Bajomi-Lázár Péter – Bajomi-Lázár Dávid:
A közvélemény a magyarországi sajtóról
Menyire tarja a nagyközönség hitelesnek és tárgyilagosnak a magyar sajtót? Mennyire bízik az újságírókban? Mennyire tartja szabadnak a sajtót? És mennyire ért egyet a sajtó szakmai tisztességét kétségbe vonó politikai nyilatkozatokkal? A Sajtószabadság Központ felmérése ezekre a kérdésekre keresett választ a felnőtt lakosságot reprezentáló országos minta vizsgálatával.1
Az elmúlt években vezető jobboldali és konzervatív politikusok többször bírálták a magyar újságírókat. Pintér Sándor belügyminiszter szerint egyes vezető újságírók szervezett bűnözők kocsijába ülnek be.2 Kövér László, a FideszMPP volt pártelnöke azt mondta, az újságírók utánpótlását ma is öreg bolsi főszerkesztők választják ki.3 Csurka István, a MIÉP elnöke tudni vélte: a magyar a sajtó hazudik és idegen érdekeket szolgál.4 Torgyán József volt agrárminiszter arról beszélt, hogy a sajtó goebbelsi propagandához hasonló eszközökkel igyekszik lejáratni személyét, és az ellene szerveződő sajtóhadjáratok mögött az SZDSZ áll.5 E bírálatok közös vonása, hogy nem egyes újságírók vagy sajtótermékek függetlenségét, hanem általában a sajtó egészének szakmai tisztességét vonják kétségbe. Azzal vádolják az újságírókat: nem a hiteles és objektív tájékoztatást szolgálják, hanem partikuláris érdekek az alvilág, a kommunisták, a külföld, a liberálisok érdekei vezérlik őket.
Kevesebbet tudunk arról, hogyan értékeli a magyar újságírók
munkáját a nagyközönség. A kérdésfelvetést
az is indokolja, hogy minden kutatás szerint politikailag nagyon
megosztott
a magyar társadalom. Ez alapján feltehetjük, hogy a nagyközönség
egy része is elégedetlen az újságírók
szakmai teljesítményével, vagyis a fent idézett
és hasonló politikai nyilatkozatok sikerrel építenek
az emberek egy részében a sajtóról egyébként
is élő kedvezőtlen véleményekre.
Mennyire bízik tehát a nagyközönség az újságírókban?
Mennyire tartja tárgyilagosnak és hitelesnek a lapok, a rádiók
és a tévék hírrovatait? Menyire tartja fontosnak
azt, hogy a sajtó szabad legyen? És mennyire tartja szabadnak
a sajtót? A Sajtószabadság Központ ezekre a kérdésekre
keresett választ. A Szonda Ipsostól megrendelt kutatás
a 18 éven felüli népességet reprezentáló
1000 fős országos mintán készült, 2001 augusztusában,
standardizált kérdőíves módszerrel, kiképzett
országos kérdezőbiztosi hálózat bevonásával.
Hírforrások
Először azt vizsgáltuk: honnan tájékozódnak
az emberek politikai kérdésekben.6 A válaszokból
az derül ki, hogy a legfontosabb információforrást
a televíziók különösen a kereskedelmi tévék
jelentik. A megkérdezettek 74 százaléka7
elsődleges információforrásként általában
a tévét, kilenc százalékuk általában
a rádiót, ugyanennyien valamelyik napilapot, három százalékuk
pedig valamelyik hetilapot nevezte meg. Meglepő, hogy bár
felmérések szerint a lakosság tíz százaléka
internetezik rendszeresen a megkérdezetteknek csak egy
százaléka
mondta azt, hogy elsődlegesen az internetről tájékozódik
politikai kérdésekről.
Kíváncsiak voltunk arra is, hogy a megkérdezettek átlagosan
hány forrásból tájékozódnak. Az egy
forrásból tájékozódók aránya
16 százalék. A legtöbben két vagy három forrásból
szerzik információikat (2424 %), négyet vagy ennél
többet pedig összesen 30 százalékuk említett.
