Bevezetés
Az alábbi írás azoknak a jogoknak alkotmányi, nemzetközi
jogi szabályozásával foglalkozik, amelyek a tág
értelemben vett társadalmi kommunikációt szolgálják.
Szól ezeknek a jogoknak kitüntetett jellegéről,
sajátosságairól,
igazolási lehetőségeiről. A szerző összehasonlítja
a hagyományos sajtószabadság és az új médiumok
(rádiózás, televíziózás, internet)
jogi szabályozásának szükségszerű eltéréseit,
az állam eltérő szerepvállalásainak okait.
Ebben az írásban megkísérlem összefoglalni
azoknak a jogoknak a sajátosságait, amelyek a különböző
közvetítő eszközökkel történő
kommunikációt biztosítják a jogok alanyainak. Mint
látni fogjuk, e jogok gyakorlása kezdetben az állam negatív,
tartózkodó magatartását tette szükségessé
csupán, majd a rádiózás és televíziózás
megjelenésével már bizonyos pozitív intézményvédelmi
szabályozásokra is szükség volt annak érdekében,
hogy a jogok érvényesülhessenek. Az internet ismét
a jogok beavatkozástól mentes, védelmi jellegét
erősíti.1
Milyen jogokról van szó?
Mind a köznyelv, mind a jogi szaknyelv, sőt ez utóbbin belül a különböző országok joga és a nemzetközi jog dokumentumai eltérő elnevezésekkel illetik azokat a jogokat, amelyekről ebben az írásban szó lesz. A magyar jogi terminológiában sajtón a hagyományos nyomtatott, valamint a rádiót és televíziót magában foglaló elektronikus sajtót egyaránt értjük. Ugyanakkor a hazai köznyelv a sajtót inkább csak a nyomtatott sajtótermékekkel (újságokkal) azonosítja, míg a média kifejezést főként a rádióra és a tévére használja. Az angol és a német szóhasználatban éppen ellentétesen a média (media, Medien) a nyomtatott és az elektronikus sajtót átfogó kategória. Ezeknek a félreértéseknek az elkerülésére került az írás címébe a magyar jogi nyelvben nem bevett kommunikációs jogok megjelölés, egyszersmind azt is jelezve, melyek azok a területei a tág értelemben vett véleményszabadságnak, amelyekről ezúttal nem lesz szó.
Alkotmányok, nemzetközi egyezmények, tudományos felfogások
A hatályos magyar alkotmány 61.§ (1) bekezdése ugyanis
a lehető legszélesebb szóhasználattal él:
A Magyar Köztársaságban mindenkinek joga van a szabad
véleménynyilvánításra
A 61.§
(2) bekezdése a sajtószabadságról, a (3) bekezdés
a sajtószabadságról szóló kétharmados
törvényről rendelkezik. 1990-ben a 61.§ kiegészült
a (közszolgálati) rádiót és televíziót
szabályozó ugyancsak kétharmados törvényről
szóló (4) bekezdéssel. Ezzel az elektronikus médiumok
útján történő véleménynyilvánítás
is az alkotmányos védelem részévé vált.
Mint a véleménynyilvánítás szabadságának
sajátos elemeiről, az 1989-es alkotmányszöveg a 70/G.§-ban
rendelkezett a tudomány, a művészet, az oktatás és
a tanítás szabadságáról. Ez utóbbiakról
éppúgy nem lesz szó, mint a véleményszabadság
leghagyományosabb formájáról, a szólásszabadságról,
amikor valaki mindenféle közvetítő (médium)
nélkül, szóban fejezi ki a véleményét.
Vagyis a vélemények szabad közlésének azokra
az eseteire koncentrálunk, amikor a közlő úgy él
alkotmányos jogával, hogy a nyomtatott vagy az elektronikus sajtót
használja a kommunikáció eszközéül.
A magyar Alkotmánybíróság állandó
gyakorlata szerint a véleményszabadság az alkotmányban
biztosított jogok képzeletbeli hierarchiájában az
abszolútnak ítélt élethez és emberi méltósághoz
való jog után foglal helyet:
A véleménynyilvánítás szabadságának kitüntetett szerepe van az alkotmányos alapjogok között, tulajdonképpen »anyajoga« többféle szabadságjognak, az ún. »kommunikációs« alapjogoknak. Ebből eredő külön nevesített jogok a szólás- és a sajtószabadság, amely utóbbi felöleli valamennyi médium szabadságát, továbbá az informáltsághoz való jogot, az információk megszerzésének szabadságát. Tágabb értelemben a véleménynyilvánítási szabadsághoz tartozik a művészi, irodalmi alkotás szabadsága és a művészeti alkotás terjesztésének szabadsága, a tudományos alkotás szabadsága és a tudományos ismeretek tanításának szabadsága. Ez utóbbiak tiszteletben tartásáról és védelméről az Alkotmány 70/G. §-ában külön is rendelkezik. A véleménynyilvánítási szabadsághoz kapcsolódik a lelkiismereti és vallásszabadság (60.§), valamint a gyülekezési jog is (62.§) [ ] Az eszmék, nézetek szabad kifejtése, a mégoly népszerűtlen vagy sajátos elképzelések szabad megnyilvánulása a fejlődni képes és valóban eleven társadalom létezésének alapfeltétele. [ ] A szabad véleménynyilvánítás jogának kitüntetett szerepe ugyan nem vezet arra, hogy ez a jog az élethez, vagy az emberi méltósághoz való joghoz hasonlóan korlátozhatatlan lenne, de mindenképpen azzal jár, hogy a szabad véleménynyilvánításhoz való jognak valójában igen kevés joggal szemben kell csak engednie, azaz a véleményszabadságot korlátozó törvényeket megszorítóan kell értelmezni.2
Az amerikai alkotmány Bill of Rightsnak nevezett első tíz
kiegészítése közül az első 1791-ben a
szólásszabadság (free speech) és a sajtószabadság
(freedom of the press) terminusokat használta, de azóta a
nemzetközi
jogi dokumentumokban használatos kifejezés szabadsága (freedom
of expression) összefoglaló kategória terjedt el az Egyesült
Államokban. Ez utóbbi az általános felfogás
szerint magában foglalja az első alkotmánykiegészítés
szövegében nevesített szabadságokat a vallás-,
a szólás-, a sajtó- és a gyülekezési
szabadságot, valamint a panaszjogot , továbbá az
ott kifejezetten nem említett, de a szövetségi Legfelső
Bíróság (Supreme Court) állandó gyakorlata
szerint ide sorolandó filmkészítés,3 rádiózás
szabadságát, az egyesülési jogot,4 valamint
az egyéneknek és a sajtónak a bírósági
tárgyaláson való részvételi jogát.5
A magyar alkotmányéhoz közeli kifejezést használ
a német alaptörvény (Grundgesetz) 5. cikke, amelynek címe
magyar fordításban a véleményszabadság (Meinungsfreiheit).
