Médiakutató 2010 ősz
Digitália
Koltai Andrea:
InterActivity
A televíziós interaktivitás tipológiája
A tanulmány – médiatörténeti hiánypótlásként
– arra
tesz kísérletet, hogy a klasszikus broadcast televíziózás és a
digitális televíziózás közti átmeneti korszakban a televízió
képernyőjén megjelenő különböző interaktív alkalmazásokat
multidiszciplináris szempontrendszer alapján tipizálja, majd az
egyes
műfaji alkategóriákat – azok sajátos egyedi ismérveit
sorra
véve – deskriptív módon bemutassa és elemezze. A tipológia
alapját a 21. század első évtizedében a hazai médiagyakorlatban
tetten érhető interaktivitás típusai alkotják, amelyek
elemzésében a
médiatörténet, média-gazdaságtan és a kommunikációtudomány
diszciplínái mellett a praxisban eltöltött közel egy évtized
személyes tapasztalatai is teret kapnak.
Az interaktivitás az adott kor társadalmi és technikai
felkészültségéhez mérten különböző formákban a
televíziózás
kezdetei óta jelen van a piac kínálati és keresleti oldalának
szereplői, vagyis a műsorkészítők és a nézők életében
egyaránt.
Az ITV-DTV-IDTV fogalmi trichotómiával jellemezhető
médiatörténeti
korszakok között a tömegkommunikáció (esetünkben a televízió)
és a
telekommunikáció (itt a telefon) szimbiózisa által definiált
interaktív alkalmazások teremtenek folytonosságot.
A televízió alig ötven év alatt berobbant az emberek életébe,
majd
fenekestül fel is forgatta azt. Ez a napjainkra tömegmédiummá
vált
találmány talán az egyetlen olyan technikai eszköz, amely egy
évszázadon belül több alkalommal is lényegi változást vitt az
életünkbe: megjelenésével alapvetően formálta át az emberek
szabadidő-felhasználásának szerkezetét, néhány évtizeddel
később
pedig, hihetetlen gyorsasággal végbemenő evolúciós
fejlődésének
eredményeképpen, a fogyasztási (televíziónézési) attitűdök
mellett
az általa kínált tartalmak típusát és szerkesztési elveit is
jelentősen átalakította.
Az információs és a szórakoztató műsorok közötti éles
műfajhatárok fokozatos elmosódásával új, átmeneti műfa-jok
(pl.:
infotainment1, docusoap2,
gastro reality3) születtek, és
formálódnak napjainkban is; a televíziózáshoz kapcsolódó társ
iparágakban zajló konvergencia pedig folyamatosan tágítja a
műfaji
kereteket, s merőben új műfaji alkategóriákat (pl.: valóság
show,
Call tv4) hoz létre.
A fogyasztási szokásokat tekintve a 21. század
televíziózásában az
egyik leglényegibb változás a nézők műsorfolyamba történő
involválásának és involváltságának foka. A technikai
fejlődés
következtében a korábban szigorúan egyirányú kommunikációt
fokozatosan felváltotta az interaktivitás, azaz a hagyományosan
passzív
tévénéző (lean back vagy coach potato) egyre
aktívabb (lean forward) televíziózóvá vált.
Az interaktivitás hazai televíziózásban történő megjelenése
a
2000-es évek elején nemcsak a nézők addigi passzív
televíziózási
szokásait változtatta meg, hanem a televízió-társaságok
gondolkodását is alapjaiban formálta át (Jenei, 2008). A
műsorokba
integráltan, vagy hozzá kapcsolódóan megjelenő, túlnyomó
részben
emelt díjas telefonos alkalmazások egyfelől kiválóan alkalmasak
a
nézők szorosabb bevonására, lojalitásuk és érzelmi
kötődésük
kialakítására, fenntartására, másfelől addicionális és
egyben
alternatív bevételi forrást is jelentenek (az ún. non-spot
bevételeket
alkotó TV Shop, szponzoráció, L&M5, internet,
teletext között) a fokozatosan csökkenő tendenciát mutató
hagyományos reklámbevételek (ún. spot bevételek) mellett.
1. Az interaktivitás terminológiája
Annak ellenére, hogy az utóbbi időben a technológia
fejlődésével, a
médiumok konvergenciájával és a mindezekkel együtt járó
kommunikációs közeg változásával az interaktivitás szó egyre
többször fordul elő mind a köznapi, mind pedig a tudományos
nyelvhasználatban, még mindig nincsen általánosan és mindenki
által
egyezményesen elfogadott és használt definíciója.
A kifejezés etimológiai vizsgálata szerint az interaktív
mesterséges
szó a latin „inter” (között) és „activus”
(tevékeny) elemekből; kölcsönös érintkezésen alapuló, a
felhasználó, néző vagy olvasó tevékeny részvételét
megkívánó,
interaktív színház, könyv, játék stb. (Tótfalusi, 2002:
177).
Az interaktivitás etimológiai levezetéséből adódó egyik
lehetséges
definíció szerint „olyan egy- vagy többcsatornás,
valós
idejű vagy időkritikus, személyes vagy nem személyes jellegű
kommunikáció, cselekedet, amelyet a feladó és a vevő
kölcsönös
aktivitása jellemez”. A kommunikáció klasszikus
modelljét
alapul véve az interaktivitás a kommunikáció egy magasabb
szintjét
jelenti (Harsányi et al., 2005).
Az interaktív média (azaz olyan digitális média, amely
a
felhasználó aktív közreműködését feltételezi)
szinonimájaként
szokták a cross-média megnevezést is használni. A
cross-média
kifejezést számos iparág, szakma tudja magáénak és használja,
így
egyértelmű jelentést csak pontosan meghatározott vonatkoztatási
keretben tudunk hozzá rendelni.
A televíziózásban megjelenő cross-mediális alkalmazásoknak
négy
jellegzetes ismérvük van: a (1) több mint egy médiumon keresztül
terjesztett (2) integrált termékek (3) többféle eszközön
érhetőek
el (ilyenek például napjaink három képernyős
alkalmazásai6), vagyis (4) nem határterületei
a különböző eszközöknek és platformoknak, hanem egyesítik
ezeket
(Boumans, 2005).
A napjainkban a televíziós vállalkozások által közkedvelt és
igen
gyakran alkalmazott interaktivitási forma a televízió
(tömegkommunikációs médium) és a telekommunikációs
technológiák
(SMS7, IVR8) összekapcsolása
által definiált interaktivitás.
Egyszerű, korlátozott beleszólási lehetőséget biztosító
válaszcsatornaként régóta rendelkezésre áll a vezetékes
telefon,
illetve tömeges és egyszerű telefonos üzenetek feldolgozására
néhány évtizede már a modern számítástechnikai lehetőségeket
kihasználó automata call-centereket9
is
alkalmazzák. A televízió interaktivitásának megteremtésében
és
magasabb szintre emelésében azonban az igazi áttörést a
mobiltelefonok
tömeges elterjedése és a GSM10 hálózatok
népszerű adatkommunikációs szolgáltatása, az SMS hozta meg. A
mobiltelefonnal rendelkezők nagy része hamar elsajátította az
SMS-ezés
hogyanját, így ma már a telefonhívás természetességével
használja
ezt a fajta kommunikációs formát is.
Az SMS sok szempontból a tömeges visszacsatolás tökéletes
médiuma
(Kumin, 2004), hiszen:
- a forgalomban lévő valamennyi mobiltelefon képes SMS
küldésére és fogadására;
- egyszerűségénél fogva a műszaki téren kevésbé képzett
felhasználók is tudják használni;
- a fogadó oldalán könnyen, gyorsan és egyértelműen
feldolgozható az üzenet tartalma, annak szöveges mivolta
miatt;
- a véges számban rendelkezésre álló kommunikációs
csatornákat nem terheli túl a rendkívül kis adattartalmú és
sávszélesség-igényű üzenetek tömege.