A válaszadók 16 százaléka nem tudta megmondani,
hogy honnan tájékozódik politikai kérdésekről,
vagy azt mondta, hogy egyáltalán nem tájékozódik.
Az összes választ elemezve megtudjuk, hogy a megkérdezettek
mekkora része informálódik kisebb-nagyobb rendszerességgel
az egyes médiumokból. A legnagyobb szerepe a tv2-nek van, amelyből
időről-időre az emberek 55 százaléka tájékozódik
politikai kérdésekből; ezt követi az RTL Klub 52 százalékkal.
Az MTV 39, a Magyar ATV hat, a Duna TV pedig az emberek öt
százalékának
szolgál információforrásul. A rádióállomások
közül a legtöbben a Kossuthot (16 %) és a Petőfit
(6 %) jelölték meg. Érdekesség, hogy a hírműsorokra
szakosodott Info Rádiót a kérdezetteknek mindössze
egy százaléka említette. Még ennyien sem említették
az ugyancsak politika-orientált, ám az eseményekről
pártosan tudósító Pannon Rádiót (igaz,
egyik állomás sem országos vételkörzetű).8
Figyelemreméltó, hogy a megkérdezettek 17 százaléka
valamilyen egyéb rádióállomást említett;
ez azt jelenti, hogy sokan a zenés kereskedelmi rádiók
rövid hírblokkjaiból tájékozódnak.
Ami a napilapokat illeti: a Népszabadságból a megkérdezettek
12 százaléka, míg a Népszavából, a
Magyar Hírlapból és a Magyar Nemzetből mindössze
22 százalékuk szerzi információit. Nagy jelentőségük
van ugyanakkor a megyei napilapoknak, amelyek az emberek 17
százalékának
szolgálnak politikai információkkal. A bulvárlapokat
nyolc, a gazdasági lapokat mindössze egy százalékuk
említette.
Általában a televízió és különösen a kereskedelmi tévék elsőbbsége azt jelzi, hogy az emberek egyenlőségjelet tesznek a politika és a televíziós hírműsorok tartalma közé dacára annak, hogy a televíziós hírműsorok a politikai eseményekről rendszerint elnagyoltan, esemény- és személyiség-központúan, sokszor a háttér ismertetése nélkül számolnak be. Ezt jelzi az is, hogy a megkérdezettek 51 százaléka szerint a televíziós hírműsorok éppen megfelelő részletességgel tájékoztatnak a politikai eseményekről, és csupán 15 százalékuk véli úgy, hogy nem elég részletesen (7 százalékuk szerint a tévéhíradók túl részletesek, 18 százalékuk szerint pedig egyik híradó ilyen, másik olyan).
Bár egyes nézetek szerint a hírműsorokban és a napilapokban megjelenő tájékoztatás hézagosságáért kárpótolnak a részletes elemzéseket közlő és az események hátterét is feltáró hetilapok, felmérésünk szerint ezek olvasottsága elhanyagolható. A HVG-ből a megkérdezettek három, a 168 Órából kettő, a Magyar Fórumból mindössze egy százalékuk tájékozódik politikai kérdésekről. Egyetlen olyan más politikai hetilap sem volt, amelyet akár fél százaléknál többen említettek volna. Ez azonban nem jelenti azt, hogy ezek az újságok a közbeszédre is csak minimális hatást gyakorolnának, hiszen általában éppen a véleményvezérek forgatják őket, vagyis azok, akiknek véleménye befolyásolja környezetük politikai döntéseit is.9
Tárgyilagosság és hitelesség
Kevesen gondolják úgy, hogy a napilapok vagy a tévéhíradók teljesen tárgyilagosan tájékoztatnának politikai kérdésekről: az előbbiekről az érdemi választ adó megkérdezettek10 öt, az utóbbiakról hat százalékuk mondta ezt.11 Lényegesen többen vélik úgy, hogy e hírforrások többé-kevésbé tárgyilagosak: 46 százalékuk szerint a napilapok inkább tárgyilagosan tájékoztatnak, a tévé esetében pedig ez az arány 45 százalék Hasonló a helyzet, ha a különböző médiumok hitelességet nézzük.12 A tévéhíradók a megkérdezettek öt százaléka szerint teljesen, 44 százalékuk szerint pedig inkább hitelesen tájékoztatnak. Némileg rosszabb a helyzet a napilapok esetében: az emberek három százaléka gondolja úgy, hogy teljesen, 42 százalékuk pedig úgy, hogy inkább hitelesen tájékoztatnak
A televízió és a napilapok legfontosabb szakmai jellemzői
a tárgyilagosság és a hitelesség megítéléséről
összefoglalóan azt mondhatjuk, hogy az emberek közel fele
nagyjából-egészében
kedvezően nyilatkozott, negyedük pedig aszerint ítéli
meg a kérdést, hogy éppen melyik médiumról
vagy sajtótermékről van szó. Vagyis a lapokkal és
a tévével szemben egészséges távolságtartás
jellemzi őket, ezeket inkább elfogadva, de némi kritikával
fogyasztják-használják. Ez arra enged következtetni,
hogy a sajtó korlátlan közvélemény-befolyásoló
hatalmát hirdető nézeteket Magyarországon is csak
erős megszorításokkal fogadhatjuk el.