Ez a cikk szabályozza a szólásszabadság mellett
az információ, a sajtó, a rádiózás
és a televíziózás, a filmkészítés,
a művészet, a tudomány, a kutatás és a tanítás
szabadságát. Mint látható, a védett kör
nagyjában-egészében megegyezik az amerikai alkotmányéval,
de több mint 150 évvel később Németországban
már nevesíteni lehetett olyan jogokat, amelyeket az Egyesült
Államokban csak a későbbi joggyakorlat alakíthatott
ki (rádiózás, televíziózás, filmkészítés,
információ szabadsága). Ugyanakkor egyes jogokat
a véleményszabadsággal való kapcsolatuk ellenére
a későbbi német szabályozás önálló
alkotmányos jogként fogalmazott meg. Ez történt például
a vallásszabadsággal, az egyesülési és a gyülekezési
joggal, amelyeket a német alaptörvény az Európában
(1949 óta Magyarországon is) szokásos gyakorlattal egyezően
önálló jogként nevesít.6
Míg az alapjogok módszeres osztályozásai iránt
kevéssé fogékony, inkább pragmatikus amerikai alkotmányjogi
irodalom nem használja ugyan a kommunikációs szabadságok
gyűjtőfogalmat, addig a mindig is nagy csoportosítási
hajlandóságot mutató német tudományban a
kommunikáció társadalmi fontosságát előbb
felismerő szociológia képviselői beszéltek
először a jogok e csoportjáról. Habermas Németországban
1961-ben megjelent könyve a nyilvánosságról az alapjogok
három fő csoportját említi, ezek közül
az egyik az okoskodó közönség szférájára
(a vélemény- és szólásszabadság, a
sajtószabadság, a gyülekezési és egyesülési
szabadság stb.), valamint a magánembereknek a nyilvánosságban
betöltött politikai szerepére vonatkozik (a petíció
joga, az egyenlő választó- és szavazati jog stb.).7
A német jogtudományban Scholz képviseli legerőteljesebben
a kommunikációs alapjogok felfogását,
melyek közé a véleménynyilvánítás,
a művészet, a tudomány, az egyesülés és
a gyülekezés szabadságát sorolja. Ezeknek az alapjogoknak
a funkciója maga az emberek közötti közvetítés,
tehát a kommunikációs hatás közvetlen, míg
más alapjogoknál, mint például a foglalkozás,
a tulajdon szabadsága esetében a kommunikációs folyamat
csak egyike a jog funkcióinak. De még az előbbi csoporton
belül is kitüntetett szerepet tulajdonít a véleményszabadságnak,
amennyiben a gyülekezés és az egyesülés szabadsága
ennek szolgálatában áll.8 Arnim a kommunikációs
szabadságok körébe sorolja a vélemény-, a sajtó-
és az információs szabadságot, valamint a gyülekezési
és a petíciós jogot. E jogok közös sajátossága,
hogy valamennyi szoros összefüggésben áll az állami
élet nyilvánosságának követelményével,
azzal, hogy az állami problémákról folytatott társadalmi
méretű vita, a politikai vezetés publikum általi
hatásos ellenőrzése feltételezi annak informáltságát.
Ugyanakkor Arnim a kommunikációs jogoktól elkülöníti
az úgynevezett asszociációs szabadságokat: az egyesületek,
pártok és érdekképviseletek alapításának
jogát.9 Lényegében ehhez hasonló Herzog
felfogása
is, azzal a különbséggel, hogy ő a kommunikációs
jogokon belül különbözteti meg azt az alcsoportot, amelynek
esetében az egyén másokkal közösen gyakorolja
jogát (ilyen a gyülekezési és az egyesülési
szabadság), attól az altípustól, ahol az alapjog
gyakorlása a véleménynek szóban, írásban
vagy képben való kifejezése egyedül történik
ugyan, de ez a másokkal való kommunikáció célját
szolgálja.10
Az egyesülési és a gyülekezési jog önállósulását
egyebek mellett az magyarázza, hogy itt az egyén másokkal
közösen gyakorolja jogát, míg a véleményeknek
szóban, írásban vagy képben való kifejezése
jóllehet ez is a másokkal való kommunikáció
célját szolgálja általában egyénileg
történik. Az amerikai kifejezési szabadság részét
képező lelkiismereti és vallásszabadság pedig
már annyira az egyén intim belső szférájához
tartozik, hogy általában nem is része a kommunikációs
folyamatnak. A 1819. század nagyhatású dokumentumai
használják a gondolatszabadság fogalmát, hol a vélemények
kifejezésének részeként, hol annak kiegészítéseként.
A francia forradalom máig hatályban lévő, az Ember
és polgár jogairól szóló 1789. évi
deklarációja például így fogalmaz: Gondolatainak
és véleményének szabad kinyilvánítása
az ember egyik legbecsesebb joga. A 1848. évi magyar
sajtótörvény
bevezető sorai értelmében pedig:
gondolatait
sajtó útján mindenki szabadon közölheti és
szabadon terjesztheti. A mai alkotmányok egy része a
gondolatszabadságot
vagy egyáltalán nem említi, vagy miként a
hatályos magyar alkotmány csak a lelkiismereti és
vallásszabadsággal együtt. Mindenesetre a gondolatszabadságot
nincs okunk a kommunikációs szabadságok körébe
sorolni, hiszen hasonlóan a lelkiismereti meggyőződéshez
a gondolat kifejezése, kommunikálása sem fogalmi
eleme a jognak. Ráadásul ellentétben a véleményekkel
a gondolat korlátozása lehetetlen, ami alkotmányos
védelmét is értelmetlenné teszi. Ugyanakkor feltéve,
de meg nem engedve, hogy a gondolatszabadság védelmének
kérdése felmerül, annak alanya csak a gondolat gazdája
lehet, míg a sajtó- és médiaszabadság védi
egy újság vagy könyv kiadóját, egy rádiós
vagy televíziós műsorszolgáltatót is.
A 20. században született nemzetközi emberi jogi dokumentumok
már a modern kori alkotmányok megoldásait követik.
Ezek közül az Emberi jogok egyetemes nyilatkozata volt az első,
amely 19. cikkében foglalkozott a tág értelemben vett
kommunikáció
szabadságával:
Minden személynek joga van a vélemény és a kifejezés szabadságához, amely magában foglalja azt a jogot, hogy véleménye miatt ne szenvedjen zaklatást, és hogy határokra való tekintet nélkül kutathasson, átvihessen és terjeszthessen híreket és eszméket bármilyen kifejezési módon.
