Szabó-Gödri Rita – Gosztonyi Gergely:
Szabó-Gödri Rita – Gosztonyi Gergely:
Influenszerek a jog és az etika határterületein
Az influenszerekre vonatkozó hazai és nemzetközi szabályozási keretek
E tanulmány az influenszerekre vonatkozó hazai és nemzetközi jogi szabályozási kereteket vizsgálja. A közösségi média és az influenszermarketing térnyerésével egyre fontosabbá vált a véleményvezérek tevékenységével kapcsolatos jogi és etikai kérdések tisztázása. Bár Magyarországon nincs egységes jogszabály az influenszerekre vonatkozóan, a Gazdasági Versenyhivatal és más hatóságok több ajánlást is kiadtak az átlátható reklámtevékenység biztosítása érdekében. E tanulmány összehasonlítja a magyar szabályozási megoldásokat más európai országok gyakorlataival. Az eredmények azt mutatják, hogy az influenszerek szerepe folyamatosan bővül, ami a transzparencia és a fogyasztóvédelem érdekében szükségessé teszi a jogi környezet dinamikus fejlődését és a szabályozások finomhangolását.
Kulcsszavak: AVMS, DSA, Gazdasági Versenyhivatal, influenszer, közösségi média, Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság, szabályozás, véleményvezér, közösségi média
Influenszerek a jog és az etika határterületein
Az influenszerekre vonatkozó hazai és nemzetközi szabályozási keretek
Médiakutató 2024. nyár-ősz, 9–20 o. https://doi.org/10.55395/MK.2025.2-3.1
Andok Mónika – Dornics Szilvia:
Andok Mónika – Dornics Szilvia:
Tudományos influenszerek
Tudományos eredmények, tudományos figyelemirányítás a közösségi médiában
Tanulmányunkban a tudománykommunikáció és a közösségimédia-influenszerek szakirodalmára támaszkodva mutatjuk be azt a tudományos horizontot, amelyre az empirikus vizsgálatunk támaszkodik. Nyolc tudományos influenszerrel (academic influencer) készített mélyinterjú alapján a legfontosabb motivációnak a minőségi tudásmegosztást és a saját tudományterület társadalmi láthatóságának biztosítását tekinthetjük. Online jelenlétük sikerét sokkal inkább a személyes kvalitások, a szakmai hitelesség, és kevésbé a technológiai jártasság befolyásolja.
Kulcsszavak: közösségi média, motiváció, tipológia, tudományos influenszer, tudománykommunikáció
Tudományos eredmények, tudományos figyelemirányítás a közösségi médiában
Médiakutató 2024. nyár-ősz, 21–34 o. https://doi.org/10.55395/MK.2025.2-3.2
Csatári Flóra Dóra:
Csatári Flóra Dóra:
Híresség és hitelesség
Az önéletrajz mint a sportolók sztárimázsának médiuma
A közösségi média korában, amikor a sportolók folyamatos online jelenléttel építhetik az énmárkájukat, első pillantásra meglepő választás lehet egy könyv formátumú önéletrajz kiadása. Ez a tanulmány mégis amellett érvel, hogy a sportolói önéletrajz egyedülálló lehetőséget kínál a személyes márkaépítésre, a nyilvános narratíva kontrollálására és a tartós sztáridentitás megformálására. A vizsgálat három fő szempont köré rendeződik: először a nyilvánosság és a médiatér átalakulását tárgyalja a paraszociális intimitás fogalmán keresztül. Másodszor azt térképezi fel, hogy miként válhat hitelessé egy olyan narratíva, amely gyakran szerkesztett és közvetett. Végül amellett érvel, hogy az önéletrajz-kiadás mint kommunikációs aktus presztízst és időtállóságot hordoz, mert a közösségi média azonnaliságával szemben emlékműként rögzíti a sportkarriert, miközben megőrzi a sztárkultusz auráját.