A még napjainkban is dinamikusan fejlődő infokommunikációs
környezetben a televízió és a mobiltelefon összekapcsolása
által
meghatározott interaktivitás a média-konvergencia első valódi,
tömegesen jelentkező, társadalmi méretű és hatalmas üzleti
sikert is
hozó megnyilatkozásának tekinthető (Tóth, 2004). Amellett, hogy
az
interaktív alkalmazások felborítják a televízió klasszikus,
egyirányú és hierarchikus kommunikációs struktúráját, a
műsorokhoz
kapcsolódó emelt díjas telekommunikációs szolgáltatások egyre
fontosabb alternatív bevételi forrást is jelentenek a kereskedelmi
televízióknak.
2. Az interaktivitás története
Az interaktivitás első, rendkívül egyszerű formájával az
amerikai
CBS televíziós társaság rukkolt elő 1953-ban, amikor Winky
Dink
and You című gyermeksorozatában egy speciális játékra
invitálta
gyerekekből álló nézőközönségét.
A négy éven át szombatonként délelőtt tíz órától
képernyőre
tűzött műsorhoz „Winky Dink Kit” néven olyan
készletet
lehetett kapni, amelyből egy speciális műanyag védőréteget
(„magic tv-window”, „magic screen”) a
televízió
képernyőjére ragasztva a gyerekek különleges filctollakkal
(„Winky Dink magic crayons”) mutathatták meg a
sorozatosan
veszélybe kerülő rajzfilmhős Winky Dinknek, miként menekülhet
meg
egy-egy helyzetből.
Szintén az 1950-es években hódítottak teret a televíziós
műsorokhoz
kapcsolódó közönségszavazások, az Egyesült Államok után
Európában is. A műfaj egyik kezdetleges formája Magyarországon
is
ismert volt: valamely közmű üzembe helyezésével – például
a
villany felkapcsolásával – lehetett szavazni egy produkcióra.
Az
nyert, akinél a szolgáltató mérése szerint leginkább kilengett
a
mutató.
Az ezt követő években, évtizedekben több tudományos szervezet
és
közintézmény támogatta az interaktivitással kapcsolatos
kutatásokat
és kísérleteket, melyek általános tapasztalatait három fő
pontban
lehet összegezni:
- Rengeteg technikai jellegű probléma merült fel, mivel az
alkalmazott
megoldások sokszor kezdetlegesek voltak, így megbízhatatlanul
működtek.
- A széleskörű interaktivitás megvalósításához szükséges
eszközök drágák voltak, a tesztelésben részt vevő
háztartások
többsége képtelen lett volna önerőből megfinanszírozni a
hardverek
árát. Nyilvánvalóvá vált, hogy a piaci siker egyik fő kulcsa a
költségek csökkentésében rejlik.
- A technológiai és financiális kérdések mellett
szociológiai
problémák is felmerültek, hiszen – mint minden innováció
–
az interaktivitás rutinszerűvé válása a fogyasztói szokások
változását is maga után vonta. A tesztek olykor a résztvevők
ellenállása miatt fulladtak kudarcba (Urbán, 1999, 2004).
Az empirikus tapasztalatok igazolni látszottak Rogers
általános
diffúzió elméletét (Rogers, 1962). Ez a tudományos
elmélet olyan komplex megközelítési módot nyújt, amely egyesíti
a
szociológiai, közgazdasági, marketing- és kommunikációelméleti
megfontolásokat, ezáltal tökéletesen modellezi az interaktivitás
elterjedésének folyamatát. Nyilvánvalóvá vált, hogy még egy
stabil
gazdasági és technológiai környezetben is hosszú ideig tart,
amíg az
interaktivitás beépül a köztudatba, hiszen nem várható el a
nézőktől, hogy egyik napról a másikra megváltoztassák
médiafogyasztási szokásaikat. A technikai innovációval, a
telefonhálózat kiépítésével, valamint a
telefonkészülék-penetráció növekedésével az idők során
–
ahogyan azt a későbbiekben látni fogjuk – kialakult a műfaj
napjainkban is nagy népszerűségnek örvendő modern
változata.
1959-ben a tengerentúli NBC Today Show című műsora
volt az
első olyan televíziós produkció, amelybe nézői telefonhívást
kapcsoltak be.
Az 1970-es években jelent meg a teletext, valamint ekkor
indultak
el Ohióban (USA) az első kereskedelmi interaktív televíziós
szolgáltatások (Qube), amelyek harminc csatorna műsorait
kínálták a
tévénézőknek.
1979-ben a brit posta kereskedelmi forgalomba hozta interaktív
videotex rendszerét, Prestel márkanév alatt. Míg a
teletext
szolgáltatás a rendszeres televíziós műsorszórásba kódoltan
ingyenes vételi lehetőséget biztosított a nézők számára, addig
a
videotex rendszerében telefonvonalon keresztül jutottak el az adatok
egy,
a tv-készülékhez kapcsolt set-top-box11-ig
(Brückner, 1984). Így ezen szolgáltatás igénybevételéhez havi
telefon-előfizetésre, valamint egy helyi hívás költségével
megegyező díjtétel megfizetésére volt szükség.
1988-ban a BBC indította el az első olyan tévéműsort
(What's
your story?), amelybe a nézők telefonon keresztül
közvetlenül is
bekapcsolódhattak. Érdekesség, hogy ez szintén egy gyerekeknek
szóló
műsor volt, amelybe betelefonálva a gyerekek határozhatták meg,
miről
szóljon az adás.
1. ábra. Az ITV–DTV–IDTV kronológiai története
(1953–2004)
Forrás: Interaktív Digitális TV Európában
Az 1990-es években a televíziós iparág alapvető változásokon
ment
keresztül. Mindjárt az évtized elején elkezdődött a
műsorgyártási
technológia és a terjesztési hálózatok digitalizálása, az
évtized
végén pedig elindultak az IDTV műsorszórások és
szolgáltatások. A
fejlesztés úttörő jellegű munkálataiban az Egyesült
Királyság
járt élen, Európa többi része inkább csak követte a britek
által
diktált modernizációs iramot. Elsőként 1998 októberében a Sky
Digital jelent meg szolgáltatásaival. Az NTL, a Cable & Wireless
és
az ONdigital 1999-ben és 2000-ben vezette be ilyen jellegű
szolgáltatásait.
2000-ben Finnországban jelentek meg az első SMS alapú
televízió
műsorok. Az évtized végén pedig már szinte egyetlen magára
valamit is
adó, profitorientált televíziós vállalkozás sem engedheti
magának,
hogy műsorainak egy részéhez ne társítson valamilyen
telekommunikációs (SMS és/vagy IVR) alapon működő interaktív
alkalmazást. Míg a különböző értéknövelt szolgáltatások
(VAS12) a felhasználók oldaláról mind
színesebb,
igénybe vehető szolgáltatási kínálatot jelentenek, addig a
hálózati
szolgáltatások evolúciójának szempontjából a VAS platform
megjelenése fontos lépés volt afelé, hogy a mobilszolgáltatók
és a
televíziótársaságok értéknövelt szolgáltatásokból tegyenek
szert
addicionális bevételre.
A televíziós interaktív, értéknövelt szolgáltatások
kínálatában
a műsorokhoz kiegészítésként kapcsolt alkalmazásoktól
(például
SMS crawl13), a műsorelemmé avanzsált
applikációkig (például kiesőre/továbbjutóra történő
szavazás) az
interaktivitás különböző szintjeivel találkozunk. Míg a
műsorokhoz
kiegészítő szolgáltatásként hozzákapcsolt interaktív
alkalmazások
a televíziók bevételgenerálási szempontjából „nice to
have” (jó, ha van) elemnek minősülnek, addig az egyes
műsortípusokba integrált interaktivitás vagy a kifejezetten
nézői
részvételen alapuló televíziós műfajok (Call tv vagy
Participation tv) a „must have” (muszáj)
kategóriába tartoznak.
A televíziós interaktivitás elmúlt több mint fél
évszázados
történetének főbb mérföldköveit áttekintve három nagy
„interaktív korszakot” különböztethetünk meg. Mivel
a
technikai innovációk folyamatosan jelentek/jelennek meg, és
épültek/épülnek be adott kor televíziózásába, az ITV, DTV és
az
IDTV érái nem választhatóak el egymástól éles határvonalakkal,
de
mindháromnak megvan a maga sajátos, egyedi karakterisztikája.