Az ugyancsak az ENSZ keretében, 1966-ban elfogadott Polgári és politikai jogok nemzetközi egyezségokmányának 19. cikkelye az 1948-as Nyilatkozathoz hasonlóan deklarálja a kommunikáció szabadságát és vele együtt a nézetek miatti zaklatás tilalmát és az információs szabadságot:
1. Nézetei miatt senki sem zaklatható.
2. Mindenkinek joga van a szabad véleménynyilvánításra; ez a jog magában foglalja mindenféle adat és gondolat határokra való tekintet nélküli szóban, írásban, nyomtatásban, művészi formában, vagy bármilyen más tetszése szerinti módon történő keresésének, megismerésének és terjesztésének szabadságát is.
3. Az e cikk 2. bekezdésében meghatározott jogok gyakorlása különleges kötelességekkel és felelősséggel jár. Ennélfogva az bizonyos korlátozásoknak vethető alá, ezek azonban csak olyanok lehetnek, amelyeket a törvény kifejezetten megállapít és amelyek
a) mások jogainak, vagy jó hírnevének tiszteletben tartása, illetőleg
b) az állambiztonság vagy a közrend, a közegészség vagy a közerkölcs védelme érdekében szükségesek.
A regionális nemzetközi megállapodások közül az 1950-ben aláírt Emberi jogok európai egyezménye volt az első, amelynek 10. cikke a következőképpen szól a kommunikáció szabadságáról:
1. Mindenkinek joga van a véleménynyilvánítás szabadságához. E jog magában foglalja a véleményalkotás szabadságát és az információk, eszmék megismerésének és átadásának szabadságát országhatárokra tekintet nélkül, és anélkül, hogy ebbe hatósági szervnek joga lenne beavatkozni. E cikk nem képezi akadályát annak, hogy az államok a rádió, mozgókép vagy televízió-vállalatok működését engedélyezéshez kössék.
2. E kötelezettségekkel és felelősséggel együttjáró szabadságok gyakorlása a törvényben meghatározott olyan alakszerűségeknek, feltételeknek, korlátozásoknak vagy szankcióknak vethető alá, amelyek szükséges intézkedéseknek minősülnek egy demokratikus társadalomban a nemzetbiztonság, a területi integritás, a közbiztonság, a zavargás vagy bűncselekmény megelőzése, a közegészség vagy az erkölcsök védelme, mások jó hírneve vagy jogai védelme, a bizalmas információ közlésének megakadályozása, a bíróságok tekintélyének és pártatlanságának fenntartása céljából.
Mint látható, e cikkely külön is szól a rádiózásról és televíziózásról, megengedve, hogy az államok a rádió-, mozgókép- vagy televízióvállalatok működését engedélyhez kössék.11 Ugyanakkor a gondolat gazdája számára biztosított gondolatszabadságot az Egyezménynek a vallásszabadságot is szabályozó 9. cikke garantálja.
A jogok néhány sajátossága
A nemzetközileg elfogadott gyakorlat szerint a kommunikáció
szabadságához hozzátartozik az a jog is, hogy valaki ne
nyilvánítson véleményt. Ezt nevezik negatív
kommunikációs szabadságnak. A német Alkotmánybíróság
egyik ítélete például ebből vezette le azt
a jogot, hogy bárki elzárkózhassék számára
idegen vélemények sajátként történő
kommunikálása elől.12 Az amerikai Legfelső
Bíróság különösen azért tartja fontosnak
a kommunikációs szabadságnak ezt az inverzét, hogy
az állam ne kötelezhessen senkit meghatározott álláspont
képviseletére.13 A negatív kommunikációs
szabadság megsértéseként értékelte
az Emberi Jogok Európai Bírósága azt a brit törvényt,
amely egyes szakszervezetekben a munkaviszony megőrzése céljából
kényszertagságot írt elő. A bíróság
indokolása szerint a szabály a tagokat a szakszervezet általuk
esetleg el nem fogadható nézeteinek elfogadására
kényszeríti.14
Természetesen az a kérdés, vajon egy megnyilatkozás
a kommunikációs szabadság körébe tartozik-e,
alapvetően függ attól, hogyan definiáljuk a véleményt.
Sokak szerint véleményen a tényekre, magatartásmódokra,
viszonyokra vonatkozó értékítéleteket kell
érteni. Eszerint a kizárólag tényállításokat
magukban foglaló hírek, tudósítások nem élveznék
a véleményszabadság védelmét. Ugyanakkor
szinte lehetetlen pontosan elhatárolni egymástól a tudósításokat
és az értékítéleteket, hiszen egy jelentés
közlésének módja, elhelyezése a hírek
között, címmel történő ellátása,
sőt esetleg az azt felolvasó személy hanghordozása
is tartalmazhat értékítéletet. A kommunikáció
szabadsága a legszélesebb értelemben nemcsak a hírek
közlésének és továbbításának
jogát öleli fel, hanem általában mindenféle
közlés szabadságát mások irányában,
mégpedig függetlenül a közlés módjától
és a közlemény értékétől, erkölcsi
minőségétől. Védelmet élveznek tehát
a valótlan tényállítások is, hiszen általában
nincs jogi kötelezettség az igazmondásra, kivéve,
ha ezt jogszabály kifejezetten előírja.
Ilyen kifejezett jogszabályi korlátot jelent a legtöbb
jogrendszerben
így a magyarban is a becsületsértő tartalmú
valótlan tények állítása. De miként
számos ország bíróságai, valamint az Európai
Emberi Jogi Bíróság esetjoga, akként a magyar Alkotmánybíróság
a kommunikációs szabadság határainak megvonásánál
különbséget téve az értékítélet
és a tényközlés között joggyakorlata
során szintén megszorítóan értelmezi a kommunikációnak
ezt a korlátozását:
Az alkotmány a véleménynyilvánítási szabadság megfogalmazásánál nem tesz kifejezett különbséget tényközlés és értékítélet között. A véleménynyilvánítási szabadság alapvető célja annak a lehetőségnek biztosítása, hogy az egyén mások véleményét formálja, meggyőzzön másokat saját álláspontjáról. A véleménynyilvánítás szabadsága ezért általában mindenféle közlés szabadságát magában foglalja, mégpedig függetlenül a közlés módjától és értékétől, erkölcsi minőségétől és többnyire valóságtartalmától is. önmagában valamely tény közlése is véleménynek minősülhet, hiszen magának a közlésnek a körülményei is tükrözhetnek véleményt, azaz a véleménynyilvánítás alkotmányos alapjoga nem korlátozódik csupán az értékítéletekre. A véleménynyilvánítási szabadság határainak megvonásánál azonban indokolt különbséget tenni értékítélet és tényközlés tekintetében.
Az értékítéletre, az egyén személyes véleményére a véleménynyilvánítási szabadság minden esetben kiterjed, függetlenül attól, hogy az értékes vagy értéktelen, igaz vagy hamis, érzelmen vagy észérveken alapul. A szintén alkotmányos oltalom alatt álló emberi méltóság, becsület, jó hírnév azonban az értékítéletben megnyilvánuló véleménynyilvánítási szabadság külső korlátja lehet, és ezek védelmében a büntetőjogi felelősség érvényesítése sem tekinthető általánosságban aránytalannak, így alkotmányellenesnek.
Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint azonban fokozott alkotmányos védelmet élveznek az olyan értékítéletek, amelyek a közügyekre vonatkozó vélemények ütközésében kapnak hangot, még akkor is, ha esetleg túlzóak és felfokozottak.[ ]
A véleménynyilvánítás szabadsága nem ilyen feltétlen a tényállítások tekintetében. Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint a véleménynyilvánítás szabadsága nem terjed ki a becsületsértésre alkalmas tények közlésére akkor, ha a nyilatkozó személy kifejezetten tudatában van a közlés valótlanságának (tudatosan hamis közlés), vagy foglalkozása, hivatása gyakorlásának szabályai szerint elvárható lett volna tőle a tények valóságtartalmának vizsgálta, de a véleménynyilvánítási alapjog felelős gyakorlásából adódó gondosságot elmulasztotta.
A kommunikációs szabadság körébe tartozó jogok közös sajátossága, hogy a gondolatát, véleményét, politikai, ideológiai vagy akár művészi meggyőződését kisebb vagy nagyobb publikum előtt kifejezni akaró egyén vagy közösség számára biztosítanak jogot a nyilvánosságra. Vagyis bármilyen nagy közönség számára szólnak is manapság a nyomtatott és különösen az elektronikus médiumok útján közöltek, e jogok alanya miként a néhány ember előtt beszélő egyén esetében továbbra is maga a véleményt nyilvánító személy, illetve személyegyesülés, továbbá azok, akik elősegítik a kifejezést (kiadók, rádió-, tévé- és filmtársaságok stb.). A kommunikáció tömegessé válásából tehát nem következik a közönség jogalannyá válása.
Egészen más a helyzet az információs szabadsággal, jóllehet azt gyakran a tág értelemben vett véleményszabadság körébe utalják. Maga a német alaptörvény és feltehetően ennek hatására az 1989-es magyar alkotmányreform is a véleménynyilvánítás szabadságával azonos paragrafusban szól a közérdekű adatok megismeréséhez való jogról. Természetesen annyiban nem indokolatlan a közös tárgyalás, hogy az információkhoz való hozzáférés elemi feltétele a véleménynyilvánításnak és a közvélemény kialakulásának. Ugyanakkor bármennyire része is az információs szabadság a kommunikációnak, annak alanya nem a véleménymondó, hanem a közönség, így az nem képezheti részét a véleménynyilvánítás szabadságának. Az információkat közvetítheti ugyan a sajtó is, de a vélemény- és sajtószabadságból nem vezethető le a médiumok valamiféle privilegizált igénye az állami információkra.
A kommunikáció szabadsága mindig csupán egy cselekvő saját cselekvését engedi meg, de nem alapozza meg a szabadságjog alanyának jogát mások magatartására, még annak tűrésére sem. A német alkotmánybírósági joggyakorlat például a vélemény- és sajtószabadságot ahhoz való jogként kezeli, hogy valaki hallathassa szavát. Ellentétben az információs szabadsággal itt ugyanis nem a befogadó azon jogáról van szó, hogy egy véleményt meghallgasson, hanem a beszélő azon jogáról, hogy az állam ne szeparálja hallgatóságától.16 Ugyanakkor ez nem jelent egyszersmind jogot a mások általi meghallgattatás-ra, arra, hogy az állam hallgatóságot biztosítson. A kommunikáció megkönnyítése nem alanyi jog az állammal szemben, különösen nem jelent jogot a tömegkommunikációs eszközökhöz való hozzájutásra.
Miért fontosak ezek a jogok?
A jogok igazolása
A kommunikációhoz való jognak kétféle igazolása lehetséges. Az egyik, instrumentálisnak is nevezett igazolás egyfajta eszköznek tekinti ezt a jogot, amely a társadalom egészének azt az érdekét szolgálja, hogy valamennyi vélemény, gondolat, amely képes hozzájárulni a problémák megoldásához egyesek szerint az igazság kiderítéséhez felszínre kerülhessen. Miután ez az igazolás a társadalmi értékekre helyezi a hangsúlyt, és a kommunikációs szabadságot mint a népszuverenitás megnyilvánulását fogja fel, szokás ezt a szólás demokratikus elméletének is nevezni.
A másik, libertárius igazolás lényege: az önkifejezéshez fűződő individuális jog. Eszerint a kommunikációhoz való jogot nemcsak következményei támasztják alá, hanem az a mindenkit megillető morális jog, hogy azt mondjon, amit akar. E felfogás szerint az emberi szabadságok, köztük a kifejezés szabadságának alapja az autonómia. Ezt az autonómiát végső értékként kezelő kanti morálfilozófián alapuló konstitutív igazolást illetik a szabadság-modell (liberty model) elnevezéssel is, amely ellentétben a demokratikus elmélettel nem a közjó érdekeit szolgáló vélemények piacát védi, hanem inkább az individuális szabadság körét a kormányzat mindenféle beavatkozásával szemben. A szabadságot középpontba állító felfogások képviselői szerint nincs több ok a nem politikai tartalmú kifejezések korlátozására sem, hiszen mind a politikai, mind az egyéb szólás azonos értéket képvisel. A lényeg mindkét esetben az egyéni szabadság tiszteletben tartása. Akik ebből a megközelítésből vezetik le a kifejezés szabadságát, azok tagadják az államnak azt a jogát, hogy távol tarthasson az emberektől bármiféle véleményt, mondván, ők nem tudják megítélni azok társadalmi hasznosságát. Az állam semlegességi kötelezettsége ugyanis azt is jelenti, hogy tisztelnie kell mind a megnyilatkozó, mind a megnyilatkozást befogadó polgár autonómiáját.
Attól kezdve, hogy a kommunikációs szabadság fontos
alkotmányos alapjogként jelent meg, a kétféle igazolás
egyaránt tetten érhető a különböző
felfogásokban, olykor megfigyelhető a két alátámasztás
együttes alkalmazása is. Abban egyetértenek a különböző
igazolást vallók, hogy a kommunikációs szabadság
kitüntetett szerepet élvez a jogok sorában, legfeljebb a
szabadság egyes megnyilvánulásait erősebb vagy gyengébb
védelemre tartják érdemesnek.
John Milton 1644-ben írott művében, az Areopagiticában
amellett érvel, hogy a szólás szabadságát
az igazság keresésének joga legitimálja: Hadd
birkózzon egymással igazság és hazugság,
hisz ki látott már olyat, hogy az igazság szabad, nyílt
küzdelemben alulmaradt volna? Az igazsággal való cáfolás
a legjobb és legbiztosabb elnémítás
Mert ki
ne tudná, hogy az igazság a Mindenható után a legerősebb,
s győzelméhez nincs szüksége ravaszkodásra,
hadicselekre, cenzúrára; ezekhez a fortélyokhoz és
védelmi eszközökhöz a tévelygés folyamodik
az igazság hatalmával szemben.17 Hasonló érveléssel
igazolja e szabadságot John Stuart Mill, a 19. századi angol
liberalizmus
egyik klasszikusa. Mill szerint a vélemények piacának (marketplace
of ideas) hiányában az igazság nem kerülhet napfényre.