Kulcsszavak: énmárka, paraszociális intimitás, önéletrajz, sportmédia, sztárkutatás
Az önéletrajz mint a sportolók sztárimázsának médiuma
Médiakutató 2024. nyár-ősz, 35–44 o. https://doi.org/10.55395/MK.2025.2-3.3
Mohr Míra – Törőcsik Mária:
Mohr Míra – Törőcsik Mária:
Gasztroinfluenszerek marketingstratégiája a közösségi médiában
Influenszerek médiahatékonyságának elemzése
A cégek marketingkommunikációjában növekvő arányú az influenszerekre fordított összeg, jelezve, hogy fontos szerepet játszanak a célközönség elérésében. Az influenszerek között komoly verseny alakul ki a figyelem elnyeréséért, amiért témákat, technikákat, ösztönző módszereket vetnek be, eltérő stratégiákat követve. A jelen tanulmányban azt vizsgáljuk, hogy a gasztroinfluenszerek milyen marketingstratégiát választanak a közösségi médiában való jelenlétük stabilizálására, növelésére, és milyen ezek fogadtatása. A kutatás során az adatokat a Sotrender.com nevű, a közösségimédia-teljesítmény mérésére szolgáló alkalmazás segítségével gyűjtöttük. Elemzésünk két különböző időszakban zajlott kutatás eredményeit hasonlítja össze. A vizsgálat során 301 napnyi megfigyelést elemeztünk. Kutatásunk célja a gasztroinfluenszerek közösségimédiatartalom-gyártási szokásainak és az abból adódó mintázatoknak a feltárása, valamint az Instagram-profilok alapján történő elemzése. Arra a kérdésre keresünk választ, miként törekednek az influenszerek arra, hogy eredményesebb márkává váljanak. Azt vizsgáljuk, milyen hatást gyakorol a gasztroinfluenszerek tartalomstratégiája a követők elköteleződési aranyára, és hogy az érzelmi kötődésre épülő tartalomstratégiai megközelítés miként befolyásolja az influenszerek teljesítményét.
Kulcsszavak: gasztroinfluenszerek, Instagram, marketingstratégia, médiahatékonyság-elemzés, személymárka
Gasztroinfluenszerek marketingstratégiája a közösségi médiában
Influenszerek médiahatékonyságának elemzése
Médiakutató 2024. nyár-ősz, 45–55 o. https://doi.org/10.55395/MK.2025.2-3.4
Nagy Orsolya:
Nagy Orsolya:
Elmosódó határvonalak
A szerzői és a rajongói értelmező szerepek hibridizálódása az EPIC: The Musical című zenei album kísérőtartalmaiban
A gyártói és a befogadói oldalt elválasztó határok évtizedek óta egyre inkább fellazulnak; a prosumer szerep megjelenése nem újdonság a médiakutatás világában. Ugyanakkor míg viszonylag nagyobb akadémiai érdeklődés övezi a szerzővé előlépő befogadót vagy rajongót, ritkábban esik szó a rajongói tartalomgyártó stratégiák szerzői kommunikációba való beépüléséről, illetve a szerzői és a befogadói értelmezések vagy kánonok egymáshoz viszonyulásáról. Tanulmányomban a Jorge Miguel Rivera-Herrans által írt és kiadott EPIC: The Musical című koncepcióalbum népszerűsítéséért felelős tartalmakat elemzem, bemutatva, hogyan viszonyulnak egymáshoz a szerző által nyilvánosságra hozott (ön)elemző tartalmak és a klasszikus rajongói szövegértelmező gyakorlatok. Azt is górcső alá veszem, hogy miként hatnak ezek az értelmezést befolyásoló szövegek a rajongói tartalomgyártásra, illetve hogy az utóbbi miképp járul hozzá a további népszerűsítő vagy épp magyarázó szerzői tartalmak létrejöttéhez. A kutatás során kulcsaspektus a szerző mint híresség befolyásoló szerepe a közönség értelmezői munkájára.
Kulcsszavak: hibridizáció, médiakonvergencia, populáris kultúra, rajongói kultúra, szerzőiség
A szerzői és a rajongói értelmező szerepek hibridizálódása az EPIC: The Musical című zenei album kísérőtartalmaiban
Médiakutató 2024. nyár-ősz, 57–67 o. https://doi.org/10.55395/MK.2025.2-3.5
Máthé Krisztina – Keszeg Anna:
Máthé Krisztina – Keszeg Anna:
Az etikus divatfogyasztás influenszerei
A korábbiakban sztenderdnek minősülő növekedésalapú divatfogyasztás válsága a fenntarthatóság és az etikus vásárlás kérdését állítja középpontba, és ebben az influenszerek meghatározó szerepet játszanak. Az online véleményvezérek ugyanazokat a marketingeszközöket használják, mint a hagyományos, mennyiségi növekedést és gyors fogyasztást ösztönző vállalkozások, ám üzenetük éppen a fogyasztás minimalizálására és az átgondolt, felelős döntésekre ösztönöz. E tanulmányban célunk az etikus divatfogyasztást népszerűsítő influenszerek stratégiái és a velük kapcsolatos érzelmi attitűdök vizsgálata. A kutatás során az alábbi négy kategóriába soroltuk az influenszereket: kézműves termékeket népszerűsítők, fenntarthatóságra fókuszálók, lokális fogyasztásra ösztönzők és nemfogyasztás-fókuszúak. Az ő közösségimédia- tartalmaik kvalitatív elemzését végeztük el. Az eredmények rámutatnak az üzeneteik ellentmondásosságára és az új, alternatív fogyasztási minták kialakulásának lehetőségeire.
