Paolo Mancini: Il sistema fragile I mass media in Italia tra politica e mercato
Paolo Mancini a Perugiai Egyetemen oktatója, a Politikatudományi Karon kommunikáció szociológiát tanít, kutatási területe a politikai kommunikáció. A Sistema fragile – I mass media in Italia tra politica e mercato (A törékeny rendszer – Az olasz média a politika és a piac között) című könyve azoknak szól, akik szeretnének megismerkedni az olasz médiarendszer sajátosságaival.
A könyv egyik alapkérdése amelyet a külföldiek oly gyakran tesznek fel az olasz médiakutatóknak a következő: hogyan vált Berlusconi a jelenkori olasz történelem egyik főszereplőjévé. Mancini megvilágítja azokat az okokat, folyamatokat, amelyek a jelenlegi, kissé bizarrnak tűnő helyzet kialakulásához vezettek. Mint ismeretes, a 2001-es választások után a legjelentősebb magán médiabirodalom tulajdonosa lett a miniszterelnök, így bár nem közvetlenül az olasz közszolgálati rádió és televízió üzletpolitikájának fő alakítója. A helyzet ellentmondásosságát jelzi, hogy az olasz televíziós piac két legnagyobb, szinte kizárólagos versenytársa hosszú évek óta a RAI, vagyis az olasz közszolgálati televízió és Berlusconi Mediaset nevű televíziós társasága. Jellemző, hogy a köznyelvben is elterjedt a duopólium kifejezés.
A szerző a múlton keresztül értelmezi az olasz médiarendszer sajátosságait, anomáliáit. Interpretációja a könyvben nem tárgyalt legújabb olasz tömegkommunikációs jelenségekre is érvényes.
Az anomáliák prezentálásával a szerző
maga utal a legkézenfekvőbbnek tűnő értelmezésre
Jeffry Alexander funkcionalista elemzéséből kiindulva.
E feltételezés szerint ideáltipikus esetben
az egyre komplexebbé váló társadalmaknak egy bizonyos
fejlődési szakaszukban szükségük van egy új,
önálló rendszer létrehozására, amely
közvetít a többi, funkcióit tekintve egyre inkább
szakosodó társadalmi alrendszer között, valamint a társadalmi
alrendszerek és az állampolgárok között. Az így
kialakuló kommunikációs rendszer tehát teljesen
független a többi rendszertől. Érdemes megjegyezni,
hogy Alexander a rendszerek funkcionális szétválasztásában
látja a modernitás lényegét. A tömegkommunikáció
elsődleges funkciója a közvetítés, a társadalmi
integritás elősegítése.
Az elmélet azonban csak részben használható. Nem
képes árnyalt magyarázatot kínálni ama sajátosan
olasz kontextusra, amelyben az állam és polgárai között
közvetítő szervezetek (pártok, mozgalmak, érdekképviseletek
stb.) túlburjánzása gátolta, lehetetlenné
tette a tömegkommunikációs rendszer önállóvá
válását. Az olasz médiarendszer ugyanis sohasem
vált függetlenné a többi társadalmi alrendszertől.
Ezért igen törékeny.
Gazdasági szempontból természetesen nem az. Azonban
professzionális
és funkcionális identitását tekintve nem tud a többi
rendszertől függetlenül a társadalmi folyamatokra hatni,
nem önálló, stabil rendszer: törékeny.
A helyzetet elemezve a szerző visszanyúl a kezdetekhez, majd
bemutatja az olasz médiatörténet egyes fázisait és
meghatározó szereplőit. Eközben részletesen
megvizsgálja és elemzi a legelterjedtebb szakmai modellek és
formanyelvek születésének kulturális összefüggéseit
is.
Az olasz tömegkommunikáció hajnalát és fejlődését
vizsgálva természetesen magyarázatot kapunk arra, miért
nem sikerült a rendszernek szakmailag és funkcionálisan
függetlenné
válnia.