Ugyanakkor Mill volt az, aki úgy vélte: az állam kizárólag
mások sérelmének megakadályozására
korlátozhatja az egyén szabadságát, az ő
saját fizikai vagy erkölcsi java nem elégséges
indok erre.18 Ez a felfogás egyértelműen az
egyén individuális jogából indul ki szabadsága
megalapozásakor, még akkor is, ha egyidejűleg fontosnak
tartja a kifejezés szabadságának érvényesülését
a társadalom egészének érdekében is.
A 20. század elejétől ezek az igazolások bírósági
ítéletekben is megjelennek. Az egyik első ezek sorában
az amerikai legfelső bírósági bírájának,
Oliver Wendell Holmesnak egy 1919-ben született ítélethez
fűzött különvéleménye, amelyben Holmes
Millhez hasonlóan úgy vélekedik, hogy csak a nézetek
folyamatos vitájában derülhet ki az igazság:
az
igazság legjobb próbája a vélemények piaca,
a piac versenyében való elfogadottság
.19
A Legfelső Bíróság által 1964-ben eldöntött
New York Times v. Sullivan ügyben az ítéletet jegyző
Willaim Brennan bíró a közügyek szabad vitatásának
fontosságával igazolja a véleményszabadság
kiemelt jelentőségét: A kérdés megítélésében
abból kell kiindulni, hogy ebben az országban mély nemzeti
érdek fűződik ahhoz, hogy közügyekben a vitának
szabadnak, elevennek és nyitottnak kell lennie.20
Annak a kérdésnek a megítélésében,
hogy mégis mi a határa a vélemények piacán
való szabad részvételnek, Holmes bíró 1919-ben
egy másik ügy kapcsán kidolgozta híres tesztjét
a nyilvánvaló és közvetlen veszély-ről
(clear and present danger).21 Indokolásában egy hasonlattal
él: az, aki egy nézőkkel zsúfolásig megtöltött
színházteremben ok nélkül Tűz!-et
kiabál, és ezzel pánikot idéz elő, nem élvezi
az 1. kiegészítés által garantált szólásszabadság
védelmét. Holmes szerint tehát a jogi megítélés
szerint két eset lehetséges: vagy olyan kijelentéssel
van dolgunk, amely időben, tudatos és megfontolt válasszal
illethető, vagy pedig olyannal, amely azonnali veszéllyel fenyeget.
Két évvel korábban Learned Hand, egy akkor még ismeretlen
szövetségi bíró a The Masses című lap
háborúellenes cikkei és karikatúrái kapcsán
hasonló tesztet dolgozott ki, amelynek értelmében a korlátozás
csak akkor igazolható, ha a szavak közvetlenül jogellenes
cselekedetre
hívnak fel. Indokolásának lényege pedig, hogy a
vélemény szabadsága nem egyszerűen az egyén
joga, hanem a hatalom végső forrása és társadalmi
szükséglet egy demokráciában. Hand és Holmes
szempontjainak felhasználásával alakította ki az
amerikai Legfelső Bíróság 1969-ben az azóta
hasonló ügyekben állandó joggyakorlatát képező
Brandenburg-tesztet, amely a törvényellenes tettre való szándékos
felhívást mint a korlátozás követelményét
kiegészíti a jogellenesség bekövetkezésének
valószínűségével. A döntést megalapozó
érvelés az volt, hogy mindaddig, amíg elég
idő áll rendelkezésre a cáfolathoz, az értelmes
mérlegeléshez, nyugodtak lehetünk, hogy az »igazság«
legyőzi a »hamisságot«. Elnyomást csak akkor
kell alkalmazni, ha a veszély olyannyira »közvetlen«,
hogy nincs idő a válaszadásra, a vitára.22
Egy 1968-ban hozott ítéletben különböztette meg először egymástól a Legfelső Bíróság a kifejezés tartalmon alapuló (content-based) és tartalom-semleges (content-neutral) korlátozását.23 A bírák szerint az adott esetben a katonai behívók háború elleni tiltakozásul történő elégetésének tiltása nem volt kapcsolatban a szabad kifejezés elnyomásával, az csak a tiltakozók magatartásának nem kommunikatív aspektusára vonatkozott. Ezért azután ezt a tiltást tartalom-semlegesnek és így alkotmányosan megengedhetőnek ítélték. Egy másik nagyon fontos elv leszögezése is fűződik az ügyhöz, amelyet azóta OBrien-teszt néven is emlegetnek. Eszerint a szólásszabadság korlátozása nem mehet túl azon a mértéken, amit a védendő érdek feltétlenül megkíván. Nevezik ezt a szélesség alkotmányjogi doktrínájának is, amely tehát tiltja, hogy az állam valamely törvényes cél megvalósítását olyan eszközökkel akarja elérni, amelyek közvetlenül vagy közvetve korlátoznak fontosabb alkotmányos jogokat, ráadásul a feltétlenül indokoltnál szélesebb körben.24 Ugyanakkor ez a döntés nem jelentett automatikusan tilalmat mindenféle szimbolikus szólás (symbolic speech) számára.