Az adatok ugyanakkor arra is utalnak, hogy a sajtó és a média
szakmai tárgyilagosságát és hitelességét
megkérdőjelező, fent idézett politikusi nyilatkozatok
összecsengenek nagyjából minden negyedik megkérdezett
véleményével. Az emberek negyede tehát nem bízik
a televízióban és a lapokban.
Hasonló eredményeket mutat az a kérdéssor is, amellyel az újságírók társadalmi presztízsét igyekeztünk feltárni. Ezt más foglalkozások presztízséhez hasonlítva vizsgáltuk: azt mértük, hogy a megkérdezettek mennyire bíznak meg az egyházi személyekben, a politikusokban, a rendőrökben, a tanárokban, az újságírókban, az ügyvédekben és a vállalkozókban.13 A százig terjedő skálán mérve a legmagasabb bizalmi index (68 százalékpont) a tanároké. Az újságírókban a megkérdezettek megközelítőleg annyira bíznak (45 százalékpont), mint az egyházi személyekben (48), a rendőrökben (45) vagy az ügyvédekben (42). A legalacsonyabb a vállalkozók (37) és a politikusok (32) bizalmi indexe.A megkérdezetteknek mindössze négy százaléka mondta azt, hogy teljesen megbízik az újságírókban, 40 százalékuk azt, hogy inkább megbízik, 37 százalékuk azt, hogy inkább nem bízik meg, 13 százalékuk pedig azt, hogy egyáltalán nem bízik meg bennük (hat százalék nem tudott véleményt nyilvánítani). összességében tehát többen tartják megbízhatatlanoknak, mint megbízhatóaknak az újságírókat.
Figyelemreméltó, hogy a férfiak (17 %) és a budapestiek között (16 %) az átlagosnál lényegesen magasabb azoknak az aránya, akik egyáltalán nem bíznak meg az újságírókban. További érdekesség, hogy a nagyobb településeken bíznak bennük a legkevésbé: Budapesten 38, a megyeszékhelyeken 43, a kisebb városokban 46, míg a falvakban 49 százalékpont az újságírókkal szembeni bizalomindex.
Véleményszabadság
Az elmúlt években koalíciós politikusok többször
felvetették, hogy korlátozni kell bizonyos vélemények
sajtóbeli megjelenését. 1998 nyarán Pokol Béla
kisgazda képviselő egy olyan jogszabály elfogadását
javasolta, amely a sajtót a társadalmilag hátrányosnak
tekintett vélemény vagy értékelés helyreigazításának
közlésére kötelezte volna, ám javaslata ekkor
még a kormánypártok körében sem kapott kellő
támogatást. 2001 tavaszán azonban az országgyűlés
már elfogadta Répássy Róbert FideszMPP-s országgyűlési
képviselő törvénymódosítási javaslatát,
amely a személyhez fűződő jogot sértő
vélemények közlése esetén közérdekű
bírsággal fenyegeti a sajtót (a törvénymódosítás
az Alkotmánybíróság döntésére
vár).
