Kiss László:
Kiss László:
A médiatorzítástól a párhuzamos valóságokig
A közoktatás helyzetével kapcsolatos diskurzus két magyarországi online portálon
A médiatorzítást jellemzően a következő három értelemben használja a szakirodalom: lefedettségi vagy kiegyensúlyozottsági torzítás, szelekciós vagy kapuőrtorzítás, illetve állítás- vagy véleménytorzítás. A magyarországi online sajtó két portálja, az origo.hu és a telex.hu oldalán megjelent cikkek korpuszán a magyarországi pedagógustüntetések és a kapcsolódó események médiadiskurzusainak vizsgálatával azt mutattuk ki, hogy a médiatorzítást kifejezetten komoly problémaként kell értékelnünk. Az eltérő narratívák mellett erős a hírek szelektáltsága, valamint eltérő a megjelent hírek keretezése is. A vizsgált cikkek alapján kijelenthetjük, hogy a két ellentétes irányultságú hírportál két teljesen különálló „tájékoztatási univerzumot” hoz létre, a beszámolók és az értelmezések teljesen eltérő szemszögből közelítik meg a valóságot
Kulcsszavak: médiatorzítás, online sajtó, tanárok, tüntetés, szövegelemzés
A médiatorzítástól a párhuzamos valóságokig
A közoktatás helyzetével kapcsolatos diskurzus két magyarországi online portálon
Médiakutató 2024. nyár XXV. évf. 2. szám, 7–20 o. https://doi.org/10.55395/MK.2024.2.1
Farkas Xénia – Burai Krisztina – Bene Márton:
Farkas Xénia – Burai Krisztina – Bene Márton:
Hullámok meglovaglása
Hogyan alakítja át a politikai szereplők tematizációs stratégiáit egy külső sokk a kampány során?
Tanulmányunkban azt vizsgáljuk, hogy egy, a választási kampányt meghatározó külső sokk mik lyásolja a politikai vezetők tematizációs stratégiáit. A 2022-es magyarországi országgyűlési vá kampány egyedülálló alkalmat kínál ennek vizsgálatára, hiszen Oroszország hat héttel a válasz előtt támadta meg Ukrajnát. Kutatásunk célja annak feltárása, hogy a sokkoló esemény hatására a kampány tematizációs stratégiái, és ha igen, akkor melyek a változások fő irányai. Vizsgálat párt vezetők kampány alatti Facebook-bejegyzéseinek tartalomelemzésére támaszkodik, és a h törése előtti és utáni időszakra egyaránt kiterjed. Eredményeink azt mutatják, hogy bár a hábo daság és a külpolitika nagyobb szerepet játszik a legtöbb politikai szereplő kommunikációjába 24-e után, a politikai szereplők kommunikációs stratégiájában jelentős különbségek vannak.
Kulcsszavak: Facebook, háború, kampány, külső sokk, tematizációs stratégiák
Hogyan alakítja át a politikai szereplők tematizációs stratégiáit egy külső sokk a kampány során?
Médiakutató 2024. nyár XXV. évf. 2. szám, 23–37. o. https://doi.org/10.55395/MK.2024.2.2
Dér Dorottya Noémi – Huszár Sándor:
Dér Dorottya Noémi – Huszár Sándor:
A vizuális közösségimédia- tartalmak hatása a fiatal nők életmóddal való elégedettségére
A közösségimédia-tartalmak hatást gyakorolhatnak az önértékelésünkre, és e hatásnak a fiatal nők különösen kitettek. Az idealizált testkép okozta önmagunkkal kapcsolatos elégedetlenség hiányérzethez vezethet, amely etikai kérdéseket is felvet a marketingkommunikáció céljával kapcsolatban. Felmérésünkben fitspiration, body positive és semleges közösségimédia-tartalmak hatását vizsgáljuk a fiatal nők életmóddal való elégedettségével kapcsolatban. A szemkamerás kutatással egybekötött kérdőíves felmérésben 93 alany vett részt, akiket három különböző típusú közösségimédia-tartalommal stimuláltunk annak érdekében, hogy ezek hatását vizsgáljuk. Az eredmények alapján elmondható, hogy a fitspiration jellegű tartalmak a fiatal nők esetében negatív hatást gyakorolnak az étkezéssel és a testmozgással való elégedettségre, ugyan- akkor az egészséggel való elégedettséget nem befolyásolják. A body positive tartalmak esetében nem sikerült pozitív hatást kimutatnunk az életmódbeli tényezőkkel kapcsolatban.