- ITV (Interactive Television)
- Analóg (broadcast) terjesztési platformokon keresztül
történő
jeltovábbítás. A néző a csatornaváltáson, a hangerő
beállításán
vagy a videokészülék kezelésén túl még egyéb interakcióra is
képes a tv-készülékkel. Például teletext használata, telefonon
keresztül műsorban való részvétel stb.
- DTV (Digital Television) A televíziós jelek átvitele
digitális formában történik. A néző
számára főként az ITV korszaka alatt megjelent interaktivitási
formák
állnak rendelkezésre visszacsatolási csatornaként.
- IDTV (Interactive Digital Television) Digitális műsorszórás.
A készülékekbe épített vagy külső
csatlakoztatott eszközként kapcsolódó set-top-boxokon keresztül
a
néző számtalan szolgáltatást vehet igénybe. Ilyen
szolgáltatások
például az EPG,14 a DVR,15 time
shifting,16 a VOD17 stb.
A fogalmi trichotómia definícióiból kitűnik, hogy az
interaktivitás a
különböző televíziós korszakokban a technikai eszközök
természetes
evolúciójával párhuzamosan újabb és újabb szinteken valósult
és
valósul meg. Így például a teletextet, és a tévéműsorokhoz
kapcsolt, ill. azokba integrált interaktív alkalmazásokat a
digitális
televíziózás által kínált számos interaktivitás-forma
egyfajta
előfutárának tekinthetjük. A továbbiakban az ITV-korszak
televíziós
interaktivitás-típusait vesszük górcső alá.
3. Televíziós interaktivitás-tipológia18
Az interaktivitás televízióműsorokba történő
integrálásának
különböző szintjei vannak. A skála egyik végén az önmagukban,
interaktív alkalmazások nélkül is élvezhető televíziós
élményt
nyújtó, többnyire szórakoztató televízióműsorok (talk-show,
vetélkedő, bulvár magazin, heti hírmagazin stb.) találhatóak.
Ezek
akkor is több százezer nézőt ültetnének időről időre a
képernyők
elé, ha nem kapcsolódna hozzájuk interaktív elem. A skála másik
végén a kvízműsorok alkategóriájából napjainkra önálló
műsortípussá érett telefonos kvízműsorok, a Call
tv/Participation tv
programok helyezkednek el. E műsorok esetében a nézettség
másodlagos
– túlnyomóan csak az „audience flow”
19 miatt számít –, hiszen primer
funkciójuk a nézői interaktivitásból származó bevételek
generálása és maximalizálása a csatorna számára.
Műfajelméleti megközelítést alkalmazva az interaktív
televízióműsorokat meghatározott jellemvonások, formai,
tematikai,
(média)jogi szempontok, valamint funkcionális jegyek alapján
különböző csoportokba sorolhatjuk. Ezekről, valamint a hozzájuk
tartozó karakterisztikus jegyekről az 1. táblázat nyújt
deskriptív,
tipológiai áttekintést. Az egyes kategóriák interdiszciplináris
fókuszú, analitikus elemzését a következőkben ismertetjük.
3.1. Televízióműsorokhoz kapcsolódó alkalmazások
A televízióműsorhoz kapcsolódó telco20
alkalmazások (program related telco application) a
műsorszolgáltató
által szerkesztett tartalomhoz kapcsolódóan valósulnak meg. Az
effajta
interaktivitási formáknak megjelenési felületet biztosító
műsorok
programstruktúrán belüli pozíciójuk alapján „audience
flow
builder”21-nek számítanak, ezért a
hozzájuk kapcsolódó interaktivitás esetében mind a
„call-to-action”22, mind az
interaktivitásból származó bevétel másodlagos. Ennek
megfelelően (a
programokon belül megjelenő játékokat (1) leszámítva) az ebbe a
csoportba sorolható interaktivitás-fajták a legalacsonyabb emelt
díjas
tarifákon keresztül valósulnak meg.
A televízióműsorokhoz kapcsolódó telco alkalmazások
kategóriáján
belül három további csoportot különíthetünk el
egymástól.
(1) A programokon belül megjelenő játékokban az adott
műsor
tartalmához kapcsolódóan tesznek fel egy kérdést a nézőknek.
Ilyen
például a TV2 Áll az alku és Mr. és Mrs. című műsorainak napi
közönségjátéka.
1. kép.
Műsoron belül megjelenő interaktív játék a TV2 Mr. és Mrs.
című
műsorában
(2) A kvázi közvélemény-kutatásként (nem reprezentatív)
funkcionáló műsorban valamilyen aktuális közéleti témával
kapcsolatosan megjelenített véleményszavazások. Ide
tartozik a
TV2 Napló, Mokka és Aktív című műsorainak SMS-szavazása.
2. kép.
3. kép.
Véleményszavazás a TV2 Napló és Aktív című műsoraiban
A Napló a magyar televíziós piacon az első közéleti
interaktivitást megvalósító műsor volt, hiszen a csatorna
indulása (1997. október) óta folyamatosan képernyőn lévő
programban
jelent meg elsőként az SMS mint médium, véleménynyilvánítási
eszközként. Évekig a műsor alcíme – „Mérlegen a
valóság” – is utalt az abba integrált interaktív
alkalmazásra.
Minél provokatívabb, megosztóbb a szavazásra bocsátott
kérdés,
annál nagyobb nézői aktivitásra, vagyis annál nagyobb bevételre
lehet
előzetesen számítani. 2005-ben például a legtöbb SMS-voksot
generáló közönségkérdés („Ön egyetért-e a tiltakozó
gazdákkal?”) az éves átlagban egy epizód alatt beérkezett
SMS-voksok számának közel háromszorosát hozta, míg a
legcsekélyebb
közérdeklődésre számot tartó kérdésre („Ön elítéli-e
a
doppingoló sportolókat?”) az éves átlagban egy epizód
alatt
beérkezett SMS-ek számának alig negyede érkezett.
Text to screen (T2S)/SMS crawl23 alkalmazások,
amelyek a műsor ideje alatt a képernyő alsó részén
megjelenítve
kvázi SMS-es üzenő falként működnek. Erre példát a TV2 Mokka
és
Joshi Bharat című műsoraiban találunk.
A T2S típusú alkalmazások tartalmi, szerkesztési oldalról
egyrészt
kitűnő lehetőséget nyújtanak a nézői reakciók alapján
történő
műsorfolyam-alakításra, másrészt viszont a beérkező üzenetek
élő
adás alatt történő prompt moderálása fokozott felelősséggel
is
jár. Az alkalmazás „kényes” mivoltát jelzi az is,
hogy
kampánycsend idején az ilyen jellegű szolgáltatásokat
általában
átmenetileg szüneteltetni szokták.
4. kép.
SMS crawl alkalmazások a TV2 Mokka és Joshi Bharat című
műsoraiban
3.2. Televízióműsorba integrált telco alkalmazások
Az 1990-es évek végén a globális médiapiacot uraló nagy
televíziós
produkciós cégek egymás után rukkoltak elő az ún. 360 fokos
televíziós formátumokkal. Az egyik első ilyen, sok
csatornán
(analóg televízió, kábel, internet, mobiltelefon) keresztül
sugárzott
és számos kapcsolódó – interaktív – alkalmazást
felvonultató nagyszabású műsor az 1999-ben képernyőre tűzött
holland Big Brother című reality volt. A mind programing
szempontból,
mind pedig hirdetői oldalról teljes körű integrált
kommunikációt megvalósító valóság show jelentős
bevételi
potenciált kínált mind a műsort képernyőre tűző televíziós
csatorna, mind pedig a műsorhoz hirdetéseikkel kapcsolódó cégek
számára.
A televízióműsorba integrált telco alkalmazások (program
integrated
telco application) a valóság show-kkal (Big Brother, Való Világ)
vetették meg lábukat a hazai televíziós piacon, s aztán
növelték
tovább népszerűségüket a tehetségkutató műsorokkal
(Megasztár,
Csillag születik). Ezek a szerkesztett tartalom inherens
részeként,
vagyis műsorelemként megjelenő interaktív elemek a műsor
elválaszthatatlan részei azáltal, hogy a nézői interakció
(szavazás)
befolyásolja a műsorfolyam alakulását és/vagy végső
kimenetelét.
5. kép.