Megfelelnek-e ezek a politikai törekvések a nagyközönség
várakozásainak? Ennek feltárására több
kérdést is megfogalmaztunk. Először arra kerestünk
választ: mennyire tartják az emberek fontosnak azt, hogy mindenki
szabadon elmondhassa a véleményét. Az adatok azt mutatják,
hogy többségük fontosnak (83 százalékuk nagyon,
további 13 százalékuk kicsit fontosnak) tartja
általában a véleményszabadságot.
Abban a kérdésben azonban már kevésbé értenek egyet a válaszadók, hogy a vélemények sokszínűségének a sajtóban is meg kell-e jelennie. Amikor arról kérdeztük őket: mennyire fontos, hogy a sajtóban minden vélemény megjelenjen, már csak 55 százalékuk mondta azt, hogy nagyon, további 31 százalékuk pedig azt, hogy kicsit fontos, (12 százalékuk pedig egyáltalán nem tartotta fontosnak ezt. A csak általános iskolai végzettséggel rendelkezők körében az átlagosnál magasabb azok aránya, akik szerint nagyon fontos, hogy minden vélemény megjelenjen a sajtóban (58 százalék).
Tovább árnyalja a képet az, hogy mennyire tartják
fontosnak: a sajtó senkit se sértsen meg személyesen. A
megkérdezettek hatvannyolc százaléka azt mondta, ez nagyon
fontos, további 23 százalékuk pedig kicsit
fontosnak tartotta ezt. Mint ismert, a Lex Répássy indoklása
általában az emberek személyhez fűződő
jogait hangsúlyozza, elhallgatva azt a tényt, hogy a sajtó
az esetek nagy részében nem hétköznapi emberekkel,
hanem közszereplőkkel foglalkozik, akiknek a magánszemélyeknél
jobban kell tűrniük a nyilvános bírálatot. Másképpen:
a magánszférára hivatkozva igyekszik korlátozni
a közügyekben eljáró politikusok támadhatóságát.
Az adatok alapján azt mondhatjuk tehát, hogy retorikáját
tekintve a törvénymódosítási javaslat harmonizál
a nagyközönség elvárásaival.
A Lex Répássy tartalma azonban már jóval kevésbé
felel meg az emberek akaratának. Amikor egy újabb kérdéssel
azt firtattuk, mennyire tartják fontosnak azt, hogy a politikusok ne
szóljanak bele, mit ír a sajtó, a válaszadók
többsége ismét elutasította a politikai beavatkozást:
66 százalékuk nagyon, további 25 százalékuk
kicsit tartotta fontosnak azt, hogy ne avatkozzanak a
sajtóban
közvetített tartalmakba. Másképpen: tíz emberből
kilenc valamennyire fontosnak tartja a sajtó politikusoktól való
függetlenségét.
Sajtószabadság
Végül arról faggattuk az embereket, hogy mit gondolnak
általában
a sajtószabadságról. Előbb azt kérdeztük:
ahhoz, hogy demokrácia legyen az országban, mennyire fontos az,
hogy a sajtó szabad legyen? Majd azt kérdeztük: mennyire
tartják a mai magyarországi sajtót szabadnak?
Az első kérdésre adott válaszok azt mutatják,
hogy túlnyomó többségük a demokrácia szerves
részének tekinti a sajtószabadságot.17 65
százalékuk nagyon, további 19 százalékuk
inkább fontosnak, 11 százalékuk pedig
közepesen
tartotta fontosnak azt, hogy a sajtó szabad legyen. Az átlagosnál
lényegesen magasabb a nagyon választ adók aránya
a felsőfokú végzettségűek (79 %), a budapestiek
(76 %) és a 1835 éves fiatalok körében (65 %).
Azok aránya, akik a sajtó szabadságát nem tartják
a demokrácia előfeltételének, vagy nincs véleményük
a kérdésről, együttesen is csak öt százalék
volt. A sajtószabadság tehát egyike azon kevés szabadságjogoknak,
amelyeket a mai Magyarországon általános közmegegyezés
támogat.