Kulcsszavak: etikus fogyasztás, fenntarthatóság, kézművesség, közösségépítés, lokalitás
Az etikus divatfogyasztás influenszerei
Médiakutató 2024. nyár-ősz, 69–77 o. https://doi.org/10.55395/MK.2025.2-3.6
Egri Petra – Maksa Gyula:
Egri Petra – Maksa Gyula:
Személytelenül személyes divattartalmak
CGI-divatinfluenszerek márkakollaborációi
Az ismertségipar közelmúltbeli változása nyomán megjelenő digitális influenszerek (CGI, vagyis számítógép által generált, így kizárólag a digitális térben „létező”) jelensége átalakította azt a módot, ahogyan a divatmárkák a közösségi médián keresztül kommunikálnak reménybeli vásárlóikkal. Az Instagram mediális tere lehetőséget nyújt a „személyesség és közvetlenség” érzetének kialakítására. A mesterséges intelligencia azonban olyan nem emberi profilokat, avatarokat hoz létre, amelyek átformálják a divatmárkák reklámozási lehetőségeit, és újfajta személyességet kínálnak a közönségnek. Tanulmányunkban a 2024 januárja és 2025 januárja közötti időszak öt legnagyobb követőszámmal rendelkező CGI-divatinfluenszer karakterét és csatornáinak vizuális tartalmait vizsgáljuk kvalitatív tartalomelemzéssel. Arra vagyunk kíváncsiak, hogy a CGI-influenszerek vizuális tartalmai és posztjai miként változtatják meg a divat létrehozásának módját és a divattárgyakhoz való hozzáállásunkat.
Kulcsszavak: CGI-influenszer, digitális divat, divatinfluenszer, Instagram, luxusdivat
Személytelenül személyes divattartalmak
CGI-divatinfluenszerek márkakollaborációi
Médiakutató 2024. nyár-ősz, 79-92 o. https://doi.org/10.55395/MK.2025.2-3.7
Guld Ádám:
Guld Ádám:
Későmodern gladiátorok a képernyőn
A „Sztárbox” című műsor helye és szerepe a kortárs médiakultúrában és figyelemgazdaságban
Az RTL csatornán futó „Sztárbox” című műsor 2023-as évada kiemelkedő sikert aratott a nézettségi versenyben. Az adatok szerint a műsor a saját idősávjában minden riválisát maga mögé utasította, és különösen a 18 és 59 év közötti korosztály körében ért el kimagasló eredményeket (itt az első helyet szerezte meg), a teljes lakosságot vizsgálva pedig a heti műsorok toplistáján a harmadik helyre került. Jogosan merül fel a kérdés, hogy milyen eszközökkel sikerült a „Sztárbox”-nak ilyen figyelemre méltó eredményeket elérnie. A jelen tanulmány célja az, hogy műfajtörténeti, kultúratudományi, kommunikáció- és médiaelméleti megközelítésben értelmezze a műsor vonzerejét, bemutassa a műsorkészítés piaci logikáját, és megvizsgálja a befogadók műsorral kapcsolatos attitűdjeinek alakulását. Kiindulópontja az, hogy a „Sztárbox” a figyelemgazdaság kontextusában értelmezhető, szándékosan magas ingerküszöbbel manipuláló formátum, amely a maximális hatást a sztár- és celebkultúra, valamint a bulvarizált médiaerőszak alkalmazásával egy pszeudo-sportesemény formájában éri el.
Kulcsszavak: bulvár, figyelemgazdaság, médiaerőszak, műfajtörténet, sztárboksz
Későmodern gladiátorok a képernyőn
A „Sztárbox” című műsor helye és szerepe a kortárs médiakultúrában és figyelemgazdaságban
Médiakutató 2024. nyár-ősz, 93-103 o. https://doi.org/10.55395/MK.2025.2-3.8
Kenyeres Attila Zoltán – Szűts Zoltán:
Kenyeres Attila Zoltán – Szűts Zoltán:
A virtuális nem olyan hiteles?