Ennek az igazolásnak egyik klasszikus, egyszersmind legszélsőségesebb megfogalmazása a Supreme Court egy 1972-ből származó ítéletének indokolásában olvasható. Eszerint a kormányzatnak nem áll hatalmában a kifejezés korlátozása annak mondanivalója, gondolatai, tárgya és tartalma alapján.25 Ugyanakkor a szólás demokratikus elméletének képviselői azzal érvelnek, hogy a kommunikáció bizonyos eseteiben a korlátozás alapulhat a tartalmon, éppen annak érdekében, hogy érvényesülhessen a közügyekben a lehető legszélesebb vita. Tartalmi alapon is korlátozhatónak tartják a gyűlölet-beszédet, a pornográfiát, és a választási kampányok finanszírozását, azért, hogy minden oldal meghallgattassék. E felfogás szerint ezek a fajta kommunikációk olyan hatással járnak, hogy elnyomják a gyűlölet-beszéd célpontjait jelentő kisebbségek, a pornográfia által szexuális tárgyként kezeltek, illetve a kevesebb pénzzel rendelkező pártok hangját, ezért az államnak mint egyfajta közvetítőnek jogában áll elnémítani egyeseket annak érdekében, hogy mások hangja hallható legyen. Vagyis ennek az álláspontnak a képviselői szerint a korlátozás alapja ezekben az esetekben nem kizárólag a sértettek egyenlőséghez való joga, hanem kommunikációs szabadsága is. A védendő érdek tehát nem egyszerűen a közrend, hanem a demokrácia is.26
Általában a libertárius felfogás képviselői is elfogadják, hogy az üzleti beszéd és az erőszak, illetve a szexualitás öncélú, nem művészi bemutatásával kapcsolatos mondanivaló kifejezését szintén kisebb mértékben védi a véleményszabadság alkotmányos elve, mint a közügyek vitatásához kapcsolódó beszédfajtákat, sőt egyes esetekben éppen az ilyen mondanivaló nyilvános kifejezésének tilalmához fűződik elsőrendű társadalmi érdek. Az államnak kötelessége megvédeni polgárait a Mill-i egyenlő szabadság elvét durván sértő vagy tisztességtelen üzleti tevékenységtől, illetve attól, hogy kénytelenek legyenek beleütközni érzékenységüket sértő, számukra szélsőségesen megbotránkoztató kifejezésmódokba.27
Mindkét felfogás képviselői elfogadják a
véleménynyilvánítás korlátozását,
ha az nem a beszéd tartalmán, hanem annak körülményein
alapul. Ha például valaki éppenséggel a leginkább
védett politikai nézeteket juttatja kifejezésre, de ezt
éjnek évadján teszi hangszórón keresztül,
felébresztve embertársait, akkor belé fojtható a
szó, bármilyen jó szándékú célok
vezérlik is. Ugyanígy ok lehet a korlátozásra, ha
valaki mondandóját úgy közvetíti hallgatóságának,
hogy közülük azok, akik arra bármilyen okból nem
kíváncsiak, nem tudnak menekülni.28
A magyar Alkotmánybíróság már idézett
30/1992. (V.26.) AB határozatában szereplő érvelés
szintén egyaránt tartalmazza az egyén alanyi jogára
és a demokráciára mint a véleményszabadság
igazolására történő hivatkozást:
Az egyéni véleménynyilvánítási szabadság szubjektív joga mellett [ ] az Alkotmány 61. §-ából következik a demokratikus közvélemény kialakulása feltételeinek és működése fenntartásának biztosítására irányuló állami kötelezettség. A szabad véleménynyilvánításhoz való jog objektív, intézményes oldala nemcsak a sajtószabadságra, oktatási szabadságra stb. vonatkozik, hanem az intézményrendszernek arra az oldalára is, amely a véleménynyilvánítási szabadságot általánosságban a többi védett érték közé illeszti. Ezért a véleménynyilvánítási szabadság alkotmányos határait úgy kell meghatároznia, hogy azok a véleményt nyilvánító személy alanyi joga mellett a közvélemény kialakulásának, illetve szabad alakításának a demokrácia szempontjából nélkülözhetetlen érdekét is figyelembe vegyék.29
Az új médiumok szerepe
A kommunikáció, a gondolatok és vélemények kifejezésre juttatása ahogy mondani szokták egyidős az emberiséggel, közvetítő eszközök hiányában a gondolatok és vélemények mégsem juthattak el a nyilvánossághoz. Az első jelentős állomás a nyilvánossághoz vezető úton kétségkívül a könyvnyomtatás feltalálása volt a kora újkorban. Ez volt a kommunikációs médiumok differenciálódásának kezdete, ami jelentősen segítette az információáramlást a társadalmon belül. A következő cezúrát a politikai nyilvánosság kialakulása jelentette a 18. század közepétől, melyet a médiumok differenciálódásának történetében leginkább az írott sajtó jelentőségének növekedésével lehet jellemezni. Ebben az időszakban a jogi szabályozás középpontjában a kommunikáció területei közül nem annyira az egyéni véleménynyilvánítás, mint inkább a sajtó szabadsága állt. Ez azt jelentette, hogy a diskurzus a politikai véleményalkotási folyamatban résztvevő, ehhez megfelelő műveltséggel rendelkezőrétegekre koncentrálódott, akik a politikai vitákra képesek és hajlandóak voltak. A korszak meghatározó politikai filozófiája, a liberalizmus nem is kívánta megnyitni a viták kapuját az egész nép előtt.
A 20. század közepe táján az elektronikus tömegkommunikációs eszközök, mindenekelőtt a rádió és a televízió elterjedésével véget ért a nyomtatott szó úgyszólván kizárólagos uralmának korszaka, ami radikális változásokat idézett elő nemcsak a nyilvánosság szerkezetében, hanem a hagyományos sajtó funkcióiban, de merőben új kérdéseket vetett fel a kifejezés szabadságának jogi szabályozását illetően is.
Az új tömegközlő eszközök megjelenése, sőt mintegy iparággá fejlődése átformálta a politika nyilvánosságot, szinte határtalanul kiterjesztve a közönséget. Ettől kezdve a nyilvánosság nem egyszerűen a képzett és tevékeny emberek viszonylag szűk csoportjának terrénuma. A politikai folyamatok résztvevőinek, de legalábbis szemtanúinak köre jelentősen kitágul. A politika az országok, sőt gyakran az egész világ szeme láttára, füle hallatára folyik. Gondoljunk csak arra a mindennapivá vált jelenségre, hogy a rádió és televízió egyenes adásban közvetíti a parlamentek üléseit. De gondolhatunk az 1989 decemberi romániai forradalomra, az 1991 januári öböl-háborúra, az 1991 augusztusi moszkvai puccskísérletre is, vagy a belgrádi tüntetésekre 199697 fordulóján, melyeket a televízió a szobáinkba hozott. A polgárnak ez a közvetlen jelenléte a politikai eseményekben nemcsak az állampolgár ellenőrzési lehetőségét teremti meg saját állama hatalomgyakorlását illetően, de a politikát arra kényszeríti, hogy nemzetközileg is legitimálja magát. Ezzel párhuzamosan a polgár bizonyos értelemben világpolgárrá is válik, akire immár nem kizárólag saját országának ügyei tartoznak.
Mindez óhatatlanul módosítja a sajtó egészének társadalmi szerepét. A hagyományos nyomtatott sajtót elsősorban jellemző tájékoztató, közvetítő profil az elektronikus médiumok révén jelentősen kitágul, és a sajtó mintegy önálló hatalmi tényezővé válik, amely egyre inkább elveszíti nemzeti jellegét. E változások hatására a kifejezés szabadsága miközben megmarad egyéni jogként egyidejűleg a közvetítő intézmény jogaként is kezelendő, ami azért vet fel jogilag merőben új dilemmákat, mert a tömegkommunikációs eszközök jogi értelemben mintegy az állam és az egyén között helyezkednek el. E módosulások eredménye, hogy az újabb alkotmányos szabályozások a kifejezés szabadságának hagyományosan védelmi jogi szabályai mellett immár a rádiós és televíziós szabadság intézményi jogi elemeit is általában magukban foglalják. A nemzetköziesülés pedig magával hozza a kifejezés szabadságával kapcsolatos nemzetközi jogi jogalkotás és ítélkezés kialakulását. Az amerikai és az európai jogrendszereket persze különbözőképpen érintette az új médiumok megjelenése.