Ennek fényében elgondolkodtató a második kérdésre adott válaszokból nyert kép. Ebből ugyanis az derül ki, hogy mindössze a válaszadók 16 százaléka tartja a sajtót teljesen szabadnak, 48 százalékuk pedig inkább szabadnak. Minden ötödik megkérdezett (22 %) úgy nyilatkozott: a sajtó inkább nem szabad, minden huszadik szerint (5 %) pedig egyáltalán nem szabad. Nagyjából minden tizedik (9 %) nem tudott válaszolni a kérdésre. Azok közül, akik szerint a demokráciához nagyon fontos, hogy sajtószabadság legyen, mindössze 16 százalék gondolja úgy, hogy Magyarországon ma a sajtó teljesen szabad; 45 százalékuk szerint a sajtó inkább szabad, de nem teljesen, míg 31 százalékuk úgy véli, hogy a sajtó ma nem szabad Magyarországon.
A sajtószabadság demokratikus ideáljának tulajdonított fontosság és valós helyzetének megítélése közötti ellentmondás arra enged következtetni, hogy a sajtó kérdésében demokratikus deficit alakult ki. Az emberek nem teljesen elégedettek a sajtó teljesítményével. Az újságírók iránti bizalom viszonylagos hiánya alapján azt is kijelenthetjük: a magyar újságírók nem vívják ki munkájukkal a nagyközönség maradéktalan elégedettségét. Mi több, az újságírók szakmai tisztességét megkérdőjelező politikai nyilatkozatok az emberekben egyébként is élő bizalmatlanságra építenek (ami nem azt jelenti, hogy tényszerűen megalapozottak volnának).
Az újságírókkal való viszonylagos elégedetlenség nemcsak azért jelent problémát, mert a politikai tájékozódás és így a választói akaratképzés elsődleges forrását a sajtó jelenti, ezért a demokrácia működésének alapmechanizmusa akadozik. Hanem azért is, mert az újságírókkal való elégedetlenség a sajtót is sebezhetővé teszi. Az újságírók csak akkor lennének védettek a politikai támadásokkal szemben, ha a nagyközönség elismerné és támogatná munkájukat. Akkor, ha az emberek úgy éreznék: a sajtó megfelelően tájékoztatja őket a politikusok viselt dolgairól, és így a demokratikus intézményrendszer nélkülözhetetlen része.
Ugyanakkor valószínűleg kétirányú folyamatról van szó. Nemcsak a sajtó szakmai teljesítménye rontja önnön presztízsét, hanem a sajtót elítélő politikusi nyilatkozatok és a sajtószabadságot korlátozó törvénytervezetek is kedvezőtlenebbé teszik a sajtó társadalmi megítélését. Ezzel politikusaink maguk is hozzájárulnak a sajtószabadság kapcsán kialakult demokratikus deficithez.
A Médiakutató szerkesztősége publikációs pályázatot hirdet a következő témákban:
2024
Április "A történelem olyan, mint egy szappanopera." Mátay Mónikával Jamriskó Tamás beszélget.
Március A videójáték ma már nem egy szubkulturális jelenség – Pintér Róbert médiakutató
2022
A Médiakutató Alapítvány fő tevékenységeként immár 24. éve adja ki a Médiakutató folyóiratot. A lap rendszeresen közöl szaktanulmányokat a médiajog,
a médiapolitika, a médiaszociológia és a médiatörténet területéről, számos tanulmánya tananyaggá vált a felsőfokú kommunikáció- és médiaképzésben.
Minden nyomtatásban megjelent tanulmány elérhető honlapunkon (www.mediakutato.hu) is. A szerkesztőség díjazás nélkül, társadalmi munkában dolgozik.
Amennyiben fontosnak tartod a Médiakutató fennmaradását, kérjük, támogasd munkánkat!
A szerkesztőség
Adószámunk: 18687941-2-43
„Szomszédok közt” pódiumbeszélgetés
Kérdez: Bajomi-Lázár Péter Médiakutató
Válaszol: Kovács M. András és Lányi Balázs forgatókönyvíró
Magyar Kommunikációtudományi Társaság
Sajtószabadság Központ (rendszeres tevékenységét források hiányában megszüntette)