A TV2 Megasztár című műsorába integrált telco
alkalmazás
Magyarországra 2002-ben érkezett meg a „Nagy
Testvér”,
2004-ben pedig már saját fejlesztésű zenés, tehetségkutató
műsorát
indította útjára a TV2. A Megasztár első szériája alatt
egyértelművé vált, hogy a „Ki mit tud?”-ok és a
„Táncdalfesztivál”-ok profi ítészei egyszer, s
mindenkorra
a háttérbe szorultak. Szakmai meglátásaikra ugyan továbbra is
kíváncsi a közönség, pontszámokban kifejezett véleményükre
viszont
egyre kevésbé. A versenyzők sorsáról – továbbjutásukról
vagy
éppen tovább nem jutásukról – mobiltelefonjaikon keresztül
immár a nézők követelték maguknak a döntés jogát.
Az effajta interaktivitási formáknak megjelenési felületet
biztosító
televízióműsorok programstruktúrán belüli elhelyezkedésüket
tekintve „audience flow maximizer”-ek, így a
műsorfolyamukba
szerkesztett telco alkalmazás esetében mind a
„call-to-action”, mind pedig az interaktivitásból
származó
bevétel kiemelt fontosságú. Nem véletlen, hogy az ilyen
„cash
cow”24 típusú (Kotler, 1999: 109) műsorokkal
egy időben – a kompetitív programstratégiából
eredően
– többnyire ezekkel megegyező vagy hasonló zsánerű
műsor(oka)t
találunk a konkurens csatorná(ko)n.
Az ilyen televízióműsorok vonatkozásában az aktuális piaci
helyzettől függően egy vagy több helyettesítő
termékkel
(Simanovszky–Czagány, 1999: 57) is találkozhatnak a nézői
célcsoport tagjai, ezért a műsorba integrált telco alkalmazások
tarifájának megválasztásakor a csatornák versenytársakhoz
igazodó árképzést (going-rate pricing) (Jobber, 1999: 278)
alkalmaznak. E műsorok stratégiai pozíciója miatt nem engedhetik
meg
maguknak a televíziós vállalkozások, hogy versenytársaiktól
eltérő
díjsávon üzemeltessék műsorba integrált interaktív
szolgáltatásaikat. Ha ugyanis a versenytárs által alkalmazottnál
(a)
magasabb tarifát használna a csatorna, jó eséllyel kevesebben
vennék
igénybe szolgáltatását; ha viszont (b) a konkurensénél
alacsonyabb
tarifán üzemeltetné saját alkalmazását, bevételtől esne
el.
A műfaj első szériáiban a call-to-action, ezáltal az aktív
bevétel
generálása az élő adások egy szerkezetileg és időben egyaránt
jól
behatárolható részére korlátozódott. Jóllehet a szavazók
többsége
napjainkban is a műsor alatt adja le voksát, a szavazásra
történő
felhívás műsorelőzetesbe történő integrálásával viszont
sikerült
a nézői aktivitásra fordítható időt a két élő adás
sugárzási
időpontja közötti intervallumra is kiterjeszteni. A nézői
aktivitás
szempontjából egy-egy műsorszéria alatt korábban holt
időszaknak
minősülő napok száma így a minimumra redukálódott.
3.3. Telefonos vetélkedő műsorok (Call tv/Participation
tv)
A valóság-show-k sikere után a televízióműsorok és a
különböző
telekommunikációs platformok integrációjából származó
többletbevételek olyan mértéket öltöttek, hogy a tartalom és a
forma
fokozatosan háttérbe szorult, egyre nagyobb teret adva ezáltal az
egy
produkciónyi műsoridőbe szorítható call-to-action számára.
Így
avanzsált a televíziós vetélkedő műsorokból önálló
műfajjá, s
indult világkörüli hódító útjára a telefonos vetélkedő
műsor, a
Call tv vagy más néven Participation tv.
A telefonos vetélkedő műsorok hazánkban a
Kapcsoltamból
nőtték ki magukat. Modern változatai viszont már lényegesen
kevésbé
építenek a játékosok tudására, hiszen a nézők
szórakoztatása
helyett a bevételek maximalizálása a cél. Ezek a műsorok
feszültséget, bizonytalanságot, chance-ot hordoznak magukban,
amivel a
„heavy player”-ek mellett az alkalmi játékosokat is
képesek
eredményesen megszólítani.
A klasszikus Call tv-műsorok feladványait négy nagy csoportba
sorolhatjuk: (1) nyelvi, (2) képi, (3) logikai és (4) matematikai
rejtvények. A műfaj születése óta az általános Call
tv-műsorok mellett egyre több a tematikus Call tv.
Ezek
túlnyomó részben a sport, a zene, az asztrológia, az ezotéria
témakörökre vagy felnőtt tartalomra építenek.
6. kép.
„Call-to-action” a TV2 Telekvíz és Kvízió című
Call
tv-műsoraiban
Egy Call tv-produkció sikere rengeteg tényező együttállásán
múlik.
Ilyenek például a műsor programstruktúrán belül elfoglalt
helye,
„lead in”25-je, a műsorvezető, a
call-to-action, és természetesen a műsor egyéb felületeken
keresztül
megvalósuló promóciója.
A Call tv-műsorok programstruktúrán belüli pozíciójuk
alapján
„audience flow breaker”26-nek
számítanak, hiszen a nézők egy szűkebb táborának kínálnak
szórakozási, kikapcsolódási formát, vagyis alacsony nézettségi
mutatókat eredményeznek. A hozzájuk kapcsolódó interaktivitás
esetében – éppen az előzőekben már említett
bevételmaximalizálás miatt – viszont mind a call-to-action,
mind
az interaktivitásból származó bevétel elsődleges.
Egy jól komponált Call tv-s call-to-action három
részből
áll: (1) a vizuálisan megjelenített feladvány, melynek
megfejtéséhez
(2) a műsorvezető verbális segítséget nyújt (3) audiovizuális
effektek kíséretében (például visszaszámlálás, szirénahang,
stroboszkóp stb.). Mivel az ilyen műsorok tipikus
háttér-televíziózási programok, ezért a műsorfolyam egészét
körkörösen szerkesztve kell felépíteni (Kolosi, 2006: 52). A
„feladvány – nyeremény – telefonszám –
jogilag
kötelezően elmondandó információk” együttesének
folyamatos
ismétlése biztosítja, hogy a nézők a műsor szinte bármelyik
percében képesek teljes értékűen bekapcsolódni a játékba.
Közgazdasági terminológiával élve a Call tv típusú műsorok
növekvő volumenhozadékúak (Simanovszky–Czagány,
1999:
27), vagyis a műsor által generált bevételek ceteris
paribus27
nagyobb arányban nőnek, mint a műsor gyártására fordított
költségek. Ez praktikusan annyit tesz, hogy egy bizonyos pontig
tetszőlegesen növelhetjük a műsor hosszát a gyártási
költségek
változása nélkül, ellenben minden egyes többlet adásperc
halmozottan
nagyobb telco tranzakció számot, s így nagyobb bevételt
eredményez.
Ráadásul a gyártási költségen megtakarított összeget egy az
egyben
vagy részben a nyeremények növelésére lehet fordítani, ami
szintén
forgalomnövelő hatású.
A televízióműsorba integrált telco alkalmazásokhoz hasonlóan
a Call
tv-műsorok esetében is versenytársakhoz igazodó
árképzéssel
találkozunk (Jobber, 1999: 278).
A Call tv-műsorokhoz kapcsolódóan produkciós (itt gyártási)
szempontból és az alkalmazott üzleti modell vonatkozásában
egyaránt
két alapvető típus létezik egymás mellett a piacon.
Produkciós modell
(1) Műsorformátum megvétele
A televíziótársaság a formátum tulajdonosától
megveszi a
műsor formátumának használati jogát a hozzá tartozó ún.
formátumbibliával28 (format bible) együtt. Ezzel az
üzleti modellel elsősorban a nagy, egész estés formátumok
előállítása és értékesítése mellett (például Big Brother,
Áll
az alku) Call tv-formátumokkal is foglalkozó cégek operálnak,
így
például a holland Endemol.
