálkozik. Az első az argentin társadalom tagoltságának felismerése, a társadalmi egyenlőtlenségek vizsgálatának szándéka. A második annak a hatásnak az iskola életébe való bevonása, amelyet a televízió gyakorol a befogadók ismereteire és életvezetési gyakorlatára. A harmadik az angol mozgóképoktatással kapcsolatban idézett célrendszer, amely az argentin mozgóképoktatás alapját is képezi. Elsősorban Len Masterman nevét kell említenünk, aki az UNESCO munkatársaként dolgozott a latin-amerikai országban. Argentína és Anglia mozgóképoktatása tehát hasonló elméleti háttérrel rendelkezik (Bényei 2000).
Argentínán belül is jelentősek a különbségek a médiaoktatás gyakorlatában. A legfigyelemreméltóbb kísérletet Buenos Aires országnyi városában találjuk, ahol a Buenos Airesi Városi önkormányzat Oktatási Csoportja és az Oktatási Minisztérium az UNESCO támogatásával 1998-ban indította el nemzetközi érdeklődést kiváltó programját. A program kezdetén 34 iskolában gyakorlati megközelítéssel kezdték el a médiamunkát: a gyerekek iskolaújságot és rádióműsort szerkesztettek, faliújságot írtak, később saját videóanyagokat állítottak össze. 1998-ra a program 200 iskolában 47 ezer gyereket érintett, akiknek döntő többsége hátrányos helyzetű volt. A mintegy húszfős szervezőgárda nem csupán az iskolai tevékenységgel foglalkozik, hanem a tanárok képzésével is. A továbbképzések a pedagógust mint médiafogyasztót vezetik be a médiaüzenetek elemzésébe, az óravezetés új módszertani eljárásaiba. Az argentin tapasztalatok szerint a hagyományos, frontális munkára és az ismeretközlésre épülő tanárszerepek éppen a mozgóképoktatás hatására alakultak át.
(2) A nevelési célok második típusát az a több ország curriculumában megjelenő szándék alkotja, amely a médiaértést, a mozgókép adekvát olvasását és használatát, a mozgóképi szövegek közötti értő válogatást helyezi a középpontba. Ez összefügg a mozgókép azon funkciójával, hogy megjelenítse a kisebbségek képviselőit, a más kultúrákat és szokásokat. Ez a modell érvényesülhet a rendkívül kiterjedt médiapiaccal rendelkező országokban, de néhány olyan országban is, ahol éppen az az oktatás célja, hogy megtanítsa a gyerekeket az ellenőrizetlenül burjánzó médiaszövegek értelmezésére. A médiaértésinek nevezhető modell Angliában, Skóciában, az Egyesült Államokban jelenik meg. Ilyen célkitűzést látunk továbbá a szlovén, az osztrák, a svájci, továbbá a lengyel tantervekben, valamint a belgiumi flamand anyagokban.
Az Amerikai Egyesült Államok médiaoktatását
az jellemzi, hogy a különböző államok, sőt
még az egyes intézmények között is nagyok a különbségek
a tárgynak a tantervben való megjelenésében. Jelentősek
az eltérések abban, hogy ez az iskoláztatás melyik
szintjére terjed ki, hiszen számos helyen már az óvodában
elkezdődnek a hasonló foglalkozások. A közoktatásba
leginkább Texas és Kalifornia államban integrálódott
be a mozgókép. A tárgy az alábbi formában
jelenik meg: anyanyelvbe integráltan, a kommunikációs művészetek
között, a társadalomismeret részeként, az egészség-
és táplálkozástanban. Vannak továbbá
olyan intézmények is, amelyekben a média önálló
tárgy. Ezekre a programokra az a jellemző, hogy egyszerre
tartalmazzák
a nyomtatott és elektronikus sajtó témáit, a médiaszövegek
értékelését és létrehozását.
A tantárgy hazai öndefiníciója szempontjából
figyelemreméltó, hogy a szerzők szerint nem sorolhatók
a mozgóképoktatással foglalkozó programok közé
azok, amelyek kizárólag az újságírást
vagy az internet használatát tartalmazzák. A mozgóképoktatási
programok közös sajátossága, hogy a média kritikai
megközelítésére akarnak nevelni, szélesíteni
kívánják a tanulók vizuális műveltségét,
és nagymértékben építenek a tanulók
személyes állásfoglalására.