A humán és a virtuális platformspecifikus influenszerek hitelessége nemzetközi kutatások alapján
Tanulmányunkban a közösségi médiában tevékenykedő humán és virtuális influenszerek hitelességét vizsgáljuk a témában releváns empirikus kutatásokat bemutató, 2020 és 2025 között publikált, a SCOPUS adatbázisban indexált nemzetközi publikációk alapján. A kritériumoknak megfelelő hetvenhárom tanulmány túlnyomó többsége szerint a humán influenszerek vagy egyértelműen, vagy inkább hitelesebbek, mint a virtuális társaik. Ugyanakkor a publikációk egy másik jelentős csoportja szerint nem lehet határozott különbséget tenni a humán és a virtuális között, mert az influenszerek érzékelt hitelességét az adott termék vagy szolgáltatás, a kontextus, a befogadó preferenciái és személyes tulajdonságai, illetve egyéb további jellemzők határozzák meg. Így bizonyos körülmények megléte esetén a humán, más esetben a virtuális influenszer a hitelesebb. Írásunkban ezeket a körülményeket is tárgyaljuk.
Kulcsszavak: érzékelt hitelesség, humán influenszer, közösségi média, virtuális influenszer
A virtuális nem olyan hiteles?
A humán és a virtuális platformspecifikus influenszerek hitelessége nemzetközi kutatások alapján
Médiakutató 2024. nyár-ősz, 105-122 o. https://doi.org/10.55395/MK.2025.2-3.9
Gorka-Focht Máté:
Gorka-Focht Máté:
Filmsztároktól az influenszerekig
Az audience experience kihívásai a filmkommunikációban
A filmmarketing a film születésével egy időben jelent meg, szerepe pedig a filmgyártás iparosodásával tovább erősödött. A klasszikus hollywoodi stúdiórendszer kockázatvállalása és bevételi elvárása hívta életre a sztárkultuszt, az ennek eredményeként megszülető sztárok pedig hosszú ideig garantálták a sikert. Napjainkban előtérbe került az élményalapúság, amely sokszor megelőzi a tapasztalást. A streamingplatformok tartalmi túlkínálata új kihívások elé állítja a filmmarketinget, amelynek célja, hogy kiemelje a filmeket a tömegből. Az audience experience, vagyis a közönségélmény tudatos tervezése mára a filmek előzetes és utókommunikációjának kulcseleme lett. Különösen fontossá vált, hogy az elérhetetlen, marketingszempontból passzív sztárok helyett a filmkommunikáció – a közösségi média térhódítása következtében elérhető közelségbe kerülő – aktív influenszerekre építsen.
Kulcsszavak: filmkommunikáció, filmmarketing, influenszer, közönségélmény, sztárkultusz
Filmsztároktól az influenszerekig
Az audience experience kihívásai a filmkommunikációban
Médiakutató 2024. nyár-ősz, 123-132 o. https://doi.org/10.55395/MK.2025.2-3.10
Szabó-Gödri Rita:
A részvételi kultúra átalakulása: az amatőr videóktól a digitális médiapiacig
Glózer Rita Részvétel, média, kultúra. A videóblogok a részvételi kultúrában című könyvéről
Médiakutató 2024. nyár-ősz, 135-136 o. https://doi.org/10.55395/MK.2025.2-3.11
Bagyura Márton:
Populáris kultúra és aktivizmus: a Harry Potter-univerzum és a rajongók
Torbó Annamária: Fikció, transzmédia, aktivizmus: Egy Harry Potter-rajongói közösség kulturális és részvételi politikái című könyvéről
Médiakutató 2024. nyár-ősz, 137–138 o. https://doi.org/10.55395/MK.2025.2-3.12
2024
Április "A történelem olyan, mint egy szappanopera." Mátay Mónikával Jamriskó Tamás beszélget.
Március A videójáték ma már nem egy szubkulturális jelenség – Pintér Róbert médiakutató
2022
A Médiakutató Alapítvány fő tevékenységeként immár 24. éve adja ki a Médiakutató folyóiratot. A lap rendszeresen közöl szaktanulmányokat a médiajog,
a médiapolitika, a médiaszociológia és a médiatörténet területéről, számos tanulmánya tananyaggá vált a felsőfokú kommunikáció- és médiaképzésben.
Minden nyomtatásban megjelent tanulmány elérhető honlapunkon (www.mediakutato.hu) is. A szerkesztőség díjazás nélkül, társadalmi munkában dolgozik.
Amennyiben fontosnak tartod a Médiakutató fennmaradását, kérjük, támogasd munkánkat!
A szerkesztőség
Adószámunk: 18687941-2-43
„Szomszédok közt” pódiumbeszélgetés
Kérdez: Bajomi-Lázár Péter Médiakutató
Válaszol: Kovács M. András és Lányi Balázs forgatókönyvíró
Magyar Kommunikációtudományi Társaság
Sajtószabadság Központ (rendszeres tevékenységét források hiányában megszüntette)