(2) On-air műsor és/vagy reklámidő biztosítása
A tévétársaságnak mindössze a Call tv-műsorok
sugárzásához szükséges időt kell a gyártó rendelkezésére
bocsátania, a műsorok elkészítéséhez szükséges
infrastruktúrát,
stábot, know-how-t29 stb. pedig teljes egészében az
üzleti partner biztosítja. Preferált üzleti modellje ez a
kizárólag,
vagy túlnyomó részt Call tv-műsorok gyártására szakosodott
cégeknek.
Üzleti modell
A televíziótársaság és az interaktív műsor
formátumtulajdonosa
és/vagy a műsor gyártója közötti elszámolásban létezik (1)
bevétel-megosztásos (revenue share) modell, és (2) az
időszakonkénti
fix díj (flat fee) alkalmazása is. Míg a bevétel-megosztás
jellemzőbb
egy formátum megvétele esetén, addig a fix díjas megoldás az
on-air
műsoridő biztosítása kapcsán fordul elő jóval gyakrabban.
Nemegyszer
azonban (3) a két elszámolási forma kombinációja valósul meg:
minimum-garancia formájában előre meghatározott telco
tranzakciószám
az ehhez tartozó fix díjjal, majd az ezen felül generált forgalom
és
bevétel előre meghatározott arány szerinti megosztása.
A Call tv-műsorok és a teleshop programok műsorstruktúrán
belül
történő pozicionálásával a televíziós vállalkozások
optimális erőforrás-allokációt valósítanak meg
(Simanovszky–Czagány, 1999: 23). Ezekben az idősávokban a
csatornák nem érnek el tömegeket, így ezeknek a „time
slot”30-oknak a nézettsége alacsony. Ezért az
ezen idősáv által potenciálisan termelhető veszteség
minimalizálása
érdekében ilyenkor reklámblokk, vagyis klasszikus
reklám-spotokból
származó bevétel vesztése mellett is megéri egy direkt bevételt
termelő, ám image-ben rosszabb, audience flow breaker műsort
adásba
szerkeszteni, mint a készletből (stock) akár egy alacsony
kategóriás
film ismétlését (re-run) műsorra tűzni.
3.4. Önálló telco alkalmazások
Az önálló telco alkalmazás (stand-alone telco application)
kapcsolódhat, de nem feltétlenül kapcsolódik
televízióműsorhoz,
anélkül is életképes interaktív alkalmazás. Az ezen
alkalmazásokat
promotáló spotok túlnyomó többségét – eladatlan –
reklámidőben vetítik, de eseti jelleggel találunk példát
műsorelőzetesbe integrált, promóciós időben megjelenő
interaktív
játékokra is.
Az önálló telco alkalmazások két nagy fajtáját
különböztetjük
meg.
(1) A műsorokhoz kapcsolódó alkalmazások egy, a
közeljövőben a csatornán vetítésre kerülő műsorszámmal
összefüggésben tesznek fel kérdést, és a nyeremények is
jellemzően
e műsorral, illetve annak tematikájával kapcsolatosak (például a
promotált film vagy sorozat DVD-kiadása, utazás a forgatás
helyszínére stb.).
7. kép.
Interaktív játék a Mézengúz című filmhez kapcsolódóan
(2) A mobiltelefonok perszonalizálását, azaz személyre
szabottan
egyedivé tételét lehetővé tevő letölthető digitális
mobiltartalmakat (csengőhangok, háttérképek, JAVA játékok
stb.)
vagy telefonon keresztül igénybe vehető VAS szolgáltatásokat
(például társkereső) promotáló spotok.
Ezeknek a reklámblokkokban történő optimális elhelyezésére
kiemelt
figyelmet kell fordítani, hogy a reklámzajhoz hasonló
interaktivitásbeli túltelítettséget, valamint az ez által
előidézett
bumeráng-effektust elkerüljük.
8. kép.
A T-Mobile alapdíjas társkereső szolgáltatásának reklámidős
spotja
3.5.Teletexten megjelenő telco alkalmazások
1974-ben Angliából indult világkörüli hódító útjára az
információs televíziós újság, a teletext. Az eredetileg a
hallássérültek számára feliratozott műsorok sugárzásának
megoldására kidolgozott technológia az évek során messze
túlnőtt az
őt alkotók elképzelésein, s a teletext Európa legtöbb
országában
mára tömegekhez eljutó, önálló médiummá vált.
A teletext adás a magyar médiatörvényben kiegészítő
műsorszolgáltatásként szerepel, így teletext működtetése a
két
nagy kereskedelmi csatorna számára törvény által előírt
kötelezettség. Míg a hírek, információk megjelenítésével
közszolgálati feladatot látnak el, addig a felület kereskedelmi
hasznosítása is említésre méltó (Tóth, 1984). Az ezen a
platformon
keresztül generált bevételek ugyan nagyságrendekkel kisebbek, mint
a
klasszikus reklám-spotokból származó összegek, a teletext mégis
kiváló kiegészítő médiumként integrálható egy-egy termék
vagy
szolgáltatás marketingkommunikációs mixébe, illetve kitűnő
felületet jelent különböző interaktív alkalmazások
számára.
(1) A letölthető digitális mobiltartalmak széles
portfoliója
mellett mindkét kereskedelmi csatorna teletextjén találunk (2)
SMS
chat szolgáltatást. (Érdekesség, hogy a teletext felületén
keresztül interaktív alkalmazástípusok által generált bevételi
volumen jóval meghaladja a klasszikus teletext reklámfelületek
értékesítéséből származó profitot.)
9. kép.
Teletexten megjelenő SMS chat alkalmazás és letölthető
mobiltartalmak
A TV2 Text SMS chat szolgáltatása a csatorna indulása után két
évvel,
1999 májusában indult el. A szolgáltatást igénybe véve a
nézők
„beszélgethetnek” egymással, kapcsolatot teremthetnek
úgy,
hogy mindez a teletext felületén keresztül történik. Az
alkalmazáshoz
kettős tartalomszűrési mechanizmus kapcsolódik: a moderálás egy
automata gépi előszűrés után kézi vezérléssel történik. A
szolgáltatás az idők során egyre bővült: ma már műsorhoz
kapcsolódó (például Megasztár) és tematikus chat oldalak is
léteznek. Az SMS chat szolgáltatás népszerűségét mutatja, hogy
a TV2
Text szolgáltatására regisztrált felhasználók száma 2008-ban
meghaladta a 637 ezer főt.
Kutatások szerint a televíziós interaktivitás egyik legrégebbi
és
legelemibb megnyilatkozását jelentő teletext létjogosultságát
még az
internet elterjedése sem kérdőjelezi meg (Dányi, 2001). Ezt a
gyakorlat
is egyre inkább igazolni látszik, hiszen az IDTV értéknövelő
szolgáltatásai között ott találjuk a hagyományos ITV-s teletext
tovább fejlesztett digitális változatát, valamint a
műsorinformációkat a legkülönfélébb kombinációkban
kereshetően
tartalmazó EPG-t.
Az egyes televíziós interaktivitás-típusokkal kapcsolatban a
műfajhatárok elmosódását figyelhetjük meg. A televíziós
kvízműsorokhoz kapcsolódó interaktív alkalmazások saját
kategóriájuk jellegzetességei mellett még magukon viselik mind a
műsorba integrált telco alkalmazás, mind pedig a Call tv műfaji
ismertetőjegyeit. A nézői kvíz feladványát a műsoron belül,
annak
szerves részeként mutatják be, valamint a telefonos játékosok
nyereményét (mindinkább a Call tv-műsorokra jellemző
pénznyeremény)
is egyre többször kötik valamilyen szabály szerint a
stúdiójátékos
nyereményéhez. Jó példa erre az Áll az alku, amelyben a
stúdiójátékos bizonyos százalékban osztozik saját nyereményén
az
interaktív játék nyertesével.
4. Összegzés
Marketing terminológiával élve a klasszikus broadcast
televízió mint
termék, elérkezett termékélet-ciklusának utolsó, lefelé
ívelő
szakaszába. A televíziózás mint emberi tevékenység, ezzel
szemben nem
hogy hanyatlana, hanem sokkal inkább sikeresen alkalmazkodni látszik
a
technológia által teremtett új nézői igényekhez. „A
maga
szűkre szabott korlátai közül más, újonnan tért hódított,
termékélet-ciklusuk első felében járó eszközök –
különösen
a mobiltelefon – bevonásával, integrálásával tör ki
hagyományos funkcióiból, és talál magának új szerepet […]
a
szórakoztatásban” (Kumin, 2004).