Kaliforniában a következőképpen fogalmazzák
meg a médiaoktatás tartalmát: A diákok értékelik,
meghatározzák és megvédik pozíciójukat
a médiának az amerikai politikai életre gyakorolt befolyásával
kapcsolatban, a következő viszonylatokban: (1) a szabad és
felelős sajtó jelentése, (2) az elektronikus, a műsorszórással
terjesztett, a nyomtatott média és az internet mint kommunikációs
eszközök az amerikai politikában és (3) hogyan használják
az állami hivatalnokok a médiát az állampolgárokkal
folytatott kommunikációban és a közvélemény
formálásában (idézi Bényei 2000). Láthatjuk,
hogy a program a médiának az állampolgárok életében
elfoglalt szerepére, azaz a médiaértésre helyezi
a hangsúlyt.
Belgium flamand nyelvű iskoláiban 1999-től folyik
mozgóképoktatás.
Flandria több mint 900 iskolájában a média kereszttantervi
témaként van jelen a nemzeti tanterv zenével foglalkozó
fejezetében. A nyelvoktatásban, valamint az úgynevezett
élettudományok és az egzakt tudományok oktatásában
használják fel a médiával kapcsolatos ismereteket.
Lengyelországban a filmklubos programok keretein belül kezdődött meg a filmes oktatás. A DKF (Dyskusyjny Klub Filmowy Filmes Vitaklub) mozgalomnak olyan elindítói voltak a hatvanas évek közepén, mint Krzysztof Zanussi és Krzysztof Kieslowski. A filmklubok erőteljes ellenzéki tartalmakat is magukban hordoztak, ezért az iskolai filmoktatásra a hatalom a kezdetektől gyanakvással tekintett.
A három képzési szakaszra osztott, kilenc évfolyamos kötelező oktatást ma Az általános képzés alapprogramja szabályozza. Az alapprogramban a mozgóképoktatás tartalmai az olvasói és médianevelés elnevezésű területben találhatók, amely általános médiaelméleti megközelítésű terület, hiszen a nyomtatott médiumokon kívül magában foglalja az elektronikus médiumokat és a kultúra átadásásának olyan intézményeit is, mint a múzeum. Ebből a szempontból a lengyel modell némiképp hasonló a magyar Nat-3 megoldásához. Az olvasói és médianevelés az úgynevezett ösvények között található az alábbi területek mellett: egészségnevelés, környezeti nevelés, valamint társadalmi nevelés, amely utóbbinak a második képzési szakaszban három része van: családi életre nevelés, regionális nevelés és hazafias nevelés. A mozgóképoktatás tehát Lengyelországban is kereszttantervi terület.
(3) A nevelési célok harmadik, művelődéstörténeti
típusát a művészetelméleti és művészettörténeti
ismeretek átadásának szándéka határozza
meg. Ilyen részben az orosz, az osztrák és a francia rendszer.
Általában jellemző, hogy a társadalomtudományiszociológiai
megközelítés mint elméleti kiindulás, valamint
a médiaértési modell mint pedagógiai berendezkedés
tisztábban jelentkezik, azaz az ilyen típusba sorolható
rendszerek kizárják egyfelől a jelelméleti-esztétikai
teóriákat, másfelől a művelődéstörténeti
tartalmakat. Ez fordítva nem érvényes, azaz a
jelelméletiesztétikai
tendenciájú rendszerek hajlamosak a reprezentációs
színezetre, illetve a művelődéstörténeti
típus magában foglalhat demokratikusszocializáló,
valamint médiaértési elemeket.
A mozgóképoktatás helye a közoktatásban
A mozgóképoktatásnak a közoktatásba való beágyazottsága szerint két típusról beszélhetünk, vannak továbbá átmeneti, illetve értelmezhetetlen, kategóriáinkkal nem leírható rendszerek.
(1) A közoktatásba integrált mozgóképoktatást valósítják meg Angliában, Észak-Írországban, Walesben, Skóciában, az Amerikai Egyesült Államok néhány államában, Belgium flamand iskoláiban, Svájcban, Finnországban és Norvégiában. A modell összefügg az országban a nemzeti tantervi alap létezésével, hiszen ahol van ilyen, és tartalmaz mozgóképet, ott a mozgóképoktatás rendszerszerűnek nevezhető. Néhány országban az anyanyelven belül foglalkoznak mozgóképpel, másutt külön tantárgyként szerepel, megint másutt kereszttantervi anyagként; előfordul a három forma együttes jelenléte is.
(2) Akcionista-mozgalmár rendszereknek nevezhetjük azokat a
médiaoktatásokat,
amelyekben meghatározó szerepet játszanak a nem állami
intézmények és a civilszervezetek. Délutáni
programokról, szabadidős projektekről van szó. Hasonló
módon érik el a gyerekeket Argentínában, Indiában
és Nigériában.