Kulcsszavak: body positive, fiatal nők, fitspiration, közösségi média
A vizuális közösségimédia- tartalmak hatása a fiatal nők életmóddal való elégedettségére
Médiakutató, 2024. nyár XXV. évf. 2. szám, 41–50. o. https://doi.org/10.55395/MK.2024.2.3
David M. Berry:
David M. Berry:
Bevezetés a gépi tanulás médiaelméletébe
E tanulmányban a gépi tanulás médiaelméleti alapjait vázolom fel két új fogalom, a számító művelet (c computing) és a kiszámított művelet (compute-computed) bevezetésével, valamint ezek kölcsönhatásána keretrendszerével.1 Számító műveleten (számítás, azaz generatív) itt egy rendszer „aktív” tanulási komponen értjük, míg a kiszámított művelet (számítás, azaz generált) fogalma a rendszer „passzív”, kódolt, annak emlé vésett vagy beleírt adatainak aspektusaként ragadható meg. Ezt a két fogalmat azért veze tem be, hog átgondolnunk az algoritmikus rendszerek sajátosságait, amelyek nem csupán a számításfeldolgozás op szekvenciális vagy párhuzamos rendszerei, amelyekhez hozzászoktunk. Sőt a gépi tanulási rendszerek ezek a rendszerek valóban képesek önállósulni abban az értelemben, hogy olyan modelleket és adatstr generálnak, amelyek teljesen internalizálják az adatok bizonyos mintajellemzőit, anélkül, hogy ezeket e programozó formális adatstruktúrákra fordítaná le,2 vagyis képesek arra, hogy megragadják a rendszerbe bevit adatok absztrakt formáját, azonosítsák a kulcsfontosságú jellemzőket, kereteket vagy mintákat, és eze adatfolyamok vagy objektumok összehasonlítása és osztályozása céljából tárolják.
Bevezetés a gépi tanulás médiaelméletébe
Médiakutató, 2024. nyár XXV. évf. 2. szám, 53–61. o. https://doi.org/10.55395/MK.2024.2.4
Szijártó Zsolt:
Szijártó Zsolt:
Az államszocialista televízió … sokkal közelebb állt a nyugat-európai köztelevízióhoz, mint egy sztereotip propagandamédiumhoz
Imre Anikó médiakutatóval Szijártó Zsolt beszélget
Az internet kialakulásának okait és következményeit, a kommunikációs technológia és a társadalom kölcsönhatásait vizsgáló médiakutatók fogódzókat keresve szívesen támaszkodnak történeti analógiákra. Különösen kedvelik azokat párhuzamokat, amelyek a távíróhálózat kiépítése által fémjelzett elektronikus forradalom és az internet térhódítását magával hozó digitális forradalom között mutatkoznak. Írásunkban ezt a hagyományt követjük: a szakirodalom kritikai áttekintésével a távíró és az internet – e két bináris és globális hálózat – történetét és társadalmi hatásait vetjük össze. Úgy érvelünk, hogy a két hálózat története számos közös vonást mutat, ám lényeges különbség mutatkozik közöttük például abban, ahogyan az újságírás társadalmi szerepét befolyásolták.
Imre Anikó médiakutatóval Szijártó Zsolt beszélget
Médiakutató, 2024. nyár XXV. évf. 2. szám, 65–69. o. https://doi.org/10.55395/MK.2024.2.5
Pintér Róbert:
Pintér Róbert:
Klímakönyv: a média a fő felelős a súlyosbodó klímaválságért
Greta Thunberg (szerk.) Klímakönyv című könyvéről
Greta Thunberg 540 oldalon, több mint száz tudóssal, aktivistával, újságíróval és íróval közösen egyetle foglalta mindazt, amit tudni lehet a klímaválságról, annak okairól és lehetséges megoldásáról. A könyv elsősorban egy információs válság, amelyben a leginkább a média bűnös, mert nem tudatosítja az emb a helyzet komolyságát. Így a közvélemény nem képes nyomást gyakorolni a politikusokra, hogy érdembe klímaválsággal szemben. Az alábbiakban elsősorban a könyv médiával kapcsolatos legfontosabb állításait A könyvet szerkesztőként jegyző Thunberg szerint a klímaválság az emberiség legnagyobb kihívása, a valaha is szembenézett – mégsem teszünk ellene érdemben semmit. Elsősorban azért, mert képtelene feladni az eddigi életmódunkat és megváltoztatni mindazt, ahogyan a társadalmi, a gazdasági és a poli szerünk működik. A