A technikai adottságainál fogva természetszerűen egyirányú,
hierarchikus, egy-a-sokhoz (one to many) kommunikációt
lehetővé tevő médiummal kapcsolatban a mérnökök folyamatosan
keresték a nézői visszacsatolás lehetőségének megteremtésére
szolgáló megoldásokat. Nem tartott sokáig az az időszak, ameddig
a
televízió csupán információközvetítő eszközként
funkcionált. A
telefon televízióhoz történő kapcsolásával (1959), majd a
teletext
szolgáltatás elindulásával (1974) lehetővé vált a nézői
visszajelzés, vagyis a televízió és a néző között
elkezdődött a
kommunikáció. A 21. század televíziózásával és
televízióműsoraival szemben pedig már az egyik legfontosabb
elvárás
az interaktivitás. Nem múló divatról van tehát szó, hanem egy
természetes evolúciós folyamatról.
A gép (televízió) és az ember (tévénéző) között egyre
kifinomultabb interakciót lehetővé tevő konvergencia folyamat
egymással párhuzamosan egyszerre több szinten zajlik:
(1) funkcionális szinten (kommunikációs eszközök,
joggyakorlat),
(2) technikai szinten (terjesztési platformok, hálózatok,
jogszabályi
környezet) és
(3) vállalati szinten (telekommunikációs és
médiavállalkozások
egészének vagy egy-egy részlegének fúziója).
Az egyes színtereken parallel játszódó konvergencia folyamatok
mérföldkövei egy-egy állomáson időről időre összeérnek. Az
egyes
iparágak ilyesformán történő találkozásából nőtték ki
magukat a
2000-es évek elején a modern kori interaktív elemeket tartalmazó
televízióműsorok, s jött létre a Call tv, mint teljesen új
televíziós műfaj.
A napjainkban formálódó új médiarendszer szereplői
számára
a legnagyobb kihívást a konvergencia által összekapcsolt
iparágak
szabályozói környezetének egységes keretek közé helyezése
jelenti.
Ez egy ágazatokon átívelő horizontális szabályozást tesz
szükségessé a tartalom és a technológia terén egyaránt. Mint
ahogy
azonban az egyes televíziós korszakok sem vegytisztán
jelentek/jelennek
meg a médiatörténelemben, úgy az adott korok
médiajog-szabályozása
is természetszerűen mindig tartalmaz avítt, s előre mutató
rendelkezéseket egyaránt.
Irodalom
Boumans, Jak (2005): E-tmt – A cross-média jelentése és
rövid
története (ford.: Wéber Katalin). Tudományos és Műszaki
Tájékoztatás. 52. évfolyam, 9. sz.
http://tmt.omikk.bme.hu/show_news.html?id=4064&issue_id=465
(utolsó
letöltés: 2010. február 10.).
Brückner Huba (1984): Videotex, teletext = teledata, képújság.
Tömegméretű elektronikus információs rendszerek. Tudományos
és
Műszaki Tájékoztatás, 31. évf. 10. sz. 381–395. p.
http://tmt.omikk.bme.hu/show_news.html?id=2979&issue_id=342
(utolsó
letöltés: 2009. december 1.).
Dányi Endre (2001): A teletext kialakulása és helyzete a mai
magyar
televíziózásban. Hullámvadász, április 2.
http://www.hullamvadasz.hu/index.php3?tanulmany=46.&szabadpolc=1
(utolsó letöltés: 2009. december 1.).
Harsányi Dávid & Szántó Szilvia & Márk Tamás (2005)
„Közös-ködünk?” – Avagy az interaktivitás
fogalmáról és mindennapi megjelenési lehetőségeiről.
Marketing
& Menedzsment, XXXIX. évfolyam, 4-5. sz. 45.
Hartai László (2002): Film- és Médiafogalmak
Kisszótára.
Budapest: Korona Kiadó.
Interaktív Digitális tv Európában. In: E-Content, 7.
jelentés, 2004.
www.host.hu/projects/kip/system/files/7-interaktiv_digitális_tv.doc
(utolsó letöltés: 2009. december 1.).
Jenei Ágnes (2008): Táguló televízió, Interaktív műsorok
és
szolgáltatások. Budapest: PrintXBudavár Kiadó.
Jobber, David (1999): Európai marketing. Budapest:
Műszaki
Könyvkiadó.
Kolosi Péter (2006): A kereskedelmi televíziózás
Magyarországon. Budapest: Corvina Kiadó.
Kotler, Philip (1999): Marketing menedzsment. Budapest:
Műszaki
Könyvkiadó.
Kumin Ferenc (2004): Részvételi televíziózás.
Médiakutató,
nyár. http://www.mediakutato.hu/cikk/2004_02_nyar/03_reszveteli_tv/02.html
(utolsó letöltés: 2009. május 1.).
Rogers, Everett (1962): Diffusion of Innovations.
New
York: Free Press.
Simanovszky Zoltán & Czagány László (1999): Bevezetés
a
közgazdaságtanba. Tatabánya: MÜTF. Tri-Mester.
Tófalusi István (2002): Idegen Szavaink Etimológiai
Szótára.
Budapest: Anno Kiadó.
Dr. Tóth Csaba (2004): Tendenciák a multimédia műsorok
továbbításában. Budapesti Műszaki Egyetem, Műszer- és
Méréstechnika Tanszék.
http://www.iif.hu/rendezvenyek/networkshop/97/tartalom/NWS/6/8/index.htm
(utolsó letöltés: 2006. július 10.).
Tóth Dezső (1984): Teletext a hazai gyakorlatban. Tudományos
és
Műszaki Tájékoztatás, 31. évf. 10. sz.
http://tmt.omikk.bme.hu/show_news.html?id=2980&issue_id=342
(utolsó
letöltés: 2009. december 1.).
Urbán Ágnes (1999): Az interaktív televíziózás.
Jel-Kép, 4.
szám. http://www.c3.hu/~jelkep/JK994/urban/urban.htm
(utolsó letöltés:
2006. július 10.).
Urbán Ágnes (2004): Az új médiaszolgáltatások piaca.
Ph.D.
értekezés. Budapesti Corvinus Egyetem, Gazdálkodástani Ph.D.
Program.
Budapest.
Televíziós interaktivitás típus |
Televízió műsorhoz kapcsolódó telco alkalmazás
[Program
related telco application] |
Műsorba integrált telco alkalmazás [Program integrated
telco
application] |
Telefonos vetélkedő műsor [Call TV/Participation
TV] |
Önálló telco alkalmazás [Stand-alone telco
application] |
Teletexten megjelenő telco alkalmazás |
Televíziós interaktivitás típus
alkategóriái példákkal |
műsoron belül megjelenő, műsor tartalmához
kapcsolódó
játék (Áll az alku, Mr. és Mrs.) |
Big Brother, Megasztár, Megatánc,
Sztárok a jégen, Csillag születik |
Játékidő, Szóda, Észbontó, Telekvíz,
Kvízió |
promo idős, műsorhoz
kapcsolódó játék |
SMS chat |
vélemény szavazás (Napló, Aktív) |
reklám idős, mobil tartalmat, szolgáltatást
hirdető szpot |
letölthető digitális mobiltartalmak,
szolgáltatások |
Text to screen/SMS crawl (Mokka, Joshi B.) |
Televíziós műfaji besorolás |
Nem fikciós műfaj |
Reklám szpot |
x |
Hír- és információs műsorok
>> infotainment >>
Szórakoztató műsorok |
reggeli magazinműsor, bulvár magazin, heti
hírmagazin
>> talkshow, vetélkedő
>> valóságshow, tehetségkutató műsor |
Vetélkedő >> telefonos nyereményjáték |
Jogi besorolás |
(Műsorszolgáltató által) szekesztett
tartalom |
Televíziós vásárlási műsorablak |
Promo- v. reklámidő |
Adásidő |
Programing & Kreatív |
Nézettség* (18-49 korcsoport) |
2-11 % AMR
21-34 % SHR |
12-24 % AMR
32-39 % SHR |
0,2-1 % AMR
3-12 % SHR |
x |
x |
- Programstruktúra [scheduling & audience flow] |
audience flow builder |
audience flow maximizer |
audience flow breaker |
x |
x |
- Idősáv [time slot] |
access és PT |
PT |
daytime, access és late night |
egész nap |
egész nap |
Adásnap(ok) |
hétköznap, ritkábban hétvége |
hétvége |
hétköznap, ritkábban hétvége |
egész héten |
egész héten |
Nézői összetétel* |
Nem: 61% nő - 39% férfi
Korcsoport: 60+ (42%)
Iskolai végzettség: 8.ált. v. kevesebb (47%)
Lakóhely: kisváros (33%)
PP:D (26%), C (23%) |
Nem: 63% nő - 37% férfi
Korcsoport: 50+ (46%)
Iskolai végzettség: 8.ált. v. kevesebb (45%)
Lakóhely: község, falu (34%), kisváros (33%)
PP: C (25%), D (23%), B (20%) |
Nem: 60% nő - 40% férfi
Korcsoport: 60+ (44%)
Iskolai végzettség: 8.ált. v. kevesebb (63%)
Lakóhely: község, falu (44%), kisváros (33%)
PP: E (31%), D (25%) |
x |
Nem: 53% nő - 47% férfi
Korcsoport: 18-29 (29%), 30-39 (25%)
Iskolai végzettség: középiskola (32%), szakm. képző (27%),
ált.isk.