A világ mozgóképoktatásának egyik legérdekesebb
projektjéről számol be egy indiai internetes honlap. Az
Abhivyakti (Média a fejlődésért) projekt a kommunikáció
demokratizálódásáért jött létre,
azaz szorosan kapcsolódik az indiai társadalom legégetőbb
problémáihoz. A projekt egyik terméke az Igaz mesék
című televíziós magazin, amelynek jelszava így
hangzik: Mi nem a médiát támadjuk, de ellenezzük,
hogy uralkodjék felettünk! A projektnek saját újságja
van hasonló című anyagokkal: A média kirekesztő
természetének vizsgálata a BBC példáján,
A világ haldokló nyelvei, A családon
belüli nemi erőszak mint az indiai társadalom rákfenéje,
A gyerekek képi reprezentációja a médiában,
India stratégiája az információs technológiák
kapcsán.
Láthatjuk, hogy felzárkóztató szándékú
programról van szó, amelynek a fő célja a helyi
társadalom erősítése, a társadalmi rétegek
közötti különbségek növekedési ütemének
fékezése.
Hasonló, a médiahasználat és a kommunikáció
demokratizálódását célzó programokat
találunk a Távol-Keleten és Afrikában. Indonéziában
a szólásszabadság kiszélesítését
tartják szem előtt az iskolai kísérletek. Nigériában
a gyerekeknek szóló műsorok foglalkoznak például
a média nemi szocializációs hatásaival. Különösen
megerősödött a média szerepe és ennek nyomán
iskolai jelenléte a Dél-Afrikai Köztársaságban,
ahol az apartheid-rendszer alól felszabaduló ország közoktatási
szakemberei felismerték a média társadalmi nyilvánosságot
erősítő szerepét.
Kevert típust képvisel az USA. Nem sorolható egyik modellbe
sem Spanyolország, ahol az iskolák döntésétől
függ a mozgóképoktatás bevezetése. Fogalmainkkal
nem írható le az orosz modell, hiszen egyrészt nem beszélhetünk
nemzeti curriculumról, másrészt a mozgókép
elvileg kötelező valamennyi iskolában. Szlovéniában
szintén bevezetés előtt áll a mozgóképoktatás.
Lengyelországban és Franciaországban a filmklubos módszerek
jelenlétét rögzíthetjük.
Külön kell említenünk Németországot, ahol
ugyan nem létezik az egész országra érvényes
nemzeti tantervi alap, de 1985-től a mozgóképoktatást
egy szervezésre, kutatásra és a tapasztalatok terjesztésére
alakult országos bizottság hangolja össze. Ez a bizottság
indította el az oktatást 16 szövetségi államban.
Az ajánlások csupán közös kiindulást adtak
az egyes államokban folyó oktatásnak, a tárgy integrációja
különböző módon ment végbe.
Mozgóképoktatás Magyarországon: a kezdetektől a kerettantervekig
Vázlat a tantárgy történetéről
A magyar oktatási rendszer korán felismerte az audiovizuális kultúra jelentőségét. 1962-ben, némileg elébe vágva a tárgy tantervi szinten való megjelenésének, de valószínűleg az előzetes tájékozódás igényével a magyar nyelv és irodalom írásbeli érettségi tételei közé az oktatási főhatóság képviselői beiktatják a következő választható címet: A film (a rádió, a televízió) szerepe a művészi élmény felkeltésében, az irodalmi alkotások népszerűsítésében. Ahogy a tétel megfogalmazásából kitűnik, erősen kísért a film képes irodalomként való értelmezése. A mozgókép- és médiaoktatás bevezetésével és az oktatásban betöltött szerepével kapcsolatban az egyik szerző így fogalmaz: Nincs példa Európában arra, hogy a film valamely iskolatípusban egységes tantervvel közismereti tárgyként szerepeljen (Honffy 1972). Az iskola a filmoktatás bevezetésével azokra a filmtörténeti jelentőségű eseményekre reagált, amelyek nyomán a film immár az egyetemes művészettörténet része lett. A mozgókép társadalmi funkcióváltozásáról beszélhetünk, hiszen a film a hatvanas évek első felére nem függetlenül technikai lehetőségeinek szélesedésétől a társadalmi jelenségek érzékeny és plasztikus ábrázolásának eszköze lett. Ilyen értelemben a filmművészet nagykorúsodása hozta meg azt, hogy a mozgókép a közgondolkodás részeként meghatározza a korszerű műveltségről alkotott képet. Az iskola világának kultúrafogalmához tartozik azonban, hogy ekkoriban szinte kizárólag a szerzői film került be a tantervekbe. A mindenkori tankönyvek tartalmának elemzése során rámutatunk majd a filmes kánonok változásainak az iskolai tananyagokra gyakorolt hatására. A korabeli dokumentumokból kiolvasható, hogy a filmoktatás a kezdetektől fogva annak az egyébként alig megvalósuló törekvésnek volt az úttörője, hogy az iskolai oktatás egésze szakítson a historizálólexikális berendezkedéssel.