Mancini bemutatja a nyomtatott sajtó történetét,
kiemelve két, a jelenlegi helyzet értelmezése szempontjából
fontos mozzanatot. Az egyik a politika és a sajtó szinte
szimbiotikus
kapcsolata, és ebből fakadóan a sajtó részrehajló
magatartása, ami szöges ellentétben áll az angolszász
országokban kialakult, objektivitásra törekvő újságírói
gyakorlattal. A másik az irodalmi szálakkal szakítani nem
akaró, szubjektív, értelmező újságírói
hagyomány.
Olaszországban az újságírás a kezdetektől
fogva összefonódik a politikával. Ebben a tekintetben
kísértetiesen
hasonlít Franciaországra. A párhuzam illusztrálására
a szerző médiakutatótól szokatlan
irodalmi példákat hoz, Balzac hősét, Lucien de Rubemprét
az Elveszett illúziókból és Maupassant Szépfiúját.
A 19. században a politikai lapok már az olasz reformkortól,
a Risorgimentótól kezdve mindig a különféle politikai
érdekcsoportok legfőbb szervezkedési eszközének
számítanak. A múlt században Mussolini (aki maga
is újságíróként kezdte pályafutását)
diktatúrája alatt az újságírás a politikai
rendszer ideológiáját közvetíti, természetszerűleg
a politika szolgálatában áll. Ugyanakkor a fasizmus elleni
harcban is óriási szerepet játszanak a politikai lapok:
a szabadság eszményének terjesztésén kívül
a küzdelem megszervezésében nyújtanak gyakorlati segítséget.
A második világháború után az újságírói
gyakorlat az egyes pártokhoz kötődve él tovább
egészen a hetvenes évek végéig. Bár a pártok
napilapjai fokozatosan eltűnnek a piacról, az olasz sajtó
a politikának még mindig kitüntetett helyet tart fenn, ugyanakkor
a véleménynyilvánítás gyakorlatával,
az oly gyakori állásfoglalással maga is politizál.
Berlusconi tehát, aki a politika és a média legszorosabb
összefonódását szimbolizálja, tulajdonképpen
egyszerűen hagyománykövetőnek tekinthető.
A politika és a tömegkommunikáció szoros kapcsolatától
eltekintve is megállapítható, hogy Olaszországban
mindig is erős volt a részrehajló, bizonyos szempontokat,
érdekeket tükröző, a jelenségeket meghatározott
perspektívából, ideológiai szemüvegen keresztül
értelmező, azokhoz kommentárt, magyarázatot fűző
újságírás hagyománya. Ez az irodalmi szalonokban
meghonosodott újságírói gyakorlat folytatásaként
is felfogható.
Az irodalmi gyökerekből táplálkozó, azoktól
elszakadni nem tudó és nem akaró újságírás
a valóság értelmezését és értékelését
tűzte ki céljául. A modern újságírás
alapját képező tényprezentáló attitűdnek,
a száraz, de lényegretörő stílusnak ez természetesen
az ellenkezője. Az olasz újságírói hagyomány
az eseményeket nyelvesztétikai elvek szerint mutatja be, stílusa
ezért gyakran terjengős, hosszú körmondatokkal ékelt,
a művészi szépségre törekvő.
Berlusconi ezt a hagyományos, interpretáló, tényszerűséget
negligáló újságírói gyakorlatot a
maga hasznára fordítja. Technikai kivitelezését
tekintve professzionális minőségű, de nyíltan
részrehajló műsorszámokat gyárt. Kiváló
példa erre három országos, általános műsorszolgáltató
csatornája közül a Rete 4 tévéhíradója.
Kereskedelmi televízióinak sikerét elemezve a szerző
különféle okokat tár fel. Bemutatja a hetvenes évek
végére önfeledt szórakozást igénylő
közönséget, amelynek szükségletét az akkori
tömegkommunikációs eszközök nem tudják,
illetve nem kívánják kielégíteni. A minőségi
nyomtatott sajtó továbbra sem mond le az olvasói tábor
neveléséről, meghatározott álláspontokról,
világnézetekről való meggyőzéséről.
Ez részben még ma is így van.
Ugyanakkor az angolszász országoktól eltérően
az olasz napilapok piacáról a tárgyalt időszakban
teljesen hiányzik a napilapok szintjén még ma is
hiányzik a bulvársajtó. Az értelmiségi,
komoly, gyakran elkötelezett lapok nevelő szándéka
elől tehát sokan menekülnek, de a nyomtatott sajtó
nem nyújt alternatívát. Így a közönság
a legalább passzív időtöltést
nyújtó televíziós fogyasztást preferálja.