(26%)
Lakóhely: egyéb város (35%), falu, tanya (31%)
PP: D (23%), E (18,8%) |
Műsorvezető [moderator] |
előre megszerkesztett szöveg
interpretálása |
előre megszerkesztett szöveg
interpretálása |
állandó struktúra mentén kvázi
önállóság |
x |
x |
- Feladata |
- Karaktere |
megbízható, hiteles, közügyekben jártas |
showman/woman, gagman/woman |
“the girl/boy next door” |
x |
x |
Dramaturgia, szerkesztés, integritás |
Műsor hossza |
nettó 20-150 perc |
nettó 80-130 perc |
nettó 42-50 perc |
nettó 5, 10, 15, 20, 25, 30 perc |
x |
Szegmensek száma |
1-4 |
4-5 |
1-2 |
x |
x |
Megszakító reklám blokkok száma
(Szegmensek száma-1) |
0-3 |
0-4 |
0-1 |
x |
x |
Call-to-action |
másodlagos |
kiemelt |
elsődleges |
másodlagos |
kiemelt |
Gyártás |
Élő vs. rögzített |
élő v. rögzített |
élő |
élő |
rögzített |
x |
Épített díszlet vs. green box |
épített díszlet v. green box |
épített díszlet |
épített díszlet v. green box |
x |
x |
Stáb látszám (fő) |
kb. 20-23 fő |
kb. 100-120 fő |
kb. 10-15 fő |
x |
x |
Kamerák száma (db) |
3-4 |
kb. 10 |
2-3 |
x |
x |
Kereskedelem |
Telco bevétel jelentősége |
másodlagos |
kiemelt |
elsődleges |
másodlagos |
kiemelt |
Egyéb kapcsolódó non-spot bevétel |
szponzoráció, L&M |
szponzoráció, L&M, royalty |
szponzoráció |
szponzoráció |
szponzoráció |
Telekommunikáció |
SMS és/vagy IVR |
SMS |
SMS és IVR |
SMS és/vagy IVR |
SMS |
SMS és/vagy IVR |
Tarifa: alapdíj (AD) vagy emeltdíj (ED) |
alacsonyabb ED (bruttó 95 Ft-300 Ft) |
ED (bruttó 240 Ft) |
ED (bruttó 375 Ft) |
ED |
AD és/vagy ED |
Egyéb kapcsolódó telco alkalmazás |
WAP, Mobil TV |
WAP, Mobil TV |
x |
x |
x |
Marketing & Kommunikáció |
On-air promó (Műsorelőzetes) |
OK |
OK |
x |
reklám |
reklám |
Off-air promó |
OK |
OK |
PR |
x |
x |
Cross-promo |
OK |
OK |
OK |
x |
x |
Nézettség és nézői profil
Forrás: AGB Nielsen
Időszak: 2009 vagy az adott műsor sugárzási időszaka (ld.
Megasztár) Az adatok 2009 éves átlagában értendőek.
* A ‘Nézettség'-re, valamint a ‘Nézői
összetétel'-re vonatkozó adatok egy típusra példaként
hozott
műsorok eredményeinek átlagait tartalmazzák, így az egyes
műsorokkal
kapcsolatos további elemzésekre alkalmatlanok!
Teletext
Forrás: TGI
Időszak: 2009 Q1-Q2
A táblázatban használt főbb rövidítések, fogalmak
access
A PT-ot megelőző időszak. A magyar kereskedelmi
televíziózás gyakorlatában ez a kb. 15:00–18:29 tartó
idősáv.
AMR
Average Minute Rating / Egy percre jutó átlag nézettség
Számítási módja: A meghatározott célcsoport tagjai által a
műsor
nézésével töltött összes idő egy főre eső átlagának és a
műsor
teljes időtartamának százalékos aránya.
Példa: Ha egy háromfős családban az apa 5, az anya 8, a gyerek
pedig 2
percig nézett egy tízperces adást, annak a nézettsége pontosan
50%
(5+8+2=15 >> 15/3=5 >> 5/10=0,5 >> 0,5*100=50).
(Hartai, 2002: 258)
daytime
A late night és az access között található napközbeni
műsorsáv. A magyar kereskedelmi televíziózás gyakorlatában ez a
kb.
06:00–15:59 tartó idősáv.
late night
A PT és a daytime közötti késő éjszakai idősáv. A magyar
kereskedelmi televíziózás gyakorlatában kb. 23:00–01:59
tart.
non-spot
nem spot
A non-spot alkalmazások (TV Shop, szponzoráció, L&M ,
internet,
teletext, Call tv stb.) addicio-nális és egyben alternatív
bevételi
forrást jelentenek a hagyományos reklámbevételek (ún. spot
bevételek)
mellett.
PP
Purchasing Power / Vásárlóerő
Jelen táblázatban az ESOMAR szerinti szociális státusz
besorolást
jelenti.
PP A
Az „A” társadalmi csoportba tartozók esetében a
háztartás főkeresője önálló vagy alkalmazott értelmiségi
(felsőfokú végzettséggel) magasan képzett top menedzser;
középvezető vagy más menedzser viszonylag sok (hat vagy több)
beosztottal; átlagnál magasabb iskolai végzettségű vagyoni
javakkal
jól ellátott inaktív.
PP B
A „B” társadalmi csoportba tartozók esetében a
háztartás főkeresője magasan képzett alsó és középszintű
vezető
hatnál több beosztottal; középvezető; más menedzser hatnál
kevesebb
beosztottal, munkafelügyelő; felsőfokú végzettségű hat vagy
hatnál
több alkalmazottat foglalkoztató vállalkozó, legalább
középfokú
iskolai végzettséggel és átlagos vagy átlagnál jobb vagyoni
helyzetben lévő inaktív.
PP C1
A „C1” társadalmi csoportba tartozók esetében a
háztartás főkeresője középfokú végzettségű középvezető
vagy
más menedzser; középfokú végzettséggel rendelkező
vállalkozás
tulajdonosa, aki legalább hat alkalmazottal dolgozik; középfokú
végzettségű mezőgazdasági vállalkozó.
PP C2
A „C2” társadalmi csoportba tartozók esetében a
háztartás főkeresője irodai alkalmazott; érettségizett
szakmunkás,
munkafelügyelő; vállalkozás- vagy üzletrész-tulajdonos öt vagy
kevesebb alkalmazottal, alacsony iskolai végzettségű anyagi
javakkal
átlagosan ellátott inaktív, illetve középiskolai végzettségű,
vagyoni helyzetét tekintve átlag alatti inaktív.