Az 196465-ös tanévben öt gimnázium első
osztályában kezdődött meg a kísérlet
Bölcs István munkafüzetei alapján. 1965-ben jelent meg
az a Tanterv és Utasítás, amely a film rendszerszerű
iskolai megjelenését lehetővé tette. Az 196566-os
tanévben az ország 64 középiskolájának
első osztályában mintegy 12 ezer tanuló kezdte meg
filmesztétikai tanulmányait. 1969-ben érettségiztek
először olyan diákok, akik a középiskola mind
a négy osztályában tanultak filmesztétikát.
A hatvanas évek végére nyilvánvalóvá
vált, hogy a rendszer működésképtelen. Évi
fél tucat órában lehetetlen filmesztétikát
tanulni és tanítani, megoldhatatlan feladat elé állította
a pedagógusokat továbbá az iskolai technikai bázis
kiépítése és a szemléltetőeszközök
beszerzése. Az iskolák többségében megszűnt
vagy formálissá vált a filmes képzés, hiszen
évente egy-két film közös megtekintésében
merült ki. A tanárok túlterheltek és nem eléggé
képzettek, a magyarórák anyaga a filmesztétika nélkül
is rendkívül zsúfolt olvashatjuk az ebben az időszakban
megjelent anyagokban. Az 1978-as tantervi reformmal tulajdonképpen ez
a helyzet konzerválódott, hiszen lényeges változásról
nem beszélhetünk sem a filmes rész szemléletében,
sem megfogalmazásában. A mozgókép a tanterv és
az oktatásirányítás, sőt bizonyos szinten
a társadalmi berendezkedés legitimitási válságának
áldozata: köztudott, hogy bizonyos célkitűzések
és tananyagok szerepeltek a tantervben, de az iskolák többségében
ezeket az előírásokat nem tartották be.
Az oktatási gyakorlat sajátos megkettőződésének
jegyében a nyolcvanas évek elejétől a filmoktatás
hangsúlyai is áttevődtek a választhatóságra,
hiszen a mozgókép az ekkoriban egyre nagyobb teret nyerő
fakultatív oktatás egyik része lett. A gazdagon burjánzó
fakultációs programok nyomán kialakult a pedagógiai
tevékenységek második, szürke gazdasága,
amelyhez az ellenőrzési mechanizmus és gyakorlat gyengesége
miatt a központ nehezen fért hozzá.
Az 1995 őszén elfogadott Nemzeti alaptanterv új fejezetet nyitott az iskoláztatás szabályozásában azzal, hogy többpólusú tantervi szabályozást előlegezett meg (Nat 1995: 18). A Nat megjelenése ugyanakkor fordulatot jelentett a mozgóképoktatás történetében is, hiszen a témakör Mozgóképkultúra és médiaismeret elnevezéssel a Művészetek műveltségi területének része lett, és ezzel megteremtődött a lehetőség a mozgókép kötelező, órarendszerű oktatására.
Némiképp a Nat által megjelenített törekvések felülírásának szándéka hozta létre a Kerettanterv tervezetét, amelyben szintén szerepel a mozgókép, és amellyel szintén foglalkozunk a továbbiakban (Kerettantervi rendelet 2000).
A rendszeres, pedagógiai alapozású, az iskola világán belül folyó magyar mozgókép- és médiaoktatás történetét öt szakaszra tagolhatjuk. Az első szakasz 1957-ben kezdődik az első filmklubok megalakulásával, és 1965-ig tart, amikor a központi tanterv első ízben írja elő a film oktatását a középiskoláknak. A második szakaszt az 1965-ös tanterv határozza meg, és 1978-ig tart, a következő tanterv megjelenéséig. 1965-től 1978-ig a mozgóképoktatás filmesztétika néven a magyar nyelv és irodalom keretében folyik. A harmadik szakaszt 1978-tól a nyolcvanas évek elejéig számolhatjuk, ekkor filmoktatásról beszélnek, ami tulajdonképpen az előző korszak gyakorlatának megújítását jelenti. Az 1978-as tanterv a nyolcvanas évek elejére fokozatosan elveszti legitimitását, ekkorra az iskolákban gyakorlatilag megszűnik a mozgóképoktatás. A negyedik szakasz a nyolcvanas évek elejétől 1995-ig az alternatív helyi megoldások, kísérletek jegyében zajlik. A jelenség nem független az országban tapasztalható politikai helyzettől, hiszen az oktatásirányítás decentralizálódásáról beszélhetünk. Az ötödik szakaszt az 1995-ben elfogadott Nemzeti alaptanterv határozza meg. Az oktatás közös nemzeti alapját tartalmazó dokumentumban a terület elnevezése Mozgóképkultúra és médiaismeret. 2000 nyarán jelent meg a Kerettanterv, amelyben Médiakultúra vagy Mozgókép- és médiaismeret szerepel.