politikusok látszatintézkedéseket tesznek, a klímacsúcsokon tett ígéreteket pedig s tartják be. Ha ez változatlanul így megy tovább, akkor nemcsak nekünk, hanem gyerekeinknek és mind leszármazottunknak is egy olyan világban kell majd élni, ahol a klímaválság hatásai még inkább megha lesznek a hétköznapokban. Ennek a jövőnek a szerzők szerint nem kell valósággá válnia, szerintük van még remény, hogy gyöke zásokkal megelőzhető legyen a katasztrófa. A Klímakönyv célja, hogy ráébressze az olvasókat a helyzet ságára, és rávegye őket arra, hogy aktívan tegyenek a változásokért: „A gyorsan eszkalálódó éghajlati és válság kezdeténél vagyunk. … Az az átalakulás, amire szükségünk van ahhoz, hogy biztosítsuk a bizton jövőt, nem fog előtűnni a semmiből. A közvélemény megváltozásából fog eredni, és ezt a változást nek elérnünk” (63. o.). Változást viszont csak úgy fognak kikényszeríteni az emberek, ha tudják, mi történik pedig ilyen és ehhez hasonló könyvekre van szükség, ugyanis „[a]zért voltunk eddig képtelenek megál éghajlati és ökológiai válságot, mert a média folyamatosan csődöt mondott … Ez az át nem adott inform válsága” (438. o.). Mindez azt eredményezi, hogy „[n]em vagyunk tudatában annak, hogy éghajlati vés van. De még csak nem is ez a fő probléma. A fő gond az, hogy nem vagyunk tudatában annak, hogy va nem vagyunk a tudatában” (348. o.).
Klímakönyv: a média a fő felelős a súlyosbodó klímaválságért
Greta Thunberg (szerk.) Klímakönyv című könyvéről
Médiakutató, 2024. nyár XXV. évf. 2. szám, 73–75. o. https://doi.org/10.55395/MK.2024.2.6
Bajomi-Lázár Péter:
Bajomi-Lázár Péter:
A „betűk köztársaságának” eredetéről – másként
Philipp Blom Amikor a világ kifordul a sarkából című könyvéről
A társadalomtudományok egyik visszatérő kérdése az, hogy mi magyarázza a változást. Például a feud évszázadainak hosszú állandósága után a 17–18. században miért kezdődik el a nyugati társadalmak g átalakulása? Mi váltja ki a modernizációt: a szekularizációt, a közoktatás megjelenését, a könyv „másod dalmát”, a világkereskedelem kialakulását, az iparosodást, az urbanizációt, a társadalmi mobilitás növe és általában a tudományos ismeretek bővülését? Mi okozza e forradalmi – vagyis gyors, radikális és önm túlmutató, azaz a társadalom egészét néhány generáció alatt felforgató – változásokat? A kutatók abba egyetértenek, hogy hiba volna egyetlen okot keresni a háttérben. Helyesebb különböző tényezők összj gyanakodni, az okok és a következmények gyakran nehezen szétszálazható mátrixában pedig egy-egy csupán hozzájáruló ok lehet.
A „betűk köztársaságának” eredetéről – másként
Philipp Blom Amikor a világ kifordul a sarkából című könyvéről
Médiakutató, 2024. nyár XXV. évf. 2. szám, 76–79. o. https://doi.org/10.55395/MK.2024.2.7
2024
Április "A történelem olyan, mint egy szappanopera." Mátay Mónikával Jamriskó Tamás beszélget.
Március A videójáték ma már nem egy szubkulturális jelenség – Pintér Róbert médiakutató
2022
A Médiakutató Alapítvány fő tevékenységeként immár 24. éve adja ki a Médiakutató folyóiratot. A lap rendszeresen közöl szaktanulmányokat a médiajog,
a médiapolitika, a médiaszociológia és a médiatörténet területéről, számos tanulmánya tananyaggá vált a felsőfokú kommunikáció- és médiaképzésben.
Minden nyomtatásban megjelent tanulmány elérhető honlapunkon (www.mediakutato.hu) is. A szerkesztőség díjazás nélkül, társadalmi munkában dolgozik.
Amennyiben fontosnak tartod a Médiakutató fennmaradását, kérjük, támogasd munkánkat!
A szerkesztőség
Adószámunk: 18687941-2-43
„Szomszédok közt” pódiumbeszélgetés
Kérdez: Bajomi-Lázár Péter Médiakutató
Válaszol: Kovács M. András és Lányi Balázs forgatókönyvíró
Magyar Kommunikációtudományi Társaság
Sajtószabadság Központ (rendszeres tevékenységét források hiányában megszüntette)