A 20. század utolsó évtizedében újabb médiumként
tűnt fel az Internet, ami még a rádiónál és
televíziónál is jobban kitágította a kommunikáció
lehetőségeit, és ismét másként vetette
fel az ezzel kapcsolatos jogok szabályozásának szükségességét.
A jelenlegi kommunikációs rendszerben egymás mellett létező
médiumok a nyomtatott, illetve az elektronikus sajtó,
valamint
az internet jogi szabályozási igényei jelentősen
eltérnek egymástól.
A hagyományos nyomtatott sajtó esetében aligha van szükség
olyan pozitív jellegű jogszabályi előírásokra,
amilyeneket például egy sajtótörvény tartalmazhat.
Hiszen a liberális értelemben vett sajtószabadság
éppen az állami beavatkozás (az alapítási,
terjesztési engedélyezés, a cenzúra stb.) tilalmát
jelenti. A liberális demokrácia amerikai atyjának, Jeffersonnak
megfogalmazása szerint: Más megszorító szabályozást
nem ismertünk, mint a közvélemény által gyakorolt
cenzúrát. Ugyanakkor ebből a liberálisnak
mondható felfogásból nem következik a kifejezés
szabadságának abszolút korlátlansága sem
a nyomtatott, sem az elektronikus sajtóban. A büntetőjog
tilthatja bűncselekménynek véleménynyilvánítás
útján történő elkövetését.
A polgári jog védelemben részesíti például
a személyhez fűződő jogokat. A versenyjog itt is
megakadályozza a monopóliumok kialakulását, illetve
a már létrejötteket felszámolja. Az már pusztán
jogtechnikai kérdés, hogy a sajtószabadság ezen
határainak kijelöléséhez szükség van-e
önálló sajtótörvényre, vagy pedig ezeknek
a szabályoknak a büntető, a polgári, illetve a versenytörvényben
van a helyük. (Persze e dilemma mögött az a veszély is
meghúzódik, hogy egy külön sajtótörvény
nagyobb kísértést jelenthet a hatalom birtokosai számára
a sajtószabadság indokolatlan korlátozására.)
Ezzel szemben a közszolgálati rádiók és televíziók útján történő hírközlés területét aligha lehet teljesen elzárni a jog elől, mert másképpen nem biztosítható a kiegyensúlyozott, pártatlan tájékoztatás. Sőt kérdéses, hogy vajon amíg a frekvencia korlátozott mértékben rendelkezésre álló jószág, a kereskedelmi csatornák elosztása során nem kell-e érvényesíteni bizonyos közösségi szempontokat. Ugyanakkor az internet esetében sem a közszolgálatiság, sem a szűkösség nem indokolja ezeket a korlátozásokat.
A jogok negatív és pozitív jellege
A kommunikációs jogok közös sajátossága, hogy egyfelől védelmet nyújtanak az állami beavatkozások ellen, másfelől fontos szerepet játszanak a nyilvános akaratképzésben, amennyiben lehetővé teszik az egyén számára a közügyekben való tájékozódást, és azt, hogy befolyást gyakorolhasson a politikai folyamatokra. Mint láthattuk, a kétféle igazolás a kommunikációs szabadság körébe tartozó jogok más-más, de egyaránt fontos sajátosságára helyezi a hangsúlyt. Az individuális jogi jelleg arra utal, hogy ezek a jogok védelmet nyújtanak az állami beavatkozások ellen. Ennyiben nevezik ezeket úgynevezett védelmi jogoknak. Másfelől ugyanezek a jogok fontos szerepet játszanak a nyilvános akaratképzésben, amennyiben lehetővé teszik az egyén számára a közügyekben való tájékozódást, és azt, hogy befolyást gyakorolhasson a politikai folyamatokra. Ez adja az úgynevezett részvételi jogi jelleget e jogoknak. A védelmi jelleg e jogok negatív, a részvételi pedig pozitív szabadság voltára utal.
A jogok negatív felfogása a klasszikus liberalizmusnak arra a törekvésére vezethető vissza, hogy kialakítsa az egyénnek azt a szabad cselekvési terét, amelyen belül az ember Isaiah Berlin szavai szerint anélkül cselekedhet, hogy mások megakadályoznák ebben. E felfogás szerint az alapjogok, köztük a kommunikáció szabadsága körébe tartozóak is, mindenekelőtt védelmi jogok.
A liberális állam szociális állammá alakulásának folyamatával párhuzamosan fokozatosan növekedett az alapjogok, köztük a kommunikációval kapcsolatos jogokpozitív jellegének fontossága. Hiszen éppen a kommunikációt szolgáló jogok játsszák az egyik legfontosabb szerepet a nyilvános akaratképzésben, amennyiben az egyéneknek, illetve közösségeiknek lehetővé teszik a közügyekben való tájékozódást. Ez az igény tette az információs szabadságot önálló alapjoggá. Az alkotmányos jogok katalógusának ez az új eleme nem is hagyományos szabadságjog, hanem sokkal inkább egy igény a közérdekű információk hozzáférhetővé tételére. De a passzív szerep mellett a kommunikációs jogok eszközként szolgálnak az egyén számára a politikai folyamatok aktív befolyásolására a gyűlések és a politikai célú egyesülések mellett a nyomtatott, az elektronikus sajtó és az Internet révén. E szabadságjogoknak a politika formálásában növekvő aktív szerepe a polgár citoyen mivoltának erősödését mutatja.
A nyilvánossággal kapcsolatos jogok esetében pedig a negatív és pozitív jelleg csak együttesen érvényesülhet, hiszen elképzelhetetlen a vélemények valódi politikai hatása, ha nincs garantáltan kizárva az állam beavatkozása erről az egyéni szabadságterületről. A kommunikációs szabadságok pozitív jogi jellegét hangsúlyozza az alkotmányjogtudomány több képviselője. Grabitz például már a hetvenes évek közepén úgy vélekedett, hogy az alapjogok elsősorban nem védelmi jogok, hanem állami kötelezettségek a szabadság biztosítására.30 Häberle pedig a jogok individuális és intézményi oldalának egyenragúságát hangsúlyozta.31 Alexy az államot pozitív cselekvésre kötelező jogokat két csoportja osztja.32 Az egyik esetben a jog tárgya egy tényleges állami szolgáltatás. A kommunikációs szabadság szempontjából relevánsabb másik csoport esetében az alapjogok tárgya az állam valamiféle normatív cselekvése. Lényegét tekintve ilyen normatív szolgáltatásra való jogról van szó az elektronikus médiumok esetében. Az alkotmányos gyakorlat a törvényi szabályozás céljaként általában a kiegyensúlyozott működést és az államtól való függetlenséget jelöli meg. A hagyományos szólásszabadságtól eltérően ugyanis a modern médiumoknak egy gombnyomásra mindenkit elérő, összehasonlíthatatlanul erőteljesebb hatásuk okán jogosultak az intézményes garanciák. Vagyis úgy tűnik, hogy a rádiózás és a televíziózás szabadsága azon kívül, hogy magában foglalja a hagyományos védelmi jogot az állami beavatkozásokkal szemben, bizonyos állami szabályozásokra való jogot is tartalmaz. E tekintetben azonban külön kell választani a közszolgálati és a kereskedelmi célú elektronikus médiumokat, amelyek jogi státusa sok tekintetben különböző.