Az oktatás törvényi háttere
A mozgóképoktatásra vonatkozó első rendelkezést 1960-ban adták ki. A hetvenes évek közepétől folyamatosan jelennek meg azok a rendelkezések, amelyek a központi szabályozás gyengülését, és a helyi, iskolai kezdeményezések és pedagógiai programok térhódítását mutatják. Nagy jelentősége van az 1985-ös oktatási törvénynek, amelyben a szakértők a 19. századi magyar liberális hagyományok újraéledését látják. A kilencvenes években megkezdődött az állam iskolaalapítási és -fenntartási monopóliumának lebontása, valamint ezzel összefüggésben az iskolák és nevelési programok közötti versenyhelyzet kialakulása. Ez a folyamat egy időleges visszalépés után (a rendszerváltás utáni első, konzervatív többségű parlament által megalkotott 1993-as oktatási törvény) is zajlik. Az 1996-ban módosított közoktatási törvény legfontosabb pontjai az iskolahasználók szerveződési mozgásterét bővítik. 1998-ban, a második konzervatív kormány idején fogadták el az új módosított törvényt, amelynek szempontunkból lényeges elemei a következők: a Kerettanterv mint folyamatszabályozási eszköz bevezetése; rendelkezés az értékelési és vizsgaközpontoknak mint a kimenetszabályozás intézményeinek felállításáról; a minőségbiztosítás eljárásainak meghonosítása a nevelőmunka területén.
A központi és a helyi tantervek
A magyar oktatási rendszerben a tárgyalt időszakban kétfajta
tanterv szabályozta a nevelőmunkát. Az 1965-ös és
az 1978-as egyközpontú tanterv. Ebben a két tantervben a
mozgóképnek ugyan külön óraszáma van,
de a tárgy minden szempontból a magyar nyelv és irodalom
céljai alá rendelődik.
Hosszú viták után egy 1995-ös kormányrendelet
mellékleteként jelent meg a Nemzeti alaptanterv, amely
kétpólusú-többszintű
szabályozást valósít meg (Nat 1995: 720).
Az előbbi kifejezés a központi (nemzeti) és a helyi
tanterv egyensúlyára, az utóbbi pedig a nemzeti tantervhez
kapcsolódó, az alapján készült tantervi ajánlások
egymásra épülésére mutat rá.
A magyar NAT-ban a Mozgóképkultúra és médiaismeret
elnevezésű fejezet a tíz műveltségi terület
egyikében, a Művészetekben szerepel. A Mozgóképkultúra
és médiaismeret összefüggésbe hozható
a Nat több kereszttantervi területével. A NAT az iskoláztatás
78910. évfolyamára írja elő a
Mozgóképkultúra és médiaismeretet.
Óraszámokat a dokumentum nem tartalmaz, csupán a javasolt
óraszámok egyes műveltségi területekre vonatkozó
százalékos arányait. (Szíjártó 1996).
A NAT elfogadása óta eltelt öt évben kialakult a helyi
tantervek piaca, hiszen a dokumentum tág teret enged a helyi
elképzeléseknek.
A minősített tantervek az Országos Közoktatási
Intézet honlapján megtekinthetőek. A helyi tantervek több
szempontú elemzése alapján azt mondhatjuk, hogy három
alaptípusuk létezik: az elsőt a film-tulsúly és
az esztétikai megközelítés, a másodikat a média
nagyobb aránya és a társadalomelméleti-reprezentációs
szemlélet, a harmadikat pedig a médiaszövegek előállításának
gyakorlati szempontjai jellemzik. Ez a kép nagyban meghatározza
a magyar modell jellegét, amennyiben arra a megközelítések
viszonylagos egyensúlya jellemző. A Kerettanterv a 8., valamint
a 11. és a 12. évfolyamra írja elő a tantárgy
oktatását.
A taneszközök
A taneszközök közül az alábbiakat emelhetjük
ki. Nyomtatott eszközök: tankönyvek; oktatástechnikai
eszközök: iskolatelevíziós adások, videófelvételek
és multimédiás anyagok.