Ezzel egyidőben az olasz politikai pártok is kezdik elveszíteni
szocializációs és kommunikációs funkcióikat,
ezeket is egyre inkább a televízió tölti be. A monopóliumot
élvező RAI azonban szintén a nevelő és ismeretterjesztő
közszolgálati funkcióinak próbál eleget tenni,
a nézők itt sem számíthatnak felhőtlen, öncélú
szórakozásra.
Miközben tehát az olasz társadalom szekularizációja visszafordíthatatlan folyamattá válik, ezzel párhuzamosan, az új közönségigényekre válaszolva a kereskedelmi média jelenik meg a piacon. Ezt természetesen a jogi háttér megváltozása is elősegíti. A szerző ismerteti azokat a törvényeket, amelyek lehetővé teszik a piac liberalizálását, hangsúlyozva, hogy ez is rendhagyóan, olasz módra, a politika és a média összefonódását tükrözve történik. Az országos műsorszolgáltatás joga a részleges liberalizálást követően is (azaz 1976 után) állami monopóliumnak számít, ezt a problémát azonban Berlusconi szellemesen megkerüli: minimális időeltéréssel sugározza az egyes vételkörzetekben műsorszámait, így tulajdonképpen az egész országban ugyanazt az adást nézheti közönsége, de néhány percnyi eltéréssel, hogy ne minősüljön országos műsorszolgáltatásnak. Az olasz parlament pedig tizennégy éven keresztül szemet huny efölött, és hagyja, hogy az építési vállalkozóból lett médiatulajdonos kiépítse kiadóvállalatát. E ponton Mancini hosszasan és részletekbe menően elemzi Berlusconinak és Craxinak, az akkori szocialista párt vezetőjének híressé vált kapcsolatát, kiemelve az ebből származó kölcsönös előnyöket.
Berlusconi és a kereskedelmi televíziózás felemelkedését
természetesen nem lehet egyszerűen politikai kapcsolataiból
levezetni. Az olasz társadalom és a jogi környezet változásán,
a már említett új szükségletek megjelenésén
túl a siker kulcsa az akkori, meglehetősen kedvező gazdasági
feltételekben keresendő.
A hetvenes évek végén az olasz kereskedelmi disztribúciós
rendszer átalakul, a kiskereskedelem fokozatosan átadja helyét
a nagy disztribúciós láncoknak, szupermarketeknek és
hipermarketeknek. A megváltozott körülmények között
a termékek minőségét, megbízhatóságát
már nem a sarki boltos garantálja, hanem szimbolikus identitásuk,
a márkanév. Ezt kell az akkori években megismertetni a
fogyasztókkal, amire a legalkalmasabb tömegkommunikációs
eszköz a televízió lenne, ha a közszolgálati
televízió vállalkozna erre a szerepre. Vonakodása,
korlátozásai nem tetszenek a rohamosan fejlődő gazdaság
szereplőinek. Berlusconi ekkor lép színre, hogy kereskedelmi
csatornáival kielégítse a nagyvállalatok, cégek
reklámfelületek iránti igényét. Az ebből
származó bevételekből pedig a médiamágnás
kiépíti birodalmát.
A szerző hangsúlyozza, hogy a kereskedelmi televízió műsorszerkesztési stratégiája több szempontból is innovatívnak tekinthető. Megvizsgálja az Umberto Eco által neotelevíziózásnak nevezett jelenségeket (a műsorfolyam kialakulása, a reklám nyelvének más műfajokra gyakorolt hatása, a szórakoztatás, a szenzációkeltés stb.), és elemzi a kereskedelmi televíziózás céljait. Ugyanakkor feltárja, hogyan alakult át és milyen új tartalmakkal telt meg a közszolgálatiság fogalma az elmúlt évtizedek során.