A közszolgálati rádiók és televíziók kétségkívül a köz, vagyis az adót (és általában előfizetési díjat is) fizető polgárok tájékoztatására, művelődésére, szórakoztatására szolgálnak. Ennek a közösségi célnak az alapján a köz(önség) elvárhatja tőlük, hogy kiegyensúlyozottan és szakszerűen lássák el dolgukat. A kiegyensúlyozottság egyrészt a sokféle nézői, hallgatói igény lehetőség szerinti kielégítését, másrészt az ideológiai, politikai semlegességet jelenti, beleértve a magától az államtól való függetlenséget is. Ennek a biztosítására szükség van törvényhozási úton kialakított szervezeti, eljárási garanciákra, melyek adott esetben korlátozhatják a kifejezés szabadságát.
Egészen más a helyzet a kereskedelmi célú rádiózás
és televíziózás esetében. Az elektronikus
kommunikáció technikai lehetőségeinek jelentős
kiterjedése idején nem indokolt a műsorok tartalmának
olyan állami befolyásolása, amely akár az egyes
állomások úgynevezett belső, akár az összes
állomás külső pluralitását célozza.
A kereskedelmi médiumok okozta kiegyensúlyozatlanságokat
az állam legfeljebb a közszolgálatiakra vonatkozó
előírásokkal próbálhatja meg korrigálni.
Vagyis a kereskedelmi célú elektronikus sajtó állami
szabályozási igénye lényegében azonos azzal,
ami a nyomtatott sajtó esetében igazolható. Ez pedig nem
más, mint a monopóliumellenes szabályozás. Ha ugyanis
az állam törvényi eszközökkel nem garantálja
a verseny szabadságát, akkor veszélybe kerül a kifejezés
szabadsága. A nyomtatott és az elektronikus sajtó területén
minden egyéb korlátozás már csak olyan lehet, amely
a véleményszabadsággal kapcsolatban egyébként
is megengedett.
Ugyanez még fokozottabban igaz az internetes kommunikáció
tartalmi korlátozhatóságát illetően. Ezt
ugyanis még az a szűkösség sem legitimálhatja,
ami ideig-óráig fennáll a sugárzott rádió-
és televíziós programok esetében. Másrészt
a cyberspace résztvevői nem annyira az írott, illetve elektronikus
sajtó citoyen-jei, sokkal inkább bourgois-k, akik nem annyira
a közügyek megvitatásában, mint inkább politikailag
neutrális kommunikációban akarnak közreműködni
az őket megillető egyéni jogok alapján. Mindez a
jogok negatív, védelmi jellegét erősíti.
összefoglalva megállapíthatjuk, hogy a kommunikációval kapcsolatos jogok mindig is kitüntetett szerepet játszottak az alkotmányos jogok között, részben mint az egyén legbecsesebb szabadságának megnyilvánulásai, részben pedig mint a nyilvános akaratképzés eszközei. Az egyes kommunikációs közvetítő eszközök eltérő jogi szabályozást igényelnek, melynek egyaránt fontos eleme az állam be nem avatkozása az emberi kommunikációba, illetve pozitív cselekvése a kommunikáció biztosítása érdekében.
Irodalom
Alexy, Robert (1986): Theory der Grundrechte. Frankfurt:
Suhrkamp.
Arnim, Hans Herbert von (1984): Staatslehre der Bundesrepublik
Deutschland.
München.
Feinberg, Joel (1999): Társadalomfilozófia. Budapest: Osiris.
Fiss, Owen M. (1996): The Irony of Free Speech. Cambridge, London:
Harvard University
Press.
Grabitz, Eberhard (1976): Freiheit und Verfassungsrecht.
Tübingen.
Habermas, Jürgen (1971): A társadalmi nyilvánosság
szerkezetváltozása. Budapest: Gondolat.
Häberle, Peter (1983): Wesensgehaltsgarantie des Art. 19 Abs. 2
Grundgesetz.
3. Auflage, Heidelberg.
Herzog, Roman (1983): Artikel 5 Abs. I-II. In: Maunz, Th/Dürig. u.a.:
Grundgesetz.
Kommentar. 5. Aufl. München.
Krokovay Zsolt (1993): Szélesség. Egy alkotmányos mérce.
In: Világosság, 2. sz.
Krokovay Zsolt (2000): Az üzleti mondanivaló szabadsága.
In: Fundamentum, 2. sz.
Meiklejohn, Alexander (1948): Free Speech and Its Relation to
Self-Government.
Milton, John (1975): Aeropagitica. In: Az angol forradalom tükre.
Budapest:
Gondolat.
Mill, John Stuart (1980): A szabadságról. Budapest: Helikon. (Első
megjelenése: 1859).
Sólyom László (1996-1997): Kölcsönhatás
az Emberi Jogok Európai Bíróságának esetjoga
és a szólászabadság védelme között
Magyarországon. Állam- és Jogtudomány, 3-4. sz.
A Médiakutató szerkesztősége publikációs pályázatot hirdet a következő témákban:
2024
Április "A történelem olyan, mint egy szappanopera." Mátay Mónikával Jamriskó Tamás beszélget.
Március A videójáték ma már nem egy szubkulturális jelenség – Pintér Róbert médiakutató
2022
A Médiakutató Alapítvány fő tevékenységeként immár 24. éve adja ki a Médiakutató folyóiratot. A lap rendszeresen közöl szaktanulmányokat a médiajog,
a médiapolitika, a médiaszociológia és a médiatörténet területéről, számos tanulmánya tananyaggá vált a felsőfokú kommunikáció- és médiaképzésben.
Minden nyomtatásban megjelent tanulmány elérhető honlapunkon (www.mediakutato.hu) is. A szerkesztőség díjazás nélkül, társadalmi munkában dolgozik.
Amennyiben fontosnak tartod a Médiakutató fennmaradását, kérjük, támogasd munkánkat!
A szerkesztőség
Adószámunk: 18687941-2-43
„Szomszédok közt” pódiumbeszélgetés
Kérdez: Bajomi-Lázár Péter Médiakutató
Válaszol: Kovács M. András és Lányi Balázs forgatókönyvíró
Magyar Kommunikációtudományi Társaság
Sajtószabadság Központ (rendszeres tevékenységét források hiányában megszüntette)