A mozgóképoktatás magyarországi története
során a középiskolai tankönyveknek három generációja
jelent meg, ismerünk továbbá több, általános
iskolásoknak készült tankönyvet.
Jelenleg az iskolák többségében Hartai László
és Muhi Klára Mozgóképkultúra és médiaismeret
1218 éveseknek című tankönyvét használják.
A tankönyv a NAT előírásait meghaladva a 712.
évfolyamra készült, modulrendszerben feldolgozható
anyagot tartalmaz. Típusát tekintve az első két
tankönyvvel ellentétben (azok a tantervet kifejtő, illetve
a tantervet követő anyagok voltak) tantervet variáló
tankönyv (lásd még Szíjártó 1998).
A tantárgy történetének korai szakaszában az
oktatásban felhasználták az Iskolatelevízió
adásait. A korszerű audiovizuális anyagok közé
módszertani kazettasorozatokat és iskolai használatra készült
CD-ROM-okat sorolunk.
Az oktatás elméleti háttere
A tantárgy oktatásának elméleti kereteit az alábbi
két szempont alapján vizsgáljuk: Hogyan alakult a tankönyvek
szerzőinek gondolkodása a kommunikáció jelenségeiről?
Hogyan formálódott a mozgóképes műveltségkép?
A tankönyvek első generációjának szerzője
a művészet mimetikus jellegéből indult ki, ebből
következik, hogy a tankönyvben az úgynevezett filmes realizmus
példaanyaga szerepel. Fogalomrendszerének alapja az esztétikai
elv. A második generációs tankönyv szakít azzal
a felfogással, hogy a film rögzített jelentésekkel
rendelkező jelekkel dolgozik, azaz a mozgóképes jelkészlet
a nyelvi jelekhez hasonló módon szótározható
lenne. A film nyelvének átlátszó volta és
a film kettős természete a harmadik generációs tankönyv
alapgondolata is. Míg tehát az első tankönyvcsalád
értékrendszerének középpontjában a realizmus
fogalmának szűk értelmezése áll, addig a második
generációs tankönyv szerzője a szemiotika fogalomkészletére
alapozza könyve gondolatvilágát, Hartai László
pedig a mediális kommunikáció fogalmi keretének
megfelelően a kommunikáció funkcionalista megközelítését
követi.
Ami a műveltségképet illeti, a tankönyvek három
generációja a mozgóképes műveltség
tágulását és differenciálódását
mutatja. A ma használatos tankönyv nagy hangsúlyt helyez
egyrészt a tömegkultúrára, másrészt
a filmműfajok széles körére, harmadrészt a
tömegtájékoztatásra,
negyedrészt pedig a kommunikáció társadalmi meghatározottságára
és a médiareprezentáció kérdéseire.
A módszertani gondolkodás útjai
A rendszeres módszertani eszközkészletet bemutató
kiadványoknak a tankönyvek három nemzedékével
szemben négy generációja jelent meg, ugyanis a tantárgy
történetének negyedik szakaszához nem fűződik
tankönyv, módszertan viszont igen. Az első, a második
és a negyedik rendszeres módszertant a tankönyvek szerzői
írták, a harmadikat pedig e sorok írója.
A kiadványok négy generációját nyolc szempont
alapján vizsgálhatjuk: az adott módszertan viszonya a központi
tantervhez és a tankönyv(ek)hez; a pedagógiai munka milyen
mélységéig tartalmaz ajánlásokat; tartalmaz-e
valamilyen meghatározást a tantárgyról, és
ha igen, milyet; melyek a tantárgy oktatásának nevelési
céljai; milyen didaktikai célokat jelenít meg; milyen módszertani
eljárásokat helyez előtérbe; milyen szemléltetőeszközöket
alkalmaz; milyen a lehetséges tantárgyi integrációkhoz
való viszonya.
összegzés
A mozgóképoktatás magyar modellje a fentiek alapján
a következőképpen írható le.
A mozgóképoktatás elméleti háttere szempontjából
a magyar mozgóképoktatás az esztétikai megközelítés
kizárólagosságától (1. és 2. szakasz)
a jelelméleti megközelítésen át (3. szakasz)
az audiovizuális jelenségek funkcionalista értelmezéséig
(5. szakasz) jutott el. Ebből a szempontból tehát fokozatos
haladást láthatunk a jelelméletiesztétikai
modelltől a társadalomtudományiszociológiai
modell felé.