PP D, E
A „D” és az „E” társadalmi csoportba
tartozók esetében a háztartás főkeresője szakmunkás,
képzetlen
munkás, alacsony iskolai végzettségű hatnál kevesebb
alkalmazottat
foglalkoztató vállalkozó, mezőgazdasági termelő.
PT
Primetime / Főműsoridő
A magyar kereskedelmi televíziózás gyakorlatában ez a kb.
18:30–22:59 tartó idősáv.
royalty
A tradicionális spotokkal (fizetős reklámfilmek) szemben a
royalty megállapodások keretén belül képernyőre kerülő
promóciókért az ügyfél nem (csak) egy meghatározott díjat,
hanem
általában a promotált termék/szolgáltatás profitjának egy
részét
ajánlja a csatorna számára a hirdetési felületért
cserébe.
scheduling
Műsorrend
A műsorok helyének (időpontjának) kijelölése a
műsorstruktúrán
belül. A scheduling nemcsak az egyes műsorok időpontjának
meghatározása, hanem ide tartozik az is, hogy mikor legyen a
reklám, és
mikor szakítsuk meg az egyes műsorokat műsorajánlóval.
SHR
Share / Közönségarány
A nézettségi vizsgálatok egyik alapvető mutatója, amely azt
fejezi ki,
hogy egy adott időszak sugárzásának ideje alatt a tévézéssel
töltött összes idő hány százalékát fordították a
célcsoport
tagjai egy adott műsor nézésére.
Számítási módja: egy meghatározott csoport valamelyik műsor
nézésével töltött összes idejének és a csoport
tévénézéssel
töltött összes idejének hányadosa százalékban kifejezve.
Példa: Ha a kijelölt időtartam 1 nap, amikor egy háromfős
család
tagjai összesen 240 percet töltenek a készülék előtt és ebből
60
percig néznek egy konkrét műsort, a közönségarány 25%-os
(60/240=0,25 ? 0,25*100=25). (Hartai, 2002: 253)
TGI
Target Group Index
Egy folyamatos egyforrású, nagymintás fogyasztói, életstílus-
és
médiahasználati kutatás, amelyet a márkatulajdonosok, média- és
reklámügynökségek, valamint médiatulajdonosok számára
fejlesztettek
ki. Magyarországon 1998 óta zajlik a vizsgálat. Az elmúlt években
116
000 fő fogyasztási adatai kerültek bele a magyar TGI
adatbázisokba.
Jelenleg évente több mint 600 000 ember tölti ki világszerte a
TGI-kérdőíveket.
Lábjegyzetek
1Infotainment: information + entertainment. Az információ szórakoztató formában történő bemutatása.
2Docusoap: docu + soap. Ötvözi a dokumentumfilm elemeit a szappanoperákkal.
3Gastro reality: gastronomy + reality. Reality műsor, amelynek szereplői főzőtudományokban mérik össze tudásukat.
4Call tv vagy Participation tv: telefonos kvízműsor. Integrálja a televíziós műsorszolgáltatást és az egyszerű adatátvitelre szolgáló mobil telekommunikációs szolgáltatásokat, leginkább a szöveges alapú SMS-t, ritkábban az MMS-t is.
5L&M: Licensing and Merchandising.
6Három képernyős alkalmazás: mobiltelefonra, számítógép-képernyőre és televízióra optimalizáltan készített tartalom.
7SMS (Short Message Service): Rövid szövegesüzenet-szolgáltatás. Segítségével rövid (160 karakter) szöveges üzeneteket küldhetünk/fogadhatunk mobiltelefonra.
8IVR (Interactive Voice Response): Intelligens válaszadó rendszer. Az IVR rendszerek automatizálják a hívás felvételét és interaktív kapcsolatba lépnek a felhasználóval. Az interaktív hang válaszol a kérdéseinkre vagy utasításainkra, amelyeket a telefon nyomógombjainak segítségével juttathatunk el a központba.
9Call-center: olyan számítógépes technikával támogatott integrált telefonos rendszer, amely lehetővé teszi a hívások tömeges fogadását vagy kezdeményezését. Alkalmas személy vagy automata általi híváskezelésre.
10GSM: Global System for Mobile Telecommunications. Digitális mobiltelefon-szabvány.
11Set-top-box: az antenna és a tévé közé csatlakoztatható műszaki berendezés, ami a digitális jelet analóggá alakítja át.
12VAS (Value Added Service): Értéknövelt szolgáltatás. Minden olyan szolgáltatás, amely némi ártöbblet fejében valamilyen pluszt kínál a felhasználók számára.
13Crawl: a tv-képernyő alsó felében található felület, amelyen dinamikusan frissíthető módon szabadon elhelyezhető bármilyen információ.
14EPG (Electronic Program Guide): Elektronikus programújság. A set-top-box extra funkciói közül az egyik legelterjedtebb. Helyettesíti a papír alapú műsorújságot, segítségével a néző könnyebben, gyorsabban tájékozódhat a csatornák tartalmairól.
15DVR: Digital Video Recorder. Ismeretes még PVR, azaz Personal Video Recorder néven is.
16Time shifting: a szolgáltatás a hagyományos televíziózáshoz képest csak IP TV technológiával valósítható meg. Segítségével 24 órán – és a csatorna műsorfolyamán – belül, külön rögzítő eszközök nélkül, bármikor visszanézhető és bármilyen időpontra visszaléptethető a tárolt műsor.
17VOD: Video on Demand. A szolgáltatással igény szerinti video- és hanganyagokat, filmeket, archivált eseményeket tudunk egy központi adatbankból letölteni, igény szerinti időben.
18Mivel jómagam évek óta a TV2-nél dolgozom, ezért a különböző televíziós interaktivitás-típusok gyakorlati megvalósulására a példák többségét a TV2 programstruktúrájából választottam ki.
19Audience flow: A televíziós műsorstruktúra olyanképp történő kialakítása, amellyel a csatorna a lehető legjobban tudja „a nézők folyamát”, vagyis a nézettséget építeni egymást követő műsorain keresztül.
20Telco: Telecommunications. Valamilyen mobiltechnológia – jellemzően SMS vagy IVR, de lehet WAP is – integrálásán keresztül megvalósított szolgáltatás.
21Audience flow builder: A nézők folyamának építését, vagyis a nézőszám növekedését előidéző műsor. Ellentéte az audience flow breaker típusú műsorok.
22Call-to-action: „Cselekvésre való felhívás”; az interaktív televíziózás esetében a nézők buzdítása a műsorba történő aktív bekapcsolódásra az interaktív alkalmazáson keresztül.
23Crawl: a tv-képernyő alsó felében található felület, amelyen dinamikusan frissíthető módon szabadon elhelyezhető bármilyen információ.
24Cash cow: fejőstehén. A BCG-mátrix egyik eleme, amely az érett piacok vezető termékét jelöli. Az ilyen termékeknek/szolgáltatásoknak jellemzően magas a piaci részesedésük, ami jelentős jövedelmezőséget eredményez.
25Lead in: felvezető program. A műsorstruktúrában agy adott műsort közvetlenül megelőző program.
26Audience flow breaker: a folyamatosan épülő nézői folyamot megtörő, vagyis a nézőszám csökkenését előidéző műsor. Az audience flow builder ellentéte.
27Ceteris paribus: a közgazdaságtanban használatos latin kifejezés. Jelentése: egyébként azonos körülmények vagy feltételek között.
28Formátumbiblia (format bible): egy licenc műsor valamennyi elemét magában foglaló dokumentum, amely kötelezően betartandó előírásokat tartalmaz a műsor címét, műsorszerkezeti és tartalmi koncepcióját, díszletét és látványtervét, főcím- és betétzenéjét, főcímgrafikáját és más grafikai elemeit stb. illetően. Mindezzel együtt jár a helyi stáb betanítása, a szakmai fogások (know-how) átadása.
29Know-how: olyan gazdasági, műszaki és szervezési ismeret, tapasztalat, amely a gyakorlatban felhasználható, korlátozottan hozzáférhető. Másra átruházható, vagyis forgalomképes.
30Time slot: idősáv. A magyar kereskedelmi televíziózás gyakorlatában négy idősávot különböztetünk meg egymástól: daytime (06:00–15:59), access (16:00–18:59), primetime (19:00–22:59) és late night (23:00–01:59).