A kilencvenes évekhez érve Mancini az olasz társadalmi-politikai változások tükrében elemzi a médiarendszer átalakulását. Két lényeges momentumra tér ki: az egyik az 1990-es törvény jóváhagyása, mely legalizálja a Berlusconi által teremtett duopóliumot, bár korlátozza a médiabirodalom terjedését. A másik a Tiszta Kezek nevű korrupcióellenes bírói akció. Az ezzel kapcsolatos társadalmi öntisztulás folyamatának minden hagyományos párt áldozatul esik. Berlusconi nem tudja tovább működtetni politikai kapcsolatrendszerét, annál az egyszerű oknál fogva, hogy az megszűnik. Érdekei védelmében ekkor lép a politika mezejére. Egyre több hatalmat összpontosít kezében, és egyre több polémiát gerjeszt az összeférhetetlenség kérdésében. Azonban elegánsnak és arrogánsnak egyaránt ítélt bűvészmutatványokkal mindig talál valamilyen látszatmegoldást a legégetőbb kérdésekre.
Sajnos a szerző elemzéséből kimarad a Forza Italia (Berlusconi pártja) 2001-es választásokon aratott győzelme utáni helyzet elemzése. A kéziratot 2000-ben zárta le, így a legújabb jelenségeket nem, csak a hozzájuk vezető utat ismerhetjük meg.
A média világa oly mértékben változik, hogy egy bő, politikai választásokkal tarkított év eltelte után a könyvet akár elavultnak is tarthatnánk. Mancininak azonban sikerül az aktuális pillanat rögzítésén túlmutató elemzést készítenie. Az olasz médiakutatók körében természetesen ismert helyzet egyes elemeit, összefüggéseit úgy tárja fel és úgy rendszerezi, hogy az okok és következmények letisztult, kikristályosodott képét adja közre.
Távolságtartó elemzése rendkívül olvasmányos,
bővelkedik konkrét példákban. Alapos, tudományos
igényességgel megírt mű azok számára,
akik nem ismerik az olasz tömegkommunikációs rendszert, és
azoknak, akik értelmezési keretet keresnek az általuk megfigyelt
jelenségeknek. Erénye, hogy minden állítását
empirikus kutatások, felmérések eredményeivel, bőséges
egyébként nehezen hozzáférhető
adatokkal támasztja alá. Mivel az olasz médiarendszer alakulása
sok hasonlóságot mutat a magyar média fejlődésével,
a könyv a hazai médiakutatók számára rendkívül
hasznos olvasmány lehet. Ugyanakkor minden olasz szakos hallgatónak
és olaszul tudó, az olasz civilizáció iránt
érdeklődőnek kiváló eszközt nyújthat
a mai olasz társadalom alaposabb megismeréséhez.
(Il sistema fragile I mass media in Italia tra politica e
mercato.
Roma: Carocci editore, 2000, ára: 14,98 Euro. A kiadó internetes
elérhetősége: www.carocci.it)
A Médiakutató szerkesztősége publikációs pályázatot hirdet a következő témákban:
2024
Április "A történelem olyan, mint egy szappanopera." Mátay Mónikával Jamriskó Tamás beszélget.
Március A videójáték ma már nem egy szubkulturális jelenség – Pintér Róbert médiakutató
2022
A Médiakutató Alapítvány fő tevékenységeként immár 24. éve adja ki a Médiakutató folyóiratot. A lap rendszeresen közöl szaktanulmányokat a médiajog,
a médiapolitika, a médiaszociológia és a médiatörténet területéről, számos tanulmánya tananyaggá vált a felsőfokú kommunikáció- és médiaképzésben.
Minden nyomtatásban megjelent tanulmány elérhető honlapunkon (www.mediakutato.hu) is. A szerkesztőség díjazás nélkül, társadalmi munkában dolgozik.
Amennyiben fontosnak tartod a Médiakutató fennmaradását, kérjük, támogasd munkánkat!
A szerkesztőség
Adószámunk: 18687941-2-43
„Szomszédok közt” pódiumbeszélgetés
Kérdez: Bajomi-Lázár Péter Médiakutató
Válaszol: Kovács M. András és Lányi Balázs forgatókönyvíró
Magyar Kommunikációtudományi Társaság
Sajtószabadság Központ (rendszeres tevékenységét források hiányában megszüntette)