Ami a mozgóképoktatás célrendszerét illeti, a következő vonalakat írtuk le: az 1., a 2. és bizonyos szempontból a 3. szakaszban a mozgókép fokozatosan csökkenő arányban és súllyal, de kizárólag a művészeti nevelés nevelési céljainak volt alárendelve. A 4. és az 5. szakaszban az 1978-as tanterv tekintélyvesztésével és a kétszintű-többpólúsú tantervi irányítás kiépülésével tapasztaltunk elmozdulásokat. Ebből a szempontból a médiaértési modell fokozatosan teret nyer a művelődéstörténeti modell rovására. Magyarországon rendkívül kismértékben érvényesül a demokratikusszocializáló célkitűzés. Egy kérdőíves kutatás eredményeinek értékelése során a megkérdezettek társadalmi hátterével kapcsolatban rámutattunk azonban arra, hogy a felzárkóztató jellegű és szándékú programokra nagy szükség lenne (Bényei és Szíjártó 1999 és 2000).
A mozgóképoktatásnak a közoktatási rendszerbe
való beágyazottsága szempontjából az 1. és
a 4. szakaszra jellemző az akcionistamozgalmár berendezkedés.
Az 1. szakaszban ennek háttere túlnyomórészt a filmklubozás,
a 4. szakaszban pedig az egyedi megoldások, kísérletek
nagy száma. Az első esetben még nem, a második esetben
már nem beszélhetünk a tantárgy integrációjáról.
A 2., a 3. és az 5. szakaszban egymástól különböző
és ellentmondásos módon, de a mozgóképoktatás
az iskolai munka része, azaz az integrált modell sajátosságait
mutatja.
Ami az oktatás elméleti hátterét illeti, a magyar
modellben egyensúlyban van a szövegközpontú, azaz a
jelelméletiesztétikai és a reprezentációs
alapozású társadalomtudományiszociológiai
megközelítés. (Az előbbi inkább a kelet-európai
országokra jellemző, az utóbbi pedig az angol és
a lényegében azt követő skandináv, holland,
szlovén és más oktatási gyakorlatok lényege.)
A nevelési célok szempontjából keverednek benne
a médiaértés és a művelődéstörténet
elemei. A médiaolvasás terén érzékenységet
kialakító, demokratikusszocializáló célokra
is szükség lenne, különösen érvényes
ez a leszakadó társadalmi rétegekből érkező
gyerekekre. (Az előbbi a fejlett országokban USA,
Németország,
Ausztria honosodott meg, az utóbbi pedig az olyan fejlődő
országokra jellemző, mint Argentína, India és Afrika
néhány országa.)
A közoktatásba való beágyazottság szempontjából
a mai helyzet az integrált, professzionális szerkezetet mutatja,
amelyben azonban szerepet vállal több, egyrészt a tanárokat,
másrész a filmes és tömegkommunikációs
szakmát képviselő civil szervezet. Ezek munkájára
nagy szüksége van a magyar oktatásnak. (Az integrált
modell jelenlétét figyelhetjük meg az angolszász mintára
szerveződött rendszerekben, az akcionistacivilmozgalmár
berendezkedésre a legjobb példa Argentína.)
A mozgóképoktatás rendszerében a törvényi
háttérben, a tantervi szabályozásban, a helyi tantervek
piacán, a vizsgarendszer kezdeményeiben, a taneszközpiac
kialakulásának első jeleiben, a megközelítések
szélsőségeinek hiányában, az évtizedes
módszertani tapasztalatokban, a pedagógiai innováció
eszköztárában, a társadalmi környezet részvételében
megvan annak a lehetősége, hogy a magyar modell nemzetközi
összehasonlításban is megállja a helyét.
Felhasznált irodalom
Bényei Judit (2000) A médiaoktatás modelljei: Argentína
és az USA. Kézirat.
Bényei Judit és Szíjártó Imre (1999) Média,
erőszak médiaerőszak. Educatio, 4. sz.
Bényei Judit és Szíjártó Imre (2000) A televízió
társadalomképe és az iskola. Iskolakultúra, 2. sz.
Erjavec, Karmen et Zala, Volèiè (1998) Vzgoja za medije
na Slovenskem.
Teorija in praksa, 6.
Fjodorov, A. V. (1999) Kinoiszkuszsztvo v sztrukture szovremenovo
roszszijszkovo hudozsesztvennovo voszpitanija i obrazovanyija.
Taganrog,
Izdatyelsztvo goszudarsztvennovo pedagogicseszkovo insztyituta.
Hart, Andrew (1991) Understanding the Media. A Practical Guide. London
and New
York: Routledge.
Hart, Andrew: Euromedia Project Outline.
http.//www.soton.ac.uk/mec/MECWEB/PROJOUT.htm
Hartai László (1998): Tanári kézikönyv a mozgóképkultúra
és médiaismeret oktatásához. Budapest: Korona Kiadó.
Honffy Pál (1972) Válaszúton a filmoktatás? Pedagógusok
kerekasztala. Filmkultúra, 2.
Kerettantervi rendelet (2000) A kerettantervi rendelet tervezete.
Munkaanyag.
Budapest: Oktatási Minisztérium.
Masterman, Len (1985) Theatching the Media. London: Comedia.
Mikkinen, Sirkka (1978) A General Curriculum Model for Mass Media
Education.
Paris: UNESCO.
Nat (1995) Nemzeti alaptanterv. Budapest, Művelődési és
Közoktatási Minisztérium. /Melléklet a 130/1995. (X.
26.) Kormányrendelethez./
Primary Media Education (1989) Barthes, Roland (ed.) A Curriculum
Statement.
London: BFI.
Részletes vizsgakövetelmények (2000) Alapműveltségi
vizsga Részletes vizsgakövetelmények. Hartai László
és Vágvölgyi András munkája. Szeged: Mozaik
OS OKI Alapműveltségi Vizsgaközpont.
Schorb, Berndt (1990) Media Education in Europe. München: Kopad
Verlag.
Szíjártó Imre (1996b) A filmesztétikától
a médiaismeretig. A Nat egy fejezetének értelmezéséhez.
Magyartanítás, 4. sz.
Szíjártó Imre (1998) Tetszik, de nem tudják. Mozgókép-
és médiatankönyvek Magyarországon. Filmvilág,
9. sz.
További ajánlott irodalom
Bazalgette, Carry (1991) Teaching the National Curriculum: Media
Education.
London: Hodder and Stoughton.
Bényei Judit (2000) A média az angol oktatási rendszerben.
Új Pedagógiai Szemle, 9. sz.
Bondarenko, E. A. (1994) Ekszkurszija v mir ekrana. Ucsebnoje
poszobije
dlja szrednyjevo i sztarsevo skolnovo vozraszta. Moszkva: SVR-Argusz.
Erjavec, Karmen (1998) Mladi in mediji. Ljubljana, zveza prijateljev
mladine
Slovenije.
Gajda, Janusz (1987) Telewizja, mlodziez, kultura. Warszawa,
Wydawnictwo
Szkolne i Pedagogiczne.
Hartai László (1999) A média- és filmoktatás
Angliában és Skóciában. Új
Pedagógiai Szemle, 6. sz.
Koblewska, Janina et Butkiewicz Marija red (1986): Edukacja filmowa w
szkole
podstawowej i sredniej. Praca zbiorowa. Warszawa, Wydawnictwa Szkolne
i
Pedagogiczne.
Masterman, Len (1980) Teaching about Television, London:
Macmillian.
Uszov, Ju. N. (1995) B mire ekrannih iszkuszsztv. Knyiga dlja
sztarseklaszsznyikov.
Moszkva: SVR-Argusz.
soton.uk: http://www.soton.ac.uk/_mec
sulinet.hu: http://www.sulinet.hu
http://www.soton.ac.uk/~mec
http://www.abhivyakti.org.in
http.//www.bmuk.gv.at
http.//www.mss.edus.si
http.//www.men.waw.pl
A Médiakutató szerkesztősége publikációs pályázatot hirdet a következő témákban:
2024
Április "A történelem olyan, mint egy szappanopera." Mátay Mónikával Jamriskó Tamás beszélget.
Március A videójáték ma már nem egy szubkulturális jelenség – Pintér Róbert médiakutató
2022
A Médiakutató Alapítvány fő tevékenységeként immár 24. éve adja ki a Médiakutató folyóiratot. A lap rendszeresen közöl szaktanulmányokat a médiajog,
a médiapolitika, a médiaszociológia és a médiatörténet területéről, számos tanulmánya tananyaggá vált a felsőfokú kommunikáció- és médiaképzésben.
Minden nyomtatásban megjelent tanulmány elérhető honlapunkon (www.mediakutato.hu) is. A szerkesztőség díjazás nélkül, társadalmi munkában dolgozik.
Amennyiben fontosnak tartod a Médiakutató fennmaradását, kérjük, támogasd munkánkat!
A szerkesztőség
Adószámunk: 18687941-2-43
„Szomszédok közt” pódiumbeszélgetés
Kérdez: Bajomi-Lázár Péter Médiakutató
Válaszol: Kovács M. András és Lányi Balázs forgatókönyvíró
Magyar Kommunikációtudományi Társaság
Sajtószabadság Központ (rendszeres tevékenységét források hiányában megszüntette)